Tal van
artiesten op
grand gala
du disque
PERQUIN
FOUTEN!
PINDA ft KAAS
Minter en Hinter en het fluwelen ventje
Mr. Roosjcn wil een
herziening van de
zendtijd
Glasschade bij
Mieke Telkamp
Luister naar
Kijk naar
Terugblik
HENDRIK ANDRIESSEN
IN KRO-PROGRAM
GEËERD
Radioprogramma 9s
Trek u terug
in de
beslotenheid
van de slaap
op een
maakt
Martin Mons
Stem-feuillefon
Televisieprogramma s
DAG
AAN
ZEEi^N
MacMillan wil
zijn kabinet
raadplegen
Nat. Chinese U-2
door Russen
neergeschoten?
FRANK SINATRA
in ziekenhuis
JE ZIET ZE WEER
STEEDS HEER!!
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 13 SEPTEMBER 1962
Thans is bekend geworden wie op vrijdag 28 en zaterdag
29 september tijdens het Grand Gala du Disque tijdens
de bijeenkomsten in het Amsterdams Concertgebouw en
het Scheveningse Kurhaus de Edisons in ontvangst zul
len mogen nemen. Voor de rubriek kamermuziek zijn
dat Sviatoslav Richter en Gerard Souzay, terwijl in de
rubriek vocale werken en opera Renata Tebaldi, Karl
Böhm en prof. dr. Wilhelm Ehmann tot de gelukkigen
behoren. In het tienerrepertoire is het Cliff Richard.
In de klassieke afdeling Nederlandse produkties staat
Albert de Klerk genoteerd en voor de klassieke con
certen Isaac Stern en Colin Davis. Jules de Corte krijgt
zijn Edison voor de rubriek cabaret, Ellen Craamer
voor Nederlands vocaal en Ella Fitzgerald voor inter
nationaal vocaal. Bij de Nederlandse jazz zijn het de
Diamond Five en voor de internationale jazz Oscar
CLIFF RICHARD
Peterson. Ad v. d. Hoed en zijn combo zijn eersten in
de serie Nederlands instrumentaal en Jacques Brei in
het Franse repertoire, terwijl Jean Dulieu de Edison
won in de groep kinderrepertoire. Wim Sonneveld zal
ook dit jaar de prijzen uitreiken. Zoals wij reeds eerder
berichtten zullen beide avonden voor een belangrijk ge
deelte door de tv worden uitgezonden
RENATA TEBALDI
ELLEN CRAAMER
(Advertentie)
Reumatiek
Griep
Migraine
Menstruatiepijn
Verkouden
Hoofdpijn
Spit
TOGAL
TOGAL
TOGAL
TOGAL
TOGAL
TOGAL
TOGAL
HELPT
HELPT
HELPT
HELPT
HELPT
HELPT
HELPT
Een van de indringendste vormen
van reclame maken is op perrons af
fiches en duurzame geëmailleerde bor
den aan te brengen. De reclamemen
sen weten dat Nederlanders altijd veel
te vroeg naar de trein gaan, een ge
woonte die we uit de tijd van de trek
schuit hebben overgehouden. En je
moet dan altijd een kwartier over het
perron drentelen. Je moet al die
borden dan wel lezen.
„Ik trek me er niets van aan" kun
je natuurlijk flink denken. Maar dat
ze toch een blijvende indruk maken
bewijst het feit dat ik er sinds enige
tijd een mis. Van vroeger (hoe vroe
ger kan ik me nauwelijks herinneren)
weet ik dat er op alle stations affiches
waren aangeplakt, regelrecht gericht
tot het „alleenreizende meisje". In
vier talen werd zij opgewekt, overal
waar zij in- of uitstapte, zich wanneer
zij „moeilijkheden ondervond" tot een
met name genoemde mevrouw te wen
den. wier telefoonnummer er met ste
vige letters bij vermeld werd.
