Chrysler streeft naar
technische kwaliteit
^ordt India splijtzwam in het
communistisch Azië?
RUSSISCHE „SPOETNIK"
Ernstige verwikkelingen
uit kleine grenstwisten
GEGEVENS VAN
SERIE 1963
Het begin
der twisten
AMERIKAANSE
SAAB op komst
Veiligheid
Tips - tips - tips - tips
WHISKEY: EEN
NIEUW GEVAAR
VOOR DE FRANSEN
Begroting van
V.S. vertoont
groot tekort
Als een elegant-geklede man dan staat er op het etiket een
altijd elegant blijft... magisch woord:
FAILLIET VAN DE POLITIEK DER GEWELDLOOSHEID
Achteropkomend
verkeer
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 15 NOVEMBER 1962
S3!
Voor 1963 brengt de Chrysler Corporation een groot aantal per
sonenwagens in diverse uitvoeringen en modellen, waarbij vooral
de nadruk wordt gelegd op grotere technische kwaliteiten en een
nog langere levensduur als voornaamste punten. Tal van wijzi
gingen op het gebied van ontwerp en constructie, naast verande
ringen en verbeteringen op esthetisch gebied, hebben geleid tot nog
fraaiere en snellere wagens met een langere levensduur. De „com-
pact-car" van Chrysler, de Valiant, verschijnt in een geheel nieuwe
vorm. Er is een nieuwe Dodge „Dart", Vvelke de Dodge „Lancer"
zal vervangen. Deze Darts zijn groter dan de Lancer, en vullen
de leemte tussen de eigenlijke „compact-cars" en de middelgrote
Amerikaanse wagens. De Dodge-modellen zijn groter geworden,
en hebben nu dezelfde afmetingen als de Chryslers.
De modellen voor 1963 vertonen een Europese inslag.
In totaal brengt de groep 97
verschillende modellen, verdeeld
over de zes reeksen Valiant, Dart,
Plymouth, Dodge, Chrysler en
Imperial, van de Valiant met 2,7
m wielbasis tot de luxueuze Im
perial met een wielbasis van 3,28
m en een lengte van 5,80 m.
Voor alle modellen zijn er acht
verschillende motoren beschikbaar,
lopend van de schuinliggende zescy-
linder van 2,8 liter van de Valiant
tot de V-8 van 6,8 liter die voorna
melijk op de Chryslers gemonteerd
wordt.
Zowel door hun ontwerp, als door
nieuwe fabricageprocédé's alsmede
het gebruik van nieuwe materialen
zijn de Chryslermodellen voor 1963
robuuster van vorm. Op
A het gebied van de roest-
Mm bestrÖding paste Chrys-
HriH Ier overigens reeds de
meest vooruitstrevende
methodes toe. Dit mo
ge ondermeer blijken
uit de gegalvaniseerde
deurdrempels, de spat-
lappen van synthetisch
rubber aan de binnen-
kant van de spatborden,
de scharnieren en ge-
I DH wrichten van zink en
i Wi cadmium, de sierstukken
en knaldempers van
roestvrij- en gealumini-
seerd staal en de bevestigingsklem
men en haken van nylon.
Deze nieuwe wagens zijn waterdicht
en tochtvrij. Met nylon versterkte
rubbermatten, fraaie bekledingsstof-
fen, functionele stoelen en een voor
treffelijke afwerking maken de inte
rieurs aantrekkelijk en bestand te
gen een intensief gebruik.
Op 'fchnisch gebied onderscheiden
zich de modellen voor 1963 door een
grotere keus uit wielbases en moto
ren. De nieuwe Dart heeft een wiel-
Binnenkort komt er in de V.S. een
Zweeds-Amerikaanse sportwagen op
de weg, waarvan men felle concur
rentie verwacht. Het is de SAAB
Quantum III, een vormschone wed-
strydwagen, die wat het uiterlijk
betreft, weinig gemeen heeft met de
Saab, waarmee wy in onze land
streken vertrouwd zyn.
