vr~'r Hoogvlieger vliegt ook laag... UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN BOVAG B" B- b b B Éft B B- Eigenzinnigheid troef bij nieuwe Scorpio Eerste fotoys Lancia k vrijgegeven tir* m ■m (Dj DENK AAN UW BANDEN Top-Audi zocht samenwerking met Porsche voor automobiel meesterwerk: RS2 Nieuwe motor voor AX diesel Opvolger van de Thema ziet\r zeker gelikt uit B AUTOBEDR. DEKKER AUTOBEDR. KUZEE GARAGE JOH. MURRE GARAGE MEERMAN TA* GARAGE VAN LIERE AUTOBEDR. KOPPEJAN B AUTOBDR. SCHMITZ AUTOBEDR. WOUTERS VEERSEDAM AUTO B.V. GARAGE WATTEL AUTO STURM BV, AUTOBEDR. C. HERMES AUTOBEDR. J. KALAND B AUTOBEDR. TOUW AUTOBEDR. 't ZAND AUTOBEDR. HOFMAN AUTOBEDR. VOS Veilig de winter in! Laat uw auto tijdig controleren bij de: Universele Autobedrijven Walcheren AAGTEKERKE QJ- OOST-SOUBURG VLISSINGEN ARNEMUIDEN 0} MIDDELBURG 0> OOST-SOUBURG GARAGE DE PREE Zn. 01 VLISSINGEN AUTOBEDR. v. OORSCHOT DOMBURG MIDDELBURG OOST-SOUBURG VROUWENPOLDER DOMBURG AUTOBEDR. VAN ZWEEDEN MIDDELBURG AUTOBEDR. STATENLAAN GARAGE ALEXANDER WESTKAPELLE AUTOBEDR. FAASSE Zn. GRIJPSKERKE MIDDELBURG y VLISSINGEN WESTKAPELLE KOUDEKERKE MIDDELBURG VLISSINGEN ZOUTELANDE ESCHELDEBODE o I I BOVAG-leden met zekerheidS 1 De Avant RS2 is een van de allermooiste wagens van dit moment Op de Geneefse Autosalon pre senteerde Audi de auto die moest zorgen voor het ultieme rijgenot zonder er, op het eerste gezicht, opvallend uit te zien. Het werd de Avant RS2, op hhsis van de toch al niet kinderachtige Avant S2. Audi gaf de auto echter af aan Porsche die op vaardige wijze een paar schroeverdraaiers hanteerde en er een magnifieke beul van een auto van maakte. In een gegoede Tilburgse nieuw bouwwijk worden we door een bewoner staande gehouden. Het raam zoeft electrisch naar bene den. „Is-ie echt?", vraagt de man. „Is dit een echte S2?" Na mijn verbetering, het betreft hier namelijk de RS2, vervolgt de Tilburger: „Ik zag het aan de velgen. Ik heb er nog nooit een in het echt gezien. Rijdt-ie goed?" Dan kan ik .pas echt in eloges uitbarsten. De auto rijdt niet al leen goed, hij is een understate ment in optima forma. Ga maar na: Een Audi Avant S2 heeft een vijfcilinder turbomotor. Porsche heeft de motor nog eens goed onder handen genomen en er een formidabel aantal peekaa's uitge- peuterd. Driehonderdvijftien, om precies te zijn. Natuurlijk heeft de auto vierwielaandrijving. Lederen bekleding, airconditioning en een paar remmen waarbij het lijkt of je tegen een betonnen muur op rijdt. Daarbij komen dan nog de bijna onaardse prestaties. Een stationcar, dat is het toch in wezen, met een topsnelheid van 262 km/h is zeer, zeer exceptio neel. Binnen zes seconden vliegt de RS2 met honderd kilometer per uur op de einder af. Tijdens een testrit in Duitsland zette ik met groot gemak een snelheid van ruim boven 250 km/h op de witte wijzerplaat. Op dat moment trekt de auto nog gewoon door alsof je met een middenklasser van tach tig naar honderd optrekt. snelheid rijdend laten motor, tur bo en banden zich goed horen. Er ontwikkelt zich het geluid van een laagvliegende Cessna. Ik dacht se rieus dat er een vliegtuig boven ons hing tot ik werd gerustgesteld door mijn passagier die opperde dat we het zelf waren. Ik moet zeggen, het was een sensatie. Vierwielaandrijving Kwaliteit De auto voelt buitengewoon sta biel aan, dankzij de