KOOPAVOND
VRIJDAG
18 NOVEMBER
Prijswinnaar 500 Km
Fietsactie 1994
Actie fietsersbond succes
50% KORTING
Blikvangers
Leesbaar stukje Middelburgpromotie
Fietsers vallen in de prijzen bij 500 Km Fietsactie
Zwart-wit
O)
S3
Bedrijven
JE TREFT HET BIJ M4X!>
Prijzen
Video-opnamen gezocht
STUNTVERKOOP
ANTIEK GELOOGD
GRENEN MEUBELEN
Paspoortstraat 22-24
Oost-Souburg
aan de Vrijlandstraat in Middelburg
WINKELCENTRUM
DAUWENDAELE
Voordeel en kwaliteit
Fietsvlaggetjes
Bezemwagen
De winnaar van een schitterende Batavus fiets Anton Nieuwdorp is klaar voor een proefrit
Phemambucq geeft hem een zetje en Jan van den Dries wijst de richting voor de volgende vijfhonderd
ergens onderweg afgehaakt om
plaats te nemen in de bezem
wagen. Het platform hoopt dat
ze volgend jaar weer een po
ging doen om het peleton te
volgen.
Opmerkelijk is dat de deelne
mers aan de actie gemiddeld 11
"kilometer naar het werk fietsen
(heen en terug 22 km). De over
heid, die met het 'Masterplan
Fiets' het fietsgebruik wil pro
moten, gaat er juist vanuit dat
de fiets een goed alternatief is
voor afstanden tussen de 5 en
10 km. De Zeeuwse fietsers
gaan hier dus makkelijk over
heen.
Aan de actie is ook deelgeno
men door een aantal bedrijven
en instellingen. Het platform
wil ook dat Zeeuwse bedrijven
en instellingen het fietsgebruik
sterker stimuleren. Meedoen
aan de 500 Km-actie is hier
voor een goede start. Ruim 30
bedrijven namen met meer dan
10 mensen deel. Van die bedrij
ven voert DOW Chemical in
Terneuzen de ranglijst aan met
123 deelnemers, gevolgd door
de Vitrite in Middelburg met
73 deelnemers en de EPZ in
Borssele met 67 deelnemers. De
gemeente Borsele springt er
met 41 deelnemers uit omdat
dit meer dan een kwart van het
personeelsbestand is. Volgend
jaar wil het platform er naar
streven dat nog veel meer be
drijven en instellingen de actie
ondersteunen. Hiervoor wordt
een actiehandleiding gemaakt
en er wordt gewerkt aan een
folder waarin de voordelen van
het fietsgebruik voor bedrijven
wordt benadrukt. Eén van de
pluspunten is dat woon-werk-'
fietsers een goede conditie heb
ben en minder ziek zijn.
De praktijk is dat het meestal
fietsliefhebbers zijn die de kar
MIDDELBURG - Na loting werden de prijzen als volgt
toegekend: de hoofdprijs een Batavus Barcelona TK3 (be
schikbaar gesteld door Batavus en V.D.Driest/Profile in
Middelburg) werd gewonnen door A. Nieuwdorp uit Kloetin-
ge-
De volgende Walcherse winnaars ontvangen een waardebon
van 50 gulden: J. Cijsouw, Westkapelle; K.J. Provoost,
Domburg; M. Kole, Oost Souburg; A. Vermeulen, Middel
burg; F. Biermans, Vlissingen; M. Janse, Veere; B. v.d.
Ketterij, Vlissingen; L. Lucieer, Middelburg; N. Cornelisse,
Middelburg.
Prijswinnaars jaarabonnement op de 'Vogelvrije Fietser'
A.J. de Looff, Middelburg; B. Sorge, Vlissingen; M. Aern-
oudts, Middelburg; W. Izeboud, Vlissingen; J. Pruyssers,
Vlissingen; M. den Boer, Arnemuiden; A. Theune, Westkapel
le; J. Riemens, Vrouwenpolder; W. de Smit, Arnemuiden;
op zijn nieuwe ijzeren ros. Ad
kilometer aan. foto piet davidse
herhalen. De actie wordt on
dersteund door de stichting
DOEN! (Postcodeloterij),
Rijkswaterstaat en de Provin
cie Zeeland. Gezien het succes
van de actie rekent het plat
form weer op hun steun.
Alle deelnemers aan de actie
krijgen een nieuwsbrief toege
stuurd met alle resultaten van
de actie. Mensen en bedrijven
die volgend jaar ook mee wil
len doen kunnen dit informa
tiebulletin ook toegestuurd
krijgen.
