Grote aanwinst voor de NTS
DE SCHADUW
VAN
DE TIJD
Zwart o
Jubilea 1963
HANS van den AARDWEG:
DUIZEND KINDERBOEKEN
EN VEERTIG ROMANS
Minter en Hinter en de dolende Zozer
STUDIO A INGEBRUIK GENOMEN
RRO-tv presenteert
Vloekjes bij de thee
Kijk
Christopher
Landon
Slem-feuilleton
5
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 2 JANUARI 1963
5
Pater Cisterciënzers
Geen titelstrijd
paarrijden
naar
Radioprogramma 's
Woensdag 2 januari
Donderdag 3 januari
Televisieprogramma 's
Woensdag 2 januari
NU MODERN WASSEN
WASMACHINE BLAUW
Jp oudejaarsavond heeft televisiekijkend Nederland kun
nen zien wat het gereed komen van noodstudio A in Hil
versum voor de Nederlandse Televisie Stichting en haar
componenten betekent. Want het in gebruiknemen van de
décormontagehal van het eerste studiocomplex te Hilver
sum betekent een aanwinst van 400 vierkante meter studio
ruimte, ingericht naar de laatste technische eisen des tijds.
Vier camera's kunnen er in gebruikt worden (evenals de
studio's Vitus en 111 te Bussum), maar één camera is
voorzien van een gemotoriseerde dolly (kosten dollywagen
60.000 gulden), waardoor de camera automatisch voor. en
achteruit, omhoog en omlaag kan worden gemanoeuvreerd.
Ook op verlichtingsgebied zijn de nieuwste snufjes aange
bracht. De 120 aan scharen opgehangen lichtpunten zijn
bedienbaar met een lichtorgel, waarmee men alle effecten
kan bereiken. Het scharend ophangen van de lichtpunten
heeft verder het voordeel, dat de grond, de spots en de
schijnwerpers kunnen worden versteld, verreden en wat
ai niet meer. Tot nu toe diende dit grotendeels met de
hand te worden gedaan.
Geen wonder, dat iedereen trots was. Voorzitter E. A.
Schuettenhelm zei voorzichtig, dat de aanvraag voor de
bouw van het tweede sudiocomplex al onderweg was, dat
men hoopte volgend jaar met de bouw daarvan te kunnen
beginnen en tevens, dat de eerste werkelijke studio van
complex 1 over twee jaar in gebruik kan worden genom'en.
Het gereedkomen van (nood)-studio A heeft verder tot
gevolg, dat de kinderprogramma's voortaan opgenomen
kunnen worden in studio 111 te Bussum, waardoor studio
Irene geheel vrij komt voor omroepsters, nieuwslezers en
actuele programma's, die hierdoor een vee] ruimere arm
slag krijgen. Studio Vitus blijft het domein van de donder
dag- en zondagavondprodukties, Concordia in Bussum en
Singer te Laren blijven al hulpstudio's meedraaien. Tres
long zal nog het pied-è-terre blijven van KRO's „Piste",
omdat de geringe hoogte van studio A (zes meter) variété-
werk onmogelijk maakt. Studio A zal het domein worden
van de woensdag- en zaterdagavond-amusementsprodukties
als „Tijd voor Teddy", „Boyd Bachmann-show", Tom Man-
ders, Music-Hall e.v.a. De regie-afdeling is voorlopig nog
ondergebracht in een reportagetrein, maar zal binnen af
zienbare tijd een eigen tijdelijke regie-ruimte in studio A
krijgen. Na het voltooien van de werkelijke studio-gebou
wen zal de apparatuur van studio A beschikbaar zijn voor
een reportage-wagen. Niet alleen wat de studio-indeling be
treft zal het gereedkomen van studio A gevolgen hebben,
in het nieuwe schema zullen ook de programma's daarvan
de vruchtbare gevolgen dragen.
Het Vrouwenprogramma op de donderdagmiddag zal niet
om 14.30 uur, maar pas om 16 uur op het scherm komen
en gevolgd worden (om 16.45 uur) door een programma
voor de kleuters. De oorspronkelijke tijd heeft men laten
varen, omdat het blijkens berichten geen gunstig kijkuur is.
