Des Duivels Prentenboek
TROEVEN
in
GROEVEN
De cirkel wordt
steeds nauwer
Alte Werk
'4
Minter en Hinter en t geheim van de ruïne
Eastern Sounds van
Yusef Lateefformatie
Radioprogramma s
I devisiepmgromma 's
Twisters komen
naar Nederland
Fred en Barney
op de plaat
1
Vervolg First Family
Michael
Naura Quintet
Blues van Murphy
Kleine platentoer
Door
Julian Symons
Tonk van Jazztet
Opleiding tot
Belastingconsulent
Laatste strijk
kwartetten
Cziffra speelt Chopin
Intekenactie
DG G-cassettes
Kans voor band?
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 30 SEPTEMBER 1963
Advertentie)
Maandag 30 september
HILVERSUM I 402 m
VARA: 12,00 Viool en piano, klass.
muz. 12,30 Land- en tuinb.meded. 12,33
V.h. platteland 12,38 Licht instr. sextet
13,00 Nws. 13,15 Praatje v.d. middenst.
13,20 Elektronisch orgelspel 13,45 Het
Midden-Oosten: Stormcentrum van de
oude wereld, lez. (7) 14,00 Nederl. orkest-
werken, moderne muz. 14.20 Elektronische
muz. 14.30 Schrijf eens aan Wilma Wijs,
hoorspel 16,00 Zestig minuten voor boven
de zestig 17,00 Oude liedjes 17,15 Licht
instr. ens. (stereofonische uitz.) 17,00
Rep. hockeywedstr. NederlandJapan
te Lyon 17,50 Mil. comm. 18,00 Nws.
en comm. 18,20 Act. 18,30 Licht instr.
ens. 19,00 Parlementair overz. 19,15 Re-
geringsuitz.: De politie nu: Jong geleerd
èn jong gedaan 19,30 Amus.muz. 20,00
Nws. 20,05 Bayreuther Festspiele 1963:
Koor, ork. en sol., klass. muz. (opn.)
21.20 Een droom werd harde werkelijk
heid, documentaire over Israël 21,55
Western Time, cowboy-combo en zang
sol. 22,30 Nws. 22,40 Latijns-Amerikaanse
muz. (gr.) 23,10 Op de praatstoel 23,30
Lichte gram. 23,55-24,00 Nws.
HILVERSUM II 298 m
NCRV: 12,25 Voor boer en tuinder 12.30
Land- en tuinb.meded. 12,33 Popul. or
gelspel 12,53 Gram., event, act. 13,00 Nws.
13,15 Licht instr. trio 13,45 Klass. gram.
14,05 Schoolradio 14,35 Lichte muz. uit
Zuid-Amerika (gr.) 15,00 Vocaal ens met
orgelbegel., oude muz. 16,00 Bijbeloverd.
16,30 Zangrec., moderne liederen 17,00
V.d. kleuters 17,15 V.d. jeugd 17,30 Gram.
v.d. teenagers 17,50 Regeringsuitz.: Suri-
name-journaal door H. van Boheemen
13,00 Nederl. mil. orkesten (gr.) 18,20
Uitz. v. h. GPV, Politiek perspectief, door
de heer P. Jongeling 18,30 Oude en klass.
gram. 18,50 Openbaar kunstbezit 19,00
Nws. en weerber. 19.10 Op de man af,
praatje 19,15 Licht instr. kwartet 19,30
Radiokrant 19,50 Walsmuz. 20,20 Salz-
burger Festspiele 1963: Die Entführung
aus dem Serail, opera 22,00 Voordr. 22,10
Carillonbespeling 22,30 Nws. en SOS-ber.
22,40 Avondoverd. 22,55 Boekbespr. 23.05
Salzburger Festspiele 1963: Die Entfüh
rung aus dem Serail, opera (verv.) 23,45
Lichte orkestmuz. 23.55-24,00 Nws.
BRUSSEL VLAAMS
324 m: 12,00 Nws. 12,03 Lichte muz.
12,30 Weerber. 12,35 Landb.kroniek 12,42
Orkestmuz. 12,50 Beursber. 13,00 Nws.
13,15 Kamermuz. 14,00 Nws. 14.03 School
radio 15,45 Herinneringen 16.00 Nws.
