eisjes
rerkster
onzichtbare
stemmingen
handdie
oproept
Nog ruim honderd
missionarissen kwijt
Vrouw is
kritisch
Modellen op katoenshow
origineel en praktisch
De fabrikanten gokken ook op de mannen
BANNING
Heel scala
Mannenserie
,gse Politie!
KT
ectiebedrijf
NCO"
sda
19
23
Nog 10 weken en 't is lenteDan vraagt iedereen om het nieuwste r d-behang
(want voorjaar is tijd van vernieuwing). Maar... de complete collectie 1965
is nu al uit. Vraag erom bij de vakmandie heeft nu (nog) alle tijd voor u
Rath Doodeheefver ontwerpers en fabrikanten van behang.
Nieuwe landelijke
studentenpartij
PSO opgericht
PRESENTATIE NEDERLANDSE
TEXTIELINDUSTRIE AMSTERDAM:
Negen priesters H. Hart vermoedelijk dood
In Amsterdam nog
steeds zwarte
bouw lonen
Maid of Cotton
onmodieus
DOOR
Walter Breedveld
10
neentepolitie Den Haag
l 21 jaar MULO-diploma
ntepolitie. Bureau Per-
0) 81.41.41, toestel 2228.
('doorhalen
wat niet
verlangd wordt)
liohtingen over en/of* een
ftnuller sturen voor een
jmeentepolitie te Den Haag.
man/vrouw
inlichtingen over ons
brwaarden op maan-
uur in Restaurant
8, Breda. Bovendien
ve zaterdags, terecht
Industrieterrein De
7.00 uur. (Telefoon
;e indiensttreding een
n onder meer: produc-
inistratie, ordervoorbe-
'scontrole.
H.B.S.-opleiding en er-
mstige werkkring, bij
onfectie, vereist.
overeenstemming met
i de functie.
es te richten aan de
15, Breda.
Inspectrice van het Nijver
kan ao spoedig mogelijk
:hoolopleiding en diploma
laar een kracht met ruime
Salaris: afhankelijk van
rvaring tot max. 906,
huurcompensatie.
sollicitatiebrieven onder
^bovenhoek brief en env.)
sychologische Dienst-, Bu-
ing van de Rijksoverheid,
üravenhage.
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 9 JANUARI 1965
PARFUM.
Sinds in 1945, naast kauwgom, ballpoints en new-look jurken, de Hollywood-glamour over de Atlantische Oceaan
West-Europa binnentrok, is de Nederlandse vrouw zich gaan interesseren voor cosmetica en parfums. Een stortvloed
van schoonheidsmiddelen, die niet alleen uit de Verenigde Staten maar ook uit Frankrijk werd ingevoerd, streek
neer op de onwetende naar schoonheid hunkerende vrouwen. En toen de mode in kleding hand over hand toe
nam rijpte stilaan bij de Nederlandse vrouw het verlangen om bij het fluidium van haar gehele persoonlijkheid
waartoe kleding, haardracht en gebaren behoren, een individuele geur toe te voegen, die Je gemoedsstemming
karakteriseert. Zij ontdekte parfum als middel om bepaalde stemmingen op te roepen, herinneringen toe te
voegen aan dingen die zij gezien, geroken of ervaren heeft. Ze merkte ook dat parfum gestalte geeft aan be
paalde gevoelens en ook gevoelens opwekt zoals een symfonie de ziel in beroering brengt. Kortom, ze confron
teerde zich met de onzichtbare hand, die stemmingen schept en herinneringen helder maakt als kleurenfoto's. Zij
hielp hiermee de kosmetische branche in Nederland aan een omzet van f 280 miljoen per jaar, waarvan ongeveer
f 190 miljoen aan parfumerieën.
Opvallend is dat vooral maatschappe
lijke positie en leeftijd een stimulerende
invloed hebben op het gebruik van par
fumerieën. In de hogere maatschappelijke
groeperingen blijkt 45% van de vrouwen
parfum te gebruiken (in de lage maat
schappelijke groeperingen 30%) en in de
leeftijdsgroepen van 21 tot 39 jaar 48%
(tegen 31% in de leeftijdsgroep 40 jaar en
ouder). Dit verschijnsel schrijven parfum
deskundigen toe aan het feit dat in deze
groeperingen (hogere maatschappelijke
groeperingen en leeftijd 21—39 jaar) de
vrouwen over meer financiële middelen
beschikken daar zij veelal zelf werken of
hun echtgenoot gemakkelijker ertoe kun
nen overhalen een flacon parfum te ko
pen. De reden waarom in andere groepe
ringen het gebruik' minder is schetste
een inportrice aldus: Parfum is een ty
pisch artikel om als geschenk te krijgen.
Een vrouw zal er niet gemakkelijk toe
overgaan een flesje parfum te kopen.
