Papier voor UW pen Omstreden rede Aan de rol Vul in: 1, 2, 3 EN WIN c Brief uit Canada NAJAARSBEURS GEBRUIKSGOEDEREN VREDENBURG GEBOUWEN ARTIKELEN VOOR HUISHOUDELIJK EN PERSOONLIJK GEBRUIK Oude vinding herleefd Er rijden weer auto's op energie uit de zon 7 c!£jn U FAW 12 M 13 Hl 14 IJl 15 IJ 16 Hl 17 Commando luchtverdediging vierde tweede lustrum Schade op St.-Maarten: 5 miljoen H I en blattS 4 'gor ito Inhoud t rijmt tweed, mo- dagblad de stem van zaterdag 10 september 1960 Deze week in het buitenland Ruimer taak voor de Navo is te overwegen Tover GLANS op de BLADEREN met Itisso Kinderverlamming in Hamburg I kwartje per kolom 4 kolommen f I .- 1 1 £t. i li ui lvj 1 A 1 1 i B 1 1 I 1 D fl 1 i E 1 1 1 F 1 1 G 1 1 1 H 1 i 1 1 1 K i 1 Li. 1 -Jl I kwartje per kolom 4 kolommen f I.- r St. i li in ,v| 1 A 1 1 1 B 1 i C 1 1 D E 1 1 1 F 1 1 r 1 G I l 1 H 1 i i 1 J l K Li. 1 -Jl Nieuwe Taunus in oktober COLLECTE wdkoper Is de nieuw ste Jacquard en 'fen. tweed, ge in moderne met rok. [RUITJES, Ita. rof en fijn ge- 'is ruime keuze Iparfs naar: Tel, 3179 t Advertentie) fÊ m V gecombineerde W ME M vervoerbiljettert W verkrijgbaar I W de NS.-nations (r 't.oeeanesbriis MÊÊPW -- - KFFÊÊ MAANDAG DINSDAG WOENSDAG DONDERDAGVRIJDAG ÊFFÊFW ZATERDA f2.50 M W W SEPTEMBER W W SEPTEMBER L SEPTEMBER K D W SEPTEMBER M SEPTEMBER J SEPTEMBER He jongste persconferentie van de Franse president De Gaulle heeft nog al stof doen opwaaien. Zij heeft vooral buiten Frankrijk aanleiding ge geven tot kritiek. Dit was ook logisch, omdat De Gaulle zoals wel werd verwacht, nu zijn plan nen voor een betere Europese politieke samenwerking uiteenzette, welke weer van de nauwelijks begonnen ontwik keling naar Europese integratie afbui gen en deze veeleer stuiten. De Gaulle wil geen supranationale structuur en hij beperkt voorshands de Europese politieke samenwerking tot de zes lan den van de EEG. al houdt hij de deur voor samenwerking ook met de andere Europese landen, met name met En geland op een kiertje open. Wordt dit geen klein-Europese front vorming in de NAVO en een opwan delen door Europa van een derde weg tussen Rusland en Amerika, heeft men zich bezorgd afgevraagd. Die bezorgdheid heeft zeker reden van bestaan wij wezen er al eerder op toch moeten we ook in het oog houden, dat De Gaulle Frankrijks deel neming aan de NAVO niet kwestieus heeft gesteld. Er kan volgens hem geen sprake zijn van een scheuring in de NAVO, maar deze heeft een nieuwe stimulans nodig. Wat bedoelt hij daarmee? Twee din gen: de NAVO moet niet, zoals tot he den, enkel op de verdediging van Europa bedacht zijn, maar tevens het Midden-Oosten en Afrika beschermen hier denkt de Franse president na tuurlijk ook aan Algerië en verder moet de defensie meer een zaak van de nationale regeringen blijven. In dit laatste schuilen eigenlijk de meeste voetangels, omdat toegeven aan dit Franse inzicht op een desinte gratie van de met zoveel moeite en nog nooit volledig geïntegreerde NA- VO-stri,idmacht zou kunnen uitlopen. Het is ook niet goed in te zien, welke stimulans de NAVO er van kan onder vinden. Maar wel begrijpelijk is, dat De Gaulle zelf zo volledig mogelijk over het eigen Franse leger wil be schikken, o.a. al weer om vrij en ruim in Algerië te kunnen manoeuvreren. "gijn ander doelwit de NAVO mede voor het Midden-Oosten en Afri ka te interesseren en in te zetten kan men eerder waarderen en wellicht zelfs beschouwen als een mogelijk noodzakelijke zet in de strategie van de koude oorlog. Daarbij dient men dan in het oog te houden, dat die koude oorlog wel iswaar sterk op Europa blijft gericht, zoals nu weer blijkt bij de weer op laaiende spanning om Berlijn, maar dat zij al lang 'öok de hele wereld om spant tot aan de deur van de Ver. Staten en nu wel heel speciaal aan het woeden is in Afrika, met name dan in Kongo. Terwijl nu de NAVO over Europa waakt, dreigt de Russische invloeds sfeer zich tot een door die defensie instelling niet gedekt Afrika uit te breiden en zou het aan het Sovjetblok aldus kunnen gelukken Europa van het zuiden uit aan te tasten en tegelijk van die zijde en vanuit het oosten