haastige
Twegen
1
1
VERONTRUSTING DOOR ONTSLAGEPIDEMIE BIJ DE K.L.M.
Oe Thant had bezetting
Jadotstad verboden
Ir. F. Q.
K.L.M.
den Hollander zal
leiden
voo
rlopig
Vaart achter de Frans-
Duitse samenwerking
Over tien jaar weer
Afscheidscadeau
winter
zoiets
van de
modderballet
se vogels
te klagen
Verpopte staatslieden
Paus bezocht
kerkje bij
Trevi-fontein
VERBOLGENHEID OVER
.HET LEK'
Engeland nu
in de mist
Slechte beurt
in Brussel
N.V.ALMEVI
Drijvende kracht
Kroestjev naar
oost-Duitsland
Verontrusting
Het lek
I Wat gaan onze show-
j sterren in 1963 doen I
VORST NOG
IN DE BUURT
DAGBLAD VOOR ZEELAND
Het excuus: slechte verbindingen
Vorst wijkt
Nato-kernmadi t
volop actueel
Dure winter
Drijfijs
De treinen
Lo:
en
ische knipperlichtinstallaties worden
laatst. De helft van de bewaakte over-
fen worden geautomatiseerd,
e bewaakte overwegen, die automa-
h worden bediend, zijn voorzien van
re spoorbomen, zodat een auto, die
?ns het dalen van de rood-witte hek-
zich op de rails bevindt, niet kan
den opgesloten. Deze methode is in
praktijk de veiligste gebleken.
de brief, die de Belgische Spoor
den nu heeft gezonden aan die auto-
jilisten die bij het overschrijden van
rwegen hebben gezondigd, wordt ge-
agd mee te helpen aan de verhoging
de veiligheid op de weg door in het
onder op overwegen voorzichtig te
Ook wordt verzocht deze verma-
en raadgeving door te geven aan
>nden en bekenden, opdat dezen ook
steentje kunnen bijdragen,
'en heeft in Brussel nog geen ant-
>rd ontvangen op de verstuurde brie-
In de toekomst zullen de foto's, die
bijgesloten waren, echter aan de po-
worden doorgegeven om als bewijs-
c te dienen voor de begane over
ling van de verkeerswet.
*S
i als de mensen. De watervogel
niet te klagen vergeleken bij de
f bossen, die vrijwel geen voedsel
heeft maatregelen getroffen voor
de gemeentelijke plantsoenendienst
apen te hakken.
n bij de bakkers opgekocht om de
sel te verstrekken. De broeikas op
dens deze dagen enigszins op een
or de vogels gesneden en in zakken
neente-maaltijd nog te kort komen
Middelburgers die met een zakje
iatsen verschijnen. De foto's geven
dieren.
103e JAARGANGNo. 24173
Uitgave: N. V. Uitg. Mij. Neerlandia
Directeur: E. H B. Brader.
Hoofdredacteur: J. J. H. A. Bruna.
Redactieraad: J. M. A. C. v. Dongen,
C. J. v. Hootegem, mr. dr. A. J. J. M.
Mes, mr. H. M. L. de Rechter, P. V. M.
Vercauteren, L. J. v. 't Westende.
Bureaus: Breda - Reigerstraat 16 -
Tel. 22341 (5 lijnen) - Postgiro 1114111
Voor God, Koningin en Vaderland
ZATERDAG 5 JANUARI 1963
Abonnementsprijs f 8,05 per kwartaal,
excl. 0,20 incasso; f 9.25 per post
excl. f 0,35 incasso t 0,62 per week
Prijs van buitenlandse abonnementen
op aanvraag. Losse nummers 15 cent.
Advertentieprijs voor de gehele oplage
f 0.42 per mm (Ing. Med. f 1,05). Bij
contract aanzienlijke reductie. Volledi
ge tarieven en Algemene Voorwaarden
worden op aanvraag gaarne verstrekt.
