BOBBE Radarscherm in mêie.g.tuig£n CIRKELGANG Land- en Tuinbouw Wollen Yersey Deux Pièces BLOUSES DE SCHAKEL ALGEMBEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WEST ZEEUWSCH-VLAANDEREN 10e Jaargang Nummer 525 Vrijdag 18 Febr. 1955 Drukkeri-UitgeverijFirma SMOOR DE HULSTER Dorpastraat 10 - BRESKENS - Telefoon 27 - Giro 358296 Verschijnt iedere Vrijdag Abonnementsprijs: f 1,10 per kwartaal; franco per post f 1,25 Prijs der advertentiën: 10 cent per m.m.; bij abonnement korting Advertenties met „brieven onder nr. of bij ons te bevragen' 10 cent extra, De K.L.M. is met een fabriek in Amerika in contact getreden om in de laatste van de vier Super Constel lations, die nog in bestelling zijn en die afgeleverd zullen worden in Febr. 1956, een slecht-weer-radar te laten inbouwen. Hiertoe moet de neus van het toestel vervangen worden door een van plastic, waarin een parabolische reflector wordt geplaatst, die, aange dreven door een motor, in de rondte kan draaien. De uitgezonden impulsen weerkaatsen niet tegen de blauwe lucht, maar wel tegen wolken en de zgn. echo wordt sterker naarmate de wol ken meer water bevatten. Op. een scherm in de stuurhut kan de vlieger dus waarnemen, of er op zijn route onweerswolken aanwezig zijn en hij kan in principe dus om het slechte weer heenvliegen. Men doet dit thans reeds veelvuldig op grond van de weer- rapporten, die de Meteo aan de be manning verstrekt, maar het is uiter aard uitgesloten, dat de Meteo een zo nauwkeurig beeld kan geven van alle wolken, vooral op grotere afstanden, die het vliegtuig op zijn weg kan ont moeten. Bovendien kan in vele gevallen de vlieger zelf, als hij eenmaal een onweers front of een partij onweerswolken nadert of binnenvliegt, op grond van zijn visuele waarnemingen, de meest aan gename doorvliegroute en -hoogte be palen, dan wel er om heen gaan. Het belangrijke van de slecht-weer- radar is, dat de vlieger, dank zij deze installatie enkele tientallen kilometers vooruit kan zien 120 gr. naar links en 120 gr. naar rechts. Ook kan de reflector iets naar boven of naar be neden worden gericht, zodat in het laatste geval de radar desgewenst ook gebruikt kan worden voor „terrein verkenning" bij nacht of indien het vliegtuig zich in of boven de wolken bevindt. Maar vooral voor het signa leren van wolken is deze inrichting van belang, daar onderzoekingen heb ben uitgewezen, dat er een direct ver band bestaat tussen de neerslaggevoe ligheid en de mate van deining. En het vermijden van deining is het leve ren van een bijdrage tot verhoging van het comfort van de passagiers. De door de K.L.M. bestelde radar- FEUILLETON Een Westfriese roman door MAARTJE ZELDENR1JK >3 Dan was er een dag daarna bericht in de krant, dat de Nederlandse re gering een protest had verzonden we gens schending van de neutraliteit. Och, dat gaf immers allemaal niets. Ze deden toch precies wat ze wilden, die oorlogvoerende landen. Ja, ze zou den zich wat van zo'n klein land als Nederland aantrekken Maar dit was toch wel een beetje verontrustend. Dat lawaai bleef maar, net alsof er een heleboel vliegtuigen tegelijk overgingen. Jeetje, misschien was Duitsland wel een groot lucht- offensief tegen Engeland begonnen of omgekeerd Pang Verroest, daar ergens scho ten ze zeker Of was dat een bom Wat drommel, er zou toch niks loos installatie, die gebouwd wordt door Bendix, zal interessante resultaten kun nen afwerpen, vooral op het gebied van nog grotere dienstregelmaat, om dat de kans bestaat dat de vlieger nu een meer rechtstreeks en toch com fortabel traject kan kiezen. Luchtvaart maatschappijen zien met grote belang stelling uit naar de rapporten, welke de K.L.M, die als eerste in Europa met slecht-weer-radar begint, zal pu bliceren. Oogstmoeilijkheden. Vermoedelijk zal de oogsttijd van het voorbije jaar door vele landbouwers niet licht vergeten worden. Vele regens veroorzaakten grote schade en opont houd. Een voorbeeld van het geleden verlies publiceerde de Stichting voor de Landbouw in Groningen de globale schade aan aardappelen wordt daar op zes millioen kg. geraamd. 