vr~'r
Hoogvlieger vliegt ook laag...
UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN
BOVAG
B"
B-
b
b
B
Éft
B
B-
Eigenzinnigheid troef bij nieuwe Scorpio
Eerste fotoys Lancia k vrijgegeven
tir*
m
■m
(Dj
DENK AAN UW
BANDEN
Top-Audi zocht samenwerking met Porsche voor automobiel meesterwerk: RS2
Nieuwe motor voor AX diesel
Opvolger van de Thema ziet\r zeker gelikt uit
B
AUTOBEDR.
DEKKER
AUTOBEDR.
KUZEE
GARAGE
JOH. MURRE
GARAGE
MEERMAN
TA*
GARAGE
VAN LIERE
AUTOBEDR.
KOPPEJAN
B
AUTOBDR.
SCHMITZ
AUTOBEDR.
WOUTERS
VEERSEDAM
AUTO B.V.
GARAGE
WATTEL
AUTO
STURM BV,
AUTOBEDR.
C. HERMES
AUTOBEDR.
J. KALAND
B
AUTOBEDR.
TOUW
AUTOBEDR.
't ZAND
AUTOBEDR.
HOFMAN
AUTOBEDR.
VOS
Veilig de winter in!
Laat uw auto tijdig
controleren bij de:
Universele
Autobedrijven
Walcheren
AAGTEKERKE
QJ-
OOST-SOUBURG
VLISSINGEN
ARNEMUIDEN
0}
MIDDELBURG
0>
OOST-SOUBURG
GARAGE
DE PREE Zn.
01
VLISSINGEN
AUTOBEDR.
v. OORSCHOT
DOMBURG
MIDDELBURG
OOST-SOUBURG
VROUWENPOLDER
DOMBURG
AUTOBEDR.
VAN ZWEEDEN
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
STATENLAAN
GARAGE
ALEXANDER
WESTKAPELLE
AUTOBEDR.
FAASSE Zn.
GRIJPSKERKE
MIDDELBURG
y
VLISSINGEN
WESTKAPELLE
KOUDEKERKE
MIDDELBURG
VLISSINGEN
ZOUTELANDE
ESCHELDEBODE
o I I
BOVAG-leden met zekerheidS
1 De Avant RS2 is een van de allermooiste wagens van dit moment
Op de Geneefse Autosalon pre
senteerde Audi de auto die moest
zorgen voor het ultieme rijgenot
zonder er, op het eerste gezicht,
opvallend uit te zien. Het werd de
Avant RS2, op hhsis van de toch
al niet kinderachtige Avant S2.
Audi gaf de auto echter af aan
Porsche die op vaardige wijze een
paar schroeverdraaiers hanteerde
en er een magnifieke beul van een
auto van maakte.
In een gegoede Tilburgse nieuw
bouwwijk worden we door een
bewoner staande gehouden. Het
raam zoeft electrisch naar bene
den. „Is-ie echt?", vraagt de man.
„Is dit een echte S2?"
Na mijn verbetering, het betreft
hier namelijk de RS2, vervolgt de
Tilburger: „Ik zag het aan de
velgen. Ik heb er nog nooit een in
het echt gezien. Rijdt-ie goed?"
Dan kan ik .pas echt in eloges
uitbarsten. De auto rijdt niet al
leen goed, hij is een understate
ment in optima forma. Ga maar
na: Een Audi Avant S2 heeft een
vijfcilinder turbomotor. Porsche
heeft de motor nog eens goed
onder handen genomen en er een
formidabel aantal peekaa's uitge-
peuterd. Driehonderdvijftien, om
precies te zijn. Natuurlijk heeft de
auto vierwielaandrijving. Lederen
bekleding, airconditioning en een
paar remmen waarbij het lijkt of
je tegen een betonnen muur op
rijdt. Daarbij komen dan nog de
bijna onaardse prestaties.
Een stationcar, dat is het toch in
wezen, met een topsnelheid van
262 km/h is zeer, zeer exceptio
neel. Binnen zes seconden vliegt
de RS2 met honderd kilometer
per uur op de einder af. Tijdens
een testrit in Duitsland zette ik
met groot gemak een snelheid van
ruim boven 250 km/h op de witte
wijzerplaat. Op dat moment trekt
de auto nog gewoon door alsof je
met een middenklasser van tach
tig naar honderd optrekt.
snelheid rijdend laten motor, tur
bo en banden zich goed horen. Er
ontwikkelt zich het geluid van een
laagvliegende Cessna. Ik dacht se
rieus dat er een vliegtuig boven
ons hing tot ik werd gerustgesteld
door mijn passagier die opperde
dat we het zelf waren. Ik moet
zeggen, het was een sensatie.
