Papier voor UW pen
Omstreden rede
Aan
de
rol
Vul in: 1, 2, 3 EN WIN
c
Brief uit Canada
NAJAARSBEURS GEBRUIKSGOEDEREN VREDENBURG GEBOUWEN ARTIKELEN VOOR HUISHOUDELIJK EN PERSOONLIJK GEBRUIK
Oude vinding herleefd
Er rijden weer auto's
op energie uit de zon
7
c!£jn U FAW 12 M 13 Hl 14 IJl 15 IJ 16 Hl 17
Commando luchtverdediging
vierde tweede lustrum
Schade op
St.-Maarten:
5 miljoen
H
I
en
blattS
4
'gor
ito Inhoud
t rijmt
tweed, mo-
dagblad de stem van zaterdag 10 september 1960
Deze week in het buitenland
Ruimer taak
voor de Navo
is te overwegen
Tover
GLANS op de
BLADEREN met
Itisso
Kinderverlamming
in Hamburg
I kwartje per kolom
4 kolommen f I .-
1
1 £t.
i
li
ui
lvj
1 A
1
1
i B
1
1
I
1 D
fl
1
i E
1
1
1 F
1
1 G
1
1
1 H
1
i
1
1
1 K
i
1
Li.
1
-Jl
I kwartje per kolom
4 kolommen f I.-
r
St.
i
li
in
,v|
1 A
1
1
1 B
1
i C
1
1 D
E
1
1
1 F
1
1 r
1 G
I
l
1 H
1
i
i
1
J
l
K
Li.
1
-Jl
Nieuwe Taunus
in oktober
COLLECTE
wdkoper
Is de nieuw ste
Jacquard en
'fen. tweed, ge
in moderne
met rok.
[RUITJES, Ita.
rof en fijn ge-
'is ruime keuze
Iparfs naar:
Tel, 3179
t Advertentie)
fÊ m
V gecombineerde
W ME M vervoerbiljettert
W verkrijgbaar
I W de NS.-nations
(r
't.oeeanesbriis MÊÊPW -- - KFFÊÊ MAANDAG DINSDAG WOENSDAG DONDERDAGVRIJDAG ÊFFÊFW ZATERDA
f2.50 M W W SEPTEMBER W W SEPTEMBER L SEPTEMBER K D W SEPTEMBER M SEPTEMBER J SEPTEMBER
He jongste persconferentie van de
Franse president De Gaulle heeft
nog al stof doen opwaaien. Zij heeft
vooral buiten Frankrijk aanleiding ge
geven tot kritiek.
Dit was ook logisch, omdat De Gaulle
zoals wel werd verwacht, nu zijn plan
nen voor een betere Europese politieke
samenwerking uiteenzette, welke weer
van de nauwelijks begonnen ontwik
keling naar Europese integratie afbui
gen en deze veeleer stuiten. De Gaulle
wil geen supranationale structuur en
hij beperkt voorshands de Europese
politieke samenwerking tot de zes lan
den van de EEG. al houdt hij de deur
voor samenwerking ook met de andere
Europese landen, met name met En
geland op een kiertje open.
Wordt dit geen klein-Europese front
vorming in de NAVO en een opwan
delen door Europa van een derde weg
tussen Rusland en Amerika, heeft men
zich bezorgd afgevraagd.
Die bezorgdheid heeft zeker reden
van bestaan wij wezen er al eerder
op toch moeten we ook in het oog
houden, dat De Gaulle Frankrijks deel
neming aan de NAVO niet kwestieus
heeft gesteld. Er kan volgens hem geen
sprake zijn van een scheuring in de
NAVO, maar deze heeft een nieuwe
stimulans nodig.
Wat bedoelt hij daarmee? Twee din
gen: de NAVO moet niet, zoals tot he
den, enkel op de verdediging van
Europa bedacht zijn, maar tevens het
Midden-Oosten en Afrika beschermen
hier denkt de Franse president na
tuurlijk ook aan Algerië en verder
moet de defensie meer een zaak van
de nationale regeringen blijven.
In dit laatste schuilen eigenlijk de
meeste voetangels, omdat toegeven
aan dit Franse inzicht op een desinte
gratie van de met zoveel moeite en
nog nooit volledig geïntegreerde NA-
VO-stri,idmacht zou kunnen uitlopen.
Het is ook niet goed in te zien, welke
stimulans de NAVO er van kan onder
vinden. Maar wel begrijpelijk is, dat
De Gaulle zelf zo volledig mogelijk
over het eigen Franse leger wil be
schikken, o.a. al weer om vrij en ruim
in Algerië te kunnen manoeuvreren.
"gijn ander doelwit de NAVO mede
voor het Midden-Oosten en Afri
ka te interesseren en in te zetten kan
men eerder waarderen en wellicht
zelfs beschouwen als een mogelijk
noodzakelijke zet in de strategie van
de koude oorlog.