Eind januari zal de stichting Openbaar Kunstbezit televi
sie-zendtijd krijgen, en dat zal inhouden, dat het landbouw-
journaal van de maandagavond gaat verdwijnen, want die
valt ten deel aan Logboek en Openbaar Kunstbezit. Men
heeft voor het landbouwjournaal de keuze tussen dinsdag
en donderdagavond. Het zal tevens betekenen, dat de te
kenfilmserie Huckleberry-hound, geliefd bij jong en oud,
van het scherm gaat verdwijnen. Iets, dat zonder twijfel
veel kijkers geen genoegen zal doen. Daarom zouden we
de NTS willen vragen voor deze serie een ander avondje
tijd te vinden. Zou dat niet mogelijk zijn?
„"^loekjes bij de thee" is de titel van
een boek, dat Wim Zaal een jaar ge
leden het licht deed zien en dat een
aantal indrukken van het leven in het
negentiende eeuwse Nederland bevat.
Tineke Roeffen heeft voor de KRO een
serie films gemaakt, die met ingang
van 1 vandaag regelmatig in het KRO-
tv-programma te zien zullen zijn. Wim
Dirks heeft de produktie, Ton Lencink
spreekt de tekst.
Naar de mening van Wim Zaal heeft
men in Nederland veelal een totaal ver
keerde indruk van de sfeer, waarin
men hier te lande in de 19e eeuw leef
de. Men beschouwt die tijd als een ge
zapige, duf-gezellige periode. Maar we
oordelen in het wilde weg. Is het ooit
bij ons opgekomen, dat ons denkbeeld
van een versufte tijd wel eens niet kan
kloppen? Dat op de theepartij duchtig
is gevloekt en dat onze grootvaders
mensen waren als wijzelf, die liefde,
pijn en angst hebben gekend?
Voor de eerste uitzending, die over
Bilderdijk gaat, heeft men. om zoveel
mogelijk de sfeer van de negentiende
eeuw in beeld te kunnen brengen, op
namen gemaakt in veschillende institu
ten en musea.
40 jaar priester: 30 september Dom
Joannes v. Engelen, abt.
12 1/2 jaar priester: 10 maart de pa
ters Eugenius v. Iersel, Leonardus
Wiegmans, Wulfram Janssen, Lebuinus
van Midden, Eligius Wiegmans.
(Advertentie)
Bij winterse kou...
toch een mooie gave huid
De Nederlandse kampioenschappen
paarrijden die vandaag in Nieuwe
Niedorp zouden worden gehouden, zijn
afgelast.
DE TSJECHOSLOWAAKSE ijshockey-
club Spartak uit Praag heeft in Davos
de Spengler-bekergewonnen. In de
finale versloegen zij Fuessen uit West-
Duitsland met 111. De tussenstanden
waren 5—1, 1—0, 5—0.
Ziezo, de feestdagen zijn weer achter
de rug en langzaam maar zeker herne
men de Nederlandse televisieprogramma's
weer het bekende patroon. Om 17.00 uur
betekent dat een jeugdprogramma van de
KRO-televisie, waarin het jeugdcircus
van John Rebo optreedt. Om 17.35 uur
dan een nieuwe aflevering van het NTS-
jeugdjournaal „De verrekijker". Om
19.30 uur ziet u sportredacteur Jan Cot-
taar voor de camera. Om 20.00 uur het
NTS-journaal en weeroverzicht. Te 20.20
uur een nieuwe editie van KRO's actuali-
teiten-maazine „Brandpuntg" onder re
dactie van Richard Schoonhoven. Om
20.45 uur het eerste programma „Vloek
jes bij de thee",om21.00 uur „Piste", een
variété-programma uit Treslong, Hille-
kom, waarin u o.a. kunt kijken naar de
Nederlandse Matla's. Dit zijn drie jonge
mannen, die over tonnen heen springen
of het niets is. Ook ziet u de „original
pyramides" uit Egypte en de dieren
van Ille en Jean Hoppe. Om 21.40 uur de
vierde uitzending in de serie „Grenzen
van het leven", gewijd aan „Oorlog en
vrede". Om 22.20 uur de opiloog van
aalmoezenier P.C. Groenendijk en tot
slot toont de NTS u nog het laatste
nieuws.
Om 20.30 uur een nieuwe belevenis van
„Schipper naast Mathilde", om 21.10 uur
een documentaire over koningin Chris
tina (van Zweden) in Rome. Te 21.55
uur speelt het kwintet van pianist George
Shearing. In het Waalse programma om
20.30 uur de speelfilm „Gilda" van Char
les Vidor.
