zeer PORSCHE 911: ensportieve reiswagen Aan de rel Westdorpse brandweer blij met nieuwe wagen Ook Statenkring CHU wil vooruit Goes help en .Ingheloseberghe' zette het carnaval 1965 in Snelheidsmeter is niet altijd betrouwbaar Prof. H. Andriessen tevreden over Hulster basilickkoor Willem Enzinck schreef Zeeuwsch- Vlaams reisboek Speciale uitvoering Hillman Super Minx BOEKENPLANK Tips-tips-tips-tips 10 „TEAM EN MATERIAAL OP PEIL" Jubilerende leden werden onderscheiden Nieuw sportvelden complex voor St.-Jansteen Het meubel Grondige kennis van woonstreek Vergadering van het Land- en Tuinbouw Coöperatie Centrum Verhalen van Alan Sillitoe Pozuzo Bijbels woordenboek Minister opent 4 februari nieuw bejaardentehuis Wiegekind en kleuter PRINS CARLOS GEÏNSTALLEERD St.-Jansteen heeft wat te bieden Versnellingsbak Trainen Ruimte DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 19 JANUARI 1965 10 (Van een onzer verslaggevers) WESTDORPE Burgemeester G. H. E. M. van Waes van Westdorpe onder enig ceremonieel de nieuwe brandweerwagen aan 't korps der vrijwillige brandweer van Westdorpe overgedragen. Ilij deed dat - symbolisch - tijdens 'n bijeenkomst in de raadzaal, die behalve door de brandweer lieden werd bijgewoond door verschillen de raadsleden en vertegenwoordigers van de instanties, die de dagen „pasklaar" hebben gemaakt voor het brandweerkorps van Westdorpe: Garage Kerckhaert te Hulst, die de wagen leverde en de fa. Kronenburg te Hedel, die er de nodige installaties in en op aanbracht. De burgemeester gewaagde van een „vreugdevolle dag", die werd bewerkstel ligd door de wetenschap, dat de team geest in het korps aanmerkelijk is ver beterd en dat het korps nu de beschik king heeft over uitstekend materiaal, „dat hopelijk niet veel gebruikt zal hoeven te worden", zoals de heer Van Waes zei. Hij sprak de hoop uit dat de Westdorpse brandweer ook van zich zal doen horen op brandweerwedstrijden. Daaraan dient men volgens de heer Van Waes „niet om de prijzen deel te nemen", veeleer om nieuwe ervaringen op te doen, die later zullen kunnen worden aangewend ten be hoeve van de gemeenschap. De bijeenkomst kreeg extra-cachet toen burgemeester Van Waes namens de Nederlandse Vereniging van Brandweercommandanten aan vijf ju bilerende leden van de brandweer onderscheidingen uitreikte: aan zilve ren jubilaris G. Spuesens en aan de koperen jubilarissen F. de Boeye, A. Gijsel, B. Verhoosel en G. Meche- linck. De laatste is secretaris-admi nistrateur van de brandweer. De commandant, de heer A. de Hulsters, betoogde, dat het korps dankbaar ge stemd is ten opzichte van het gemeente bestuur. Hij zei van mening te zijn, dat de brandweer in het afgelopen jaar reeds heeft bewezen paraat en het nieuwe ma teriaal waardig te zijn. Hij beloofde, dat het korps alles in het werk zal stellen om zo goed mogelijk voor de dag te ko men. De nieuwe auto was tevoren met sire- negeloei binnengehaald en voor het ge meentehuis gereden, waar burgemeester Van Waes, gemeentesecretaris G. C. van Haelst en enkele vroede vaderen het voertuig aan een eerste inspectie onder wierpen. 's Avonds was er nog het gebruikelijke „gezellige samenzijn" voor de spuitgasten in Concordia. (Van een onzer verslaggevers) (Van een onzer verslaggevers) ST.-JANSTEEN Vrijdagmiddag a.s. zal de raad van St.-Jansteen tijdens een openbare vergadering een voorstel van b. en w. tot het aanleggen van een nieuw sportveldencomplex met kleedgebouw aan de Sportlaan voorgeschoteld krijgen. Het betreft hier eigenlijk een uitbreiding van het huidige complex, dat te klein is geworden. Het werk zal, wanneer de raad ermee akkoord zal gaan, worden uitge voerd door de Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij. Deze instantie heeft ook het plan voor de aanleg van de nieuwe terreinen opgemaakt. De raad zal daarnaast van gedachten wisselen over het wetsontwerp voor de herindeling van de gemeenten in Zeeuwsch-Vlaanderen. Voorts wordt de raad voorgesteld te besluiten tot he# verlenen van een subsidie van f 350, aan het r.