in een tang te vatten. Het Midden-Oosten, daar daartussen ligt is vanouds maar een zwakke stee en met een hoofd figuur als Nasser bovendien een du bieus geval. Wanneer de Franse president dan ook zoveel kritiek oefent op het op treden der Ver. Naties in Kongo, dan is dit toch wel niet alleen, omdat hij die Ver. Naties ook zo graag buiten de zgn. intern-Franse aangelegenheid van Algerië wil houden, maar tevens omdat hij zich realiseert, dat de Ver. Naties met haar geïmproviseerd zwak leger te zwak kunnen zijn om Afrika tegen de opdringende Sovjet-inmen ging stand te laten houden. In zijn op vatting hadden de Ver. Staten, Enge land en Frankrijk door een gezamen lijk waarborgen van de soevereiniteit van Kongo veel beter inmenging „van bepaalde zijde" hebben verhoed. £)e gebeurtenissen, die thans in Kon go plaatsgrijpen, schijnen de ge- dachtengang van De Gaulle te beves tigen. De chaos in Kongo is nu in de aanwezigheid der V.N.-troepen wel ten top gedreven en die troepen staan er bi.i met het geweer aan de voet. Zelfs als zij ingrijpen, is het de vraag, of zij er nog orde kunnen brengen en hoe lang die wel op zich zal laten wachten. De Ver. Naties moeten nu ook nog gaan beslissen, of dat ingrijpen in de binnenlandse aangelegenheden van de op een onbewaakt ogenblik soeverein gemaakte staat wel tot haar taak be hoort. Die beslissing ligt zelfs bijzon der moeilijk, omdat men zich aanvan kelijk op het standpunt heeft gesteld, dat zij die taak niet op zich hadden te nemen. Het ombuigen van zijn be leid gesanctioneerd te zien zal Ham- marskjoeld in de Veiligheidsraad wel moeite kosten. Nu Loemoemba met kunst en vlieg werk het Kongolese parlement naar zijn hand zette, zal de Sovjet-Unie niet nalaten vurig op te komen voor deze „legale'' amokmaker, die helemaal geen communist is, alleen maar zijn jonge ren naar achter het IJzeren Gordijn laat gaan om communisten te worden en liever zelf met Russische legerwa gens en vliegtuigen in zijn land „orde op zaken" stelt dan dit „overbodige" werk aan de Ver. Naties toe te ver trouwen. Gezien dit alles, lijken de voorstel len van De Gaulle om de NAVO liever ook maar bij de bescherming van het Midden-Oosten en Afrika te betrek ken, nog zo verwerpelijk niet. Men moet zich welhaast afvragen, of hij daarmee eigenlijk al niet te Iaat komt. De commandant van het commando luchtverdediging commodore A.B. Wolff heeft vrijdagmiddag na de beëdiging van achttien luchtmachtca.detten op de vliegbasis Soesterberg een rede uitge sproken waarmee hij het tienjarig be staan van het commando luchtverdedi ging herdacht. Dit wapen heeft zich uit de eenvoudi ge outillage na de oorlog opgewerkt tot een apparaat dat aan slagkracht en doel treffendheid heeft gewonnen, aldus com modore Wolff. „De paraatheid van het commando is reeds enige jaren zodanig, dat het Ne derlandse luchtruim dag en nacht actief bewaakt wordt tegen eventuele ongeno de indringers," zei hij. Ongeveer driehonderd vliegtuigen van diverse typen met uitgebreide moderne faciliteiten en hulpmiddelen staan het commando ter beschikking. Het vormt op het ogenblik de grootste component van de Wcsteuropese luchtverdedigings organen. Wat geoefendheid en paraat- Vice-premier C. D. Kroon van de An tillen, die een reis naar St. Maarten heeft gemaakt, heeft donderdagavond in Willemstad verklaard de schade, door de orkaan „Donna" op St. Maarten aan gericht, te schatten op in totaal rond 5 miljoen Nederlandse guldens. De scha de aan particuliere bezittingen schatte hij op een miljoen gulden. Rond 20 per cent van de woningen op het eiland zou min of meer ernstige schade hebben op gelopen. De schadecommissie richt haar activiteit in de eerste plaats op het par ticuliere bezit, omdat vele mensen vrij wel alles verloren hebben. Financiële hulp op ruime schaal is nodig, aldus de heer Kroon, mede omdat de overheid, die steeds met een groot tekort te kapi- pen heeft, niet alleen kan bijspringen. Het wegennet op St. Maarten is voor een groot deel intact gebleven, maar bomen en planten hebben veel geleden. Saba en St. Eustatius hebben geen schade geleden. Donderdagmorgen is een