Over Hilversum 1 (402 meter) om 18.00
uur nieuws en VARA-commentaar, waar
na „Dingen van de dag" uw aandacht
vragen en Malando alles om 18.30 uur
met Latijns-Amerikaanse muziek over
spoelt. Om 19.00 uur Paulus. Te 19.10
uur VARA-varia en plaatjes tot om 19.30
uur het VPRO-jeugdprogramma „Rijp en
groen" te horen is. Na het nieuws in
het kort om 20.05 uur „Pennies from hea
ven". Om 20.40 uur „Kaf en koren". Te
20.50 uur een opera-programma, gewijd
aan Verdi (die 150 jaar geleden werd ge
boren). Om 22.05 uur wat muziek door
het kwintet van Harry Mooten. Na het
nieuws VARA's Jazzmagazine, om 23.15
uur de (tweede) muziekrubriek „Weer
klank" en tot slot om 23.55 uur nieuws
van het ANP.
Over Hilversum 2 (298 meter) zingt in
het NCRV-programma om 18.05 uur het
chr. mannenkoor Rottedam-Vreeswijk.
Om 18.30 uur hoort u „Het Spectrum".
Te 18.45 uur muziek uit de show (en
film) „The king and i". Om 19.00 uur
nieuws en Leger des Heilsmuziek tot de
Radiokrant van 19.30 uur verschijnt. Om
19.50 uur nogmaals musicalklanken: dit
maal uit „The Yeoman of the Gards" van
Gilbert en Sullivan. Om 20.20 uur speelt
het kwartet Rhurhytm. Om 20.40 uur een
landbouwpraatje. Te 21.00 uur een con
cert door het Radiokamerorkest o.l.v.
Maurits van den Berg. Om 21.50 uur ac
tuele kanttekeningen, te 22.00 uur slaan
we het geestelijke liedboek op. Na het
nieuws en de avondoverdenking om 22.55
uur lichte muziek voor .het slapen gaan.
Om 23.30 uur nachtmuziek van Jaap
Geraerdt. Tot slot om 23.35 uur laatste
23)
De plant tegen de andere muur
was een Bignonia Venusta, met tros
sen langwerpige oranje bloemen, die in
dat deel van Frankrijk zó algemeen
voorkomt dat niemand bang zou zijn
iets te verraden door hem op de foto
te laten komen. De plant groeide ech
ter schaarser naar mate men noorde
lijker kwam en in Engeland werd hij
zelden bloeiend aangetroffen.
Dit was geen bewijs alleen beves
tiging.
De sleutel werd gevonden in iets heel
prozaïsch: de regenpijp. Ik had er nau
welijks op gelet toen ik de foto's be
studeerde, doch nu zag ik hem in de
hoek bij de muur: een vierkante, nog
al gehavende pijp, die eindigde ir een
waterspuwer boven een afvoergoot. De
foto was voldoende vergroot om vaag
een wapen of monogram op de klamp
die de pijp aan de muur bevestigde,
te kunnen onderscheiden.
Josh' deductie luidde als volgt: daar
de pijp vierkant was en aan de ran
den ingedeukt, kon hij niet van zink
zijn, alleen van lood, en als hij van
lood was, zou het hoogst onwaarschijn
lijk zijn dat hij zich nog in Duitsland
of Oostenrijk zou bevinden daar in die
landen gedurende de oorlog alle lood
was gevorderd evenals trouwens in
bezet Frankrijk. Daar de lengtegraad
juist ten noorden van de demarcatie
lijn tussen de beide zones liep, kon
zo n pijp alleen nog aanwezig zijn wan-
nCer u- z*ck bevond in een gebouw
van historisch belang en van histori
sche schoonheid dat gebouw kon Hit
ier en consorten bestemd hebben tot
residentie, na de overwinning. Een kas-
j 'o u P*aatje van de kiamp ston
den 2 hoofdletters C. met de ruggen te
gen elkaar:
X
-^t monogram van Catharina de
Medici, die, zoals Josh droogjes op
merkte, haar meeste tijd had doorge
bracht met haar rivale, Diana de Poi-
tiers, uit de residenties van Hendrik
de Tweede aan de Loire te verdrij
ven... de kastelen. Op het binnenplein
van een kasteel aan de Loire hij
had ze alle twaalf gemerkt zouden
we kunnen vinden wat we zochten.
Ik keek met een schok op toen de
deur openging en Joan binnenkwam.
Ik geloof niet dat ik me ooit zó over
mezelf geschaamd heb als op dat mo
ment, waarop ik haar totaal vergeten
was, of zó blij haar te zien. Ze kwam
blozend en met stralende ogen naar
me toe. Ik had boos willen zijn, maar
kon het niet; Josh' papieren vielen op
de grond toen ik opsprong en haar in
mijn armen sloot.
