Citroen-modellen 1963
verder gemoderniseerd
Ruiters van Oranjezon
wel enthousiast, maar!
MUGGEN
Opvolg
er van
MG-A
Sonny Liston - zware jongen -
kampioen zwaargewicht
Te gering
in aantal i
CHEVROLET
CORVETTE
iOSRAM
Amerikaanse
kernproeven
op komst?
AU-Mercedes I
Veiligheidsgordels
13
13
Vlido zorgt dat u
rustig slaapt
gffiIN ENGELAND
ïTips-tips-tips-tipsj
Geen wachtlijst
Volkswagen
fips -tips -tips- tips
126 seconden
afstraffing
voor Patterson
1 Zekering sloeg I
door....
Meisje ging met
vriend inbreken
Twee jaar voor
lastige ex-verloofde
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 27 SEPTEMBER 1962
(Advertentie)
In Washington is gisteren gespeeld met
de gedachte aan hervatting van de kern
proeven in de atmosfeer, ook als Walter
M. Schirra zijn ruimtereis nog niet heeft
gemaakt. Het was reeds geruime t\jd
het plan om tegen het eind van septem
ber of het begin van oktober nieuwe
kernproeven te nemen. Men zou drie
hommen op grote hoogte tot ontploffing
willen brengen en vier of vijf bommen
uit hoog vliegende vliegtuigen willen
werpen bij deze proeven.
De reis van Schirra werd uitgesteld
van 28 september tot 3 oktober, dus mid
den in de periode van nieuwe proeven,
zonder garantie overigens, dat er niet
nog meer uitstel zou komen.
Nu is het dus zaak voor NASA, het bu
reau voor de ruimtevaart en AEC, het
bureau voor kernenergie, om de plannen
te coördineren.
Dat is vooral nodig omdat men de
nieuwe proeven op groter hoogte wilde
houden dan voorheen. Aangenomen mag
worden dat radioactieve straling op gro
te hoogte langer blijft hangen dan op
lagere hoogten.
Zou men de proeven op geringere
hoogte houden, dan kan men aannemen
dat Schirra er geen hinder van zal on
dervinden.
Als de vlucht van Schirra nog langer
wordt uitgesteld, ziet het er naar uit,
dat de commissie voor kernenergie zal
besluiten een of twee proeven af te
schrijven om de astronaut niet in ge
vaar te brengen.
„A horse, my kingdom for a
horse", kreet eeuwen geleden ko
ning Richard III tijdens een ge
vecht waarbij nog slechts een
paard hem redding kon brengen
van een gewisse dood.
De leden van de landelijke rij-
vereniging „Oranjezon" op Wal
cheren betaalden hun paarden
weliswaar niet met een konink
rijk, maar de viervoetige vrien
den betekenen voor hen toch
minstens evenveel.
Ondanks de opkomst van de
ruitersport in de laatste jaren,
ook in Zeeland, telt de ruiterver-
eniging „Oranjezon" slechts een
klein aantal leden, van wie een
nog kleiner deel actief lid is.
Hoewel de vereniging een kwij
nend bestaan leidt zorgen de
„laatsten" echter nog steeds voor
een waardige vertegenwoordi
ging van de Walcherse ruiterij.
De Citroën-modellen hebben
enkele wijzigingen ondergaan. De
typen DS 19, ID 19 en Idéal heb
ben een gunstiger aërodynami
sche vorm gekregen dan ze al
hadden, waardoor men het ben
zineverbruik enigszins heeft
kunnen drukken en de topsnel
heid met 10 km per uur kon
worden verhoogd.
Na de geperfectioneerde vormgeving
is de top van de DS 19 circa 160 km/u.
De ID en Idéal 19 komen aan 145 km/u
toe. Motorisch is er niets veranderd.