schip met kleding en voedsel van St. Maarten naar het zwaar getroffen Anguilla ver trokken. III! Advertentie) BLADVERNIEUWER houdt de bladeren glanzend en stofvrij en voorkomt tevens voor- tijdige bladafval. Voortdurend schoon maken van Uw Ficus, Clivia, Sansevieria en andere hardloofgewas- sen thans overbodig. Neem zelf de proef, U ziet direct het verschil. MEDICA-', HERTOGENBOSCH De gemeentelijke gezondheidsdienst van de Duitse stad Hamburg heeft moe ten constateren dat kinderverlamming een beklemmend probleem binnen de stadsmuren is geworden. Deze week zijn 12 nieuwe gevallen gesignaleerd, waardoor het aantal polio- P^.^nten in 1960 tot 84 is gestegen. Bij een poging om verdere versprei- ïng van de ziekte zoal niet te stoppen, aan toch af te remmen, zijn sportmani festaties opgeschort om de kinderen te oenoeden voor oververmoeidheid Vier leden C Zijn aan de ziekt® ov< inVpddX" stdklnatraVuCrlgaTr VveaUrdgeemJd0.0rt' H'°r Zij" honderd IDDEN augustus 1960 verwekte in de parken van Londen een zeer ouderwetse auto de grootste sensatie" van het jaar. Het was een Baker Electromobiel van 1912. Een vrolijke jonge Amerikaanse dame, mrs. Escoffery, zat aan het stuur. Zij is de gelukkige bezit ster van een wagen, die misschien een re volutie in de automo bieltechniek betekent. Goed, de wagen is nog niet zo snel; hij loopt maximaal een 60 km per uur. Maar hij maakt geen geruis, alles gaat op de meest „elegante wijze", géén benzinestank, géén uitlaatge- knetter. i/TISSCHIEN herinneren zich nog tal VI van lezers de zwarie elektriscne koets, die voor de eerste wereld oorlog hier en daar in het straatbeeld verscheen en de paardetram in snel- neid beconcurrerede? ET zij.i de satellieten, die de bezit ters van de oeroude elektromobiri op een geheel nieuw idee hebben gebracht: Verscheidene satellieten en ruimtevaartschepen zijn van duizenden znnnebattenjen voorzien en verschaffen zich elektrische energie mot behulp van deze fotocellen. Tiros I, de weersatel- Uet, die 23.000 wolkenopnamen maakte, had zulke fotocellen en Pionier V, die op 12 juli 1960 in de buurt van Venus moet zijn aangekomen, maar tot dusver gezwegen heeft. Pionier V had 6.000 fotocellen op zijn „wieken", die het zonnelicht in elektrische stroom ver anderden, En als men deze fotocellen zou gebruiken om een auto aan te drij. ven....? Dit idee had dr. Charles Es coffery van de International Rectifier Corporation, die in de stad El Segundo in Californie is gevestigd. Hij heeft dit idee direct gerealiseerd. Hij monteer de 10.000 zonnebatterijen op een bord van ca. 2 vierkante meter en bevesti«- de het aggregaat op het dak van ee°i antieke electromobiel Men plaatste het vehikel in de felle zon en ziedaar het zonlicht wakkerde de elektronen van de zonnebatterijen aan. die zich tot stroom verzamelden en de batte rijen van de auto compleet konden op laden. Men nam slechts in plaats van selenium cellen, siliconcellen. „Iedere dag komt er meer energie van de zon op aarde dan de mensheid vanaf het Stenen Tijdperk tot 1960 heeft voort gebracht. Eens zullen de aardse bronnen van energie tekort schieten! Dan zal de mensheid op zonne-energie moeten overgaanverklaarde mr Escoffery. DEZE Californische firma produceert fotocellen en de afzet stijgt bijna per uur. Zon ne_e lemen ten worden gebruikt voor zoetwaterwinning uit zeewater, voor transistor-radio's, „bran- darisverlichtingen", nieuwe wegsigna- len en radiostations, enz. Verder voor het automatisch opengaan van deuren in fabrieken en warenhuizen en voor fotografische lichtmeters! EN als het regent? vraagt men. „Dan stopt de oplading natuurlijk, maar met zeer gevoelige cellen zal men de zonnecellen nog kunnen verbeteren. En tenslotte moet men tijdens goed weer laden, dan kan men in de regen rijden...," is het antwoord. heid betreft kan het zich met alle bond genoten meten. De aanvankelijke bemanning van het wapen, 2100 man, is uitgegroeid tot bij na 8000 militairen en 679 burgers. De .Spitfires" en „Meteors" van de begin periode zijn vervangen door moderne Hunters en F-86K ..All Weather" vlieg tuigen. Ook de lichtere vliegtuigen, die ten