Derde generatie van een zeldzame auto UNIVERSELE e> AUTOBEDRIJVEN M£3 WALCHEREN is Qi m- TIPS mE» Bij de Universele Bovag-bedrijven is meer te vinden Porsche Carrera Speedster bestaat veertig jaar, 1954-1994 v AUTOBEDR. DEKKER AUTOBEDR. KUZEE GARAGE JOH. MURRE GARAGE MEERMAN GARAGE VAN LIERE AUTOBEDR. KOPPEJAN AUTOBDR. SCHMITZ Q> AUTOBEDR. WOUTERS VEERSEDAM AUTO B.V. QT GARAGE WATTEL AUTO STURM B.V. 0} AUTOBEDR. C. HERMES AUTOBEDR. J. KAL AND AUTOBEDR TOUW AUTOBEDR 't ZAND AUTOBEDR. HOFMAN AUTOBEDR. VOS SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 17 AUGUSTUS 1994 309 Ook voor een nieuwe auto naar de: Universele Autobedrijven Walcheren Autoproblemen in het buitenland Klassiek Kap Tiptronic Comfort Carosserie Groene kaart Aanrijding Verzekeringen Alarmcentrale AAGTEKERKE OOST-SOUBURG VLISSINGEN ARNEMUIDEN MIDDELBURG OOST-SOUBURG GARAGE DE PREE Zn. VLISSINGEN AUTOBEDR. v. OORSCHOT DOMBURG MIDDELBURG Ff* OOST-SOUBURG ■m VROUWENPOLDER DOMBURG AUTOBEDR. VAN Z.WEEDEN Ff*. MIDDELBURG AUTOBEDR. STATENLAAN VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER WESTKAPELLE AUTOBEDR. FAASSE Zn. GRIJPSKERKE Wm MIDDELBURG Ff* VLISSINGEN WESTKAPELLE KOUDEKERKE MIDDELBURG VLISSINGEN ZOUTELANDE De UAW-bedrijven hebben naast de verkoop en onderhoud van auto's meer te bieden dan u denkt. Ook voor onderdelen, banden, uitlaten, accu's, enz. kunt u bij vele van de UAW-leden terecht. Zo is de een gespecialiseerd in LPG-inbouw en de ander weer in autoschades. Samen bieden de UAW- bedrijven een pakket aan mogelijkhe den dat zijn weerga niet kent. Kwali teit staat voorop en de BOVAG staat er achter. ESCHELDEBODE BOVAG-leden met zekerheid De Speedster is een specialiteit van Porsche en is daar een traditie. Het idee viert al zijn veertigste verjaardag. In 1954 werd de Porsche 'Speedster' geboren en daarmee ging een Ameri kaanse droom in vervulling. De Speedster was een zuivere tweezitter met volledig neerklapbare all-weather-kap en een extreem lage, sterk afgeronde voorruit met panorama-effect. De portieren van deze lichte, open tweezitter had insteekramen in plaats van draairamen. Kuipstoelen met twee lange openingen in de rugleuning onderstreepten het sportieve karakter van de Speedster. De puurheid van de Speedster oefende een grote aantrekkingskracht uit op het publiek. Ondanks de eigenzinnige con structie -of misschien wel dank zij- groeide de auto uit tot één van de meest geliefde sportwa gens uit de jaren vijftig. Dat kwam niet alleen omdat James Dean toen zijn eerste Speedster kocht of omdat Graaf Berghe von Trips en Hans Herrmann met deze auto deelnamen aan auto races. Het is ook een gevolg van het feit, dat er in die tijd maar weinig Speedsters waren. Toch werden er 4.822 Speedsters van het model 356 gebouwd. De Speedster behoort allang tot de klassieke auto's; het is een auto voor de ware en vastbera den liefhebbers. Wie nu in het bezit is van een Speedster, houdt er zielsveel van. Nostalgie is bij de Speedster geen modeverschijnsel. Dat be wees de nieuwe Speedster op basis van de 911, waarvan er in 1989 in korte tijd 2.100 stuks werden verkocht. Het ziet er naar uit, dat ook deze Speedster on sterfelijk gaat worden. Ook van de nieuwe Speedster van de jaren negentig, door Por sche voor het eerst op de Parijse Autosalon in oktober 1992 ge toond, zullen het zeker niet veel meer exemplaren zijn. Speedster, dat betekent een mi nimum aan auto, met een maxi mum aan kwaliteiten. Eigenlijk was de eerste Porsche al de eerste Speedster, ook al heette deze: model 356 nr. 1. Want deze twee-zitter, die gebouwd werd in Gmünd in Karinthië, had alleen een kap voor de momen ten dat dit absoluut nodig was. De 'zigeunerkap' hoort zowel bij de Roadster als de Speedster en dankt zijn naam aan andere open sportwagens uit de tijd van de koetsen. Al bij de eerste Speed ster bestond het geheim uit het feit dat onder de primitieve kap een echte Porsche schuil ging. De luchtgekoelde boxermotor achterin verschilde zeer duidelijk van de Engelse roadsters uit de jaren vijftig. De Speedster is een auto met een bescheiden uiterlijk, maar met grote prestaties. Dat geldt zeer zeker voor de nieuwe Speedster van 1993 op basis van de 911 Carrera 2. Terwijl het model uit 1989 nog op de oude produktie-installatie in Zuffen- hausen werd gebouwd, wordt het nieuwe model met behulp van dezelfde moderne