Kou in Himalaya is een even
verraderlijke vijand
als Chinese troepen
VEZENO
TROEVEN
in
GROEVEN
O
Abstracte muziek" is in
Sovjet-Unie afgekeurd
BOEKENPLANK
ACHTïl
Pater vt
Kilsdonl
blijft aa
Indiase piloten wagen steeds opnieuw hun leven'
LUCHTBRUG
ONTBERINGEN
j Vorsi
's Werelds
grootste
leugenaar
CONFETTI - CONFETTI - CONFETTI - CONFETTI - CONFETTI
Luchtbrug
Angstdromen
Nieuwe eenheden
bourg*
eoisië geboren
Uit de
Terrein legen
ZAANDAM
HEI
Zevenendertig doden
bij relletjes in Mexico
Russische ballerina
overleden
Radio-activiteit
boven Noorwegen
Bachs Hohe Messe
in volledige vorm
Highlights uit
Verdi's Otello
Trio van Ravel
Cellist Gendron
Orgel-
„paradepaardjes"
Ingrid Habler
speelt Mozart
Schubertliederen
in groot album
Kleine atlas van de
antieke wereld
Klei
Verzorging van de hond
Explosie in L
eist vele slacl
103e JAARGANG
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 2 JANUARI 1963
Ladakh is een barre woestenij van rotsen en zand, waarin alleen
de sterken het kunnen uithouden. De winter verandert het in een bitter
koud maanlandschap waar bevriezende ademdruppeltjes een baard
in een ijspegel doen veranderen. De soldaten van India hebben leren
leven met zo'n baard, in de kou op hoogten van boven de 3.000 me
ter, waar het warme water in een kruik in de tijd van drie uur be
vriest. Zij hebben aan de elementen een vijand die even hard en ver
raderlijk kan toeslaan als de Chinese soldaten.
De noordwestgrens van India, waar het leger van premier Nehroe
in nerveuze spanning de bewegingen aan de andere zijde van de front
lijn bespiedt, wordt bevoorraad over een luchtbrug zoals men die
sedert de tweede wereldoorlog niet meer heeft gekend. Met 23 col
lega s vloog ik Michael Malloy naar Jammu, een van de drie
bases van waaruit bij redelijke weersomstandigheden dagelijks totaal
70 vliegtuigen opstijgen voor vluchten naar het Indiase hoofdkwartier
in Leh of naar afgelegen bergposten die soms hoger liggen dan 0.000
meter en waar voedsel en munitie moet worden afgeworpen
De piloten wagen steeds opnieuw hun leven. Slechts een toestel
van de vloot, een grote C130 met Amerikaanse bemanning, kan boven
de hoogste bergtoppen uitkomen. De anderen moeten de hachelijkste
routes vliegen die men zich maar kan indenken. De onverschrokken
Indiase vliegers vinden gaatjes in bergketens of maken lange omwegen.
Zij zijn zich ervan bewust dat er veel
zo niet alles van hen afhangt. Het
vitale belang van de luchtbrug werd on
langs bewezen door de mislukte tocht
van een konvooi vrachtwagens, dat van
Jammu naar Leh werd gezonden. Na
acht dagen ploeteren door de twee me
ter dikke sneeuwlaag was slechts 425
kilometer afgelegd. Vier dager gingen
verloren met het vrijmaken van voertui
gen die waren weggezakt.
,,Van vliegtuigen en bemanningen
wordt het uiterste gevergd", zegt een
hoge officier van de Indiase luchtmacht
in Kashmir. „De luchtbrug voert over
passen van 6.000 meter hoogte. Dit is
voor de meeste toestellen het maximum.
Het grootste gevaar van de onderneming
is dat ze geen veiligheidsmarge overhou
den."
Gewoonlijk is Leh slechts 180 dagen
per jaar door de lucht bereikbaar. On
danks het verraderlijke weer in de Hi
malaya draait de luchtbrug echter 150
uur per maand. Het kleine vliegveld bij
het militaire hoofdkwartier heeft het nog
nooit zo druk gehad als nu. Een ver
keersleider vertelt dat er op heldere da
gen soms meer dan 50 toestellen tegelijk
op de route onderweg zijn.
O
De luchtvloot is samengesteld uit alles
wat maar vliegend kan worden gehou
den, Russische Antonovs en Iljoesjins,
Amerikaanse C-119's, Dakota's en ver
scheidene andere typen. Ze strijken na
enerverende tochten neer op de hoogst
gelegen landingsbanen ter wereld. De
(Advertentie)
Verkoudheidsbacillen
zijn als de dood voor
Dit doosje betekent:
protektie tegen infektie
strip bij Fukche ligt op 4.500 meter. Tot
de laatste snelle opmars van de Chine
zen landden de toestellen ook op de vi
tale basis Sjoesoel (5.000 meter) en op
de baan bij Daulet Beg Oldi. die met
een hoogte van 5.500 meter niet wordt
geëvenaard.
Met een groep van 23 collega's vloog
ik met een van de toestellen van de
luchtbrug naar Leh. Onderweg, op een
hoogte van 5.000 meter, viel een van
hen flauw door gebrek aan zuurstof, hij
lag de rest van de reis met zijn hoofd
in mijn schoot.
Met zeven collega's bracht ik een
nacht door in een geïsoleerde post op
4.500 meter hoogte. De volgende morgen
hadden twee van hen bevroren ledema
ten, zij moesten onmiddellijk worden af
gevoerd voor medische behandeling.
