Charles Spencer Chaplin: niet langer mild van toon Jussi Bjoerling (49 jaar) overleden TEMPO L t Schoonheid uit voorbije eeuwen op Oude Kunst en Antiekbeurs te Delft ONZE PUZZEL Vijfhonderd Op de planken Brievenbussen genormaliseerd Graanoogst zonder zakken gaan naar elite-paarden Den Bosch CONFETTI - CONFETTI - CONFETTI - CONFETTI - CONFETTI - CONFETTI - a n n 15 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 10 SEPTEMBER 1960 15 Nat. Trekpaardententoonstelling Humanistich Geluid Teleurstelling Pracht handen Ha mea-Gelei Er bestaat een verhaaltje, dat verklaart hoe Charlie Chaplin aan zijn karakteristieke kostuum kwam. De eerste dag, dat hij in de stu dio was, moest hij in allerijl een kostuum van een vriend lenen. Hij kon daarbij niets beters vinden dan een oude broek, een pandjesjas, een paar afgetrapte schoenen en de bekende bolhoed. Aldus uitgedost zou hij zijn carrière begonnen zijn. Men kan gevoeglijk aannemen, dat de auteur van dit vertelsel zijn fantasie wat al te zeer de vrije loop heeft gelaten. In werkelijkheid n.l. is Charles Spen cer Chaplin slechts geleidelijk veranderd in de we reldberoemde Charlie. 's Werelds grootste clown werd ge boren in Londen, op 16 april 1989. Een plezierige jeugd heeft hij nooit gehad. Het huwelijk van zijn ouders strandde Charles stond al vroeg naast zijn moe der op de planken van het variété om een centje bij te verdienen. Met ..Fred Karno's Minstrels", een vaudeville-en semble, reisde Charles door Frankrijk en de Verenigde Staten. Zijn filmdebuut maakte hij in 1913 in de film „Kid's auto races". Hoewel het aanvankelijk niet in zijn bedoeling gelegen schijnt te hebben bij de film te gaan, bezweek hij voor de hoge gage. En het duurde niet lang of zijn gage werd vertienvoudigd, want het gekke mannetje van de stomme film werd bij zonder geliefd bij het bioscooppubliek. De atmosfeer van de Londense achter buurt, waar hij een groot gedeelte van zijn jeugd sleet, is altijd in hem blijven nawerken. Nadat hij in Amerika bin nen vijf jaar vijftig films op zijn naam had staan, w.o. meesterstukjes als „Easy street" en „The Cure", had hij geld genoeg om een eigen studio te laten bouwen. Niets stond toen zijn veelzijdigheid nog in de weg. Van toen af trad hij op als speler, regisseur scenario-schrijver, componist, choreo graaf en producent. De films die volg den maakten hem onsterfelijk. ..The kid" „The Pilgrim", „The goldrush", „City lights", allemaal rolprenten, waarin Charles, die intussen allang Charlie was, dichter, filosoof en vooral verdediger van de verschoppelingen was. De groei van Chaplins kunst begon uiteraard onder aan de ladder. De deftige vagebond uit de eerste films was niet wars van gooi-en-smijt- werk, maar allengs verfijnde zijn hu mor. Al zijn zelfstandige films droe gen een uitgesproken humanistisch ka rakter. En dat heeft hem wel eens moei- li:kheden bezorgd, want de openhartig heid waarmee hij mistoestanden aan de kaak durfde steilen, kon lang niet ie ders goedkeuring wegdragen. Maar het meesterschap, dat hij iedere keer weer demonstreerde redde hem. In ,,The kid"', een van Charlies eerste films, komt oen moment voor, waarop hij dwalend door de stegen van een grote stad, een sigaar gaat opsteken. Staande naast een vuilnisbak haalt hij een verroeste doos tevoorschijn, waaruit hij de grootste van zijn bijeengeraapte peuken zoekt. Om zijn sigaar aan te steken moet hij zijn handschoenen uitdoen. Als zijn sigaar brandt wil hij zijn handschoenen weer