Belangrijke vragen bij de aankoop van een nieuwe of gebruikte auto ...of stranden ...En hij heeft ook ramen! Je praat er liever niet over... Mag het ietsje minder zijn? Wintersport voor beginners Je hoeft geen eigen auto te hebben om er toch van te kunnen genieten Zorgen over stijgende autokosten SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 23 NOVEMBER 1994 330 Wel de lusten, niet de lasten forse aanslag op het budget. Heeft u wel eens uitgerekend hoeveel kilo meters u per jaar rijdt en hoeveel dagen per jaar u de auto gebruikt? Veel mensen ontdekken dan tot hun schrik dat de auto 95% van de tijd alleen maar stil staat. Terwijl de verzekerings-, wegenbelasting- en afschrijvingskosten gewoon doorlo pen. Dat komt al gauw op honder den guldens per maand. Het alter natief is: mobiel zijn zonder de zware lasten die autobezit met zich mee brengt. En dat beperkt zich niet alleen tot financiële lasten. De bewuste automobilist beseft dat begrippen als milieu en leefbaar heid ook een belangrijk woordje meespreken. Veel lagere kosten Wie beperkt gebruik maakt van de auto, is met een Auto op Afroep per maand al snel een stuk voordeliger uit. Als u minder dan 120 dagen per jaar rijdt, is een Auto op Afroep goedkoper dan een eigen auto. De kosten van een Afroep auto worden in maandelijkse termijnen betaald, zodat u niet onverwacht voor kos ten komt te staan. De basis con- tractvergoeding ad 125,- inclusief BTW is eenmalig per jaar. De brandstof komt voor eigen rekening van de gebruiker. Er is al een Auto op Afroep voor 75,- per maand (20 dagen per jaar en 2000 kilome ter vrij). Wie meer rijdt of een auto uit een hogere klasse neemt, betaalt natuurlijk ook meer. De kosten zijn inclusief BTW, verzekering, we genbelasting, pechhulp in binnen- en buitenland en vervangend ver voer na ongeval of pech. Meer informatie Voor mensen die af en toe een (tweede) auto nodig hebben, vormt de Afroepauto een modem alterna tief. De auto staat dan wel niet voor de deur, maar kan dichtbij in de buurt met een volle tank worden opgehaald. Na afloop wordt de auto weer ingeleverd. Voor binnenstad bewoners is dat in ieder geval een parkeerprobleem minder. Wilt u meer weten? Bel gratis 06-0706 (maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 22.00 uur en in het week end van 09.00 tot 17.00 uur). TIP Alleen al in 1993 werden er 32.000 auto's gestolen. En van die gestolen auto's werd niet meer dan 48% teruggevonden. Als u dan geen all risk verzekering heeft bent u de klos. De ANWB heeft hier een oplossing voor: ANWB Boeme rang®. Een systeem dat de kans op terugvinden aanzienlijk vergroot, omdat uw auto staat geregistreerd bij één adres! En deze Boeme- rang®-organisatie werkt nauw samen met alle Europese politie korpsen. Dankzij de preventieve werking van ANWB Boemerang® in uw auto zal deze minder vlug gestolen worden. Bel voor meer informatie 06-0503. Per jaar is gemiddeld één op de zeven Nederlanders bij een aanrij ding betrokken. Dat kan variëren van een parkeerdeukje tot een total loss. Er moeten schadefor mulieren worden ingevuld, er kan discussie over de schuldvraag zijn en mogelijk is er politie bij betrokken. Wat moet je nou in zo'n situatie doen én laten? Over dat onderwerp heeft de ANWB het boekje 'Aanrijding, wat nu?' uitgegeven. De inhoud helpt u de schade goed af te handelen. Als het uitsluitend blikschade betreft, kunt u voor een advies over bij voorbeeld het verhalen van de schade bovendien een beroep doen op de Aanrijdingslijn: 070- 314 76 66. Jammer genoeg kan een aanrijding nog ernstiger gevolgen hebben. Bijvoorbeeld bij persoonlijk letsel. Terwijl het