Niemand kan slapen de eerste nachten.
Wanneer je indommelt komen koortsige
angstdromen je plagen. Later trokken
we naar Doengti in Zuid-Ladakh. Ieder
een zat zwaar te hoesten in de jeeps die
acht uur nodig hadden voor de afstand
van 200 kilometer. Onderweg moesten
we een cameraman achterlaten die zich
niet meer kon bewegen.
Een paar dapperen togen van Doengti
per helikopter naar Sjoesoel. Het weer
werd tijdens de vlucht zo slecht dat we
gedwongen waren te landen bij een ba
taljons-hoofdkwartier niet ver van de
plaats waar we waren opgestegen.
Alle eer is aan de Indiase soldaten,
van wie het merendeel reeds meer dan
twee jaar in dit kamp verblijft. Twee
van mijn collega's kregen hoge koorts
en konden de volgende dag niet mee
naar de voorpost. Ik droomde die nacht
van de tien kleine nikkertjes. Het was
mijn beurt. Ik zat in een grote rollende
sneeuwbal en werd schreeuwende wak
ker toen deze tegen een rotspunt uiteen
barstte.
Een slok uit de cognacfles van de
kampcommandant wiens tent ik deelde
kon de onaangename gedachte dat ik de
volgende uitvaller wel eens zou kunnen
zijn niet geheel wegspoelen.
Tijdens het tweede gedeelte van de
vlucht naar Sjoesoel vertelde de piloot
van de helikopter da+ dergelijke vertra
gingen door slecht weer in de climax
van de strijd tegen de Chinezen vele le
vens kostten.
Het gevechtsterrein bij Sjoesoel heeft
alle nadelige kenmerken van de Sahara
en de Noordpool. Momenteel houdt vij
and nummer een, China, zich rustig.
Sedert het eenzijdig afgekondigde be
stand van 21 november zijn geen scher-
Een vooraanstaand Russisch compo
nist, Vano Moeradeli, heeft maandag in
de Pravda geschreven, dat de „ge
rechtvaardigde kritiek" die premier
Kroestjev kortgeleden heeft veuit op ab
stracte kunst, ook op de muziek van
toepassing moet worden verklaard, zo
meldt „Tass". „Ook in onze scheppende
kringen kan men jammer genoeg een
neiging in de richting van de abstracte
kuns* bespeuren", zo staat in het desbe
treffende artikel, waarin de „formalis
tische muziek van de bourgeoisie" wordt
aangevallen.
Wat jazz-muziek betreft schrijft Moe
radeli, dat men zich op een kortgeleden
in Moskou gehouden bijeenkomst van
componisten diep verontwaardigd had
getoond over de manier waarop bepaal
de jazzorkesten „met hartverscheurende
tonen veramerikaniseerd jazz-gejammer
ten gehore brengen". „Waarom zijn er
de laatste tijd zoveel jazz-ensembles op
gedoken? Er zijn vele redenen voor aan
te geven, waarvan de voornaamste is
dat deze vorm van activiteit door een
groot aantal onervaren amateurs kan
worden bedreven, waaruit zogenaamde
„improviserende jazz-orkesten" in el
kaar worden geflanst", aldus Moeradeli.
Volgens hem moet daartegen worden op
getreden door jonge musici een goede
opleiding te laten volgen en hun „goede
smaak" bij te brengen.
Intussen duurt de campagne tegen de
abstracte schilderkunst onverminderd
voort. In een open brief aan Kroestjev,
die twee weken geleden naar aanleiding
van zijn bezoek aan een schilderijen
tentoonstelling de abstracte kunst on
omwonden veroordeelde, verklaarde
zondag een lid van de Sovjet-academie
van kunsten en wetenschappen, de
schrijver Jevgeni Katsman, dat schil
ders die op een Moskouse kunstacademie
het „socialistisch realisme" bestude
ren in het geheim abstracte werken ver
vaardigen. Ook op een naar Lenin ge
noemd pedagogisch instituut in de hoofd
stad zou dit het geval zijn.
Volgens Katsman, wiens brief in de
Pravda werd afgedrukt, is 't aan het ge
brek aan leiding in de Sovjet-kunst te
wijten, dat „vreemde denkbeelden om
trent kunst" hebben kunnen doordrin
gen. „Vertegenwoordigers van de bour-
geois-wereld trachten een deel van onze
jeugd in een ideologische gevangenis te
stoppen."
In sommige plaatsen in de Sovjet-Unie
zou men een terugkeer naar het futuris
me en de abstracte kunst hebben waar
genomen. Deze kunstvormen waren, vol
gens Katsman, afkomstig uit Amerika,
Frankrijk, Engeland, West-Duitsland en
andere ,,bourgeois"-staten. Buitenlandse
diplomaten en journalisten bezochten,
samen met Russische schrijvers, toneel
spelers, componisten en wetenschapsbe
oefenaars in de omgeving van Moskou
exposities van abstracte kunst, waarbij
o.a. vertegenwoordigers van „bour
geois"-bladen werken hadden gekocht.
