Derde generatie van een zeldzame auto
UNIVERSELE
e>
AUTOBEDRIJVEN
M£3
WALCHEREN
is
Qi
m-
TIPS
mE»
Bij de Universele
Bovag-bedrijven
is meer te vinden
Porsche Carrera Speedster bestaat veertig jaar, 1954-1994
v
AUTOBEDR.
DEKKER
AUTOBEDR.
KUZEE
GARAGE
JOH. MURRE
GARAGE
MEERMAN
GARAGE
VAN LIERE
AUTOBEDR.
KOPPEJAN
AUTOBDR.
SCHMITZ
Q>
AUTOBEDR.
WOUTERS
VEERSEDAM
AUTO B.V.
QT
GARAGE
WATTEL
AUTO
STURM B.V.
0}
AUTOBEDR.
C. HERMES
AUTOBEDR.
J. KAL AND
AUTOBEDR
TOUW
AUTOBEDR
't ZAND
AUTOBEDR.
HOFMAN
AUTOBEDR.
VOS
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 17 AUGUSTUS 1994
309
Ook voor een
nieuwe auto
naar de:
Universele
Autobedrijven
Walcheren
Autoproblemen in het buitenland
Klassiek
Kap
Tiptronic
Comfort
Carosserie
Groene kaart
Aanrijding
Verzekeringen
Alarmcentrale
AAGTEKERKE
OOST-SOUBURG
VLISSINGEN
ARNEMUIDEN
MIDDELBURG
OOST-SOUBURG
GARAGE
DE PREE Zn.
VLISSINGEN
AUTOBEDR.
v. OORSCHOT
DOMBURG
MIDDELBURG
Ff*
OOST-SOUBURG
■m
VROUWENPOLDER
DOMBURG
AUTOBEDR.
VAN Z.WEEDEN
Ff*.
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
STATENLAAN
VLISSINGEN
GARAGE
ALEXANDER
WESTKAPELLE
AUTOBEDR.
FAASSE Zn.
GRIJPSKERKE
Wm
MIDDELBURG
Ff*
VLISSINGEN
WESTKAPELLE
KOUDEKERKE
MIDDELBURG
VLISSINGEN
ZOUTELANDE
De UAW-bedrijven hebben naast de
verkoop en onderhoud van auto's
meer te bieden dan u denkt. Ook voor
onderdelen, banden, uitlaten, accu's,
enz. kunt u bij vele van de UAW-leden
terecht. Zo is de een gespecialiseerd
in LPG-inbouw en de ander weer in
autoschades. Samen bieden de UAW-
bedrijven een pakket aan mogelijkhe
den dat zijn weerga niet kent. Kwali
teit staat voorop en de BOVAG staat
er achter.
ESCHELDEBODE
BOVAG-leden met zekerheid
De Speedster is een specialiteit van Porsche en is daar een
traditie. Het idee viert al zijn veertigste verjaardag. In 1954 werd
de Porsche 'Speedster' geboren en daarmee ging een Ameri
kaanse droom in vervulling. De Speedster was een zuivere
tweezitter met volledig neerklapbare all-weather-kap en een
extreem lage, sterk afgeronde voorruit met panorama-effect. De
portieren van deze lichte, open tweezitter had insteekramen in
plaats van draairamen. Kuipstoelen met twee lange openingen in
de rugleuning onderstreepten het sportieve karakter van de
Speedster. De puurheid van de Speedster oefende een grote
aantrekkingskracht uit op het publiek.
Ondanks de eigenzinnige con
structie -of misschien wel dank
zij- groeide de auto uit tot één
van de meest geliefde sportwa
gens uit de jaren vijftig. Dat
kwam niet alleen omdat James
Dean toen zijn eerste Speedster
kocht of omdat Graaf Berghe von
Trips en Hans Herrmann met
deze auto deelnamen aan auto
races. Het is ook een gevolg van
het feit, dat er in die tijd maar
weinig Speedsters waren. Toch
werden er 4.822 Speedsters van
het model 356 gebouwd.