dienste staan van de directe steun aan de landstrijdkrachten, zijn vervan gen door moderne Piper Cubs en Hil- ler en Alouette-helikopters. Kortgeleden is de vervanging van de oude Dakota- transportvliegtuigen door F-27 Fokker Friendships begonnen. De slagkracht zal nog meer worden verhoogd door de reeds begonnen intro ductie van geleide wapens voor onder schepping van luchtdoelen, zowel vanaf de grond als vanuit de lucht. De outil lage van de vliegbases en navigatie- stations voldoet aan de hoogste eisen, aldus comm. Wolff. De radarstations zullen binnenkort worden uitgerust met de nieuwste en de meest moderne appa ratuur die op de wereldmarkt verkrijg baar is. WOONELLENDE In februari van dit jaar werd bij mij in de straat te Breda nieuwe riolering aange legd. De huizen werden erop aangesloten doch mijn woning werd vergeten Er begon zich een afschuwelijke stank te ontwikkelen en toen er een behoorlijke re genbui viel werd de ruimte onder de vloer der huiskamer, keuken en bijkeuken her schapen in een complete beerput. U kunt zich voorstellen wat een toestand dit opleverde. Mijn vrouw en vijf kleine kinderen die de hele dag in dit huis moeten vertoeven werden ziek van de stank. Ik waarschuwde direct de bouw- politie en mijn huis werd ook op de rio lering aangesloten. Van wat er bij mij onder de vloer zat trok men zich niets aan. Ik heb de huis eigenaar er bij gehaald, maar die schuift het op de aannemer die de riolering ge legd heeft. Het werd zomer en de vliegen vonden een pracht broedplaats. Met hele wolken komen zij tevoorschijn. Weer waar schuwde ik de bouwpolitie, die mij mee deelde dat dit wel eens een langdurige geschiedenis zou kunnen worden. Zij zou den in ieder geval de huiseigenaar waar schuwen. Twee maanden later informeerde l l Hierboven plaatsen wy nog enkele invulkolommen voor onze puzzel Vul in: 1, 2 of 3.... en win. Deelnemers kunnen deze gebrui- llllllllllllllllllllllllllllllllll TOTAAL gebrek aan technische kennis hoeft nog geen reden te zijn om maar niets aan uw gemotoriseerd vervoermiddel te doen. Een beetje weg wijs worden in de werking en het on derhoud van uw twee- of vierwielige benzineconsument is heus geen heksen, toer en u bewijst er uzelf en anderen een grote dienst mee. In de eerste plaats uzelf door het kostenbesparende preventieve onderhoud en nogmaals uzelf en anderen door te rijden in of op een betrouwbaar voertuig. N geen geval verdient het aanbeveling door uw jongste zoon „even" de wielen te laten wisselen. Een niet goed vastgedraaid wiel wil er namelijk nog wel eens aflopen waardoor de be stuurbaarheid wel min of meer in het gedrang komt. Gebruik voor het vast draaien van uw wielmoeren dan ook bij voorkeur een kruis- of slinger sleutel. ken ais zy meer dan vier kolommen willen invullen. Inzendingen uiterlijk dinsdagavond 18.UU u., postbus 2500. Amsterdam PAS door vrij hevige hoofdpijn kwam u wellicht op de gedachte dat er misschien wel eens iets aan de carterventilatie zou kunnen haperen. Deze ventilatie is in uw auto aange bracht om de dampen uit het onder carter af te voeren. Dit kan. al dan niet via een filter, direct naar de bui tenlucht gebeuren en wel meestal aan de onderzijde van het voertuig. Een andere methode is de oliedampen via de carburateur boven de zuigers te brengen. In dit geval is de ventilatie geforceerd. Defecten of verstoppingen aan een afvoersysteem kunnen de dampen in uw voertuig terecht doen komen. ^LEPENDE remmen zijn remmen, die. j hoewel er geen druk uitgeoefend wordt op het rempedaal, toch con. lact maken met de remtrommel. Hier door zullen de remschoenen overmatig slijten terwijl uiteraard ook een ge deelte van het motorvermogen nutte loos verloren gaat. Voor de doorsnee rijder niet altijd direct als zodanig te onderkennen doch als controlemaatre gel vrij eenvoudig op te sporen. Wiel opkrikken en met de hand ronddraaien. Een dan hoorbaar slepend geluid In oktober komt de Duitse Fordfabriek met een nieuw model Taunus aan de markt. Volgens voorlopige berichten zou het voornaamste kenmerk van de wagen daarin bestaan, dat hij niet meer de „trapeziumlijn" vertoont, die de