Daarbij dient men dan in het oog
te houden, dat die koude oorlog wel
iswaar sterk op Europa blijft gericht,
zoals nu weer blijkt bij de weer op
laaiende spanning om Berlijn, maar
dat zij al lang 'öok de hele wereld om
spant tot aan de deur van de Ver.
Staten en nu wel heel speciaal aan het
woeden is in Afrika, met name dan
in Kongo.
Terwijl nu de NAVO over Europa
waakt, dreigt de Russische invloeds
sfeer zich tot een door die defensie
instelling niet gedekt Afrika uit te
breiden en zou het aan het Sovjetblok
aldus kunnen gelukken Europa van het
zuiden uit aan te tasten en tegelijk
van die zijde en vanuit het oosten in
een tang te vatten. Het Midden-Oosten,
daar daartussen ligt is vanouds maar
een zwakke stee en met een hoofd
figuur als Nasser bovendien een du
bieus geval.
Wanneer de Franse president dan
ook zoveel kritiek oefent op het op
treden der Ver. Naties in Kongo, dan
is dit toch wel niet alleen, omdat hij
die Ver. Naties ook zo graag buiten
de zgn. intern-Franse aangelegenheid
van Algerië wil houden, maar tevens
omdat hij zich realiseert, dat de Ver.
Naties met haar geïmproviseerd zwak
leger te zwak kunnen zijn om Afrika
tegen de opdringende Sovjet-inmen
ging stand te laten houden. In zijn op
vatting hadden de Ver. Staten, Enge
land en Frankrijk door een gezamen
lijk waarborgen van de soevereiniteit
van Kongo veel beter inmenging „van
bepaalde zijde" hebben verhoed.
£)e gebeurtenissen, die thans in Kon
go plaatsgrijpen, schijnen de ge-
dachtengang van De Gaulle te beves
tigen. De chaos in Kongo is nu in de
aanwezigheid der V.N.-troepen wel ten
top gedreven en die troepen staan er
bi.i met het geweer aan de voet. Zelfs
als zij ingrijpen, is het de vraag, of
zij er nog orde kunnen brengen en
hoe lang die wel op zich zal laten
wachten.
De Ver. Naties moeten nu ook nog
gaan beslissen, of dat ingrijpen in de
binnenlandse aangelegenheden van de
op een onbewaakt ogenblik soeverein
gemaakte staat wel tot haar taak be
hoort. Die beslissing ligt zelfs bijzon
der moeilijk, omdat men zich aanvan
kelijk op het standpunt heeft gesteld,
dat zij die taak niet op zich hadden
te nemen. Het ombuigen van zijn be
leid gesanctioneerd te zien zal Ham-
marskjoeld in de Veiligheidsraad wel
moeite kosten.
Nu Loemoemba met kunst en vlieg
werk het Kongolese parlement naar
zijn hand zette, zal de Sovjet-Unie niet
nalaten vurig op te komen voor deze
„legale'' amokmaker, die helemaal geen
communist is, alleen maar zijn jonge
ren naar achter het IJzeren Gordijn
laat gaan om communisten te worden
en liever zelf met Russische legerwa
gens en vliegtuigen in zijn land „orde
op zaken" stelt dan dit „overbodige"
werk aan de Ver. Naties toe te ver
trouwen.
Gezien dit alles, lijken de voorstel
len van De Gaulle om de NAVO liever
ook maar bij de bescherming van het
Midden-Oosten en Afrika te betrek
ken, nog zo verwerpelijk niet. Men
moet zich welhaast afvragen, of hij
daarmee eigenlijk al niet te Iaat komt.
De commandant van het commando
luchtverdediging commodore A.B. Wolff
heeft vrijdagmiddag na de beëdiging
van achttien luchtmachtca.detten op de
vliegbasis Soesterberg een rede uitge
sproken waarmee hij het tienjarig be
staan van het commando luchtverdedi
ging herdacht.
Dit wapen heeft zich uit de eenvoudi
ge outillage na de oorlog opgewerkt tot
een apparaat dat aan slagkracht en doel
treffendheid heeft gewonnen, aldus com
modore Wolff.
„De paraatheid van het commando is
reeds enige jaren zodanig, dat het Ne
derlandse luchtruim dag en nacht actief
bewaakt wordt tegen eventuele ongeno
de indringers," zei hij.
Ongeveer driehonderd vliegtuigen van
diverse typen met uitgebreide moderne
faciliteiten en hulpmiddelen staan het
commando ter beschikking. Het vormt
op het ogenblik de grootste component
van de Wcsteuropese luchtverdedigings
organen. Wat geoefendheid en paraat-
Vice-premier C. D. Kroon van de An
tillen, die een reis naar St. Maarten
heeft gemaakt, heeft donderdagavond in
Willemstad verklaard de schade, door
de orkaan „Donna" op St. Maarten aan
gericht, te schatten op in totaal rond
5 miljoen Nederlandse guldens. De scha
de aan particuliere bezittingen schatte
hij op een miljoen gulden. Rond 20 per
cent van de woningen op het eiland zou
min of meer ernstige schade hebben op
gelopen. De schadecommissie richt haar
activiteit in de eerste plaats op het par
ticuliere bezit, omdat vele mensen vrij
wel alles verloren hebben. Financiële
hulp op ruime schaal is nodig, aldus de
heer Kroon, mede omdat de overheid,
die steeds met een groot tekort te kapi-
pen heeft, niet alleen kan bijspringen.