Bureau voor de Zeeuwse Eilanden: GOES, Klokstraat 1 telefoon 6252 Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: HULST. Steenstraat 14 - telefoon 2377
(Bijbureaus: Terneuzen: IJsbaanstraat 24 - telefoon 2601 - OOSTBURG: Nieuwstraat 41 - telefoon 2893)
REORGANISATIE ZONDER AANZIEN
In de etalages van grote kledingzaken
in Londen, zoals hier in Oxford Street,
kan men sinds enige tijd modepoppen
zien staan met de koppen van presi
dent Kennedy (links) en premier
MacMillan (midden). De ontwerper,
Jacques Bodart, uit Londen, die onge
veer honderd vijftig koppen van Ken
nedy heeft gemaakt, vertelt, dat het
verschijnen van de president en de
premier als modepoppen geen enkele
onprettige reactie tot gevolg heeft
gehad.
De situatie in Katanga is ondanks de
sucessen van de V.N.-strijdkrachten toch
tamelijk verward. Het zag er naar uit
dat de V.N., nu zij de drie belangrijk
ste centra (Elisabethstad, Kamina en
Jadotstad) in handen heeft, de gevechts
handelingen tijdelijk zou staken. Dat
werd gisteren in Leopoldstad algemeen
aangenomen.
Niettemin werd er gisteren toch weer
gevochten, en wel tussen Jadotstad en
Kolwezi. Laatstgenoemde plaats is in
feite het laatste bolwerk van Tsjombe's
gendarmerie. Zij hebben verscheidene
bruggen en viaducten, op de weg naar
Kolwezi, opgeblazen.
Gisteren werd in V.N.-kringen in New
York gezegd, dat het laatste militaire
succes, de bezetting van Jadotstad, ge
heel tegen de zin van secretaris-generaal
Oe Thant was behaald. Hij zou de Bel
gische regering beloofd hebben dat de
V.N.-troepen aan de rivier de Loefira
halt zouden houden. Oe Thant heeft nu
in Brussel een slecht figuur geslagen.
Of het gelegen heeft aan de comman
danten van de V.N.-strijdkrachten. of
aan het feit dat die order te laat is ge
komen, weet men niet. Ralph Bunche,
onder-secretaris van de V.N., is gisteren
IN SAOEDI-ARABIE zijn de militaire
verloven ingetrokken. De maatregel
heeft te maken met de beslissing van
koning Feisal om de strijdkrachten te
mobiliseren in verband met de kwestie
Jemen.
IN INDIA zijn twee treinen frontaal op
elkaar gebotst. Volgens de berichten zijn
er 35 mensen om het leven gekomen. Het
aantal gewonden bedraagt vijftig.
IN WEST-BERLIJN zijn vier mensen
aangehouden, die de hand hebben gehad
in twee bomaanslagen op de muur. Zij
kwamen uit West-Duitsland. In 1962
zijn, blijkens een Westduits overzicht,
toch 1800 Oostduitsers naar het Westen
gevlucht.
Weersverwachting medegedeeld door J
N'M I" 6eldiS tot vanavond: t
I Matige zuidwestelijke wind. Weinig
t kans op vorst. Hier en daar regen of
natte sneeuw. Verspreide opklarin-
i gen maar ook mist.
Vandaag: zon onder 16.44 uur Maan
op 13.45 uur.
,Morge.T ZOn °P 8 48 uur. onder 16.45 J
Lu'' °P 14.15 uur, onder 4.54
Maandag: zon op 8.47 uur. Maan on-
t der 5.54 uur.
naar Leopoldstad vertrokken. Zijn reis
staat mede in verband met deze kwes
tie. Toen hij vertrok uit Londen zei
Bunche, dat hij zeer ontevreden was
over de verbindingen tussen het V.N.-
hoofdkwartier in New York en de
strijdkrachten in Kongo.
Oe Thant heeft de Belgische regering
ook beloofd alles te zullen doen om de
veiligheid van de Belgen in het omstre
den gebied te verzekeren. Ook in dat op
zicht is er intussen nieuwe reden voor
Brussel om de V.N. verwijten te maken.
Gisteren werd namelijk bekend dat In
diase V.N.-soldaten, die op een auto
vuurden, twee Belgische dames hebben
doodgeschoten.