produktie- lijnen gebouwd als alle 911 Car- rera's met de interne serie-aan duiding 964. Het nieuwe model wordt uitsluitend gebouwd op basis van de carrosserie van'de Carrera Cabriolet en dus niet op de brede 'Turbo-look'-carrosse- rie. De kap is, geheel in lijn met de Spèedster-traditie, handbediend. De bediening van de kap is ech ter makkelijker geworden, want het mechaniek en de sluittech- niek zijn, ten opzichte van de uitvoering van 1989, grondig ge reconstrueerd en verbeterd. De typische 'gedoken' vorm van de gesloten Speedster met de lage voorruit is echter niet veranderd. Ook de waterdichtheid van de kap werd verbeterd. Wanneer een Speedster aan een water dichtheidstest wordt onderwor pen, stellen de kritische Porsche kwaliteitscontroleurs weliswaar vrijwel dezelfde eisen als bij de Cabriolet. Verbeterde afdichtrub- bers van de zijruiten laten, ook onder invloed van wind, niets meer door. De lage voorruit is vast gemonteerd en eveneens voorzien van nieuwe afdichtin gen'. De geopende kap verdwijnt on der de kunststof afdekking, waarvan de vergrendeling geheel nieuw werd geconstrueerd. Met de nieuwe vorm benadrukt de in de kleur van de carrosserie ge spoten afdekkap van de softtop het bijzondere gevoel van het 'open'-rijden in de Speedster. De Speedster was een van de meest geliefde auto 's van de jaren vijftig. Natuurlijk blijft het steeds een aangelegenheid voor hoogstens twee personen, want er zijn zoals voorheen geen zitplaatsen ach terin. Aangedreven door de 184 kW (250 pk) sterke luchtgekoelde 3,6 liter zescilinder boxermotor, wordt de Speedster zowel gele verd met een handgeschakelde yijfversnellingsbak als met de Porsche Tiptronic. In de onder belasting schakelende Tiptronic- versnellingsbak zijn volledig au tomatisch en handmatig schake len voor het eerst gecombineerd. De Tiptronic zorgt voor een spor tieve en tegelijkertijd moeiteloze manier van rijden, die ongetwij feld ook bij rijders van de Speed ster populair zal worden. In de Speedster is meer comfort aanwezig dan het bescheiden exterieur doet vermoeden: elek trische ruitbediening, een alarm installatie met lichtdioden in de portierknoppen, als meeruitvoe- ring een airconditioning en de Porsche boordcomputer. De inzittenden vinden in de Speedster de kuipstoelen die be kend zijn uit de 911 Carrera RS, die veel steun bieden. De lederen bekleding is uitgevoerd in een speciaal ontwerp en de achterzij de van de stoelen is gespoten in de kleur van de carrosserie. Men kan kiezen uit vijf lakkleu- ren: indisch-rood, grandprix-wit, zwart, speed-geel en maritiem- blauw. De portierpanelen zijn overgenomen van de 911 RS en voorzien van een trekhandgreep en een openerlus. De nieuwe uitgave van de Speedster is in rij-prestaties een echte Carrera2. In 5,7 seconden accelereert hij van 0 naar 100 km/h, de topsnelheid ligt op 260 km/h. Stuurbekrachtiging en 17-inch velgen in Cup-design zijn standaard. De velgen en de kuip stoelen zijn gespoten in de kleur van de carrosserie (met uitzon dering van de carrosserie-kleur zwart; dan zijn de velgen zilver kleurig). De basiscarrosserie, die laentieK is aan de Carrera Cabriolet, be hoort wat betreft stijfheid en ro buustheid tot de top. De volledi ge galvanisatie en de grondige carrosseriebescherming garan deren ook een buitengewone lange levensduur. De levensver wachting reikt voorbij de tien-ja rige garantie en daarmee zou de nieuwe Speedster zelfs wel eens de eerste Porsche Speedsters kunnen overtreffen, waarvan vele exemplaren binnenkort veertig jaar worden. For ever young. Wie met de auto naar het bui tenland gaat voor vakantie of zakenreis, zorgt er natuurlijk in de eerste plaats voor dat de auto en de eventuele aanhan ger, een caravan bijvoorbeeld, in prima conditie verkeren. Maar ook al is de voorberei ding van een rit naar het bui tenland nog zo goed, pech kan natuurlijk altijd voorkomen. Technische problemen zijn al heel vervelend als je op onbe kend terrein bent, maar hoe zit het als je bij een ongeval be trokken raakt? In ieder dashboardkastje hoort een exemplaar van het Europees Schadeformulier ,fe liggen. Dit formulier is ervoor bedoeld om de situatie van een aanrijding in kaart te brengen en de schade- afhandeling te bespoedigen. Het formulier wordt in vrijwel alle We- steuropese landen gebruikt. De taal verschilt maar de vorm en de inhoud zijn