huidige Europese automobiel over het algemeen kenmerkt. Volgens de fabriek zou men hiermee betere pres taties uit de wagen krijgen bij een geringer benzineverbruik. spreekt voor zichzelf terwijl een ab normale zware „gang" van het wiel ook meestal wel in dezelfde richting duidt. U VRAAGT MAAR DE HEER B. te Rucphen heeft er 15.000 km in zijn Renault opzitten en be merkt nu tot zijn misnoegen een lichte shimmyneiging bij snelheden boven de 100 km/h. Als zelf verzor ger en dus vol zorg vraagt nij ons wat wij hiervan denken. Het is u waarschijnlijk wel bekend dat shimmy bepaald niet als fabrieks- kwaal van Renault kan worden aan gemerkt. We zullen dus moeten gaan zoeken. Omdat het stellen van een diagnose op afstand vrijwel onmo gelijk is moeten we in dit geval vol staan met in volgorde van waar schijnlijkheid het opsommen van enige mogelijke oorzaken. Deze zijn: voorwielen in onbalans (hoe groter de snelheid des te meer merkbaar): bandenspanning niet juist of onge lijk: voorwiellagers te los; ruimte op kogelgewrichten of enig ander deel der stuurinrichting; veer c.q. schok- brekerbevestiging los. We raden u verder aan ook de achterwielen en al wat daar zo bijhoort nog eens goed te controleren want ook van daaruit kan shimmy in de hand gewerkt worden. ©OGQOOGQGG00Q0GOGQOGGOOÖ0GO00OG0OOOO0OOOOOOOOOG0OOOOG :N BOSCH, GILZE Onderstaand stukje heeft met economie te maken en met enkele andere hoogst ernstige zaken. Maar omdat het ook over auto's gaat, vonden we het interes sant genoeg, om het in onze wekelijkse rubriek mee te nemen. Het is vertaald en ontleend aan een brief van iemand, die een jaar of zes, zeven geleden naar Canada is geëmigreerd. Jammer, schrijft hij, jammer, dat het blijk baar onmogelijk is, om in Canada tot een sta biele economischetoe. stand te komen. Het is altijd hollen of stil staan. Op het ogenblik gaat het weer omlaag. Ook de voortdurende grote werkloosheid baart zorgen. Om het maar heel eenvoudig te zeggen: de hoge le vensstandaard in dit land is niet bereikt als resultaat van een func tioneel groeiproces, maar geforceerd door en tengevolge van de oorlogseconomie. We hebben op het ogen- blik een mooi produk- tie-apparaat, maar de lonen zijn zó hoog, dat we niet concurreren kunnen. We exporte ren, zoals altijd grond stoffen als hout, kolen en ertsen en onze markt wordt overstroomd met Japanse, Duitse en an dere Europese produk- ten, die goedkoper zijn, dan wij ze kunnen ma ken, ondanks invoer rechten. Een goed voorbeeld is de automobielindustrie, een van de kurken, waarop onze economie drijft. De autoverkopen stijgen elk jaar in snel tempo. Maar de invoer neemt ook steeds toe op het ogenblik bestaan onze autoverkopen voor dertig procent uit Euro pese wagens. Toen wij hier arriveerden werd elke Europese auto nog als curiositeit bekeken. De toename van de in voer komt voor een goed deel voor rekening van de aanvankelijk nogal vernuisde Volks wagen. De Europese wagen is goedkoop en van goede kwaliteit, terwijl hier een auto gebouwd wordt, om snel af te schrijven zoals alles hier). Als ons pro- dukt al lang uit elkaar ligt, rijdt dat Europese wagentje nog vrolijk rond. ik bij die huiseigenaar, maar die had niets van de bouwpolitie vernomen. Ik werd dus finaal voor de gek gehouden. Toen ik mijn huisdokter over deze ellen de raadpleegde, adviseerde hij me contact op te nemen met de G.G.D. en gaf me een brief mee. Ik nam dat contact op, de brief werd gelezen en ik kon gaan. „Ja, het stinkt wel een beetje, maar ziekten kunnen er niet uit voortvloeien." Tot op heden is in de situatie nog niets veranderd en ben ik ten einde raad. Ik ben een eenvoudig mens. Ik dacht dat instellingen als bouwpolitie en G.G.D. mij zouden kunnen helpen. Zij kunnen of zij willen mij niet helpen. Ten tijde van de huurverhoging werd be kendgemaakt dat 'n gedeelte geblokkeerd zou worden als stok achter de deur om de woning in bewoonbare staat te houden, Ja, ja... Ik maak dit geval bekend, omdat ik mij eerst tot de instanties gewend heb waar van ik meende dat die hiervoor waren. Nu ik echter overal met een kluitje in het riet gestuurd wordt en het