-k. jeugdwerk, tot verhuur van de woning Hoofdstraat 27, tot onder handse verpachting van een stukje grond aan de St.-Janstraat aan de heer P. Reijns, tot onteigening van verschillende percelen, gelegen in het exploitatieplan „west" en tot het verlenen van financiële medewerking aan de r.-k. lagere school, waarin de verouderde stookinrichting zal worden vervangen door een centrale ver warming. Prof. H. Andriessen. HULST „Het was bijzonder jammer dat mijn radio tijdens de uitzending stoorde. Maar wat ik van de uitvoering van mijn Missa in honorem S. Willibrordi door het basiliekkoor van Hulst heb ge hoord was byzonder goed. Zeer solide en juist geïnterpreteerd. Een gedegen oor deel kan ik echter, gezien de storingen, niet geven". Dat zei ons componist prof. Hendrik Andriessen naar aanleiding van een K.R.O.-uitzending van opnamen, die gemaakt zijn van een uitvoering van de bovengenoemde „mis" door het koor van de St.-Willibrordusbasiliek te Hulst. Prof. Andriessen schreef de missa in opdracht van het Hulster kerkbestuur. De Haagse componist zal zijn werk overigens nog eens via de radio kunnen beluisteren: op zondag 7 februari a.s. zal K.R.O.-radio vanaf tien uur een rechts- streekse uitzending geven van de Hoog mis, die dan in de basiliek opgedragen zal worden. Het koor, dat onder leiding staat van Jo Ivens, zal de missa bij die gelegenheid nog eens uitvoeren. Overigens was de vertolking zoals men die vrijdagavond jl. in het programma „De zingende Kerk" van de K.R.O. heeft kunnen horen, bij zonder goed. De opnamen waren eveneens van goe de kwaliteit. Het valt alleen te betreuren dat in de aankonding van de uitvoering van een tweede werk een storende fout zat. De tweede opname, die overigens reeds een jaar of vier geleden werd ge maakt, gold een uitvoering door het koor in samenwerking met het jongenskoor van het „Tantum Ergo", dat Hendrik Andriessen componeerde in aansluiting op de Missa Spons a Christi; de omroep- ster liet weten dat het een „Tantum Ergo" uit de genoemde missa betrof. Overigens kunnen het basiliekkoor en het Huiter Gemengd Koor, dat eveneens onder de muzikale hoede van Jo Ivens staat, worden aangemerkt als specialis. ten op het gebied van koorwerken van prof. Hendrik Andriessen. De laatste heeft daar alle mogelijke vrede mee. „Het zijn uitstekende koren", heeft hij Jo Ivens reeds enkele keren verzekerd. OOSTBURG Bij uitgeverij Pieters te Oostburg is van de persen gekomen Willem Enzinck's Reisboek van West- Zeeuwsch-Vlaanderen. De uitgave voor ziet in een grote behoefte, omdat, bui ten het zuiver wetenschappelijke om, het toeristische West-Zeeuwsch-Vlaamse land nog niet werd beschreven. In dit boek geeft Enzinck blijk van een grondige kennis van zijn woonstreek, waarin zo veel meer is dan het prachtige belfort van de historische parel Sluis. In het goed-gedachte, goed-gecompo- neerde Reisboek vindt men vele souve nirs. De schrijver reikt diept in het verleiden en komt dan als het ware uit die historische achtergrond naar voren, om het heden te presenteren van dit liefelijke land, dat voor de tweede maal aan een groot begin staat! Want als het Land van Ter Sluus, Aarden burg en Oostburg, van het oude Cad- zand met zijn unieke Lieve Vrouwekerk en van het nijvere Mude (Sint-Anna ter Muiden) deelde in de rijkdommen die Vlaanderen, via het Zwin, binnenstroom den, mogen wij nu zeggen, dat het be gint te delen in de kostbare revenuen van een hand over hand toenemend toe risme- Willem Enzinck kent het land van Cadzand, en toch is het, alsof hij het op zijn tochten, die aan het schrijven van dit kostelijke boek vooraf gegaan zijn, met de enthousiaste ogen van de ontdekker nog intenser gezien heeft. Wij zijn even enthousiast met En zinck meegegaan. Naar Breskens, dorp van vissers, botenbouwers en „sukerwa- feitjesbakkers", naar de stad met de Eenhoorn, Oostburg, bijna volkomen nieuw na de ravage van de krijg in 1944, naar het zeer oude „Vulendike", maar zeg dat niet, want het heet al zo lang Schoondijke, en naar het gave Groede, waar de allerlaatsten der af stammelingen