De Amerikaanse Saab bestaat voor
namelijk uit Zweedse onderdelen,
maar hij heeft een Amerikaanse plas
tic carrosserie. Al jaren wordt er in
de V.S. aan de Saab gedokterd om
hem sneller en moderner te maken
en in enkele gevallen is het inder
daad gelukt een aardige race-versie
te verkrijgen, maar bij Saab Motors
Inc., de Amerikaanse dochteronder-#
neming van Saab, wilde men er geen
speciaal werk van maken. Nu is de
Quantum Corporation in Rockland
(Massachusetts) met een Saab-versie
gekomen, die geaccepteerd is.
Een gewone Saab 96 is omgebouwd
tot een sportwagen. Er is een ge
heel nieuw raam voor geconstrueerd,
dat aanmerkelijk korter is dan dat
van de Saab. Voor motorsportdoel
einden heeft de Saab Quantum alumi
nium buizen en voor algemeen spor
tief gebruik stalen buizen. Voor een
gunstige gewichtsverdeling heeft men
de motor en de overbrenging ver
plaatst. Het differentieel en de ver
snellingsbak liggen vóór de motor.
De vering is vervangen door een
geheel nieuw luchtveringsysteem.
De constructeurs van Quantum
hebben de Saab, waaraan ze ver
scheidene jaren hebben gewerkt,
zorgvuldig doordacht. Ze hebben een
fraaie en gestroomlijnde carrosserie
geschapen en het totale gewicht van
de Saab 96 (met 841 cc motor) te
ruggebracht tot slechts 405 kg. Het
koetswerk weegt niet meer dan 38
kg. De standaard-Quantum heeft de
motor van de „96" met de 4-ver-
snellingsbak en de meeste Saab-fi-
nesses. Het wedstrijdmodel (alumi-
nium-raam) is iets minder luxueus,
maar dit heeft onder de kap de GT-
motor. De topsnelheid is nog niet
bekendgemaakt maar deze ligt in
elk geval om en nabij de 180 km per
uur. Hiermee komt de Amerikaanse
Saab in de buurt van de grote mer
ken in deze klasse. De standaard-
Quantum wordt waarschijnlijk nog
onder de 3000 dollar op de markt ge
bracht, wat overigens wel nodig zal
«yti m verband met de sterke Britse
concurrentie op sportwagengebied.
basis van 2,82 m, dat is 11 cm meer
dan de Lancer, die hij vervangt. Dit
houdt niet alleen een betere weglig-
ging in, maar bovendien ook meer
ruimte voor passagiers en bagage.
Toch is de nieuwe Dart slechts 18
cm groter dan de Valiant.
De Dodge 330, 440 en Polara zijn lan
ger geworden en behoren nu tot de
zelfde categorie als de conventione
le Amerikaanse wagens zoals de
Chrysler en de Imperial. De wielba
ses van de Dodges werden met 7,5
cm vergroot tot 3,02 m.
De complete reeks motoren bestaat
uit twee zescylinder motoren en zes
V-8.
De vermaarde schuinliggende zes
cylinder zet zijn carrière voort als
2,8 liter op de Valiant en de Dart,
en als 3,7 liter (op verzoek), op de
Dodge en Plymouth modellen.
De 3,7 liter motor kan tegen extra
betaling geleverd worden met een
motorblok met aluminiumlegering.
Vergelijkende tests hebben uitgewe
zen dat Plymouth en Dodge-model
len, uitgerust met 3,7 liter zescy
linder betere prestaties behaalden
dan andere wagens uit hun klasse,
uitgerust met V-8 motoren met de
zelfde capaciteit.
In de V-8 reeks zyn er reeds zes
verschillende motoren beschikbaar.
De Plymouths kunnen worden gele
verd met een opgevoerde versie van
de 5,9 liter motor, in plaats van de
5,2 liter V-8 van vorig jaar, met als
resultaat van 9% groter optrekver-
mogen boven het normale snelheids-
bereik. De Dodges kunnen worden
uitgerust met een V-8 van 6,3 liter
die een extra winst aan vermogen
geeft en de acceleratietijd van 50 tot
100 km-u met een vierde vermin
dert.