„Wat is er aan de hand, Harry? Van
waar die uitbundigheid?" Ze schoof me
op armlengte van zich af ,,je hebt
gedronken!"
„Maar twee glaasjes - maar ik was
ook zo ongerust omdat je zo laat bent
Heb je het prettig gehad?"
„Een heerlijk dineetje - het was zo'n
aardige jongen. Hij heeft onderweg naar
huis geprobeerd me te zoenen."
Ik keek op van de grond, waar ik
Josh' rapport bij elkaar raapte. „Lief
ste, ik kan zelfs daar niet boos om zijn".
Vertel eens gauw: ben je wat van hem
te weten gekomen?"
„Niet veel. Hij"
„Vertel het me liever in de auto. Ik
ben moe. Laten we naar huis gaan."
We bedankten de ober en liepen over
de keien naar de Rover. De lampen ga
ven nu nie+ veel licht meer, en toen ik
het portier voor Joan opende, zei ik:
„Een geluk dat ik hem hier heb ge
parkeerd, we kunnen nu naar beneden
freewheelen."
Het was inderdaad een geluk - een
veel groter geluk dan we toen konden
vermoeden. Iemand moet over ons ge
waakt hebben die avond.
Ik zette de handrem los en we hob
belden over de keien om snelheid te
krijgen voor ik inschakelde. Zodra we
echter de bocht om waren en door
Cinque Ports Street reden merkte ik
dat er nog meer mis was dan een lege
accu, de wagen liep maar op drie ci
linders. Joan begon te vertellen: „Hij
scheen niets van Jacques af te weten -",
maar ik viel haar in de rede:
„Een ogenblik, liefje. Ik moet me
concentreren op deze oude heer. hij
loopt vanavond miserabel."
We hobbelden verder naar de stille
Appledore Street en toen bleek dat ik
er iets aan moest doen. Ik stopte, liet
de motor lopen en nam mijn zaklan
taarn.
„Er zal een bougie vet zijn of er zit
De N.T.S. heeft het jaar 1962 besloten
met een programma vanuit de nieuwe
Hilversumse noodstudio, dat gepresen
teerd werd door Teddy Scholten, Mies
Bouwman, Theo Eerdmans en Wim lbo.
Het idee voor dit programma was best
aardig, maar op veel punten liet de uit
werking ervan wel wat te wensen over.
Er hadden, dunkt ons, te weinig
repetities plaatsgevonden.
Het beste kwamen voor de dag Jules
de Corte en een leuk teenager kwartet:
de Bibits.
De inzet van het nieuwe jaar werd
's nachts om kwart over twaalf gevormd
door de herhaling van de Sonneveld-
show. Was de N.T.S. nu werkelijk niet
in staat om 1963 met een gloednieuwe
produktie in te leiden Dat gisteren
avond de Catharina Valente-show her
haald werd, was geheel iets anders. Deze
was namelijk de eerste keer uitgezonden
op 4 augustus, toen velen vakantie had
den en deze super-show misten. Maar
het cabaret van Wim Sonneveld kon men
nog geen maand geleden zien op
surprise-avond en toen is er enorm veel
naar gekeken. Het avondprogramma be
gon gisteravond met een uitzending die
gewijd was aan de Nederlandse speel
film. Het was op zichzelf wel interes
sant maar de presentatie was te traag.
Het programma van Catherina Valente
werd voorafgegaan door een leuk vraag
gesprek van Willem Duys met de
befaamde Catherina. De A.V.R.O.
besloot het programma met een repor
tage van het danstheater der Georgiërs,
waarvan op 6 december het eerste deel
was uitgezonden. Dit gezelschap bood
een boeiende mengeling van show. en
danskunst die soms acrobatiek werd.
B.
een draad los. Ik zal proberen hef in
orde te brengen."
De nacht was stil en warm en heel
mooi. Ik deed de motorkap open en ik
herinner me nog dat ik door het wind
scherm naar Joan keek en hoe zacht
en lief haar gezichtje was in het licht
van het dashboard. Ik lachte tegen
haar en zij lachte terug. Toen bukte ik
me om de bougies na te kijken.
We hadden deze auto al vijf jaar en
ik had hem altijd goed onderhouden,
ik kende de motor door en door en het
kostte me geen minuut om te ontdek
ken dat er een draad van een van
de bougies was losgeraakt en slechts
nu en dan contact maakte.