van Salzburgse protestan ten nog wonen, naast zoveel Hugenoten- (Van een onzer verslaggevers) GOES Het Land- en Tuinbouw Co- operatie Centrum voor zuidwestelijk Ne derland houdt op donderdag 11 februari in de Prins van Oranje te Goes een ledenvergadering. Het voornaamste punt is de inleiding, die ir. J. Franke, directeur-generaal van de voedselvoorziening en de visserijen houdt over „Marktstructuur van onze land- en tuinbouw". Over deze inleiding is een gedachtenwisseling na afloop mo gelijk. Voor het huishoudelijke gedeelte staat er een bestuursverkiezing op het pro gramma. Aftredend zijn ae heren: ir. A. Luit j ens te Bergen op Zoom, P. Damen te Klundert, J. de Schutter te Dinteloord, G. Minderhout te Domburg, W. van de Werff te Rilland-Bath, terwijl er nog een vacature is te vervullen van K. van Langeraad te Kamperland. WILLEM ENZINCK erfgenamen, die overigens over heel het land van Cadzand verspreid zijn. Enzinck heeft Zeeuwsch-Vlaanderens westen luister en glansbijgezet, al schrijvend, als hij spreekt over de ver borgen, vrijwel onbekende pracht der oude kreken, plassen en „gaten", of over de grote verdiensten van de timide, zie kelijke Johan Hendrik van Dale uit Sluis. Bij het zo fleurige, gezellige land West-Zeeuwsch-Vlaanderen hoorde nu eindelijk eens een fleurig boek. Het reisboek bevat vele fleurige, monter- geborstelde taferelen. Het hartelijke be wijs van Willem Enzinck's liefde voor het tussen België en het land van Over- de-Schelde gemoedelijk inzittende wes ten van Zeeuwsch-Vlaanderen. Verblijf plaats voor de toerist èn uitgangspunt: naar het weelderige Brugge, naar de abondantie van de Belgische kust. Naar het zéér schone, zéér intieme Land van Hulst, niet minder. Daar eindigt het Reisboek van Willem Enzinck mee. Het „sluit" met een (goede) lijst van (goe de) herbergen en eethuizen in West- Zeeuwsch-Vlaanderen. E. B. (Van onze correspondent) GOES De Statenkring Goes van de Chr. Historische Unie, omvattende de kiesverenigingen op Zuid- en Noord-Be veland heeft een drukbezochte jaarver gadering gehouden. Bij die gelegenheid heeft de landelijk C.H.U.-secretaris, mr. J W- van Gelder, een rede gehouden over hedendaagse Christelijk Historische politiek. Hij heeft daarin o.m. gespro ken over het samengaan van de A.R. een zaak die in Chr. Historische kring erg moeilijk ligt en naar uit de dis cussies hierover bleek, voorlopig nog niet te verwezenlijken zal zijn. Statenkring voorzitter P G A. de Lange uit Wissenkerke zei in zijn ope ningswoord o.m., dat de C.H.U. posi tief wil meewerken om op de Bevelan- den te komen tot grotere bestuurlijke eenheden bij het samenvoegen van ge meenten. Ook vroeg hij de talrijke ge meentebestuurders die aanwezig waren, positief te staan tegenover de maatre gelen om Goes als ontwikkelingskern vooruit te brengen. Het belang van Goes noemde hij van het grootste belang voor heel de streek. Bij de bestuursverkiezing werden de aftredende bestuursleden J. A. de Bruy- ne te Goes, J. C. Engelse, Krabben- dijke; M. Geuze 's Heer Arendskerke en P. G. A. de Lange te Wissenkerke herkozen. In de vacature ontstaan door het vertrek van burgemeester Jansen van 's Gravenpolder werd als bestuurs lid gekozen burgemeester D Lodder van Ellewoutsdijk In de rondvraag wees het oud-lid van Gedep. Staten, de heer C. Philipse uit 's Heer Arendskerke op het sterke stij gen van de polderlasten. Hij vroeg wan neer de bij dragewet voor de polders en waterschappen nu eens van kracht zal worden. Waardering had de heer Philipse over de nieuwe concentraties in het polder- en waterschapswezen, die er in Zeeland pas hebben plaatsgevon den. De heer C. F. v. d. Peijl, lid van de Tweede Kamer zei, dat er niet gezegd kan worden, wanneer de bijdragerege ling voor de polders- en waterschap pen komt. Grote waardering had de heer v. d. Peyl voor de wijze waarop op Zuid-Beveland de polder concentratie wordt geleid door dijkgraaf P. J. J. Dek ker te Wemeldinge. Dit is voor andere gebieden een stimulans geweest. In Nederland is een groeiende belang stelling