slachtoffer de eerste tijd vaak niet in staat is om zelf dingen te rege len. Dan kan de 'Wegwijzer voor verkeersslachtoffers' uitkomst bie den. In combinatie met de specia le Verkeersslachtofferlijn (070 - 314 77 66) kan deze uitgave een steun en toeverlaat zijn in een hele moeilijke situatie. Maar een ongeval kunt u natuur lijk ook in het buitenland krijgen. Daar heeft u wellicht met een andere wetgeving te maken en de taal kan een handicap zijn. In de gratis (voor leden) brochure 'Aan rijdingen en boetes in het buiten land' zijn de voornaamste zaken op een rij gezet. De brochure bevat bovendien een set aanrij dingsformulieren in vijf verschil lende talen. "Zo eens in de drie jaar krijg ik de kriebels. Dan móet er een andere auto komen. Ik kijk de kranten door, loop de showrooms af en praat erover met vrienden en kennissen. En als de keuze dan uiteindelijk gemaakt is, valt het me toch vaak tegen. Hogere onkosten dan ik dacht. Leuk, maar onpraktisch in het dagelijks gebruik. Of reuze pittig, maar heel vermoei end op de lange afstand. Dus deze keer heb ik advies gevraagd aan de mensen die er verstand van hebben: de ANWB. Ze hebben me geholpen om op een rijtje te zetten wat ik nou eigenlijk precies van mijn auto ver lang. En wat daarvoor dan een redelijke prijs is. Nu heb ik een auto die me uitstekend bevalt. Oók op vakantie. Een andere auto uitzoeken, is voor de meeste mensen een prettig cor vee. Vooral tijdens het 'kijken- maar-nog-niet-kopen' stadium. U praat er eens over met de buurman. U snuffelt in uw Autokampioen en kijkt een keer in de krant. Toch valt het uiteindelijk niet mee om de juis te afweging tussen hoofd en hart te maken. Er doemen een heleboel praktische vragen op waar u wel licht niet zo gauw een antwoord op weet. Het aanbod is zó groot, hoe vindt u nu een auto die u op het lijf geschreven is? Wat is nou bijvoor beeld een redelijke inruilprijs voor uw huidige auto? En als het om een nieuwe auto gaat. waar moet je dan zo ongeveer op rekenen aan kosten per maand? Kennis is macht. Als autokoper komt u daarom beter beslagen ten ijs als u van te voren geïnformeerd bent over de mogelijke valkuilen. Daar is de heldere brochure 'Auto kopen' over geschreven die u in 80 pagina's wegwijs maakt bij het kopen van een nieuwe of gebruikte auto. Voor leden is deze brochure gratis verkrijgbaar bij alle ANWB- vestigingen en ANWB/VVV-agent schappen. Wilt u meteen een advies? Bel 070 - 314 77 33. Voor 35,- kunnen ANWB-leden daar een persoonlijk Auto Aankoop Advies aanvragen. Maar heeft u dan eindelijk een auto op het oog, dan begint het pas. Is de vraagprijs niet te hoog? Is de auto voorzien van de Nationale Autopas als bewijs van betrouwbaarheid van de kilometerstand? In welke techni sche staat verkeert de auto? Gaan er onder de blinkende lak geen ach terstallig onderhoud en vreselijke reparaties schuil? De verkoper zegt van niet, maar daar wilt u toch een objectief oordeel over horen. Dus laat u de auto eerst bij een ANWB Technocentrum keuren voor een onpartijdig aankoopadvies. Want een APK alleen is niet vol doende. Deze periodieke keuring is namelijk een beperkte veiligheids keuring en daarom niet geschikt als aankoopkeuring. Bij een ANWB Aankoopkeuring krijgt u immers een rapport, een mondelinge toe lichting en een onpartijdig aan koopadvies inclusief een oordeel over de vraagprijs. Daarmee wordt zo'n keuring een verantwoorde uit gave. En als u van een particulier koopt, dan is het aan te raden na de keu ring het Auto Garant Plan te sluiten. Daarmee kunt u één of twee jaar garantie krijgen. Als er iets kapot gaat in het mechanische deel van de