Duizenden inwoners van Katanga zou
den geprobeerd hebben naar Rhodesië te
vluchten. Ze werden door de Rhodesi-
sche troepen echter teruggestuurd.
De Verenigde Staten hebben gisteren
een beroep gedaan op premier Tsjombe
van Katanga om onmiddellijk een einde
te maken aan zijn afscheidingspogingen.
Ook vraagt Washington hem de bedrei
ging met een tactiek van verschroeide
aarde niet uit te voeren.
Paus Joannes heeft zich gisteren voor
de tweede maal sinds hij ruim een
maand geleden ernstig ziek werd, bui
ten het Vaticaan begeven om een be
zoek te brengen aan een kerkje in de
buurt van de beroemde Trevi-fontein.
De 81-jarige paus was uiterst opgewekt
en scheen in goede conditie te verkeren.
De paus bestrafte lachend de mensen
in de kerk voor hun applaus, zeggende
dat een kerk „geen plaats is om te ap
plaudisseren". Hij vergaf het hun echter
omdat het applaus spontaan was.
(Advertentie)
AANLEG EN
ONDERHOUD^
VAN
RAAMSDONKSVEER
01621-590
BREDA 01600-44477
DES PERSOONS
(Van onze Haagse redactie)
Vandaag reeds zullen van
KLM-zijde nadere mededelin
gen worden gedaan (aanvanke
lijk was wat dit betreft aan de
volgende week gedacht) over
de nieuwe samenstelling van
de directie der KLM. De alge
mene verwachting is, dat nog
enkele andere KLM-directeu-
ren het voorbeeld vaii drs. van
den Beugel zullen volgen en
eveneens ontslag zullen vra
gen. In dit verband worden de
namen genoemd van de heren
Slotemaker, de eerste onder
handelaar der KLM, mr van
der Wiel, de top-jurist van
onze nationale luchtvaartmaat
schappij en van der Kloot, de
commerciële man en vliegende
handelsreiziger der KLM.
De verdere inkrimping van de directie
zal, naar men in KLM-kringen zelf aan
neemt, gevolgd worden door het ontslag
van een aantal andere hoge KLM-func-
tionarissen, hoofden van afdelingen e.d.
Over een massaal ontslag onder het la
gere personeel is nog niets bekend. Aan
genomen kan echter worden, dat het
KLM-personeel op den duur over de ge
hele linie zal worden ingekrompen. De
ontwikkelingen van de laatste dagen
duiden er immers op, dat de KLM on
der drang van de raad van commissa
rissen zal degraderen van de derde
luchtvaartmaatschappij ter wereld tot
een kleinere hopelijk meer rendabele
Europese luchtvaartonderneming als
bijvoorbeeld de Swissair.
De drijvende kracht achter de nu op
handen zijnde reorganisatie is de zeven
tigjarige ingenieur Den Hollander, oud
president-commissaris der Nederlandse
Spoorwegen. Tegen de verwachting in is
Het Russische persbureau ,,Tass"
heeft gisteren meegedeeld dat premier
Kroestjev de Russische delegatie zal
leiden die zal deelnemen aan het con
gres van de Oostduitse communistische
party dat op 15 januari begint.
Westerse waarnemers geloven dat het
besluit belangrijke stappen in de kwes-
tie-Berlijn inluidt. Men acht het waar
schijnlijk, dat Kroestjev meer bijzonder
heden zal geven over de gebleken Rus
sische bereidheid om er mee akkoord te
gaan dat westerse troepen in West-Ber-
lijn blijven, mits dit geschiedt onder de
vlag van de Verenigde Naties.
hij door de raad van commissarissen
belast met de voorlopige leiding van de
KLM. Het waarnemend president-direc
teurschap zou aanvankelijk aan ir. Be-
sangon worden opgedragen, de waarne
mend president-directeur en eerste tech
nische man van de KLM.