aantrekken, maar een blik op de vuilnisbak doet hem van gedachten ver anderen. Hij bekijkt de vodjes langs alle kanten en werpt ze dan met een vorstelijk gebaar tussen de rommel. DAT is Chaplin. Dit moment alleen al zou voldoende zijn om hem tot mees ter te maken Een grootmeester dan nog, die de grandezza van de zwerver, de triomf van de geest over de stof voor altijd heeft vastgelegd op de film strook. Hij hield de wereld een spiegel voor, maar het was niet leuk om er in te kijken. Het merkwaardige is, dat Chapïin, die zonder meer door iedereen wordt geapprecieerd als een genia, zich nooit gestoord heeft aan de wet ten van de film. Juist daarin schuilt o.a. zijn grootheid. Hij kon het zich ver oorloven; zijn esprit bracht hem op zo'n hoog niveau, dat de feilen onbetekenend volgden ,,The Pilgrim" en „The Gold rush". De laatste film is ongetwijfeld een van zijn beste. De scène met de dansende broodjes is onvergetelijk, even. als trouwens het fragment, waarin Char lie geplaagd door een verschrikkelijks honger een van zijn schoenen opeet ,,The circus" (1228) was Charlies laat ste zwijgende film. In ,,City lights" (1931) werd geluid aangewend, hoewel er van dialoog nog geen sprake was. Bovendien was deze film in wezen nog stom, want het geluid vormde nog geen wezenlijk onderdeel van de conceptie. Dat kwam pas vijf jaar later met,.Mo dern Times". Toen hoorden honderdui zenden voor het eerst Chaplins stem. Charlie zong een liedje, dat bij nader inzien alleen uit klanken bleek te be staan, woorden waren er niet. Modern Times is een satire op de toe- nemeftde industrialisatie en de daarmee gepaard gaande automatisering van de menselijke betrekkingen. Niet altijd ^®ili werden. Na „The kid" waarin de kleine Jac kie Coogan naast Chaplin beroemd werd- Chaplin met zijn echtgenote ladykiller slaagde Chaplin er in een constante sa tirische kijk aan te houden. De geluids film lokte overvloedige dialoog uit, waar bij Charlie verviel tot een zedenpreken- de schoolmeester. ..The great dictator" (1940) stelde Charlie in staat Hitier er flink van langs te geven. Hij speelde een dubbel rol Hynkel, de dictator en een joods kapper, die sprekend op hem leek. Het kostuum, waarin Charlie beroemd werd had hij hier reeds afgelegd. Het kapper tje echter had nog veel weg van de vroegere Charlie. Dat was niet meer het geval met Monsieur Verdoux", een vrouwenver leider en -moordenaar, die in 1947 tot stand kwam. De Chaplin van de ..gags", de grol lenmaker in het clownkostuum had hier voorgoed afgedaan. Voor velen werd de ze film dan ook een grote teleurstel ling, want ze hadden hem lief gekregen als de joker uit de slapstick de-gooi- en-smijt-film wiens doen en laten werd ingegeven door een hart .vol melancho lie. Die creatie was voorgoed achter de rug. De twee laatste films konden al de vorige niet doen vergeten. .Limelight' (1952), noch „A king in New-York' (1956) konden goedmaken, wat verlo ren ging, toen Chaplin met ztfn vage- bonduiterlijk zyn grootste aantrekkelijk heid aflegde. vagebond Charlie Chaplin heet tegenwoordig weer Charles Spencer Chaplin, want liy is ernstig geworden, veel te ernstig. De gebeurtenissen van de laatste jaren brachten hem tot de rol van moralise rende orator. Maar langs die weg is geen come-back mogelijk. B. v. O. Het Nederlandse Normalisatie Instituut heeft een norm gepubliceerd voor brie- vengleuven en brievenbussen in wonin gen. Deze norm is opgesteld door een commissie waarin