Die borden hebben me altijd gefas
cineerd. Omdat ik ze als onbenul
lige leek, dat weet ik zo volstrekt
nutteloos vond. Want stel dat zo'n
alleenreizend jong meisje nu inder
daad moeilijkheden ondervond, tijdens
de reis, wat dan? Wat voor moeilijk
heden werd op die affiches niet ver
meld. Ik heb eens van een alleen-
reizend meisje gehoord dat die me
vrouw van de vereniging tot bescher
ming van alleenreizende meisjes op
belde om te melden dat ze haar trein
kaartje kwijt was. Nu, dat zijn toch
wel moeilijkheden, zou ik denken.
Maar de mevrouw zei dat ze daar niet
voor teas.
Welke moeilijkheden dan wel? Juist,
als er een Boze Man in het spel is.
Maar krijgt zo'n meisje dan gelegen
heid om op haar gemak het telefoon
nummer te noteren en in een cel op te
bellen? Als zo'n Boze Man een alleen-
reizend meisje moeilijkheden in de
weg legt, zal hij daarbij waarschijnlijk
niet behulpzaam zijn. Integendeel, zou
je zeggen.
Daarom denk ik altijd dat nooit één
van die mevrouwen is opgebeld. En
misschien zijn daarom nu al die bor-
van de perrons verwijderd.
elhcht heeft men een praktischer
vorm ontdekt om alleenreizende jonge
meisjes, m vier talen, te beschermen.
Uf misschien is het niet meer nodig,
in deze tijd. Vroeger zaten alleenrei
zende jonge meisjes met neergeslagen
ogen in een hoekje van de coupé,
doodsbang aangesproken te zullen
worden.
Deze week zat er in de trein nog een
alleenreizend meisje tegenover mij met
niet neergeslagen ogen. „Mag ik
even een vuurtje van U, ik heb mijn
aansteker thuis laten liggen, stom hè?"
7~\ze- 'fc ze' dat ik geen vuur op zak
naa. Ze keek me toen vol verachting
aan. Gelukkig was ze niet zó kwaad
dat ze me wilde aanvallen. Want er
bestaat géén vereniging tot bescher
ming van alleenreizende mannen
PRAET-MAECKER
'T'er gelegenheid van de zeventigste ver
jaardag van de Nederlandse compo
nist prof. Hendrik Andriessen zal de
KRO twee muzikale programma's ter
ere van de jubilaris uitzenden. Zondag
a.s. om 13.55 uur geeft het Radio Ka
merorkest o.l.v. Roelof Krol een uit
voering van de variaties voor fluit, harp
en strijkers van Hendrik Andriessen op
een thema van Frangois Couperin, in
1944 door de componist geschreven toen
hij directeur was van het Utrechts con
servatorium. De fluitsolist in deze uit
zending is Arie Alshout.
Volgende week dinsdagavond om 20.20
uur concerteert het Radio Filharmo
nisch Orkest o.l.v. Jean Fournet. Na de
ouverture „Die Entführung" van Mo
zart speelt Jean Fournier het vierde
vioolconcert van Mozart en dit radio
programma wordt besloten met de sim-
fonische etude, die in 1952 door Hen
drik Andriessen werd gecomponeerd.
\7olgens de voorzitter van de NCRV,
mr. A.B. Roosjen, is tegenwoordig
de radiotijd 's avonds tussen half zes
en acht uur zo belangrijk geworden,
vooral door de toeneming van het aan
tal televisietoestellen en de daardoor
veranderde luistergewoonten, dat de
omroepen een herziening van de zend
tijd onder ogen moeten zien. Boven
dien gaat het volgens de programma
leider van de NCRV niet aan, om deze
toptijd te gebruiken voor allerlei re
geringsuitzendingen over zebrapaden,
(Advertentie)
711c nii££aii'6
iw kuteXded. de beu».i/
levensgewoonten in Nieuw-Guinea enz.
Stuk voor stuk zijn het meestal on
derwerpen, die op een ander uur en
op een betere wijze door de omroepen
zelf voor de microfoon behandeld zou
den kunnen worden om het luisterend
publiek de gewenste voorlichting te
geven. Indien het derde programma
een feit zou zijn wil de NCRV ook op
de zaterdag zendtijd toegewezen krij
gen, o.a. om dan de gelegenheid te krij
gen op een actuelere wijze aandacht
te schenken aan het zaterdagvoetbal.
Nu' komt men eerst op de maandag
daarmee in de ether.