16.03 Beursber. 16,09 V.d. zieken 17,00
Nws. 17,15 V.d. kind. 17.40 Kinderkoor
zang 18.00 Nws. 18,03 V.d. sold. 18,28
Paardesportber. 18,30 Protestantse godsd.
uitz. 18,45 Lichte orkestmuz. 18,50 Radio-
kron. 19,00 Nws. 19,40 In en om de opera
20,00 Musical 21.00 In de kijker 21,30
Lichte muz. 22,00 Nws. 22,15 Volksdan
sen en -zangen 22.35 De zeven kunsten
22,50 Amus.muz. 23,00 Nws. 23,05 Ka
mermuz. 23,55 Nws. 23,00-0.45 V.d. zee
lieden.
BRUSSEL FRANS
484 m: 12,30 Act. en gevar. progr. 14,03
Gevar. muz. 14,20 Kamermuz. 15.03 Ka
mermuz. 16,08 Operettemuz. 17,00 Nws.
17,15 Werken van Belgische componisten
19.30 Nws. 21.15 Klass. muz. 22.00 Wereld-
nws. 22,15 Jazzmuz. 22,55 Nws.
Dinsdag 1 oktober
HILVERSUM I 402 m
AVRO: 7,00 Nws. 7.10 Ochtendgym.
7.20 Lichte gram. VPRO: 7.50 Dag
opening AVRO: 8,00 Nws. 8.15 Progr.-
overz. en lichte gram. 9.00 Ochtendgym.
9.10 De groenteman 9,15 Weens-klass. ka
mermuz. (gr.) 9,35 Waterst. 9,40 Mor
genwijd. 9.55 Boekbespr. 10.00 Arbeids-
^mminen (gr.) 10,50 V.d. kleuters 11.00
v-d. zieken 12,00 Licht instr. ens. en
zangsol.
HILVERSUM II 298 m
KRO: 7,00 Nws. 7,10 Morgengeb. 7,15
Ouverture radio voor vroege men
sen (7,30-7,35 V.d. jeugd) 7,55 Overwe-
v ^ws. Lichte gram. 8,50
j d. huisvrouw 9.40 Schoolradio 10,00 V.
51 kleuters 10,15 Popul. klass. gram. 11,00
V.d.
Volaan
vrouw 11.30 Lichte gram. 11,50
vooruit, praatje.
rw'aan('a£ 30 september
jraBdom£°R RKK: 19'30 Logboek.
Kenmerk8 °ver de biibel 19.45-20.00
nisch imPr°8r' gew- aan bet °®eume-
Journaal «n ongres - NTS: 20-°°
litieke pa?tifen"0V»r7" 20'20 ZendtÜd P0-
NCRV-20 30 Mom van de VVD
Thunderbolt 20-40 The Titfield
een wolifke FW& Veilig en voordelig),
plaats van de vnil Se k°medie 22.00 De
de moderne ri„mnpVeTegenw00rdiging m
22,45-22,50 Journaal '°rUm NTS;
telm^ieSi9BnnL2Ië: !4'15 15.05 School-
19.35 Presentatu, 19-03 Vd' kind
nieuwe van de progr. in het
Sportuit? 21 nnZfn 20,90 Journaal 20,30
Aïda, opZera2I^50LejSouCr°nrabaeiaUX' 22'°°
19.25 'zookUc^Li?!(i n'V'd' teenagers
Sport 20nn T De veerman 19,55
met twee eeri^Mrnaal 2u'20 De vrouw
Llm 21 Vl o 1 psychologische speel-
21.50 Panorama 22,20 Journaal:
Des Duivels Prentenboek van
de Nederlandse schrijver Arie den
Hertog dateert uit 1937 en heeft
vele opvoeringen beleefd. Het
speelt in de kostuums van de
twintiger jaren. Philip Stone is
een toneelschrijver met gebrek
aan stof. Zijn secretaris raadt hem
aan een kaartje te gaan leggen
met een vriend, een verstokte
kaartspeler, die al voor 2000 pond
bij hem in het krijt staat. De inzet
moet dan zijn de vrouw van die
vriend. De vriend accepteert het
aanbod en verliest, waarna de
schrijver op zoek gaat naar zijn
nieuw verworven bezit. De com
plicaties die zich daarbij voordoen
leveren hem ideeën op voor een
hele reeks toneelstukken.... „Maar
Voor het Grand Gala du Disque ko
men vele buitenlandse sterren naar ons
land. Sterren van de eerste grootte, zo
als de zangeres Victoria de los Angeles
en de koningin van de lichte muze, Mar-
lène Dietrich. Voor een van de merk
waardigste en waarschijnlijk ook op
windendste programmanummers zal
evenwel een jongeman zorgen, wiens
naam in Nederland alleen maar bij de
tieners bekendheid geniet. Hij is Joey
Dee, 24 jaar oud en geboren in New
Yersey. Deze vrolijke, tengere knaap
heeft het gepresteerd een wereldrevolu
tie teweeg te brengen. Hij was het na
melijk, die als beginnend muzikantje
spelend in een obscuur kroegje in de
New Yorkse vermaakswijk Manhattan de
tw:st ten doop hield. Die club heette de
Peppermint Lounge; vandaar de naam
van de meest bekende aller twisten, de
Peppermint Twist. Joey Dee bracht heel
d- wereld van oud tot jong, van arm tot
rijk aan het twisten. Hij heeft er nooit
spijt van gehad, want z'n eigen porte
monnee is er het best bij gevaren. En
Joey is een bekend man nu, die als ere
gast op tournee gaat naar Europa.