o.a. de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, de Nederlandse Huishoudraad, de PTT, de Nationale Wo ningraad en het ministerie van Volks huisvesting en Bouwnijverheid zijn ver tegenwoordigd. De norm is een compromis tussen de eisen die aan een brievenbus moeten worden gesteld op grond van de toe neming van het aantal en de afmetingen van poststukken enerzijds en de noodza kelijke bescherming van de stukken te gen inregenen en de bouwkundige moge lijkheden anderzijds. Niet alleen de in- en uitwendige afme tingen zijn in de norm vastgelegd, doch ook de plaatsing van de gleuf ten opzichte van het bedieningsniveau. Verder zijn naast een voorkeurmodel 3 modellen vastgesteld voor die gevallen waarin plaatsing van 5, 6 of 8 bussen boven elkaar noodzakelijk is. ,Het ligt in de bedoeling dat voor nieuw te bouwen woningen met deze norm re kening wordt gehouden. Aan de Neder landse gemeenten is dan ook geadviseerd om in de bouwverordeningen de afme tingen uit de norm voor te schrijven. (Advertentie) Eén opmerkelijke ontwikkeling is dit jaar in Zeeuwsch-Vlaanderen geconsta teerd bij de oogst van granen. Combines brengen het graan niet meer in zakken, maar in een graantank, waardoor zakken overbodig zijn geworden. Vorig jaar waren er nog maar drie combines met graantank (inhoud ongeveer 1200 tot 1500 kg) in Zeeuwsch-Vlaande- jren; bij de oogst van dit jaar werden er al twintig van zulke machines ge bruikt. Uit de tanks kan het graan met een op de wagens worden gestort, zodat men alleen nog maar te maken heeft met los gestort graan. Rond vijfhonderd elitedieren uit de Nederlandse trekpaardfokkerij zullen op dinsdag 13 en woensdag 14 september a.s. in Brabants hoofdstad geëxposeerd worden. Daarmee omvat deze expositie een enorme keurcollectie, die het re sultaat zal tonen van een doelbe wuste en deskundige fokkerij waar aan een ervaring van vele tien tallen jaren ten grondslag ligt. Dinsdag 13 september is de speciale dag voor de fokkers en de echte ken ners van het trekpaard. Op deze dag vinden nl. de keuringen plaats van 30 rubrieken hengsten en merriën. Boven dien worden dan in de namiddag de „Fokgroepen" en de ..Merriën met af stammelingen" geprimeerd. De tweede dag der tentoonstelling, woensdag 14 september, vormt door zijn feestelijk en veelzijdig programma een bijzonder aantrekkelijk schouwspel voor iedereen In de voormiddag van deze dag vindt o.m. het uitroepen van de Nationale Kampioenen plaats. In de namiddag vol gen demonstraties van de hoogst be kroonde collecties, de kampioenen en oud-kampioenen, de massale show met acht-, zestien- en tweeëndertig-spannen de bekendmaking van de uitslag der door de 3 Centrale Landbouworganisa ties uitgeschreven prijsvraag „Wie wordt kampioen enz. Tal van bijzondere attracties zullen verder aan het geheel een feestelijk en luisterrijk karakter geven, als: het op treden van plm. 1000 jonge boeren en boerinnen met een spel van volksdans en gymnastiek begeleid door de Kring- Fanfare van de Limburgse Jonge Boe ren en Tuindersbond; het rijden van Hongaarse Post met acrobatiek en pi ramide door de Noord-Oost-Polder en de welluidende medewerking van hel 120 man tellende korps der Koninklijke har monie ,,'s-Hertogenbosch". Advertentie) (Van onze redacteur) Wie de oude kunst- en antiek beurs in Delft bezocht heeft alleen met het doel zich te verlustigen in de stijlvolle schoonheid, die deze verzameling voorwerpen uit voor bije eeuwen omgeeft, zal zijn hart ten volle hebben kunnen ophalen. Maar