BOBBE 10-laar J DE OUDE STRIJD ie De schakel ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WEST ZEEUWSCH-VLAANDEREN 10e Jaargang Nummer 568 Vrijdag 16 DEC. 1955 DrukkerS'UitgeverijFirma SMOOR DE HULSTER - Dorpsstraat 10 - BRESKENS - Telefoon 27 - Giro 358296 Verschijnt iedere Vrijdag Abonnementsprijs 1,10 per kwartaalfranco per post f 1,25 Prijs der advertentiën 1 0 cent per m.m. bij abonnement korting Advertenties met brieven onder nr. of bij ons te bevragen" 10 cent extra. te Breskens Zaterdag 24 December 1955 zal het 10 jaar geleden zijn, dat de eerste ste nen noodwoning in het Noodplan werd betrokken. Naar aanleiding hiervan hebben wij de toenmalige bewoner, onze doiysge- noot de heer P. Brakman, geïnter viewd. Vraag: Was er een speciale redenen dat U de eerste noodwoning werd toe gewezen? Antw.: Ja zeker, destijds was ik ad ministrateur-kassier bij N.V. Panagro die de noodwoningen in West Zeeuws- Vlaanderen bouwde. Aanvankelijk werd mij de 33ste woning toegewezen, doch daar dat nog maanden zou duren maak te ik bezwaar; mijn werkzaamheden waren zo omvangrijk, dat ik nooit voor één of twee uur 's nachts van kantoor ging. Ik moest dan nog te voet naar Groede, of een fiets lenen, dus was dat bijna ondoenlijk. Met medewerking van de toenmalige burgemeester werd mij toen de eerste noodwoning, de A 1 toe^ gewezen. Vraag: En U was zeker hoogst con tent? Antw.: Kunt U begrijpen, ik was de koning te rijk! Vraag: Werden al spoedig meerdere woningen in gebruik genomen? Antw.: Dat weet ik zo precies niet meer, maar zo vlot ging dat niet; de bouw ging met ontzaglijke moeilijkhe den gepaard. Vraag: Waaruit bestonden hoofdza kelijk die moeilijkheden? Antw.: Dat was b.v. zo: als er hout was, waren er soms geen spijkers ge noeg, of hang- en sluitwerk. Was er dat dan weer, kwam men weer bouwvakar beiders te kort, of was er geen cement, r of kwam men bouwgereedschap te kort. Slechts ingewijden kennen de ontzag lijke moeilijkheden waarmee de aanne mers in die dagen te kampen hadden. Dat was dan ook de redenen, dat de herbouw niet zo vlot verliep dan men wenste. Vraag: Heeft naar Uw mening het Noodplan aan haar doel beantwoord? Antw.: Zeer zeker, het grootste deel van de gezinnen in Breskens heeft er gebruik van kunnen maken, het is min of meer een doorgangscentrum geweest voor velen, die dan later hun definitieve woning betrokken. Vr.aag: Ik heb wel eens horen bewe ren, dat de noodwoningen bijzonder veel gekost hebben en dat ze in regie- werk gebouwd zijn? Antw.: Dat ze in regiewerk gebouwd zijn is zeker, dat kon immers niet an ders. Dat ze veel geld gekost hebben geloof ik ook wel, doch er zijn wel cij fers genoemd die schromelijk overdre ven zijn. Wel weet ik, dat door Directie en Kader alsmede de staf van Weder opbouw, althans in die dagen, boven menselijk hard is gewerkt. Vraag: Hebt U nog bijzondere herin neringen aan de bouw van het Nood plan? Antw.: Ja, b.v. er kwam een ploeg Amsterdamse timmerlieden, gestuurd door het Arbeidsbureau aldaar, die ble ken in het geheel geen timmerlieden te Feuilleton Een verhaal van de water vloed op een Z.-H. eiland, door HENK VAN HEESWIJK 19 De maan wa' even doorgekomen en de storm werd steeds heviger. Het kon wel eens een benauwd nachtje worden, dacht hij. In het magazijn gekomen inspecteer de hij de voorraden, onderhand een paar aantekeningen makend in zijn boekje. De eerste stoot zou opgevangen kunnen worden en dat was al heel wat waard. Klaas sloot het magazijn en liep naar het wagentje van zijn vriend. Even later reed het tweetal weer door het dorp in de richting van de haven. Onderweg reden ze de stoomtram voorhijde loco motief wierp grote wolken stoom over de weg en gedurende een paar seconden was er in het geheel geen zicht. Douwe uitte een verwensing en was blij einde lijk de zwaar puffende locomotief ge passeerd te hebben. „Die heeft zelfs moeite om tegen de storm in te komen," zei