Een vrouw die parfum ten geschenke
krijgt raakt betoverd, veel meer dan door
bont of sieraden, omdat parfum een deel
van haar zal worden en haar schoonheid
en charme zal verhogen. Parfum heiligt
als het ware de eeuwige band tussen man
en vrouw en omgeeft haar met een ethe
rische schoonheid. Daarom zal een vrouw
wachten totdat een man haar een flacon
netje cadeau doet.
Hoe sterk gebonden aan persoonlijke
voorkeur parfums zijn, blijkt wel uit de
spelregels die Franse parfumdeskundigen
hebben opgesteld om het een man gemak
kelijker te maken de juiste keus te doen
bij de aanschaf van parfum. Diep ernstig
adviseren zij: Ga er niet eenvoudig op
af met de gedachte een lekkere reuk te
kopen. Vorm je een beeld van de per
soonlijkheid en verschijning van de per
soon aan wie je het parfum wil schenken
en overweeg vooral hoe de betrekking is
tussen schenker en ontvanger. Een
schoonmoeder zal ongetwijfeld een sati
risch element onderkennen wanneer men
haar een parfum met een sterk romanti
sche geur of naam schenkt. Een trouwe
secretaresse wordt achterdochtig wanneer
men haar als waardering voor het werk
dat zij doet parfum schenkt waar harts
tocht uit blijkt. Anderzijds moet men zijn
secretaresse niet hetzelfde parfum schen
ken als die men zijn echtgenote aan
biedt. En tenslotte waarschuwen zij: Wees
tactvol. Geef je bruid niet dezelfde geur
als die je ooit gaf aan een oude geliefde.
Vrouwen komen overal achter.
Uitgaande van deze gecompliceerde si
tuatie putten de fabrikanten zich uit om
steeds weer met nieuwe geuren en soor
ten parfums op de markt te komen. Hier
toe beschikken zij over een scala van
mogelijkheden (concentraties) waarin zij
hun favoriete geur kunnen onderbren
gen: geparfumeerde eau de cologne, lo
tion, eau de toilette, parfum de toilette,
parfum.
Maar nog gevoeliger dan de romanti
sche eisen die het parfum stelt zijn de
zuiver commerciële aspecten die samen
hangen met de keiharde business waar
de concurrenten elkaar nauwkeurig in de
gaten houden. Er zijn weinig artikelen
als parfum die zo sterk gebonden zijn
aan de smaak van het publiek, jaarge
tijde en de mode. Niet alleen plaatselijke
omstandigheden vormen de belangrijkste
factoren in dit proces van geurvernieu-
wing en geurverfijning, maar ook de in
ternationale mode die vanuit Parijs ge
decreteerd wordt dwingt de fabrikant mee
te gaan. De tegenwoordige vlinderachtige
mode bijvoorbeeld is gediend met de on
gebonden geuren van de natuur. Behalve
wijn, paté en mode is er geen artikel
meer Frans dan parfum. In Frankrijk
wordt er jaarlijks voor 120 miljoen gul
den aan parfums omgezet en er gaat voor
nog eens 120 miljoen gulden het land uit.
Franse haute-couture huizen hebben hun
naam aan een parfum gebonden. De naam
van het haute-couture huis geeft aan het
parfum de subtiele achtergrond van ele
gance en verfijning die de verkoop moet
stimuleren: Baïenciaga, Lanvin, Dior, Cha
nel, De Givenchy.
De geschiedenis van parfum is zo oud
als de geschiedenis van de menselijke
beschaving. Egyptische teksten van 1600
voor Christus spreken over 35 soorten
reukwerken die duizend jaar oud zijn.
Van deze reukwerken werden er tien
gebruikt als medicijn, tien bij erediensten
en vijftien als schoonheidsmiddel. De
teksten tonen aan dat bij de erediensten
de meeste reukwerken werden gebruikt.
In de tempel van Isis werd door de pries
ters een reukwerk geofferd dat was sa
mengesteld uit zestien ingrediënten en
dat kapu of kuphi wordt genoemd. Over
het altaar werd geparfumeerde olie ge
goten. Reukwerken werden beschouwd als
voedsel voor de goden. In latere stadia is
het gebruik van parfum onder Egyptische
slaven verbreid.
De Egyptische prinses, wier mummie in
het Britse museum is bewaard, had haar
toiletartikelen, potten rouge, en zalven,
poeders en aromatische oliën bij haar be
graven in haar sarcofaag, zodat ze de vol
gende wereld kon binnenkomen in een
staat, passend bij haar stapd. Waarschijn
lijk hebben de Israëlieten na hun lange
gevangenschap in Egypte de wetenschap
over vervaardiging van parfums naar
hun geboorteland gebracht. De Perzen
die de Israëlieten overwonnen, maakten
zich meester van het geheim van de par
fums, waarna via de Grieken het recept
voor reukwerken Europa bereikte.