ze worden nooit geschreven", roept
de ongelukkige schrijver tenslotte
uit. Hoewel.... wij hebben er dan
al een hele avond naar zitten kij
ken. Frans 't Hoen krijgt een ster
ke bezetting voor zijn regisseur-
stoel: Jan Retel, André v.d. Heu
vel, Sigrid Koetse - het tempera
mentvolle vrouwtje dat verdob
beld wordt - Joan Remmelts, He-
leen van Meurs e.a.
Op de foto: v.l.n.r. André v.d.
HeuvelBert Aerden en Jan Retel.
De grammofoonplaat gaat vaak hand
in hand met de televisie. Dat blijkt eens
te meer de volgende weken,als de came
ra's opgesteld staan zowel bij de popu
laire als de klassieke Grand Gala's du
Disque, in wezen de meest grandioze
commerciële shows van de Europese te
levisie.
Voor deze avonden tellen de platenhe-
ren enkele tonnen neer. Overigens pro
fiteren ze ook op andere wijze van de
t.v. door erop in te haken met hun com
merciële stunt. Zo is thans een plaatje
uitgekomen, waarop het City Theater Or
kest van Lex van Weren de ,.Mars van
Sport in Beeld" speelt. En zo hebben de
Amerikanen een langspeelplaat gemaakt,
die ook in Nederland de aandacht zal
trekken, aangezien de figuren, die erop
voorkomen ook in ons land uitermate
populair zijn: Fred en Barney, Wilma en
Betty, of beter bekend the Flintstones.
Wist u overigens, dat de beide mannen,
die deze kostelijke verhalen over de bei
de families in het stenen tijdperk uit
denken - William Hanna en Joseph Bar-
bera ook tal van andere bekende car
toons en tekenfilms op hun naam heb
ben staan? Om enkele voorbeelden te
noemen: Tom and Jerry en Huckleber
ry Hound. Op de Flintstone-plaat staan
twee avonturen, die we onlangs ook op
de Nederlandse schermen zagen, n.l. De
Grote Bankroof en de Snorkosaurus.
PROCENT
r BIJ SPAREN^"]
OP LANGERE I
TERMIJN
t'j
NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK N.V.
Iedere minnaar van klassieke muziek
zal vanavond om 20.05 uur afstemmen op
Hilversum I (402 m) om te luisteren naar
de befaamde „negende" van L. van Beet
hoven met het slotkoor over Schillers
„Ode an die Freude", uitgevoerd ter ge
legenheid van de Bayreuther Festspiele
1963. Om 21.20 uur volgt de documen
taire „Een droom werd harde werkelijk
heid". Vervolgens is er om 22.40 uur een
programma van muziek uit Latijns-Ame-
rika en tot besluit van de avond om 23.30
uur het platenprogramma onder de titel
„Uit het melodieënboek van Charles Tre-
net". Op Hilversum II (298 m) spelen voor
de NCRV om 19.50 uur „The Melanchrino
Strings". Om 20.20 uur kunt u luisteren
naar de eerste en tweede acte van de
Mozart-opera „Die Entfuehrung aus dem
Serail", opgenomen tijdens de Salzburger
Festspiele 1963. Thijs Booy leest om 22
uur voor uit zijn boek „Het is stil op
het Loo" en om 22.10 uur speelt Leen 't
Hart op de beiaard van de St. Laurens-
toren te Rotterdam. Tenslotte wordt om
23.05 uur de derde acte van de Mozart-
opera uitgezonden.
Om half acht wordt het avondprogram
ma geopend met „Logboek", het jeugd
programma over de bijbel. Om 19.45 uur
volgt het interkerkelijk magazine Ken
merk" gewijd aan het oecumenisch jon-
gerencongres te Utrecht. Na het journaal
is er een politieke uitzending van de WD
en om 20.30 uur de NCRV-rubriek „Me
mo". Vervolgens vertoont men om 20.40
uur een korte Engelse filmkomedie on
der de titel „Vlug, veilig, voordelig".