Pravda bevatte zondag ook een bood
schap van de academie van schone kun
sten. waarin het centrale partijcomité
en „u, beste Nikita Sergeiwisj, persoon
lijk" de verzekering kregen, dat de aca
demie alles in het werk zal stellen om
werken te vervaardigen, „welke onze
tijd en ons helfdhaftige volk waardig
zijn." Volgens de academie was de
kracht van de Sovjet-kunst steeds „het
hartstochtelijk belijden van de waarheid
van het leven en de schoonheid en de
geestesadel van de Sovjet-mens en niet
het vruchteloze, formele geëxperimen-
teer, dat onlangs enige vertegenwoordi
gers van de intelligentsia onder de
kunstenaars die bedorven zijn door de
bourgeois-ideologie, aan de Sovjet-kunst
hebben willen opleggen. „Kroestjevs
„raad en instructies" hadden de aca
demie de plicht opgelegd, „de strijd
hardnekkiger en onverzoenlijker voort
te zetten."
Himalaya en
Y oennangeberg t
vormden de na
tuurlijke bar
rière voor de
Zuidoostaziatischi
volken.
Chinese soldatev
maken de
hindernis
gemakkelijker
„te nemen".
mutselingen meer voorgekomen. Maar
de strijd tegen vijand nummer twee, de
natuur, duurt onverminderd voort.
,,Aan nieuwe eenheden vers uit de
warme Indiase laagvlakten hebben wij
de eerste weken niets", vertelt een
bataljonscommandant, „en men kan
ook moeilijk van hen verwachten dat
ze onmiddellijk gereed zijn voor de
strijd op deze hoogten bij een tempe
ratuur van 25 graden onder nul."
Ondanks alle tegenslagen zijn de In
diase bevelhebbers niet ontevreden over
de wijze waarop hun manschappen zich
hebben geweerd tegen de Chinezen.
„Voor ons is het primair dat de vijand
zo groot mogelijke verliezen lijdt", aldus
kolonel Meinhem. Volgens deze voorlich
tingsofficier hebben de Chinezen 2.500
verliezen te betreuren in Ladakh tegen
de Indiërs 491 doden, gewonden en ver
misten,
Maar de communisten hebben in La
dakh ontegenzeggelijk datgene veroverd
waar zij op uit waren. Zij bezetten 39.000
vierkante kilometer van Ladakh en de
frontlijn loopt gelijk aan hun grenseisen.
De Chinese opmars in Ladakh kon
moeilijk worden gestuit. De Indiërs had
den het terrein tegen. De posten die in
sterkte uiteenliepen van tien tot 30 man
lagen verspreid langs de grens en kon
den niet altijd tactisch juist worden uit
gezet.
Vaak werden ze geëvacueerd voordat
de Chinezen werkelijk aanvielen omdat
verdediging onmogelijk was. Waar ver
tragend gevecht werd geleverd was de
strijd bloedig en wanhopig. Bij Sjoesoel
bijvoorbeeld verloor een Indiase com
pagnie ter sterkte van 125 man 114 do
den en negen gewonden.
(Advertentie)
VERZEKERT ZIEKENHUISKOSTEN
AAN: "VEZENCV-ZAANDAM
Westzijde 212 - Tel.: (02980) 63441
I Ik zou gaarne Inlichtingen over verzekering
i tegen ziekenhul8-/operatlekosten ontvangen, i
naam:
edres:
woonpl./tel.:.
Maandag zijn bij twee afzonderlijke
vechtpartijen in de Mexicaanse provin
cie Guerrero zevenendertig mensen om
het leven gekomen. Soldaten zijn tien
steden en dorpen in de provincie bin
nengetrokken om verdere ongeregeldhe
den tegen te gaan.
Het ene gevecht had de politiek tot
inzet. Twaalf mensen lieten er het leven
bij. Het tweede gevecht had plaats rond
om een familievete. Hier vielen 25 do
den. Door de vete is het gebied al drie
weken voor bu buitenstaanders afgeslo
ten. De boeren moeten de oogst uitstel
len omdat ze zich niet buiten durven te
vertonen.
ironisch genoeg staakten de Chinezen
hun invasie juist toen de Indiërs het ter
rein aan hun zijde begonnen te krijgen.
Indien de communisten verder waren op
gerukt zouden zij in de bergstreek met
toppen van 6.000 meter hoogte terecht
zijn gekomen, waar het de Indiërs prak
tisch onmogelijk was gebleken om voor
afdoende bevoorrading van voorposten
zorg te dragen.
In het geïsoleerde basiskamp werd ik
helaas geveld door een zware griep, die
het mij onmogelijk maakte om nog naar
de noordoostelijke grenssector Nefa te
reizen.
De griep maakte dat ik mij wel bijzon
der klein voelde bij al deze onverschrok
ken Indiërs in het gevechtsterrein. Een
beetje beschaamd, maar vol ontzag reis
de ik naar New Delhi terug. (U.P.I.).
De leugenaarsclub van Burling
ton in Wisconsin heeft haar kam
pioen 1962 uitgekozen. Het is Wal
ter Lewis uit Williamsport die tot
's werelds grootste leugenaar werd
uitgeroepen.
Hij vertelt: „Het weer was dit jaar
zo droog dat ik, toen mijn kanarie
vogel wilde drinken, de bron uit de
grond moest trekken en door een
wringer halen".
Aandere leugens die een eervolle
vermelding kregen, waren verteld
door Neil Clementson uit Howard,
Zuid-Dakota en Francis Carrior uit
Boulder City, Nevada.
Clementson vertelt over de iva-
terkrachtinstallaties aan de Mis
souri: „We hadden deze zomer zo
veel regen, dat het elektrisch licht
enkele dagen lang een dof schijnsel
vertoonde oantoege het vuile wa
ter dat door de turbines stroomde".