De creatie van een nieuw parfum ge
schiedt door een parfumeur, man of
vrouw, die door de natuur is begiftigd
met een bijzondere gevoeligheid voor
geuren en die daarbij het talent en de
kennis bezit, nodig voor het succesvol
combineren van nieuwe parfums. Naast
een uitstekend reukzintuig dienen parfu
meurs een sterk geheugen te hebben voor
geuren zodat zij in staat zijn minstens
2000 tot 3000 verschillende geuren te 'ont
houden'. Bovendien behoort de parfumeur
ook reukfantasie' te hebben, want zon
der deze eigenschap zullen zyn prestaties
mank gaan aan creativiteit en persoon
lijkheid.
By de creatie van het nieuwe parfum
kan de parfumeur geïnspireerd worden
door bijvoorbeeld een geur die hy in
de natuur ruikt, in een bos, op een
hooiveld of bij verse bladeren. Daar hy
een goed geurgeheugen heeft zal hij
deze reuk in zyn gedachten kunnen
vasthouden en proberen een parfum op
te bouwen dat de geuren die hy in de
natuur heeft geroken, weergeeft. Het
voornaamste doel bij iedere creatie van
parfum Is te zorgen voor een gelijk
matige vluchtigheid en een intrigeren
de geur, die deze creatie tot een kunst
werk stempelt.
Parfums bestaan uit twintig tot honderd
en vijftig verschillende bestanddelen. Het
kan daarom enige weken maar ook enige
jaren duren voor een creatie van parfum
rond is. Hiermee gaat een bedrag gepaard
dat varieert van 20.000 gulden tot een
miljoen gulden. De meest verfijnde aro-
matiek essences worden verkregen van
jasmijn, rozen en sandelhout. Een van de
kostbaarste essences is de Rozen Attar,
die bereid wordt uit de bloemblaadjes
van een speciale rozenvariëteit waarvan
250 pond bloemen nodig is om één es
sence te leveren. De belangrijkste grond
stof voor elke parfum is echter amber en
muskus. Muskus is een bijtende stof af
komstig van het mannelijk muskusdier
uit Azië. Amber wordt voortgebracht
wanneer de potvis die een maagzweer
heeft de etter van dit gezwel naar de
oppervlakte spuwt waar deze onbetaal-
bere grondstof voor parfums wordt op
gevangen. En wanneer het zover is dat
het parfumhuis zijn nieuwe produkt kan
lanceren wordt een register van orakel
taal uitgetrokken om den volke kond te
doen dat er iets verhevens is ontsproten
aan een meesterbrein. Een facet in de
gehele parfum-branche is namelijk de
overdreven sacrale bewogenheid die som
mige fabrikanten van en handelaren in
parfum aan de dag leggen. Hoog gezeten
boven op hun troon van kleurigheid en
geurigheid koesteren zij zich in een zon
netje van pretentieuze ongenaakbaarheid,
zelfs wanneer zij daarvoor de allure mis
sen.
In deze kunstmatig opgefokte wereld
waar sterk gespeeld wordt op het snob-
appeal van ieder individu zoekt de Ne
derlandse vrouw haar eigen weg en laat
zich niet overdonderen door gemeen
plaatsen. Ze kiest, als ze kiezen kan,
doelbewust tussen het veertigtal merken,
dat om haar gunst dingt en ontwikkelt
steeds meer een inventief vermogen voor
kwaliteit. „De Hollandse vrouw houdt van
een kwalitatief hoogstaand produkt", zegt
de importeur van een bekend parfum
huis. „Ze kiest kwaliteit boven kwanti
teit, dat is goed te merken aan de omzet
cijfers van de „kroonjuwelen" onder de
parfums. In vijf jaar tijds is de omzet
van het merk, dat wij vertegenwoordigen
gestegen van tien mille naar een half
miljoen. Dezelfde tendens merken ook de
drie grote Nederlandse parfumindustrieën,
die jaarlijks voor de Nederlandse markt
tezamen een omzet halen van dertig mil
joen gulden. Aan export komen ze nauwe
lijks toe. Een jong en energiek zakenman,
die vijf jaar geleden de vertegenwoordi
ging kreeg van enkele vooraanstaande
merken zegt: Het gebruik van parfum
neemt jaarlijks toe, vooral onder de tie
ners en werkende vrouwen. Tot nu toe
zag men er te zeer een luxe artikel in,
wat het in feite ook wel is gezien de prij
zen die variëren naar gelang de kwaliteit
en kwantiteit van f 9,50 tot f 125,-—. Merk
waardig is dat ook in de provincie het
gebruik toeneemt. Dit houdt waarschijn
lijk verband met het sociale leven aldaar.