precies hetzelfde. U mag het schadeformulier ook al tijd in het Nederlands invullen. Heeft u geen Europees Schade formulier, vraagt u er dan een aan bij uw verzekeringsmaat schappij of assurantietussenper soon. Net als in Nederland is in het buitenland een WA-motorrijtui- genverzekering verplicht. Het do cument waarop uw verzekerings- gegevens staan vermeld en dat u voor een aantal landen als grens- document nódig heeft, is de groene kaart. Neem deze dus mee. Op de groene kaart staat aangegeven in welke landen uw verzekering dekking biedt. Kijk dus voor vertrek even na of de kaart gedurende de hele reis geldig is voor de landen waar u naartoe gaat en doorheen reist. Wie. in het buitenland met een aanrijding te maken krijgt, doet er altijd verstandig aan om de poli tie in te schakelen en een rapport te laten opmaken. Neem ook direct contact op met uw verze keraar'of tussenpersoon. Daarbij kunt u eventueel ook gebruik maken van de alarmcentrale waarbij uw verzekeraar is aange sloten. Niet altijd is de politie bereid een rapport op te maken als het gaat om alleen blikscha de. U moet dan zoveel mogelijk gegevens verzamelen. Vul het Europees Schadeformulier volle dig in, maak foto's van de situa tie en zorg ervoor dat u de verzekeringsgegevens van de te genpartij heeft. Als u in het buitenland een aanrij ding veroorzaakt, biedt uw WA- verzekering dekking. Wie buiten zijn schuld wordt aangereden, kan geen beroep doen op zijn eigen WA-verzekering maar is aangewezen op de WA-verzeke ring van de tegenpartij. U heeft dan ook te maken met de aan sprakelijkheids- en verzekerings wetgeving van het land waar het ongeval plaats heeft gevonden. Deze kunnen sterk afwijken van wat in Nederland geldt. Terwijl in Nederland een verzekerde som van minstens twee miljoen gul den verplicht is, geldt in Grieken land bijvoorbeeld een bedrag van slechts 250.000 gulden. Dat kan, vooral als het om letselschade gaat, veel te laag zijn. Om te voorkomen dat u daar door financieel ernstig gedu peerd raakt, kunt u zichzelf ver zekeren. Dat kan op twee manie ren: de traditionele ongeva- lleninzittendenverzekering, die een van te voren vastgesteld bedrag uitkeert bij invaliditeit of overlijden of de Schadeverzeke ring Inzittenden (SVI). Deze ver zekering vergoedt (ongeacht de vraag wie aansprakelijk is) de werkelijk geleden schade van de inzittenden, zoals loonderving, medische kosten, juridische kos ten en zelfs smartegeld. Het ver zekerd bedrag van de SVI is meestal twee miljoen gulden. Als uw auto door een aanrijding in het buitenland beschadigd raakt, kunt u een beroep doen op uw cascoverzekering. Wie alleen verzekerd is tegen WA zou voor de periode van de vakantie een zogenaamde korte termijn cas coverzekering kunnen afsluiten. Krijgt u in het buitenland een ongeluk en kan de auto niet binnen enkele dagen worden ge repareerd, dan kan de alarmcen trale van uw autoverzekeraar voor gratis vervoer terug naar Nederland zorgen, niet alleen van de beschadigde auto, maar ook van u en uw passagiers. Deze service verleent de verzekeraar op grond van de WA-verzeke- ring. Wie een volledige cascover zekering heeft afgesloten, heeft in het buitenland bovendien recht op hulp van de alarmcentrale bij pech onderweg. Ook reisverze- keraars bieden de mogelijkheid om de reisverzekering uit te brei den met hulp bij vervoersproble men. Deze en andere verzekeringsza ken die van belang zijn tijdens een reis naar het buitenland, kunt u nalezen in de folder Vakantie Verzekering. U kunt deze gratis folder aanvragen door een brief kaartje te sturen aan: Bureau Voorlichting Verzekering, post bus 990, 2501 CZ Den Haag. Zuid weg 7 01188-3434 J.l. Sandersestr. 70 01184-61498 Gerbrandystr. 4 01184-64644 Korenbloemln. 1 01182-2023 Kanaalweg 10-12 01180-27680 Oranjeplein 18 01184-61912 Dr. Stavermanstr. 37 01184-14607 Domburgseweg 18 01188-1487 Noordweg 355 01180-29742 Julianastr. 26 01184-61844 Vrouwenpolderseweg 75 01189-1524 Schuitvlotstr. 11 01188-1370 Statenlaan 244 01180-25663 Alex. Gogelweg 18 01184-65262 Jac. Brasserstr. 2 01187-1292 Loodholseweg 2 01189-1456 Noordweg 467 01180-12042 Gildeweg 11 01184-14346 Zuidstraat 27 01187-1382 Brouwerijstr. 7 01185-1265 Koudekerkseweg 14 01180-14711 Hobeinstr./Gildeweg 01184-12610/10406 Langedam 33 01186-1363

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1994 | | pagina 9