Het wegennet op St. Maarten is voor
een groot deel intact gebleven, maar
bomen en planten hebben veel geleden.
Saba en St. Eustatius hebben geen
schade geleden.
Donderdagmorgen is een schip met
kleding en voedsel van St. Maarten
naar het zwaar getroffen Anguilla ver
trokken.
III!
Advertentie)
BLADVERNIEUWER
houdt de bladeren
glanzend en stofvrij en
voorkomt tevens voor-
tijdige bladafval.
Voortdurend schoon
maken van Uw Ficus,
Clivia, Sansevieria en
andere hardloofgewas-
sen thans overbodig.
Neem zelf de proef,
U ziet direct het verschil.
MEDICA-', HERTOGENBOSCH
De gemeentelijke gezondheidsdienst
van de Duitse stad Hamburg heeft moe
ten constateren dat kinderverlamming
een beklemmend probleem binnen de
stadsmuren is geworden.
Deze week zijn 12 nieuwe gevallen
gesignaleerd, waardoor het aantal polio-
P^.^nten in 1960 tot 84 is gestegen.
Bij een poging om verdere versprei-
ïng van de ziekte zoal niet te stoppen,
aan toch af te remmen, zijn sportmani
festaties opgeschort om de kinderen te
oenoeden voor oververmoeidheid Vier
leden C Zijn aan de ziekt® ov<
inVpddX" stdklnatraVuCrlgaTr
VveaUrdgeemJd0.0rt' H'°r Zij" honderd
IDDEN augustus 1960 verwekte
in de parken van Londen
een zeer ouderwetse auto de
grootste sensatie" van het jaar.
Het was een Baker
Electromobiel van
1912. Een vrolijke
jonge Amerikaanse
dame, mrs. Escoffery,
zat aan het stuur. Zij
is de gelukkige bezit
ster van een wagen,
die misschien een re
volutie in de automo
bieltechniek betekent.
Goed, de wagen is nog niet zo
snel; hij loopt maximaal een 60
km per uur. Maar hij maakt
geen geruis, alles gaat op de
meest „elegante wijze", géén
benzinestank, géén uitlaatge-
knetter.
i/TISSCHIEN herinneren zich nog tal
VI van lezers de zwarie elektriscne
koets, die voor de eerste wereld
oorlog hier en daar in het straatbeeld
verscheen en de paardetram in snel-
neid beconcurrerede?
ET zij.i de satellieten, die de bezit
ters van de oeroude elektromobiri
op een geheel nieuw idee hebben
gebracht: Verscheidene satellieten en
ruimtevaartschepen zijn van duizenden
znnnebattenjen voorzien en verschaffen
zich elektrische energie mot behulp van
deze fotocellen. Tiros I, de weersatel-
Uet, die 23.000 wolkenopnamen maakte,
had zulke fotocellen en Pionier V, die
op 12 juli 1960 in de buurt van Venus
moet zijn aangekomen, maar tot dusver
gezwegen heeft. Pionier V had 6.000
fotocellen op zijn „wieken", die het
zonnelicht in elektrische stroom ver
anderden, En als men deze fotocellen
zou gebruiken om een auto aan te drij.
ven....? Dit idee had dr. Charles Es
coffery van de International Rectifier
Corporation, die in de stad El Segundo
in Californie is gevestigd. Hij heeft dit
idee direct gerealiseerd. Hij monteer
de 10.000 zonnebatterijen op een bord
van ca. 2 vierkante meter en bevesti«-
de het aggregaat op het dak van ee°i
antieke electromobiel Men plaatste het
vehikel in de felle zon en ziedaar
het zonlicht wakkerde de elektronen
van de zonnebatterijen aan. die zich
tot stroom verzamelden en de batte
rijen van de auto compleet konden op
laden. Men nam slechts in plaats van
selenium cellen, siliconcellen. „Iedere
dag komt er meer energie van de zon
op aarde dan de mensheid vanaf het
Stenen Tijdperk tot 1960 heeft voort
gebracht. Eens zullen de aardse
bronnen van energie tekort schieten!
Dan zal de mensheid op zonne-energie
moeten overgaanverklaarde mr
Escoffery.
DEZE Californische firma produceert
fotocellen en de afzet stijgt bijna
per uur. Zon ne_e lemen ten worden
gebruikt voor zoetwaterwinning uit
zeewater, voor transistor-radio's, „bran-
darisverlichtingen", nieuwe wegsigna-
len en radiostations, enz. Verder voor
het automatisch opengaan van deuren
in fabrieken en warenhuizen en voor
fotografische lichtmeters!
EN als het regent? vraagt men. „Dan
stopt de oplading natuurlijk, maar
met zeer gevoelige cellen zal men
de zonnecellen nog kunnen verbeteren.