merkbaar voor antiek, ook voor antieke meubels- Wie zich over het an tieke meublair wil oriënteren ondekt ech ter, als zijn belangstelling iets verder gaat dan het Nederlandse meubel dat er over de geschiedenis van de meubel stijlen in het algemeen maar weinig literatuur bestaat. In die lacune wordt thans voorzien door „Het antieke meu bel", een uitgave van het Wereldven ster te Baarn. Dit van oorsprong Duitse werk is van de hand van de kunsthistorica El- friede Ferber. Zij streeft er een drie delig doel mee na: inzicht te verschaf fen in de historische-stilistische ont wikkeling van het meubel, een overzicht te geven van de meubelsoorten en ten slotte enkele praktische wenken te ver schaffen bij de aankoop van antieke meubels. Het laatste onderwerp wordt overigens maar summier behandeld. Men mag van „Het antieke meubel" dan ook geen waterdichte garanties verwach ten tegen trucages of kopiëringen. Maar wie zou die wel kunnen geven? Voor wie de wereld van het antieke meubel nog onbekend is biedt dit toch in ie der geval een nuttig kompas bij de speurtocht op veilingen en in antiekwin keltjes. Alan Sillitoe is zonder enige twijfel een van de interessantste Engelse schrij vers van het ogenblik, en waarachtig niet alleen omdat hij van huis uit fa brieksarbeider is. Hij schrijft voortref felijk In 1958 maakte hij zijn debuut met 'de bekende roman Zaterdagavond en zondagmorgen, die speelt in het arbeidersmilieu. Het boek trok meteen de aandacht, en dat deed alles wat Sil litoe nadien gepubliceerd heeft; nog een roman, een verzenbundel en een aantal verhalen. Die verhalen zijn nu in een goede vertaling van Jean A. Schale- kamp door de uitgeverij Contact uitge geven onder de titel „De eenzaam heid van de lange-afstandloper", de titel van het grootste verhaal, een no velle. Het boek, waarmee Sillitoe de Hawthornden Prize won, bevat nog acht korte verhalen, die alle de eenzaamheid van de gewone man (d-w.z. de man in de stad, de man in de fabriek) tot onderwerp hebben. Het boek is een waardige aanwinst in de serie „Auteurs van de Tweede Eeuwhelft", waarin het als paperback verscheen In het oerwoud van Peru wonen boe ren wier voorouders uit Tirol afkomstig zijn. Ze hebben zich er honderd jaai geleden gevestigd en ze leven er nog in bijna dezelfde primitieve omstandigheden als voorheen. Karl Schmid-Tannwald, een kenner van Zuid-Amerika, heeft aan Pozuzo een be zoek gebracht. Zijn relaas lijkt hier en daar ontsproten aan een te rijke fantasie. Nochtans berust het op pure en schok kende realiteit. In een vertaling van N. Brunt is het nu verschenen bij Broekman en de Meris N.V. te Amsterdam. De tekst is verlucht met een rijkdom aan foto's, die er mede van mogen getuigen dat de auteur in geen enkel opzicht heeft over dreven. in eerste instantie bedoeld voor de jeugd kan dit woordenboekje van Lize Stilma zo lijkt ons, ook nuttig zijn voor volwassen bijbellezers. Speciaal de katholieke lezers van de H. Schrift zijn nog niet zo bijbelvast, dat zij zich bij het vernemen van een bepaalde naam terstond kunn n oriënteren. Dit woorden boekje wil ze helpen. Het heeft geen enkele wetenschappelijke pretentie, der gelijke kwest;~s zijn totaal vermeden. Het boekje beperkt zich tot korte ver klaringen van geografische en histori sche namen. Omdat de samenstelster protestantse en katholieke jongeren op het oog heeft, houdt zij rekening met de beide spellingen. Wat de opsomming der bijbelboeken betreft, achten wij het een leemte, dat alleen de protestantse canon vermeld staat Het was een kleine moeite geweest ook' die boeken aan te geven, die de katholieke kerk als cano niek aanvaardt. Voor hen, die aan een dergelijk na slagwerkje behoefte hebben, is het een alleszins bruikbare gids. Het verscheen bij Bigot en v. Rossum te Blaricum. J. H. TERNEUZEN De officiële opening van het prot. chr. bejaardencentrum „Bachten Diek" te Terneuzen zal plaats hebben op donderdag 4 februari om 14 uur, door de minister voor maatschappe lijk werk, mevrouw dra. J. F. Schouwe- naar-Franssen. Van deze