200 ha. bleef ongerooid liggen. Hoezeer ook het klimaat heeft tegen gewerkt, toch vraagt men zich zij het voorzichtig wel eens af, of het oogstrisico zo groot moest blijken. Bij de hooioogst in hetzelfde jaar is, on danks de natte zomer, een aanzienlijke vermindering van oogstrisico geboekt door een tijdig en doelmatig gebruik van moderne hooibouwwerktuigen. Bij vergelijking van beide oogst- resultaten doet zich de vraag voor of er voldoende aardappelrooimachines beschikbaar waren en of ze op de juiste tijd zijn ingezet Natuurlijk zijn de moeilijkheden, ook bij een ver dobrgevoerde mechanisatie onder slechte weersomstandigheden groottoch zal men, zeker gezien het nog steeds toenemende arbeiderstekort, voort moeten gaan in deze zin, d.w.z. door deskundige bevordering van de mechanisatie, het oogstrisico zo ver mogelijk op te heften. In ieder geval staat vast, dat het afgelopen jaar in dit opzicht vele vragen heeft opgeworpen, die om een oplos sing vragen. Voor de trekker bleek in vele ge vallen een antislip-constructie noodza kelijk. De landbouwwagen, voorzien van de dikke, brede lage-drukband heeft onder deze moeilijke omstandigheden, bewezen een grote technische vooruit gang te zijn. zijn? Naast hem, in het andere afge schoten zoldervertrek, hoorde hij Broeks- ma snurken. Hemel, dat die vent door alles heen sliep Beneden hoorde hij ook gestommel. Daar waren ze zeker ook wakker ge worden Weet je wat, hij ging eens poolshoogte nemen. Prettig voelde hij zich niet en van slapen zou toch niets meer komen. Voorzichtig, op de tast naar de leu ning zoekend, liep hij de donkere trap af. In de woonkamer was alles nog in het duister gehuld, maar toen hij naar buiten wilde gaan zag hij in de deur-opening de boer met een zijner knechts. „Zo, schilder," zei de boer ernstig, „ook wakker geworden van de herrie?" „Ja, al een poosje. Ik vertrouw het niet erg. Wat zou eraan de hand zijn?" „In ieder geval niet veel goeds," voorspelde Blauwboer. „Heb je die bommen horen vallen?" „Ja, ik heb wel zoiets gehoord, maar „Daar heb je het weer. Dat is de richting van Amsterdam. Ik vrees, Hopelijk zal dit veelal schadelijke jaar ons in menig opzicht nog van dienst zijn bij het onderzoeken van nieuwe mogelijkheden ter vermindering van schade eu risico. BURGERLIJKE STAND. Gemeente BRESKENS over de maand Januari 1955 GEBOREN: 8, Bastiaan Willem Oscar, zn. van Dirk Cornelis Mookhoek en van Hendrina Ista; 8, Jacob Dirk. zn. van Adriaan Flikweert en van Catlina de Bruijne: 8, Henrica Adriana, d van Albertus Petrus Abel en van Petronella Veld; II, Elza Maatje Pieternella, d. van Jozias de Meester en van Cornelia Dingena Groenewege; 10, Theo Joseph Irma, zn. van Antoine Bernardus de Krijger en van Alina Mathilde Cam- maert; 24, Levina Ebrina, d- van Hen drik Flikweert en van Anna Ebrina Koster; 25, Maria Sara, d. van Francois Samuel Monjé en van Suzanna Baas; 27, Janneke Machteld, d. van Thomas Pieter Cambier en van Alida Maria Streefkeik. HUWELIJKEN6, Rumon Alphons August van Quekelberghe, 27 j., wo nende te Breskens en Sara Jacoba de Kramer, 23 j.wonende te Breskens; 20, Jeroom de Groote, 58 j., wonende te Schoondijke en Elisabeth Adriana de Winde, 59 j., wonende te Breskens: 20, Cornelis Maarten de Kruijter, 27 j., wonende te Breskens en Catharina Vinjé, 19 wonende te Groede; 20, Mercellus Petrus Leo Van Acker, 42 j., wonende te Moerkerke en Maria Melania Sophia de Milliano, 30 j., wo nende te Breskens. OVFRLEDEN: 12, Maria Welzoet, 72 j., zonder