Onder leiding van prof. mr. dr. I. A.
Diepenhorst is hierna om 22 uur een fo
rumgesprek over de plaats van de mo
derne volksvertegenwoordiging in de mo
derne democratie. Tot slot is er om 22.45
uur het tweede journaal.
We kunnen weer wat ruimer adenv
halen. De dief is bekend. En eerlijk
het w&s een verrassing. Dank zij Cox
en nog wel zonder revolver deze keer
kwam het allemaal dik in orde. Be
halve voor de schurk natuurlijk, die zijn
euveldaden met de dood moest bekopen.
Iedereen zal het met ons eens zijn dat
we een aardige detective-serie achter de
rug hebben. Een charmant onderdeel
van het zaterdagavondprogramma was
de in Montreux bekroonde show van
Julie Andrews en Carol Burnett. Met
belangstelling hebben we ook kennis
genomen van de documentaire over
Zweden, die tot de conclusie drong dat
welvaart niet identiek behoeft te zijn
aan geluk.
Voor wat het zondagavondprogramma
betreft: veel kijkers zullen met ons ge
boeid en geïmponeerd hebben gekeken
naar de uitzending uit de Sint Pieter,
Yusef Lateef heeft
„eastern Sounds" ge
produceerd voor Fon-
,tana, waarmee een op-
I merkelijke LP tot
stand gekomen is. De
negen opnamen date
ren van september '61,
toen Lateef met pia
nist Barry Harris,
bassist Ernie Farrow
en slagwerker Lex Humphries werkte.
Hobo. fluit en tenorsax bespeelt Lateef
afwisselend. Bijzonderheid is dat hij in
The Plum Blossom een twaalf eeuwen
oude Chinese fluit bespeelt, naar de
mogelijkheden van de pentatonische
toonladder. Sterk de aandacht trekken
zijn hobosoli in Blues for the Oriënt en
Spartacus. Ofschoon de plaat niet hon
derd procent „oosters" is kan er wel
van worden gezegd, dat Lateefs veel
zijdigheid en gevoel voor sfeer er dui
delijk uit blijken. Eastern Sounds is uit
het oogpunt van improvisatie-verwant-
schap tussen Amerikaanse en Oosterse
muziek een interessante plaat, die wij
kwalitatief bovendien hoog aanslaan.
(Fontana LP 30 cm 688202 ZL).
The First Family, bekende lachplaat
var. Vaugh Meader, heeft een kostelijk
vervolg gekregen, waarin officieel en
familiair optredende Kennedy's ander
maal het mikpunt van goedmoedige spot
zijn. De nieuwe Cadence-langspeler
lijkt ons nog raker dan zijn voorgan
ger en de karakterisering nog karika-
turaler. Gelukkig is de kwaliteit van de
plaat van die aard, dat de opzettelijk
geaccentueerde Kennedy-spraak goed
te volgen is. Wie van het genre houdt
kan er zich uitstekend mee amuseren.
(MGCC 30 cm LP 9427).
European Sounds op Brunswick LP.
Dat betekende voor ons een eerste ken
nismaking met het Duitse Michael
Naura Quintet, een formatie die tot de
allerbeste „modern jazz"-groepen van
Europa kan worden gerekend. Voorna
melijk blues en ballades zijn gekozen
voor de van februari j.l. date2*ende op
namen. Drie van deze vastgelegde stuk
ken zijn composities van leider Naura
zelf, die speciaal met Night Flower
zijn scheppende kwaliteiten heeft ge
toond. Altist Peter Reinke, lyrisch en
technisch begaafd, vibrafonist Wolf
gang Schlüter, bassist Wolfgang Lux-
bert en slagwerker Joe Nay omringen
Naura. Het kwintet heeft een direct
herkenbaar, eigen geluid, bestaande uit
de klankcombinatie sax-vibrafoon-piano
(Brunswick LP 30 cm 87912).
Van Mark Murphy is een Riverside-
album verschenen, waarin het accent
valt op de bluesvertolking. Twaalf stuk
ken, in oorsprong variërend van Eck-
stine en Count Basie tot Horace Silver,
heeft hij opgenomen met begeleiding
van de trompettisten Nick Travis,
Clark Terry of Snoo Young, de ham
mond-organisten Leighton of Hymar,
pianist Kellaway, gitarist Jim Hall,
bassist Tucker, slagwerker Bailey en
Will Rodriguez, conga of tamboerijn.
In zijn genre is Murphy een topfiguur.