Vierwielaandrijving Kwaliteit
De auto voelt buitengewoon sta
biel aan, dankzij de vierwie
laandrijving en het fabuleuze on
derstel. De zekerheid van feno
menale remmen doen je iets ze
kerder voelen, maar als je ergens
tegenaan klapt ben je, dunkt me,
toch zo plat als een vlieg die tegen
je voorruit spat.
En dan het geluid. Met zeer hoge
Sensationeel is ook de kwaliteit
van de auto. Hij voelt zo solide
aan dat het lijkt of de wagen over
dertig jaar nog even stevig in
elkaar zal zitten. Uiteraard is ook
deze carrosserie van vuurverzinkt
metaal gemaakt, een garantie
voor een lang leven. Tenminste
van het koetswerk.
In de grond van de zaak is de
Avant RS2 het beste wat Porsche
en Audi samen kunnen maken.
De prestaties van een rasechte
sportwagen en de ruimte van een
stationcar, wat wil je nog meer.
Audi en Porsche maken er maar
2200 stuks van, waarvan er 21
naar Nederland komen. Wie echt
veel geld heeft, de auto kost op
wat wisselgeld na honderdtachtig
mille, sportwagenaspiraties heeft,
maar een Porsche te onhandig
vindt vanwege het ruimtegebrek
binnenin, haast zich naar de Audi-
dealer. De voorraad is nog niet
helemaal uitverkocht. Als ik veel
geld had zou ik het wel weten. Er
zou er een voor mij bij zijn, dat is
zeker. De Audi Avant RS2 is de
ultieme hoogvlieger die ook laag
kan vliegen.
Met de radicaal gewijzigde Scor
pio, die in september geïntrodu
ceerd zal worden, slaat Ford een
heel nieuwe weg in in de grotere
«klasse. De apart vormgegeven au
to zal namelijk meteen in twee
carrosserievarianten worden ge
presenteerd in plaats van in één.
In eerste instantie heeft Ford nog
weinig bijzonderheden over de
auto bekendgemaakt.
Ford lijkt met het oude model
Scorpio een aantal fouten te heb
ben gemaakt die ze met het ko
mende model in elk geval wil
vermijden. De keuze geen station
car uit te brengen omdat het so
wieso een hatchback betrof lijkt
geen erg gelukkige te zijn ge
weest. Toen Ford een aantal jaren
later toch een Estate op de markt
zette leek die boot definitief ge
mist. Dat wordt door het Duits/
Engelse merk zelf ook ingezien en
met ingang van het komende mo
del wórdt die fout hersteld.
De nieuwe Scorpio valt in eerste
instantie op door zijn apart ogen
de koplampen en achtersteven.
Een sterk aflopende motorkap ac
centueert die vormgeving nog
eens. Ford rept over een totaal
nieuw verlichtingsconcept voor
wat betreft de koplampen. De
grille is compleet anders dan we
van Ford gewend zijn en daarmee
sluit de wagen niet erg aan bij1 de
(huidige) huislijn. De bumpers
gaan vloeiend over in de carrosse
rie.
De achterlichtunit is over de ge
hele achterkant van de wagen
aangebracht wat een extra accent
op de breedte van de auto legt.
Met de nieuwe Scorpio is Ford
ook afgestapt van het in eerste
instantie lanceren van een hatch
back. De nieuwe auto heeït ge
woon vier deuren en een aparte
kofferbak. Wie meer wil meevoe
ren is aangewezen op de Estate-
uitvoering.
De Scorpio wordt voor het pu
bliek voor het eerst op de autosa
lon van- Parijs, in oktovber, ge
toond. Over prijzen is, uiteraard,
nog niets bekend.
Ook de achterkant van de nieuwe Ford Scorpio is eigenzinnig
vormgegeven.
De AX diesel krijgt voor het modeljaar 1995 een nieuwe, grotere motor.