Carrior kwam met een verhaal
over de Grand Canyon van Colora
do in Arizona. De Grand Canyon
was zo vaak door toeristen gefoto
grafeerd, zo vertelt hij, dat de rots
achtige wanden slijtages beginnen
te vertonen.
De Russische ballerina Olga Preobra
jenskaia, die in het Rusland van voor
de oorlog voor de tsaar heeft gedanst, is
op de leeftijd van 92 jaar in Parijs over
leden.
De danseres heeft tot verleden jaar
nog lessen gegeven in de beroemde
Wakker-studio te Parijs. Onder haar
voormalige leerlingen telde zij Margot
Fonteyn, Rosella Hightower en Marjorie
Tallchief.
Het laatste jaar van haar leven woon
de zij in een tehuis voor ouden van da
gen in Parijs, in een kamer waarvan de
muren behangen waren met foto's van
haar optreden in het keizerlijk theater
te Moskou.
HET WERK aan het Skybolt-raket-
programma is thans officieel beëindigd.
Zoals men weet wordt de Skybolt ten
behoeve van de Navostrijdkrachten
vervangen door de Polaris.
Een Noorse kerngeleerde, dr. Lorentz
Eldjard, heeft gezegd, dat de radioacti
viteit boven Noorwegen na de Sovjet-
russische proeven op Nova Zembla sterk
is gestegen. Wanneer de Russen volgend
jaar op dezelfde voet voortgaan zullen
speciale veiligheidsmaatregelen moeten
worden overwogen, zo zei hij.
De vorige maand was de radioactivi
teit in de lucht driemaal zo hoog als het
gemiddelde van het laatste kwartaal van
1961 en twintigmaal zo hoog als in het
derde kwartaal van dat jaar.
Vi
In de monumentale
serie „Das Alte Werk"
heeft Telefunken het
aangedurfd een volle
dige uitvoering van de
Hohe Messe van J. S.
Bach uit te brengen.
Ons stemt het tot trots
en tot blijdschap dat
hiervoor de keuze is
gevallen op de Ne
derlandse Bachvereni-
ing (bekend van de grote Passie-uit-
oeringen in de grote kerk te Naarden),
onder leiding van Anton van der Horst.
Niet alleen wordt hierdoor de inter
nationale reputatie van dit Nederland
se instituut erkend, maar bovendien
blijkt wel heel duidelijk bij het be
luisteren van de drie platen die tezamen
1e Hohe Messe vormen, dat men voor
1e reproduktie van een meesterwerk
lit de barok een representatief koor
m een dito orkest heeft gevonden.
Dat het daarenboven Nederlandse
orkestleden en zangers zijn is, vanuit
Ie gezichtshoek dat het allereerst om
nen verantwoorde Bachvertolking moet
gaan, maar bijzaak. De solisten zijn ons
welbekend. Annette de la Bije, sopraan,
Wilhelmine Matthès, alt, Tom Brand,
tenor en David Hollestelle, bas, teke
nen voor de solopartijen en op de or-
gelbank zat Albert de Klerk. Ook be
kende instrumentalisten werkten aan
de uitvoering mede, want de bedoeling
heeft voorgezeten een geheel te schep
pen dat met succes naast andere grote
werken in „Das Alte Werk" kan wor
den geplaatst. In deze opzet is men be
slist geslaagd.
Het in de cassette liggende album, in
het Duits, geeft een menigte bijzonder
heden over de „Hohe Messe", welke
geen compositorische eenheid vormt,
maar is opgebouwd uit vier gedeelten:
een in 1733 gecomponeerde Missa Bre-
vis (de verplichte gezangen: Kyrië en
Gloria omvattend), een in 1732 geschre
ven Credo, een Sanctus uit 1736 en
het Hosanna, Benedictus, Agnus Dei en
Dona nobis pacem dat Bach in 1738-
1739 schiep. Pas na de dood van de
meester uit Leipzig werden de vier
gedeelten van de naam „Hohe Messe"
of ook wel „Mis in h-mol" voorzien en
samengebracht. Hoe enorm de muzikale
betekenis van het werk was is door
Bachs tijdgenoten beslist niet ingezien.
Als anecdote wordt verteld, dat een
deel van de muziekbladen waarop Bach
zijn geniale vondsten had genoteerd,
door een tuinman werd gebruikt voor
het omwikkelen van fruitbomen
Het duurde een eeuw voordat de Hohe
Messe als geheel voor het eerst werd
uitgevoerd en dat gebeurde door de
Berlijnse Singakademie in 1834.
En nu nog, met alle technische moge
lijkheden die wij thans bezitten, is een
volledige uitvoering een zo kolossale
prestatie dat men er alleen maar eer
biedige bewondering voor kan hebben.
Er zijn maanden, zo geen jaren, met de
voorbereidingen gemoeid. De verschij
ning in een zo prachtige uitvoering als
de hier bedoelde, van de Hohe Messe,
is dan ook een gebeurtenis van uitzon
derlijk belang. Het spreekt vanzelf dat
het afzetgebied voor een dergelijk mu
zikaal monument niet groot is. Het is
nu eenmaal geen populaire muziek.
