CORSETTEN
S\
HULP AAN VLUCHTELINGEN
1951 IS [EK mill! MET GOEDE
RESULTATEN VOOR DE KIM.
Het verlaten eiland
HAK
ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR WEST ZEEUWSCH-VLAANDEREN
8e Jaargang Nummer 366
Vrijdag 25 JAN. 1952
Drukkers-Uitgeverij: Firma SMOOR DE HULSTER - Dorpsstraat 10 - BRESKENS - Telefoon 27 - Giro 358296
Verschijnt iedere Vrijdag
Abonnementsprijs
f 1,per kwartaal; franco
per post f 1,15
Prijs der advertentfën
10 cent per m.m.
bij abonnement korting
Advertenties met „brieven
onder nr. of bij ons te
bevragen", 10 cent extra
V y
Onder de vele vluchtelingen, die in
de' afgelopen jaren van achter het z.g.
„IJzeren Gordijn" vandaan gekomen
zijn, bevinden zich ook verscheidene
mensen, die men onmogelijk zomaar
ergens „een baantje" geven kan. Het
is de groep met het witte boordje, de
vroegere assistenten, secretarissen en
klerken van diverse regeringsbureaux,
de leraren en onderwijzers, de letter
kundigen, dichters en critici, de minder
gelukkigen die rekening met hun ge
zondheid moeten houden, enz. Een
groep, die zich gestaag uitbreidt en die
slechts langzaam werkkrachten afzet in
de landen, die hen wel gebruiken kun
nen. Immers, elk van hen moet, voor
zover enigszins mogelijk, op een plaats
komen, waar hij zich metterdaad nut
tig kan maken. Dat is een groot ver
schil met de handarbeider, die een
machine gaat bedienen en zich spoedig
genoeg kan aanpassen, als het model
wat anders is, dan hij tot dan toe ge
wend was.
In Genève heeft de Internationale
Arbeids Organisatie der V.N. dezer
dagen speciaal een bureau geopend,
voor het bespoedigen van de afvloeiing.
Tevens moet zij zich bezighouden met
het helpen van vrijwillige emigranten,
buiten het IJzeren Gordijn. Deskundigen
en geleerden van naam bevinden zich
onder hen, die zich om e.o.a. reden be
lemmerd gevoelen in hun wetenschap
pelijk werk, enz.
Op 18 Februari a.s. wordt hiertoe
ook een bizondere conferentie belegd,
waaraan 13 belanghebbende landen
zullen deelnemen en waar enige com
missies rapport moeten uitbrengen over
hun bevindingen.
Op de foto, gemaakt tijdens een
gesprek voor de Zwitserse radio, zit
(links) aan de tafel de voorzitter van
het speciale bureau van de Internat.
Arbeids Organisatie, Max Kaufman,
staat (in het midden) de Directeur-
Generaal v. d. Organisatie D. A. Morse,
en zit (rechts) de Vice-President L.
Alvarado.
(J. P. de Klerk).
1951 is voor de Nederlandse burger
luchtvaart een bevredigend jaar geweest.
De K.L.M. heeft haar positie in het
wereldluchtverkeer niet alleen kunnen
handhaven, zij heeft deze bovendien
kunnen verstevigen. De productie nam,
in vergelijking met 1950, in het afge
lopen jaar toe met ongeveer 21 de
ton/km. verkoop steeg met niet minder
dan 26 Er werden ongeveer een
half millioen passagiers vervoerd, een
FEUILLETON!
41)
door P. DE VRIES.
Van tijd tol tijd kwam het pad te
recht in een soort dorp. Steeds weer
waren het op dezelfde wijze gebouwde
hutten, in een cirkel geplaatst rond
een klein bergje, waarop as lag.
Waarschijnlijk stookten de dorpelingen
hierop het vuur, waarop ze gekookt
hadden. Maar nit alles bleek, dat de
dorpen al enige tijd verlaten waren.
Tegen twaalven hield men halt. Men
zocht een beschaduwd plekje uit nabij
het pad en daar zette men zich neer
om eerst een stukje te eten. Er waren
flessen met water en thermosflessen
met warme koffie en Josien fungeerde
als huisvrouw en voorzag iedereen
van een stevige broodmaaltijd.
Na een uurtje gerust te hebben
wilden de anderen verder, maar Kees
en Whiteheaven, die even met elkaar
hadden gesproken, beslisten, dat men
weer terugging. Dat ontlokte protest
aantal, dat tevoren nog niet werd be
reikt. In November j.l. reeds bedroeg
het aantal verkochtepassagiers/kilome-
ters een milliard. De beste resultaten
werden behaald in de maand Septem
ber, die een recordomzet te zien gaf.