Het adres: Zeeuws Platform
Duurzame Ontwikkeling, post
bus 2125 4460 MC in Goes. Tel
01100-50051.
(ADVERTENTIE)
mxi>
EXTRA
Maxis Middelburg, Pottenbakkerssingel 2
MIDDELBURG De hand
tekeningenactie die de Fiet
sersbond enfb vorige week za
terdag tijdens de broeibraderie
hield over de gevaarlijke situa
tie voor fietsers rond de Ko-
ningsbrug en Stationsbrug,
was een groot succes. De actie
is daarom verlengd: tot 24 no
vember liggen er handtekenin
genlijsten in de Zeeuwse bibli
otheek en de Milieuwinkel.
Vooral mensen met jonge kin-
aan het rollen moeten brengen.
Het platform wil deze mensen
ondersteunen om de bedrijfs
leiding of de staf voor de actie
te winnen. Enkele bedrijven
doen al iets extra's en belonen
de deelnemers met bijvoor
beeld waardebonnen of een
fietscomputer.
Ook kan het Zeeuws Land
schap een donatie van 2,50
per deelnemer van de Vitrite
Fabriek tegemoet zien.
Het Zeeuws Platform heeft 46
prijzen onder de deelnemers
verloot. Winnaar van de hoofd
prijs, een door Batavus en Van
de Driest/Profile beschikbaar
gestelde nieuwe fiets, is A.
Nieuwdorp uit Kloetinge.
Twintig andere deelnemers
krijgen een waardebon van 50
gulden. De Fietsersbond ENFB
heeft 25 abonnementen op de
'Vogelvrije Fietser' beschik
baar gesteld. Alle prijswin
naars krijgen hun prijs toege
stuurd.
Een bijzondere attractie vorm
den de ligfietsen. Zo'n 150
deelnemers aan de actie kregen
een week de kans een M5-lig-
fiets uit te proberen. De be
langstelling hiervoor was zo
groot dat er streng geselecteerd
moest worden. Op de vijf inge
zette ligfietsen is bij elkaar
25.000 gefietst. Met een enquê
te zijn de ervaringen in beeld
gebracht. Opvallend is dat ra
zend enthousiasme: 'Fantas
tisch ding! Lekker snel en com
fortabel', en teleurstelling: 'Een
ervaring rijker, eem illusie ar
mer', elkaar afwisselen. De
helft van de deelnemers aan dit
project geeft uiteindelijk voor
het woon-werkverkeer de voor
keur aan een conventionele (ra
cefiets. Vijfenveertig procent
zien de M5 wel zitten als alter
natief voor de auto of een an
der type fiets.
De fietsen zijn onder de deel
nemers bij opbod verkocht.
500 Km Fietscatie 1995
Het Zeeuws Platform Duurza
me Ontwikkeling wil de actie
in 1995 zeker nog een keer
VLISSINGEN Begin november werd de bevrij
ding van Walcheren officieel herdacht met ondermeer
een herdenkingsdienst in de St. Jacobskerk in aanwe
zigheid van koningin Beatrix en een plechtigheid bij
het monument op de Commandoweg.
Een groot aantal veteranen, waaronder verschillende
oud-militairen van de 'Calgary Highlanders' uit Ca
nada, woonde de herdenkingen bij. Voor het histo
risch archief zijn de 'Calgary Highlanders' nog op
zoek naar enkele videobeelden.
Na de herdenkingsdienst op 5 november gingen de
veteranen te voet naar het monument op de Comman
doweg, dwars door de Vlissingse binnenstad. Een
Canadese televisieploeg die de Calgary Highlanders
vergezelde om een documentaire te maken, mocht van
de RVD de mars van de veteranen van de kerk naar
het monument niet filmen. Om het historisch archief
compleet te maken, willen de Highlanders graag in
het bezit komen van video-opnamen die gemaakt zijn
door belangstellenden die langs de route filmden. De
Canadese veteranen liepen tijdens de mars helemaal
achteraan in de stoet. Zij droegen hun regimentsbla
zer en de daarbij horende baret, zwart met een
rood-wit geruite rand. Als u opnamen heeft van de
Highlanders tijdens de mars en u heeft er geen
bezwaar tegen dat van de band een kopie wordt
gemaakt, wordt u verzocht contact op te nemen met
de heer J. den Hollander, Essenlaan 7 in Middelburg,
tel.: 01180-27778.
deren vinden de kruispunten
bij de beide bruggen over het
kanaal erg gevaarlijk. Zij zijn
daardoor sneller geneigd de
auto te pakken om hun kinde
ren naar school of club te bren
gen.
