Belangrijke vragen bij de aankoop
van een nieuwe of gebruikte auto
...of stranden
...En hij heeft ook
ramen!
Je praat er
liever niet over...
Mag het ietsje
minder zijn?
Wintersport voor beginners
Je hoeft geen eigen auto te hebben
om er toch van te kunnen genieten
Zorgen over stijgende autokosten
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 23 NOVEMBER 1994
330
Wel de lusten, niet de lasten
forse aanslag op het budget. Heeft u
wel eens uitgerekend hoeveel kilo
meters u per jaar rijdt en hoeveel
dagen per jaar u de auto gebruikt?
Veel mensen ontdekken dan tot hun
schrik dat de auto 95% van de tijd
alleen maar stil staat. Terwijl de
verzekerings-, wegenbelasting- en
afschrijvingskosten gewoon doorlo
pen. Dat komt al gauw op honder
den guldens per maand. Het alter
natief is: mobiel zijn zonder de
zware lasten die autobezit met zich
mee brengt. En dat beperkt zich
niet alleen tot financiële lasten. De
bewuste automobilist beseft dat
begrippen als milieu en leefbaar
heid ook een belangrijk woordje
meespreken.
Veel lagere kosten
Wie beperkt gebruik maakt van de
auto, is met een Auto op Afroep per
maand al snel een stuk voordeliger
uit. Als u minder dan 120 dagen per
jaar rijdt, is een Auto op Afroep
goedkoper dan een eigen auto. De
kosten van een Afroep auto worden
in maandelijkse termijnen betaald,
zodat u niet onverwacht voor kos
ten komt te staan. De basis con-
tractvergoeding ad 125,- inclusief
BTW is eenmalig per jaar. De
brandstof komt voor eigen rekening
van de gebruiker. Er is al een Auto
op Afroep voor 75,- per maand
(20 dagen per jaar en 2000 kilome
ter vrij). Wie meer rijdt of een auto
uit een hogere klasse neemt, betaalt
natuurlijk ook meer. De kosten zijn
inclusief BTW, verzekering, we
genbelasting, pechhulp in binnen-
en buitenland en vervangend ver
voer na ongeval of pech.
Meer informatie
Voor mensen die af en toe een
(tweede) auto nodig hebben, vormt
de Afroepauto een modem alterna
tief. De auto staat dan wel niet voor
de deur, maar kan dichtbij in de
buurt met een volle tank worden
opgehaald. Na afloop wordt de auto
weer ingeleverd. Voor binnenstad
bewoners is dat in ieder geval een
parkeerprobleem minder. Wilt u
meer weten? Bel gratis 06-0706
(maandag tot en met vrijdag van
08.00 tot 22.00 uur en in het week
end van 09.00 tot 17.00 uur).
TIP Alleen al in 1993 werden er
32.000 auto's gestolen. En van die
gestolen auto's werd niet meer dan
48% teruggevonden. Als u dan geen
all risk verzekering heeft bent u de
klos. De ANWB heeft hier een
oplossing voor: ANWB Boeme
rang®. Een systeem dat de kans op
terugvinden aanzienlijk vergroot,
omdat uw auto staat geregistreerd
bij één adres! En deze Boeme-
rang®-organisatie werkt nauw
samen met alle Europese politie
korpsen. Dankzij de preventieve
werking van ANWB Boemerang®
in uw auto zal deze minder vlug
gestolen worden. Bel voor meer
informatie 06-0503.
Per jaar is gemiddeld één op de
zeven Nederlanders bij een aanrij
ding betrokken. Dat kan variëren
van een parkeerdeukje tot een
total loss. Er moeten schadefor
mulieren worden ingevuld, er kan
discussie over de schuldvraag zijn
en mogelijk is er politie bij
betrokken. Wat moet je nou in
zo'n situatie doen én laten? Over
dat onderwerp heeft de ANWB
het boekje 'Aanrijding, wat nu?'
uitgegeven. De inhoud helpt u de
schade goed af te handelen. Als
het uitsluitend blikschade betreft,
kunt u voor een advies over bij
voorbeeld het verhalen van de
schade bovendien een beroep
doen op de Aanrijdingslijn: 070-
314 76 66. Jammer genoeg kan
een aanrijding nog ernstiger
gevolgen hebben. Bijvoorbeeld
bij persoonlijk letsel. Terwijl het
slachtoffer de eerste tijd vaak niet
in staat is om zelf dingen te rege
len. Dan kan de 'Wegwijzer voor
verkeersslachtoffers' uitkomst bie
den. In combinatie met de specia
le Verkeersslachtofferlijn (070 -
314 77 66) kan deze uitgave een
steun en toeverlaat zijn in een
hele moeilijke situatie.