En tenslotte moet men tijdens goed
weer laden, dan kan men in de regen
rijden...," is het antwoord.
heid betreft kan het zich met alle bond
genoten meten.
De aanvankelijke bemanning van het
wapen, 2100 man, is uitgegroeid tot bij
na 8000 militairen en 679 burgers. De
.Spitfires" en „Meteors" van de begin
periode zijn vervangen door moderne
Hunters en F-86K ..All Weather" vlieg
tuigen. Ook de lichtere vliegtuigen, die
ten dienste staan van de directe steun
aan de landstrijdkrachten, zijn vervan
gen door moderne Piper Cubs en Hil-
ler en Alouette-helikopters. Kortgeleden
is de vervanging van de oude Dakota-
transportvliegtuigen door F-27 Fokker
Friendships begonnen.
De slagkracht zal nog meer worden
verhoogd door de reeds begonnen intro
ductie van geleide wapens voor onder
schepping van luchtdoelen, zowel vanaf
de grond als vanuit de lucht. De outil
lage van de vliegbases en navigatie-
stations voldoet aan de hoogste eisen,
aldus comm. Wolff. De radarstations
zullen binnenkort worden uitgerust met
de nieuwste en de meest moderne appa
ratuur die op de wereldmarkt verkrijg
baar is.
WOONELLENDE
In februari van dit jaar werd bij mij in
de straat te Breda nieuwe riolering aange
legd. De huizen werden erop aangesloten
doch mijn woning werd vergeten
Er begon zich een afschuwelijke stank te
ontwikkelen en toen er een behoorlijke re
genbui viel werd de ruimte onder de vloer
der huiskamer, keuken en bijkeuken her
schapen in een complete beerput.
U kunt zich voorstellen wat een toestand
dit opleverde. Mijn vrouw en vijf kleine
kinderen die de hele dag in dit huis
moeten vertoeven werden ziek van de
stank. Ik waarschuwde direct de bouw-
politie en mijn huis werd ook op de rio
lering aangesloten.
Van wat er bij mij onder de vloer zat
trok men zich niets aan. Ik heb de huis
eigenaar er bij gehaald, maar die schuift
het op de aannemer die de riolering ge
legd heeft. Het werd zomer en de vliegen
vonden een pracht broedplaats. Met hele
wolken komen zij tevoorschijn. Weer waar
schuwde ik de bouwpolitie, die mij mee
deelde dat dit wel eens een langdurige
geschiedenis zou kunnen worden. Zij zou
den in ieder geval de huiseigenaar waar
schuwen. Twee maanden later informeerde
l
l
Hierboven plaatsen wy nog enkele
invulkolommen voor onze puzzel
Vul in: 1, 2 of 3.... en win.
Deelnemers kunnen deze gebrui-
llllllllllllllllllllllllllllllllll
TOTAAL gebrek aan technische kennis
hoeft nog geen reden te zijn om
maar niets aan uw gemotoriseerd
vervoermiddel te doen. Een beetje weg
wijs worden in de werking en het on
derhoud van uw twee- of vierwielige
benzineconsument is heus geen heksen,
toer en u bewijst er uzelf en anderen
een grote dienst mee. In de eerste
plaats uzelf door het kostenbesparende
preventieve onderhoud en nogmaals
uzelf en anderen door te rijden in of
op een betrouwbaar voertuig.
N geen geval verdient het aanbeveling
door uw jongste zoon „even" de
wielen te laten wisselen. Een niet
goed vastgedraaid wiel wil er namelijk
nog wel eens aflopen waardoor de be
stuurbaarheid wel min of meer in het
gedrang komt. Gebruik voor het vast
draaien van uw wielmoeren dan ook
bij voorkeur een kruis- of slinger
sleutel.
ken ais zy meer dan vier kolommen
willen invullen.
Inzendingen uiterlijk dinsdagavond
18.UU u., postbus 2500. Amsterdam
PAS door vrij hevige hoofdpijn kwam
u wellicht op de gedachte dat er
misschien wel eens iets aan de
carterventilatie zou kunnen haperen.
Deze ventilatie is in uw auto aange
bracht om de dampen uit het onder
carter af te voeren. Dit kan. al dan
niet via een filter, direct naar de bui
tenlucht gebeuren en wel meestal aan
de onderzijde van het voertuig. Een
andere methode is de oliedampen via
de carburateur boven de zuigers te
brengen. In dit geval is de ventilatie
geforceerd. Defecten of verstoppingen
aan een afvoersysteem kunnen de
dampen in uw voertuig terecht doen
komen.
^LEPENDE remmen zijn remmen, die.
j hoewel er geen druk uitgeoefend
wordt op het rempedaal, toch con.
lact maken met de remtrommel. Hier
door zullen de remschoenen overmatig
slijten terwijl uiteraard ook een ge
deelte van het motorvermogen nutte
loos verloren gaat. Voor de doorsnee
rijder niet altijd direct als zodanig te
onderkennen doch als controlemaatre
gel vrij eenvoudig op te sporen. Wiel
opkrikken en met de hand ronddraaien.