Dat hij voor deze functie is gepasseerd
zal hij nu ook ontslag nemen?
duidt erop, dat de raad van commissa
rissen voor de volle honderd procent ze
kerheid wil hebben dat de nodig ge
achte reorganisatie zonder aanzien des
persoons zal worden doorgevoerd.
Zolang er nog geen nieuwe president-
directeur benoemd zal zijn, zal ir. Den
Hollander enkele dagen per week zete
len op het hoofdkantoor der KLM in
Den Haag.
In politieke kringen is men intussen
verontrust over de ontslagepidemie in de
hogere leiding der KLM. Nog maar kort
geleden heeft het parlement op advies
van de regering bewilligd in een ruime
financiële steun aan de KLM. Het heet
te toen, dat de KLM na een kortstondi
ge depressie weer normale goede tijden
tegemoet zou gaan. Die hoop is niet be
waarheid geworden. Ongetwijfeld zal de
Tweede Kamer, dié de komende dinsdag
van kerstreces terugkeert, over een en
ander opheldering verlangen. Het schijnt
intussen wel zeker te zijn, dat de rege
ring, toen zij het parlement adviseerde
de KLM financieel te steunen, niet op
de hoogte is geweest van het kritische
rapport van het Amerikaanse bureau
MacKinsey voor efficiëntie-onderzoek.
Er is zelfs reden om aan te nemen, dat
de regering niet op de hoogte is ge
weest van het voornemen van drs. Van
den Beugel om af te treden.
De ontwikkelingen bij de KLM
zouden wat rustiger verlopen zijn,
indien zowel het geheime rapport
van de MacKinsey-mensen als het
voornemen van drs. Van den Beugel
om heen te gaan, niet meteen in de
publiciteit gekomen zouden zijn. In
KLM-kringen spreekt men over een
„hoogst betreurenswaardig lek".
Eén der commissarissen, oud-minister
prof. Lieftinck, heeft zich reeds in kras
se bewoordingen over dit „lek" uitge
laten. „Onvoorstelbaar en ontoelaat
baar" noemde hij het, dat het rapport
leesvoer in de dagbladen is geworden.
Geruchten willen dat het lek niet onder
het KLM-personeel gezocht zou moeten
worden, maar onder de raad van
commissarissen. Bevestiging hiervan is
op dit moment niet te verkrijgen. De
woordvoerder van de KLM deelde ons
gisterenavond mede, dat op het ogen
blik niet overwogen wordt een justi
tieel onderzoek terzake te laten instel
len. Zelfs de afdeling bedrijfsbeveili-
ging van de KLM, die anders' bij dit
soort zaken activiteiten pleegt te ont
wikkelen, laat de zaak rusten.
De stemming onder het KLM-perso
neel is bijzonder onzeker geworden.
Men hoopt echter, dat het voor vandaag
in uitzicht gestelde tweede communiqué
voldoende klaarheid over de stand van
zaken zal brengen.
Inmiddels gaat de voorgenomen reis
naar Djakarta van de voormalig onder
directeur, de heer Van Konijnenburg, in
de loop van de volgende week normaal
Onze showredactie is de laatste da- l
gen in contact geweest met vrijwel
alle teenageridolen, die ons land ryk
is. „Wat ga je in 1963 doen?", was de
vraag die de Blue Diamonds, de Pa-
Z dre-twins, Willeke Alberti en vele
Z anderen voorgelegd kregen. Hun ant-
l woorden kunt u aantreffen in onze
J Podiumkolommen van vandaag.
(Van onze weerkundige medewerker)
De eerste week van januari is na 1941
in ons land niet meer zo koud geweest.
Vrijdag drong wat zachtere lucht met
lichte dooi ons land binnen, waardoor
de vorstgrens vrijdagavond tot de lijn
Alkmaar-Zwolle-Enschede was opge
schoven.
De vorst blijft echter in de buurt en
kan later weer terugkeren, wanneer
zondag een nieuwe depressie Frankrijk
bereikt en de oostenwind weer doet
toenemen met aanvoer van iets kou
dere lucht. Ook kan deze nieuwe de
pressie aan het einde van dit weekend
weer enige sneeuw of ijzel veroorzaken,
zodat er nog geen streep onder de win
terse grillen kan worden gezet.