TYezer dagen kwam Mieke Telkamp bij
haar thuiskomst in haar woning aan
de Rembrandtlaan te Nieuw-Loosdrecht
tot de minder prettige ontdekking dat
ongewenste gasten een bezoek aan haar
woning hadden gebracht. Mieke, die
met haar echtgenoot, Gerard Zuur, op
een etentje bij vrienden was uitge
nodigd, had ook haar hond meegeno
men, omdat het wel laat zou worden.
Toen ze terugkeerde zag ze bovenlicht
branden, terwijl de tuindeuren open
stonden. Er was binnen een behoorlijke
ravage aangericht. Alle kasten en laden
tot zelfs op de slaapkamer toe waren
omgekeerd. Van haar toilettafel had
men een byouteriedoosje weggenomen,
waarin de vocaliste haar flonkerende,
glazen imitatiesieraden had weggebor
gen. Dit glaswerk was verdwenen, zo
mede een gouden tiendollarstuk in
frame met ketting. Verder werd er
niets vermist. De dader had kennelijk
gezocht naar geld maar dit niet aange
troffen,
Op Hilversum I (402 m) brengt de NC
RV om 20 uur een ensemble-parade en
om 20.45 uur de klankschets „Pioniers
voor Eden". Willem Vogel geeft om 21.30
uur uit de grote kerk te Haarlem een
orgelconcert en om 23 uur musiceert de
pianist Claudio Arrau. Tot slot is er om
23.45 uur de rubriek „Koperklanken".
Op Hilversum II (298 m) is er om
20.05 uur een concert getiteld „Festival
van Vlaanderen". Het hoorspel „Menuet
ter herinnering" wordt om 21.15 uur uit
gezonden en om 23.10 uur volgt een mu
zikaal programma onder de titel ,,in een
romantische sfeer".
Om 17 uur is er een directe eurovisie
reportage van de Europese kampioen
schappen atletiek te Belgrado. Na het
20.20 uur de rubriek AVRO's „Televi-
journaal bevat het avondprogramma om
zier" en om 20.30 uur een filmdocumen
taire over autobussen en buspassagiers.
Vervolgens worden de delen 2 en 3 van
de Duitse detectiveproduktie ,,De sjaal"
vertoond, terwijl in de pauze „Los Her
manos Zavala" voor een temperament
vol intermezzo zorgen. Tot besluit is er
om 22.10 uur een theaterreportage van
het Tsjechisch folkloristisch ensemble
,,Broln".
België Vlaams presenteert om 20.30
uur de film „Takajo" en om 20.55 uur een
telerecording van de VARA van het tv-
spel Onweer".
Een echt hoogtepunt kunnen wij met
de beste wil van de wereld niet aanwij
zen in het televisieprogramma dat de
KRO gisteravond de kijkers bood. Het
was een allegaartje van vijf programma
onderdelen, waarnaar vast niet alle kij
kers de hele avond zullen hebben zitten
kijken, laat staan ervan hebben genoten,
In woord en beeld was voor de Bra,
banders even interessant de korte re
portage van de Noordbrabantweek ir
Antwerpen.
De „Flintstones" dartelden weer over
het t.v.-scherm in het tekenfilmpje „goed
kamp". In het t.-v.-dansant zagen we
enkele goed uitgevoerde dansen terwijl
Wim Voeten en Jeanne Asman deze dan
sen technisch ontleedden.
Jan Cottaar viel in zijn „van onze
sportredacteur" in herhaling met de in
Luzern gehouden Europese roeikampioen-
schappen, waarbij enkele interviews met
topfiguren ons een paar wetenswaardig
heden wijzer maakten, maar daar bleef
het dan ook bij.
Een documentaire van Piet Kaart en
Manus van der Kamp „de kerk en haar
verkondiging" stelde weer het naderende
concillie" in het licht en vormde tevens
het sluitstuk van een midweeks program
ma dat middelmatig was over het alge
meen.
Hilversum I 402 111
DONDERDAG 13 SEPTEMBER
KRO: 12,00 Middagklok - noodklok 12,04
Licht instr. kwartet met zangsol. 12,25 V.d,
boeren 12,35 Land- en tuinb.meded. 12,38
Pianospel met ritm. begeleiding (gr.) 12,50
Act. 13.00 Nws. 13,15 Aqui Georgetown, im
pressies uit het Caraibisch gebied 13,20 Pla-
tennws. 13,30 Licht ork. met zangsol.