het kijkgenot wordt aanzien lijk* verhoogd wanneer men zich voordoet als potentieel koper. Dan immers krijgt alles wat u ziet een diepere dimensie door de geschie denissen die de antiquairs van alle stuk ken weten te vertellen. Dan krijgt een fraai meubel, een kostbaar juweel eens zoveel aantrekkelijkheid, omdat men weet dat de stoel uit het boudoir van keizerin Josephine komt en dat het dia deem het lieflijke hoofdje van een Fran se prinses heeft gesierd. Enorme prijzen Maar goed, als men niet het risico wil lopen erg te schrikken van de enor me prijzen, die worden gevraagd 19.000 gulden voor een sierlijk ingelegd houten toilettafeltje uit de Franse kei zertijd is gewoon kan men als lief hebber van de schoonheid best terecht. Uitgesproken opvallende stukken zijn er op deze beurs niet. Of het moest het mansportret van Rembrandt zijn, al trekt dat alleen de aandacht door de naam van de beroemde maker. Het schilderij is nl. een jeugdwerk dat nog alle kenmerken van het grote talent mist. Is deze Rembrandt dus een lichte te leurstelling, het grote aantal schilde rijen op de beurs is op zichzelf al een In een banketbakkerij kun je ook van alles meemaken. Een dame schrijft ons, dat ze in zo'n zaak onder meer werd geconfronteerd met bestellingen als: „TWEE VAN DIE LAN GE DROPVRETERS", „FAMILIETOFFEES" en „EEN BLIKJE LANGE VINGERS, VAN DIE KORTE". Het volgende berichtje kan, naar het mij voorkomt, ook niet helemaal juist zijn: „In de nacht van za terdag op zondag werd bij X ingebroken. De daders hebben daarbij enige openstaande deuren openge rukt en twee hekken uit hun hengsels getrokken." De man die de volgende advertentie in mijn bus stopte, vind ik geen verstandige man ....(merk), DE WIJN DIE JE HET WATER IN DE MOND BRENGT. En bij het volgende, ook al uit zo'n brochure, krijg ik de gekste visioenen: „Ook voor heren brengen wij het mooiste wat denkbaar is. Wollen kinderbad- en zonnepakjes in aardige kleuren reeds vanaf 4.20." Deze recensie over een muziekschool-uitvoering vind ik gewoon wreed: „Alle spelers en alle zang-sterren kwamen vlot aan hun eind en dat leverde telkens een gul applaus op." CHAUFFEUR-MONTEUR, DIE OPGELEID WIL WORDEN VOOR AMBULANCE-WAGEN, las ik in een groot vaderlands blad. Lijkt me een moeilijke training. En dit schreef een verbouwereerde collega journalist na een ongeluk: „Het kon degene, die de aanrijding had veroorzaakt, kennelijk niets schelen, of de bestuurder van de andere wagen dood of levend uit de auto zou stap pen". Het is liéf dat iemand van zijn dorp houdt, maar daarom hoef je toch zulke dingen nog niet te schrij ver. „Jammer, dat men dit dorp zo lichtelijk over het hoofd ziet; men heeft dat meer met plaatsen, die (met een beetje fantasie) onder de rook van een omvangrijke buurvrouw liggen; men is er voorbij voor men er erg in heeft, of men komt niet zo ver." Een hoteldirectie adverteerde: KAMERS, VOORZIEN VAN ALLE MODERN COMFORT. CENTRALE VERWARMING WARM EN KOUD. Wat héb je nou ap.n een koude Dit zie je ook voor je: „Ja; de bromfiets wordt weer (dank zij de democratie) op het dak van de kleine man geschoven." HOE roep ik uit b(j berichten als het volgende: „De gewijde spreker gaf op treffende wijze enige trekken uit het schone leven van St. Jacobus ten beste". En „hee bij een bericht als dit: „Tot in de late avond bleef het druk rondom het witgepleisterde paleis, waarvan de gordijnen, waarin zich de koninklijke familie ophield, nog lang open bleven." Maar niet-katholieke bladen weten soms ook van wanten. Kijk maar: „Aan het fraai ver sierde hoogaltaar droeg het priesterkoor het H. Misoffer op". Of dit: Onmiddellijk na het ongeluk werden hem door een r.