niet langer met vrouw en vijf kleine onschuldige kinderen in die varkensstal kan uithouden, maak ik het openbaar om de handelwijze van b.g. instanties te laken en in de hoop dat er onder de lezers mensen zijn, die mij raad kunnen geven om uit deze toestand te ge raken. BREDA A.S. EREMETAAL Terwijl onze meisjes huilden in Rome omdat ze niet aan goud, zilver of brons konden komen, Wijst een onderwijzer in St. Annaland Het hem toebedeelde goud zonder meer van de hand. Het is moeilijk hier een vergelijking te trekken Doch beide gevallen zullen tot lering strekken Dat eremetaal alleen door topprestatie is te halen En men een onderscheiding niet door willekeur mag bepalen. Laat men de onderscheiding zijn waarde hergeven Zodat men ze niet aan eenieder kan geven Doch dat men met ere kan zeggen Die heeft de onderscheiding verdiend En niet, zoals voorheen Die heeft hij door bemiddeling van 'n vriend. BREDA M. v.d. V, (Zo kras als inzender het stelt is het niet. Een onderscheiding is wel degelijk vaak een beloning voor bijzondere ver diensten. Doch vooral in de ambtelijke wereld komt het nogal eens voor dat ze eenvoudig automatisch wordt toegekend na een bepaald aantal dienstjaren, terwijl de hoogte van de onderscheiding eenvou dig wordt bepaald door de rangorde van de functie. In het Tholense geval viel het nu speciaal op, dat voor veertig jaren on derwijzen, een belangrijke taak in dienst van de jeugd, slechts een eremedaille werd toegekend en geen eigenlijke ridderorde Daar klopt iets niet. Red.) FANTASIE ROND HANSWEERT In Panorama wordt momenteel een ver volgverhaal afgedrukt, getiteld: „De smok- kelvaart van de Maia". De schrijver van dit artikel noemt het een kolderiek doch echt gebeurd verhaal van een tocht door de bin nenwateren. Dit „echt" gebeurde verhaal is werkelijk als een bom bij de Hansweertse bevolking en douana ingeslagen. Het is een en al degradatie van de plaats Hansweert en van het douanepersoneel dat daar heus nauwgezet haar dienst verricht In de derde aflevering van dit verhaal wordt de aankomst en het verblijf te Hansweert zeer illustratief aan de lezer voorgescho teld en de geïnteresseerde lezer weet dan direct dat de plaats Hansweert niet meer is dan „een samenvoegsel van roestige slui zen, booglampen, moppen beton en bak stenen barakken vol douaniers." De plaats Hansweert wordt verder beschreven als zijnde „een dijk met enkele huizen en twee cafés" terwijl eveneens in cjit artikel de achterlijkheid van de bevolking van Hansweert en omgeving duidelijk te proe ven valt. Wij willen hier wijzen op het etentje dat in een Hansweerts café niet te krijgen was en de manier waarop dit on der woorden gebracht werd. Verder het feit dat er gesproken werd van een boerenfiets waarvan door een van de leden van het varend gezelschap dankbaar gebruik werd gemaakt. Ook de wijze waarop men de komst en het verblijf van de douane aan boord van dit oude oorlogsschip beschrt ven heeft, valt niet te waarderen doch geeft blijk van weinig begrip van datgene wat daar is afgespeeld. De auteur van dit artikel, Willy v.d. Heiden, heeft hoogst waarschijnlijk zijn ogen niet al te goed de kost gegeven. Hansweert is altijd nog een plaats welke bestaat uit een behoorlijke bevolking en deze wonen niet alleen aan een dijk doch in een groot aantal straten gelegen ten oos ten en westen van het Kanaal door Zuid- Beveland. Dat er te Hansweert twee cafee tjes bovenop een dijk staan is in het ge- heej niet juist, dat de sluizen roestig zijn is evenmin het geval daar deze altijd keurig verzorgd worden door hen die met het on derhoud van het kanaal belast worden. En dat de douane met een air van „nu daar zijn wij en zet nu maar koffie" aan boord gekomen zijn, is eveneens niet het geval. Schrijver is er zich niet van bewust ge weest dat circa een drieduizend mensen zich bijzonder geërgerd hebben aan zijn manier van schrijven HANSWEERT, A F. v. *t W. GODSDIENSTIGE JEUGD- LECTUUR Ik lees steeds met genoegen de artikelen van uw onderwijsmedewerker. Vooral om dat ze afgestemd zijn op de praktijk. Het laatste, onder bovenstaande titel, heb ik met belangstelling