NCRV: 14,00 Metropole-ork. 15,40 Moderne
muz. (gr.) 15,30 Licht ens. 16,00 Bijbeloverd.
16,20 Alt en klavecimbel 16,35 Lichte gram.
16,45 V.d. jeugd 17,10 Lichte gram. 17,20
Country-Western- en Hillbillymuz. (opn.)
17,40 Beursber. 17,45 Koorzang (gr.) licht
muz. 17,55 Licht ensemble 18,15 Sportrubr.
18,30 Vocaal ens. 18,50 Sociaal perspectief,
lez. 19,00 Nws. en weerpraatje 19,10 Geeste
lijke liederen (gr.) 19,30 Radiokrant 19,50
Politieke lez. 20,00 Nederl. ens. 20,45 Pioniers
voor Eden, klankb. 21,00 Klass. muz. (gr.)
21,30 Kerkorgelconc. 22,00 Muziek voor mil
joenen (gr.) 22,30 Nws. en SOS-ber. 22,40
Avondoverd. 22,55 Boekbespr. 23,00 Pianorec.
klass. muz. 23,20 Boekbespr. 23,45 Gram.
23,55-24,00 Nws.
Hilversum II - 298 m
AVRO: 12,00 Amus.muz. en zangsol. 12,30
Land- en tuinb.meded. 12,33 Lichte gram.
12,50 Europese atletiekkamp. te Belgrado
13,00 Nws. 13,15 Meded., act. of gram. 13,25
Beursber. 13,30 Dansork. en zangsol. 14,00
Omroepdubbelkwartet 14,15 Klass. kamer-
muz. 14,40 V.d. vrouw 15,00 Zangrec. 15,30
Extra vitaminen (gr.) 16,00 Ridders van deze
tijd, klankb. 16,25 Gram. v.d. jeugd 17,10
V.d. jeugd 17,40 Hammondorgelspel, fragm.
uit musicals 18,00 Nws. 18,15 Europese atle
tiekkamp. te Belgrado 18,25 Promenade-ork.
en zangsol., operamuz. 18,55 Gespr. brief
19,00 Carroussel, licht progr. 19,55 Europese
atletiekkamp. te Belgrado 20.00 Nws. 20,05
Festival van Vlaanderen. Belgisch kamerork.,
sopraan en koor 21,15 Een menuet ter her
innering, hoorspel 22,30 Nws. 22,40 Act. 23.00
Sportact. 23,10 Romantische muz. 23,55-
24,00 Nws.
Brussel Vlaams
324 m: 12,00 Nws. 12,03 Amus.muz. 12.30
Weerber. 12,55 Amus.ork. en zang 12,50 SOS-
ber. 13,00 Nws. 13,15 Kamermuz. 14,00 Aida,
opera (3e en 4e bedrijf) 15,15 Pianorec. 15,30
Orkestconcert 1,00 Beursber. 16,06 Operette-
muz. 17,00 Nws. 17,15 Lichte gram. 17,50
Klavecimbelrec. 18,20 V.d. sold. 18,50 Gram.
57)
Juffrouw Tersteeg wou iets zeggen,
maar slikte haar woorden in. Wat gaf
het ook? En ten slotte had juffrouw
Berkelaar nog gelijk ook. Ze behoefde
het alleen niet zo cru te zeggen. Maar
ja, zo was juffrouw Berkelaar nu een
maal. Juffrouw Tersteeg zuchtte.
„Natuurlijk, als mevrouw Reimers u
haar aandeel mocht hebben vermaakt,
zou het aan u z.ijn te beslissen over
het al of niet opheffen van de zaak.
Maar ik zie niet in welk nut u ervan
zou hebben, als u bleef doorwerken. Of,
zoals je beter zou kunnen zeggen, door-
wachten," meende Carla Berkelaar met
een veelzeggende beweging naar de ca
bines, waarbij, werkeloos, de meisjes
rondhingen.
