t j p T 1 P S Nieuwe Audi A8 met aluminium carrosserie UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Er Nieuwe Seat Cordoba zware concurrent in middenklasse Opel Omega volledig vernieuwd r0i -m m m r0t m Universele Autobedrijven Walcheren Audi Space Frame (ASF) is de revolutionarie technologie voor auto's Q> Autoschade De Universele Autobedrijven Walcheren staan voor Vu klaar SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 2 FEBRUARI1994 Ook bij autoschade naar de: AAGTEKERKE AUTOBEDR. DEKKER MIDDELBURG AUTOBEDR. DELTA OOST-SOUBURG AUTOBEDR. KUZEE tt VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE OOST-SOUBURG GARAGE DE PREE Zn. VLISSINGEN AUTOBEDR. v. OORSCHOT DOMBURG AUTOBEDR. KOPPEJAN w MIDDELBURG AUTOBEDR. SCHMITZ OOST-SOUBURG AUTOBEDR. WOUTERS VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. DOMBURG AUTOBEDR. VAN ZWEEDEN MIDDELBURG AUTOBEDR. STATENLAAN VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER WESTKAPELLE AUTOBEDR. FAASSE Zn. GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL MIDDELBURG AUTO STURM B.V. VLISSINGEN AUTOBEDR. C. HERMES WETSKAPELLE AUTOBEDR. J. KALAND VLISSINGEN AUTOBEDR. HOFMAN ZOUTELANDE AUTOBEDR. In ieder geval hopen wij dat u nooit met autoschade te maken krijgt. Maar mocht 't toch een keer voorko men dan regelt uw UAW autobedrijf alles tot in de puntjes. De UAW bedrijven geven bovendien reparatiegarantie en in de meeste ge vallen krijgt u gratis een leenauto mee naar huis. Dus bij autoschade eerst naar een UAW-bedrijf. E SCHELDEBODE 315 BOVAG leden met zekerheid Komend jaar is de nieuwe Audi A8 leverbaar met complete aluminium carrosserie. Een auto die qua plaatwerk niet meer stuk kan door weersinvloeden. De nieuwe Audi A8 volgt de Audi V8 op, maar Audi gaat dit jaar andere aanduidingen gebruiken voor haar modellen. De Audi 80 wordt Audi A4, de Audi 100 Audi A6 en de Audi V8 Audi A8. De nieuwe Audi A8 is een stuk moderner dan zijn voorganger. Hij is veel ronder en aerodynami- scher geworden en past in de nieuwe Audi-styling die met de huidige 80 en 100 is ingezet. De Audi A8 wordt in twee motorver sies leverbaar, naast de bekende 4,2i V8 komt er nu ook een 2.8i V6 uitvoering. De topklasse Audi wordt aldus voor een groter pu bliek geschikt. Uniek aan de nieuwe Audi A8 is natuurlijk de aluminium carrosse rie, het Audi Space Frame (ASF). Met ASF wordt een revolutionaire technologie geïntroduceerd. Een auto-carrosserie uit aluminium, waarbij zowel de dragende struc tuur, ook Space Frame ge noemd, als de bekleding van de carrosserie, die ook een dragen de functie heeft, volledig van aluminium zijn vervaardigd. Aluminium maakt een aanzienlij ke reductie van het carrosserie gewicht mogelijk, waardoor ook het brandstofverbruik afneemt. Bovendien is aluminium vrijwel onbeperkt recycelbaar. Daardoor is toepassing van aluminium min der belastend voor het milieu. De door Audi ontwikkelde ASF-con- structie zorgt voor een bijzonder stijve passagierskooi, die een uit stekende bescherming aan de inzittenden biedt. Toekomst is nog de combinatie van een Aluminium Space Frame met een 3,4 liter direct ingespo ten V8-turbodieselmotor (TDI). Deze experimentele motor zou in het kader een vergrote aandacht voor het milieu op de middellan ge termijn