Voor de Chryslers heeft men uiter
aard de grootste krachtbron,, een
V-8 van 6,8 liter. Van deze motor
bestaat nog een opgevoerde versie
bestemd voor de Imperial en voor de
300 J. In die uitvoering is hjj uitge
rust met twee viervoudige carbura
teurs en inlaatbuizen met „ram"-
effect, evenals speciale cylinderkop-
pen en dito nokkenas.
De vooruitgang op het gebied van
de motoren loopt parallel met de ver
beteringen aan het chassis en de op
hanging. Alle Chrysler modellen
hebben nu remmen met luchtbe-
krachtiging, die slechts een geringe
pedaaldruk vergen voor een maxi
maal remeffect. Behalve op de „com
pact-cars" worden alle remmen
automatisch bijgeregeld, zodat pe
riodiek afstellen overbodig wordt.
De bescherming tegen het binnen
dringen van water en vuil werd nog
verbeterd, terwjjl de remvoeringen
op de schoenen zijn gelast hetgeen
de levensduur ten goede komt.
Een parkeerrem op de achterwielen
vervangt nu de transmissierem die
voordien op de Chrysler en de Impe
rial in gebruik was. Hierdoor kon
ook de omvang van de transmissie
tunnel verkleind worden, waardoor
voorin meer ruimte is ontstaan.
Op alle modellen van de Chrysler
groep heeft men nu ook de ruiten
wissers van een nieuw type, waar
door de druk op de voorruit behou
den blijft hoe hoog de snelheid ook
is. Dank zij hun aërodynamisch
profiel kan de winddruk benut wor
den om de wisser steviger tegen de
voorruit aan te drukken. Het wisser-
frame heeft namelijk een hol profie1
in tegenstelling tot het gebruikelij
ke U- of V-profiel dat naar de voor
ruit gekeerd is. Het aërodynamisch
effect van deze vorm bij grote snel
heden is veel sterker dan de druk
van de krachtigste veer.
De Russische Serpukhof-Automo-
biel)abrieken bij Moskou produceren
op 't ogenblik dit autootje de „Spoet
nik". Het wagentje is een vierzitter
met een luchtgekoelde IS pk motor
achterin. De snelheid bedraagt 75 km-
uur bij een brandstofverbruik van 4'!.
liter op 100 km.
Een foto van de Dodge Polara 1963,
die geleverd wordt als cabriolet en
hardtop
Tengevolge van de bij het remmen
ontwikkelde warmte, vermindert het
remvermogen. Het is daarom ver
standig, de remwerking van uw auto
niet slechts te beoordelen bij matige
snelheden maar dit ook te doen on
der die omstandigheden, waaronder
men mag verwachten dat remschoe
nen en remtrommels behoorlijk op
temperatuur zijn gekomen.
Indien uw automobiellampen een
zeker aantal ..branduren" achter de
rug hebben, zal hierdoor de licht
sterkte dermate zijn verminderd, dat
vernieuwing echt geen overbodige
luxe genoemd mag worden. Boven
dien kan een te „oud" geworden
gloeilamp het elk moment begeven
hetgeen, plaats en tijd in aanmerking
nemende, weer allerlei problemen
met zich mee kan brengen.
Pantserplaten behoren bij de mees
te automobielen niet tot de normale
uitrusting waarmee maar gezegd wil
zijn, dat u in ,,ruig" terrein wel de
gelijk uit moet kijken waar u rijdt.
Boomstompen, harde of bevroren
zandruggen. het „nemen" van een
greppel of kuil, stenen etc. kunnen
het oliecarter openscheuren of de
stuurinrichting dermate ontzetten,
dat verder rijden onmogelijk is. Mocht
u beroepshalve toch veei tussen of
in de „karresporen" moeten rijden,
kies dan een auto met de grootst
mogelijke „bodemvrijheid".
Safelightbrillen zijn het nieuwste
op het gebied van „antivd)*blindin-
ding". In plaats van glazen, zitten
in het brilmontuur zg. strips gemon
teerd, een soort jalouzieën die men,
rechtuit kijkend, niet opmerkt doch
die met iets gebogen hoofd, het felle
licht van de tegenligger zodanig ver
zwakken, dat verblinding uitgesloten
is terwijl hierbij de eigen weghelft
zeer goed overzichtelijk blijft.