„Ja, veel nut zou het niet hebben,"
beaamde juffrouw Tersteeg.
„Enfin, u ziet maar," zei Carla Ber
kelaar nonchalant. ,,Nu, ik ga maar,
u ziet me vanmiddag nog wel."
Juffrouw Tersteeg keek naar de meis
jes, die in groepjes bijeen klompten in
de vreemd stille ruimte. Ze had hun
willen vragen, of ze niets beters te
doen hadden. Het stellen van zulke
vragen, vragen waarop niemand een
antwoord verwachtte, was haar een
tweede natuur geworden. Maar het viel
haar in, dat die vraag nu idioot zou
klinken, omdat de arme kinderen wer
kelijk niets anders te doen hadden.
„Loeki," vroeg ze ongewoon nederig,
„misschien zou jij even.. Och neen,
laat ook maar." Het was zo zinloos,
zo volkomen zinloos. Ook al zou er een
heel regement spinnen verschijnen en
een begin maken met het weven van
webbe over de wasbakken, de haar
drogers, de apparaten voor elektrische
ontharing en de hele mikmak, wat
kwam het er op aan? Hier in Votre Be
auté zou niemand die dingen ooit meer
nodig hebben.
„Neen, juffrouw Tersteeg is ook goed.
Uitstekend zelfs. Wilt u juffrouw Ter
steeg vragen of zij een ogenblik tijd
voor mij heeft?"
Juffrouw Tersteeg hief het hoofd
op. Dat was de stem van die inspec
teur, die de leiding had gehad van het
onderzoek naar de dood van mevrouw
Grijpsma. Wat kwam die man hier nu
weer doen? Die zaak was nu toch im
mers opgelost? Het had haar moeite
gekost zich te realiseren, dat mevrouw
Reimers, die zachte, vriendelijke me
vrouw Reimers, haar had vermoord.
En Truusje Smits ook. Die moord op
Truusje Smits, dat was wel het ergste.
Als alles wat ze had gehoord waar
was, of zelfs maar de helft ervan, had
mevrouw Grijpsma niet meer gekregen
dan ze verdiende. Maar Truus Smits!
En dat mevrouw Reimers tot zoiets in
staat was geweest! Neen, dat kon ze
toch nog niet verwerken.
„U wou mij spreken, inspecteur?
vroeg ze, terwijl zij op de bezoeker
toeliep. En opeens merkte zij, hoe ver
schrikkelijk moe zij was.
,Arme ziel', dacht Perquin, bij het
zien van haar weggetrokken gezicht.
En hij had eigenlijk het land aan zich
zelf, dat hij haar nu weer kwam opja
gen.
„Ik wou alleen maar even zien, hoe
die koffertjes nu eigenlijk worden op
geborgen," zei hij verontschuldigend.
„Ik beloof u, dat ik u werkelijk niet
lang zal ophouden."
„O, dat komt er helemaal niet op aan.
Ik heb alle tijd," antwoordde ze wat
bitter.
Perquin wierp een blik door de ver
laten ruimte, hij zag de landerig rond
hangende meisjes, de lege cabines en
begreep.
„U moet denken, dat dit allemaal
maar voorlopig is." probeerde hij te
troosten. „Het blijft zo niet. De men
sen vergeten zo gauw. En uw oude
cliëntèle komt wel weer terug. De Vot
re Beauté-preparaten zijn immers be
roemd. En ze mogen nergens anders
in Amsterdam worden verkocht of ge
bruikt dan hier."
Juffrouw Tersteeg haalde de schou
ders op en glimlachte dunnetjes.
„We zullen het maar hopen," zei zij.
„Wilt u nu even met me meegaan?"
Hoofdinspecteur Perquin volgde haar
naar een kleine kamer, waar langs de
wanden hoge kasten stonden. „Kijk,
hier worden die koffertjes bewaard. In
deze zitten de koffertjes voor de win
kelverkoop. In deze hier die andere,
die speciaal op de behoeften van iede
re cliënte zijn afgestemd.."
„Dat zijn dus de koffertjes, die hier
gebruikt worden? Wat zit er dan in
die derde kast?"
„Losse tubes, potjes, flesjes. Zij zyn
bestemd voor de verkoop."