Maar een ongeval kunt u natuur
lijk ook in het buitenland krijgen.
Daar heeft u wellicht met een
andere wetgeving te maken en de
taal kan een handicap zijn. In de
gratis (voor leden) brochure 'Aan
rijdingen en boetes in het buiten
land' zijn de voornaamste zaken
op een rij gezet. De brochure
bevat bovendien een set aanrij
dingsformulieren in vijf verschil
lende talen.
"Zo eens in de drie jaar krijg ik de kriebels. Dan móet er een andere auto
komen. Ik kijk de kranten door, loop de showrooms af en praat erover
met vrienden en kennissen. En als de keuze dan uiteindelijk gemaakt is,
valt het me toch vaak tegen. Hogere onkosten dan ik dacht. Leuk, maar
onpraktisch in het dagelijks gebruik. Of reuze pittig, maar heel vermoei
end op de lange afstand. Dus deze keer heb ik advies gevraagd aan de
mensen die er verstand van hebben: de ANWB. Ze hebben me geholpen
om op een rijtje te zetten wat ik nou eigenlijk precies van mijn auto ver
lang. En wat daarvoor dan een redelijke prijs is. Nu heb ik een auto die
me uitstekend bevalt. Oók op vakantie.
Een andere auto uitzoeken, is voor
de meeste mensen een prettig cor
vee. Vooral tijdens het 'kijken-
maar-nog-niet-kopen' stadium. U
praat er eens over met de buurman.
U snuffelt in uw Autokampioen en
kijkt een keer in de krant. Toch valt
het uiteindelijk niet mee om de juis
te afweging tussen hoofd en hart te
maken. Er doemen een heleboel
praktische vragen op waar u wel
licht niet zo gauw een antwoord op
weet. Het aanbod is zó groot, hoe
vindt u nu een auto die u op het lijf
geschreven is? Wat is nou bijvoor
beeld een redelijke inruilprijs voor
uw huidige auto?
En als het om een nieuwe auto gaat.
waar moet je dan zo ongeveer op
rekenen aan kosten per maand?
Kennis is macht. Als autokoper
komt u daarom beter beslagen ten
ijs als u van te voren geïnformeerd
bent over de mogelijke valkuilen.
Daar is de heldere brochure 'Auto
kopen' over geschreven die u in 80
pagina's wegwijs maakt bij het
kopen van een nieuwe of gebruikte
auto. Voor leden is deze brochure
gratis verkrijgbaar bij alle ANWB-
vestigingen en ANWB/VVV-agent
schappen. Wilt u meteen een
advies? Bel 070 - 314 77 33. Voor
35,- kunnen ANWB-leden daar
een persoonlijk Auto Aankoop
Advies aanvragen.
Maar heeft u dan eindelijk een auto
op het oog, dan begint het pas. Is de
vraagprijs niet te hoog? Is de auto
voorzien van de Nationale Autopas
als bewijs van betrouwbaarheid van
de kilometerstand? In welke techni
sche staat verkeert de auto? Gaan er
onder de blinkende lak geen ach
terstallig onderhoud en vreselijke
reparaties schuil? De verkoper zegt
van niet, maar daar wilt u toch een
objectief oordeel over horen. Dus
laat u de auto eerst bij een ANWB
Technocentrum keuren voor een
onpartijdig aankoopadvies.
Want een APK alleen is niet vol
doende. Deze periodieke keuring is
namelijk een beperkte veiligheids
keuring en daarom niet geschikt als
aankoopkeuring. Bij een ANWB
Aankoopkeuring krijgt u immers
een rapport, een mondelinge toe
lichting en een onpartijdig aan
koopadvies inclusief een oordeel
over de vraagprijs. Daarmee wordt
zo'n keuring een verantwoorde uit
gave.
En als u van een particulier koopt,
dan is het aan te raden na de keu
ring het Auto Garant Plan te sluiten.