DE WEGEN in Noord-Frankrijk, en wel
in de departementen Oise en Somme
zijn met ingang van vannacht 12 uur af
gesloten voor voertuigen zwaarder dan
zes ton. In het departement Aisne is de
gewichtsgrens op 9 ton gesteld. Het de
partement Marne is voor alle vervoer
gesloten.
DEN HOLLANDER
...onvervaard...
door. De heer Van Konijnenburg, die
over landingsrechten voor de KLM in de
Indonesische hoofdstad gaat praten,
denkt ongeveer drie weken weg te blij
ven. In principe heeft Djakarta al toe
gezegd de KLM landingsrechten te wil
len verlenen. Het gaat er nu nog om
wanneer, op welke voorwaarden en met
welke frequentie dit recht verleend zal
worden. Reeds eerder heeft men van In
donesische zijde te kennen gegeven „de
KLM niet meer die voorkeurspositie te
willen verlenen die deze luchtvaart
maatschappij vroeger bezat".
Het heeft er alle schyn van dat
bondskanselier Adenauer zal trachten
om in de laatste maanden van zijn
kanselierschap (hij heeft toegezegd in
het najaar te zullen aftreden) een hech
te basis te leggen voor een langdurige
Frans-Duitse samenwerking.
Het Westduitse kabinet heeft op zijn
advies besloten een interministeriële
commissie in het leven te roepen, die
van Westduitse zijde de samenwerking
op politiek gebied met Frankrijk vorm
moet geven. Het hoofd van de afdeling
voor Westeuropese Zaken van het West
duitse ministerie van Buitenlandse 7 -
ken, dr. Joseph Jansen, komt aan het
hoofd van deze commissie te staan. Vol
gende week begint de commissie haar
werkzaamheden reeds.
President De Gaulle heeft in zijn
eigen land al voor de vorming van een
soortgelijke commissie gezorgd en het
is de bedoeling dat de beide commissies
reeds op 21 januari a.s. concrete plan
nen voor de verdere Frans-Duitse sa
menwerking op tafel kunnen leggen.
Op de 21e zullen Adenauer en De
Gaulle elkaar in Bonn ontmoeten en de
plannen bespreken. Tussen de Westduit
se en Franse ministers van Buitenland
se Zaken zal elke drie maanden per
soonlijk overleg plaatsvinden.
Een specifiek probleem voor Frank
rijk betreft het „atoomzwaard". De Ame
rikaanse ambassadeur in Parijs, Bohlen,
heeft hierover een gesprek met De
Gaulle gevoerd, dat volgens een vaag
communiqué erg hartelijk was, maar
nog door volgende gesprekken moet
worden afgerond. Kennelijk heeft De
Gaulle zich niet bekeerd tot de Nassau-
doctrine, waarbü de V.S. leveranciers
van kernwapens en/of raketten voor de
Nato worden. Zoals bekend heeft Enge
land deze doctrine wel aanvaard.
De secretaris-generaal van de Nato,
mr. Stikker, heeft over de multilaterale
Nato-kernmacht gesproken met West
duitse regeringsfunctionarissen, waaron
der ook dr. Adenauer. Het bezoek was
onverwacht. Ook Stikkers activiteiten
kunnen gezien worden tegen de achter
grond van de Bahama-conferentie. Uit
de veelheid van soms tegenstrijdige
plannen en bedoelingen moet op niet al
te lange termijn één gemeenschappelijk
kernbeleid voor de Nato groeien.
We kunnen er nu wel weer (heel zachtjes) om lachen. De sokken en schoenen
hangen te drogen en we kunnen ons alvast gereedmaken voor een eventuele
volgende Siberiaanse winter. Brabant en Zeeland hebben vanaf gistermorgen vroeg
van de dooi kunnen profiteren, maar hoe noordelijker men kwam hoe gladder het
werd, want de dooigrens kwam vanuit het zuiden opzetten.