Ik zocht iets in mijn gereedschaps
kist toen de lichtbundel van de lanta
ren viel op iets duns en glimmends,
dat niet bij mijn auto hoorde.
Het was een nieuw stuk koperdraad,
dat naar beneden liep vanaf de start
motor en in de schaduw van het dash
board verdween. Ik richtte de lichtbun
del erop en zag dat de draad contact
maakte met de starter en dat de nor
male zware kabel er los bijhing. Ver
draaid, wie had er aan mijn auto ge
prutst en waarom? Ik volgde met de
lichtbundel het koperdraad en zag dat
het met een paar clips voor aan het
dashboard was bevestigd en vandaar
naar beneden boog, uit het gezicht. Ik
bukte me zodat ik hem kon volgen on
der de gereedschapskist.
Hij eindigde in iets dat was vastge
plakt aan de achterkant van het instru-
HILVERSUM I (403 m)
VARA: 12,00 V.h. platteland 12.05 Lichte
gram. (12,30-12.33 Land-en tuinb.meded.)
13,00 Nws. 13,15 Italiaans ens. en zang
sol. 13.45 Gespr. portret 14,00 Jeugdcon-
cert 14,45 Volksliedjes en -dansen 15,00
Het jaar dat voor ons ligt, toespr. 15,10
V.d. jeugd 17,00 Proenade-ork., amus.-
muz. 17,30 Tentoonstellingsagenda 17,35
Licht instr. ens. 17,50 Regeringsuitz.: Ge
ven en nemen. Tips voor weggebruikers
18,00 Nws. en comm. 18,20 Act. 18,30
Tango-rumba-ork. en sangsol. 19,00 V.d.
kind. 19,10 VARA-varia en lichte gram.
VPRO: 19.30 V.d. jeugd VARA:
20,00 Nws. 20,05 Lichte muz. 20.40 Kaf
en koren, wekelijkse notities 20,50 Om-
roepork.. -koor en sol., operafragm. 22,05
Licht instr. kwintet 22,30 Nws. 22.40 Jazz
magazine 23,15 Weerklank, muziek-revue
23,55-24,00 Nws.
HIVERSUM II (298 m)
NCRV: 12,10 Licht ens. 12,30 Land- en
tuinb.meded. 12,33 Koorzang 12,53 Gram.
event, act. 13,00 Nws. 13,15 Licht ens.
13,55 Gew. muz. (gr.) 14,35 Oude muz.
(gr.) 14,50 Lessen in het muziek beluis
teren 15,20 Pianorec., moderne muz. 15,50
Bijbelvertelling voor de jeugd 16.00 V.d.
jeugd 17,15 Eurojazz 17,40 Beursber. 17,45
Licht ens. 18,05 Mannenkoor 18,30 Het
spectrum, lez. 18,45 Lichte gram. 19,00
Nws. en weerber. 19,10 Medd. of gram.
19,15 Leger des Heilskwartier 19,30 Ra
diokrant 19,50 Operettemuz. 20,20 Licht
instr. kwartet 20,40 Wat zijn de intern,
aspecten voor onze landbouw?, lez. 21,00
Kamerork. en sol., klass. muz. 21,50 Act.
22,00 Geest, liederen 22,20 Licht vocaal
ens. (gr.) 22,30 Nws. 22.40 Avondoverd.
22,55 Lichte gram. 23,30 Lichte muz.
23,55-24,00 Nws.
BRUSSEL VLAAMS
324 m: 12.00 Nws. 12,03 Lichte muz.
12,30 Weerber. 12,35 Lichte muz. 12.50
Beursber. 13,00 Nws. 13.15 Kamermuz.
14,00 Nws. 14,03 Lichte muz. 14,45 Piano
rec. 15.00 Kinderkoor 15,20 Symfonische
muz. 15,50 Streekliederen 16,00 Nws.
16.03 Beursber. 16,09 Where's Charley,
musical 17,00 Nws. 17,15 Kamermuz. 17,50
Lichte muz. 18,00 Nws. 18,03 Klass. muz.
18,10 Lekenmoraal en filosofie 18,30 V.d.
sold. 18,50 Radiokron. 19,00 Nws. 19,40
Liedjes v.d. kind. 19,45 Discussie 20,00
Missie klankb. 20.15 Operettefragm. 21,10
Amus.muz. 22.00 Nws. 22,15 Japanse muz.
22,35 Zeven kunsten 23.00 Nws. 23,05
Lichte orkestmuz. 23.35 Dansmuz. 23,55
Nws. 24,00-0.15 V.d. zeelieden.
