Vernieuwde Lancia Delta: 'Revolutie op kousevoeten
Bij ons bent U geen nummer
BETER
i
Ford Puma comfortabel scheurijzertje
APK-
keuring?
Dan naar de:
Algemene
Bovag
Autobedrijven
AAGTEKERKE
AUTOBEDRIJF
DEKKER B.V.
Zuidweg 7
0118-586666
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
Korenbloemlaan 1
0118-602023
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
0118-581487
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
VAN ZWEEDEN
Schuitvlotstraat 11
0118-581370
GRIJPSKERKE
GARAGE
WATTEL
Loodholseweg 2
0118-591456
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
KLUYFHOUT
Karreveld 4
0118-551991
MIDDELBURG
AUTOSERVICE
RAM
Voltaweg 13 (Arnestein)
0118-612236
VLISSINGEN
GARAGE
JOH. MURRE
Gerbrandystr. 4
0118-464644
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaalweg 10-12
0118-627680
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
SCHMITZ
Noordweg 355
0118-629742
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
STATENLAAN
Statenlaan 244
0118-625663
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
FAASSE ZN.
Jac. Brasserstr. 2
0118-571292
OOST-SOUBURG
GARAGE
DE PREE ZN.
Oranjeplein 18
0118-461912
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
J. KALAND
Zuidstraat 27
0118-571382
OOST-SOUBURG
AUTOBEDRIJF
KUZEE
J.l. Sandersestr. 70
0118-461498
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
TOUW
Braamweg 10a
0118-551265
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
OREEL
Bedrijventerrein
Molenweg 0118-561276
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
VOS
Langendam 33
0118-561363
Wij hebben 'n mooi autobedrijf.
Niet te groot en niet te klein. Daar
door kennen we al onze klanten bij
naam. En vaak bij toenaam. Dat
praat wel zo makkelijk. En werkt
een stuk persoonlijker. Als u toe
bent aan een goed inruiladvies, of
als uw auto een stevige inspectie
of professioneel uitgevoerde repa
ratie nodig heeft, bel ons dan voor
een afspraak. Als u duidelijk uw
naam zegt, zullen we 'm nooit meer
vergeten.
VLISSINGEN
AUTOBEDRIJF
HOFMAN
Gildeweg 13 en 25
0118-412610
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
Vrouwenpolderseweg 75
0118-591524 V
'n Bovag autobedrijf
BOVAG-leden met zekerheid
i
Voor 1998 heeft Lancia de Delta onder handen
genomen. Waarbij aangetekend dient te wor
den dat de ingrepen voornamelijk van kosme-
tische aard zijn en niet tot de categorie specta
culaire veranderingen horen. Toch zijn de Ita
lianen er wederom in geslaagd om het Delta
automobiel verder te verfijnen. Geraffineerde
stilistische wijzigingen aanbrengen zit de ont
werpers van Lancia blijkbaar in het bloed. De
revolutie op kousevoeten is zeer geslaagd te
noemen: sportiviteit en elegantie gaan nog
steeds hand in hand bij de Delta's. Sterker nog:
de handen omklemmen elkaar weer een stukje
steviger. Dat het nog steeds fijn rijden is met
zo'n Delta, dat is alleen maar erg mooi meege
nomen.
Lancia maakt een duidelijk onderscheid tussen de
drie- en vijfdeursmodellen in het Delta-gamma. De
driedeurs is de elegante sportiviteit, de vijfdeurs de
sportieve elegantie. Wij hebben voor deze test gekozen
voor de sportieve elegantie in de vorm van de vijf
deurs LS 1.8 16V met variabele kleptiming (WT).
We schrijven 1996 als we het hebben over de vorige
aanpassing aan de Delta. Gezien de snelheid waarmee
vandaag de dag modellen vervangen of gefacelift wor
den, is het dus weer een spreekwoordelijke eeuwig
heid geleden dat de Delta onder handen genomen is.