De heer van K. te Breda zit met
het volgende probleem. Hij schrijft:
het controlelampje dat de oliedruk
moet aangeven van myn VW gaat
soms niet branden, nadat ik het con
tact heb aangezet. Gaat de lamp wel
branden, dan gaat ze bij het op toe
ren komen van de motor wel weer
uit zodat ik veronderstel, dat de olie
druk in orde is. Omdat dit bij een
veronderstelling blijft zou ik graag
weten wat de mogelijke oorzaak kan
zyn van het incidenteel weigeren van
dit controlelampje.
Het, na het aanzetten van het con
tact, al dan niet branden van het
oliedrukcontrolelampje, is afhanke
lijk van wat er in het .binnenste"
van het oliedrukelement aan de hand
is. Dit element" is niet meer en
niet minder dan een, door de druk
van de olie bediende schakelaar, die,
als de olie niet onder druk staat, de
controlelamp met het motormetaal
(massa) verbindt, zodoende het lamp
circuit sluit waardoor uiteraard de
lamp zal gaan branden. Een (vol
doende) oliedruk zal de schakelaar
in het element openen waardoor de
lamp zal doven. Brandt de lamp niet
nadat het contact is aangezet, dan
wijst dit op een onderbreking in be
doeld stroomcircuit en zal het hoe
en waarom moeten worden uitgevon
den. Begint u maar met het contact
aan te zetten, neem daarna de kabel
los van het oliedrukelement en ver
bindt het blanke einde hiervan met
een, eveneens blank motoronderdeel.
U hebt nu zelf gedaan wat het ele
ment zonder druk ook moet doen.
Brandt de lamp nu wel, dan ligt
de fout bij een defect element of,
wat in uw geval waarschijnlijker is,
aan een los contact tussen de kabel
en het element. Blijft de mogelijk
heid, dat de lamp ook na de kunst
matige „massa", verstek laat gaan
en in dit geval, zal de bedrading van
cn naar de lamp, de fitting en de
lamp zelf aan de tand moeten worden
gevoeld.
De Franse medicus prof. Armand De-
lille heeft de Franse medische academie
in Parijs gewaarschuwd tegen een „nieuw
gevaar" dat de bevolking van het be
roemdste wijnland ter wereld bedreigt.
Dit gevaar is de whiskey, die in Frank
rijk steeds meer wordt gedronken uit
snobisme.
„Helaas", zei prof. Delille, „wij maken
al genoeg alcohol, cognac, armagnac,
calvados, om nog maar te zwijgen van
het stijgen in het gebruik van rode wijn.
Een zekere mate van snobisme heeft
zich op een nieuwe alcoholische drank,
whiskey, geworpen. Niettegenstaande het
beweerde feit dat whiskey het verharden
van de aderen voorkomt, het is en blijft
alcohol", zei prof. Delille.
Prof. Delille besloot: „Het is in het
belang van de openbare gezondheid dat
de medische academie de commissie voor
de verdediging tegen het alcoholisme
steunt, om dit gevaar de kop in te
drukken".
De Amerikaanse begroting vertoont een
tekort van 7,8 miljard dollar, op één
na het grootste tekort dat ooit in vredes
tijd is voorgekomen.
De Cubaanse crisis heeft de Ameri
kaanse belastingbetaler honderd miljoen
dollar belasting gekost.
Toen president Kennedy in januari
zijn begroting aan het congres voorlegde,
voorzag hij een surplus op de begroting
van 463 miljoen dollar. Aanvullingen op
de begroting alsmede een lagere dan
verwachte opbrengst van de belastingen
hebben het gunstige saldo in een tekort
omgezet. De lagere belastingopbrengst
is mede het gevolg van het feit dat
de bedrijvigheid in Amerika niet zo snel
is toegenomen als door Kennedy werd
verwacht.