De grilles in de spatschermen van de
DS 19 zijn vervallen. De luchtinlaten
bevinden zich nu boven de bumper on
der de koplampen. Verwarming en ven
tilatie zijn verbeterd. De ID en Idéal
zijn met stuurbekrachtiging leverbaar.
De AMI 6 heeft verstelbare voorstoe-
len gekregen, terwijl de 2 CV (de Eend)
is uitgerust met elektrisch aangedrevên
ruitenwissers en een benzinemeter.
De PANHARD PL 17, het stiefkind
van Automobiles Citroën, heeft een
nieuw dashboard, andere koplampen
en achterlichten gekregen. Het nieuwe
De nieuwe DS 19 heeft een nog gun
stiger aërodynamische vorm gekre
gen. Resultaat: meer snelheid en
minder benzineverbruik.
Chevrolet heeft bijzonderheden en
foto's van de geheel veranderde „Cor
vette" bekendgemaakt.
De „Corvette", de enige sportwagen
die in de Verenigde Staten in produk-
tie is, heeft met de uitvoering voor 1963
zijn eerste algehele verandering onder-
AUTO UNION heeft binnenkort een
nieuwe middcnklassewagen klaar. Daar
deze fabriek bij het Daimler-Benz con-
cern is ondergebracht, weet men op dit
tijdstip nog niet of het nieuwe model
als een AU, een DKW of Mercedes zal
worden gelanceerd. 2
Het is zelfs mogelijk, dat er twee ty- 2
pen van komen; want de leiding van 2
Auto Union voelt er, zoals bekend wei- 2
nig voor zich helemaal door de Mer- Z
cedes-heren van de weg te laten drin- 2
gen. In de prototypen, die thans wor- J
den getest, zitten verschillende moto-
ren. Het ene heeft een nieuwe vierci-
linder tweetakter van 1.2 liter terwijl
een andere, een 1,5 liter viercilinder 4-
taktmotor heeft. De laatste is natuur-
gaan sinds de wagen 10 jaar geleden lijk afkomstig van Daimler-Benz. Het 2
(Advertentie)
op de markt verscheen.
De auto, die voorheen alleen als con
vertible met losse hardtop verkrijgbaar
was, komt nu ook als coupé met vast
dak, de „Corvette"-familie aanvullen.
Het koetswerk is geheel gebaseerd op
de „sting ray", een experimenteel mo
del van General Motors, dat werd uit
gedacht door Bill Mitchell, hoofdont-
lijkt er nu op, dat de tweetakter door
Auto Union - DKW zal worden gedoopt 2
en dat de vierpitter een toepasselijk Z
Mercedes-naampje krijgt. Z
Bij Auto-Union wordt overigens ook J
gewerkt aan een nieuwe tweetaktmotor
met een cilinderinhoud van 900 cc. Ver-
moedelijk is deze krachtbron bestemd
door de DKW-junior, die er met het
heeft de gloednieuwe „Corvette"
Sting Ray" meegekregen.
werper van het concern. Vanwege deze oog op de sterkere concurrentie (Opel
model heeft een verder naar achteren gelijkenis met de experimentele wagen Kadett, Taunus 12M en gelijkwaardige
doorlopend dak, waardoor meer ruimte - - - - - JN 1-
kon worden vrijgemaakt. De eerste ver
snelling is gesynchroniseerd en het re
servewiel vond een plaatsje onder de
motorkap, wat de toch al ruime kof
ferruimte ten goede is gekomen.
Over de veiligheidsgordels wordt zo
wel in Europa als in Amerika druk ge
discussieerd. De voordelen staan wel
vast, maar in sommige landen, bijvoor
beeld in West-Duitsland, heeft men nog
bedenkingen.
In de Westduitse vakpers heeft men
de waarde van veiligheidsgordels her-
haaldelijk in twijfel getrokken. In ver
schillende gevallen, die worden opge
somd, blijken gordels eerder noodlottig
dan nuttig te zijn, bijvoorbeeld wanneer t-v 77 r\ 17 T) A T) \7"
de wagens in brand raken, JhKJJh Jj/iJj I
gk Het is logisch, dat er on- 55
A geluksgetallen zijn, waar
ken, waarbij de flank van
een auto wordt ingedrukt
of waarbij de wagen zij-
ml 8* delings tegen een boom of
%iw een paal terecht komt.