Klaas, op zijn horloge kijkend. „Hij is zowat een half zijn. U begrijpt, dergelijke dingen wa ren niet bevorderlijk voor de goede gang van zaken. Het is mij bekend, dat door het Departement naar dit geval een serieus onderzoek is ingesteld en de be trokkenen op het matje zijn geroepen. In het begin van de herbouw waren onder de buitengewestelijke arbeiders ook minder gunstige elementen, die aan de naam van de aannemers veel af breuk hebben gedaan. Zelfs heb ik het een paar maal medegemaakt, dat vecht partijen ontstonden: er was dan veel tact voor nodig om de gemoederen te kalmeren. Vraag: Hoeveel noodwoningen zijn in Breskens in het Noodplan gebouwd? Antw.: Ik meen dat dit 226 stuks is. Als ik mij goed herinner is destijds de levensduur van deze woningen bepaald op 10 jaar. Vraag: Dus zouden ze dan nu zowat afgeschreven moeten zijn? Antw.: Inderdaad, maar of dit het geval is, betwijfel ik echter. Volgens mijn mening heeft het Noodplan in een behoefte voorzien en het doet dat nog. Plaatselijk Nieuws Oostburg Prov. gezondheidsdienstkring W.-Z.Vl. Bovengenoemde kring hield haar al gemene vergadering te Oostburg, waar voor grote belangstelling bestond. De heer C. F. Vercraeije uit Aardenburg precideerde de vergadering en begroette o.m. dr. Wagenaar uit Goes, de directeur van de gezondheidsdienst. Uit het financiële verslag, dat de heer Iz. van Cruijningen uitbracht, bleek, dat de t.b.c. en mond- en klauwzeer- bestrijding grote offers van de boeren vragen. Er was een batig slot van f 289,63. Op de spaarbank heeft de ver eniging f 1978,69. Boeken en bescheiden van de penningmeester werden gecon troleerd en in orde bevonden. De be groting voor het komende jaar werd goedgekeurd. De heren Joh. de Feijter uit Schoondijke, C. Sturtewagen uitEede en Iz. van Cruijningen uit Zuidzande, werden bij acclamatie herkozen. Afge vaardigden voor de algemene vergade ring te Goes werden na stemming ge kozen. Uit het jaarverslag, dat de heer Van Cruijningen voorlas, bleek, dat rond de gemeenten Hoofdplaat en Biervliet mond- en klauwzeer is uitgebroken. In totaal moesten er 104 koeien afgemaakt worden, 31 schapen en 33 varkens. Voor deze dieren werd een vergoeding uitge keerd. Binnen een straal van 20 km. vanaf deze besmette haarden, mag nu geen vee gekocht worden voor de export. Juist in het Westelijk deel heeft dit eer- enorme schadepost betekend voor de boer en handel. Totaal zijn er 10 geval len geconstateerd. De besmetting is waarschijnlijk ingevoerd via kalveren, die op de Leeuwarder markt zijn geweest en die van besmette bedrijven afkomstig waren. Het t.b.c.-onderzoek breidt zich thans nog steeds uit. Er werden totaal 17345 runderen op t.b.c. onderzocht. Na de eerste controle waren er 95 die rea geerden, waarvan er 65 als tegenvallers moesten worden opgeruimd. Twee be drijven bleken ineens zwaar besmet te zijn. Hier moesten 9 en 10 dieren worden opgeruimd. De aangekochte graskalve ren veroorzaken meestal de besmetting. Voor deze dieren werd totaal f 38.875, uitgekeerd. Als taxateurs voor de op te uur over tijd". „Ach, die smerige ouderwetse stoom tram mopperde Douwe. „Waarom doen ze hier niet zoals bij ons? Alle trams zijn verdwenen en overal nu mo derne autobussen. Dat is toch veel ge rieflijker?" Klaas keek zijn vriend eens aan en lachte. Maar meteen werd zijn gezicht weer ernstig. „Och, weet je, die stoom trams verdwijnen hier ook wel; we heb ben ongeveer om de andere tram al de nieuwe dieseltractie en je zult moeten toegeven, dat zulks een hele verbetering is. En bussen is ook niet alles. Ik heb een zuster wonen in de bollenstreek. Daar reed vroeger een electrische tram. Nu hebben ze bussen. Je moet haar maar eens horen, wat een narigheid dat geeft en heus niet alleen in het voor jaar, als de bollen in bloei staan. Een bus kan een goede zestig mensen be vatten; in een tram stop je er een paar honderd en meer". „Nu ja, dan rijden er maar