plechtigheid zullen vele genodigden getuige zijn. De inwonende bejaarden krijgen op de avond van die dag een feestprogramma aangeboden. Van deze kleine handleiding over ont wikkeling en verzorging van het jonge kind, deel 261 in de serie „Weten en kunnen" van de uitgeverij Kosmos te Amsterdam, verscheen een tweede druk De schrijfster, Letty M. Doyer, weet in zeer beknopte vorm een veelheid van verstandige adviezen te geven, waar mee vele ouders, vooral bij de geboor te van hun eerste kind, hun voordeel zullen kunnen doen. Het boekje ziet er fris uit, ofschoon bladspiegel en illustra ties nog een tikje schools aandoen A. G. (Van een onzer verslaggevers) ST.-JANSTEEN In het onlangs ver bouwde Verenigingsgebouw is aanvanke lijk schuchter maar later met gepaste uit bundigheid het carnaval 1965 ingeluid. Het is het eerste officiële carnaval dat „Ingheloseberghe" sinds zijn geschiedenis gaat vieren: onlangs werd een carnavals comité opgericht, dat het carnaval tot een jaarlijks evenement van allure wil ma ken. Uit het gehouden carnavalsbal, toen burgemeester mr. J. I. M. Reuser prins Carlos van Ingheloseberghe installeerde, mag men afleiden dat het carnavalsfeest in St.-Jansteen wel zal inslaan. Aanvankelijk leek het daar hele maal niet op. Voorzitter Piet Bousens van het comité liep met een gezicht, dat weinig carnavalesks had, door de zaal, mopperend dat de belangstelling hem veel tegenviel en dat het al met al maar een „rotstijve boel" was. Hij klom tenslotte, nog voor de prins zijn intrede deed, op het podium, waarop het orkest The Wil- iliams brave melodietjes speelde. „Dit is geen carnaval", verkondigde hij luidkeels, „Allee, iedereen de vloer op". Hij gaf zelf het voorbeeld. The Williams bleken plots de benodigde hoempamuziek te kunnen spelen, de „geringe belangstelling" dat werd later op de avond overigens beter vulde de vloer en plots was er de stem ming. Die werd nog beter toen om kwart over negen prins Carlos de zaal binnen kwam, vergezeld van zijn twee charmante hofdames, die burgemeester Reuser de uitroep ontlokten, dat „Steen nog wel iets te bieden heeft". Nadat de burgemeester er zijn vreugde over had uitgesproken dat het carnaval in St.-Jansteen georgani seerd gevierd gaat worden, hing hij prins Carlos diens ambtsketen om en overhan digde hij hem de sleutel van de „stad". Prins Carlos (Carel van Hecke: ik heb mijn naam eens ietwat gemoderniseerd) hield een zeer geslaagde en dikwijls door gejuich onderbroken maidenspeech. Daar in gaf hij van zijn treurnis blijk, dat St.- Jansteen binnenkort waarschijnlijk niet meer zelfstandig zal zijn en men dan node het circus, dat de gemeenteraad heet, zal moeten missen. Hij sprak de carnavaleske hoop uit, dat circusdirecteur Reuser „die zou eigenlijk nog een beetje meer met de zweep moeten slaan" nog lang in de gemeenschap van St.-Jansteen zal mogen toeven. Terwijl de prins en zijn hofdames zich ten dansvloer begaven schetterde Piet Bousens enkele stemmige liedjes door de microfoon en werd het feest compleet. Dat feest ging tot in de kleine uurtjes door. En het was „gelukkig", verzuchtte de iheer Bousens erg leutig. De firma Porsche, voluit dr. ing. h. c. F. Porsche KG, bouwt ex clusieve reiswagens voor mensen, die goed bij kas zijn en zich al leen of met z'n tweeën snel willen verplaat sen. Naast de bekende typen 356 C en SC is nu de zescylinder Por sche 911 op de weg ge komen. De twee liter super Porsche is niet bepaald goedkoop, maar voor liefhebbers van dit genre is hij hoogst interessant. Er worden thans een stuk of zes per dag van gemaakt, zodat de lange wachtlijst niet snel kan worden afgewerkt. Voor de Gran Turismo wedstrijden, waar op Porsche zich sterk concen treert, is de Carrera GTS 904 ge reserveerd. In de klasse tot twee liter legde Porsche vorig jaar voor de derde maal beslag op de wereldtitel. Opmerkelijk is dat Porsche de meeste klanten in de Verenigde Staten heeft: vorig jaar 4900 wagens ver kocht tegen 4200 in 1963. In West-Duitsland zelf wer den ér 3100 afgeleverd. Porsche produceerde in Ï964 