gelezen. Gaarne echter een korte aanvulling, als ik het zo noemen mag. De schrijver beweert dat men voor oudere leerlingen het echte bijbelwoord moet nemen. Zeker, dat mag niet verwaar loosd worden, maar toch zijn de bijbelverha len wej ee»s zo, dat ze verklaring behoe ven. Ze kunnen nog zo eenvoudig zijn, maar dat geldt altijd niet voor kinderen. Men kan met mij van mening verschil len, maar jongens en meisjes van een jaar of tien hebben daarbij verklaring nodig. En daartoe zijn de Bijbelse geschiedenissen nut tig. Al vertellende geven zij inhoud en ver klaring aan en van de tekst. Daarbij komt nog dit: Het oude testament acht ik voor de genoemde leeftijd ongeschikt voor de jeugd. Vooral om de hoofdstukken die betrekking hebben op het zedelijk le ven. Denk maar aan David en Urias en dergelijke. Het leven van Jezus in het nieu we testament eist verklaring. Hoe kunnen kinderen van tien jaar die parabels ver staan Daarenboven het leven van Jezus is toch niet geschreven om de Bijbelstijl aan te leren, maar wel om het geheim der Verlos sing in ons te doen doordringen. En dat kan evengoed met andere tekst dan die van de Bijbel. Ze moeten leren leven volgens de grond beginselen van het Evangelie. Kan dat be reikt worden door een bepaalde tekst of moet dat komen door invloed van de ver halen op kinderen De schrijver haalt de kansel erbij. Komt het daar niet voor, dat de priester een of andere gelijkenis of verhaal aanhaalt uit het leven van Jezus met gewone woorden. Ik hoorde eens op de preekstoel het verhaal vertellen van de Verloren Zoon. Dat duur de wel een goed kwartier, maar werkelijk het maakte indruk. Zeker, de jeugd verlangt eerlijkheid en echtheid. Zijn dan de Bijbelse geschiedenis sen niet echt Waarom ligt dat echt zijn in de bijbeltaal Gods eigen Woord. Ja. maar is dan de tekst van gewone geschiedenis over Jezus ook Gods Woord niet Het leven van Jezus is toch niet ge schreven om Bijbeltaal te gebruiken, maar om de waarde der lessen te doen inwerken op de jeugd. Bij een eerste klas zou dat gaan en waarom niet bij een hogere HUYBERGEN BR. AMBROSIUS MELK EN VAKANTIE Kan dit nu niet anders in een stad als Breda Wat een geharrewar is dat daar als de melkboer met vakantie is en vóóral voor flatbewoners. Er komt een plaatsver vanger, doch nu eens is hij er 's morgens om half acht, dan om elf uur. Maak dan maar dat je vlug van drie of vier hoog naar beneden bent, anders is de melkboer er vandoor. Ik woon in Rijen, doch daar is dat voor een dorp veel en veel beter ge regeld. RIJEN, G.S. BERGSE ERGERNISSEN Het is mij en vele stadgenoten zo zoetjes aan wel bekend dat hier in Bergen op Zoom niets kan en niets tot stand gebracht wordt Wat men echter wel kan is diverse land goederen aankopen. Maar 'n viaduct of tunnel aan de Wouwsestraatweg kan niet: dat kost te veel. Weet menig Bergenaar dat er indertijd 'n auto voor de gemeente aan geschaft moest worden, waarbij een van onze beste raadsleden zei te vinden, dat een luxe wagen van 7 a 8.000 toch goed genoeg was. Nee, het moest 'n Mercedes Benz van ca. 14.000 zijn. Ik l^on er mij toen indertijd toch wel mee verenigen. Want rond die tijd las ik in uw krant dat het industrieterrein bouwrijp gemaakt zou worden en dat er al onderhandelingen gaande waren met een Amerikaanse maat schappij die zich misschien daar zou willen vestigen. Ik dacht toen: vooruit dan maar. Als onze gemeentelijke vertegenwoordigers met diverse directies en instanties in con tact moeten treden dan wil het oog toch ook wat hebben. Maar wat een teleurstelling. Als ik nu langs het industrieterrein loop, zie ik geen fabriek, ja zelfs nog geen pal- luis. Verwonderd kijk ik dan ook niet meer naar het begrotingstekort van 1960, ad 1.372.000.Als je dan nog verneemt dat er voor een advies dat ingewonnen werd en niet eens wordt opgevolgd 7000 wordt neergeteld en dat er over dure meubels en glaswerk voor de Markiezenzaal wordt gesproken; dat er verder in besloten zit ting over de aankoop van een schilderij wordt beslist waarvan ik de prijs, die niet mis is, maar niet zal noemen, dan moeten de Bergenaren toch wel raar opkijken. Bergen