(Advertentie)
,v y u"'- Y!*
Dat etiket met de olifant
garandeert een ijzeren kwa- A
Jiteitscontrole op stof en tj g
verwerking. Daarom met ^^g m m
Terlenka heeft u altijd zeker- QJÊJföÈA>m> w-!
heid op voortreffelijke kle- M ICS I# Wv
ding, op zorgeloos plezierig W L '""L
dragen - lange, lange tijd. is verkrijgbaar in velerlei kwaliteiten en prijsklassen
et afrerr
FOUT:
gaat
inhalen
G0E0
wacht even I
V PElTl&ZOtSl
Dezer dagen werd een auto
mobilist berecht omdat hij een
voorligger ging passeren, terwijl
achter hem een wagen met grote
snelheid kwam aanrijden.
De bestuurder van de laatste
auto kon door snel te reageren
en hard te remmen een ongeluk
maar net voorkomen.
Voor de rechtbank moest de be
klaagde wel inzien dat zijn fout
een ander het leven had kunnen
kosten. Dagelijks komen echter bij
het inhalen op autosnelwegen
„bijna-ongevallen" voor, zonder
dat de veroorzaker „met zijn neus"
op de fout wordt gedrukt.
De ANWB wil er daarom met
klein op wijzen dat alvorens te
gaan inhalen goed moet worden
opgelet of deze manoeuvre inder
daad kan ivorden uitgevoerd zon
der daardoor het achteropkomend
verkeer in gevaar te brengen. Op
wegen met een enkele rijbaan zal
bovendien op tegemoetkomend
verkeer moeten worden gelet.
(Eigen buitenlandse dienst)
Op 10 september 1959, enifte tijd na de
eerste ongeregeldheden aan «le grens van In
dia en China, verklaarde premier Nehroe in
een rumoerige Lok Sabha (Tweede Kamer)
er niets voor te voelen 0111 voor een of andere
berg, hoe mooi die ook mocht zijn, te gaan
vechten. Nu, drie jaar later, heeft zijn stand
punt een grondige verandering ondergaan.
De filosofie van «le geweldloosheid, waarvan
India het monopolie bezat als een erfenis van
de grote Ghandi, heeft een geduchte deuk
gekregen floor het fanatisme waarmede pro
blemen als Hyderabad, Kerala en het laatst
Goa uit de wereld zijn geholpen.
Natuurlijk staat Nehroe in zijn recht als hij zich verzet tegen
de communistische agressie van Peking, maar het is een grote men-
taliteits-wijziging om de weefstoel van Ghandi te verwisselen voor
straaljagers en ander oorlogstuig dat hem door de Sovjet-Urne
wordt geleverd. Dat Nehroe de uitdaging van China aanneemt mee
die wapens is niet in de laatste plaats een gevolg van het feit, dat
het volk, waarvoor de werkelijke situatie heel lang verborgen
werd gehouden, niet langer genoegen neemt met een halfslachtige
houding.
Want in augustus 1959 moest Nehroe
in de Lok Sabha met tegenzin verklaren,
dat Chinese invasietroepen in het gebied
van Assam een Indiase grenspost hadden
bezet. De afgevaardigden eisten toen
van de premier de garantie, dat de
grens van India en ook die van de pro
tectoraten Sikkim en Bhoetan zouden
worden verdedigd. Hij weigerde die ga
rantie te geven. Hij kwam daar wat la
ter op terug, maar stelde een regeling
aan de conferentietafel toch primair- Er
ontstond een ernstige controverse tussen
de chefs van staven en de minister van
defensie, Krisjna Menon, die tot de ont
slagaanvrage van de chef legerstaf, ge
neraal Thimaya, leidde, en van Menon.
Een revolte werd nauwelijks verhinderd.
Nehroe heelde met veel moeite de breuk
tussen de generaals en Menon, maar de
Lok Sabha bleef ernstige kritiek uiten
op de slappe houding van Nehroe tegen
over de Chinese agressie. Nota's werden
tussen Peking en Nieuw-Delhi gewisseld
en eindelijk ebde de kwestie van de
grensgebieden in Assam weg. Daar keer
de de rust echter niet mee terug, want
tegelijkertijd verplaatsten de Chinezen
hun activiteiten naar het noordwesten
en voegden daar een aantal gebieden
van Ladakh in het door India en Pa
kistan omstreden Kasjmir, aan China
toe. Nehroe reageerde feller hierop, ook
door de openbare mening die een krach
tiger politiek eiste.