Een dan hoorbaar slepend geluid
In oktober komt de Duitse Fordfabriek
met een nieuw model Taunus aan de
markt. Volgens voorlopige berichten
zou het voornaamste kenmerk van de
wagen daarin bestaan, dat hij niet
meer de „trapeziumlijn" vertoont, die
de huidige Europese automobiel over
het algemeen kenmerkt. Volgens de
fabriek zou men hiermee betere pres
taties uit de wagen krijgen bij een
geringer benzineverbruik.
spreekt voor zichzelf terwijl een ab
normale zware „gang" van het wiel
ook meestal wel in dezelfde richting
duidt.
U VRAAGT MAAR
DE HEER B. te Rucphen heeft er 15.000
km in zijn Renault opzitten en be
merkt nu tot zijn misnoegen een
lichte shimmyneiging bij snelheden
boven de 100 km/h. Als zelf verzor
ger en dus vol zorg vraagt nij
ons wat wij hiervan denken.
Het is u waarschijnlijk wel bekend dat
shimmy bepaald niet als fabrieks-
kwaal van Renault kan worden aan
gemerkt. We zullen dus moeten gaan
zoeken. Omdat het stellen van een
diagnose op afstand vrijwel onmo
gelijk is moeten we in dit geval vol
staan met in volgorde van waar
schijnlijkheid het opsommen van
enige mogelijke oorzaken. Deze zijn:
voorwielen in onbalans (hoe groter
de snelheid des te meer merkbaar):
bandenspanning niet juist of onge
lijk: voorwiellagers te los; ruimte op
kogelgewrichten of enig ander deel
der stuurinrichting; veer c.q. schok-
brekerbevestiging los. We raden u
verder aan ook de achterwielen en
al wat daar zo bijhoort nog eens goed
te controleren want ook van daaruit
kan shimmy in de hand gewerkt
worden.
©OGQOOGQGG00Q0GOGQOGGOOÖ0GO00OG0OOOO0OOOOOOOOOG0OOOOG
:N BOSCH, GILZE
Onderstaand stukje
heeft met economie te
maken en met enkele
andere hoogst ernstige
zaken. Maar omdat het
ook over auto's gaat,
vonden we het interes
sant genoeg, om het in
onze wekelijkse rubriek
mee te nemen. Het is
vertaald en ontleend
aan een brief van
iemand, die een jaar of
zes, zeven geleden naar
Canada is geëmigreerd.
Jammer, schrijft hij,
jammer, dat het blijk
baar onmogelijk is, om
in Canada tot een sta
biele economischetoe.
stand te komen. Het
is altijd hollen of stil
staan. Op het ogenblik
gaat het weer omlaag.
Ook de voortdurende
grote werkloosheid
baart zorgen. Om het
maar heel eenvoudig
te zeggen: de hoge le
vensstandaard in dit
land is niet bereikt als
resultaat van een func
tioneel groeiproces,
maar geforceerd door
en tengevolge van de
oorlogseconomie.
We hebben op het ogen-
blik een mooi produk-
tie-apparaat, maar de
lonen zijn zó hoog, dat
we niet concurreren
kunnen. We exporte
ren, zoals altijd grond
stoffen als hout, kolen
en ertsen en onze markt
wordt overstroomd met
Japanse, Duitse en an
dere Europese produk-
ten, die goedkoper zijn,
dan wij ze kunnen ma
ken, ondanks invoer
rechten.
Een goed voorbeeld is
de automobielindustrie,
een van de kurken,
waarop onze economie
drijft. De autoverkopen
stijgen elk jaar in snel
tempo. Maar de invoer
neemt ook steeds toe
op het ogenblik bestaan
onze autoverkopen voor
dertig procent uit Euro
pese wagens. Toen wij
hier arriveerden werd
elke Europese auto nog
als curiositeit bekeken.
De toename van de in
voer komt voor een
goed deel voor rekening
van de aanvankelijk
nogal vernuisde Volks
wagen. De Europese
wagen is goedkoop en
van goede kwaliteit,
terwijl hier een auto
gebouwd wordt, om snel
af te schrijven zoals
alles hier). Als ons pro-
dukt al lang uit elkaar
ligt, rijdt dat Europese
wagentje nog vrolijk
rond.
ik bij die huiseigenaar, maar die had niets
van de bouwpolitie vernomen. Ik werd dus
finaal voor de gek gehouden.
Toen ik mijn huisdokter over deze ellen
de raadpleegde, adviseerde hij me contact
op te nemen met de G.G.D. en gaf me een
brief mee. Ik nam dat contact op, de brief
werd gelezen en ik kon gaan. „Ja, het stinkt
wel een beetje, maar ziekten kunnen er niet
uit voortvloeien."
Tot op heden is in de situatie nog niets
veranderd en ben ik ten einde raad.
Ik ben een eenvoudig mens. Ik dacht dat
instellingen als bouwpolitie en G.G.D. mij
zouden kunnen helpen. Zij kunnen of zij
willen mij niet helpen.