De ontwikkeling van het passagiers
vervoer is zelfs iets gunstiger geweest
dan de verwachtingen deden vermoe
den. Op alle transatlantische en inter
continentale lijnen was de bezetting in
beide richtingen goed. Naar New-York
werd in de zomer met een hoge
frequentie gevlogen, n.l. negen diensten
per week. Twee hiervan waren met
van de meeste leden der expeditie.
Het avontuurlijke in de reis trok en
men wilde verder, het hele eiland door.
Maar de beide aanvoerders hielden
voet bij stuk en zeiden, dat men aan
het einde van de dag nog niet aan de
andere kant van het eiland zou zijn.
Zodat verder gaan geen zin had, zon
der voldoende proviand. En tenslotte
berustte men. Tegen vieren was men
weer aan boord van het schip, maar
Kees en Whiteheaven gingen onmid
dellijk naar hun hut en hadden een
lang gesprek met elkaar. Het resul
taat was, dat men overeenkwam de
volgende morgen vroeg op te staan en
dan met een kleine expeditie opnieuw
het eiland op te gaan, metiproviand
voor enkele dagen. Hiervan werden
de anderen echter onkundig gelaten,
Josien incluis. Deze vermoedde wel
iets, maar slim als ze was, liet ze
niets merken.
Voor de zon opkwam, waren de
beide mannen reeds opgestaan en na
zich verfrist en geschoren te hebben,
liep men naar de verblijfplaats der
matrozen, waar men vier man wekte.
O
•5-
o°
MEDISCHE
Langestraat 38 a
OOSTBURG
z.g.n. „sleepAirs" uitgerust; deze ble
ken in een behoefte te voorzien. De
betekenis van de diensten naar en van
het Verre Oosten nam nog toe door
de opname van Tokio er. Sydney in
het luchtnet, dat hierdoor een lengte
van ongeveer 160.000 km. kreeg. Beide
steden worden thans eenmaal per week
aangedaan, terwijl de dienst tussen
Amsterdam en Djakarta nu dagelijks
wordt uitgevoerd. Sinds kort is ook
Rangoon tweemaal per week in deze
diensten opgenomen.
Eveneens bevredigend was het ver
voer op het Europese luchtnet van de
K.LM., waarin thans 30 steden zijn
opgenomen. Vooral in de laatste maan
den van 1951 nam het vervoer hierop
zeer toe. Niet in het minst is dit te
danken aan de opzet van de zomer
dienstregeling, waarbij in het bijzonder
aandacht is geschonken aan de speciale
functie van dit luchtnet in verband met
de aan- en afvoer van passagiers met
verdere bestemming. Een nieuwigheid
op dit luchtnet waren de nachtdiensten
tegen gereduceerd tarief, die in samen
werking met enkele buitenlandse maat
schappijen werd ingevoerd. Gebleken
is, dat deze nouveauté, met uitzon
dering van de lijn Amsterdam-Londen
v.v. waarvoor de belangstelling reeds
onmiddellijk zeer groot was, nog een
zekere „aanlooptijd" nodig heeft.
Aan het eind van het jaar werd de
25.000ste K.L.M.-retourvlucht op de
Amsterdam-Londenlijn uitgevoerd, een
respectabel aantal, 's werelds oudste
luchtlijn waardig. 537.000 passagiers
werden sinds de opening in 1920 op
deze lijn vervoerd, terwijl het aantal
kg. vracht en post in deze periode
resp. 11.695.000 en 2.317.000 bedraagt.
In West-Indië werden Managua en San
Salvador in het net opgenomen, zodat
het aantal door de K.L.M. verbonden
plaatsen in dit gebied tot 22 is uitge
breid. De vervoersresultaten van het
West-Indisch Bedrijf zijn in vergelijking
met 1950 vrijwel stationnair gebleven.
Het vrachtvervoer nam in 1950 een
zodanige vlucht, dat het vaak een pro
bleem vormde de aangeboden goederen
te vervoeren. Beperkte het goederen
vervoer door de lucht zich in de voor
gaande jaren nog tot bepailde catego
rieën, in het afgelopen jaar was de
goederenstroom veelzijdiger van aard
dan ooit.
In het bijzonder de speciale vracht
diensten naar Noord-Amerika en het
Daarna pakte men zes rugtassen in
met een grote hoeveelheid proviand en
toen de matrozen eveneens reisvaardig
waren, stapte men van boord af om
opnieuw een tocht te maken. De zon
kwam nog maar net op en aan boord
was verder alles nog in ruste, behou
dens de twee matrozen, die de hon
denwacht hadden.