Hij heeft een enorm stembereik, ge
tuige het feit, dat hij even gemakkelijk
een bariton- als een falset-geluid kan
produceren. Daarbij beschikt hij over
een alles overheersende muzikaliteit,
die hij kan koppelen aan een goed ont
wikkeld gevoel voor dramatiek. Of
schoon Murphy's blues-presentaties ty
pisch die van ,,de blanke" zijn, boeien
ze niettemin door hun hijkdom en
gaafheid aan expressie. Murphy brengt
zijn stijl zoveel mogelijk in overeen
stemming met de sfeer van het uit te
voeren stuk.
(Riverside RM 441 LP 30 cm).
waar paus Paulus VI de tweede zitting
opende van het tweede Vaticaans Con
cilie. Voor gebeurtenissen als deze, waar
van het grote publiek vroeger slechts
auditief kennis kon nemen is de tv toch
wel een prachtig medium. Men wordt
onmiddellijk bij de plechtigheden betrok
ken.
Joanna Visser maakte gisteravond voor
de NCRV haar tv-debuut met de een
akter „Verloren contact", een knap in
elkaar gezette dramatische vertelling,
waarin tenslotte twee liefdesverhoudin
gen worden gered. Men mag het verhaal
een beetje aan de extra-vagante kant
noemen, maar door een juiste, psycho
logisch goed afgewogen gespreksvoering
werd het geheel boeiend.
S. M.
5.
Hep was sectie-coördinator, een positie
die verondersteld werd op gelijk niveau
te staan met die van de andere sectie
hoofden, maar er liep een gerucht dat
hij zeer in het bijzonder het gehoor van
Sir Henry had. Voor zover ik wist was
er geen enkele grond voor dit gerucht,
het was alleen maar een van die ideeën
die altijd door kantoren de ronde doen.
Hep gedroeg zich alsof het inderdaad
waar was. Hij was dat soort man We
zaten daar en Hep gaf een schoolmees
terachtige tik met een liniaal op zijn
schrijftafel en begon te spreken.
,,Ik denk dat de meesten van jullie
wel iets weten van wat ik ga zeggen,"
begon hij. „Nieuws verbreidt zich snel
en jullie zijn allemaal wel min of meer
bekend met Project X. We zijn nü ver
genoeg gevorderd om een bijeenkomst
te hebben met diegenen van jullie die
er rechtstreeks mee te maken zullen
hebben, om je op de hoogte te stellen
van onze plannen voor een nieuw tijd
schrift. Want dat is het wat onze nieu
we onderneming wordt. Gross Eter-
prises gaat zich bewegen op het ter
rein van tijdschriften."
kunnen opschieten met Rose's zuster,
wat ze heel goed wist, en ik zei dat
Hep pauzeerde om dit te laten door
dringen. Zijn houding was die combina
tie van collegezaal-superioriteit en „ou
we jonges", die me altijd zo irriteerde.
„We hopen binnen afzienbare tijd tijd
schriften te gaan uitgeven voor alle sec
ties, maar we beginnen met Crime Ma
gazine. Dat wordt de naam, gemakkelijk
te onthouden, doorslaand en het vertelt
de lezer wat hij kan verwachten. In het
begin zal Crime Magazine eens per
maand worden uitgegeven, maar als het
succes heeft waarop we hopen, zullen
we er een weekblad van maken. Je zult
zeggen dat dit nu niet direct een nieuwe
gedachte is, maar we geloven toch wel
een nieuwe uitvoering te hebben gevon
den. Het is natuurlijk het persoonlijke
element in de misdaad dat onze lezers
interesseert en dat is precies wat we
zullen geven maar op een volkomen
nieuwe manier."
„Het meeste van wat hij vertelde was
al oude koek voor mij en de manier
waarop Hep het vertelde deed het heus
niet interessant klinken. De auteurs voel
den dit ook aan, te oordelen naar het
schuifelen van hun voeten en het draai
en op hun stoelen.
„Crime Magazine zal misdaden uit het
verleden geven met de spanning en de
actualiteit van het heden," zei Hep Ik
herinnerde me dat hij oorspronkelijk van
een advertentiebureau afkomstig was.
„We zullen de omlijsting van een ze
kere zaak nemen, zoals bijvoorbeeld
Thomson en Bywaters Rouse en de bran
dende auto, Jones en Huiten, het geval
Neville Heath, en er een persoonlijk
tintje aan geven door de dingen te to
nen zoals ze werkelijk gebeurd zijn.
Stel je een svoor het geval van de
bruiden in het bad, verteld door Smith
zelf, of de geschiedenis van Jones en
Huiten, verteld door ieder van hen op
de beurt, de manier waarop zij bevriend
raakten op het eerste gezicht, hun leven
samen, de overvallen, de ruwheden en
de moord. Daar zit een fantastisch dra
ma in verborgen en George Pacey ge
looft, en ik ook, dat wij een stel auteurs
hebben die de werkelijke essentie van
dat drama zullen weten te brengen."