auto -waar de meeste risico's zitten- dan dekt het Auto Garant Plan de reparatiekosten daarvan. Ook als u de auto koopt van een dealer dan is het Auto Garant Plan aan te raden, zodat u de garantie met een jaar kunt verlengen. Als straks de auto is gekocht, zal hij verzekerd moeten worden. Laat uw ANWB-vestiging eens een offerte voor u uitwerken. TIP Bij de aankoop van een gebruikte auto staat u sterker in de onderhandeling met een ANWB- aankooprapport in de hand. Wist u dat er bij de aankoopkeuring gemiddeld voor 800, - aan verbor gen reparaties wordt ontdekt? Ook de vraagprijs blijkt vaak te hoog te zijn. tekaart helpt u in ieder geval al een eind op weg. Voor een volledig overzicht van het Nederlandse snel- wegennet, kan de gratis ANWB Verkeerskaart Nederland uitkomst bieden, met alle hoofdroutes in één oogopslag, afslagen met naam en nummer, wegrestaurants, tanksta tions en alle carpoolpleinen. Geen enkele kaart kan u echter voor files behoeden, maar een gewaarschuwd mens past z'n route aan. De Ver- keersinformatielijn: 06-9622 (75 cent per minuut) geeft u de meest actuele informatie over de toestand op de weg. Plotselinge pech kan lelijk roet in het eten gooien. De komst van een wegenwacht, de technisch ridder in nood is dan een welkome verschij ning. Als lid van de ANWB/ Wegenwacht weet u dan zeker dat u altijd thuis of juist op uw plek van bestemming komt. Er is eigenlijk pas echt sprake van pech als u geen lid van de ANWB/Wegenwacht bent. Als u dan een beroep op de Wegenwacht doet, kost u dat mini maal 185,-. Alle bijkomende kos ten, zoals bijvoorbeeld transport van uw auto - dit kan behoorlijk oplopen - en het vervoer van de inzittenden komen dan ook voor eigen rekening. TIP De ANWB heeft op het ogen blik een speciale aanbieding: als u nu lid wordt van de ANWB/Wegen wacht, krijgt u het lidmaatschap voor de maanden 1994 gratis. Als u het toch al van plan was, is het nu de tijd om u aan te melden. Bel gra tis 06-0503. U bent dan voor de contributie van één jaar tot 1 janu ari 1996 lid en onder meer verze kerd van Wegenwachthulp bij pech onderweg. Informeer dan ook even naar de aanvullende Woonplaats- Service en Vervang-Auto® Service. "We werken allebei. Hij full-time, ik part-time. We hebben een jongetje van drie, en er is een tweede onderweg. Mijn man heeft voor z'n werk eigenlijk geen auto nodig. Hij gaat meestal met de trein. Ik kan desnoods naar m 'n werk wandelen, maar met de fiets ben ik er in een kwartiertje. Toch hebben we een auto, maar die is aan vervanging toe. Ja, het is af en toe hartstikke makkelijk als je naar familie gaat of een weekendje weg wil. Maar het gebeurt ook vaak dat we er de hele week geen meter mee rijden. En dan staat zo'n ding maar voor de deur. Moeten we nou een andere kopen, want ik betwijfel of ie dit jaar nog door de APK komt, of kunnen we zonder? Je probeert tenslotte toch een beetje bewust te leven en dan stel je vraagtekens bij dat automatisme huisje-gezinnetje-autootje. Aan de andere kant, er zijn van die momenten dat je eigenlijk niet zonder auto kan. Zaterdagmiddag, half drie. Als kinderen voor een snoepwin kel, sta ik met mijn vrouw, zoon en dochter voor de ramen van een showroom. Neuzen plat tegen de ruit, want pappa is op autojacht. 'Die!' zeg ik en wijs met prie mende vinger naar het model van mijn dromen. Wat staat hij daar prachtig te fonkelen onder de schijnwerpers. 'Hij is wel erg róód,zegt mijn dochter. 'Hij is wel erg mooi,' zucht mijn zoon. Onze ramenbeslaande aanwe zigheid blijft echter niet onop gemerkt. Binnen werpt een meneer met veel tanden ons een wervende glimlach toe. 