Ten tijde van de huurverhoging werd be
kendgemaakt dat 'n gedeelte geblokkeerd
zou worden als stok achter de deur om de
woning in bewoonbare staat te houden,
Ja, ja...
Ik maak dit geval bekend, omdat ik mij
eerst tot de instanties gewend heb waar
van ik meende dat die hiervoor waren.
Nu ik echter overal met een kluitje in het
riet gestuurd wordt en het niet langer met
vrouw en vijf kleine onschuldige kinderen
in die varkensstal kan uithouden, maak ik
het openbaar om de handelwijze van b.g.
instanties te laken en in de hoop dat er
onder de lezers mensen zijn, die mij raad
kunnen geven om uit deze toestand te ge
raken.
BREDA A.S.
EREMETAAL
Terwijl onze meisjes huilden in Rome
omdat ze niet aan goud, zilver of brons
konden komen,
Wijst een onderwijzer in St. Annaland
Het hem toebedeelde goud zonder meer
van de hand.
Het is moeilijk hier een vergelijking te
trekken
Doch beide gevallen zullen tot lering
strekken
Dat eremetaal alleen door topprestatie is
te halen
En men een onderscheiding niet door
willekeur mag bepalen.
Laat men de onderscheiding zijn waarde
hergeven
Zodat men ze niet aan eenieder kan geven
Doch dat men met ere kan zeggen
Die heeft de onderscheiding verdiend
En niet, zoals voorheen
Die heeft hij door bemiddeling van
'n vriend.
BREDA M. v.d. V,
(Zo kras als inzender het stelt is het
niet. Een onderscheiding is wel degelijk
vaak een beloning voor bijzondere ver
diensten. Doch vooral in de ambtelijke
wereld komt het nogal eens voor dat ze
eenvoudig automatisch wordt toegekend
na een bepaald aantal dienstjaren, terwijl
de hoogte van de onderscheiding eenvou
dig wordt bepaald door de rangorde van
de functie. In het Tholense geval viel het
nu speciaal op, dat voor veertig jaren on
derwijzen, een belangrijke taak in dienst
van de jeugd, slechts een eremedaille werd
toegekend en geen eigenlijke ridderorde
Daar klopt iets niet. Red.)
FANTASIE ROND
HANSWEERT
In Panorama wordt momenteel een ver
volgverhaal afgedrukt, getiteld: „De smok-
kelvaart van de Maia". De schrijver van dit
artikel noemt het een kolderiek doch echt
gebeurd verhaal van een tocht door de bin
nenwateren. Dit „echt" gebeurde verhaal is
werkelijk als een bom bij de Hansweertse
bevolking en douana ingeslagen.
Het is een en al degradatie van de plaats
Hansweert en van het douanepersoneel dat
daar heus nauwgezet haar dienst verricht
In de derde aflevering van dit verhaal wordt
de aankomst en het verblijf te Hansweert
zeer illustratief aan de lezer voorgescho
teld en de geïnteresseerde lezer weet dan
direct dat de plaats Hansweert niet meer
is dan „een samenvoegsel van roestige slui
zen, booglampen, moppen beton en bak
stenen barakken vol douaniers." De plaats
Hansweert wordt verder beschreven als
zijnde „een dijk met enkele huizen en
twee cafés" terwijl eveneens in cjit artikel
de achterlijkheid van de bevolking van
Hansweert en omgeving duidelijk te proe
ven valt. Wij willen hier wijzen op het
etentje dat in een Hansweerts café niet te
krijgen was en de manier waarop dit on
der woorden gebracht werd. Verder het feit
dat er gesproken werd van een boerenfiets
waarvan door een van de leden van het
varend gezelschap dankbaar gebruik werd
gemaakt. Ook de wijze waarop men de
komst en het verblijf van de douane aan
boord van dit oude oorlogsschip beschrt
ven heeft, valt niet te waarderen doch
geeft blijk van weinig begrip van datgene
wat daar is afgespeeld.
De auteur van dit artikel, Willy v.d.
Heiden, heeft hoogst waarschijnlijk zijn
ogen niet al te goed de kost gegeven.
Hansweert is altijd nog een plaats welke
bestaat uit een behoorlijke bevolking en
deze wonen niet alleen aan een dijk doch
in een groot aantal straten gelegen ten oos
ten en westen van het Kanaal door Zuid-
Beveland. Dat er te Hansweert twee cafee
tjes bovenop een dijk staan is in het ge-
heej niet juist, dat de sluizen roestig zijn
is evenmin het geval daar deze altijd keurig
verzorgd worden door hen die met het on
derhoud van het kanaal belast worden. En
dat de douane met een air van „nu daar
zijn wij en zet nu maar koffie" aan boord
gekomen zijn, is eveneens niet het geval.
Schrijver is er zich niet van bewust ge
weest dat circa een drieduizend mensen
zich bijzonder geërgerd hebben aan zijn
manier van schrijven
HANSWEERT, A F. v. *t W.
