Vernieuwde Lancia Delta: 'Revolutie op kousevoeten Bij ons bent U geen nummer BETER i Ford Puma comfortabel scheurijzertje APK- keuring? Dan naar de: Algemene Bovag Autobedrijven AAGTEKERKE AUTOBEDRIJF DEKKER B.V. Zuidweg 7 0118-586666 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN Korenbloemlaan 1 0118-602023 DOMBURG AUTOBEDRIJF KOPPEJAN Domburgseweg 18 0118-581487 DOMBURG AUTOBEDRIJF VAN ZWEEDEN Schuitvlotstraat 11 0118-581370 GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL Loodholseweg 2 0118-591456 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF KLUYFHOUT Karreveld 4 0118-551991 MIDDELBURG AUTOSERVICE RAM Voltaweg 13 (Arnestein) 0118-612236 VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 0118-464644 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaalweg 10-12 0118-627680 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF SCHMITZ Noordweg 355 0118-629742 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF STATENLAAN Statenlaan 244 0118-625663 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF FAASSE ZN. Jac. Brasserstr. 2 0118-571292 OOST-SOUBURG GARAGE DE PREE ZN. Oranjeplein 18 0118-461912 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF J. KALAND Zuidstraat 27 0118-571382 OOST-SOUBURG AUTOBEDRIJF KUZEE J.l. Sandersestr. 70 0118-461498 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF TOUW Braamweg 10a 0118-551265 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF OREEL Bedrijventerrein Molenweg 0118-561276 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF VOS Langendam 33 0118-561363 Wij hebben 'n mooi autobedrijf. Niet te groot en niet te klein. Daar door kennen we al onze klanten bij naam. En vaak bij toenaam. Dat praat wel zo makkelijk. En werkt een stuk persoonlijker. Als u toe bent aan een goed inruiladvies, of als uw auto een stevige inspectie of professioneel uitgevoerde repa ratie nodig heeft, bel ons dan voor een afspraak. Als u duidelijk uw naam zegt, zullen we 'm nooit meer vergeten. VLISSINGEN AUTOBEDRIJF HOFMAN Gildeweg 13 en 25 0118-412610 VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 0118-591524 V 'n Bovag autobedrijf BOVAG-leden met zekerheid i Voor 1998 heeft Lancia de Delta onder handen genomen. Waarbij aangetekend dient te wor den dat de ingrepen voornamelijk van kosme- tische aard zijn en niet tot de categorie specta culaire veranderingen horen. Toch zijn de Ita lianen er wederom in geslaagd om het Delta automobiel verder te verfijnen. Geraffineerde stilistische wijzigingen aanbrengen zit de ont werpers van Lancia blijkbaar in het bloed. De revolutie op kousevoeten is zeer geslaagd te noemen: sportiviteit en elegantie gaan nog steeds hand in hand bij de Delta's. Sterker nog: de handen omklemmen elkaar weer een stukje steviger. Dat het nog steeds fijn rijden is met zo'n Delta, dat is alleen maar erg mooi meege nomen. Lancia maakt een duidelijk onderscheid tussen de drie- en vijfdeursmodellen in het Delta-gamma. De driedeurs is de elegante sportiviteit, de vijfdeurs de sportieve elegantie. Wij hebben voor deze test gekozen voor de sportieve elegantie in de vorm van de vijf deurs LS 1.8 16V met variabele kleptiming (WT). We schrijven 1996 als we het hebben over de vorige aanpassing aan de Delta. Gezien de snelheid waarmee vandaag de dag modellen vervangen of gefacelift wor den, is het dus weer een spreekwoordelijke eeuwig heid geleden dat de Delta onder handen genomen is. Voorop staat dat de Italianen nog meer dan tevreden zijn over het uit 1993 daterende type. Dit blijkt over duidelijk als je modeljaar '97 naast modeljaar '98 par keert. Je moet de veranderingen met een loep zoeken. Het meest valt op dat er meer onderdelen in de lak- straat worden meegenomen. De zijstootstrips, de bui tenspiegels, de bumpers en de C-stijlen krijgen nu van huis uit een kleurtje mee. De raamomlijsting en de B- stijlen zijn overigens nog wel in zwart uitgevoerd, evenals de deurgrepen en de spiegelhouders. Dit be doelen we met raffinement: evengoed had alles in kleur gespoten kunnen worden, maar de Italianen we ten als geen ander dat dit teveel van het goede zou zijn. Dat de bumpers egaal qua kleur zijn, geeft een gespierde aanblik, het merk Lancia waardig. Aan het interieur is eveneens niet al te veel gesleuteld. Toch is het comfort op een hoger plan getild. Niet dat dat noodzakelijk was, want ook de vorige generatie brengt nog steeds veel rijplezier aan de eindgebruiker. Eerste klas afwerking. Dat is van toepassing op inte rieur en uitrusting. De 5-deurs Lancia Delta LS heeft een heleboel zaken aan boord die speciaal op het com fort en veiligheid van de inzittenden zijn gericht. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de ergo nomische vormgeving van het geheel. Een overdaad aan knopjes en hendels tref je niet aan. Alles is tot in zijn eenvoud gereduceerd. De niet tot de standaard behorende volautomatische airco (optie: 3.500 gulden) waarmee de testmobiel was uitgerust, is daar een per fect voorbeeld van: grote knoppen en dito display. Een kind kan de was doen, op de juiste temperatuur. Rondom het stuur twee hendels: een voor licht (groot, stads, knipper en mist), een voor de ruitewissers (voor en achter) en alle denkbare mogelijkheden daarbij. De verstelling van de elektrisch verstelbare (en verwarm- bare) buitenspiegels is op de middenconsole te vinden, de ramen (voor) zijn te bedienen door middel van twee knopjes, gemonteerd in de deurgrepen. Het klokken- en infocentrum is minstens net zo eenvoudig en doel treffend van opzet. Onder een smalle overkapping, die optisch over de hele breedte doorloopt, zitten de me ters voor benzine, snelheid, toeren en temperatuur netjes naast elkaar. Gescheiden door het Lancia-logo (dat 's avonds mooi verlicht wordt, een zeer gedistin geerd detail) wordt de infobalk boven de middencon sole nog ingevuld met een klokje en een Control Sys tem, waarop te zien is welke deuren onverhoopt niet gesloten zijn. Ook gebreken aan het verlichtings en elektrische systeem worden hierop aangegeven. Daarmee zijn we overigens nog niet aan het eind van de lijst. Die vermeld verder nog zaken als een bestuur dersairbag, in hoogte verstelbaar stuurwiel, centrale 0 De Ford Puma staat nu in de showroom. Bij de Ford-dealers in Nederland staat momenteel de nieuwe Ford Puma in de showroom klaar voor een nadere beschouwing door het publiek. Wie dus nieuwsgierig is naar deze compacte sportcoupé van Ford doet er goed aan om even bij de lokale dealer binnen te lopen. Misschien handig om van te voren te we ten: de geinige sportwagen kost u minimaal 39.990 gulden. Hiervoor krijgt u een lekker comfortabel scheurijzertje, voorzien van een 1.7 liter zestienkleps viercilinder ZetecSe (92 kW/125 pk): top 205 km/u, 0 naar 100 km/u in 8,8 seconden. Opties zijn: passagiersairbag (490 gulden), dubbele vergrendeling met afstandsbediening en alarm (990 gulden, centrale vergrendeling is overigens standaard) en elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels (490 gulden). Het interieur is haast klassiek van opzet: comfortabel, doeltreffend en zeker niet overdone. vergrendeling, stuurbekrachtiging, Lancia Code startblokkering om het leven van het dievengilde zuur te maken, in ongelijke delen (eenderde/tweederde) neerklapbare achterbank, volledig beklede bagage ruimte met vier sjorogen en mistlampen voor. Kun je dus rustig over naar huis schrijven. Stijl is ook herkenbaar aan de bekleding van de stoe len en het interieur. De 1.8 WT is standaard voorzien 0 Onze testauto was voorzien van niet te versma\ (optionele, 440 gulden per stuk kostende Alessio 0 rera) lichtmetalen velgen die het cachet verhogen. van Recaro sportstoelen met alcantara bekleding, hoe Recaro-stoelen zitten hoeft eigenlijk niet m vermeld te worden: gewéldig. Zelfs op de langste rt tes stap je fris als een hoentje uit. De stoelen geven wel de rug (met dank aan de standaard lendesteun), zijdelings perfecte ondersteuning. Omdat de bestu dersstoel is uitgerust met hoogteverstelling, is ideale zitpositie achter het stuur altijd te vinden, vi grote en kleine mensen. Ook de armsteun tussen voorstoelen is standaard en als je eenmaal het gen gen hebt mogen smaken van zo'n middenarmstei wil je nooit meer anders. Achterin is de ruimte niet overdreven groot, m; biedt zelfs aan twee volwassenen voldoende ruin om het een tijdje uit te houden. De instap is overigi wel dik in orde, dankzij de forse deuren. Helem achterin, via de van binnenuit te openen achterkl heeft gebruiker toegang tot minimaal 320 liter baf geruimte. Technisch heeft de Delta ook wat wijzigingen ond gaan. Zowel het stuurhuis als de wielophanging z aangepast, wat besturing en wegligging perfect neert, zoals bleek tijdens de testweek. De 1.8 liter V is een geweldige motor: krachtig genoeg, maar c zeer soepel. Absoluut niet nerveus. De 96 kW/130 p doen hun werk bovendien niet al stil, maar wat is een Lancia zon< wat rauw gegrom in het voorond Dat is nu eenmaal een verkooparf ment voor de liefhebbers. Nooit deze sound echter het conversatie) luidsniveau overstijgen. Behalve de 0 naar 100 km per uur-test wo: uitgevoerd (in een fraaie negen secc den rond) of de top (iets over de 1 km per uur op de teller) geha; wordt. Dan is het feest aan boo Zonder dat het benzineverbruik e< ter bizarre waardes laat opmett Met een gemiddelde van 1 liter op 9,3 kilometer toont de Lancia De 1.8 WT zich een redelijk economis bewuste herboren jongeman. Bochl deren hem niet, de wielophangin inderdaad superb en strak, zon echter alle oneffenheden in het w< dek door te geven. Alleen wat bc dengeraas dringt door in de cabi; De stuurbekrachtiging is strak en cuur. De Lancia Delta 1.8 WT is een ecl auto. Het genot knort je tegemoet, zodra de sleu omdraait. Dat maakt hem niet de stilste auto die je wensen kunt, maar het blijft een lekker 'bakkie': p tig en elegant, comfortabel en sportief. En voor prijs hoeft ie zich niet te schamen: die is met 41.-1 gulden dik in orde. Want hou je de lijst van stc daardaccessoires erbij en ga je een stukje rijden n| de Italiaan, dan heb je het er vast voor over. 0 De wijzigingen voor modeljaar 1998 zijn mi niem: vooral meer onderdelen in kleur gespoten.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1998 | | pagina 12