'Komt u toch gerust geheel vrijblijvend en zonder verplich tingen uw handtekening onder het koopcontract zetten, straalt hij ons woordeloos toe, terwijl hij naar de ingang loopt. De auto-hogepriester noodt ons binnen. Vluchten kan niet meer. Nederig betre den we zijn tempel. 'Kopje koffie? Glaasje fris?' vraagt hij vriendelijk. Ondertussen staat mijn zoon al bij de auto die ik aangewezen heb. '...En hij heeft ook elektrische ramen, pap!' roept hij enthou siast. Snotneus. Daar gaat mijn onderhandelingspositie. Nu weet die man gelijk waar we voor komen. En jawel, hij schiet onmiddellijk toe, opent het portier en nodigt ons uit om plaats te nemen. Alsof we net de hoofdprijs in een televisie-quiz gewonnen hebben, zitten we even later alle vier in een stilstaande auto. 'Op afstand bedienbare centra le deurvergrendeling!' roept de verkoper door het portierraam en zet ons met één druk op de knop - tsjak! - achter slot en grendel. De aankoop van een auto is een hele beslissing. Vaak is het moeilijk om je niet door je enthousiasme te laten meeslepen. Een auto met veel accessoires en extra's is natuurlijk prachtig, maar heeft u ze ook wer kelijk nodig? Biedt de 'kale' uitvoe ring eigenlijk niet veel meer waar- voor-uw-geld? 'Mooi in de showroom' betekent niet altijd 'praktisch op de weg'. Dat heeft meer met ruimte, comfort en ver bruik te maken dan met een aan trekkelijk uiterlijk. Bovendien - en dat geldt vooral als u een gebruikte auto koopt - wilt u ook zeker weten dat u uw geld goed besteed. Infor meert u zich daarom over allerlei zaken die bij de aanschaf van een auto komen kijken. Zodat u, met een beetje voorbereiding, een bewuste keuze kunt maken. Maar u koopt een auto tenslotte om in te rij den. Aan dat onderwerp, het dage lijks gebruik, besteden we daarom ook de nodige aandacht. "Mijn vrouw en ik willen dit jaar voor het eerst naar de wintersport. De kinderen gaan mee. Floor is nu zes en Nienke wordt vier, dus we denken dat het wel kan. We zijn van plan om met de auto te gaan. Zo'n tocht moet je natuurlijk wel een beetje voorbereiden, want je wilt toch weten hoe dat zit met sneeuwkettingen en zo. En omdat de meisjes meegaan, zoeken we een bestemming waar je makkelijk met kinderen naartoe kunt." "Je staat er nooit zo bij stil, maar een auto kost een hoop geld. Bovendien wordt het ieder jaar duurder. Dus de laatste tijd vraag ik me wel eens af: zou het niet wat minder kunnen? Kan ik besparen op onderhoud of is dat juist niet verstandig? Moet ik mijn huidige auto 'af rijden of kan ik beter een andere kopen? Kunnen m'n kilometerkosten omlaag, en zo ja, hoe?" TIP Wist u dat air-conditioning op half vermogen minstens 10% meer brandstofverbruik veroorzaakt? En dat een skibox op het dak gemid deld 10% meer brandstof kost en bij 120 kilometer zelfs 20%? Hou de hand op de knip en haal de schuifkaart voor 'energiebewust rij den' bij uw ANWB-vestiging. Nederland heeft een uitgebreid wegennet met een goede bewegwij zering, maar wie onderweg is kan niet alleen op de borden rekenen. Want is het nou deze afslag, of de volgende? Moeten we nog even richting Tilburg blijven volgen, of hier al afslaan? Een duidelijke rou- Niet de lasten: dus nooit meer was sen, onderhouden, repareren, wegenbelasting betalen en verzeke ren. Wel de lusten: altijd een jonge auto beschikbaar als er één nodig is. Met drie, vier of vijf deuren, met kofferbak of als combi, met of zonder trekhaak, dus modem en bewust autorij den. Dat is de gedachte achter de Auto op Afroep® van de ANWB. Alleen als een auto écht nodig is Tot nu toe waren er eigenlijk maar twee keuzes: een auto of geen auto. Maar vooral