BOBBE
Radarscherm
in mêie.g.tuig£n
CIRKELGANG
Land- en Tuinbouw
Wollen Yersey
Deux Pièces
BLOUSES
DE SCHAKEL
ALGEMBEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WEST ZEEUWSCH-VLAANDEREN
10e Jaargang Nummer 525
Vrijdag 18 Febr. 1955
Drukkeri-UitgeverijFirma SMOOR DE HULSTER Dorpastraat 10 - BRESKENS - Telefoon 27 - Giro 358296
Verschijnt iedere Vrijdag
Abonnementsprijs:
f 1,10 per kwartaal; franco
per post f 1,25
Prijs der advertentiën:
10 cent per m.m.;
bij abonnement korting
Advertenties met „brieven
onder nr. of bij ons te
bevragen' 10 cent extra,
De K.L.M. is met een fabriek in
Amerika in contact getreden om in
de laatste van de vier Super Constel
lations, die nog in bestelling zijn en
die afgeleverd zullen worden in Febr.
1956, een slecht-weer-radar te laten
inbouwen. Hiertoe moet de neus van
het toestel vervangen worden door een
van plastic, waarin een parabolische
reflector wordt geplaatst, die, aange
dreven door een motor, in de rondte
kan draaien. De uitgezonden impulsen
weerkaatsen niet tegen de blauwe lucht,
maar wel tegen wolken en de zgn.
echo wordt sterker naarmate de wol
ken meer water bevatten. Op. een
scherm in de stuurhut kan de vlieger
dus waarnemen, of er op zijn route
onweerswolken aanwezig zijn en hij
kan in principe dus om het slechte
weer heenvliegen. Men doet dit thans
reeds veelvuldig op grond van de weer-
rapporten, die de Meteo aan de be
manning verstrekt, maar het is uiter
aard uitgesloten, dat de Meteo een zo
nauwkeurig beeld kan geven van alle
wolken, vooral op grotere afstanden,
die het vliegtuig op zijn weg kan ont
moeten.
Bovendien kan in vele gevallen de
vlieger zelf, als hij eenmaal een onweers
front of een partij onweerswolken nadert
of binnenvliegt, op grond van zijn
visuele waarnemingen, de meest aan
gename doorvliegroute en -hoogte be
palen, dan wel er om heen gaan.
Het belangrijke van de slecht-weer-
radar is, dat de vlieger, dank zij deze
installatie enkele tientallen kilometers
vooruit kan zien 120 gr. naar links
en 120 gr. naar rechts. Ook kan de
reflector iets naar boven of naar be
neden worden gericht, zodat in het
laatste geval de radar desgewenst ook
gebruikt kan worden voor „terrein
verkenning" bij nacht of indien het
vliegtuig zich in of boven de wolken
bevindt. Maar vooral voor het signa
leren van wolken is deze inrichting
van belang, daar onderzoekingen heb
ben uitgewezen, dat er een direct ver
band bestaat tussen de neerslaggevoe
ligheid en de mate van deining. En
het vermijden van deining is het leve
ren van een bijdrage tot verhoging
van het comfort van de passagiers.
De door de K.L.M. bestelde radar-
FEUILLETON
Een Westfriese roman
door MAARTJE ZELDENR1JK
>3
Dan was er een dag daarna bericht
in de krant, dat de Nederlandse re
gering een protest had verzonden we
gens schending van de neutraliteit.
Och, dat gaf immers allemaal niets.
Ze deden toch precies wat ze wilden,
die oorlogvoerende landen. Ja, ze zou
den zich wat van zo'n klein land als
Nederland aantrekken
Maar dit was toch wel een beetje
verontrustend. Dat lawaai bleef maar,
net alsof er een heleboel vliegtuigen
tegelijk overgingen. Jeetje, misschien
was Duitsland wel een groot lucht-
offensief tegen Engeland begonnen
of omgekeerd
Pang Verroest, daar ergens scho
ten ze zeker Of was dat een bom
Wat drommel, er zou toch niks loos
installatie, die gebouwd wordt door
Bendix, zal interessante resultaten kun
nen afwerpen, vooral op het gebied
van nog grotere dienstregelmaat, om
dat de kans bestaat dat de vlieger nu
een meer rechtstreeks en toch com
fortabel traject kan kiezen. Luchtvaart
maatschappijen zien met grote belang
stelling uit naar de rapporten, welke
de K.L.M, die als eerste in Europa
met slecht-weer-radar begint, zal pu
bliceren.
Oogstmoeilijkheden.
Vermoedelijk zal de oogsttijd van
het voorbije jaar door vele landbouwers
niet licht vergeten worden. Vele regens
veroorzaakten grote schade en opont
houd. Een voorbeeld van het geleden
verlies publiceerde de Stichting voor
de Landbouw in Groningen de globale
schade aan aardappelen wordt daar
op zes millioen kg. geraamd. 200 ha.
bleef ongerooid liggen.