De mensen in de provincie gaan 's avonds
steeds meer uit in tegenstelling tot de be
woners in de Randstad Holland die liever
gekluisterd zitten aan hun t.v.-toestel".
De afgelopen jaren zijn de meeste par
fumhuizen er ook toe overgegaan een zg.
mannenserie uit te brengen, parfumerieën
die speciaal bestemd zijn voor mai
•De grote stoot hiertoe werd gegeven door
een firma, die tien jaar geleden begon met
aftershave lotion. Het succes van dit expe
riment leidde ertoe dat ook andere fa
brikanten zich gingen bezighouden met
de produktie van mannenparfumerieën.
Toch is het gebruik van parfumerieën
door mannen reeds enkele eeuwen oud.
In de Odoribus van Theophrastus (4e
eeuw voor Christus) is een lijst opgeno
men van minder prettige lichaamsgeuren
van de man, de heren wordt geadviseerd
zich in te wrijven met oliën van ver
schillende planten zoals mint, thijm, lau
rier, myrrhe, doch in geen geval moesten
zij gebruik maken van reukstoffen met
een vrouwelijke tint.
De man heeft reeds lange tijd gevoeld
zijn persoonlijkheid te moeten accentu
eren door een speciaal parfum. De mo
derne tijd met zijn steeds hoger worden
de eisen betreffende de persoonlijke hygi
ene (die een belangrijke rol speelt bij so
cial e contacten) heeft ertoe bijgedragen
tot het vele gebruik van reukstoffen met
een mannelijke toets.
Uit een onderzoek is gebleken dat de
mannen de voorkeur geven aan de frisse
geuren van conifere planten lavendel en
hesperiden. De parfums met een vrouwe
lijke tint zoals muskus, amber, jasmijn
en sandelhout, die erg populair zijn en
erotisch hoog genoteerd staan, worden
door de mannen niet graag gewild. Par
fums voor heren geven een groter gevoel
van behaaglijkheid en activeren de licha
melijke prestaties, zowel van mannen als
van vrouwen.
In Nederland gebruiken de mannen re
latief veel shampoo, haarcrème, brillanti
ne, scheerlotion en scheerzeep. Shampoo
wordt door de hogere maatschappelijke
groeperingen (vrije beroepen, directeuren,
employees, kleine zelfstandigen, boeren,
tuinders en vissers) meer gebruikt dan
door de lagere maatschappelijke groepe
ringen (geschoolde en ongeschoolde ar
beiders, landarbeiders), terwijl het ge
bruik van scheerzeep het omgekeerde
beeld geeft. Scheerlotion en vooral sham
poo worden meer door jongeren dan door
oudere mannen gebruikt. Het zelfde kan
gezegd worden over haarcrème, brillan
tine en deodorant.
In de „branche" is men optimistisch
over de toename van het gebruik van
parfumerieën door mannen, alhoewel men
(Advertentie)
niet verheelt, dat dit met veel pijn en
moeite gepaard zal gaan.
De Nederlandse man zal er in alle op
zichten voor waken zich te storten in
„een avontuur waar glamour, verzorgd
heid en verwijfdheid eikaars grenzen ge
makkelijk overschrijden". De „branche"
put echter moed uit de ervaring dat het
ook veel kopzorgen heeft gekost de Ne
derlandse vrouw over te halen met hulp
van kosmetische produkten haar uiterlijk
meer verzorging te geven. Nu het een
maal zover is dat zij dit heeft ingezien
schroomt zij niet, veel over te hebben
voor haar uiterlijke verzorging, ondanks
het feit dat men in sommige kringen
gauw geneigd is het gebruik van kosme-
tica te veroordelen als wuftheid.
AMSTERDAM In Utrecht is een nieu
we landelijke studenten party opgericht
onder de naam „Progressieve Studenten
Organisatie" (PSO). De PSO aldus het
bestuur gistermorgen op een persconfe
rentie te Amsterdam werft haar leden
in de kringen van die studenten, die zich
noch bij de deze week opgerichte rechts-
liberale studentenpartij „Het Nederlands
Studenten AccoordT, noch bij de studen
tenvakbeweging thuisvoelen.
Het programma van de PSO blijkt in
grote lijnen overeenkomst te vertonen
met dat van de SVB.
Het veelbesproken studieloon wordt
echter door de nieuwe partij afge
wezen. Zij bepleit o.m. een studiekosten
vergoeding voor meerderjarigen, onafhan
kelijk van het inkomen der ouders. Op
de vraag waarom het bestuur naast de
SVB een partij had opgericht, die nage
noeg hetzelfde programma heeft, ant
woordde de voorziter, de heer C. J. Snij
ders, dat het verschil zich voornamelijk
in een andere mentaliteit en aanpak ter
verwezenlijking van het program mani
festeert.