Maar de serieuze Bach-bewonderaar zal
het nimmer moede worden, luisterend
rond te dwalen in die wonderwereld
van klanken, van ideeën, van verras
sende wendingen en sublieme thema
verwerkingen Welke Bachs Hohe Messe
hem biedt. Zo er ooit een bewijs gele
verd is, dat wij aan de grammofoon
plaat nimmer voldoende te waarderen
rijkdommen kunnen ontlenen, dan is
dat nu wel gebeurd.
Vanuit technisch oogpunt beschouwd
is deze Bach-triptïek bijna volmaakt.
Wij kunnen slechts gissen welk een
enorme inspanning en wat voor kapi
talen er in deze opname zijn geïn
vesteerd. (Telefunken AWT 9416-18-c)
Begin vorig jaar verscheen bij Decca
een L.P. „Otello-highlights". Het succes
van die plaat is evident geweest en
mede om die reden heeft Decca nu een
30 cm LP (de vorige was 25 cm) uitge
bracht in een zo mogelijk nog verfijn
dere vorm. De nieuwe Otello-high
lights zijn in stereo, wat al een gewel
dig winstpunt ten opzichte van de vo
rige betekent. De drie grote rollen:
Otello, Desdemona en Iago worden door
dezelfde solisten gezongen, namelijk
resp. Mario del Monaco, Renata Te-
baldi en Aldo Protti. Essentieel is ech
ter bij deze, grootse reprise in het Verdi-
repertoire op platen, de man achter
de dirigentenlessenaar: Herbert von
Karajan, die koor en orkest van de
Weense staatsopera, alsmede het Weens
Filharmonisch orkest bezield leidt. De
beroemde koren en aria's uit deze
sterk bewogen, spirituele opera komen
schitterend door en het is merkbaar dat
bij deze opname de verbijsterend snelle
ontwikkeling van de opname-techniek,
met name voor wat betreft microfoon
opstellingen, een voorname rol heeft
gespeeld. (Decca, stereo SXL 2314).
namelijk „Winterreise", de op muziek
gezette verzen over een jongeman die
wat droefgeestig door een winters land
schap dwaalt en in alles wat hij ont
moet symbolen van dood en misken
ning ziet, is bij Philips, samen met
acht liederen uit „Schwanengesang" op
twee L.P.'s in een fraai album uitge
bracht.
Gérard Souzay (bariton) zingt de lie
deren, die men zo veelvuldig door alt
stemmen hoort reproduceren, met een
warme en uiteraard mannelijke ernst,
hetgeen ze beslist wel kunnen verdra
gen. Dalton Baldwin begeleidt aan de
piano. Het geheel maakt de indruk
van grote perfectie en tevens van een
nèt niet plechtige voornaamheid. Schu-
bert-vrienden zullen zich rijk vóelen
met deze Hi-Fi-stereo-uitgave. (Philips
835 137/38 AY).
Een van de opmer
kelijkste werken van
Ravel is ongetwijfeld
zijn Trio in a voor
piano, viool en violon
cel, een puur stuk mu
ziek dat uit een merk
waardig klankenpalet
is samengesteld. De
combinatie van de drie
instrumenten is im
mers min of meer on
gewoon en het kan
er op het eerste gezicht op lijken dat
ze bezwaarlijk bij elkaar „kleuren".
Bovendien is de compositie opmerke
lijk. Het trio is uiterst harmonisch,
maar wordt gekenmerkt door een koele
toon. Het is gekenmerkt door een koele
nadruk en het maakt soms de indruk
van iemand die in het voorbijgaan, op
ietwat spottende toon, iets vertelt
waarvan men pas later de werkelijke
zin begrijpt.
Op een nieuwe plaat in de Gramo-
phonehouse Klassieken van His Master's
Voice wordt dit trio vertolkt door Louis
Kentner, piano, Yehudi Menuhin, viool
en Gaspar Cassado, cello. Zij berei
ken een afgewogen samenspel, dat in-
eenvloeit tot een wonderlijk harmo
nisch geheel, en dat een grandioze uit
voering bewerkstelligt. Daarin domi
neert Yehudi Menuhin, ondanks zijn
moeilijk te evenaren meesterschap, niet
al te zeer. In de eerste plaats omdat
Kentner een pianist van zeer hoog ni
veau is en ten tweede omdat Ravel van
zijn trio een technische bravourestuk
heeft gemaakt, al is het dan ook beslist
weer geen werk voor een verdienstelijk
amateur
Ook de weergavekwaliteit van deze
plaat is uitstekend en in tweeërlei op
zicht is het dus een bijzondere aanwinst
voor de Gramopbonehouse Klassieken.
(H.M.V. stereo SGHLP 1045 mono
GHLP 1045).
Het al eerder op een 25 cm lp in de
Klassieke Discotheek van Philips ver
schenen Celloconcert van Schumann (in
deze rubriek besproken) vormt thans
de ene kant van een grote 30 cm plaat.
Maurice Gendron, die dit concert met
de Wiener Symphoniker vertolkt, is
ook solist in de twee werken die op
de andere zijde van deze fraaie nieuwe
lp geperst staan. Dat zijn de Rococo-
variaties en het Pezzo Capriccio van
Tsjaikowsky, weinig bekende maar
waardevolle muziek. De Rococo-varia-
ties zijn gebaseerd op een uitermate
bevallig en zangerig thema, met een
wat weemoedige ondertoon. De com
ponist heeft de cello alle gelegenheid ge
geven zijn merkwaardige klankenrijk
dom ten toon te spreiden en zijn ver
mogen te demonstreren om zeer uiteen
lopende sferen weer te geven. Gendron.
ook hier optredend met het Weens Fil
harmonisch Orkest onder leiding van
Christoph von Dohnanyi, is een vol
maakt cellist die een volle en rijke
toon uit zijn instrument strijkt.