BRUSSEL FRANS
484 m: 12.30 Gevar. progr. en act.
14,03 Lichte muz. 15,03 Lichte muz. 16,08
Lichte muz. 17,00 Nws. 19,30 Nws. 20,00
Symfonisch conc. 22,00 Wereldnws. 22,15
Gevar. muz. 22,55 Nws.
HILVERSUM I (402 m)
AVRO: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20
Lichte gram. VPRO: 7,50 Dagopening
AVRO: 8,00 Nws. 8,15 Lichte gram.
9,00 Gym. v.d. vrouw 9,10 De groenteman
9,15 Gew. muz. (gr.) 9.35 Waterst. 9,40
Morgenwijd. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.
10,50 V.d. kleuters 11,00 Kookpraatje 11,15
Omroep-ork., moderne muz.
HIVERSUM II (298 m)
KRO: 7,00 Nws. 7,10 Morgengeb. 7,15
Gram., act., strip v.d. jeugd, event, ber.
van de wegeninformatiedienst van de
KNAC 7,55 Overweging 8.00 Nws. 8,15
Lichte gram. 8,50 V.d. huisvr. 9.40 Amus.
muz. (gr.) NCRV: 10,00 NCRV-lied
10,03 Geest, liederen (gr.) 10,15 Morgen
dienst 10,45 Kerkorgelmuz. (gr.) KRO:
11,00 V.d. zieken 11,45 Geest, liederen.
KRO: 17,00 V.d. kind. NTS: 17,35-17,45
De verrekijker, intern, jeugdjourn.
KRO: 19,30 Van onze sportredacteur
NTS: 20,00 Journ. 20,20 Act. 20,45
Vloekjes bij de thee, licht progr. 21,00
Piste, variété-progr. 21,40 De grenzen
van het leven, documentair progr. (deel
4) 22,20-22,30 Epiloog.
FRANS BELGIë: 18,30 Berichten 18,33
Marche dans le Temps: De stad Namen
19,00 Engelse les 19,30 V.d. vrouw 20,00
Journaal 20,30 Gilda, film voor volwasse
nen 22,15 Les Articulations, wetenschap
pelijke uitzending 23,00 Journaal.
mentenbord: een wit bundeltje, dat er
uitzag als een pak kaarsen. Het waren
echter geen kaarsen, daarvoor zagen ze
er te vettig ui* en er liepen geen pit
ten doorheen. Er was maar één ding
waarop het leek en ik wist wat dat
was: staven geligniet.
HOOFDSTUK V
Ik bleef misschien een halve minuut
zo gebogen staan en voelde me misse
lijk. Toen richtte ik me op, sloot heel
voorzichtig de motorkap en liep om de
wagen heen naar de kant waar Joan
zat. Toen ik de knop van het portier
aanraakte, merkte ik dat mijn handen
kalm waren van zweet.
Ik zei niets, maar trok haar uit de
wagen. „Wat is er, Harry? Is er iets
gebeurd? Je beeft helemaal."
Ik probeerde mijn stem vastheid te
geven. „Heb je de reservesleutels in
je tasje?"
Ze wees naar het dashboard. ,,Je hebt
daar zelf een stel."
„Dat weet ik, maar die moeten daar
blijven. Geef me die andere. Gauw!"
Ze stond op de grasberm en zocht in
haar tasje, terwijl ik de lantaren vast
hield. Ze keek me onderzoekend aan.
Harry, hoeveel glazen heb jij in
.,De Meermin" gedronken? Je bent zo
wit als een doek."
(Wordt vervolgd)
DUIZENDSTE
Prins Philip van Engeiand en zijn
collega-jagers hebben hun duizendste
vogel gedood in dit seizoen op de
koninklijke jachtterreinen. aldus
wordt uit koninklijke bron vernomen.
Ja, ja, de prins en zijn jagers z(jn niet
voor de poes. Maar welke hofdigni-
taris zou al de vogels geteld hebben?
Beslist niet dezelfde, die het lopend
wild telt, want voor het tellen van
vogels is absoluut een hoogvlieger no
dig.
DIEF
Een dief heeft vijftien maanden
geleden ingebroken in een sla
gerij te Winsford in Engeland en
een ham en een slagersmes ge
stolen. Hij kwam oudejaars
nacht terug en stal weer een
ham, weer een slagersmes en dit
keer bovendien een rolletje ver
band. Wel een prakticus, deze
recidivist.