10700 stuks, een dui zend meer dan in het voor afgaande jaar. De omzet steeg van 138 tot 160 mil joen DM, een styging van 16 procent. In het nieuwste model 911 herkent men direct Porsche: een zuivere, es thetisch zeer verantwoorde carrosse- rielijn, luchtiger en eleganter gestileerd dan de 356, en tevens slanker en mo derner. De 911 is minder gedrongen en de wielbasis is met tien centimeter verlengd. Het uitzicht is verbeterd en de voorruit is vlakker. De grote achter ruit, die hoog uit het dak naar de motor kap loopt, geeft vry zicht naar achte ren. Aërodynamisch is de 911 gunstiger van vorm dan de 356. De nieuwe lyn is ook actueler. Motorisch is de Porsche 911 zwaar bewapend, met een zescilinder kracht bron en weer een luchtgekoelde boxer. De cilinderinhoud is 1991 cc en de com- pressieverhouding 9 1. De wagen le vert bij 6200 t.p.m. 130 DIN-pk en het max. koppel is 16.5 kgm bij 4600 t.p.m. Deze eerste zescilinder Porsche heeft twee bovenliggende nokkenassen en hij wordt bediend door twee 3-voudige Solex-carburateurs. De zeer compacte nokken krukas is achtmaal gelagerd. Bij de eerste kennismaking met de 911 vonden we deze motor bijzonder soepel en gecultiveerd voor alledaags gebruik. In druk stadsverkeer is deze zeer snelle sportwagen zeer handelbaar We moesten even wennen aan de 5-ver- snellingsbak en een ander schakelsche ma. De 2, 3, 4 en 5 vormen een H en links hiervan zit de eerste versnelling, in kaart gebracht, onder en de achter uit boven. De eerste is niet alleen gang maker, maar ook bedoeld om vaart te krijgen. Deze moet ook worden gebruikt bij stapvoets rijden. In de tweede laat de wagen zich doortrekken tot boven 100 km/u. Daar de acceleratie uitermate fel is en de reserves groot zijn, komt deze Porsche pas op de grote weg aan zijn trekken. Het is een genot de moge lijkheden van de 5-bak uit te buiten en men mag gerust een versnelling overslaan. Trekkracht is voortdurend aanwezig, zelfs in de vijfde, die hier niet het karakter van een overdrive heeft. De synchronisatie functioneert feil loos. Met 130 pk onder de schoen komt men in deze sportieve reiswagen eigen lijk nooit te kort. Zonder enige inspan ning gonst hij rond 200 km/u. De top ligt nog hoger. Onder gunstige omstan digheden draait hij over 210 km/u heen. Het acceleratievermogen is geheel in overeenstemming met de aard en het doel van dit gestroomlijnde beestje: van 0-80 km/u in 6 sec., tot 100 km/u in 8.7 sec., tot 120 km/u in 12.5 sec., en tot 160 km/u in 26 sec. Het zijn ware coureurstijden. Het rycomfort laat voor twee perso nen niets te wensen over. De comforta bele voorzetels zijn verstelbaar; kunnen passend voor lange mensen worden ge manoeuvreerd. Er is voldoende ruimte voor hoofd en ledematen. Achterin kun nen twee kinderen worden meegenomen of grote bagagestukken. In noodgeval twee volwassenen maar liever voor kor te ritten. Onder de voorkap kan aanzienlijk meer worden gepakt dan by de 356. De uitrusting en inrichting van het inte rieur is luxueuzer. Ventilatie en ver warming zyn effectief regelbaar en er kan met gesloten fajnen worden gere den. De instrumentering is zoals die in een sportwagen moet zyn: compleet en overzichtelijk. De uitstekende rijeigenschappen van de Porsche 911 worden behaaglijk on dersteund door de vering: voor en ach ter onafhankelijke met torsiestangen en telescoopschokbrekers rondom. On effenheden in het wegdek worden zo danig afgezwakt, dat de rijstijl niel wordt verstoord maar vloeiend blijft. We vonden de vering iets zachter dan die van de 356-typen. Evenals deze is de 911 „overstuurd". In scherpe boch ten moet men de reacties van de Porsche precies kennen en niet zonder grondige training „stunts uithalen". Alleen met de nodige ervaring kan men met de Porsche geavanceerd gaan rijden. We hebben echter de indruk gekregen, dat deze 6-cilinder Porsche koersvaster is dan de 356 en bij plotselinge intermez zo's beter onder controle te houden is. De koersstabiliteit is uitermate goed, ook op slechte wegen en men kan hem met korte stuurcorrecties goed