-k. priester de sacramenten toegediénd. Het mocht niet baten. De man overleed enkele ogen blikken later." Zeer opvallend is dit met de hand gesneden ivoren schaakspel aangename verrassing; de kwaliteit is zeer goed zo hangen er aandacht trekkende werken van Jan Steen, Jan Brueghel de oude en Pieter Brueghel de jonge, ft erkwaardig is dat de Spaan se school sterk is vertegenwoordigd. In dit gezelschap van antiquairs uit het gehele land slaat de representant uit het zuiden, de firma Peters uit Til burg een uitstekend figuur. Deze firma specialiseert zich in beeldhouwwerken en vraagt op de beurs de aandacht voor een fraai opgestelde vroeg Spaanse ge polychromeerde Madonna. In deze ca tegorie brengen ook de firma's Bless te Dent en J. Wiegersma te Utrecht. Vooral Wiegersma heeft op de beelden- De bekende Zweedse operazanger Jussi Bjoerling is in de nacht van donderdag op vrijdag overleden na een hartaanval. Hij was 49 jaar. De dood overviel hem op zijn zomer verblijf te Siarde,'in de omgeving van Stockholm. De overledene was getrouwd en had drie kinderen, twee zoons en een dochter. Hij voelde zich al geruime tijd niet goed. Johan Bjoerling werd 2 februari 1911 geboren in het dorp Stora Tuna in mid den-Zweden. Van kindsbeen af werd hij Jussi genoemd. In de laatste jaren was Bjoerling her haaldelijk gedwongen aangegane ver plichtingen ter elfder ure af te zeggen wegens ziekte. Nog maar veertien dagen geleden werd hij verhinderd op te tre den in hte lunapark Groena Lund in de Zweedse hoofdstad, omdat hij opnieuw hartklachten had. Jussi Bjoerling is van het begin af aan met de zangkunst vertrouwd geweest. Hij was de zoon van een operazanger, stond voor het eerst op de planken toen hij vijf jaar was en trouwde op zijn vier entwintigste met een zangeres. Bjoerling was geen „John Barrymore" in verschijning of manier van optreden maar zijn stem hield de mensen in adem loze bewondering. De Manchester Guardian schreef eens van de acteur Bjoerling: „Hij toonde een aangenaam aandoend gebrek aan artis tieke foefjes." Bjoerling heeft geschitterd in uiteen lopende rollen als Don José in Carmen, Tamino in de Zauberflöte, de hertog in Rigoletto,- Radames in Aida en Lenski in Eugen Onegin. Favoriete rollen had Bjoerling niet. Hij placht te zeggen: „Een zanger is er mee tevreden alles te zin gen wat mooi is." zolder een prachtige entourage gevonden voor zijn marmeren en albasten groe pen. Oogverblindend Altjjd oogverblindend is de verzame ling zilver en juwelen. Op deze beurs is een geweldige schat opgesteld en het is niet gemakkelijk een topstuk aan te wijzen. Vooral bij het zilver werk zijn zeer kostbare stukken. De juwelen uit de Renaissance vallen op door een rijke overdaad. Bij het aardewerk trekken twee enorme va zen van maar liefst 1.25 meter hoog de aandacht. De vazen zijn in de acht tiende eeuw in China vervaardigd voor de Europese markt en geheel in Europees decor met wapens op de hals geschilderd. Behalve natuurlijk de verzameling meu belen is er dit jaar voor het eerst een stand met antieke klokken. De bijzon derste daarvan is een tafellok met twaalf aria's, waarbij een danspaar zich op de maat van de muziek beweegt. (Advertentie) Tube 95 ct Het is de Hamamelis die 't 'm doet Horizontaal: 1. bron van elektrische energie; 6. vrouwelijk zoogdier: 