Voorop staat dat de Italianen nog meer dan tevreden
zijn over het uit 1993 daterende type. Dit blijkt over
duidelijk als je modeljaar '97 naast modeljaar '98 par
keert. Je moet de veranderingen met een loep zoeken.
Het meest valt op dat er meer onderdelen in de lak-
straat worden meegenomen. De zijstootstrips, de bui
tenspiegels, de bumpers en de C-stijlen krijgen nu van
huis uit een kleurtje mee. De raamomlijsting en de B-
stijlen zijn overigens nog wel in zwart uitgevoerd,
evenals de deurgrepen en de spiegelhouders. Dit be
doelen we met raffinement: evengoed had alles in
kleur gespoten kunnen worden, maar de Italianen we
ten als geen ander dat dit teveel van het goede zou
zijn. Dat de bumpers egaal qua kleur zijn, geeft een
gespierde aanblik, het merk Lancia waardig.
Aan het interieur is eveneens niet al te veel gesleuteld.
Toch is het comfort op een hoger plan getild. Niet dat
dat noodzakelijk was, want ook de vorige generatie
brengt nog steeds veel rijplezier aan de eindgebruiker.
Eerste klas afwerking. Dat is van toepassing op inte
rieur en uitrusting. De 5-deurs Lancia Delta LS heeft
een heleboel zaken aan boord die speciaal op het com
fort en veiligheid van de inzittenden zijn gericht. En
dan hebben we het nog niet eens gehad over de ergo
nomische vormgeving van het geheel. Een overdaad
aan knopjes en hendels tref je niet aan. Alles is tot in
zijn eenvoud gereduceerd. De niet tot de standaard
behorende volautomatische airco (optie: 3.500 gulden)
waarmee de testmobiel was uitgerust, is daar een per
fect voorbeeld van: grote knoppen en dito display. Een
kind kan de was doen, op de juiste temperatuur.
Rondom het stuur twee hendels: een voor licht (groot,
stads, knipper en mist), een voor de ruitewissers (voor
en achter) en alle denkbare mogelijkheden daarbij. De
verstelling van de elektrisch verstelbare (en verwarm-
bare) buitenspiegels is op de middenconsole te vinden,
de ramen (voor) zijn te bedienen door middel van twee
knopjes, gemonteerd in de deurgrepen. Het klokken-
en infocentrum is minstens net zo eenvoudig en doel
treffend van opzet. Onder een smalle overkapping, die
optisch over de hele breedte doorloopt, zitten de me
ters voor benzine, snelheid, toeren en temperatuur
netjes naast elkaar. Gescheiden door het Lancia-logo
(dat 's avonds mooi verlicht wordt, een zeer gedistin
geerd detail) wordt de infobalk boven de middencon
sole nog ingevuld met een klokje en een Control Sys
tem, waarop te zien is welke deuren onverhoopt niet
gesloten zijn. Ook gebreken aan het verlichtings en
elektrische systeem worden hierop aangegeven.
Daarmee zijn we overigens nog niet aan het eind van
de lijst. Die vermeld verder nog zaken als een bestuur
dersairbag, in hoogte verstelbaar stuurwiel, centrale
0 De Ford Puma staat nu in de showroom.
Bij de Ford-dealers in Nederland staat momenteel de nieuwe Ford Puma in de showroom klaar voor een
nadere beschouwing door het publiek. Wie dus nieuwsgierig is naar deze compacte sportcoupé van Ford
doet er goed aan om even bij de lokale dealer binnen te lopen. Misschien handig om van te voren te we
ten: de geinige sportwagen kost u minimaal 39.990 gulden. Hiervoor krijgt u een lekker comfortabel
scheurijzertje, voorzien van een 1.7 liter zestienkleps viercilinder ZetecSe (92 kW/125 pk): top 205 km/u,
0 naar 100 km/u in 8,8 seconden. Opties zijn: passagiersairbag (490 gulden), dubbele vergrendeling met
afstandsbediening en alarm (990 gulden, centrale vergrendeling is overigens standaard) en elektrisch
bedienbare en verwarmbare buitenspiegels (490 gulden).