Zo stonden vele Amsterdamse werk
gevers gistermorgen tevergeefs op hun
personeel te wachten. Dit personeel op
zyn beurt, stond tevergeefs op de bus
of de tram te wachten en de bussen en
trams wachtten tevergeefs bij het cen
traal station op de treinen.
De ijzel heeft namelijk een onaange-
Ook de scheepvaart heeft van de
strenge winter veel te lijden. Dik
onder het ijs komen de schepen
in de havens aan, zoals deze hout
boot in de Holtenauer kanaalsluis
bij Kiel.
naam laatste hoofstuk van de sneeuw-
periode gevormd. Naarmate de dag vor
derde werd het echter ook in het noor
den van het land steeds beter en
modderiger, al waren tot gisteravond nog
verschillende dorpen in Groningen,
Drente en Friesland door sneeuw-
barrières omgeven, zodat militairen met
man en macht ter hulp moesten snellen
om de dorpen uit hun isolement te ver
lossen.
Tot gistermiddag toe kon er op Schip
hol niet gestart of geland worden en
ook de onmisbare vliegtuigjes van de
rijkspolitie, die van boven af de wegen
verkennen bleven aan de grond.
Engeland heeft veel zwaarder dan ons
land van de winter te lijden gehad. Het
was voor dat land de ergste winter sinds
81 jaar. Men schat dat het 200 miljoen
gulden zal kosten om overal de sneeuw
en modderbergen op te ruimen. Dertig
miljoen is normaal. Gisteren trad ook in
Engeland de dooi in, maar er ontstond
tegelijkertijd mist zodat de verkeers
chaos van de laatste paar weken z(
mogelijk nog iets groter werd.
Een Britse weerkundige heeft het pu
bliek gesterkt met zijn mededeling dat
<ms over tien jaar weer zo'n winter
wacht. Laten we ons maar voorberei
den", zei deze meteoroloog. ,,Van onze
ellende kunnen wij iets leren".
Van Westeuropees eenheidsweer kan
en nu niet meer spreken. Terwijl in de
"ennen sneeuw verwacht wordt, even-
s in Engeland, is het in Beieren weer
an vriezen. De vooruitzichten voor
s land vindt men in het weeroverzicht.
De binnenvaart in ons land heeft nog
wel enige tijd te kampen met het drijf-
ys. De kolenvoorziening is echter niet
In gevaar. Voortdurend vertrekken er
lange kolentreinen uit het Limburgse
mynbekken.
De P.T.T, zal wellicht vandaag nog
moeten improviseren met de postbestel
ling. Drukwerken zullen niet overal be
zorgd worden. De A.N.W.B. had gisteren
voornaamste gereedschap was een spade,
tiet openbaar vervoer boven de grote
rivieren had gister tot in de middag
van de ijzel te lijden. Bovenleidingen
bevroren en in Olst brak zelfs een draad
waardoor de treinenloop op het traject
Zwolle Deventer in het honderd liep.
De eerste trein in de richting Den Haag
Rotterdam bleef bij Rodenrijs ste
ken. Pas in de middag begon de treinen
loop weer een beetjt op de dienstrege
ling te lijken. Hetzelfde gold met be
trekking tot de busdiensten.
De rijkswegen waren na de middag
goed bruikbaar, maar de secundaire
wegen bleven onbetrouwbaar. Vandaag
geldt dit ook nog.
Extra aandacht gaat uit naar de
waterwegen en rioleringen. Er moeten
geweldige hoeveelheden water en drijf
ijs geloosd worden.
De regering heeft de bakkers en melk-
slijters toestemming verleend om per
brood resp. per fles melk of melk-
produkten tijdelijk één sneeuwcent extra
te vragen.
De demonstraties tegen kernwapens
die vandaag gelijktijdig in Den Haag,
Amsterdam en Groningen gehouden
zouden worden, zijn afgelast wegens de
barre toestand van de straten.
De veerdiensten zijn, op uitzonderin
gen na, hersteld. Ook de Wadden-
nog alle wegenwachten op de weg. Hun eilanden zijn weer per boot bereikbaar.