De combinatie van deze twee wer
ken met het eerder genoemde (en voor
wie het hier destijds niet gelezen mocht
hebben: voortreffelijk uitgevoerde) cel
loconcert van Schumann, kunnen wij
van harte toejuichen. Ze bewijst een
ondanks zijn omvang zeer bescheiden
instrument, terecht een bijzondere eer.
De cellist Gendron is er o.i. alleszins
in geslaagd iets van zijn eigen liefde
voor de cello op de luisteraar over te
dragen. (Philips 835 130 AY stereo).
Ook in Engeland wint de belangstel
ling voor de orgelmuziek veld en die
ontwikkeling houdt ongeveer gelijke
tred met de ontwaakte waardering voor
Purcell, een voorganger van Handel
die veel te lang in de schaduw van de
grote Duitse Engelsman is blijven staan.
Veel van zijn werken kunnen met die
van Handel wedijveren.
Op een nieuwe EP in de reeks Gra-
mophonehouse Klassieken van His
Master's Voice speelt dr. Thalben Ball
op het orgel van de Temple Church
enkele „paradepaardjes" van het klas
sieke orgelrepertoire, zoals de Aria uit
Handels Berenice, de Trumpet Tune van
Stanley, de Trumpet Voluntary van
Clarke e.a. Thalben Ball is geen „Brit
se Asma", hoewel hij de muziek ook
vrij sterk orkestraal opvat. Van de
trompetmelodieën maakt hij evenwel
geen spektakelstukken, om goedkope
populariteit te winnen. Daaraan bezon
digen sommige organisten zich wel eens.
Een bijna geheel Engels plaatje (be
houdens het ene Bachwerkje dan), dat
terecht vermeldt dat de Trumpet Vo
luntary van Clarke is en niet van
Purcell. zoals op sommige labels wordt
beweerd. Dat misverstand blijkt nog niet
helemóal uit de weg geruimd. (HMV
EPH 5013)
Ter gelegenheid van de kroning van
keizer Leopold speelde Mozart zelf de
pianopartij in de twee concerten die
ter gelegenheid daarvan werden uitge
voerd. Het eerste, Mozarts 26ste piano
concert (KV 537) heeft sindsdien de bij
naam „Kroningsconcert" behouden, om
dat het speciaal voor die gelegenheid
was gecomponeerd. Het andere was
het 19e (KV 459), een van de minder
bekende uit de lauge reeks. Diezelfde
twee pianoconcerten zijn bijeen ge
bracht op een nieuwe Fontanaplaat (30
cm) en ze worden daarop uitgevoerd
door het Londens Symfonie Orkerst
o.l.v. Colin Davis. De soliste is de nog
jonge Weense pianiste Ingrid Habler,
die we al op verscheidene platen heb
ben kunnen beluisteren. In beide con
certen, waarvan vooral het Kronings
concert een zoveelste bewijs is van
Mozarts genialiteit, treffen de grote
charme en soepelheid waarmee Ingrid
Habler musiceert. Die maskeren zelfs
bijna haar grote technische virtuosi
teit, die toch evenzeer reëel is als
haar grote muzikaliteit. Ingrid Habler
heeft een wat „weke" toets en het lijkt
erop alsof ze gauw geneigd is haar cen
trale plaats in de uitvoering af te staan
terwille van de sfeer en de kleur van
het concert. De uiterst sympathieke
voordracht benadrukt de waardige, maar
daarom niet minder feestelijke feeste
lijkheid van deze muziek.
(Fontana 875 061 CY).
Franz Schubert zal altijd beschouwd
en geëerd worden als de eerste groot
meester van het lied. Hij heeft er hon
derden geschreven op teksten van ver
schillende dichters, groten uit zijn tijd,
maar ook minder bekende. Wie put uit
Schuberts liederenschat ontmoet vaak
zeldzame rijkdommen. Het eenvoudige
en warme gemoed van de componist
klinkt er in door en men krijgt als
luisteraar een hunkering naar die tijd
waarin Schubert leefde, een tijd van
veel onechte romantiek weliswaar, maar
toch ook één waarin dichterlijke zie
len zeiden wat zij meenden. Een be
roemde liederencyclus van Schubert,
Dit is weer een Elsevier-uitgave, waar
bij deskundigheid en goede smaak sa
menspannen om een kostelijk geheel tot
stand te brengen. Prof. H. H. Scullard
van de Londense universiteit geeft als
bijdrage een beknopt, maar veel inzicht
verschaffend geschiedverhaal van Hellas
en Rome. Dit verhaal wordt dan bege
leid door niet minder dan 234 afbeeldin
gen in koperdiepdruk, welke ons de
rijkdom van de antieke cultuur ontvou
wen door alle eeuwen van Minos tot
Justinianus. Nog levendiger wordt dit
beeld van de antieke wereld bij het be
schouwen van de 14 geografische kaar
ten, in vele kleuren uitgevoerd, die aan
dit boek zijn naam geven. Zo weet hier
de moderne druktechniek een geheel op
te roepen, dat de liefde voor de oudheid
kan wekken en versterken. En tevens het
inzicht verdiepen in de wezenlijke waar
den, welke onze beschaving moeten blij
ven dragen, wil ze niet tot technocratische
barbaarsheid vervallen. Dit is het ook,
waarop de beide inleiders van dit voor
name boek wijzen. Transierunt ista, non
perierunU is de spreuk welke dr. K.