Toen ze ver genoeg uit het gezicht
van de „Snow-flake" waren, slaakte
Kees een zucht van voldoening en zei
lot Whiteheaven: „Hè, wil je wel ge
loven, dat ik blij ben, dat Josien er
in ieder geval nu niet bij is? Je voelt
je als mannen onder elkaar toch veel
vrijer". En Whiteheaven kon niet an
ders doen dan het beamen.
Weer kwamen ze langs dezelfde
dorpen, maar al spoedig hadden ze de
piek gepasseerd, waar ze de vorige
dag gekeerd waren. De weg bleef een
tonig als tevoren: een smal, slingerend
stijgend en dalend pad en af en toe
een dorp met lege huizen.
Om twaalf uur werd weer halt ge
houden en daar de zon aan een strak
blauwe hemel haar stralen onbarmhar
Nabije- en Verre Oosten, met Schip
hol als overiaadstation ondervonden van
de zijde der verladers grote belangstel
ling. Aan de grondafhandeling van
vracht werd bijzonder veel aandacht
besteed. Het resultaat is dan ook niet
uitgebleven: 12 a 13 millioen kg.
vracht vonden in 1951 bun weg door
de lucht tegen 10 millioen kg. in 1950.
Bij deze toeneming heeft het textiel-
vervoer een belangrijke rol gespeeld.
Het vervoer van levende dieren
(voornamelijk van Bangkok naar Am
sterdam en New-York) vormt een
speciaal aspect van het vrachtvervoer.
Mede dank zij waardevolle adviezen
van de Nederlandse Vereniging ter
Bescherming van Dieren en de weten
schappelijke medewerking van de Rijks
universiteit van Utrecht is het voor de
K.L.M. mogelijk geworden om dit
moeilijke vervoer op succesrijke wijze
aan te pakken. Na ernstige studie en
langdurige proefnemingen is de K.L.M.
er in geslaagd ook het vervoer van
paarden ter hand te nemen, n.l. door
het ontwerpen van speciale boxen, die
tevens als loopbrug kunnen dienen. In
1951 werden 53 paarden met een ge
zamenlijke waarde van ruim f 1.000.000
per „Vliegende Hollander" naar de
Nieuwe Wereld vervoerd.
Door het uitvoeren van 450 charter
vluchten droeg ook het Bedrijf Bijzon
dere Vluchten het zijne bij tot de
vooruitgang van de Nederlandse lucht
vaart in het afgelopen jaar.
De meest opmerkelijke was die,
welke de Skymaster „Edam" in op
dracht van de Engelse Austinfabrieken
rond de aarde uitvoerde, ter demonstra
tie van het technisch kunnen van de
moderne vervoersmiddelen. In drie
weken tijds werd deze bijna 40.000
km. lange tocht, waarbij een auto
door de lucht werd vervoerd over de
gebieden, waar niet gereden kon wor
den, volbracht. Verder vervoerde de
K.L.M. in chartervluchten zeelieden,
studenten, pelgrims, missionarissen,
congressisten, touristen naar het Mid
dellandse Zeegebied, orkesten en film
units, voetbalteams, oliedeskundigen en
voorts vele goederen, zoals wol, serum,
scheepsonderdelen enz.
Het vervoer van emigranten heeft
zich in 1951 ontwikkeld tot een aparte
tak van het luchtvervoer. Dat jaar
werden in 110 vluchten in door de
Regering gecharterde K.L.M.-vliegtui
gen naar Australië, Nieuw-Zeeiand en
tig naar beneden zond, was het niet
te verwonderen, dat de kleren de man
nen aan het lijf plakten. Met een zucht
van verlichting haakte men de rugtas
sen los en zocht een mooi plekje uit
onder de bomen om van een paar uur
rust te genieten. Whiteheaven ver
klaarde na een stevige maaltijd, dat
men best een paar uurtjes kon slapen.
Een der matrozen werd aangewezen
om de wacht te houden en de ande
ren waren weldra in een diepe slaap
verzonken.
Tegen drieën brak men weer 'op en
ging verder. De weg was goed be
gaanbaar, maar smal.
Na een uurtje kwam men opeens
bij een tweesprong. De ene weg ging
linksaf, de andere rechtdoor. Waar
schijnlijk ging de eerste weg weer
naar de kust en na een korte aarze
ling besloot Whitehaven rechtdoor te
gaan. Nu ontmoette men een lange tijd
niets anders dan af en toe een klein
dorpje, terwijl hier de weg weer vlak
ker was. Aan deze zijde van het eiland
waren schijnbaar geen bergen meer.
Ten leste arriveerde men weer in