De enfb is van mening dat de
het voor fietsers op deze brug
gen zo gevaarlijk is, dat het
onverantwoord is te wachten
meet maatregelen tot er een
derde kanaalkruising ligt. Als
de gemeente Middelburg echt
wil kiezen voor de fiets moet
zij de veiligheid van fietsers
verbeteren, is het standpunt
van de enfb.
De belangenver
eniging vindt dat de maatregel
om het vrachtverkeer op de
Stationsbrug te weren - waar
het bedrijfsleven tegen is -lang
niet ver genoeg gaat. Overigens
vindt de enfb dat het bedrijfs
leven zijn recht van spreken
verliest, als het zelf niets doet
om een bijdrage te leveren aan
de oplossing van het probleem.
(ADVERTENTIE)
Nutiiiirtip
HET ZEEUWSE
LANDSCHAP
Xr-O—
Kunstenaars zijn vaak lyrisch over het Zeeuw
se licht.. Ons open weidse landschap is een van
de factoren waardoor je dat Zeeuwse licht
ervaart. Het landschap, de Zeeuwse horizon ze
zijn karakteristiek door wat er niet is. De grote
openehid wordt door een enkeling als saai
ervaren, maar voor velen is juist die vrije
jji ruimte heel wezenlijk in de beleving van het
landschap. Maar het maakt het landschap ook
buitengewoon kwetsbaar. Wat je in het open
polderland ook neerzet, het wordt meteen een
blikvanger.
De horizon wordt bepaald door de contouren
van de dijken. Soms dijken die nog als zeewe
ring dienst doen, maar vaker door dijken die
de oorspronkelijke functie al lang verloren hebben. Al die
dijken samen zijn eigenlijk de ruggegraat van ons landschap.
Verwijder ze en je bent het typerende, het streekeigene van
Zeeland kwijt. In dat licht bezien kun je op die dijken niet
zuinig genoeg zijn.
Natuurlijk zijn er andere argumenten om de dijken te
behouden. De rijke flora en fauna en de blik die zij gunnen op
de inpolderingsgeschiedenis van het land hebben allemaal
grote betekenis Maar de rol van blikvanger is zeker niet
minder wezenlijk.
Het patroon van de dijken wordt op veel plaatsen geaccentu
eerd door rijen bomen. In ons overigens noal boomloze
landschap wordt de belijning er des te markanter door. Het
Zeeuwse Landschap heeft vele kilometers dijk onder haar
beheer. Dat is een dure kwestie, want lintvormige elementen
vergen per definitie meer beheersinspanning dan grote blok
ken natuurgebied. Maar de prominente positie van onze
dijken in het landschap rechtvaardigen die inspanning ten
volle.
T7T Een tijdje geleden hadden wij in huis een grote
reorganisatie en herdecoratie. Kappen, puin en stof,
metselen, schilderen en behangen, het kwam alle-
maal aan de orde. De huisraad was uit praktische
overwegingen overgebracht naar de grootste slaap
kamer en zelf sliepen we zolang op zolder. Het was
wonen in een ander huis. Aan het einde van de eerste
week gebeurde het, onze televisie ging kapot. Niet
meer te repareren en even gauw om een andere in
03 die halve verbouwing dat ging ook niet. Geen nood,
kLd er was ergens nog een klein zwart/wit toestel dat het
prima deed. Maar na de eerste dag vroegen de
m. kinderen wat verongelijkt: „Moeten we hier heel de
^5^ week naar blijven kijken?" Zelf stam ik uit de tijd
dat televisie zijn intrede deed en op school telde je
pas mee als je 's avonds de 'Familie Doorsnee' op de
C radio gehoord had. Ik herinner me van een Konin-
ginnedag midden jaren vijftig dat er bij de electrici-
teitswinkel een oploopje was. In de etalage was op
een groot televisietoestel met een klein zwart,/wit
scherm 'de koninginne' te zien. Mijn antwoord op hun vraag
was: „Ja, dat zal toch even moeten!" Later in de week kwam
het buurjongetje langs, een slim knaapje met vooruitstreven
de denkbeelden. Hij had van de zwart/wit televisie gehoord
en kwam eens even kijken of hij er wat aan kon doen. „Weet
je, er zit een knopje aan om het beeld bij te stellen en dan heb
je zo kleur", legde hij mij uit met een blik van 'weet je dat
dan niet'. De jeugd heeft de toekomst, een toekomst met kleur
volgens mij.