Maar dit soort verkeerson-
gevallen is echter lang niet
zo algemeen als recht-
lil streekse botsingen, die min
I of meer frontaal gebeuren.
Het is reeds een uitge
maakte zaak dat men, alles in aanmer
king genomen mét veiligheidsgordels
een gunstiger kans heeft een ongeluk
te overleven dan zonder. Dat het soms
mis gaat is geen motief om veiligheids
gordels af te wijzen. Intussen begint de
veiligheidsgordel gemeengoed te worden
in de auto's. Vele autofabrieken hebben
voor hun merken de nodige bevesti
gingspunten als standaarduitrusting in
gevoerd.
Merkwaardig is, dat men in Oost-
Duitsland, in tegenstelling met West-
Duitsland, geheel overtuigd is van de
voordelen van veiligheidsgordels. Van
1 november af is een nieuwe verkeers-
verordening van kracht, waarbij wordt
bepaald, dat alle wagens, die sneller
dan 60 km per uur rijden, veiligheids
gordels moeten hebben. Dit geldt ook
voor buitenlandse wagens, die Oost-
Duitsland passeren. Ook in de V.S. wor
den veiligheidsgordels steeds meer ge
bruikt. Van de 64 miljoen wagens die
het land heeft, zijn er 3.3 miljoen uit
gerust met gordels. In vijf Amerikaanse
staten heeft men besloten veiligheids
gordels verplicht te stellen voor alle
nieuwe wagens, namelijk in New York,
Mississippi, Virginia, Wisconsin en Rho
de Island.
de nieuwe buitenlanders) best een schep
je op mag doen. De DKW junior heeft 2
t-, n j-w nu 796 cc met een vermogen van 34 pk. Z
Door deze volledig nieuwe vormge- 0
ving hoopt men de wagen nog aan
trekkelijker te hebben gemaakt dan
deze in het verleden reeds was. Van het
oude type werden ongeveer 15.000
exemplaren verkocht. Bij Chevrolet
hoopt men van het nieuwe model 25.000
stuks te kunnen verkopen.
Hoewel de motor, de transmissie en
de versnellingsbak onveranderd zijn ge
bleven, biedt de wagen nog genoeg
nieuwe technische snufjes voor liefheb
bers van sportwagens. Om de prestaties
op de racebaan te verhogen, beschikt
de nieuwe „Corvette" over een geheel
nieuw chassis, onafhankelijk opgehan
gen achterwielen en een verbeterde
stuurinrichting.
De prijs van deze nieuwe creatie is
nog niet bekendgemaakt.
Tegen de herfst heeft het lak- en
chroomwerk van uw auto of scooter j
echt weer eens een goede onderhouds-
beurt nodig. De volgorde der werk-
zaamheden is als volgt: grondig afwas-
sen, drogen, zo nodig dof geworden lak-
laag behandelen met een goede cleaner
en als laatste het aanbrengen van een 2
conserveringsmiddel. Op deze wijze Z
blijft de lak elastisch en zal, door de Z
aangebrachte waslaag, voldoende be- Z
stand zijn tegen de weersinvloeden. 2
Is er een (verbrande) olielucht in uw
auto waar te nemen? Dan wordt het
hoog tijd dat u de carterventilatie eens
gaat of laat controleren op juiste wer-
king. De carterventilatie heeft n.l. tot
taak olie- en andere dampen uit het 2
ondercarter af te zuigen en deze dam
pen in de buitenlucht of in de carbura
teurluchtinlaat te laten verdwijnen. Ha
pert er iets aan deze afzuiginrichting, J
Bij de Rootes-fabrieken in Engeland dan dringen de dampen het wagenin-
-- - aj x terieur binnen met alle gevolgen van
dien.