GODSDIENSTIGE JEUGD-
LECTUUR
Ik lees steeds met genoegen de artikelen
van uw onderwijsmedewerker. Vooral om
dat ze afgestemd zijn op de praktijk. Het
laatste, onder bovenstaande titel, heb ik met
belangstelling gelezen. Gaarne echter een
korte aanvulling, als ik het zo noemen
mag. De schrijver beweert dat men voor
oudere leerlingen het echte bijbelwoord
moet nemen. Zeker, dat mag niet verwaar
loosd worden, maar toch zijn de bijbelverha
len wej ee»s zo, dat ze verklaring behoe
ven. Ze kunnen nog zo eenvoudig zijn, maar
dat geldt altijd niet voor kinderen.
Men kan met mij van mening verschil
len, maar jongens en meisjes van een jaar
of tien hebben daarbij verklaring nodig. En
daartoe zijn de Bijbelse geschiedenissen nut
tig. Al vertellende geven zij inhoud en ver
klaring aan en van de tekst.
Daarbij komt nog dit: Het oude testament
acht ik voor de genoemde leeftijd ongeschikt
voor de jeugd. Vooral om de hoofdstukken
die betrekking hebben op het zedelijk le
ven. Denk maar aan David en Urias en
dergelijke. Het leven van Jezus in het nieu
we testament eist verklaring. Hoe kunnen
kinderen van tien jaar die parabels ver
staan
Daarenboven het leven van Jezus is toch
niet geschreven om de Bijbelstijl aan te
leren, maar wel om het geheim der Verlos
sing in ons te doen doordringen. En dat
kan evengoed met andere tekst dan die van
de Bijbel.
Ze moeten leren leven volgens de grond
beginselen van het Evangelie. Kan dat be
reikt worden door een bepaalde tekst of
moet dat komen door invloed van de ver
halen op kinderen
De schrijver haalt de kansel erbij. Komt
het daar niet voor, dat de priester een of
andere gelijkenis of verhaal aanhaalt uit het
leven van Jezus met gewone woorden. Ik
hoorde eens op de preekstoel het verhaal
vertellen van de Verloren Zoon. Dat duur
de wel een goed kwartier, maar werkelijk
het maakte indruk.
Zeker, de jeugd verlangt eerlijkheid en
echtheid. Zijn dan de Bijbelse geschiedenis
sen niet echt Waarom ligt dat echt zijn in
de bijbeltaal
Gods eigen Woord. Ja. maar is dan de
tekst van gewone geschiedenis over Jezus
ook Gods Woord niet
Het leven van Jezus is toch niet ge
schreven om Bijbeltaal te gebruiken, maar
om de waarde der lessen te doen inwerken
op de jeugd. Bij een eerste klas zou dat
gaan en waarom niet bij een hogere
HUYBERGEN BR. AMBROSIUS
MELK EN VAKANTIE
Kan dit nu niet anders in een stad als
Breda Wat een geharrewar is dat daar
als de melkboer met vakantie is en vóóral
voor flatbewoners. Er komt een plaatsver
vanger, doch nu eens is hij er 's morgens
om half acht, dan om elf uur. Maak dan
maar dat je vlug van drie of vier hoog
naar beneden bent, anders is de melkboer
er vandoor. Ik woon in Rijen, doch daar
is dat voor een dorp veel en veel beter ge
regeld.
RIJEN, G.S.
BERGSE ERGERNISSEN
Het is mij en vele stadgenoten zo zoetjes
aan wel bekend dat hier in Bergen op Zoom
niets kan en niets tot stand gebracht wordt
Wat men echter wel kan is diverse land
goederen aankopen. Maar 'n viaduct of
tunnel aan de Wouwsestraatweg kan niet:
dat kost te veel. Weet menig Bergenaar dat
er indertijd 'n auto voor de gemeente aan
geschaft moest worden, waarbij een van
onze beste raadsleden zei te vinden, dat
een luxe wagen van 7 a 8.000 toch goed
genoeg was. Nee, het moest 'n Mercedes
Benz van ca. 14.000 zijn. Ik l^on er mij
toen indertijd toch wel mee verenigen.
Want rond die tijd las ik in uw krant dat
het industrieterrein bouwrijp gemaakt zou
worden en dat er al onderhandelingen
gaande waren met een Amerikaanse maat
schappij die zich misschien daar zou willen
vestigen. Ik dacht toen: vooruit dan maar.
Als onze gemeentelijke vertegenwoordigers
met diverse directies en instanties in con
tact moeten treden dan wil het oog toch ook
wat hebben. Maar wat een teleurstelling.
Als ik nu langs het industrieterrein loop,
zie ik geen fabriek, ja zelfs nog geen pal-
luis.
Verwonderd kijk ik dan ook niet meer
naar het begrotingstekort van 1960, ad
1.372.000.Als je dan nog verneemt dat
er voor een advies dat ingewonnen werd en
niet eens wordt opgevolgd 7000 wordt
neergeteld en dat er over dure meubels
en glaswerk voor de Markiezenzaal wordt
gesproken; dat er verder in besloten zit
ting over de aankoop van een schilderij
wordt beslist waarvan ik de prijs, die niet
mis is, maar niet zal noemen, dan moeten
de Bergenaren toch wel raar opkijken.