geschikt kunnen wor den' gemaakt voor serieproduk- tie. Met de combinatie van een direct ingespoten V8-turbodie- selmotor met een aluminium car- De Audi A8 rosserie biedt Audi een zinvol alternatief voor het topsegment van de automobielmarkt. On danks een royale ruimte, met het in deze klasse gewenste comfort, een hoge mate van veiligheid en zeer goede rijprestaties, is een buitengewoon laag brandstofver bruik en zeer milieu-ontziende uitstoot mogelijk. En uiteraard wordt door het gebruik van alu minium in de auto-industrie het milieu minder belast. Dat wordt duidelijk als het energieverbruik in de totale materiaalkringloop en de uitstekende recycelbaarheid van aluminium in de berekening wordt meegenomen. De con structie van het Aluminium Spa ce Frame betekent een beslis sende stap in een ontwikkeling naar gewichtsreducties die het milieu minder belasten. Ook een nog verdergaande ontwikkeling is mogelijk: kleinere, lichtere mo toren en versnellingsbakken, waardoor zowel met een aange past onderstel, een kleinere tank- inhoud, alsmede aanpassingen aan accessoires nog meer ge wichtsbesparingen kunnen wor den gerealiseerd. De nieuwe Seat Cordoba wordt een zware concurrent in de toch al overvolle populaire middenklasse. Seat heeft in 1993 een nieuwe middenklasselijn opgestart. Als eerste kwam de nieuwe Ibiza, een bekende, die uiteraard de oude Ibiza opvolgde. Echter de nieuwe Ibiza was al duidelijk een maatje groter dan zijn voorganger. Parallel aan de Ibiza werd de Cordoba vervaardigd. De Ibiza mag als hatchback model, de Cordoba als sedan model gezien worden. Toch is er niet alleen een koffer bak achter de Ibiza geplakt. Inte gendeel de Cordoba is een heel eigen model. Omdat er veel van de Ibiza is gebruikt kon de Cordoba snel (een half jaar) na de Ibiz# uitgebracht worden. Maar daar houdt het ook mee op, de Cordoba is verder afzon derlijk van de Ibiza ontwikkeld. De Cordoba valt precies in het gat tussen de Ibiza en Toledo. Het zijn drie verschillende wa gens al is de familie verwand schap duidelijk. Ze vullen elkaar prima aan en Seat heeft een aldus een aardig programma. Met zijn 410 cm lengte is de Cordoba 29,6 cm langer dan de Ibiza en 21,2 cm korter dan de Toledo. De Cordoba is een 4-deurs se dan met kofferbak maar net als de Toledo met de gebruiksmoge lijkheden van een hatchback met grote achterklep en. in delen neerklapbare achterbank. De kofferruimte is normaal al 455 liter groot, maar kan met neerge klapte achterbank tot 762 liter groeien. De Cordoba wordt le- Seat Cordoba verbaar met zeven motoren, een 1.4i, 1.6i, 1.8i, 1.8i-16V, 2.0i, 1.9D en 1.9TD, en in drie uitrus- tingsniveaux. De motoren en overige techniek is geheel van Volkswagen, immers Seat is on derdeel van VAG. De Cordoba zal dus zeker een flinke concur rent zijn van de VW Golf, maar ook van de Opel Astra, Ford Escort, Renault 19, Peugeot 306, Citro"en ZX, Fiat Tipo e.d. Opel heeft zijn royale middenklasse model de Omega volledig vernieuwd. Het nieuwe model zal na de autosalon van Genève leverbaar worden. In Nederland wordt de tweede generatie Omega in april verwacht. De Omega is officieel de opvol ger voor de legendarische Opel Rekord. Deze verliet in 1986 het autotoneel. De Omega werd het jaar daarop direct Auto van het Jaar. Nu