Daarmee kunt u één of twee jaar
garantie krijgen. Als er iets kapot
gaat in het mechanische deel van de
auto -waar de meeste risico's zitten-
dan dekt het Auto Garant Plan de
reparatiekosten daarvan. Ook als u
de auto koopt van een dealer dan is
het Auto Garant Plan aan te raden,
zodat u de garantie met een jaar
kunt verlengen.
Als straks de auto is gekocht, zal hij
verzekerd moeten worden. Laat uw
ANWB-vestiging eens een offerte
voor u uitwerken.
TIP Bij de aankoop van een
gebruikte auto staat u sterker in de
onderhandeling met een ANWB-
aankooprapport in de hand. Wist u
dat er bij de aankoopkeuring
gemiddeld voor 800, - aan verbor
gen reparaties wordt ontdekt? Ook
de vraagprijs blijkt vaak te hoog te
zijn.
tekaart helpt u in ieder geval al een
eind op weg. Voor een volledig
overzicht van het Nederlandse snel-
wegennet, kan de gratis ANWB
Verkeerskaart Nederland uitkomst
bieden, met alle hoofdroutes in één
oogopslag, afslagen met naam en
nummer, wegrestaurants, tanksta
tions en alle carpoolpleinen. Geen
enkele kaart kan u echter voor files
behoeden, maar een gewaarschuwd
mens past z'n route aan. De Ver-
keersinformatielijn: 06-9622 (75
cent per minuut) geeft u de meest
actuele informatie over de toestand
op de weg.
Plotselinge pech kan lelijk roet in
het eten gooien. De komst van een
wegenwacht, de technisch ridder in
nood is dan een welkome verschij
ning. Als lid van de ANWB/
Wegenwacht weet u dan zeker dat u
altijd thuis of juist op uw plek van
bestemming komt. Er is eigenlijk
pas echt sprake van pech als u geen
lid van de ANWB/Wegenwacht
bent. Als u dan een beroep op de
Wegenwacht doet, kost u dat mini
maal 185,-. Alle bijkomende kos
ten, zoals bijvoorbeeld transport
van uw auto - dit kan behoorlijk
oplopen - en het vervoer van de
inzittenden komen dan ook voor
eigen rekening.
TIP De ANWB heeft op het ogen
blik een speciale aanbieding: als u
nu lid wordt van de ANWB/Wegen
wacht, krijgt u het lidmaatschap
voor de maanden 1994 gratis. Als u
het toch al van plan was, is het nu
de tijd om u aan te melden. Bel gra
tis 06-0503. U bent dan voor de
contributie van één jaar tot 1 janu
ari 1996 lid en onder meer verze
kerd van Wegenwachthulp bij pech
onderweg. Informeer dan ook even
naar de aanvullende Woonplaats-
Service en Vervang-Auto® Service.
"We werken allebei. Hij full-time, ik part-time. We hebben een jongetje
van drie, en er is een tweede onderweg. Mijn man heeft voor z'n werk
eigenlijk geen auto nodig. Hij gaat meestal met de trein. Ik kan desnoods
naar m 'n werk wandelen, maar met de fiets ben ik er in een kwartiertje.
Toch hebben we een auto, maar die is aan vervanging toe. Ja, het is af en
toe hartstikke makkelijk als je naar familie gaat of een weekendje weg
wil. Maar het gebeurt ook vaak dat we er de hele week geen meter mee
rijden. En dan staat zo'n ding maar voor de deur. Moeten we nou een
andere kopen, want ik betwijfel of ie dit jaar nog door de APK komt, of
kunnen we zonder? Je probeert tenslotte toch een beetje bewust te leven
en dan stel je vraagtekens bij dat automatisme huisje-gezinnetje-autootje.
Aan de andere kant, er zijn van die momenten dat je eigenlijk niet zonder
auto kan.
Zaterdagmiddag, half drie. Als
kinderen voor een snoepwin
kel, sta ik met mijn vrouw,
zoon en dochter voor de ramen
van een showroom. Neuzen
plat tegen de ruit, want pappa
is op autojacht.
'Die!' zeg ik en wijs met prie
mende vinger naar het model
van mijn dromen. Wat staat hij
daar prachtig te fonkelen
onder de schijnwerpers.
'Hij is wel erg róód,zegt mijn
dochter.
'Hij is wel erg mooi,' zucht
mijn zoon.
Onze ramenbeslaande aanwe
zigheid blijft echter niet onop
gemerkt. Binnen werpt een
meneer met veel tanden ons
een wervende glimlach toe.