Parkeren in Frankrijk dient u, al-
thans in de bebouwde kom, van de
eerste tot en met de vijftiende der
maand, te doen aan die zijde der straat 2
waar zich de oneven huisnummers be- 2
vinden. De resterende dagen der maand 2
mag u uw wagen aan de andere kant J
van de straat, dus aan de even zijde 2
plaatsen,
Stel de koplampen van uw auto af
onder gelijke omstandigheden als die,
waarin u een controle kunt verwach-
ten. De scheidingslijn tussen licht en
donker van de dimstand moet b.v. wor
den vastgesteld bij een volbelaste wa
gen terwijl ook de bandenspanning aan 2
deze belasting dient te zijn aangepast,
Mej. de R. te Oosterhout wil graag
weten op welke manier zij haar ken-
nis van de automobiel en van haar DAF 2
600 in het bijzonder, kan verrijken en J
wel met de bedoeling ook zelf eens iets J
aan de wagen te kunnen doen en de
oorzaak van een storing vast te stel-
len. Ik voel, zo eindigt zij, het steeds
wordt ijverig geëxperimenteerd met
een kleine Hillman die „Baby Minx"
zal worden gedoopt. Na de „baby's"
van Austin en Morris zal dit de derde
Britse „baby" zijn. De Hillman-baby
krijgt echter alles achterin: een 900-cc
motor, die geheel uit aluminium zal be
staan, met bovenliggende nokkenas. De
krachtbron, die de achterwielen aan
drijft, wordt ontwikkeld door de Co
ventry-Climax fabriek, die veel erva
ring op het gebied van racemotoren
heeft.
De directie van de Volkswagenfa
brieken in Wolfsburg, Duitsland, zal
binnenkort de wachtlijst voor Volkswa
gens afschaffen.
Tot dusverre moesten kopers vier tot als een gebrek, voor alles en nog wat
zes maanden wachten eer zij zich de op andere - mensen te zijn aangewezen.
bezitters van een Volkswagen konden wij kunnen niet anders doen dan uw
noemen. voornemen alle lof toezwaaien want er 2
Speciale werktijden op zaterdag zal zijn legio gevallen, waarin door on- 2
de termijn tot een minimum beperken, kunde omtrent een bepaald mankement 2
aldus de directie.
Afgelopen augustus overschreed
maandelijkse export de 100.000.
de
Een kleine achterbank en in de deur cabriolet-uitvoeringen verkrijgbaar zijn,
verzinkende zij-raampjes zyn de meest De kofferruimte is vergroot, terwijl de
m het oog springende kenmerken van
de langere, bredere en krachtiger MG-
B-sportwagen, die door de British Mo
tor Corporation (BMC) is aangekon
digd.
Bij de opvolger van deze tweepersoons
M-G.-A waarvan intussen meer, dan
100.000 exemplaren zijn afgeleverd, is
voorste stoelen wat dieper zijn gewor
den en met leer zijn overtrokken. De
draaibare segmenten van de zijraamp
jes en een panoramische voorruit zijn
nieuw, terwijl de claxon op het stuur
wiel is gemonteerd.
De schijfremmen op de voorwielen
en de trommelremmen op de achterwie
men afgestapt van het systeem van een len zijn ontleend aan de M.G.-A. Ook
aizonderlijke carrosserie en chassis, de vier-versnellingsbak met de „pook"
welke aan elkaar waren verbonden. zijn afkomstig van de M.G.-A. De drie
De topsnelheid van de nieuweling hoogste versnellingen zijn gesynchro-
ligt tien kilometer per uur hoger dan niseerd.