vierwie laandrijving en het fabuleuze on derstel. De zekerheid van feno menale remmen doen je iets ze kerder voelen, maar als je ergens tegenaan klapt ben je, dunkt me, toch zo plat als een vlieg die tegen je voorruit spat. En dan het geluid. Met zeer hoge Sensationeel is ook de kwaliteit van de auto. Hij voelt zo solide aan dat het lijkt of de wagen over dertig jaar nog even stevig in elkaar zal zitten. Uiteraard is ook deze carrosserie van vuurverzinkt metaal gemaakt, een garantie voor een lang leven. Tenminste van het koetswerk. In de grond van de zaak is de Avant RS2 het beste wat Porsche en Audi samen kunnen maken. De prestaties van een rasechte sportwagen en de ruimte van een stationcar, wat wil je nog meer. Audi en Porsche maken er maar 2200 stuks van, waarvan er 21 naar Nederland komen. Wie echt veel geld heeft, de auto kost op wat wisselgeld na honderdtachtig mille, sportwagenaspiraties heeft, maar een Porsche te onhandig vindt vanwege het ruimtegebrek binnenin, haast zich naar de Audi- dealer. De voorraad is nog niet helemaal uitverkocht. Als ik veel geld had zou ik het wel weten. Er zou er een voor mij bij zijn, dat is zeker. De Audi Avant RS2 is de ultieme hoogvlieger die ook laag kan vliegen. Met de radicaal gewijzigde Scor pio, die in september geïntrodu ceerd zal worden, slaat Ford een heel nieuwe weg in in de grotere «klasse. De apart vormgegeven au to zal namelijk meteen in twee carrosserievarianten worden ge presenteerd in plaats van in één. In eerste instantie heeft Ford nog weinig bijzonderheden over de auto bekendgemaakt. Ford lijkt met het oude model Scorpio een aantal fouten te heb ben gemaakt die ze met het ko mende model in elk geval wil vermijden. De keuze geen station car uit te brengen omdat het so wieso een hatchback betrof lijkt geen erg gelukkige te zijn ge weest. Toen Ford een aantal jaren later toch een Estate op de markt zette leek die boot definitief ge mist. Dat wordt door het Duits/ Engelse merk zelf ook ingezien en met ingang van het komende mo del wórdt die fout hersteld. De nieuwe Scorpio valt in eerste instantie op door zijn apart ogen de koplampen en achtersteven. Een sterk aflopende motorkap ac centueert die vormgeving nog eens. Ford rept over een totaal nieuw verlichtingsconcept voor wat betreft de koplampen. De grille is compleet anders dan we van Ford gewend zijn en daarmee sluit de wagen niet erg aan bij1 de (huidige) huislijn. De bumpers gaan vloeiend over in de carrosse rie. De achterlichtunit is over de ge hele achterkant van de wagen aangebracht wat een extra accent op de breedte van de auto legt. Met de nieuwe Scorpio is Ford ook afgestapt van het in eerste instantie lanceren van een hatch back. De nieuwe auto heeït ge woon vier deuren en een aparte kofferbak. Wie meer wil meevoe ren is aangewezen op de Estate- uitvoering. De Scorpio wordt voor het pu bliek voor het eerst op de autosa lon van- Parijs, in oktovber, ge toond. Over prijzen is, uiteraard, nog niets bekend. Ook de achterkant van de nieuwe Ford Scorpio is eigenzinnig vormgegeven. De AX diesel krijgt voor het modeljaar 1995 een nieuwe, grotere motor. Het is een van de allerzuinigste autootjes van dit moment, de AX diesel. Wijd en zijd staat de auto bekend om zijn geringe diesel- dorst en, voor zijn klasse, grote comfort. Met ingang van het nieu we modeljaar heeft