Cameleon.
3 X 3
DE SCHELDEB0DE
99e JAARGANG. VERSCHIJNT WEKELIJKS GRATIS HUIS-AAN-HUIS IN DE GEMEENTEN: VALKENISSE, VLISSINGEN, WESTKAPELLE, ARNEMUIDEN, DOMBURG, MARIEKERKE, MIDDELBURG EN VEERE
TOTALE OPLAGE: 47.300 EX. DE SCHELDEBODE IS EEN UITGAVE VAN DE STEM WEEKBLADEN. KANTOOR: SCHELDESTR. 7-9 - VLISSINGEN - POSTBUS 5051 - 4380 KB VLISSINGEN.
WOENSDAG
16 NOVEMBER 1994
vindt u in:
MIDDELBURG - Het gaat zo
langzamerhand tijd worden dat
de Middelburgse stadsarchiva
ris Peter Sijnke een of andere
prijs voor het promoten van
Middelburg gaat krijgen. Waar
de stad zelf veelal niet verder
komt dan het uitdelen van
kaartjes waarop staat waar je
stom toevallig kunt parkeren,
weet Sijnke keer op keer een
boekwerkje uit de stoffige hoe
ken van het archief te toveren
en er een leesbaar stukje Mid
delburg promotie van te ma
ken. Is het geen 'Kijk op Mid
delburg' of een Drieluik, dan is
het wel een 'bandje voor in de
walkman', met aardige wetens
waardigheden.
Deze keer verscheen van zijn
èn van de hand van ad
junct-gemeentesecretaris An
neke van Waarden-Koets
het fraai ogende boekwerk 'Be
wogen jaren, Middelburg in de
20ste eeuw'. In hunm voor
woord geven de schrijvers al
direkt een strakke scheidslijn
aan: voor- en na 1940. De oor
log zelf is een triest dieptepunt
in de historie van de Zeeuwse
hoofdstad. Bijna zeshonderd
zakenpanden en woningen
werden door het Duitse bom
bardement in een rokende
puinhoiop veranderd. Wat nu
over is gebleven zijn een dikke
duizend beschermde rijksmo
numenten. Het boek zelf valt in
drie delen uiteen: het tijdperk
van de consolidatie
(1900-1940), het breukvlak
(1940-1945) en tijdperk van ex
pansie (1945-1994). Keurig, zo
als archivarissen betaamt, in
volgorde. In het eerste deel ge
beurt niet veel. In Middelburg
is het rustig en er is een ferme
brand (1929) in de Lange Delft
voor nodig om het brandweer
korps te reorganiseren. In 1925
is er al sprake van de vorming
van een stadsgewest, getuige
het tramkaartje uit 1925. 'Mid
delburg en Vlissingen met sa
men 40.000 inwoners worden
één door de tienrittenkaart der
electrische tram'. Eén gulden
koste die kaart destijds. Inmid
dels blijkt er toch iets meer
nodig te zijn geweest dan een
tienrittenkaart om Middelburg
en Vlissingen samen te smeden.
Verder is zeker het eerste ge-
delte rijk voorzien van aardige
foto's met leuke tafreeltjes uit
die tijd.
Het deel 'het breukvlak' han
delt over de oorlogsjaren. Hoe
honderden monumenten met de
grond gelijk werden gemaakt.
Hoe de wederopbouw begon en
de stadsplattegrond werd ver
anderd. Het tijdperk van de
expansie tenslotte. Herbouw en
nieuwbouw gaan hand in hand.
Oude straten verdwijnen, nieu
we verschijnen en dat alles be
zorgt Middelburg in 1975 het
predikaat 'voorbeeldstad'. Niet
iedereen is het daar overigens
mee eens want met het afbre
ken van elk huis, elke boerderij
en elke straat sterft een stukje
Middelburg. Maar Middelburg
gaat door in de nimmer afla
tende expansiedrift. Een Mc
Donald, een bajes, een nieuw
belastingkantoor, een nieuwe
bibliotheek waar de boeken
naar plastic in plaats van pa
pier ruiken en een nieuwe
rechtbank. Aan het kanaal
door Walcheren, met uitzicht
op de trein staan peperdure
appartementen en het geknok
om een ambitieuze en vooral
prestigueuze kunsttempel waar
alleen een ex-wethouder op zat
te wachten is in volle gang.