van zijn populaire voorganger, name- Een woordvoerder van de fabriek
lijk rond de 180 kilometer per uur. De verklaarde verder, dat de fabrieksprijs
krachtbron is een 94 pk kopklep 'mo- verminderd met belastingen en trans
tor met een inhoud van 1798 cc. portkosten ongeveer 690 pond sterling
De wagen zal in twee verschillende zal bedragen.
min of meer ernstige ongevallen worden 2
veroorzaakt. Er is alles voor te zeg- 2
gen, om die kennis op te doen, waardoor
men tijdig een bepaald defect of slij-
tagegevaar kan onderkennen. Er zijn
in de boekhandel verschillende werk-
jes op dit gebied te koop: de ANWB
heeft zelfs een aantal „merken" zeer
uitvoerig en keurig uitgegeven en zo is
er ook voor uw DAF 600 een dergelijk 2
boekje te koop. Stelt u meer prijs op 2
een meer aanschouwelijk onderricht, de 2
gelegenheid tot vragen stellen en het 2
„zelf leren doen" dan raden we u aan 2
een cursus in populaire autotechniek te 2
gaan volgen. U kunt b.v. terecht Dij
de avondcursus in de gemeentelijke
technische school te Breda. Deze cursus
die in oktober a.s. begint is bedoeld om
dames en heren automobielgebruikers
wegwijs te maken in werking en on-
derhoud, controles, storingen, verkeers- 2
techniek etc. Dat er veed animo voor 2
dergelijke cursussen is, blijkt wel uit 2
het feit, dat er jaarlijks meer deelne- 2
mers zijn. Het zich als maar uitbrei- 2
dend aantal automobilisten is hier uiter- 2
aard niet vreemd aan.
Tien jaar
Dat werd nog eens bewezen op de
succesvolle hippische dag, die „Oranje
zon" ter gelegenheid van zijn tienjarig
bestaan organiseerde. Zo was ook 1958
een glorie jaar: het Walcherse achttal
werd kampioen van Zeeland en Henk
Maljaars uit Vrouwepolder verwierf het
Zeeuws jeugdkampioenschap concours-
springen.
Sindsdien werden geen kampioen
schappen meer in de wacht „gereden".
Nog steeds zijn echter deze eilandrui-
ters gewilde en dikwijls gevreesde, te
genstanders in wedstrijden. Dit is des te
'11 Erdal produkt, dus goed!
Il\N
opmerkelijker omdat zij zich zelf moe
ten onderrichten in de moeilijk kunst
van het paardrijden, want „Oranjezon"
heeft slechts een rijinstructeur pro
memorie.
Over het terreintje van de rij vereni
ging, gelegen aan de zoom van het Wal
cherse waterwingebied, klinken slechts
zelden die commando's, die op lesmid
dagen van elke andere vereniging niet
van de lucht zijn. Instructeurs zijn he
laas in Zeeland zeer dun gezaaid. Een
oorzaak hiervan is ongetwijfeld de zware
eisen die aan de kandidaat-instructeur
worden gesteld, alvorens hem een certi
ficaat van bevoegdheid wordt uitge
reikt.
En dus speelt noodgedwongen een der
leden regelmatig voor instructeur.
Negen paarden
De 20-jarige Bram Vfattel uit Vrou
wepolder is reeds zeven jaar lid en het
meest beredenlid. In die zeven jaar
kwam hij maar liefst op negen ver
schillende paarden in wedstrijden uit.
Een' eigen paard heeft hij niet, dus
moet hij zijn rijdier steeds bij een
goede buur of kennis gaan lenen. Zijn
favoriet is Tarzaneen grote zwarte
hengst die hem nu al twee jaar in
het bedrijven van de hippische sport
dient. Hij is trouwens niet voor één
gat te vangen, want hoe hoog zijn
mede-leden de hindernissen ook op
bouwen, hij zwiert er met bewonde-
ringswaardige sprongen overheen. Zijn
record staat op 1,75 m. Al zou Bram
op een volbloed hoger komen, voor
een landelijk rijpaard betekent een
dergelijke hindernis beslist geen peu
leschilletje.