Hep streek zijn rode snor op en voegde
hier plechtig aan toe: „Vergeet niet dat
dit bovendien ook nog opvoedend kan
werken. Het geval Jones-Hulten bijvoor
beeld zou een echte verhandeling kun
nen worden over jeugdmisdaad. Dat
ligt dus helemaal aan jullie. Een derge
lijke verbeeldingskrachtige reconstructie
van een beroemde misdaad zal het
maandelijkse glanspunt zijn, maar er
komen nog verschillende andere nieuwe
onderwerpen in. We kunne ee histo
rische misdaad op dezelfde persoonlijke
wijze reconstrueren bijvoorbeeld de
moord op Sir Thomas Overbury, of de
vergiftigingen door Madame de Monte-
span.
Voorts zijn we van plan maandelijks
twee stripverhalen over een misdaad te
geven, de een om een actuele geschie
denis te illustreren, de andere een se
rieverhaal betreffende een meisje, ge
naamd Nellie, dat altijd in moeilijkhe
den komt -"
Iemand lachte. Hep streek zijn snor
weer eens op, keek kwaad en zei flink:
met de politie. Dat kan ook op
voedend werken. Verder zal er een uit
gebreide afdeling correspondentie zijn
met de lezers met betrekking tot bran
dende vragen van de dag: geseling, het
leven in opvoedingsgestichten, model-ge
vangenissen, het toenemen van het ge
bruik van verdovende middelen, de dood
straf, dat soort dingen. We zullen dat
in het begin misschien een beetje moe
ten opjutten met eigen brieven, maar
het moet toch wel populair worden En
George heeft nog een half dozijn andere
goede iddeën, die de redacteur met de
betreffende auteurs zal behandelen.'
,Wat je je al niet allemaal kunt ver
oorloven,' dacht ik. En die George, die
zo nodig mijn Thorby Larsen verhalen
moest afremmen. Ik vroeg me af wan
neer Hep nou eens zou ophouden zo te
rughoudend te doen èn de nieuwe re
dacteur zou aankondigen.
Nu was hij vragen aan het beant
woorden. Sandy Donovan, sproetig, jong
en onervaren, zei: „Zou dat hier en
daar niet wat op het kantje af worden?
Ik bedoel, u noemde daarnet Heath, die
tot het allergemeenste soort sadisten be
hoorde. Als we die zaak met behulp van
een beetje verbeeldingskracht gaan re
construeren, stel ik me zo voor dat we
wel wat lezers zullen verliezen."
Hep's antwoord kwam vlot. „Je kunt
een verhaal altijd wel zo schrijven dat
het aanvaardbaar wordt. Dat is gedeel
telijk waarom we auteurs in dienst heb
ben."
Mary Speed had een weldoordrachte
vraag. Ik moest toegen dat die jonge
dame precies het juiste soort vraag
wist te stellen, en die ook op de juiste
manier wist in te kleden. „U sprak over
het vertellen van een verhaal vanuit
een persoonlijk gezichtspunt. Het zou de
spanning misschien verhogen als we het
vertelden vanuit een half dozijn gezicht
punten, het ene na het andere, toon
Heath b.v. zoals hij gezien werd door
verliefde vrouwen, zaken relaties, hotel
directeuren, enz."
„Precies," glunderde Hep. „Wij ge-
ven alleen maar in grote lijnen aan
wat we beogen Jullie, auteurs, dienen j
voor elk geval de juiste techniek uit te
werken, dat is nu precies wat wij van 1
jullie vragen. Een ieder van jullie zal)
van tijd tot tijd aan magazine-opdrach-
ten werken, buiten het gewone werk.
(wordt vervolgd)
SAMMY DAVIS jr.
Geparodiseerde nabootsingen van be
kende stemmen geeft de duizendkunste
naar Sammy Davis jr. op Reprise EP.
Hij laat de toehoorder genieten van zijn
acteer-talent op een wijze, die aan
duidelijkheid weinig te wensen laat.
Davis, qua stem en stijl een van de bes
te vocalisten van vandaag, uitstekend
danser, voortreffelijk slagwerker en
trompettist, bovendien een goed pianist,
heeft zich voornamelijk in Las Vegas
opgewerkt tot een entertainer van we
reldnaam. Op genoemd parodisch EP-
tje begeleidt het orkest Morton Stevens
Sammy als Mario Lanza, Louis Arm
strong, Al Hibbler, Frankie Laine, Ray
Charles, Nat Cole, Vaugh Monroe, King-
fish, Huckleberry, Hound, Tony Ben-
net en Billy Eckstine. Zijn beste imita
ties zijn naar onze smaak die van Lan
za, Armstrong en Nat Cole. (Reprise
EP RR 5612).