(Van onze moderedactrice)
AMSTERDAM Met beheerste rust, die geaccentueerd werd door een enkel
goedgespeeld grapje, presenteerde het Nederlands Katoeninstituut, de nieuwe stof
fen van 18 Nederlandse textielfabrieken. Eindelijk een ware stoffenshow en geen
spektakelstuk dat het oog vermoeit en dat de aandacht van de kern der zaak af
leidt. Maar de vertoonde stoffen waren dan ook alle aandacht waard. Vanaf de
zwiare whipcord tot aan de ijlste batist en vanaf het simpele effen wit tot aan het
tederste bloemendessin. De vier mode-ontwerpers, die aan de materialen gestalte
hebben gegeven, E. Beeuwkes, F. Offerman, A. Diepeveen en P. Jongmans, hebben
een gelukkige hand gehad. De modellen waren speels, origineel en praktisch.
LEOPOLDSTAD Uit inlich
tingen over het lot van negen Ne
derlandse missionarissen van de
congregatie der priesters van het
H. Hart en drie Belgische missie
zusters, die sinds geruime tijd in
de Kongolese rebellenzone als „ver
dwenen" worden beschouwd, blijkt
dat men het ergste vreest.
Volgens Kongolese en niet-Kongolese
verklaringen zouden deze twaalf gedood
zijn. Absolute zekerheid is niet te krijgen,
Dit meldt het katholiek persbureau DIA
uit Leopoldstad.
De lijst dezer verdwenen ziet er als
volgt uit: voor het aartsbisdom Stanley-
stad en het bisdom Wamba: de Neder
landse priesters van het H. Hart J. de
Vries uit Bredevoort; W. Vranken uit
Brunssum; J. Slenter uit Terlinde-Noor-
beek; W. Hams uit Weerselo; P. van den
Biggelaar uit Beek en Donk; Arnold
Schouenberg uit Herten (L.); A. Strij-
bosch uit Erp en Herman Bisschop uit
Tegelen. Bovendien nog broeder Arnulfus
Schouenberg, een broer van pater Schou
enberg.
De drie vermiste Belgische missiezus.
ters zijn Gilda Tanghe uit Reiselede,
Nera Planquette en Julia Vandendries-
sche, beiden uit Schuiferkapelle en alle
drie behorend tot de congregatie der
zusters van Sint Vincentius a Paulo van
Gits in West-Vlaanderen.
De lijst van vermiste missionarissen is
hiermee nog niet compleet. In totaal wor
den 115 tot 130 missionarissen als ver
mist beschouwd. Over hun lot is niets
bekend.
Sedert Kongo's zelfstandigheid in 1960
hebben 93 missionarissen met zekerheid
op gewelddadige wijze de dood gevon
den.
De meeste slachtoffers zijn afkomstig
uit België, 54, Nederland 11, Luxemburg
8 en verder uit Italië, Frankrijk, Duits
land, Verenigde Staten en Engeland.
Vijf Kongolese priesters vonden de
dood.
(Advertentie)
„In het hele bouwbedrijf in Amster
dam is de zwarte loonbetaling nog .nor
maal' aan de gang. Dit euvel is blijven
bestaan en stellig niet minder geworden".
Dit zei gisterochtend de plv. directeur
van het gewestelijk arbeidsbureau Am
sterdam, de heer K. de Jong.
Uit contacten met het bedrijfsleven en
met de mensen, die op het arbeidsbureau
komen was dit de directie van het GAB
gebleken. In Amsterdam werd en wordt
volgens traditie, in tegenstelling met el
ders in het land, op vrij ruime schaal
door de hoofdaannemers gewerkt met bo
na fide onderaannemers. De laatste tijd
zijn er echter, aldus de heer De Jong, een
heleboel onderaannemers (vaak zelf
bouwvakarbeiders) bijgekomen, die niet
bona fide zijn. Zij formeren ploegjes
bouwvakarbeiders en bieden dan hun
diensten aan bij de hoofdaannemers, die
op deze wijze niet aansprakelijk kunnen
worden gesteld voor het betalen van
zwarte lonen.
Op de bouwmarkt in de hoofdstad
heerst nog een grote spanning. Tegen
over een aanvraag voor 676 bouwvakkers
eind december (waarvan 88 jonger dan 19
jaar) stond een aanbod van 191 werkloze
bouwvakarbeiders, als gevolg van de vorst
in december.
Elke OLVEH polis is winstdelend.
Nieuw is de 100 pet. katoenen stretch,
die door grote elasticiteit een aanwinst
zal zijn, vooral voor sportkleding. Wij za
gen daarvan een vrijetijds-combinatie in
gebroken rose en ivoor, bestaande uit
nauwsluitende Bermudashorts met aan
geknipt lijfje, gecompleteerd door een
overgooier met losse panden.