op Zoom, H.S. WIJZIGING VOGELWET Vele mensen beweren dat een vogel be schermd wordt, wanneer hij in de natuur leeft. Dan kan iedereen naar zijn gezang luisteren. Wij, natuur- en vogel-beschermers willen op gezette tijden, dat is buiten broed en ruitijd, vogels vangen en verzorgen. Ve len zouden daardoor hun vrijetijdsbesteding kunnen uitbreiden en zich gelukkiger voe len. Vogelliefhebbers zijn nu op tropische vogels aangewezen, maar dat zijn toch ook natuurvogels. Hoevele gaan er niet dood voordat ze aan ons klimaat gewend zijn Ondanks de strenge vogelwet, schijnt dat wel geoorloofd. Als de zogenaamde vlie gende brigade een andere bestemming zou krijgen: het uitoefenen van controle of de vogels wel goed verzorgd worden, is zeker niet overbodig. Want een wet welke nu geldt, die verbiedt om vogels te vangen en te vervoeren, maar wel toestaat dat een vogelliefhebber verschillende vogels mag houden.... Nee, ik kan er niet meer bij. OOSTERHOUT A. JOOSEN PROPAGANDA Propaganda wil ik met dit artikel beslist niet voeren, doch wel trachten een bepaal de vorm van propaganda te belichten zoals die in het algemeen en wel door de P.S.P. in het bijzonder wordt gevoerd. Nog steeds horen wij het 14-daags ge sprek van „door de regering gevorderde zendtijd voor politieke partijen". Hierbij schroomt men niet om personen naar voren te brengen die dan met ach tenswaardige beginselen of principes scher men en dan tevens verklaren ik ben geen lid van deze of die partij dit dan met het doel de argeloze te doen geloven dat zij het toch zeker goed met hem voor heb ben. Het is echter wel merkwaardig dat in al deze gesprekjes in niets door de Westerse instellingen of regeringen er ook maar iets goeds wordt gedaan; er wordt overvloedig gesproken over naastenliefde en christelijk heid hetgeen de luisteraar een indruk moet geven dat de P.S.P. méér de rechtse begin selen is toegedaan dan de rechtse politie ke partijen. Nimmer hoort men van P.S.P.-zijde ook maar een enkel woord van afkeuring over de toestanden in de landen achter he. „ijzeren gordijn" en juist hierdoor valt wel degelijk door de gezond-denkende luiste raar op te maken wat de uiteindelijke ver raderlijke opzet van dergelijke propagan da is. Wij bezitten dank zij ons staatsbestel een grote mate van persvrijheid en we kun nen ons tot op zekere hoogte gelukkig prij zen dat extreme revolutionaire elementen. (zoals de C.P.N.) voor radio en televisie worden geweerd. Zou het nu echter ook niet de hoogste tijd worden dat voor bewegingen als hier boven bedoeld eveneens dezelfde maatregel wordt getroffen Ik kan gedocumenteerd verklaren dat verenigingen waarvan hun leden een keu rige staat van dienst, t.o.v. het vaderland achter zich hebben, eveneens pogingen on dernomen hebben om bedoelde beweging voor de radio te doen uitsluiten. BREDA C.A. v.d. S. Van 22 aug. t.e.m. 4 sept. j.l. hield het comité van het Koningin Wilhelmina Fonds ter bestrijding van de kanker een huis-aan- huis-collecte, met als afsluiting een straat collecte op zaterdag 3 sept. jl. Voor de eerste maal deed ik mee in Breda als col lectant aan deze inzameling. Het comité hoopte op het welslagen van deze collec ten. Ik ben helaas na zaterdag een andere mening toegedaan. Toen ik mij zaterdagmor gen om ca. half zeven na gedane nachtar beid in een fabriek, naar het station begaf, ontdekte ik al spoedig dat ik alleen niet in staat was om de grote stroom reizigers om een offer te vragen. Er was mij gezegd dat er vaste collectanten zouden staan. Tot ca. half tien heb ik er niets van gezien. Na half tien heb ik mij naar mijn post in de binnenstad begeven. Hier hetzelfde als aan het station. Daar stond ik geheel al leen. Geen enkele collectant te zien. Waar waren zij gebleven 's Middags om half drie was alles nog zoals boven omschre ven. Nog geen andere collectanten te zien. Ik hoop dat zij. die zich dit jaar reeds hadden opgegeven en anderen die één dag je vrij hebben voor het volgende jaar. het nu eens beter willen doen dan zaterdag jl. door op hun post te zijn. BREDA q WEVER

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1960 | | pagina 5