een paar bussen meer," antwoordde Douwe luch tig. „Je zult toch moeten toegeven, dat zo'n tram uit de tijd is". .Mogelijk. Maar dan toch niet voor onze eilanden. Weet je, ondanks alle ge mopper houden wij van onze tram. Het is een deel van ons leven hier gewor den. Natuurlijk gaat een bus sneller, omdat die niet aan een bepaalde rij baan, de rails, is gebonden. Doch geef ruimen dieren werden aangewezen de heren Iz. van Cruijningen en C. F. Ver craeije. Vervolgens besprak dr. G. Wa genaar, de directeur van de gezondheids dienst, uitvoerig de abortus bang-be- strijding. Ook dit besmettelijk verwer pen veroorzaakt onnoemelijke schade aan de veestapel. Aan de bestrijding kan men zich niet meer onttrekken, nu het buitenland abortusvrije dieren begint te vragen. Spreker besprak uitvoerig de technische mogelijkheden van deze be strijding. Er zijn twee mogelijkheden om de dieren te controleren, n.l. door een uitvoerig bloedonderzoek en door middel van de melk aan de melkfabrieken, aan welke laatste methode de heer Wage naar de voorkeur gaf, boven de bloed proeven, die veel omslachtiger zijn. Z.L.M. vergaderde. De kring West Z.-Vl. van de Z.L.M. kwam in hotel „De Eenhoorn" te Oost burg in algemene ledenvergadering bij een, onder voorzitterschap van de de heer M. de Bruijne. Deze opende de ver gadering met een welkomstwoord, in het bijzonder tot de heren Ir. M. A. Geuze, algemeen voorzitter der Z.L.M., Ir. J. Roest, dir. Rijkslandbouwwinterschool te Schoondijke en Ir. M. Sanders, waar nemend Rijkstuinbouwconsulent in Z.-Vl moreerde de voorzitter wijlen Joh. Ie Clercq, aan wie de Z.L.M. zo bijzonder veel heeft te danken. Over het oogstjaar 1955 mogen wij heel tevreden zijn, aldus de voorz. De natuur heeft in alle opzichten meegewerkt, de prijzen geven aanleiding tot optimisme. De veeteelt heeft grote schadeposten moeten incasseren door het uitbreken van het mond- en klauwzeer in diverse stallen. In dit verband zei de voorzitter, dat er nog steeds te veel boeren zijn, die zich aan hun plicht onttrekken. Met de arbeidsvoorziening is het dit jaar gunstig verlopen. De mechanisatie van de bedrijven dient in dit verband de volle aandacht te hebben. Sprekende over de kosten van de land bouwers vroeg de voorz. zich af, of het jaar 1956 een verdere verhoging der lo nen met 10 of 15 pCt. zal brengen. De landeigenaren blijft weinig hoop over voor verhoging der pachtprijzen, im mers de minister van landbouw heeft in die zin gesproken tijdens de landbouw- dagen te Axel. De afdeling Retranchement stelde de vraag hoe ver men al gevorderd was met de electrieiteit in de onrendabele gebieden. Ir. Geuze kon dienaangaande niets definitiefs mededelen, wel bleek hij bij geruchte vernomen te hebben, dat een Rijksregeling in voorbereiding- is zodat, wanneer deze kwestie lande lijk wordt aangepakt, grotere mogelijk heden liggen. Dhr. J. Becu maakte zich zorgen over de samenwerking Frankrijk—W. Duits land op agrarisch gebied en informeer de hoe dhr. Geuze hierover dacht. Deze zei, dat wij ons bewust moeten zijn dat Nederland een klein land is dat weinig kan ondernemen tegen de grotere mach ten. Het enige wat wij kunnen doen is in Benelux-verband tegen deze concen tratie een zeker tegenwicht trachten te vormen. Dhr. S. van Hoeve informeerde er naar of de proefboerderij in de Braak man er nog gaat komen. Ir. M. Sanders antwoordde bevestigend. Enkele kavels in de hoek van het Axelse gat nabij het Mauritsfort zouden voor de proefboer- mij de tram maar. En vele eilanders denken er zo over. Wij houden van onze tram, met al z'n gebreken. Die tram geeft aan onze streek een eigen, apart karakter, zie je?" „Nou, geluk met je tram," bromde Douwe. „Ik ben blij, dat ik er nooit ge bruik van behoef te maken. Ik doe het maar met mijn wagentje". „Jongen, Douwe," zei Klaas lachend, „misschien mis je daarom zoveel. Wie weet, als jij nog eens met de tram naar Rotterdam en