beroep, wonende te Breskens; 17, Elizabeth Maria de Veij, 66 j., zonder beroep, wonende te Rotterdam; 19, Kornelis Theodorus Post, 73 j.. zonder beroep, wonende te Breskens; 23, Ferdinandus de Kraker, 76 j zon der beroep, wonende te Breskens. INGEKOMEN7, Clement E. Haers en gezin, van IJzendijke naar Nood plan N 3; 4, David A. Dierings en ge zin, van Nieuwvliet naar Vogelenzang 2a: 4, Wed. A. M. Bentschap Knook, van Nieuwvliet naar Vogelenzang 2a; 26, Abraham J. Poissonnier en echt genote, van IJzendijke naar Spuiplein 17: 31, Sara C. Klaaijsen, van Middel burg naar Boulevard 114. jongens, dat we de poppen aan het dansen hebben „Zet de radio eens aan, boer. Wel licht dat we dan wat wijzer worden, adviseerde Wim. „Mens, om kwart voor vier is er toch nog geen radio," meende de knecht. „Nee, maar als er oorlog is, dan hoor je het zeker door de radio". „De schilder kon wel eens gelijk hebben," zei de boer en liep naar binnen, gevolgd door de beide ande ren. De boer draaide de knop om en de schaalverlichting begon te gloeien. Toen - enkele seconden later - hoorde men de opgewonden stem van de omroeper„WaarschuwingLet op voor parachutisten! Op verschillende plaat sen in het westen van het land, voor namelijk in de omgeving van Den Haag en Rotterdam, zijn parachutisten gedaald, deels in uniform, deels in burger. Hier is een bericht van de luchtwachtdienst in Gorcumeen for matie van negen Duitse bommenwer pers beweegt zich in Noordwestelijke richting. Boven Schiphol is men thans De ideale dracht voor elk jaargetij. Wij vertellen niet te veel, wanneer wij zeggen dat U er 11 maanden van het jaar plezier van beleeft. Wij ontvingen reeds de eerste nieuwe Zwitserse modellen voor het voorjaar 1955, in diverse nieuwe kleuren. Prijzen f 108.50, f 115,50 en f 119.50. Bijpassende lijk met kant gegarneerd. Prijzen f 19.75, f25,75 en f31.50. Voor uw betere Yersey-kleding Eerst kijken bij UW MODEHUIS COOSJE BUSKENSTR. 63, VLISSINGEN De bus van boot en trein stopt voor onze zaak VERTROKKEN: 15, Levina A. Cap- pon, van W 51 naar Amsterdam; 15, Hendrikus C. Rommers, van Scheep- vaartstr. 23 naar Den Helder: 15, Jo hanna S. Christiaansen. van Nooaplan C 3 naar Boskoop: 31, Feitse van Helsdingen, van Noodplan N 7 naar Haarlem; 31, Johannes Boekhout en gezin, van Noodplan C 13 naar Groede; 31, Geeraard C. P. Boeckhout en ge zin, van Noodplan H 8 naar Rotter dam: 31, Johanna A. J. var» de Velde, van 2e Zandstr. 23 naar Terneuzen; 31, Maria M S. de Milliano. v. van Zuijenstr. 7 naar Moerkerke (B.) Succesrijk begin voor de Nutsspaarbank Oostburg Gedurende de maand Januari 1955 steeg het inleggerskapitaal bij de Nutsspaarbank te Oostburg van f 1 848.760,69 tot f 1.978.410,88. Ingelegd werd f 267 491,89 en terugbe taald f 137.841,70. Meer ingelegd dan terugbetaald f 129.650,19. Het aantal rekeningen steeg van 1584 tot 1602. Nieuw uitgegeven boekjes 3°- in gevecht met drie Messerschmidt's. Ook boven het vliegveld Welschap bij Eindhoven bevinden zich thans enkele bommenwerpers. En hier is nog een bericht van Den Helder: Twee Hein- kel's werden zo juist neergeschoten en zijn in het Marsdiep gestort. De vier andere toestellen zijn in Zuid-oostelijke richting vertrokken De mannen keken elkaar aan en knikten. „Dat is oorlog, jongens," zei de boer somber. „Ik zal de vrouwen roepen. Het is beter dat ze er uit zijn. Er kan nu van alles gebeuren". Dat vond Wim ook en hij liep weer naar de zolder, waar hij Broeksma vrij ruw wakker maakte. Broeksma was in een minimum van tijd klaar wakker. Hij richtte zich half 1 op en keek Wim ongelovig aan. „Wat kiets je nou?" riep hij verstoord uit; j „oorlog?" „Ja, we hebben het al gehoord door de radio. De Duitsers bombarderen ons land alsof het koekdeeg is. Kom

Krantenbank Zeeland

De Schakel | 1955 | | pagina 1