Het is een van de allerzuinigste
autootjes van dit moment, de AX
diesel. Wijd en zijd staat de auto
bekend om zijn geringe diesel-
dorst en, voor zijn klasse, grote
comfort. Met ingang van het nieu
we modeljaar heeft Citroen een
niuewe motor voor hem in petto.
De cilinderinhoud van de AX die
sel groeide tot een inhoud van
1527 kubieke centimeter. Met die
inhoud brengt het kleintje het tot
58 paardekrachten. wat ruim vol
doende is om tot aanvaardbare
prestaties te komen. Zonder een
scheurijzertje te worden is de AX
diesel met zijn topsnelheid van
158 km/h voldoende snel. Binnen
veertien seconden moet het olie-
stokertje honderd kilometer per
uur kunnen rijden.
De AX First is vanaf heden stan
daard voorzien van een vijfver
snellingsbak en een achterruite-
wisser. Vanaf het moment van
leveren is dus geen AX meer te
krijgen met een vierversnellings-
bak. Op de voorruitewisser werd
een interval geplaatst, een acces
soire dat de auto node miste. De
luxueuze TGE wordt vanaf heden
standaard geleverd met getint
glas.
Lancia gaat door met de naamge
ving van haar auto's naar de let
ters van het Griekse alfabet. On
langs werden de eerste foto's vrij
gegeven van het nieuwe topmodel
dat kortweg 'k' gaat heten. Deze
tiende letter van het Griekse alfa
bet wordt overigens uitgesproken
als 'kappa'. Iir wezen is de k de
opvolger van de Thema.
Het Italiaanse merk van sophisto-
cated auto's heeft, uiteraard, ge
kozen voor een sedanmodel met
moderne, maar bijna klassieke lij
nen. De k zal op de markt worden
gebracht in een grote verschei
denheid aan motoren en uitrus-
tingsniveau's. Nieuw voor Lancia
is in elk geval de twee vijfcilinder
motoren, een met benzine-inspui-
ting en de ander in dieseluitvoe
ring.
Bovendien heeft Lancia voor de k
een nieuwe vierentwintig kleps
zespitter ontwikkeld. Uiteraard
zal ook de turbo-aangeblazen zes
tienklepper in het gamma niet
ontbreken.
Het nieuwe vlaggeschip van Lan
cia met op een centimetertje na
vier meter zeventig, terwijl de
breedte een meter tachtig be
draagt.' Lancia claimt een uitzon
derlijk ruim interieur dat veel
comfort moet bieden. Uiteraard is
er veel electronica aan boord en is
veel aandacht gegeven aan de vei
ligheid van de passagiers. Zo
wordt een bestuurdersairbag stan
daard geleverd terwijl ook voor
ABS niet extra hoeft te worden
betaald.
Wanneer de nieuwe k naar Ne
derland komt en wat hij dan moet
opbrengen is nog niet bekend.
Zuidweg 7
01188-3434
t
J5^
J.l. Sandersestr. 70
01184-61498
Gerbrandystr. 4
01184-64644
Korenbloemln. 1
01182-2023
Kanaalweg 10-12
01180-27680
FFr3
Oranjeplein 18
2 01184-61912
Dr. Stavermanstr. 37
01184-14607
Domburgseweg 18
01188-1487
Noordweg 355
01180-29742
Julianastr. 26
01184-61844
Vrouwenpolderseweg 75
01189-1524
Schuitvlotstr. 11
01188-1370
Statenlaan 244
01180-25663
Iw
VLISSINGEN
Alex. Gogelweg 18
01184-65262
Jac. Brasserstr. 2
01187-1292
Loodholseweg 2
01189-1456
JFSl
Noordweg 467
01180-12042
Gildeweg 11
01184-14346
Zuidstraat 27
01187-1382
Brouwerijstr. 7
01185-1265
Koudekerkseweg 14
01180-14711
Hobeinstr./Gildeweg
01184-12610/10406
Langedam 33
01186-1363
Auto-ongelukken worden dikwijls veroor
zaakt door auto's met slechte banden.
Zeker in deze tijd van het jaar spelen uw
banden een belangrijke hoofdrol in de ver
keersveiligheid.
Zonder 't zelf te weten bent u een gevaar
op de weg.
Voorkom een hoop narigheid en laat uw
banden z.s.m. controleren bij een van de
UAW-bedrijvem
Zij hebben prima banden voor% redelijke
prijzen.
Informeer er eens naar.