'Komt u toch gerust geheel
vrijblijvend en zonder verplich
tingen uw handtekening onder
het koopcontract zetten,
straalt hij ons woordeloos toe,
terwijl hij naar de ingang
loopt. De auto-hogepriester
noodt ons binnen. Vluchten
kan niet meer. Nederig betre
den we zijn tempel.
'Kopje koffie? Glaasje fris?'
vraagt hij vriendelijk.
Ondertussen staat mijn zoon al
bij de auto die ik aangewezen
heb.
'...En hij heeft ook elektrische
ramen, pap!' roept hij enthou
siast.
Snotneus. Daar gaat mijn
onderhandelingspositie. Nu
weet die man gelijk waar we
voor komen. En jawel, hij
schiet onmiddellijk toe, opent
het portier en nodigt ons uit
om plaats te nemen.
Alsof we net de hoofdprijs in
een televisie-quiz gewonnen
hebben, zitten we even later
alle vier in een stilstaande
auto.
'Op afstand bedienbare centra
le deurvergrendeling!' roept de
verkoper door het portierraam
en zet ons met één druk op de
knop - tsjak! - achter slot en
grendel.
De aankoop van een auto is een
hele beslissing. Vaak is het moeilijk
om je niet door je enthousiasme te
laten meeslepen. Een auto met veel
accessoires en extra's is natuurlijk
prachtig, maar heeft u ze ook wer
kelijk nodig? Biedt de 'kale' uitvoe
ring eigenlijk niet veel meer waar-
voor-uw-geld? 'Mooi in de
showroom' betekent niet altijd
'praktisch op de weg'. Dat heeft
meer met ruimte, comfort en ver
bruik te maken dan met een aan
trekkelijk uiterlijk. Bovendien - en
dat geldt vooral als u een gebruikte
auto koopt - wilt u ook zeker weten
dat u uw geld goed besteed. Infor
meert u zich daarom over allerlei
zaken die bij de aanschaf van een
auto komen kijken. Zodat u, met
een beetje voorbereiding, een
bewuste keuze kunt maken. Maar u
koopt een auto tenslotte om in te rij
den. Aan dat onderwerp, het dage
lijks gebruik, besteden we daarom
ook de nodige aandacht.
"Mijn vrouw en ik willen dit jaar voor het eerst naar de wintersport. De
kinderen gaan mee. Floor is nu zes en Nienke wordt vier, dus we denken
dat het wel kan. We zijn van plan om met de auto te gaan. Zo'n tocht
moet je natuurlijk wel een beetje voorbereiden, want je wilt toch weten
hoe dat zit met sneeuwkettingen en zo. En omdat de meisjes meegaan,
zoeken we een bestemming waar je makkelijk met kinderen naartoe
kunt."
"Je staat er nooit zo bij stil, maar een auto kost een hoop geld. Bovendien
wordt het ieder jaar duurder. Dus de laatste tijd vraag ik me wel eens af:
zou het niet wat minder kunnen? Kan ik besparen op onderhoud of is dat
juist niet verstandig? Moet ik mijn huidige auto 'af rijden of kan ik beter
een andere kopen? Kunnen m'n kilometerkosten omlaag, en zo ja, hoe?"
TIP Wist u dat air-conditioning op
half vermogen minstens 10% meer
brandstofverbruik veroorzaakt? En
dat een skibox op het dak gemid
deld 10% meer brandstof kost en
bij 120 kilometer zelfs 20%? Hou
de hand op de knip en haal de
schuifkaart voor 'energiebewust rij
den' bij uw ANWB-vestiging.
Nederland heeft een uitgebreid
wegennet met een goede bewegwij
zering, maar wie onderweg is kan
niet alleen op de borden rekenen.
Want is het nou deze afslag, of de
volgende? Moeten we nog even
richting Tilburg blijven volgen, of
hier al afslaan? Een duidelijke rou-
Niet de lasten: dus nooit meer was
sen, onderhouden, repareren,
wegenbelasting betalen en verzeke
ren. Wel de lusten: altijd een jonge
auto beschikbaar als er één nodig
is. Met drie, vier of vijf deuren, met
kofferbak of als combi, met
of zonder trekhaak, dus
modem en bewust autorij
den. Dat is de gedachte
achter de Auto op
Afroep® van de
ANWB.
Alleen als een auto écht nodig is
Tot nu toe waren er eigenlijk maar
twee keuzes: een auto of geen auto.