na acht jaar vond Opel het dus tijd de Omega te ver nieuwen. Er komt geen nieuwe naam, momenteel is de nieuwe Opelserie compleet. Ze eindi gen allen op een A, te weten: Corsa, Astra, Vectra, Calibra en Omega. De 4x4 terreinwagens van Opel hebben apparte na men, de Campo, de Frontera (wel op een A eindigend) en de Monterey. De nieuwe Omega komt weer in twee carrosserievarianten op de markt, een sedan en een stationwagon. In uitvoeringen zien we een GL, CD en een MV6. Er zijn vier nieuwe motor versies leverbaar, voorlopig een viercilinder en drie zescilinders. De benzinemotoren zijn zeer geavanceerd, het zijn Ecotec motoren, allen met meerklep- pen en computergestuurde elektronica en inspuiting. Ze voldoen aan de strengste mi lieu-eisen (van 1996) en het Eco slaat ook op zuinigheid, ze zijn gemiddeld acht procent zuini ger dan de bestaande motoren. De gegevens zijn: een 2.0i-16V met 100 kW/136 PK en 185 Nm, een 2.5i V6-24V met 125 kW/170 PK en 227 Nm, en een з.0i V6-24V met 155 kW/211 PK en 270 Nm. De dieselmotor is ook geheel nieuw, het is eveneens een 6 cilinder met turbocharger en intercooler, de gegevens zijn: 2.5 TD met 96 kW/130 PK en 250 Nm. De diesel zou ook best Ecomotor mogen heten, het verbruik bij 90 km/u is 1:17, gemiddeld wordt gemakkelijk de 1:13 ge haald. Bedacht moet worden dat deze Omega 1525 kg weegt, afmetingen heeft Ixbrxh 479x179x146 cm, maar toch zeer sportrief rijdt, top 200 km/ acceleratie van 0-100 km/u in 12 sec., een snelle, maar zuinige diesel in een grote auto. De nieuwe Omega is een mo derne auto, hij is ronder en aerodynamischer dan zijn voor ganger. Van binnen is hij rui mer. Er is veel aandacht be steed aan het comfort en het rijplezier. En natuurlijk is er veel gedaan aan de veiligheid. De carrosserie is extra stijf, er zijn vele verstevigingsbalken toege past, kreukelzones, absorbe rende bumpers, veiligheids- stuur e.d. Standaard zijn ook twee full-size Airbags en ABS. De V6 modellen hebben tevens anti-slipregeling op de aange dreven wielen. Verder is het onderstel vernieuwd alsmede de versnellingsbak met hydrau lisch bediende koppeling. Ook een elektronisch gestuurde 4-automaat is leverbaar. Het comfort is op vele punten toegenomen. Het interieur is ruimer doordat o.a. lengte, breedte en hoogte van de auto toenamen, maar ook wijzigin gen aan de voorruit en de spoorbreedten zorgden voor meer binnenruimte. De bagage ruimte is Opel-eigen groot na melijk 530 liter bij de sedan en zelfs tot 1800 liter bij de sta tionwagon. De prijs van de nieuwe Omega is nog niet be kend. Zuidweg 7 01188-3434 -m- Lambrechtstr. 17 01180-13029 J.l. Sandersestr. 70 01184-61498 17- Gerbrandystr. 4 01184-64644 Korenbloemln. 1 01182-2023 Kanaalweg 10-12 01180-27680 Oranjeplein 18 01184-61912 Dr. Stavermanstr. 37 01184-14607 Domburgseweg 18 01188-1487 itei. Noordweg 355 01180-29742 Julianastr. 26 01184-61844 Vrouwenpolderseweg 75 01189-1524 Schuitvlotstr. 11 01188-1370 Statenlaan 244 01180-25663 Alex. Gogelweg 18 01184-65262 Jac Brasserstr. 2 01187-1292 Loodholseweg 2 01189-1456 Noordweg 467 01180-12042 Gildeweg 11 01184-14346 Zuidstraat 27 01187-1382 RTiMH Hobeinstr./Gildeweg 01184-12610/10406 Ooststr. 9 01186-1363

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1994 | | pagina 15