Het zit Bram in het bloed, want zijn
militaire diensttijd vervullend in
Overijssel, krijgt hij vrijwel elke avond
van een boer in de nabijheid een
Engelse volbloed ter beschikking!
Amazone-M
Blonde Suze de Kroo, twintig lentes
oud, vormt de enige vrouwelijke en zeer
charmante noot in het hippische gezel
schap.
Dat de combinatie Suze-paard Radona
een goede is, blijkt wel uit het feit, dat
zij haai- dressuurproeven rijdt in klas
M (middel), waarvoor de af te leggen
proeven verre van gemakkelijk zijn en
veel routine vereisen.
Radona is Suze's eigendom. Op haar
ouderlijke boerderij tussen Middelburg
en Veere, verricht Radona niet veel
werk daar papa de Kroo het speciaal
kocht voor de enige van zijn vele- doch
ters, die voor deze schone sport warm
liep.
Terecht deed hij dat, want het prijzen-
kastje in huize de Kroo toont een indruk
wekkende rij linten en medailles.
Bram Francke uit Serooskerke is een
typisch voorbeeld van de grote groep
hippische enthousiasten die voortkwa
men uit de populariteit welke de paar-
desport enkele jaren geleden plotse
ling verwierf. De 26-jarige leraar Duits,
aan de Middelburgse Detail Handelsvak
school, komt met zijn paard Wennie, een
prachtige vos, in de jeugdklasse uit. Drie
andere verdienstelijke leden zijn Arie
Rotte uit Oostkapelle. Cor Abrahamse
uit Serooskerke en Henk Maljaars uit
Vrouwepolder. Henk rijdt op „Peter",
het paard dat het langst lid is van de
vereniging. (Sinds de oprichting
Geen elite
De ruiterverenigingen danken in Zee
land hun huidige bestaan voornamelijk
aan het feit dat zij geen „elite" vereni
gingen zijn zodat de belangstellendeji
uit alle lagen der bevolking kunnen
voortkomen.
Door het toenemend enthousiasme
verschenen ook in Zeeland de ponyma
neges met bijbehorende rijscholen.
Opmerkelijk is dat leerlingen van der
gelijke scholen na de nodige lessen in
het algemeen blijven hangen en niet
overstappen naar een landelijke ruiter-
vereniging. Enerzijds betekent dit wel
een voordeel want de vereniging blijft
een select gezelschap van ruiters met
groot enthousiasme, maar anderzijds kan
„Oranjezon" er best nog wat veelbelo
vende ruiters en amazonen bij gebruiken
En wanneer er dan nog eens een ruiter
lijke instructeur verscheen....
De Amerikaan Sonny Liston,
die het boksen in de gevangenis
heeft geleerd, heeft te Chicago,
zoals gisteren nog in een deel van
onze edities gemeld, het wereld
kampioenschap der zwaargewich
ten veroverd met de op twee na
snelste k.o. in de geschiedenis van
dat kampioenschap. Titelhouder
Floyd Patterson werd na 2 mi
nuten en 6 seconden voor de volle
tien tellen neergevloerd door een
linkse hoek.
Er waren ongeveer 26.000 toeschou
wers in het Comiskey Park. Het aantal
betalende toeschouwers was 18.894. Zij
zorgden voor een bruto recette van
665.420 dollar. De netto-recette
556.119,95 dollar, waarvan Patterson 45
procent krijgt en Liston 12ï£ procent,
De aan de tv, film, radio enz. verkochte
rechten leveren de twee pugilisten en
hun entourage echter een aanzienlek
vettere kluif op. Alles bjj elkaar zijn
met deze boksgeschiedenis van slechts
enkele minuten miljoenen dollars ge
moeid. Verwacht wordt, dat Patterson
van deze verliespartij 1.400.000 dollar en
Sonny 400.000 dollar wyzer zal worden.