De Lange Burg in Middelburg werd na de wederopbouw omgedoopt in de Nieuwe Burg.
foto gemeente-archief middelburg
Middelburg is tenslotte óók een
beetje bruisend. Alles bij el
kaar een leuk en vooral aardig
boek met vooral veel foto's
voor iemand die 'iets meer'
over Middelburg wil weten.
Voor de Middelburgers een 180
pagina's lange leuke terugblik
en voor de 'import' leuk om
eens te kijken hoe het was.
Voor de prijs hoeft niemand
het te laten: net geen vijftig
piek. Uitgeverij Europese Bi
bliotheek. Zaltbommel, ISBN
90 288 5943 8.
1,6 miljoen kilometer op de fiets
Gratis parkeren Gemakkelijk bereikbaar
Meer dan 20 speciaalzaken onder één dak
GOES - Ruim 1200 mensen deden dit jaar mee aan de
500 km Fietsactie woon-werkverkeer 1994. In de
periode van 1 april tot 1 oktober fietsten ze gezamen
lijk meer dan 1,6 miljoen kilometer. Dat komt neer
op een gemiddelde van 1375 km per deelnemer. Een
prima resultaat. Niet alleen het aantal deelnemers is
ten opzichte van vorig jaar verdubbeld, ook is er
bijna 1 miljoen km meer gefietst.
Het Zeeuws Platform Duurzame Ontwikkeling, de
organisator van de actie, is tevreden over deze
resultaten. De 500 km Fietsactie is dit jaar voor de
derde keer georganiseerd. Het platform wil zo een
bijdrage leveren aan de vermindering van het auto
verkeer en de daarmee gepaard gaande milieuproble
men. De actie richt zich op het woon-werkverkeer.
Doelstelling van de actie is dat niet fietsers gaan
fietsen, incidentele fietsers vaker gaan fietsen en dat
fietsers blijven fietsen.
Deelnemers aan de actie hou
den op een kaart met een ka
lender bij hoeveel kilometer ze
dagelijks van en naar het werk
fietsen. Bij aanmelding geeft
iedere deelnemer vooraf aan
hoeveel kilometer hij of zij in
totaal op de fiets denkt af te
kunnen leggen tijdens de duur
van de actie. De gemiddelde
'streefafstand' bij het begin
van de actie was 1050 kilome
ter. Dat er uiteindelijk 1377 km
MIDDELBURG De ge
meente Middelburg wil de
zichtbaarheid van jeugdige en
kwetsbare verkeersdeelnemers
verbeteren door het uitdelen
van oranje fietsvlaggetjes.
De wethouders Van Brumme-
len (verkeer) en Ovaa (onder
wijs) monteren op 16 november
het eerste vlaggetje op een kin
derfietsje op De Kuil in
Nieuw- en Sint Joosland in
aanwezigheid van de eerste
groepen van de basisscholen de
Randwijckschool en de Weg
wijzer.
Er worden circa duizend vlag
getjes verspreid aan de kinde
ren in de leeftijdscategorie van
vier- tot zesjarigen. De actie
wordt voor de helft gesubsidi
eerd door het Regionaal Or
gaan Verkeersveiligheid Zee
land (ROVZ).
gefietst is, is volgens het plat
form een teken dat de actie
werkt. Ook uit een enquête
onder de deelnemers blijkt dat
deelname aan de actie stimu
leert om vaker de fiets te pak
ken en meer te fietsen. Een
voorzichtige schatting van het
platform is dat er door deelne
mers aan de actie 30 procent
meer gefietst is.
De 500 km Fietsactie is in 1992
van start gegaan. De opzet was
dat deelnemers aan de actie
minimaal 500 kilometer zouden
fietsen in de periode van 1 mei
tot 1 oktober. Uiteindelijk
fietsten de 400 deelnemers toen
gemiddeld ruim 850 kilometer.
Vorig jaar steeg dit fors tot
ruim 1100 kilometer. De stij
ging tot 1377 km dit jaar komt
vooral door de verlenging van
de actieperiode van vijf naar
zes maanden.
Onder de deelnemers bevinden
zich echte kilometervreters.
Zo'n 60 deelnemers fietsen
meer dan 3000 kilometer. Hier
staat weer tegenover dat ruim
80 deelnemers de 500 kilometer
niet haalden. Dat komt vooral
omdat ze eenvoudigweg te
dicht bij het werk wonen of
part-time werken. Overigens is
het zo dat bijna één op de vijf
aangemelde deelnemers de
kaart niet terugzond. Ze zijn