„Zoals de koffertjes in die eerste
kast?"
thuis ook van die koffertjes. De samen
stelling wijkt in zover af van de in
houd van de koffertjes, die we hier ge
bruiken, dat in, ik zal maar zeggen on
ze koffertjes, ook nog dingen voor huid
verzorging zitten, die alleen maar vak
kundig gebruikt kunnen worden.."
„Zoals preparaten voor maskers?"
„Onder andere." Ze knipperde even
met haar oogleden. „Nu gebruikt de
ene dame meer van een bepaalde crème,
om maar eens een voorbeeld te noe
men, dan van de andere preparaten in
haar koffertje. Die crème zal dan na
tuurlijk gauwer verbruikt zijn. In dat
geval schaft ze zich een nieuw potje
aan. Ik wil maar zeggen, dat ze dan
geen heel koffertje behoeft te kopen,"
eindigde ze lam.
„Worden die losse potjes en tubes ook
in de winkel verkocht?"
„Neen, alleen aan vaste cliënten."
„Er bestaat natuurlijk een administra
tie, die nauwkeurig wordt bijgehouden
over de verkoop?"
„Ja, maar dat is het terrein van
juffrouw Berkelaar. Die verzorgt niet al
leen de voorraadadministratie maar de
hele boekhouding."
„Valt er uit die administratie op te
maken, aan wie die verschillende arti
kelen zijn verkocht? Neen? Natuurlijk
niet, dat was een vrij zotte vraag van
me. En de sleutel van deze kasten, wie
heeft die?"
„Ik," zei juffrouw Tersteeg kleihtjes.
„Mooi, en u geeft die koffertjes elke
dag uit al naar gelang zij nodig zijn
en bergt ze later weer op?"
Ze knikte zwijgend, een uitdrukking
van angst op haar lang, bleek gezicht.
Dan zei zij aarzelend:
„Neemt u mij niet kwalijk, inspec
teur, maar al die dingen hebt u toch
al eens gevraagd? Aan juffrouw Berke
laar en ook aan mij. De dag, nadat
het gebeurd was.. En de politie weet
nu toch wie.."
„Vertelt u mij eens, hoe weet u nu
precies van welke dame elk koffertje is?
Ik ben er zeker van, dat ik dat nog
nooit heb gevraagd, wel?"
„Op ieder koffertje staat de naam
van de eigenares. Daarvoor zorgt juf
frouw Berkelaar. Zij is erg., eh.erg
artistiek. En ze kan zulke prachtige
sierletters schrijven. Of schrijven is
het eigenlijk niet, ze doet het met een
penseel en verschillende kleuren."
„U heeft toch het koffertje van me
vrouw Grijpsma nog, hoop ik?"
„Ja, juffrouw Berkelaar zei, dat het
bewaard moest blijven voor geval de
politie het nog eens nodig had."
„Prachtig. Dan wil ik het nu graag
nog eens even zien."
Juffrouw Tersteeg opende de kastdeur
en haalde het koffertje te voorschijn.
„Maar hoe kan dat nu?" zei ze ner
veus. „Het is toch wel.Ja, haar
naam staat er op, maar.."
(Wordt vervolgd)
FAMILIE
In een kliniek in Rijssel liggen 2
jonge moeders, ieder met een baby,
die samen evenwel een gezelschap
vormen van: 2 moeders, 2 dochters,
1 grootmoeder, 1 kleindochter, 1
broer, 1 oom en 1 zoonMevrouw
Moterman en mevrouw Bernard zijn
namelijk moeder en dochter. De eerste
heeft een zoontje gekregen en de
tweede een dochtertje. En nu maar
uitrekenen!
RAAK
Een vrouw, gevolgd door drie
jongemannen, kwam een studen
tencafé in Parijs binnen, haalde een
sigaret te voorschijn en opende haar
tas als om naar lucifers te zoeken.
Ze diepte echter gebakjes en aller
lei zoetigheid op die ze
in snel tempo naar de man aan de
kassa wierp. Terwijl deze uitge
schakeld was, haalden de jonge
mannen de la van de kassa leeg en
de vier dieven maakten zich met
hun buit van 4000 nieuwe franken
uit de voeten.