Liston bracht alle toeschouwers, onder
wie boksnotabelen als de oud-wereld
kampioenen Rocky Marciano, Joe Louis,
Ingemar Johansson, Jimmy Braddock en
Ezzard Charles, op de been, toen hij de
kleinere en lichtere kampioen door de
ring in de touwen joeg met een rechtse
opstoot, gevolgd door een spervuur dat
de kampioen half tussen de touwen druk
te. En toen het zo ver was gekomen zond
„Big-Sonny" een daverende linkse hoek
naar de zijkant van Pattersons kaak en
ging de kampioen voor de 13de maal
naar het canvas in de twee periodes dat
hij zich kampioen mocht noemen.
De strijd was gestreden, hoewel Pat
terson nog wel probeerde overeind te
komen. De kampioen drukte zich enigs
zins op, op één heup liggend en het
lichaam met de rechterarm steunend, ter
wijl de scheidsrechter Frank Sikora bo
ven hem stond te tellen. Bijna was Pat
terson weer op de been bij „10" maar
niet voldoende.
Toen de arm van Liston werd opgehe
ven, probeerde Patterson die toen uit
de mist begon terug te komen op
Liston toe te gaan om de partij te her
vatten. Hij werd echter tegengehouden
door de helpers van Liston en later ook
door zijn eigen helpers.
De 28-jarige uitdager had op een aan
duidelijkheid niets te wensen overlaten
de manier afgerekend met zijn tegen
stander; de 27-jarige titelhouder Pat
terson.
Liston, die tevoren had verklaard, in
de eerste ronde een einde aan het ge
vecht te zullen maken, ging bijzonder
doelbewust te werk. Patterson, die vol
gens insiders in dit gevecht eindelijk
zou kunnen bewijzen een waardig kam
pioen te zijn, kreeg geeh schijn van
kans. De onzekere titelhouder werd van
af de eerste gongslag volledig overklast
door zijn bijna 11 kg zwaardere rivaal,
die hem als een enorme schaduw door
de gehele ring volgde.
Slechts tweemaal eerder
Slechts tweemaal werd een partij om
de wereldtitel der zware jongens snel
ler beslecht. Dat was toen Tommy Burns
op 27 maart 1908 te Dublin in 1 minuut
en 28 seconden van Jem Roche won en
toen Joe Louis op 22 juni 1938 van Max
Schmeling won in hun tweede ontmoe
ting. Misschien moet nog even worden
vermeld, dat James Jeffries eens in 55
seconden van Jack Finnegan heeft ge
wonnen, maar die partij was niet aange
kondigd als een titelgevecht, hoewel
Jeffries de titel zou hebben verloren
als Finnegan hem zou hebben verslagen.
Liston versloeg Patterson in diens
tiende titelgevecht. Het was de derde
keer in 41 gevechten dat Patterson
verloor.
Voor Liston zelf, die tot dusver pas
eenmaal een nederlaag leed tegen
Marty Marshall in 1954 betekende dit
de 27e achtereenvolgende overwinning
in zijn ringloopbaan van 35 gevechten.
En nu is dan de meest begeerde
titel uit de bokssport in handen van
2
Dertig seconden voordat Patterson 2
k.o. ging tegen Sonny Liston, sloeg 2
2 in een bioscoop in Brooklyn een ze- 2
2 kering door. De 3500 toeschouwers 2
2 die ieder 7.5 dollar hadden betaald 2
2 om de partij op het gesloten tv-cir- 2
cuit te zien, werden wild.
Het publiek nam een dreigende hou-
ding aan en de politie vroeg om ver-
sterking. Het publiek wilde eerst de Z
kassa bestormen, doch een politieman 2
slaagde er tijdig in de gemoederen 2
enigszins tot rust te brengen met de 2
2 mededeling dat de directie had be- 2
2 loofd de entrees terug te betalen.
