Albany 01180-35614 AUGUSTUS VLISSINGEN ^moi LOFON Ook aantrekkeliikejcortinge^l jaloezieën en rolgordijnen! TAITAI SB*"* ~°st^ah°W WINKELCENTRUM «mmssmmsmmmmm i! Gezondheidszorg werkt nu ook aan kwaliteitsbeleid SVRZ bundelt instellingen in zorgclusters b Chinees - Indisch - Eethuis Cursussen ENGELS en FRANS in MIDDELBURG PIET VOSKAMP Vergelijkbaar met ontwikkelingen bedrijfsleven Meten Per sector Verpleeghuizen SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 17 AUGUSTUS 1994 302 vrijblijvende prijsopgave gratis meten natuurlijk voor u op maat gemaakt inclusief montage uiteraard met 12 maanden volledige garantie De Albany prijs is een echte All m-prijs! Bel voor gratis en vrijblijvende prijsopgave: Stijl Kwaliteit in Raamdecoraties Albany Nederland: Bernard Loderstr. 35 Tilburg, (b.g.g. bel gratis met 06-0226222) Afhaalrestaurant Hogeweg 177, Vllssingen Tel/Fax 01184-13115 Geopend van 12.00-22.00 uur 's Maandags gesloten (behalve feestdagen) Wij bezorgen ook uw eten thuis in Vlissingen voor 2.50 extra Eind september beginnen in de „Ontmoetingskerk", Ooster- scheldestr. 1 weer onze avondtaalcursussen. Er zijn cursus sen voor beginners en cursussen voor tweedejaars. De na druk ligt op het leren spreken en verstaan dus weinig schrifte lijk huiswerk. De cursussen bestaan uit 24 lessen van 1 uur. Lesgeld 42.50 per maand of 225.- ineens. Geen inschrijf geld Inl. en opgave bij: mevr. I. Kuipers, tel. 05910-32222 DEALER Breeweg 17 j Middelburg Tel. 01180-13187 eraag ■»i,y Br, ter *9 '000 ?00 a. eesfen a9erie R u y t e r e e óm t n F\ Veel produkten moeten tegenwoordig voldoen aan landelijke of Europese richtlijnen. Die voorschriften zijn erop gericht om de kwaliteit te garanderen en verhogen. Er wordt niet alleen gelet op het produkt, maar ook op de manier waarop dat gemaakt wordt. In het bedrijfsleven kent men al jarenlang tal van technische normen die gehaald moeten worden. ISO-normering is een bekend begrip. In de gezondheidszorg is deze ontwikkeling ook in volle gang. De druk op instellingen om aan te tonen wat er verwacht kan worden van hun produkt neemt toe. De overheid, zorgverzekeraars en niet in de laatste plaats de bewoners/patiënten willen weten hoe het met de kwaliteit van zorg gesteld is. De overheid gunt de gezondheidzorg de tijd om zelf kwaliteitsbeleid te ontwikkelen. Onlangs is de Kwaliteitswet Zorginstellingen afgekondigd. Deze is heel ruim. In het bedrijfsleven legt de overheid allerlei normen en verplichtingen voor het behalen van bepaalde certificaten op. In de gezondheidszorg is men nog niet zo ver en de overheid kiest Uitgave van de instellingen aangesloten bi| de Provinciale Ziekenhuisraad Zeeland (PZR) Uitgave van de instellingen aangesloten bij de Provinciale Ziekenhuisraad Zeeland (PZR) in samenwerking met De Stem Weekbladen. Eindredactie: Bureau Voorlichting en PR van de Stichting voor Regionale Zorgverlening. De Voorlichtingsrubriek verschijnt maandelijks. Redactie-adres: Werkgroep PR van de PZR Postbus 100 4330 AC Middelburg tel. 01180-70700 tst. 717 en 718 Het produkt zorg wordt ieder dag opnieuw gemaakt tussen patiënt en hulpverlener, foto mark neelemans ervoor om door de instellingen zelf kwaliteitscontrolesystemen op te laten zetten. Het mag niet blijven bij een eenmalige actie, maar de kwaliteit van zorg moet via een structureel systeem gewaarborgd zijn, zodat men regelmatig komt tot meten en bijstellen. De provincie krijgt een belangrijke taak bij het toezien op de uitvoering van de Kwaliteitswet. Wat bepaalt nu de kwaliteit van de zorg in een instelling Dat is minder makkelijk meetbaar dan bijvoorbeeld de kwaliteit van een nieuwe auto. Of iemand de zorg die aan hem verleend wordt als goed, matig of slecht bestempeld, is afhankelijk van een heleboel zaken en ook sterk persoonsgebonden. Het produkt zorg wordt iedere dag talloze keren