Maar vooral voor mensen die geen
tienduizenden kilometers per jaar
rijden en de auto niet elke dag
nodig hebben,
betekenen
autokos
ten een
Wanneer zullen we gaan? Naar
welk land? En hoe zit het met de
ski-uitrusting? Stuk voor stuk vra
gen waar je als beginnende winter
sporter mee zit. De brochure 'Win
tersport voor beginners' is daarom
boeiend 'studiemateriaal' voor plan
nenmakers. Mocht het niet bij plan
nen blijven, bedenk dan wel dat rij
den naar en in de sneeuw zwaardere
eisen stelt aan de auto én de
bestuurder. Welke eisen dat zijn,
behandelt de bro
chure 'Auto en
winter(sport)'.
Een greep uit de
inhoud: winter-
beurt, rijden in de
winter, sneeuw
kettingen, winter
handen, skiboxen
en mistlampen.
Beide brochures
zijn gratis voor
ANWB-leden en
bij alle vestigin
gen verkrijgbaar.
En als u daar toch
bent, neem dan gelijk de nieuwste
Wintersport-informatiekaart en de
brochure 'Aankoop en onderhoud
skimateriaal' mee. Allebei gratis.
TIP Tijdens vorst kan ook de hand
rem van uw auto vastvriezen. Die is
vaak moeilijk los te krijgen en moet
eerst ontdooien. Parkeer de auto in
zo'n geval daarom liever in de ver
snelling en gebruik de handrem
niet.
U staat voor een dilemma. De auto
heeft er al heel wat kilometertjes
opzitten en is niet meer zo jong,
maar hij doet het nog goed. Gezien
z'n leeftijd, zou het u niet verbazen
als er een paar kostbare reparaties
aan staan te komen. Hoe lang gaat
de koppeling nog mee? De uitlaat
en de banden zullen binnenkort ook
wel aan vervanging toe zijn. En is
dat hogere olieverbruik normaal
voor een auto van die leeftijd? Zou
ik er nog een jaartje mee kunnen
doorrijden of ben ik op den duur
voordeliger uit als ik 'm nu weg
doe? Een onderhoudskeuring door
een onafhankelijke instantie, kan
een antwoord op deze vragen
geven. Het levert u ook een gericht
reparatie-advies op, waarmee u uw
garage precies kunt laten weten wat
u wel en niet aan de auto wilt laten
doen. Praat er eens over met een
ANWB Technocentrum, daar kun
nen ze u verder helpen.
Kilometerkosten kunnen ook
omlaag gebracht worden door een
andere rijstijl en een ander gebruik
van de auto. Wie dagelijks drie lege
autostoelen mee naar z'n werk
neemt, zou aan carpoolen kunnen
denken. Wist u bijvoorbeeld dat u
met één extra passagier de kosten
van een wintersportvakantie kunt
terugverdienen? En lager brandstof
verbruik, hoeft geen verkeersge-
vaarlijk slakkengedrag te beteke
nen. Tot die verrassende ontdek
king komen automobilisten die aan
de cursus 'Energiebewust autorij
den' meedoen. Dit initiatief in het
kader van de actie 'Koop zuinig, rij
zuinig' bewijst dat er méér kilome
ters in één liter zitten, door wat
bewuster met de versnellingsbak en
het gaspedaal om te gaan. Iedere
ANWB-vestiging geeft u graag
nader advies. Als u daar toch bent,
vraag dan gelijk naar de brochure
'Milieubewust autorijden', gratis
voor leden. Deze brochure biedt tal
van tips voor het verstandig
omgaan met de auto.
"Raar, eigenlijk. Als we op vakan
tie gaan, stippelen we altijd zorg
vuldig een route uit. Maar toen we
laatst naar m'n zuster in Veldho
ven gingen, zijn we gewoon op de
bonnefooifn de auto gestapt. Glo
baal richting Eindhoven en dan
vinden we het wel. Dat ging prima,
totdat we opeens muurvast in een
file stonden. Dus ik dacht 'wegwe
zen' en nam de eerste de beste
afslag: Oisterwijk. Tja, en toen
zijn we hopeloos verdwaald. En
m 'n zus maar wachten, met koffie
en taart. Tegen twaalven kwamen
we eindelijk aan. Met een allesbe
halve zonnig humeur. Kregen we
op de terugweg noch pech ook:
prut-prut-prut, auto doet niets
meer.