DAS
De beroemde clown Zavatta, aan
wie onlangs de toegang tot een beken
de sjieke gelegenheid aan de Franse
kust geweigerd werd, omdat hij geen
das aan had, nam een kostelijke
wraak. Hij begaf zich naar zijn hotel
en strikte daar een beroepsdasje om,
twee meter lang en half geel, half
rood gekleurd.
SCHOOLARTS
De dokter moet Jantje testen voor
zijn gehoor, buigt zich voorover en
fluistert: Dag! Hoe heet je? Jantje
snapt er niets van, maar grijpt moe
dig het oor van de dokter beet en
fluistert terug: Jantje van Duren, en
hoe heet U?
SMOKKELSLVIPGANG
Dezer dagen hebben Baskische en
Spaanse smokkelaars een wedstrijd
gehouden in het onzichtbaar over een
grens sluipen. De douane deed mee
alsof het écht was!
9/7
Dienstgeheim?.
19,00 Nws. 19,40 Gram. 19,50 Vrije politieke
tribune 20,00 Amus.ork., koor en sol., Ame
rikaanse concertmuz. 21,00 Lichte gram.
21,30 Lichte orkestmuz. 22,00 Nws. 22,15
Lichte muz. 22,55-23,00 Nws.
Brussel Fraus
484 m: 13,00 Nws. 13,15 Gevar. muz. 14,03
Omroepkamerork., klass. muz. 14,35 Ope-
rettemuz. 15,03 Lichte muz. 16,08 Lichte muz.
17,00 Nws. 17,50 Pianospel 18,30 Popul. muz.
19,30 Nws. 22,00 Wereldnws. 22,55 Nws.
Hilversum I - 402 m
VRIJDAG 14 SEPTEMBER
KRO: 7,00 Nws. 7,15 Oude kamermuz. (gr.)
7,45 Morgengeb. en overw. 8,00 Nws. 8,15
Lichte gram. 8,50 V.d. huisvr. 9,35 Waterst.
9,40 Schoolradio 10,05 Semi-klassieke orkest
werken (gr.) 11,00 V.d. zieken 11,40 Strijk-
kwart. (gr.), oude muz. 11,50 Als de ziele
luistert, lez.
Hilversum II - 298 m
VARA: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20
Soc. strijdlied 7,23 Lichte ochtendklanken
(gr.) (Om 7,30: Van de voorpagina, praatje)
8,00 Nws. 8,18 Muz. ochtendpost (gr.) 9,00
Gym. v.d. vrouw 9,10 Concertgeb.ork., klass.
muz. (gr.) VPRO: 10,00 Schoolradio
VARA: 10.20 V.d. vrouw 11,00 V.d. kleu
ters 11,15 Klass. muz. (gr.) 11,35 Orgelspel.
DONDERDAG 13 SEPTEMBER
NTS: 17,00-19,00 Eurovisie: Europese atle
tiekkamp. te Belgrado 20,00 Journ. AVRO:
20,20 Televizier 20,30 Autobussen, filmdo
cumentaire 21,00 De sjaal, detective-film
(dl. 2 en 3) 22,10-22,40 Tsjechisch folkloris
tisch ensemble.
VLAAMS BELGIë: 15,00-19,00 Eurovisie
Belgrado: Europese atletiekkamp. 19,30 Gram.
v.d. jeugd 20,00 Nws. 20,30 Takojo, film
20,55 Onweer (Wetterleuchten), spel 22,25
Nieuws.
FRANS BELGIë: 15,00-19,00 Eurovisie Bel
grado: Europese atletiekkamp. 19.30 Pro
gramma over het liberalisme 20,00 Journ
20,30 Nwe films 21,00 Detectivefilm 21,50
Wetenschappelijke uitz. 22,40 Nws.
(Advertentie)
EN ADOX Cl 8 GEEFT
KLEURENWARMTE
AAN UW DIA'S
PROJECTOR toont U
ieder detail van al Uw
dia's.