opnieuw gemaakt tussen twee mensen: de bewoner/patiënt en de hulpverlener. Desondanks zijn er een groot aantal aspecten te beschrijven en te meten die samen een goed beeld geven van de totale kwaliteit van zorg in een instelling en van deelonderwerpen. De gezondheidszorginstellingen zijn momenteel druk bezig eigen normen op te stellen. Dat gebeurt per sector en vakgebied, want uiteraard kunnen niet dezelfde normen aangelegd worden voor ziekenhuizen, verpleeghuizen, psychiatrische ziekenhuizen en centra voor verstandelijk gehandicaptenzorg. Ook loopt het werk van een arts of een huishoudelijk medewerker ver uiteen, maar toch bepalen zij beiden een stukje kwaliteit van zorg en aan hun werk mogen bepaalde eisen worden gesteld. Kwaliteit van zorg wordt overigens niet alleen door de medewerkers bepaald, maar eveneens door materiele zaken als de staat van onderhoud van het instellingsgebouw of de ligging. Ter illustratie van hoe men omgaat met de verplichting kwaliteitsbeleid te voeren een voorbeeld vanuit de praktijk van de verpleeghuissector. Voor verpleeghuizen zijn inmiddels verschillende landelijke modellen en meetinstrumenten ontwikkeld om de kwaliteit van zorg in instellingen in kaart te kunnen brengen. Zo heeft het Nationaal Ziekenhuisinstituut in opdracht van de Nederlandse Vereniging voor Verpleeghuiszorg het instrument Kwaliteitskenmerken Verpleeghuiszorg ontwikkeld. Er is eerst een selectie gemaakt naar acht belangrijke onderwerpen: accomodatie, autonomie van de cliënt, bejegening, continuteit, zorg op maat, informatiebereidheid, verantwoordingsbereidheid, veiligheid van de cliënt. Deze acht onderwerpen zijn weer verder uitgewerkt tot 24 kwaliteitskenmerken. Voor wat betreft een moeilijk grijpbaar onderwerp als bejegening staan er als kenmerken bijvoorbeeld: betrouwbaarheid, betrokkenheid, communicatiebereidheid, privacy en respect. Ook de kenmerken zijn weer verder uitgewerkt en op basis daarvan kan een instelling komen tot bijvoorbeeld een uitgewerkte vragenlijst om de zorgkwaliteit op een bepaald punt te onderzoeken. In een jaarlijks of meerjarig kwaliteitsplan zal uiteindelijk verslag moeten worden gedaan van het kwaliteitsbeleid en zo wordt de kwaliteit van zorg beter inzichtelijk en toetsbaar. De Stichting Voor Regionale Zorgverlening bundelt haar zorginstellingen in regionale clusters in het kader van de herstructurering van de stichting. Per 1 september worden nieuwe clusterdirecteuren benoemd. De stichting koos een jaar geleden voor een nieuwe bestuurlijke structuur met een Raad van Toezicht en een Raad van Bestuur. De instellingen voor verstandelijk gehandicaptenzorg -Akka, Vijvervreugd en De Windroos- zijn het afgelopen jaar al samengegaan in de Cluster Verstandelijk Gehandicaptenzorg Walcheren. Tot directeur wordt de heer P.M.M. van den Beemt benoemd. De overige Walcherse instellingen -Der Boede, De Herengracht en Ter Mantelinge- gaan de Cluster Verpleeghuis- en Ouderenzorg Walcheren vormen, waarover de heer R.Ch.wan den Bosch als directeur de leiding krijgt, terwijl als adjunct-directeur mevrouw A. Bos-Slachter wordt benoemd. De instellingen in de Oosterschelderegio -Ter Valcke, Ten Anker, Sint Maartenshof, De Rozeboom- gaan samen de Cluster Verpleeghuis- en Ouderenzorg Oosterschelde vormen. De heer F. Bordui wordt directeur. In Zeeuwsch-Vlaanderen wordt de Cluster Verpleeghuis- en Ouderenzorg Kanaalzone/Zeeuws-Vlaanderen gevormd door Ter Schorre en De Vurssche en de heer A.C. Schraven wordt benoemd tot directeur. De op Walcheren gevestigde centrale diensten van de SVRZ worden ondergebracht in een Facilitair Bedrijf en een bureau Bestuurs- en Managementondersteuning en Ontwikkeling. De heer A.P. de Buck wordt directeur van het Facilitair Bedrijf en stuurt tevens het bureau BMO aan.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1994 | | pagina 2