KLEINTJES
Het Amerikaanse ministerie van
buitenlandse zaken probeert meisjes
aan te werven, die klein van stuk
zijn voor de Amerikaanse ambas
sades in het buitenland. De voor
keur gaat uit naar ongehuwde vrou
wen, die niet groter zijn dan 3,59
meter. Volgens het bericht, worden
meisjes die deze lengte te boven
gaan door de plaatselijke vrijgezel
len vermeden, omdat deze gewoon
lijk kleiner zijn dan Amerikaanse
mannen. Dientengevolge houdt het
ministerie ernstig rekening met deze
factor. Als motief wordt opgegeven,
om het vrouwelijk personeel op de
ambassades tevreden te houden.
Maar zou het ministerie het tevreden
houden van belangrijke buitenlandse
vrijgezellen misschien niet zeker zo
belangrijk vinden
MENSENKENNER
De hertog van Bedford, die zijn
ouderlijk huis heeft omgebouwd tot
een van Engelands belangrijkste toe
ristische bezienswaardigheden, heeft
aangekondigd, dat hij voornemens is
Engelands eerste „drive-in"-bioscoop
(voor auto's) in te richten. Dat de
hertog niet alleen een handig zaken
man is, maar ook een mensenkenner,
blijkt uit zijn woorden: „Ik begrijp,
dat „drive-in"-bioscopen slechts ex
cuses zijn voor jonge paartjes om te
minnekozen. Laten ze het dan maar
bij mij thuis doen
En dan te bedenken, dat jij moest
zitten voor brandstichting
VLAAMS BELGIë: 17,00-18,00 TV voor
de jeugd 19,00 Mijn vriend Flicka, TV-
feuill. 19,25 Automobilistenkron. 20,00
Nws. 20,30 Schipper naast Mathilde, TV-
feuill. 21.10 Documentaire film 21,55
Kwintet: lichte muz. 22,35 Nws.
Ta, ik ben veertig jaar schryver en
wanneer ik de stapels boeken over
zie, die ik maakte, sta ik zelf soms
verbijsterd, hoe ik dit alles in een en
kel leven kon presteren. Het aantal
kinderhoeken, waarvan er een groot
deel onder pseudoniem is verschenen,
schommelt om de duizend, terwyl ik
daarnaast nog tijd gevonden heb voor
een veertig grote romans en het ver
talen van een vijftigtal werken van
bekende buitenlandse auteurs, zoals
b.v. van Sartre, Monserat, Koestier en
Ludwig.
Dit zegt Hans P. van den Aardweg,
die men onbetwist de meest produk-
tieve schrijver van ons land mag noe
men. Maar met deze inleiding is het
resultaat van zyn gestage dagelykse
arbeid nog niet omlijnd, wat by zijn
oeuvre hoort ook een aantal subtiel
geschreven dichtbundels en het samen
stellen van het bekende kort voor
de oorlog verschenen „Who is
who?", dat de volkse bijnaam „smoe-
lenbijbel" kreeg.
"CM komen bitter weinig vrienden en
„goede relaties" over de vloer, want
de rustige concentratie om te kunnen
werken, gaat hem boven alles. „My
home is my castle... en de brug is
dikwijls opgehaald", zegt hij er zelf
van.
In huiselijke kring is hij even „dood
gewoon" als elders en er komt zelfs
geen vonkje van verontwaardiging in
zijn ogen, wanneer we hem eraan her
inneren, dat een criticus eens be
weerde, „dat hij naar het uiterlijk
slordig geboetseerd is."
Is hij een beetje „onaantastbaar" en
boven de dingen uitgegroeidMen
zou bijna zeggen, dat een auteur, die
met gemoedelijke zelfspot bij Sartre
aanleunt en van zichzelf zegt, dat hij
meer een „écriveur" dan een „écri-
vain" is, over een benijdenswaardige
onverschilligheid beschikt...
Maar hier bedriegt de schijn. Hij
kan fel en opstandig spreken met rake
woorden en puntige formuleringen,
want hij is een verbitterd vechter te
gen onrecht, misverstand, domheid en
snobisme.
,,Een auteur krijgt in ons land niet,
wat hem toekomt., ik ben het van
harte eens met Herman Heyermans,
die zei, dat je in Nederland beter een
misdadiger kunt zijn, dan een schrij
ver... neem nu eens de leesbibliothe
ken, waar zoveel boeken letterlijk stuk
gelezen worden... de auteur ziet daar
geen cent van. Maar ik vertik het
om met de ellebogen te werken om
vooraan te komen zitten... ik heb geen
tijd om propaganda voor mijzelf te
maken... en ik heb ook geen tijd om
mij te laten eren, want ik voel me
doodongelukkig met zo'n schijn-
aureool om mijn hoofd..."