Het interieur is haast klassiek van opzet: comfortabel, doeltreffend
en zeker niet overdone.
vergrendeling, stuurbekrachtiging, Lancia Code
startblokkering om het leven van het dievengilde zuur
te maken, in ongelijke delen (eenderde/tweederde)
neerklapbare achterbank, volledig beklede bagage
ruimte met vier sjorogen en mistlampen voor. Kun je
dus rustig over naar huis schrijven.
Stijl is ook herkenbaar aan de bekleding van de stoe
len en het interieur. De 1.8 WT is standaard voorzien
0 Onze testauto was voorzien van niet te versma\
(optionele, 440 gulden per stuk kostende Alessio 0
rera) lichtmetalen velgen die het cachet verhogen.
van Recaro sportstoelen met alcantara bekleding,
hoe Recaro-stoelen zitten hoeft eigenlijk niet m
vermeld te worden: gewéldig. Zelfs op de langste rt
tes stap je fris als een hoentje uit. De stoelen geven
wel de rug (met dank aan de standaard lendesteun),
zijdelings perfecte ondersteuning. Omdat de bestu
dersstoel is uitgerust met hoogteverstelling, is
ideale zitpositie achter het stuur altijd te vinden, vi
grote en kleine mensen. Ook de armsteun tussen
voorstoelen is standaard en als je eenmaal het gen
gen hebt mogen smaken van zo'n middenarmstei
wil je nooit meer anders.
Achterin is de ruimte niet overdreven groot, m;
biedt zelfs aan twee volwassenen voldoende ruin
om het een tijdje uit te houden. De instap is overigi
wel dik in orde, dankzij de forse deuren. Helem
achterin, via de van binnenuit te openen achterkl
heeft gebruiker toegang tot minimaal 320 liter baf
geruimte.
Technisch heeft de Delta ook wat wijzigingen ond
gaan. Zowel het stuurhuis als de wielophanging z
aangepast, wat besturing en wegligging perfect
neert, zoals bleek tijdens de testweek. De 1.8 liter V
is een geweldige motor: krachtig genoeg, maar c
zeer soepel. Absoluut niet nerveus. De 96 kW/130 p
doen hun werk bovendien niet al
stil, maar wat is een Lancia zon<
wat rauw gegrom in het voorond
Dat is nu eenmaal een verkooparf
ment voor de liefhebbers. Nooit
deze sound echter het conversatie)
luidsniveau overstijgen. Behalve
de 0 naar 100 km per uur-test wo:
uitgevoerd (in een fraaie negen secc
den rond) of de top (iets over de 1
km per uur op de teller) geha;
wordt. Dan is het feest aan boo
Zonder dat het benzineverbruik e<
ter bizarre waardes laat opmett
Met een gemiddelde van 1 liter op
9,3 kilometer toont de Lancia De
1.8 WT zich een redelijk economis
bewuste herboren jongeman. Bochl
deren hem niet, de wielophangin
inderdaad superb en strak, zon
echter alle oneffenheden in het w<
dek door te geven. Alleen wat bc
dengeraas dringt door in de cabi;
De stuurbekrachtiging is strak en
cuur.
De Lancia Delta 1.8 WT is een ecl
auto. Het genot knort je tegemoet, zodra de sleu
omdraait. Dat maakt hem niet de stilste auto die je
wensen kunt, maar het blijft een lekker 'bakkie': p
tig en elegant, comfortabel en sportief. En voor
prijs hoeft ie zich niet te schamen: die is met 41.-1
gulden dik in orde. Want hou je de lijst van stc
daardaccessoires erbij en ga je een stukje rijden n|
de Italiaan, dan heb je het er vast voor over.
0 De wijzigingen voor modeljaar 1998 zijn mi
niem: vooral meer onderdelen in kleur gespoten.