11. de oudere (afk.); 12. plaats o.d. Veluwe; 14. ik (Lat.); 16. bever; J9. hetzelfde (afk.); 20. bekende scheepvaartmaat schappij: 22. geestelijke; 25. wapen; 26. vrouwelijk zoogdier; 28. schoenmakers werktuig; 29. jongensnaam; 31. goud (Fr.); 32. vreemde munt (afk.); 33. vochtig koud; 35. bezoldiging; 37. ach tervolgen; 40. niet (Eng.); 41. acade mische graad (afk.); 42. biljartgerei; 43. rangtelwoord; 44. lidwoord; 46. als eerder (afk.); 47. deel v.c. boom; 49. borrel; 52. vloerbedekking; 54. meisjes naam; 56. deel v.d. bijbel: 57. wind richting; 58. soort dans; 60. wiel; 62. soort doctor (afk. Lat.); 63. god van het vuur; 64. rente; 67. telwoord; 69. rivier in Brabant; 70. bergnimf; 72. rivier in Oostenrijk; 74. verdiepingen; 77. rijks reglement (afk.); 78. adellijke perso nen; 79. plaats in Spanje. Verticaal: 1. spoedig; 2. rekening; 4. vogel; 5. goud (Fr.); 6. delfstof; 7. oude stofmaat; 8. kledingstuk: 9. onb. voornaamw.; 10. landbouwwerktuig; 11. rein; 13. meisjesnaam; 15. weekdier; 17. sportartikel; 18. muziekdrama; 21. vorm van ploeteren; 23. luchtstrijd krachten (afk.); 24. de onbekende; 27. godsspraak; 30. Engels telwoord; 32. makkelijke stoel; 34. vrouw geboortig van Ierland; 36. plaats in België; 38. jongensnaam; 39. deel v.d. hals; 40. netto (afk.); 45. oude stofmaat'; 46. plant; 48. administratie (afk.); 50. voorzetsel; 51. slik; 53. vorm van er kennen; 54. vrucht; 55. vlaktemaat; 59. bouwkundig ingenieur (afk.); 61. plaats in Zwitserland; 62. bevel; 65. dag (Duits); 66. muziekteken; 68. hevig; 71. spoedig; 73. windrichting (Eng. afk.); 75. voorzetsel; 76. titel (afk.). Jussi Bjoerling kwam in 1931 bij de koninklijke opera van Stockholm. Vier jaar daarna trouwde hij zijn schoolvrien din, de zangeres Anna-Lisa Berg. In 1938 ging Bjoerling een contract aan met de Metropolitan van New York en begon hij zijn onafgebroken concertreizen door Europa en door de Verenigde Staten. Toch probeerde hij 's zomers bij zijn ge zin te zijn op hun landgoed bij Stock holm. Wanneer Bjoerling zich niet gedispo neerd voelde, liet hij liever een concert of optreden schieten dan het gevaar te lopen een minder gunstige indruk te ma ken. De Zweden hadden hierover het grapje, dat de zekerste weg om Bjoerling te horen het spelen van zijn grammo foonplaten was. J/oor mensen, die iets snel en toch góed kunnen doen, heb ik al tijd bewondering gehad. Wij leven in de eeuw van het tempo en ik geloof, dat de vlotheid, waarmee wij afgezien van tech nische hulpmiddelen onze taak verrichten, die van onze voorouders ver overtreft. Het heeft mij altijd geïnteresseerd, hoe dit in het artistieke vlak Men komt, deze zaak /onderzoekende, de merk waardigste tegenstellin gen tegen. Van Mozart is - bijvoorbeeld bekend, dat l/L hij in zijn korte leven zoveel muziek heeft ge componeerd, dat een nor maal mens die in dezelfde tijd niet eens zou kunnen t opschrijven. Ook Rossini r en Donizetti moeten bij zonder vlugge jongens geweest zijn. Daar staat /tegenover, dat de dichter Nijhoff jarenlang aan zijn gedichten bleef verande- ISj ren. En ze zijn toch pas klaar na de laatste ver- andering. Oscar Wilde moet eens gezegd hebben, dat hij een vreselijk drukke dag achter de rug had. Toen men vroeg, wat hij had uitgevoerd, zei hij: „Van morgen zette ik een komma in een gedicht en vanavond heb ik ze weer geschrapt." Natuurlijk bevatte deze uitspraak een aanzienlijke dosis aan stellerij, maar sommige schrijvers wer ken met een ontstellende