Voor een regenmantel, bedrukt met
slangenhuiddessin, was een nieuw druk-
procédè gevolgd „fluid print" met drie
dimensionaal effect. Dat katoen gebreid
en geklost kan worden is herontdekt, zo
bleek uit grof-gebreide heren-nethem
den en een namiddagjurkje van gekloste
kant.
Chiffon Borca is de naam voor fraai
boomschorscrêpe, waarvan een interes
sant jurkje in Perzisch dessin werd ge
toond. Er zal deze zomer veel katoen zijn
met linnen karakter en veel pique, maar
soepele katoen met zijde of satijn finish
Black and White, twee middagensembles
van de katoenshow '65.
blijft voor het geklede jurkje aangewe
zen.
Het herenkostuum van waterafstotende
raye, met absoluut plooihoudende finish
zag er goed uit, maar men zou het na
een maand dragen nog eens terug moeten
zien.
Voor de aanvang van de show sprak
de Amerikaanse „maid of cotton" Judy
Hill uit Texas, (verleden week in Ameri
ka gekozen, gisteren met veertig katoe
nen jurken in Amsterdam gearriveerd en
morgen naar Parijs doorreizend), enkele
traditionele zinnetjes tot pers en genodig
den.
Een lief meisje in een lief Amerikaans
katoenen jurkje, dat niets modieus had
en bekroond werd door een onmogelijke
hoed. Jammer dat de fluwelen avondpan
talon, die hier in een etmaal voor haar
was gemaakt om de show mee te beslui
ten, nu juist het enige onaantrekkeiyke
model was van de hele show.
|7r was veel gebeurd in de halve
eeuw dat hij met Marjan had
samengeleefd. De stal, die
vroeger zo knus verborgen was ach
ter hoge wallen en zware poorten,
had zich uit. de beklemming losge
wrongen. Naar alle kanten lag zij
open. De postkoets, die oude ver
trouwde door vier paarden bespan
nen wagen, was opeens verdwenen
evenals het spel met de ijzeren ko
gels. Over de Brabantse wegen reed
nu de stoomtram, een sliert grote
rijtuigen voortgetrokken door een
tingelende ijzeren machine: in De
Posthoorn speelden de boeren nu met
ivoren ballen op een met groen la
ken bespannen tafel. Spierkracht
kwam er niet meer bij te pas, wel
behendigheid, zelfbeheersing en ge
duld. De kracht van vele paarden
was gebundeld in een ijzeren mon
ster; de hand- en armkracht, die no
dig waren voor het spel met de ijze
ren kogels, lag nu stil beheerst in de
pols bij het getiktak met de ivoren
ballen.
Heel het leven was anders gewor
den. In de steden rezen fabrieken
uit de grond, die het volk van het
land weglokten. Korte werkdagen en
een groot weekloon, daar waren veel
jongens en ook meisjes verlekkerd op
In Midden-Brabant waren streken,
waar een ernstig tekort was aan
boerenknechten „Waar moet het heen
had pater Gerlachus onlangs met ten
hemel geheven handen van de kan
sel geroepen tijdens de missiepredi-
king. „De fabrieken zuigen het land
volk naar zich toe. Met tomeloze
vaart wentelen de stampende machi
nes een lawaai waar een mens gek
van wordt. Op de avond spuwen de
fabrieken de mensenmassa weer uit.
Met bleek gezicht en hol starende
ogen komen ze door de sombere
poort. Ze rennen naar huis en de
ganse avond dreunt het onverdrage-
lijke ritme van de fabriek hun na.
Ze verliezen alle aandacht voor het
land en de ongerepte natuur. Ze ver
liezen ook de aandacht voor de he
mel, want de verderfengel waart rond
in de fabriek. Daar is zijn prooi
samengeklonterd achter de werk
banken, jongens en meisjes naast el
kaar de ganse dag. Als ze even op
kijken van hun werk zien ze de be
geerte in andere ogen. Het waanzin
nige ritme zweept de hartstochten op
tot koortsige hitte. O ik mag er niet
aan denken hoeveel afschuwelijk zon
den daar bedreven worden. Beminde
gelovigen, Brabantse mannen en
vrouwen, een vloed van vernieuwin
gen gaat over de wereld. De tech
niek dreigt de wereld te gaan ver
overen en we kunnen nu al zien hoe
rampzalig de gevolgen zullen zijn voor
de zielen. Bid toch dat God, Die ons
het leven gaf, ons leven blijft behoe
den Brabant is een agrarisch land,
een boerenland, een schone provin
cie waar het brood wordt gewonnen
van de grond waarop wij staan.
Waarom zijn de mensen niet meer
tevreden met hetgeen de aarde op
brengt aan vruchten van het veld?