Gemenebestconferentie
Het gaat de Britten bij hun streven tot
aansluiting bij de Euromarkt niet voor
de wind. Premier MacMillan heeft zich
zelfs genoodzaakt gezien het kabinet te
raadplegen in verband met de stormen
van kritiek die de gemenebestpremiers op
het plan tot aansluiting bij de EEG hebben
ontketend. Het overleg met het kabinet
zal waarschijnlijk vandaag plaatsvinden.
Het is niet uitgesloten dat MacMillan de
mening van zijn ministers zal vragen om
trent een geheel nieuw uitgangspunt voor
de onderhandelingen. De eerste minis
ter van Nigeria maakte zich tot woord
voerder van deze stroming in het college
van premiers, door te zeggen dat de
Afrikaanse staten recht behoren te heb
ben op rechtstreekse onderhandelingen
met de E.E.G.
De Canadese premier, Diefenbaker,
vertegenwoordiger van het belangrijkste
gemenebestland na Engeland, opperde
gisteren de mogelijkheid dat de nu aan
de gang zijnde conferentie niet uit de
voorliggende problemen zou geraken en
dat er in het voorjaar een nieuwe ver
gadering zou moeten worden gehouden.
Er zijn slechts twee voorstanders opge
staan.
Een der nationalistisch-Chinese des
kundigen inzake communistisch-Chinese
aangelegenheden, professor Tjeng Hsueh
Tjia, heeft verlaard, dat de nationalis
tische U-2, die onlangs hoven het Chine
se vasteland werd neergeschoten, ver
nietigd moet zyn door een Russische ra
ket, afgevuurd door Russen.
Hij meende voorts, dat er een moge
lijkheid was, dat het toestel door een
conventioneel luchtafweermiddel omlaag
was gehaald. Dat zou het geval geweest
kunnen zijn, als de U-2 door een of an
der defect hoogte zou hebben verloren.
Tjia zei ook, dat blijkens de rappor
ten van spionnen op het vasteland, de
Russen, na officieel de Russische mili
taire missie in China te hebben opgehe
ven, een aantal eenheden in het land
hebben gehandhaafd. Tot deze eenheden
zouden groepen kunnen behoren, die spe
ciaal zijn opgeleid om raketten af te
vuren.
De zanger en acteur Frank Sinatra is
dinsdag ter observatie in het „Cedars of
Lebanon"-ziekenhuis in Hollywood opge
nomen, De aard van de ziekte is niet
bekendgemaakt, maar verwacht mag
worden, dat hij daar verscheidene dagen
zal moeten blijven.
Het ligt in de lijn der verwachting, dat
Smatra vóór het begin van de opnamen
voor zijn nieuwste film „Come blow
your horn", die volgende week beginnen,
weer uit het ziekenhuis ontslagen zal
zijn, aldus heeft iemand uit de omge
ving van Sinatra opgemerkt.
(Advertentie)
ventje weer hoog door de wolken voer
de groeide de ongerustheid bij de heer
en mevrouw Poenzuiger over het weg
blijven van hun lieveling. Vooral sinds
de politie had gemeld, dat zij verband
1 zocht tussen Humpie's verdwijning en
die van een ballon
Mevrouw Poenzuiger bette zich de o-
12-3. Terwijl de ballon het fluwelen gen, die rood zagen van het schreien,
terwijl de heer Poenzuiger steeds weer
nieuwe sigaren doorbeet.
,,Ik houd het niet langer, Truus," zei
hij plotseling. „Trek je bontmantel aan,
we gaan zelf met de wagen om hem
te zoeken. Die politie is maar niks.
En hij belde de chauffeur om de limou
sine voor te rijden.
„Japik," zei hij, toen ze even later
in de wagen zaten, „druk je gaspedaal
tot de plank en haal eruit wat erin zit.
En kijk ondertussen uit naar een bal
lon."
„O lieve," zei mevrouw Poenzuiger
angstig, „niet zo hard alsjeblieft, dat
brengt me van streek."
„Zwijg Truus!" sprak de heer Poen
zuiger, „het gaat om onze zoon."
Mevrouw Poenzuiger begon te snikken.
„Onze Humphrie. Lieve tere Humphrie."
,,In een ballon! Wat zal hij het koud
hebben!"
De wagen raasde voort over de weg*
Maar hoegoed Japik ook in de lucht
keek, nergens vertoonde zich een ballon.