traagheid. James Joyce bijvoorbeeld, die beroemd geworden is door Ulysses, bleef dik wijls een hele dag aan een zin poetsen. Anderen vallen meer onder het be grip snelheidsmaniak. Anthony Trol- lope haalde een gemiddelde van 250 woorden per kwartier. Op die manier schreef hij op een normale werkdag 8000 woorden: dat wil zeggen veel meer dan vele ervaren auteurs in een week kunnen tot stand brengen. A. J. Cronin, bekend onder meer van „De sleutels van het koninkrijk", schreef een boek van 250.000 woorden in drie maanden tijds. Een van de allervlugsten is Edgar Wallace, wiens oeuvre niet van lite raire kwaliteit is, maar toch vakman schap verraadt. Hij dicteerde zijn ro mans in een dictafoon en haalde aldus 300 woorden in vijf minuten tijds. Hoe veel dit is kan men ongeveer begrij pen, als men weet, dat een radio omroeper vijf minuten nodig heeft om 650 woorden te lezen. De heer Wallace moest er immers ook nog bij nadenken en zijn verhaal verzinnen. Hij liet ons 150 romans, 14 toneelstukken en vele duizenden artikelen en korte verhalen na. Een roman van 80.000 woorden bracht hij tot stand in achtenveertig uur tijds. Hij werkte dan 's nachts door en ieder half uur kwam een huisknecht hem een kop thee brengen. Met veertig koppen thee per dag en zestig sigaretten in dezelfde tijd vol tooide Wallace een roman in minder dan drie dagen. Hij verdiende daarmee zo'n vierduizend dollar. Als het boek af was ging hij een paar dagen op bed liggen uitpuffen. In een trein ont moette hij eens een gangster, die hem zijn levensverhaal vertelde. Even later ging de schrijver in de stationswacht kamer achter zijn machine zitten en maakte van het levensverhaal in en kele uren een toneelstuk, dat maanden lang volle zalen heeft gehad in New York. Nu is het natuurlijk zo, dat moderne auteurs gebruik kunnen maken van technische verworvenheden als band recorders en schrijfmachines. Toch wa ren er vóór die dingen bestonden al schrijvers, die het nu bereikbare tem po ruimschoots overschreden. Zo schreef Alexandre Dumas („De drie musketiers"in vijfentwintig jaar 277 boeken; dat is gemiddeld 11 per jaar. Wanneer men daar één vakantie maand aftrekt, komt zo'n man tot één roman per maand. „Wat is het boek van de maand?", kon men hem terecht vragen. Hij legde zichzelf om het te bereiken een ijzeren tucht op. Zijn kleren en laarzen gaf hij nl. tijdelijk aan een vriend en sloot zich dan op in zijn kamer, zodat hij niet weg kon, in zijn ondergoed. Het record heeft, naar mijn bronnen zeggen, de zestiende eeuwse Spaanse dichter en toneelauteur Lope de Vega. Niemand weet, hoeveel romans en ge dichten hij heeft geproduceerd, maar het staat vast, dat hij op zijn minst 2000 toneelstukken heeft geschreven. Ik zou graag weten, hoe het met onze Nederlandse auteurs zit. Ik kén een schrijver, die in een week tijds een heel aannemelijke roman schrijft om daarna weer lange tijd uit te rus ten. Wij zullen ook hier wel tegen polen hebben, maar ik heb de indruk, dat het tempo in het algemeen niet zéér hoog ligt. Wij zijn een rustig en secuur volk, dat zijn woorden wikt en weegt. We zijn daar niets minder om. Maar achter in zijn boek „Tsjip" heeft Willem Elsschot een boekje openge daan over de manier, waarop het voor woord daarvan tot stand gekomen is. Dat voorwoord is nu inderdaad mees terlijk. Elsschot heeft er echter wèl lang over gedaan. Ik denk wel, dat dit voor de meesten geldt. YORICK

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1960 | | pagina 11