De geest van materialisme, van on
geloof en bederf hangt als een donke
re schaduw over ons dierbaar oord.
Wijs die geest terug, bestrijd hem
net alle kracht, die in u is. Bra
bant moet agrarisch blijven."
F)e vloed van vernieuwingen, hoe
vaak was dat al niet onderwerp
van gesprek geweest zondags
morgens in De Posthoorn. Wat in de
fabrieken werd uitgespookt was heel
erg. Persoonlijk ging het hem niet
aan, maar zou de boerenstand niet
in nood geraken door de materia
listische geest en de techniek? Hoe
kon het land bewerkt worden als er
niet genoeg mensen meer waren?
Nu al waren er tekenen van achter
uitgang aan te wijzen. Nu al ston
den in de boterwaag naast de boe
rinnen met hun rozen zelfgemaakte
boter de handelaars met hun kistjes
fabrieksboter. Smakeloze rommel,
die wonderlijk genoeg goed werd ver
kocht. De dames in de stad voelden
wel iets voor die hygiënisch bereide
boter, die door geen mensenhand
meer werd aangeraakt, vanaf dat de
melk in de kuipen werd gestort tot
5e boter machinaal in brokjes was
verdeeld en gewikkeld in vetvrij pa
pier, alsof het kunstboter was. Nu
al kwamen de handelaars naar de
dorpen om de groenten in massa te
kopen als de eerste groene stipjss
nauwelijks boven de grond uitsta
ken. Als we wat verder zijn, zeiden
de grootste pessimisten, zullen de
boeren hun eigen melk niet meer mo
gen slijten aan de burgers. De bóe
ren-melk, vers uit de koe, was met
zuiver genoeg, vond men; allerlei
ziektekiemen konden erin zitten. De
groente zou naar de veiling gebracht
moeten worden, in Amerika waar
veel nieuwe dingen vandaan kwamen
gebeui'de dat nu al. De arbeiders
nadden zich verenigd in bonden en
met de boeren zou het wel dezelfde
kant uitgaan. Dan was het gedaan
met de vrijheid. De boeren uuden
niet meer zo hard en zo lang be
hoeven te werken, maar ze zouden
uitgezogen worden tot ze geen drup
pel bloed en merg meer over had
den.
Godefrieda, die haar vader in het
schemerdonker zag staan bij de ri
vier, ging naar hem toe. Hij stond
daar roerloos, het hoofd wat opge-
heven de baard golfde over zijn bre
de bórst. Als een aartsvader, die
stond te peinzen over de dingen van
de eeuwigheid. ,,Het is een mooie
avond" zei ze. „Ja.." ,,Er is geen
windje aan de lucht" „Nee.." „We
hebben nu vlug volop zomer". „Ja
Ze waren uitgepraat, naast el
kaar stonden ze stil naar Zegenree
te kijken. Dan zei hij: ,,Ik ga naar
bed er is morgen veel te doen. Van
daag heb ik het er bij laten liggen."
Langzaam liepen ze naar de hoeve.
Voor ze binnengingen zei hij: „De
kinderen zullen er wel eens neven
doen nu moeder er niet meer is.
Jij moet er in het vervolg maar op
letten, Godefrieda."
Hoe naief dat klonk, begreep hij
dan niet dat hij praatte over een
vader en een moeder van drie kin
deren. Zijn woorden hadden haar
niet toegeklonken als een verzoek of
een goede raad, maar als een op
dracht. Daarom knikte ze instem
mend. ,,Het zal verder ook wel goed
gaan, vader".
DE KINDEREN Meerwijk kwamen
na elkaar met vrij grote regel
maat het lawaai op de Dom-
melhoeve vermeerderen. Godefrieda,
de eerste van de zes, werd geboren
twaalf november negentienhonderd-
zes; de laatste. Karei, twintig juli
negentienhonderd dertien. Daartussen
in opeenvolging van geboorte Mari-
nus, Toon, Willem en Jan. Ze had
den allen een familievader tot schuts
patroon, behalve Karei voor wie er
geen beschikbaar was. Hij werd Ka-
rel gedoopt omdat zijn moeder dat
een mooie naam vond. Ofschoon hij
dus de hoge bescherming van een
naamvader miste, wist hij het op zijn
eentje toch ver te brengen: hij werd
priester.
De kinderen Meerwijk misten fy-
sionomische en karakterologische ho
mogeniteit. Grof gezegd viel het
groepje van zes in twee helften uit
een en er was een buitenbeentje bij,
nummer vier, Willem. Voor hem was
geen erfelijke oorsprong aan te wij
zen. Bij de geboorte was al te zien
dat hij groot en fors zou worden.
„Er zit een stenensjouwer in", zei
Godefriedus. Hij bleek een uitgespro
ken aanleg te hebben voor de slage
rij en hij werd dan ook een slager
van uitzonderlijk formaat.