De Speedster behoort allang tot
de klassieke auto's; het is een
auto voor de ware en vastbera
den liefhebbers. Wie nu in het
bezit is van een Speedster, houdt
er zielsveel van.
Nostalgie is bij de Speedster
geen modeverschijnsel. Dat be
wees de nieuwe Speedster op
basis van de 911, waarvan er in
1989 in korte tijd 2.100 stuks
werden verkocht. Het ziet er naar
uit, dat ook deze Speedster on
sterfelijk gaat worden.
Ook van de nieuwe Speedster
van de jaren negentig, door Por
sche voor het eerst op de Parijse
Autosalon in oktober 1992 ge
toond, zullen het zeker niet veel
meer exemplaren zijn.
Speedster, dat betekent een mi
nimum aan auto, met een maxi
mum aan kwaliteiten. Eigenlijk
was de eerste Porsche al de
eerste Speedster, ook al heette
deze: model 356 nr. 1. Want
deze twee-zitter, die gebouwd
werd in Gmünd in Karinthië, had
alleen een kap voor de momen
ten dat dit absoluut nodig was.
De 'zigeunerkap' hoort zowel bij
de Roadster als de Speedster en
dankt zijn naam aan andere open
sportwagens uit de tijd van de
koetsen. Al bij de eerste Speed
ster bestond het geheim uit het
feit dat onder de primitieve kap
een echte Porsche schuil ging.
De luchtgekoelde boxermotor
achterin verschilde zeer duidelijk
van de Engelse roadsters uit de
jaren vijftig.
De Speedster is een auto met
een bescheiden uiterlijk, maar
met grote prestaties. Dat geldt
zeer zeker voor de nieuwe
Speedster van 1993 op basis van
de 911 Carrera 2. Terwijl het
model uit 1989 nog op de oude
produktie-installatie in Zuffen-
hausen werd gebouwd, wordt
het nieuwe model met behulp
van dezelfde moderne produktie-
lijnen gebouwd als alle 911 Car-
rera's met de interne serie-aan
duiding 964. Het nieuwe model
wordt uitsluitend gebouwd op
basis van de carrosserie van'de
Carrera Cabriolet en dus niet op
de brede 'Turbo-look'-carrosse-
rie.
De kap is, geheel in lijn met de
Spèedster-traditie, handbediend.
De bediening van de kap is ech
ter makkelijker geworden, want
het mechaniek en de sluittech-
niek zijn, ten opzichte van de
uitvoering van 1989, grondig ge
reconstrueerd en verbeterd. De
typische 'gedoken' vorm van de
gesloten Speedster met de lage
voorruit is echter niet veranderd.
Ook de waterdichtheid van de
kap werd verbeterd. Wanneer
een Speedster aan een water
dichtheidstest wordt onderwor
pen, stellen de kritische Porsche
kwaliteitscontroleurs weliswaar
vrijwel dezelfde eisen als bij de
Cabriolet. Verbeterde afdichtrub-
bers van de zijruiten laten, ook
onder invloed van wind, niets
meer door. De lage voorruit is
vast gemonteerd en eveneens
voorzien van nieuwe afdichtin
gen'.
De geopende kap verdwijnt on
der de kunststof afdekking,
waarvan de vergrendeling geheel
nieuw werd geconstrueerd. Met
de nieuwe vorm benadrukt de in
de kleur van de carrosserie ge
spoten afdekkap van de softtop
het bijzondere gevoel van het
'open'-rijden in de Speedster.
De Speedster was een van de meest geliefde auto 's van de jaren vijftig.
Natuurlijk blijft het steeds een
aangelegenheid voor hoogstens
twee personen, want er zijn zoals
voorheen geen zitplaatsen ach
terin. Aangedreven door de 184
kW (250 pk) sterke luchtgekoelde
3,6 liter zescilinder boxermotor,
wordt de Speedster zowel gele
verd met een handgeschakelde
yijfversnellingsbak als met de
Porsche Tiptronic. In de onder
belasting schakelende Tiptronic-
versnellingsbak zijn volledig au
tomatisch en handmatig schake
len voor het eerst gecombineerd.