Het prestige van Nehroe leed ern
stig door zijn houding, die nog altijd
in het teken stond van de passieve
weerstand, z.oals Ghandi die tegen
het kolonialisme had aangewend.
Echter, Nehroe had niet begrepen
dat kolonialisme en modern com
munisme geheel andere bestrijdings-
methoden vragen. Het zegt wel iets,
dat het leger in vele gevallen order
kreeg om een door de Chinezen ten
onrechte bezette grenspost zonder
gebruik van wapens te heroveren....
De speldeprikken aan de grens bleven
voortduren en zelf stoen Nehroe geneigd
was daar iets aan te doen, ontbraken
hem de militaire middelen daartoe.
Britse erfenis
Het nieuwe India heeft de grenskwes
ties van de Britse koloniale meester ge
ërfd. De verwikkelingen met Tibet en
China in juli 1914 leidde tot de conventie
van Simla (Punjab) waarbij de Engelse
afgevaardigde MacMahon de grens afba
kende, die voortaan zijn naam zou dra
gen: de MacMahon-linie. De Chinese re
gering ratificeerde de conventie echter
niet en de intussen uitgebroken eerste
wereldoorlog deed de kwestie in het ver
geetboek raken. In 1959 verweet Tsjoe-
En-Lai premier Nehroe de vroeger ge
pleegde Britse agressie ten opzichte
van China te willen uitbuiten.
Door erop te wijzen dat de grenzen
van India reeds eeuwen bepaald waren
NEHROE:
kleur bekennen
geworden door geografische en etnologi
sche factoren, wees Nehroe die beschul
digingen van de hand. Wel maakt het
huidige communistische regime gebruik
van de kaarten die ten tijde van Tsjiang-
Kai-Tsjek nog in omloop waren, en
waarop al die omstreden gebieden als
Chinees staan aangegeven.
De Chinese agressie in de Indiase
grensstreken heeft een heel andere on
dergrond dan het feit dat deze op Chi
nese kaarten als Chinees grondgebied
zijn aangeduid. In werkelijkheid gaat het
erom dat China de controle wil hebben
over de grensgebieden, inclusief Sikkem,
Bhoetan en Nepal, en in het noordwesten
Ladakh, omdat van daaruit de opstand
en het verzet in Tibet tegen de Rood-
Chinezen voortdurend nieuw leven wordt
ingeblazen. In 1959 raakten om die re
denen de protectoraten Bhoetan en Sik
kem bij de incidenten betrokken. Ver
schillende stammen uit Tibet zijn over
de grens getrokken na de Chinese bezet
ting van hun land en zij worden door
de Chinezen achtervolgd.
Bovendien is het voor de Chinezen
een prachtgelegenheid om zich heen
goede uitvalspositie te kiezen wan
neer de tijd gekomen is om het
laagland van India binnen te vallen.
Niet voor niets hebben zij zowel in
Ladakh als in Nepal honderden kilo
meters goede autowegen aangelegd.
Naar het definitieve
conflict
In juli van dit jaar begonnen de Chi
nese grensschendingen weer ernstiger
vormen aan te nemen. India zou de in
cidenten uitlokken om stemming te ma
ken tegen de Volksrepubliek, aldus een
nota van Peking. Nieuw-Delhi daarente
gen maakte melding van nieuwe Chine
se voorposten in Ladakh. zelfs nog bui
ten de grenslijn die de Chinese landkaar
ten als Indisch gebied erkennen. Niet
alleen bleef Peking agressief op militair
terrein, ook diplomatiek oefende het
zware druk uit op Nehroe, die allerlei
beschuldigingen kreeg te verwerken. Het
ideologische conflict tussen Peking en
Moskou had tot gevolg, dat de Sovjet-
Unie begon met India economische en
vooral militaire steun te geven. Met deze
steun in; de rug zond India 11 juli een
nota aan de Chinese Volksregering,
waarin werd gezegd, dat onderhandelin
gen voor een nieuw handelsverdrag en
herzieningen der betrekkingen kunnen
worden geopend, indien China afziet van
zijn agressie-poljtiek en de grens tussen
beide landen erkent, zoals die in de loop
der historie ontstaan is. Peking reageer
de hier niet op en verleden week was
Nehroe dan ook van mening, dat de
kans op overleg nihil is. zolang de „spel
deprikken" van die zijde zouden blijven
voortduren.