terug gaat, of je dan niet de vrouw van je keuze ontmoet". Nu lachte Dijkstra ook. „We zullen na de storm de proef eens op de som nemen, hoor! Eén retourtje Rosestraat". „Oké! Tegen die tijd zal ik een ad vertentie laten plaatsen in het Nieuws blad: „Trouwlustige eilandse schonen, opgepast! Op die en die dag zal onze "zeer geëerde directeur van de Munni- kenoordse Boerenleenbank een rit ma ken met de tram, heen en weer naar Rotterdam. Zij, die als huwelijkscandi- daat voor deze knappe en begaafde jongeman in aanmerking wensen te ko men, worden verzocht een rode bloem op de borst te dragen Dijkstra proestte het uit. „Hou op, zeg. Ik denk, dat m'n bazen me meteen m'n congé gaven, als zoiets in de krant kwam Inmiddels was Idadorp bereikt en Dijkstra zwenkte handig rechtsom de yiuettlcfi (^adcLclvta f Het is een prettige gedachte, dat Uw japon, rok of blouse voor de a.s. feestdagen nu reeds bij ons voor U klaar hangt. Cocktail- en Avondrokken, diverse aparte modellen en materialen, maten 36 tot en met 46 van 12.75 tot 31.50 Cocktail- en Avondblouses, in diverse aparte modellen en materialen, ook fluweel, maten 36 tot en met 46 van 11.75 tot 32.50 Cocktailjaponnen, allen stuk voor stuk juweel tjes. U moet ze zelf komen zien. 29.75-37.50-49.50 enz. Ook voor Uw cocktail- en avondkleding eerst kijken bij UW MODEHUIS COOSJE BUSKENSTR. 63, VLISSINGEN De bus van boot en trein stoptvooronze zaak derij in aanmerking komen. Dhr. M. J. Verbrugge bracht de ver deling der Braakmangronden in bespre king. Z.i. was de verdeling tot op heden voor de Zeeuws-Vlaamse jonge boeren op een grote teleurstelling uitgelopen. Dhr. Geuze zei niet beter te weten dan dat de normen eender zijn als die bij de verdeling der Sloegronden toegepast. Het wachten üs op het rapport Hofstee. Spr. meende, dat door het aanhouden der Zeeuwse verhoudingen de Z.-Vlaam- se boeren wel degelijk de gelegenheid krijgen te solliciteren en wellicht ook bij de verdeling der door de uitvoering van het Drie Eilandenplan vrijkomende gronden. Voor de heren Geuze en Sanders de gestelde vragen beantwoorden, had dhr. Geuze een inleiding gehouden over de invloed der Internationale verhoudin gen op de Ned. landbouw. Uit zijn be toog bleek duidelijk, dat Nederland vol komen afhankelijk is van de landbouw politiek in de Ver. Staten, Canada en Australië. Het plotseling op de markt gooien van de overtollige voorraden door een dezer economische machten zou een grote dumping op de wereld- prijzen te weeg brengen. Sprekende over de Ned. landbouw zei de heer Geuze, dat uit de overvloed van erwten dit jaar blijkt, dat men nog steeds achter de binnendijk op naar de haven. De storm raasde en floot door de motorkap heen in de cabine. De beide mannen keken elkaar even aan. Het was inmiddels pik donker geworden en de brede bundel licht van de autolamp scheen over de geheel verlaten dijk. Wie niet beslist naar buiten moest, bleef in huis. Na enkele minuten was de haven be reikt. Het veer voor de overkant lag juist gereed voor vertrek, maar de beide mannen konden niet ontdekken, of er passagiers op waren. Auto's waren er in ieder geval niet op. Het wachten was waarschijnlijk op de verlate tram. Er stond ook op de kade geen enkele auto meer. Douwe parkeerde de wagen vlak bij de haven en de mannen stapten uit. Samen liepen ze het plankier op naar de boot, die door de kokende golven hoog opgeworpen werd. Voor een auto bestond er waarschijnlijk geen moge lijkheid meer om aan boord te komen. De kapitein stond bij de railing en hief even zijn hand op ten groet. Het water was al zo hoog gestegen, dat de oprit van de aanlegsteiger zeker al een meter lager lag dan de boot, die wild lag te dansen op de door de storm op gezweepte golven. „Hoe is het, Dekker?" schreeuwde Klaas, „durf je de sprong nog te wa gen?" De aangesprokene spuwde even ter-

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1955 | | pagina 1