in de Automobiel-constructeurs zijn vreem de vogels. Aan de ene kant werken zij zo hard mogelyk om de veiligheid van de bestuurders en inzittenden zo groot mogelijk te maken, terwijl aan de an dere kant de chauffeurs geconfronteerd worden met snelheden die in werkelijk lieid niet door hen worden veroorzaakt Wy doelen hierbij op de leugens die veelvuldig op de snelheidsmeters zelfs van de allernieuwste en ook zeer dure wagens tevoorschijn komen. Tijdens de vele testritten die wy in de afgelopen jaren hebben gemaakt, zijn wij nog geen enkele snelheidsmeter tegengekomen die precies de rijsnelheid van het voer tuig aangaf. Maar wij staan niet alleen in deze constatering. Het bekende en gezag hebbende Duitse blad „das Auto, Motor und Sport" heeft van een groot aantal test-wagens de aanwijzigingen van de snelheidsmeters gecontroleerd en toen bleek dat van de 29 wagens slechts één automobiel zowel bij 50 km/u als bij 100 km/u een juiste weergave gaf van de snelheid. De andere wagen was bij een snelheid van 100 km per uur wel correct, maar bij een aanwijzing van 50 km per uur op de teller reed de chauffeur in werkelijkheid slechts 46 km per uur. Gemiddeld gaven alle van de 29 wa gens een hogere snelheid aan dan in werkelijkheid het geval was. Vijftig kilometer per uur betekent dan ook volgens „das Auto, Motor und Sport" dat men gemiddeld met een snelheid van omstreeks 45,2 km/u rijdt. Bij 100 km/u wordt het verschil wat gro ter, want nu bleek dat de chauffeur zijn wagen in werkelijkheid met gemiddeld 94.1 km/u voortbeweegt. Men kan dan ook zeggen dat de snelheidsmeters tot 50 km/u 10,6 procent overdrijven en bij 100 km/u 6,3 procent. Maar buiten deze 10,6 procent en 6,3 procent vielen er bij enige andere wa gens wel heel duidelijk verschillen te noteren. Zo kwam een automobiel tol een afwijking van 28 procent. De snel heidsmeter die in deze automobiel 50 km/u aanwees, overdreef maar liefst 11 km/u, terwijl in een ander produkt de 100 km/u in werkelijkheid maar 87 km/u betekende. Met deze cijfers van „das Auto, Motor und Sport" willen wij wel de nadruk leggen op de onbetrouwbaarheid van uw meter. Er is evenwel een gelukkige bijkomstigheid in deze gehele materie Slechts sporadisch komt het voor dat u snelheid hoger is, dan de aanwijzing op uw meter. En daar kunt u dan uw voordeel uithalen bij de maximumsnel heden die op de meeste plaatsen in Ne derland van kracht zijn. Vijftig en ze ventig kilometer op de teller betekenen veelal een snelheid die enige kilome ters onder deze aanwijzing ligt. Rootcs heeft een speciale uitvoering van de Hillman Super Minx geïntro duceerd. De wagen die onder de naam special 84 de wereld is ingezonden, heeft een motor met een vermogen van meer dan 100 sae-pk bij een toerental var 5000 toeren per minuut. Een motor overigens die ook in de toekomst U vinden is op de Super Minx Mk 111. De smering in de Hillman Super Min; special 84 wordt door een geforceerdi carterventilatie en een full-flow olie filter op de juiste wijze, dus zeer effi ciënt, mogelijk gemaakt Tevens heef men in de motor een wijziging ge bracht door het toepassen van de nieu we tweetraps dubbel venturi solexcar burateur, waardoor ook de benzine op zeer vakkundige wyze door de mo tor wordt verbruikt. De opgevoerde 1592 cc viercilinder kopklepmotor heeft een zeer levendig en sportief karakter. De versnellingsbak in de Hillman Su per Minx special 84 is geheel gesynchro' niseerd en wordt bediend met een han dig pookje, waarmee men bijzonder ti red contact met de balk heeft. Een hy draulisch bediende diafragma koppe* ling zorgt verder voor het contact de aangedreven achterwielen. Het is natuurlijk logisch, dat men fa deze „speciaal" ook speciale aandacht aan het interieur heeft besteed. Het in strumentenpaneel is met edelhout ge fineerd, terwijl de zittingen van de stoelen volgens de laatste medische we tenschappelijke onderzoekingen zyn sa mengesteld. Zodoende heeft men stoe len gekregen van het slaapstoel-type Het interieur vertoont verder de ver schijnselen van de typisch