Die prikken zijn inmiddels uitgegroeid
tot een grof steekspel, waarbij aan beide
zijden vele slachtoffers vallen. De ge
vechten van de laatste dagen zijn de
ernstigste van de afgelopen drie jaren.
Het merkwaardigste in deze kwestie
is, dat Nehroe, die in de Hongaarse op
stand geen vinger wenste uit te steken
tegen het Rode geweld, thans geconfron
teerd wordt met een soortgelijke daad,
nu van Chinese zijde. Hoewel hjj lang
geaarzeld heeft om de Chinezen met ge
lijke munt te betalen, schijnt hij thans
toch vastbesloten om de hem toegewor
pen handschoen op te nemen.
Moskou in dwangpositie
Engeland en de Verenigde Staten heb
ben zich steeds verzet tegen de militaire
hulp die India van de Sovjet-Unie ont
ving. Thans gaan ook deze landen aan
India wapens leveren, wel nog in gerin
ge mate maar het begin is er.
Het gevolg daarvan is echter dat
Moskou in een soort dwangpositie
geraakt. Zet de Sovjet-Unie de hulp
aan India gewoon voort, dan keert
zij zich rechtstreeks tegen Peking
en dat is feiteliijk ook de opzet, want
men ziet in Moskou met lede ogen
de voortdurend groeiende machtspo
sitie van Peking. Trekt de Sovjet-
Unie daarentegen de hulp aan India
in en daar is met de intrekking
van de levering van Migs een begin
gemaakt dan is het nog maar de
vraag of India in staat zal zijn om
aan Peking het hoofd te bieden.
Dat India het onderspit zou delven kan
zeker niet de wens van Engeland en de
Verenigde Staten zijn. Overigens schijnt
het neutralisme van India welhaast tot
het verleden te behoren. De verklaring
van Nehroe dat men met dit neutralisme
in een schijnwereld heeft geleefd,
spreekt boekdelen. Niettemin blijft zijn
houding toch nog altijd een tweeslachtig
heid vertonen, o.a- door het vasthouden,
aan de eis om Peking-China tot de Ver
enigde Naties toe te laten in de hoop de
militaire agressors daar toch weer met
praten tegen te kunnen houden.
Kleur bekennen
ook door India
Indien Nehroe zijn moeilijkheden met
China niet anders te boven zou kunnen
komen dan met hulp van de Sovjet-Unie,
dan ontstaat er in het roerige Azië een
precedent dat voor de toekomst weinig
goeds inhoudt. Daarom is het van groot
belang wat de westelijke landen willen
en kunnen doen voor India. Bijna alle
Aziatische landen kunnen zich alleen
maar uit de zorgen redden, door van een
of ander politiek blok hulp te aanvaar
den.
Er is in elk geval toch reeds iet»
veranderd in India: Nehroe laat ein
delijk zijn tanden zien tegenover de
communistische agressie, ook al
schept dit een ernstige toestand.
Maar risico's bepalen onze huidige
wereldpolitiek nu eenmaal en het
ontwijken daarvan heeft al te veel
rampzalige gevolgen gehad dan dat
er daar nog meer aan kunnen wor
den toegevoegd.
De kwestie-Cuba heeft voldoende aan
getoond dat een politiek van lijdzaam
heid tenslotte tot e.en rampzalige neder
laag had kunnen leiden. Voor India geldt
hetzelfde. Voor het grotendeels in ascese
levende volk van India is het zaak geen
prooi te worden van een systeem dat on
verdroten streeft naar de wereldrevolu
tie. Dan zou dra blijken, dat die ascese
nog maar een kleinigheid was vergele*
ken bij de ellende welke daarna zou ko
men.