Lys Assia, charmante verschijning,
gouden stem, heeft met twee Duitse
versjes van bekroonde festival-schla
gers andermaal de aandacht op zich
gevestigd. Der Sommer ging vorüber
(Dansevise) en Zwei blaue Vergissmein-
nicht (Say wonderful things to my)
brengt zij op Telefunken-single, bege
leid door het orkest Werner Müller
(U 55 705).
Tonk is het titelnummer van een
voortreffelijke Mercury-LP, gewijd aan
Art Farmers en Benny Golsons Jazztet
en daterend van 1962. Voor de liefheb
bers van moderne jazz is het in meer
dan één opzicht een bijzondere produk-
tie. Want enerzijds zijn de zeven opna
men representatief voor een volledig
ingespeeld en beslist musicerend en
semble, anderzijds ligt er een speciaal
klankeigen in besloten. Farmer en Gol-
sonvan wie wij eerdere prestaties met
andere formaties hebben gemeld, spe
len hier met trombonist Grachan Mon-
cor III, pianist Harald Mabern, bassist
Herbie Lewis en slagwerker Roy Mc
Curdy. Een van tenorist Golsons mooi
ste jazz-standards: Wisper Not, behoort
met Thelonious Monks Ruby my dear
tot de met smaak gekozen opnamen.
Mercury LP 30 cm 125053).
Barokke en vroeg-klassieke werken
vormen het menu voor een nieuwe Te-
lefunkenplaat in de indrukwekkende
reeks „Das alte Werk", een gezamen
lijke Telefunken-Decca-produktie. Be
halve een klavecimbelconcert van Haydn
vindt men er werken van twee minder
A''vertev
Schriftelijke - praktisch gerichte -
kursus van het NEDERLANDS
COLLEGE VOOR BELASTINGCON
SULENTEN. Individueel karakter
mede door - facultatieve - mondelin
ge toelichting. Opleiding en examens
door hoofdinspecteurs (-tit.) van.
's Rijksbelastingen. Vrijblijvende
inlichtingen: Secretariaat, Belgi-
Bcheplein 6. 'fl-Gravenhage, teLOTO-
$51763.
bekende componisten op: een concert
voor fluit, strijkorkest en basso continuo
van Quantz en een symphonie concertan
te van Dittersdorf. De drie welluidende
concerten worden uitgevoerd door het
Amsterdams Kamerorkest o.l.v. Jan
Brussen en André Rieu.
Grote liefde voor dit specifieke onder
deel van de „oude muziek" kenmerkt de
beheerst-enthousiaste vertolking. Ze
laat de concerten fonkelen als juwelen
en ze is volmaakt in overeenstemming
met de standing van „Das alte Werk".
(Telefunken AWT 9429-C).
Vraag tien muziekliefhebbers eens
een aantal werken van Beethoven op te
noemen, en negen van hen zullen zijn
bekendste symfonieën en concerten noe
men. Degenen die de strijkkwartetten
kennen, zijn niet zo groot in aantal.
Enerzijds is dat begrijpelijk, want het
genie Beethoven, de muzikale reus,
spreekt het sterkst uit zijn geladen gro
te werken. Weinigen kennen die andere
Beethoven: de moegestreden mens, die
in de laatste jaren van zijn stormachtig
leven zijn verbijsterend kunstenaarschap
kristalliseert in strijkkwartetten van
verheven schoonheid.
Naar een adequate waardering van
deze verstilde, probleemloze maar on
vergelijkelijk schone muziek moet men
zich kunnen opwerken, hetgeen beslist
inspanning vraagt. Op een nieuwe CBS-
plaat zijn de grote fuga opus 133 en het
strijkkwartet opus 135 vastgelegd. Een
volmaakt gave uitvoering van het Buda-
pester strijkkwartet maakt deze plaat
tot een kostbare aanwinst
(CBS SERG 72104, stereo, MS 6387
mono).
Het groot talent van de pianist Györ-
gy Cziffra heeft geen enkele aanbeve
ling meer nodig. Hij is onbetwist een
der meest begaafde Chopinvertolkers
die de laatste decennia hebben opge
leverd. We horen dat opnieuw beves
tigd op een nieuwe Philipsplaat met de
polonaises 1 tot en met 6. Met indruk
wekkende virtuositeit, maar tegelijker
tijd met grote muzikale bewogenheid
vertolkt Cziffra de door iedereen bijzon
der geliefde polonaises. Ook strikt tech
nisch is het een voortreffelijke plaat.