Hoezeer ook het klimaat heeft tegen
gewerkt, toch vraagt men zich zij
het voorzichtig wel eens af, of het
oogstrisico zo groot moest blijken. Bij
de hooioogst in hetzelfde jaar is, on
danks de natte zomer, een aanzienlijke
vermindering van oogstrisico geboekt
door een tijdig en doelmatig gebruik
van moderne hooibouwwerktuigen.
Bij vergelijking van beide oogst-
resultaten doet zich de vraag voor of
er voldoende aardappelrooimachines
beschikbaar waren en of ze op de
juiste tijd zijn ingezet
Natuurlijk zijn de moeilijkheden, ook
bij een ver dobrgevoerde mechanisatie
onder slechte weersomstandigheden
groottoch zal men, zeker gezien het
nog steeds toenemende arbeiderstekort,
voort moeten gaan in deze zin, d.w.z.
door deskundige bevordering van de
mechanisatie, het oogstrisico zo ver
mogelijk op te heften.
In ieder geval staat vast, dat het
afgelopen jaar in dit opzicht vele vragen
heeft opgeworpen, die om een oplos
sing vragen.
Voor de trekker bleek in vele ge
vallen een antislip-constructie noodza
kelijk. De landbouwwagen, voorzien
van de dikke, brede lage-drukband heeft
onder deze moeilijke omstandigheden,
bewezen een grote technische vooruit
gang te zijn.
zijn? Naast hem, in het andere afge
schoten zoldervertrek, hoorde hij Broeks-
ma snurken. Hemel, dat die vent door
alles heen sliep
Beneden hoorde hij ook gestommel.
Daar waren ze zeker ook wakker ge
worden Weet je wat, hij ging eens
poolshoogte nemen. Prettig voelde hij
zich niet en van slapen zou toch niets
meer komen.
Voorzichtig, op de tast naar de leu
ning zoekend, liep hij de donkere trap
af. In de woonkamer was alles nog
in het duister gehuld, maar toen hij
naar buiten wilde gaan zag hij in de
deur-opening de boer met een zijner
knechts.
„Zo, schilder," zei de boer ernstig,
„ook wakker geworden van de herrie?"
„Ja, al een poosje. Ik vertrouw het
niet erg. Wat zou eraan de hand zijn?"
„In ieder geval niet veel goeds,"
voorspelde Blauwboer. „Heb je die
bommen horen vallen?"
„Ja, ik heb wel zoiets gehoord,
maar
„Daar heb je het weer. Dat is de
richting van Amsterdam. Ik vrees,
Hopelijk zal dit veelal schadelijke
jaar ons in menig opzicht nog van
dienst zijn bij het onderzoeken van
nieuwe mogelijkheden ter vermindering
van schade eu risico.
BURGERLIJKE STAND.
Gemeente BRESKENS
over de maand Januari 1955
GEBOREN: 8, Bastiaan Willem Oscar,
zn. van Dirk Cornelis Mookhoek en van
Hendrina Ista; 8, Jacob Dirk. zn. van
Adriaan Flikweert en van Catlina de
Bruijne: 8, Henrica Adriana, d van
Albertus Petrus Abel en van Petronella
Veld; II, Elza Maatje Pieternella, d.
van Jozias de Meester en van Cornelia
Dingena Groenewege; 10, Theo Joseph
Irma, zn. van Antoine Bernardus de
Krijger en van Alina Mathilde Cam-
maert; 24, Levina Ebrina, d- van Hen
drik Flikweert en van Anna Ebrina
Koster; 25, Maria Sara, d. van Francois
Samuel Monjé en van Suzanna Baas;
27, Janneke Machteld, d. van Thomas
Pieter Cambier en van Alida Maria
Streefkeik.
HUWELIJKEN6, Rumon Alphons
August van Quekelberghe, 27 j., wo
nende te Breskens en Sara Jacoba de
Kramer, 23 j.wonende te Breskens; 20,
Jeroom de Groote, 58 j., wonende te
Schoondijke en Elisabeth Adriana de
Winde, 59 j., wonende te Breskens:
20, Cornelis Maarten de Kruijter, 27
j., wonende te Breskens en Catharina
Vinjé, 19 wonende te Groede; 20,
Mercellus Petrus Leo Van Acker, 42
j., wonende te Moerkerke en Maria
Melania Sophia de Milliano, 30 j., wo
nende te Breskens.
OVFRLEDEN: 12, Maria Welzoet, 72
j., zonder beroep, wonende te Breskens;
17, Elizabeth Maria de Veij, 66 j.,
zonder beroep, wonende te Rotterdam;
19, Kornelis Theodorus Post, 73 j..
zonder beroep, wonende te Breskens;
23, Ferdinandus de Kraker, 76 j zon
der beroep, wonende te Breskens.