voor mensen die geen tienduizenden kilometers per jaar rijden en de auto niet elke dag nodig hebben, betekenen autokos ten een Wanneer zullen we gaan? Naar welk land? En hoe zit het met de ski-uitrusting? Stuk voor stuk vra gen waar je als beginnende winter sporter mee zit. De brochure 'Win tersport voor beginners' is daarom boeiend 'studiemateriaal' voor plan nenmakers. Mocht het niet bij plan nen blijven, bedenk dan wel dat rij den naar en in de sneeuw zwaardere eisen stelt aan de auto én de bestuurder. Welke eisen dat zijn, behandelt de bro chure 'Auto en winter(sport)'. Een greep uit de inhoud: winter- beurt, rijden in de winter, sneeuw kettingen, winter handen, skiboxen en mistlampen. Beide brochures zijn gratis voor ANWB-leden en bij alle vestigin gen verkrijgbaar. En als u daar toch bent, neem dan gelijk de nieuwste Wintersport-informatiekaart en de brochure 'Aankoop en onderhoud skimateriaal' mee. Allebei gratis. TIP Tijdens vorst kan ook de hand rem van uw auto vastvriezen. Die is vaak moeilijk los te krijgen en moet eerst ontdooien. Parkeer de auto in zo'n geval daarom liever in de ver snelling en gebruik de handrem niet. U staat voor een dilemma. De auto heeft er al heel wat kilometertjes opzitten en is niet meer zo jong, maar hij doet het nog goed. Gezien z'n leeftijd, zou het u niet verbazen als er een paar kostbare reparaties aan staan te komen. Hoe lang gaat de koppeling nog mee? De uitlaat en de banden zullen binnenkort ook wel aan vervanging toe zijn. En is dat hogere olieverbruik normaal voor een auto van die leeftijd? Zou ik er nog een jaartje mee kunnen doorrijden of ben ik op den duur voordeliger uit als ik 'm nu weg doe? Een onderhoudskeuring door een onafhankelijke instantie, kan een antwoord op deze vragen geven. Het levert u ook een gericht reparatie-advies op, waarmee u uw garage precies kunt laten weten wat u wel en niet aan de auto wilt laten doen. Praat er eens over met een ANWB Technocentrum, daar kun nen ze u verder helpen. Kilometerkosten kunnen ook omlaag gebracht worden door een andere rijstijl en een ander gebruik van de auto. Wie dagelijks drie lege autostoelen mee naar z'n werk neemt, zou aan carpoolen kunnen denken. Wist u bijvoorbeeld dat u met één extra passagier de kosten van een wintersportvakantie kunt terugverdienen? En lager brandstof verbruik, hoeft geen verkeersge- vaarlijk slakkengedrag te beteke nen. Tot die verrassende ontdek king komen automobilisten die aan de cursus 'Energiebewust autorij den' meedoen. Dit initiatief in het kader van de actie 'Koop zuinig, rij zuinig' bewijst dat er méér kilome ters in één liter zitten, door wat bewuster met de versnellingsbak en het gaspedaal om te gaan. Iedere ANWB-vestiging geeft u graag nader advies. Als u daar toch bent, vraag dan gelijk naar de brochure 'Milieubewust autorijden', gratis voor leden. Deze brochure biedt tal van tips voor het verstandig omgaan met de auto. "Raar, eigenlijk. Als we op vakan tie gaan, stippelen we altijd zorg vuldig een route uit. Maar toen we laatst naar m'n zuster in Veldho ven gingen, zijn we gewoon op de bonnefooifn de auto gestapt. Glo baal richting Eindhoven en dan vinden we het wel. Dat ging prima, totdat we opeens muurvast in een file stonden. Dus ik dacht 'wegwe zen' en nam de eerste de beste afslag: Oisterwijk. Tja, en toen zijn we hopeloos verdwaald. En m 'n zus maar wachten, met koffie en taart. Tegen twaalven kwamen we eindelijk aan. Met een allesbe halve zonnig humeur. Kregen we op de terugweg noch pech ook: prut-prut-prut, auto doet niets meer.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1994 | | pagina 14