2 „Een ongelukkige geschiedenis",
verklaarde een lid van de bioscoop-
directie. „Maar gelukkig had iemand
de radio aan en wist men dus toch de
afloop. Eigenlijk zijn we er nog 2
heilig afgekomen." 2
Een ideale
combinatie: Suze de Kroo
en Radona.
Dat ook vrouwen zich soms op het
pad der misdaad begeven is de politie
maar al te bekend. Minder alledaags
vindt de politie te Den Haag echter het
geval van de 20-jarige jongedame E. T.
C., die zij heeft aangehouden wegens....
inbraak.
De jeugdige inbreekster pleegde sa-
me2i1?let haar eveneens aangehouden
21-jarige vriend G. C. van D., machi
nist van beroep, vier inbraken. De ma
chinist brak in totaal zeven maal in.
De buit bestond voornamelijk uit gereed
schap ter waarde van 2000 gulden.
De arrestatie van het duo had plaats
na een verkeerscontrole. Een surveille
rende politieauto had al enkele malen
een auto gesignaleerd, waarin het twee
tal zat en hield deze aan om de papieren
te controleren. Het bleek dat Van D
geen rijbewijs bezat. In de wagen stonl
den een metalen kist, een weekeindtas en
een aktentas boordevol gereedschappen
Bij een verhoor op het politiebureau
naar de herkomst van het materiaal, viel
het duo door de mand.
een man die naast zijn fraaie staat
van dienst als bokser een minder
fraai strafblad bezit.
Voor Sonny beroepsbokser werd, heeft
hij tweemaal in de gevangenis gezeten.
Hij heeft een straf uitgezeten in de staats
gevangenis van Missouri wegens gewa
pende beroving en hij heeft in St. Louis
gezeten wegens het aftuigen van een po
litieman. Dit waren zijn zwaarste straf
fen voor zijn diverse vergrijpen die hem
op 19 arrestaties kwamen te staan.
In de staatsgevangenis van Missouri
te Jefferson City zaten de gevangenen
en de bewakers aan hun radio gekluis
terd en op zeker ogenblik ging bij beide
partijen een gejuich op.
Dat moment kwam toen het wereld
kampioenschap zwaargewicht boksen in
handen over ging van Sonny Liston.
Men voelde zich in de gevangenis recht
streeks bij de strijd betrokken, want
„Big Sonny" heeft hier gezeten wegens
gewapende roof.
„Natuurlijk waren we allemaal voor
Sonny", vertelde plaatsvervangend di
recteur W.P. Speinhauser, „Het leek wel
of voor de gevangenen hier de eigen eer
op het spel stond. Wat ik er zelf van
denk is dat Sonny nu een kans op reha
bilitatie heeft maar natuurlijk moet
hij daar zelf ook iets voor doen".
Een gevangenisstraf van twee jaar met
aftrek en voorwaardelijke ter beschik
king stelling van de regering met een
proeftijd van drie jaar en reclasserings-
toezicht heeft de rechtbank in Amster
dam gisteren opgelegd aan de 29-jarige
Amsterdamse decoratieschilder Bennie
L-, die het zijn ex-verloofde in het be
gin van dit jaar op allerlei manieren
lastig maakte.
Eerst met huisvredebreuk, later mis
handelde hij de beschermer van zijn
vroegere meisje met een fles. De officier
van juistitie had wegens poging tot het
toebrengen van zwaar lichamelijk letsel
en meermalen gepleegde huisvredebreuk
een gevangenisstraf van een jaar zonder
aftrek, waarvan drie maanden voorwaar
delijk met een proeftijd van drie jaar en
reclasseringstoezicht geëist.
Twee maal verschafte hij zich toegang
tot de étagewoning in de tuinstad Os
dorp waar het meisje woont. In de nacht
van 20 mei bleef het niet bij een woor
denwisseling, er kwam ook een scheer
mes en een kapotgeslagen fles aan te
pas. L. had die avond vijftien glazen
jenever gedronken.