INGEKOMEN7, Clement E. Haers
en gezin, van IJzendijke naar Nood
plan N 3; 4, David A. Dierings en ge
zin, van Nieuwvliet naar Vogelenzang
2a: 4, Wed. A. M. Bentschap Knook,
van Nieuwvliet naar Vogelenzang 2a;
26, Abraham J. Poissonnier en echt
genote, van IJzendijke naar Spuiplein
17: 31, Sara C. Klaaijsen, van Middel
burg naar Boulevard 114.
jongens, dat we de poppen aan het
dansen hebben
„Zet de radio eens aan, boer. Wel
licht dat we dan wat wijzer worden,
adviseerde Wim.
„Mens, om kwart voor vier is er
toch nog geen radio," meende de
knecht.
„Nee, maar als er oorlog is, dan
hoor je het zeker door de radio".
„De schilder kon wel eens gelijk
hebben," zei de boer en liep naar
binnen, gevolgd door de beide ande
ren. De boer draaide de knop om en
de schaalverlichting begon te gloeien.
Toen - enkele seconden later - hoorde
men de opgewonden stem van de
omroeper„WaarschuwingLet op voor
parachutisten! Op verschillende plaat
sen in het westen van het land, voor
namelijk in de omgeving van Den
Haag en Rotterdam, zijn parachutisten
gedaald, deels in uniform, deels in
burger. Hier is een bericht van de
luchtwachtdienst in Gorcumeen for
matie van negen Duitse bommenwer
pers beweegt zich in Noordwestelijke
richting. Boven Schiphol is men thans
De ideale dracht voor elk jaargetij.
Wij vertellen niet te veel,
wanneer wij zeggen
dat U er 11 maanden van
het jaar plezier van beleeft.
Wij ontvingen reeds de eerste
nieuwe Zwitserse modellen voor
het voorjaar 1955,
in diverse nieuwe kleuren.
Prijzen f 108.50, f 115,50 en
f 119.50.
Bijpassende
lijk met kant gegarneerd.
Prijzen f 19.75, f25,75 en
f31.50.
Voor uw betere Yersey-kleding
Eerst kijken bij
UW MODEHUIS
COOSJE BUSKENSTR. 63, VLISSINGEN
De bus van boot en trein stopt voor onze zaak
VERTROKKEN: 15, Levina A. Cap-
pon, van W 51 naar Amsterdam; 15,
Hendrikus C. Rommers, van Scheep-
vaartstr. 23 naar Den Helder: 15, Jo
hanna S. Christiaansen. van Nooaplan
C 3 naar Boskoop: 31, Feitse van
Helsdingen, van Noodplan N 7 naar
Haarlem; 31, Johannes Boekhout en
gezin, van Noodplan C 13 naar Groede;
31, Geeraard C. P. Boeckhout en ge
zin, van Noodplan H 8 naar Rotter
dam: 31, Johanna A. J. var» de Velde,
van 2e Zandstr. 23 naar Terneuzen;
31, Maria M S. de Milliano. v. van
Zuijenstr. 7 naar Moerkerke (B.)
Succesrijk begin voor de
Nutsspaarbank Oostburg
Gedurende de maand Januari 1955
steeg het inleggerskapitaal bij de
Nutsspaarbank te Oostburg van
f 1 848.760,69 tot f 1.978.410,88.
Ingelegd werd f 267 491,89 en terugbe
taald f 137.841,70. Meer ingelegd dan
terugbetaald f 129.650,19.
Het aantal rekeningen steeg van 1584
tot 1602. Nieuw uitgegeven boekjes 3°-
in gevecht met drie Messerschmidt's.
Ook boven het vliegveld Welschap bij
Eindhoven bevinden zich thans enkele
bommenwerpers. En hier is nog een
bericht van Den Helder: Twee Hein-
kel's werden zo juist neergeschoten en
zijn in het Marsdiep gestort. De vier
andere toestellen zijn in Zuid-oostelijke
richting vertrokken
De mannen keken elkaar aan en
knikten. „Dat is oorlog, jongens," zei
de boer somber. „Ik zal de vrouwen
roepen. Het is beter dat ze er uit zijn.
Er kan nu van alles gebeuren".
Dat vond Wim ook en hij liep weer
naar de zolder, waar hij Broeksma vrij
ruw wakker maakte.
Broeksma was in een minimum van
tijd klaar wakker. Hij richtte zich half
1 op en keek Wim ongelovig aan. „Wat
kiets je nou?" riep hij verstoord uit;
j „oorlog?"
„Ja, we hebben het al gehoord door
de radio. De Duitsers bombarderen
ons land alsof het koekdeeg is. Kom