Godefrieda, die later Friedje werd
genoemd, was donker evenals haar
moeder. Een bijzonder levendig kind,
knap en schrander; het enige meisje
en de grootste belhamel van de troep.
Marinus, die later Mari zou heten,
was blond evenals zijn vader. Toch
leek hij weinig op Toon Meerwiik;
hij had veel meer uiterlijke en in
nerlijke trekken gemeen met zijn
grootmoeder, aan wie hij verknocht
bleef tot haar dood toe. Toon, de f
tweede zoon, was zwart als een zi
geuner; hij had ook de donkere huid
van dat zwervende volk. Hij had niets
van het doorsnee type Brabantse
boer en toch werd het boerenleven
de desem van zijn leven. Boer van
de Dommelhoeve, in wijdere zin een
der beste landbouwvernieuwers van
Brabant. Een tijdlang werd hij Toon
tje genoemd naar zijn uiterlijk te
oordelen had hij eigenlijk een exoti
sche naam moeten hebben maar die
wisten ze niet te bedenken later
werd het weer Toon, Jan, een zeer
rustige jongen, verstandig, beheerst,
voorzichtig in heel zijn doen en la
ten. had van allen het minst crea
tieve talenten en toch werd hij een
belangrijk man, de rechterhand van
zijn driftige dromerige broer Mari,
toen diens reparatiebedrijfje was uit
gegroeid tot een grote machinefa
briek. Karei tenslotte had alles van
oma Marjan. Haar broosheid, haar
vriendelijkheid en trouw, haar aan
hankelijkheid, en ook uiterlijk leek
hij op haar
AL HEEL gauw na de dood van
Marjan bleek dat de opdracht
van Godefriedus aan Godefrie
da in goede handenu was gegeven.
Frieda, de jonge moeder, was zelf
nog een kind en Toon was niet veel
wijzer. Het kroost dat zé verwekt
hadden tierde welig; ze hadden er bij
zonder veel plezier in, maar van de
opvoeding wisten ze niets af. Frieda
had er weinig aanleg voor; zij deed
niets liever dan werken en zingen.
Toon zat nog met ziel en wezen vast
aan 't dijkhuisje in Bokhoven waar
z'n moeder zich niet 't hoofd had ge
broken over pedagogische zaken.
Als de kinderen hun buik vol kunnen
eten en een strozak hebben om op
te slapen, worden ze vanzelf groot,
was haar mening. Hij vond het best
dat Godefrieda er de wind onder
hield en het was hem gelijk welke
methoden ze daarbij volgde. Allengs
verdween de moeder voor de groot
moeder, een jonge grootmeder. vi
taal, verstandig en beheerst, hevig
geadoreerd door haar schoonzoon.
De zon en de ziel van de Dommel
hoeve, waar de aartsvader werkte op
de akker en plechtig de handen vouw
de bij het gebed voor de maaltijd.
Veel beter dan haar vader, die geen
domoor was, doch voor wie de din
gen te overrompelend kwamen, be
greep Godefrieda de geest van de
nieuwe tijd Zij was het die het eerst
aanvoelde, dat de groenteteelt op de
koude akker het op den duur niet
zou kunnen uithouden tegen de mo
derne methoden met de verwarmde
kassen. Het was onzin de vetwei op
te offeren aan de groenteteelt, er
moest andere grond gekocht worden
In de naaste omgeving van de Dom
melhoeve kon dat niet, daar was al
le grond in cultuur gebracht en hij
lag bovendien vast in andere handen.
Op de hei waren mogelijkheden; daar
was de grond nog voor een prikje
te koop.
..Je werkt je jn het zweet en dan
duurt het nog jaren eer er goed gras
wil groeien", zei Godefriedus op moe
de toon. Hij zag wel in dat het een
goed idee was, maar de uitvoering
was hem te moeilijk; de tijd om ini
tiatieven te nemen was voor hem
voorbij.
„Je moet diep de grond in" zei
Toon, die veel voor het plan van Go
defrieda voelde, zoals alles dat van
haar kwam hem naar de zin was.
„Je moet branden en karrevrachten
rotzooi wegrijden eer je kunt begin
nen. Dan moet je er wagens vol
kunstmest inrijden."
..Kunstmest?" vroeg Godefriedus.
Toen knkte hij instemmend, dat was
ook iets nieuws waar sommige boe
ren nogal mee wegliepen. „Er zijn
al twee koters", zei Frieda. ..Mis-
schien komen er tien." „Tien?" her
haalde Godefriedus. Hij zat voor zich i
uit te staren alsof hij de betekenis i
van dat woord niet begreep. „Tien".
zei hij weer Als voor die jongens
op het land geen werk was zouden
ze iets anders moeten gaan doen.