De Tiptronic zorgt voor een spor
tieve en tegelijkertijd moeiteloze
manier van rijden, die ongetwij
feld ook bij rijders van de Speed
ster populair zal worden.
In de Speedster is meer comfort
aanwezig dan het bescheiden
exterieur doet vermoeden: elek
trische ruitbediening, een alarm
installatie met lichtdioden in de
portierknoppen, als meeruitvoe-
ring een airconditioning en de
Porsche boordcomputer.
De inzittenden vinden in de
Speedster de kuipstoelen die be
kend zijn uit de 911 Carrera RS,
die veel steun bieden. De lederen
bekleding is uitgevoerd in een
speciaal ontwerp en de achterzij
de van de stoelen is gespoten in
de kleur van de carrosserie.
Men kan kiezen uit vijf lakkleu-
ren: indisch-rood, grandprix-wit,
zwart, speed-geel en maritiem-
blauw. De portierpanelen zijn
overgenomen van de 911 RS en
voorzien van een trekhandgreep
en een openerlus.
De nieuwe uitgave van de
Speedster is in rij-prestaties een
echte Carrera2. In 5,7 seconden
accelereert hij van 0 naar 100
km/h, de topsnelheid ligt op 260
km/h. Stuurbekrachtiging en
17-inch velgen in Cup-design zijn
standaard.
De velgen en de kuip
stoelen zijn gespoten in de kleur
van de carrosserie (met uitzon
dering van de carrosserie-kleur
zwart; dan zijn de velgen zilver
kleurig).
De basiscarrosserie, die laentieK
is aan de Carrera Cabriolet, be
hoort wat betreft stijfheid en ro
buustheid tot de top. De volledi
ge galvanisatie en de grondige
carrosseriebescherming garan
deren ook een buitengewone
lange levensduur.
De levensver
wachting reikt voorbij de tien-ja
rige garantie en daarmee zou de
nieuwe Speedster zelfs wel eens
de eerste Porsche Speedsters
kunnen overtreffen, waarvan vele
exemplaren binnenkort veertig
jaar worden. For ever young.
Wie met de auto naar het bui
tenland gaat voor vakantie of
zakenreis, zorgt er natuurlijk in
de eerste plaats voor dat de
auto en de eventuele aanhan
ger, een caravan bijvoorbeeld,
in prima conditie verkeren.
Maar ook al is de voorberei
ding van een rit naar het bui
tenland nog zo goed, pech kan
natuurlijk altijd voorkomen.
Technische problemen zijn al
heel vervelend als je op onbe
kend terrein bent, maar hoe zit
het als je bij een ongeval be
trokken raakt?
In ieder dashboardkastje hoort
een exemplaar van het Europees
Schadeformulier ,fe liggen. Dit
formulier is ervoor bedoeld om
de situatie van een aanrijding in
kaart te brengen en de schade-
afhandeling te bespoedigen. Het
formulier wordt in vrijwel alle We-
steuropese landen gebruikt. De
taal verschilt maar de vorm en de
inhoud zijn precies hetzelfde. U
mag het schadeformulier ook al
tijd in het Nederlands invullen.
Heeft u geen Europees Schade
formulier, vraagt u er dan een
aan bij uw verzekeringsmaat
schappij of assurantietussenper
soon.
Net als in Nederland is in het
buitenland een WA-motorrijtui-
genverzekering verplicht. Het do
cument waarop uw verzekerings-
gegevens staan vermeld en dat u
voor een aantal landen als grens-
document nódig heeft, is de
groene kaart. Neem deze dus
mee. Op de groene kaart staat
aangegeven in welke landen uw
verzekering dekking biedt. Kijk
dus voor vertrek even na of de
kaart gedurende de hele reis
geldig is voor de landen waar u
naartoe gaat en doorheen reist.
Wie. in het buitenland met een
aanrijding te maken krijgt, doet er
altijd verstandig aan om de poli
tie in te schakelen en een rapport
te laten opmaken. Neem ook
direct contact op met uw verze
keraar'of tussenpersoon. Daarbij
kunt u eventueel ook gebruik
maken van de alarmcentrale
waarbij uw verzekeraar is aange
sloten. Niet altijd is de politie
bereid een rapport op te maken
als het gaat om alleen blikscha
de. U moet dan zoveel mogelijk
gegevens verzamelen. Vul het
Europees Schadeformulier volle
dig in, maak foto's van de situa
tie en zorg ervoor dat u de
verzekeringsgegevens van de te
genpartij heeft.