Citroen een niuewe motor voor hem in petto. De cilinderinhoud van de AX die sel groeide tot een inhoud van 1527 kubieke centimeter. Met die inhoud brengt het kleintje het tot 58 paardekrachten. wat ruim vol doende is om tot aanvaardbare prestaties te komen. Zonder een scheurijzertje te worden is de AX diesel met zijn topsnelheid van 158 km/h voldoende snel. Binnen veertien seconden moet het olie- stokertje honderd kilometer per uur kunnen rijden. De AX First is vanaf heden stan daard voorzien van een vijfver snellingsbak en een achterruite- wisser. Vanaf het moment van leveren is dus geen AX meer te krijgen met een vierversnellings- bak. Op de voorruitewisser werd een interval geplaatst, een acces soire dat de auto node miste. De luxueuze TGE wordt vanaf heden standaard geleverd met getint glas. Lancia gaat door met de naamge ving van haar auto's naar de let ters van het Griekse alfabet. On langs werden de eerste foto's vrij gegeven van het nieuwe topmodel dat kortweg 'k' gaat heten. Deze tiende letter van het Griekse alfa bet wordt overigens uitgesproken als 'kappa'. Iir wezen is de k de opvolger van de Thema. Het Italiaanse merk van sophisto- cated auto's heeft, uiteraard, ge kozen voor een sedanmodel met moderne, maar bijna klassieke lij nen. De k zal op de markt worden gebracht in een grote verschei denheid aan motoren en uitrus- tingsniveau's. Nieuw voor Lancia is in elk geval de twee vijfcilinder motoren, een met benzine-inspui- ting en de ander in dieseluitvoe ring. Bovendien heeft Lancia voor de k een nieuwe vierentwintig kleps zespitter ontwikkeld. Uiteraard zal ook de turbo-aangeblazen zes tienklepper in het gamma niet ontbreken. Het nieuwe vlaggeschip van Lan cia met op een centimetertje na vier meter zeventig, terwijl de breedte een meter tachtig be draagt.' Lancia claimt een uitzon derlijk ruim interieur dat veel comfort moet bieden. Uiteraard is er veel electronica aan boord en is veel aandacht gegeven aan de vei ligheid van de passagiers. Zo wordt een bestuurdersairbag stan daard geleverd terwijl ook voor ABS niet extra hoeft te worden betaald. Wanneer de nieuwe k naar Ne derland komt en wat hij dan moet opbrengen is nog niet bekend. Zuidweg 7 01188-3434 t J5^ J.l. Sandersestr. 70 01184-61498 Gerbrandystr. 4 01184-64644 Korenbloemln. 1 01182-2023 Kanaalweg 10-12 01180-27680 FFr3 Oranjeplein 18 2 01184-61912 Dr. Stavermanstr. 37 01184-14607 Domburgseweg 18 01188-1487 Noordweg 355 01180-29742 Julianastr. 26 01184-61844 Vrouwenpolderseweg 75 01189-1524 Schuitvlotstr. 11 01188-1370 Statenlaan 244 01180-25663 Iw VLISSINGEN Alex. Gogelweg 18 01184-65262 Jac. Brasserstr. 2 01187-1292 Loodholseweg 2 01189-1456 JFSl Noordweg 467 01180-12042 Gildeweg 11 01184-14346 Zuidstraat 27 01187-1382 Brouwerijstr. 7 01185-1265 Koudekerkseweg 14 01180-14711 Hobeinstr./Gildeweg 01184-12610/10406 Langedam 33 01186-1363 Auto-ongelukken worden dikwijls veroor zaakt door auto's met slechte banden. Zeker in deze tijd van het jaar spelen uw banden een belangrijke hoofdrol in de ver keersveiligheid. Zonder 't zelf te weten bent u een gevaar op de weg. Voorkom een hoop narigheid en laat uw banden z.s.m. controleren bij een van de UAW-bedrijvem Zij hebben prima banden voor% redelijke prijzen. Informeer er eens naar.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1994 | | pagina 11