Tedereen heeft ogenblikken in zijn le-
1 ven, die hij nooit vergeet. Maar
Hans van den Aardweg heeft er zo
veel, dat hij er een apart boek over
zou kunnen schrijven. Zo stond hij eens
als 17-jarige met een dictaatcahier
met eerste gedichten op de stoep bij
Willem Kloos. En welk een sensatie
was het, dit eigen eerste werk
weliswaar door de meester enigszins
gecorrigeerd in de „Nieuwe Gids"
te zien...
Onvergetelijk was het ook om als
veelbelovende jongere" kennis te ma
ken met Frederik van Eeden, Lode-
wijk van Deyssel en Albert Verwey.
Daarna kwam de medische studie,
omdat iedereen vond, dat het toch
maar beter was om dokter te worden,
dan op het dichtersros te rijden. Maar
al te spoedig zat hij regelmatig
veel te regelmatig bij de psychia
trische colleges van prof. L. Bou-
man..." omdat een bepaald geval mij
intrigeerde."
Hij wilde namelijk een boek schrij
ven over een psychiater, die zelf gees
tesziek is en het lukte hem, enige tijd
ter bestudering van de „couleur lo
cale" in een inrichting voor geestelijk
gestoorden te kunnen assisteren. En
hiermede werd een belangrijke grond
slag gelegd voor zijn latere interes
sante werk „Dr. Pretorius", dat van
een opmerkelijk psychologisch indrin-
gingsvermogen getuigde.
Als journalist schreef hij niet slechts
lange tijd reisbrieven uit vele grote
Europese steden voor diverse kranten,
maar hij was ook hoofdredacteur van
een groot provinciaal dagblad, terwijl
hij tevens „De Toneelspiegel", het
vroegere orgaan der Nederlandse
toneelspelers, redigeerde.
"JT/Taar het meest onvergetelijk blijft het
journalistieke avontuur met de
schrijver Herman Robbers....
..Ik moest voor een krant op een bit
terkoude winterdag met hem een in
terview maken en daarvoor moest ik
door de sneeuw van Zandvoort naar
Schoorl lopen. De afspraak was om
vier uur, maar het werd twee uur la
ter en toen ik verkleumd en groen van
de kou bij Robbers aan de deur
kwam, kwam deze wat gereserveerd
en hooghartig naar mij toe en zei:
,,U bent te laat... ik kan u thans niet
ontvangen... de soep staat net op ta
fel..." Zie je, zoiets vergeef je iemand
nooit meer...
Zeker is ondertussen, dat hij on
danks zijn enorme produktie niet bet
ene ten koste van het andere doet.
Zijn werk is vrij van slordigheden en
schoonheidsfouten het is ook goed
overdacht en met zorg gecomponeerd.
Terecht werden dan ook enkele van
zijn beste romans vertaald o.a. in
het Duits. Engels. Frans, Zweeds en
zelfs in het Zuid-Afrikaans.
(Advertentie)
slechts
15 cent
met Reckitts
11-5. „Help riep Minter, „een groot
oog
Oom Ferdinand snelde toe om te kij
ken. „Ach, jongen," lachte hij. „dat is
een Horus-oog, dat is van steen, daar
hoef je niet bang voor te zijn!"
,.Hihi," lachte Hinter plagerig, „jij
schrikt van iets dat helemaal niet echt
is!
Nu was het maar te hopen, dat ze
straks niet zouden schrikken van iets.
dat er wel echt uitzag. Want een eind
verder schuifelde een vreemde gedaan
te in een lang wit kleed door de gang.
Hij hield een toorts in de hand. die
dansende schaduwen op de muren to
verde en hij mompelde vreemde woor
den als: Hasni Pasni Poe!
Dit was vast en zeker de dolende
Zozer waar professor Schmauler van
gesproken had
Hinter was de eerste, die hef vale
lichtschijnsel bespeurde. Hij dacht, dat
het een uitgang was, maar toen....
"Hpe,,kan dat nou, spoken bestaan toch
niet? riep hij, oom Ferdinand op de
gedaante wijzend.
••Wat bliksem?" riep oom Ferdinand,
„zou die professor toch gelijk hebben?"
Minter riep heel hard dat hij niet
bang was en trok oom en zijn broer
tje mee achteruit....