Als u in het buitenland een aanrij
ding veroorzaakt, biedt uw WA-
verzekering dekking. Wie buiten
zijn schuld wordt aangereden,
kan geen beroep doen op zijn
eigen WA-verzekering maar is
aangewezen op de WA-verzeke
ring van de tegenpartij. U heeft
dan ook te maken met de aan
sprakelijkheids- en verzekerings
wetgeving van het land waar het
ongeval plaats heeft gevonden.
Deze kunnen sterk afwijken van
wat in Nederland geldt. Terwijl in
Nederland een verzekerde som
van minstens twee miljoen gul
den verplicht is, geldt in Grieken
land bijvoorbeeld een bedrag van
slechts 250.000 gulden. Dat kan,
vooral als het om letselschade
gaat, veel te laag zijn.
Om te voorkomen dat u daar
door financieel ernstig gedu
peerd raakt, kunt u zichzelf ver
zekeren. Dat kan op twee manie
ren: de traditionele ongeva-
lleninzittendenverzekering, die
een van te voren vastgesteld
bedrag uitkeert bij invaliditeit of
overlijden of de Schadeverzeke
ring Inzittenden (SVI). Deze ver
zekering vergoedt (ongeacht de
vraag wie aansprakelijk is) de
werkelijk geleden schade van de
inzittenden, zoals loonderving,
medische kosten, juridische kos
ten en zelfs smartegeld. Het ver
zekerd bedrag van de SVI is
meestal twee miljoen gulden. Als
uw auto door een aanrijding in
het buitenland beschadigd raakt,
kunt u een beroep doen op uw
cascoverzekering. Wie alleen
verzekerd is tegen WA zou voor
de periode van de vakantie een
zogenaamde korte termijn cas
coverzekering kunnen afsluiten.
Krijgt u in het buitenland een
ongeluk en kan de auto niet
binnen enkele dagen worden ge
repareerd, dan kan de alarmcen
trale van uw autoverzekeraar
voor gratis vervoer terug naar
Nederland zorgen, niet alleen van
de beschadigde auto, maar ook
van u en uw passagiers. Deze
service verleent de verzekeraar
op grond van de WA-verzeke-
ring. Wie een volledige cascover
zekering heeft afgesloten, heeft
in het buitenland bovendien recht
op hulp van de alarmcentrale bij
pech onderweg. Ook reisverze-
keraars bieden de mogelijkheid
om de reisverzekering uit te brei
den met hulp bij vervoersproble
men.
Deze en andere verzekeringsza
ken die van belang zijn tijdens
een reis naar het buitenland, kunt
u nalezen in de folder Vakantie
Verzekering. U kunt deze gratis
folder aanvragen door een brief
kaartje te sturen aan: Bureau
Voorlichting Verzekering, post
bus 990, 2501 CZ Den Haag.
Zuid weg 7
01188-3434
J.l. Sandersestr. 70
01184-61498
Gerbrandystr. 4
01184-64644
Korenbloemln. 1
01182-2023
Kanaalweg 10-12
01180-27680
Oranjeplein 18
01184-61912
Dr. Stavermanstr. 37
01184-14607
Domburgseweg 18
01188-1487
Noordweg 355
01180-29742
Julianastr. 26
01184-61844
Vrouwenpolderseweg 75
01189-1524
Schuitvlotstr. 11
01188-1370
Statenlaan 244
01180-25663
Alex. Gogelweg 18
01184-65262
Jac. Brasserstr. 2
01187-1292
Loodholseweg 2
01189-1456
Noordweg 467
01180-12042
Gildeweg 11
01184-14346
Zuidstraat 27
01187-1382
Brouwerijstr. 7
01185-1265
Koudekerkseweg 14
01180-14711
Hobeinstr./Gildeweg
01184-12610/10406
Langedam 33
01186-1363