(Philips 835 149 AY, stereo, A 02268 L
mono).
Er is weer een intekenactie geopend
voor „meesterwerken in speciale uitga
ven" van DGG. Zoals men wellicht weet
is dat vorig jaar ook gebeurd. Toen gold
de actie een prachtig album met de ne
gen symfonieën van Beethoven, in mo
no zowel als stereo. Dat het een succes
is geworden blijkt wel uit de herhaling,
op grotere schaal zelfs. Men kan nu
namelijk intekenen op een album met
Mozarts „Cosi fan tutte", op drie platrn,
een cassette van vier platen met Beet-
hovens laatste strijkkwartetten met de
Grote Fuga, een cassette die gewijd is
aan Wilhelm Furtwangler en die zelfs
vijf platen omvat (met werken van
Bach, Haydn, Mozart, Beethoven, Schu
bert, Schumann en Bruckner) en ten
slotte op ten cassette met zes platen die
de zes Brandenburgse Concerten van
Bach, zijn vier orkestsuites en het Mu-
sikalisches Opfer bevatten.
Het is beslist om van te watertanden.
De cassettes zullen ruim vóór de feest
dagen (nog in november) leverbaar zijn.
Behalve de cassette „Wilhelm Furt
wangler in memoriam" zullen deze spe
ciale uitgaven in mono en in stereo
verschijnen.
Een van de dingen die ons tijdens de
onlangs gehouden Firato troffen was
de in het oog springende stand van een
firma die uit Duitsland muziekbanden
importeert. De cassettes hebben het
uiterrlijk van fraaie platehoezen en zul
len de muziekliefhebber die ook een
bandrecorder bezit ongetwijfeld hoogst
aantrekkelijk voorkomen. De importeur
maakt plannen om in ons land een
markt op te bouwen. Nu heeft een band
wei bepaalde voordelen, die de plaat
mist. Maar bij deze gelegenheid blijkt
o.i. opnieuw dat het de band toch wel
bijzonder moeilijk zal vallen de plaat
te verdringen. In de eerste plaats om de
prijs. De platen hebben de neiging goed
koper te worden. Een volledige symfo
nie of een concert op de band omvat
echter bij de bandsnelheid van 19 cm
sec. die men voor serieuze muziek aan
houdt, twee banden. Men koopt dan b.v.
Beethovens Eroica voor een kleine zes
tig gulden! Dat lijkt ons vooralsnog een
bezwaar dat velen zal tegenhouden.
De importeur wijst erop dat de band
studiokwaliteiten bezit en dat is geen
woord teveel gezegd; ze zijn uitmun
tend. „Dat kunt u thuis zelf nooit be
reiken" zegt hij. Voor stereo is dat zo,
maar via draadomroep is er toch een
uitnemende monoband te maken.
We zijn daarom bijzonder nieuwsgie
rig of de band kans ziet zich bij de
passieve muziekliefhebber, die het tot
dusver met de plaat doet, populair te
maken.
121. Toen de boshut tussen de bomen
zichtbaar werd, begonnen de drie vrien
den voorzichtiger te lopen. Tenslotte
stond Minter stil.
„Blijf hier op mij wachten." zei hij
gedempt. „Ik sluip naar de hut om te
kijken of de schilder thuis Is.."
Gespannen keken Hinter en Frobert
hem na. Ze zagen hoe Minter zich wat
later tegen de wand van de hut drukte
en voorzichtig op het raam toeschoof.
Daarbinnen zat Pier Palet zo'n beetje
in zichzelf te grinniken, terwijl hij een
glinsterend steentje tussen duim en wijs
vinger rolde.
„Dat een zo'n dingetje zo kostbaar
kan zijn.." hoorde Minter hem mom
pelen. „Ombers en okers., nu ben ik
een rijk man!"
„Een r-rijk man.." herhaalde Minter
bij zichzelf, terwijl hij strak naar Pa-
iets handen keek. ,,Z-zou dat betekenen,
dat hij méér van die stenen heeft? Z-zo
te zien is het een van die edelstenen
uit het gestolen masker! Dan is hij dus
de dief!"
Onder de indruk van zijn ontdekking
liet hij zich naar beneden zakken, ter
wijl hij bedacht, dat het avontuur nu
wel iets te spannend voor hen werd.
„Jammer.." zuchtte hij. „Maar er zit
niets anders op dan de v-veldwachter te
waarschuwen.