Sprey aanhaalt: Deze dingen zijn wel
voorbij gegaan, maar niet vergaan. En
prof. W. Peremans van Leuven meent:
Deze editie komt precies op tijd: in een
periode immers, welke niet gunstig is
voor classici of voor de vrienden van de
klassieke beschaving Velen immers twij
felen op dit moment aan de noodzakelijk,
heid om naar het verleden meer bepaald
naar het Griekse verleden terug te ke
ren, teneinde het heden beter te beheer
sen en te verstaan". Maar troostend
voegt hij eraan toe: Voorzeker zal eens
de onrust van deze tijd tot bedaren wor
den gebracht en zal men op een bepaald
ogenblik het evenwicht, de schoonheid
en de wijsheid van Hellas wederom hoog
schatten en betrachten.
Tot de terugkeer naar deze hoogschat
ting en betrachting zal deze Kleine Atlas
zeker het hare kunnen bijdragen.
Heb ik je mijn laatste mop al verteld?,
vroeg een heer aan een kennis.
Nee, antwoordde deze, en ik ben je
daar bijzonder dankbaar voor.
Wat zou jij nou doen als ik doodging?, vroeg een
dame aan haar man.
Dan zou ik gek worden, liefste, antwoordde deze.
Nou moet je niet overdrijven, zei de dame; je
zou natuurlijk gewoon opnieuw trouwen-
Ne, zó gek zou ik nou ook weer niet wordenzei
haar man.
Mamma, zei een klein meisje. als ik
jou was zou ik een zakje toffees bij me ste
ken voor het geval ik onderweg mocht gaan
huilen.
Televisie, zei een heer, is de mooiste uitvinding
die er bestaat. Wij hadden gisteren Engelse gasten
op bezoek die geen woord Nederlands kennen en
we hebben er niets van gemerkt.
Ik ben dol op de winter, zei een meisje. Ik
houd van die heerlijke sneeuw, waar je niet met een
auto doorheen kunt. En van de modder die je krügt
als ie gaat dooien. Ik ben gek op de winter, want
dan gaan we altijd op vakantie naar Sicilië.
Jan, zei een meisje, wanneer merkte je voor
het eerst dat je verliefd op me was?
Toen ik voelde, dat ik boos werd als iedereen zei
dat je zo'n nare rotmeid was, zei Jan.
Als ik 's morgens opsta, zei een jongen, denk ik
het eerst aan jou.
Dat zegt Gerrit ook altijd, antwoordde het meisje.
Ik heb met Gerrit niks te maken, zei de jongen,
ik sta veel eer op dan hy.
Die jongen van jou, zei een vader tegen zijn
dochter, staat 's avonds veel te lang met je in het
portiek. Heeft moeder je daar niks over gezegd?
Jawel, antwoordde het meisje, ze zei dat de
mannen nog niks veranderd zijn.
Mijnheer, zei een jongeman, uw dochter heeft
me gezegd, dat ze mijn vrouw wil worden.
Dat is je eigen schuld, antwoordde de vader,
je kon het verwachten als je hier de hele avond
rondhing.
Wat voor een gevoel krijg jij als je een bijzonder
knap meisje ziet?, vroeg Annie aan haar vriendin
Och, antwoordde deze, in het begin vind ik dat
wel leuk, maar na een poosje leg ik de spiegel
toch maar weg.
Ik heb niet zo'n hekel aan die belasting, zei een
heer in een gezelschap, ik betaal die altijd met
een glimlach.
Dat zou ik ook willen doen, antwoordde een ander,
maar bij ons willen ze per se contanten.
Ik zou u beleefd willen verzoeken, zei een heer
tegen een andere, niet meer rond te vertellen
dat ik doofstom ben.
U moet zich niet zo ongerust makenantwoordde
de andere, ik heb het woord doof nóóit gebruikt.
Een verzekeringsagent kwam een bedrag uitkeren
omdat de man van een weduwe daarvoor jarenlang
premies had betaald en zei: zoudt u nu voor uzelf
geen verzekering afsluiten, mevrouw? Dat zou
eigenlijk wel verstandig zijn, antwoordde ze,
mijn man had immers met die van zichzelf nogal
geluk.
In elk geval, zei een meisje, kleedt Jan
zich als een heer.
Dat weet ik niet, antwoordde haar vrien
din vals, ik ben er nooit bij geweest.
Uitgeverij Cantecleer in De Bilt heeft
in haar serie „Handenarbeid als creatief
spel" het derde deel uitgegeven dat de
kleibewerking behandelt. Het boek
fors uitgegeven met talloze voorbeelden
is uit het Duits vertaald door T. Blan
kevoort en verscheen in de oorspronke
lijke taal van de hand van Ernst Rött-
ger en Dieter Klante. Uit de inleiding
blijkt, dat het boek een handleiding wil
zijn vanaf het ogenblik dat het kind de
spontane vormgeving vaarwel zegt, waar
bij het erom gaat het kind ongeremd en
vrij zich te laten ontwikkelen. Daarbij
wordt gaandeweg geleerd wat vorm be
tekent en het gaat er niet in de eerste
plaats om het kind te leren boetseren.