Bergen op Zoom, H.S.
WIJZIGING VOGELWET
Vele mensen beweren dat een vogel be
schermd wordt, wanneer hij in de natuur
leeft. Dan kan iedereen naar zijn gezang
luisteren. Wij, natuur- en vogel-beschermers
willen op gezette tijden, dat is buiten broed
en ruitijd, vogels vangen en verzorgen. Ve
len zouden daardoor hun vrijetijdsbesteding
kunnen uitbreiden en zich gelukkiger voe
len. Vogelliefhebbers zijn nu op tropische
vogels aangewezen, maar dat zijn toch ook
natuurvogels. Hoevele gaan er niet dood
voordat ze aan ons klimaat gewend zijn
Ondanks de strenge vogelwet, schijnt dat
wel geoorloofd. Als de zogenaamde vlie
gende brigade een andere bestemming zou
krijgen: het uitoefenen van controle of de
vogels wel goed verzorgd worden, is zeker
niet overbodig. Want een wet welke nu
geldt, die verbiedt om vogels te vangen
en te vervoeren, maar wel toestaat dat een
vogelliefhebber verschillende vogels mag
houden.... Nee, ik kan er niet meer bij.
OOSTERHOUT A. JOOSEN
PROPAGANDA
Propaganda wil ik met dit artikel beslist
niet voeren, doch wel trachten een bepaal
de vorm van propaganda te belichten zoals
die in het algemeen en wel door de P.S.P.
in het bijzonder wordt gevoerd.
Nog steeds horen wij het 14-daags ge
sprek van „door de regering gevorderde
zendtijd voor politieke partijen".
Hierbij schroomt men niet om personen
naar voren te brengen die dan met ach
tenswaardige beginselen of principes scher
men en dan tevens verklaren ik ben geen
lid van deze of die partij dit dan met
het doel de argeloze te doen geloven dat
zij het toch zeker goed met hem voor heb
ben.
Het is echter wel merkwaardig dat in al
deze gesprekjes in niets door de Westerse
instellingen of regeringen er ook maar iets
goeds wordt gedaan; er wordt overvloedig
gesproken over naastenliefde en christelijk
heid hetgeen de luisteraar een indruk moet
geven dat de P.S.P. méér de rechtse begin
selen is toegedaan dan de rechtse politie
ke partijen.
Nimmer hoort men van P.S.P.-zijde ook
maar een enkel woord van afkeuring over
de toestanden in de landen achter he.
„ijzeren gordijn" en juist hierdoor valt wel
degelijk door de gezond-denkende luiste
raar op te maken wat de uiteindelijke ver
raderlijke opzet van dergelijke propagan
da is.
Wij bezitten dank zij ons staatsbestel een
grote mate van persvrijheid en we kun
nen ons tot op zekere hoogte gelukkig prij
zen dat extreme revolutionaire elementen.
(zoals de C.P.N.) voor radio en televisie
worden geweerd.
Zou het nu echter ook niet de hoogste
tijd worden dat voor bewegingen als hier
boven bedoeld eveneens dezelfde maatregel
wordt getroffen
Ik kan gedocumenteerd verklaren dat
verenigingen waarvan hun leden een keu
rige staat van dienst, t.o.v. het vaderland
achter zich hebben, eveneens pogingen on
dernomen hebben om bedoelde beweging
voor de radio te doen uitsluiten.
BREDA C.A. v.d. S.
Van 22 aug. t.e.m. 4 sept. j.l. hield het
comité van het Koningin Wilhelmina Fonds
ter bestrijding van de kanker een huis-aan-
huis-collecte, met als afsluiting een straat
collecte op zaterdag 3 sept. jl. Voor de
eerste maal deed ik mee in Breda als col
lectant aan deze inzameling. Het comité
hoopte op het welslagen van deze collec
ten. Ik ben helaas na zaterdag een andere
mening toegedaan. Toen ik mij zaterdagmor
gen om ca. half zeven na gedane nachtar
beid in een fabriek, naar het station begaf,
ontdekte ik al spoedig dat ik alleen niet in
staat was om de grote stroom reizigers
om een offer te vragen. Er was mij gezegd
dat er vaste collectanten zouden staan. Tot
ca. half tien heb ik er niets van gezien.
Na half tien heb ik mij naar mijn post in
de binnenstad begeven. Hier hetzelfde als
aan het station. Daar stond ik geheel al
leen. Geen enkele collectant te zien. Waar
waren zij gebleven 's Middags om half
drie was alles nog zoals boven omschre
ven. Nog geen andere collectanten te zien.
Ik hoop dat zij. die zich dit jaar reeds
hadden opgegeven en anderen die één dag
je vrij hebben voor het volgende jaar. het
nu eens beter willen doen dan zaterdag
jl. door op hun post te zijn.
BREDA q WEVER