Engelse con structie. De rubber bumperrosetten en de wielsierringen behoren in deze wa gen tot de standaarduitrusting. De Hillman Super Minx special 84 fa reeds in Nederland gearriveerd en zal spoedig op de weg te zien zijn. De mj- portrice Haagse Auto Unie n.v. heeft bekend gemaakt dat de prijs van deze wagen f 9.575,zal gaan bedragen. I hand houden. Men moet evenwel niet vergeten, dat deze wagen met zijn aan zienlijke motorkracht bij hoge snel heden geen grote veiligheidsmarge geeft. En dit vergt concentratie. De Porsches hebben nu schijfrem men op alle wielen en deze zyn van hoge klasse. Ze zijn berekend op het prestatievermogen van de circa 1000 kg zware wagen. Het gewicht duidt erop dat de wagen stevig gebouwd is. Al- men de afmetingen nagaat (413— 160127 cm), lijkt de prijs hoog, maar als men de detailafwerking bekijkt con stateert men dat hier waar voor het geld wordt geboden. De Porsche 911 is iets voor de verwende fijnproever, die hoge eisen stelt en niet allen sportief maar ook gecultiveerd en exclusief wil rijden. Tot één der nadelen (naast vele voor delen) van de auto met de motor „ach terin" behoort zeker de vrij grote ge voeligheid voor wind. Dit is verklaar baar door de relatief lage druk op de voorwielen waardoor, vooral bij sterke zijwind, de bestuurbaarheid nog wel eens te wensen overlaat. Een „ballast" van een honderd kilo in het vooronder kan overigens een zeer merkbare ver betering betekenen. In tikkende kleppen moet u niet zo gauw iets verontrustends willen horen. Het is n.l. zo, dat tikkende kleppen u de zekerheid geven dat ze volkomen af sluiten, dat wil zeggen, niet kieren en dus hierdoor geen kans lopen te ver branden. Pas als het gedrag van de mo tor t.w. slechter optrekken, lagere top snelheid etc. u redenen geeft tot klagen kunt u de kleppen laten bijstellen. Probeer te onthouden dat u in alle gevallen waarin tijdens het rijden het oliedrukverklikkerlampje gaat en blijft branden, direct dient te stoppen. Moge lijk is er een (gevaarlijk) tekort aan olie in het carter doch dit is met enig tijdverlies meestal wel op te lossen. Staat het oliepeil echter niet onder de laagste streep dan zou het wel eens kunnen zijn dat de oliepomp defect is en daar moet u beslist een vakman bij halen. Soms kan het wel eens voorkomen dat uw startpogingen slechts resulteren in een „gezoem" van de startmotor. De startmotor draait dan wel maar kan geen mechanisch contact maken met de starterkrans op het vliegwiel. Dit geen houvast krijgen is in het gunstigste ge val te wijten aan een vervuilde ben- dixas, hard geworden vet of vuil ver hinderen het verplaatsen van het start rondsel. Is dit niet de oorzaak, dan is er iets met de startmotor aan de hand en zal deze gedemonteerd moeten worden. U vraagt maar. Men heeft mij, zo schrijft de heer G. te Roosendaal, wel eens de raad gege ven om het olieverversen van onze be stelauto niet om de 5000 km te laten doen maar deze periode liever te halve ren. Dit advies zou te maken hebben met het feit dat onze wagen bijna uit- sij-utend voor stadswerk wordt gebruikt. Mag ik eens weten wat uw mening hierover is? We nemen aan dat 5000 km de ver- versingsinterval is die in het onder- houdsboekje van uw (u vergat het merk te noemen) auto door de fabriek is voorgeschreven. Nu moet u die verver- S1.n£^intervallen zo opnemen, dat deze altijd bedoeld zijn voor bedrijfstoestan- den onder normale (lees gunstige) con dities. Dit komt dus neer op een dusda nig gebruik, waarbij de motor overwe gend op bedrijfstemperatuur kan wer ken. Bij sommig bestelwerk, taxi's, les- wagens, doktersauto's etc. zal daar in de meeste gevallen geen sprake van kun nen zijn te méér daar deze auto's veel vuldig koud gestart moeten worden. In al deze omstandigheden is het met het oog op het behoud van de motor oniT wenselijk de carterolie om de 2000 a 2500 km te laten verversen. Het kost u iets meer aan olie maar dat haalt u er door de dan langere levensduur van de motor dubbel en dwars weer uit

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 10