Bladerend door het boek ontdekt men
verrassende elementen, die de opbouw
van het boek logisch maken zodat een
„leergang" werd geconstrueerd, die het
kind gaandeweg introduceert in de we
reld van vorm en techniek. Na een groot
aantal interessante structuuroefeningen
en het beoefenen van de vlakverdeling
komen allerlei reliëfs aan de orde, waar
aan maskers en stempels o.m. te pas ko
men. Daarna komt de ruimtelijke vorm
geving aan de orde. Geometrische figu
ren, die langzamerhand een hoge vorm
van artisticiteit bereiken. Grote aandacht
wordt besteed aan het construeren van
vazen en potten, flessen en kandelaars.
Tenslotte komen ook dierfiguren in aan
merking om te worden geboetseerd. Het
boek geeft er talloze en boeiende voor
beelden van.
De uitgave is zodoende bijzonder con
structief, temeer omdat er een technische
handleiding aan is toegevoegd. Zij is
vooral van belang voor leraren handen
arbeid en zeer geschikt voor leiders van
hobbyclubs, die behalve de opbouw van
de leerstof er ook tal van gedegen en
artistieke voorbeelden in vinden.
Dr. Bart Weiten voorzag het werk van
een doeltreffend voorwoord. M.
N.V. Uitgeversmaatschappij Kosmos in
Amsterdam liet de vierde druk verschij
nen van het boek Hoe verzorgen wij on
ze hond? Het is van de hand van G. van
Herwaarden en werd herzien en bijge
werkt door de Amersfoortse dierenarts
dr. E. J. Voute. Het is een populaire
handleiding, die haar betekenis in de
loop der jaren bewezen heeft, want de
eerste druk verscheen in 1934.
Een beknopt, instructief boekje, dat
veel liefhebbers zal helpen bij het op
peil houden van hun huisvriend. Het
geeft tal van waardevolle adviezen, die
de relatie hond-mens alleen maar ten
goede komen.
Uitgave: N. V. Uitg.
Directeur: E. H. B. Brl
Hoofdredacteur: J. J.
Redactieraad: J. M. A|
C. J. v. Hootegem, mr.
Mes, mr. H. M. L. de R
Vercauteren, L. J. v.
Bureaus: Breda - ReJ
Tel. 22341 (4 lijnen)
Bureau voor de Zeeuwl
eu:
In Zwitserland wori
weer de skisport heef
Italianen gaan oncierl
hemel naar hun tcef
t te zonnebaden.
t Een Duitse gevange\
t nieuwjaarsdag er in
uit zijn gevangenis
j te ontsnappen, kwam I
uren in Brunswijk opl
post vragen of hij als»
I de gevangenis terug
i is te koud buiten," zt
wachtkamer van het
Brunswijk zaten vier
meraden rond de kach I
ten tot de politie he l
cel zou terugbrengen, r
alle vijf de tralies varM
I tijdens een ottdejaa|
I verbroken.
De bisschop van Haarlei
A. E. van Dodewaard, zal!
Kilsdonk s.j. niet uit dier]
studentenmoderator verwyj
Het secretariaat van het|
lem heeft hierover het
muniqué verstrekt:
„De bisschop van Haarle1
overleg gepleegd met kard|
ni, secretaris van het H.
fende de moeilijkheden,
waren naar aanleiding vaij
ring van pater J. van Kilsf
de St.-Adelbertvereniging
op zondag 30 september li
Het H. Officie handhaaff
ren tegen de wijze, waart/
Kilsdonk in deze rede teni
de Romeinse curie stelling!
echter de in Nederland doof]
reeds ondernomen stappen f
op deze redevoering, laat
ook eventuele verdere maal
aan de plaatselijke bisschf
schop van Haarlem zal pal
donk niet uit zijn functieT
tenmoderator verwijderen".!
Bij een explosie in een vJ
fabriek in Terrë Haute, Ii|
zijn woensdag minstens
om het leven gekomen,
werden onder tonnen puini
reddingsploegen hadden tel
dodelijke ammoniakdampeiir
Minstens 46 personen raaü
Men vreest dat het aantal
zal stijgen.
De fabriek werd totaal vé
WEGENS HELING van 28
penen, die door een ander
waren gestolen, heeft de
officier van justitie een jaai
straf geëist tegen „Pistolen-
de pistolen doorverkocht ha<
IN EEN FLATGEBOUW I
sprongen kort na elkaar
uit elkaar. Een man en een
den gewond. De vrouw mo
ziekenhuis worden gebracht
EEN SEKTE van pessimistc
in Pelham (Zuid-Carolina,
schanst, in afwachting van
Amerika zal worden verniel
te telt 40 aanhangers. De s
zich in een bedompte kelde
slechter leven is dan in hc
gang gedoemde Amerika.
PRINSES BEATRIX is heri
een lichte longontsteking,
ning was niet ernstig en de
mag het bed al weer uit.
Oostelijke wi
Weersverwachting medege
het K.N.M.I., geldig tot vi
Zwaar bewolkt met voo
zuiden van het land
sneeuw of ijzel. Overweg
tige oostelijke wind. In h
van het land overwegend
ÏVi i z.u,^en lichte tot mat
Ukkel verwacht: In K
sneeuwval. Ka
j Matige tot lichte vc
Vandaag: zon onder 16.42
op 12.55 uur.
Morgen: zon op 8.48 uur.
1.58 uur.