Eerste certificaten
recreatieve-zwemclub
Psalmenfestival
in kerk Meliskerke
Rillandse vereniging bood 'groentjes' zondag kans op geweldige kick
Stichting Dansz
met tweede programma
Familiedag
Mytylschool
Paramaribo
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 5 NOVEMBER 1986
RILLAND BATH - De autosport staat
bekend als ontoegankelijk. Formule 1-cou-
reurs staan te boek als verwende rijkeluis
zoontjes en amateurisme is daar een vol
strekte ondenkbaarheid geworden. Rally-
-rijden wordt meer en meer beheerst door
de grote fabrieken die er miljoenen tegen
aan gooien en auto's fabriceren die alleen
wat koetswerk betreft nog enigszins aan
een gewone personenauto doen denken.
Rallycrossen lijkt een uitzondering te vor
men binnen de verschillende autosportdis
ciplines. Juist amateurisme voert daar de
boventoon en in de standaardklassen is
deze tak als hobby nog denkbaar. Veel er
voor doen en mog meer voor het rallycros
sen laten is dan wel stelregel nummer
'e'en.
Zonder er nou meteen grootste vrijetijdsbeste
ding of zelfs beroep van te maken, droomt ieder
manspersoon er toch van eens plaats te mogen ne
men in een scheurijzer die wat meer kracht biedt
als het dagelijkse vervoermiddel waarmee het
woon- werk-verkeer of de wekelijkse boodschap
pen worden afgehandeld. De Rillandse rallycross-
vereniging AEWBR bood afgelopen weekeinde die
kans. Op de jaarlijkse OPen Deur-Dag van de club
op het Scheldecircuit nabij Bath konden onervaren,
nieuwsgierige piloten in spe het gebruikelijke bur
gerkloffie eens verruilen voor een heuse overall
met bijbehorende handschoenen en integraalhelm.
En dat sloeg in.
Tegenstuur
Jeugdafdeling
Vlissings museum
Eendenclub
311
Ruiken aan het rallycross-leven
cuit met een bezoek vereren.
Net als de Rillandse vereni
ging hielden ook de Eenden-
gekken een wedstrijdje voor
beginnelingen en werden
vrienden, monteurs of echtge
notes in de gelegenheid gesteld
zich met elkaar te meten. Ook
dat sloeg goed in. Zowel bij de
heren als de dames-categorie
was een fiks startveld te zien
met bovendien felle manches.
Het gevoel dat een onerva
ren geïnteresseerde bezoeker
krijgt te verwerken wanneer
die een rondje of wat naast
een ervaren rallycrosser zit
met bovendien een snelle wa
gen isapart. Een ervaren
rallycrosser is bijvoorbeeld
Kees Hoebeke uit Rilland.
„Die bocht haalt hij nooit van
zijn leven" of „Nu dondert de
hele Mazda uit elkaar" zijn
voor de hand liggende beden
kingen als voor de grap de
cockpit gedeeld wordt met
deze sympatieke ex-rijder
maar ze zijn onterecht.
Geen moment maakt Kees
een onzekere indruk tijdens
zijn lawaaiige tocht over het
Scheldecircuit en ondanks de
ongelooflijke snelheid en 'drift
buien' waarbij hij de echte
rallycross-Mazda wel erg
dwars zet, heeft hij het ding
zonder moeite in zijn macht.
Omstanders leven mee met de
rijder getuige hun spontane
aanmoedigingen vanaf de zij
kant van het circuit.
Enkele rondjes rijden op het
Scheldecircuit met een mon
ster als de Mazda van de fami
lie Hoebeke is een sensatie. De
nauwe kuipstoel en het uiterst
kale interieur vallen het eerst
op. Een toerenteller, een olie
drukmeter en een hoofd
stroomschakelaar vormen
grotendeels het binnenwerk
en daarmee houdt het op. De
versnellingsbak zit akelig
dicht op elkaar de versnellin
gen zijn heel kort en ook het
gaspedaal reageert grimmig
bij een eerste lichte aanraking.
Het acceleratievermogen is
indrukwekkend en in no-time
zit je op te hoge bochtsnelheid.
Remmen dus en rustig die
bocht in. In de bocht kan de
snelheid ondanks de bulten
die fikse schokken veroorza
ken, weer opgevoerd worden
en bij het uitkomen is het echt
scheuren geblazen. Het Schel
decircuit, voor afgelopen zon
dag wegens de regen alleen
bestaande uit de buitenring,
zit gelukkig simpel in elkaar,
al is het met de lange door
draaiende rechterbochten uit
kijken geblazen.
Een onervaren maar en
thousiaste piloot maakt het
hele 'raceproces' mee en ein
digt dan ook in de sloot. Jo
Hoebeke, gedreven bestuurslid
en wat autosport betreft
overal bij betrokken, analy
seert wat er vaak gebeurt:„De
mensen beginnen vaak
schuchter met rijden. Na een
paar rondjes merken ze dat
het lekker gaat en ze worden
fil wat moediger. Ze durven de
wagen eens dwars te zetten en
geven wat eerder gas. Over
moed is het volgende stadium
en dan gaat het mis.
Zo ook bij de geleende Maz-
da-rijder. De snelheid werd
opgevoerd, in een bocht bracht
tegenstuur te weinig snel
heidsvermindering tot stand
en een paniekerige trap op wat
het rempedaal had moeten
zijn, werd er een op het gaspe
daal. De Mazda trok scheef en
schoof met de neus in de sloot.
Einde van de proefrit.
VLISSINGEN - De recrea
tieve zwemvereniging Vlissin-
gen heeft vrijdag 31 oktober in
het zwembad Sportfondsen-
bad Vlissingen voor het eerst
in haar éénjarig bestaan club
certificaten uitgereikt Het
ging hierbij om een soort di
ploma waar de eisen waar de
zwemmer aan voldeed, op ge
noteerd stonden.
Zo'n zestig kinderen en
ouderen hielden zich bezig met
de onderdelen recreatief
zwemmen, snorkelen en
kunstzwemmen. Het laatste
onderdeel kende uitsluitend
vrouwelijke deelnemers. Ed
win Moret, een veertienjarige
snorkelaar, voelde zich ook
niet geroepen de gelederen der
kunstzwemmers met zijn aan
wezigheid te verblijden.
„Kunstzwemmen is niks
voor jongens. Het is echt wat
voor meisjes en ik ben niet van
plan dat te gaan doen. Liever
zwem ik gewoon en ik train er
hard voor; één keer in de
week, op vrijdagavond, zwem
ik hier in het bad van 19.45 tot
21.00 uur en daarbij ga ik veel
hard lopen. Mijn certificaat
haal ik dan ook wel."
De bedoeling is om elk jaar
de eisen zwaarder te maken.
Heeft een jong talent een be
paald niveau bereikt dan
wordt hij of zij aangeraden
wedstrijden te gaan zwem
men. Dit kan dan bijvoorbeeld
gebeuren bij verenigingen als
Stormvogels. Toch moet de re
creatieve zwemvereniging
Vlissingen niet gezien worden
als een doorstroomstation
naar andere verenigingen.
Voorzitter Karei Bömer: „Pri
mair doel van onze vereniging
is de recreatiesport Via een
aantrekkelij k programma
willen we zoveel mogelijk
mensen bereiken. Vooral de
jeugd moet van de straat ge
houden worden. Omdat wij
niet prestatiegericht te werk
gaan, verwijzen we jeugdig
talent dat verder wil naar an
dere verenigingen."
Op woensdagavond van
20.00 tot 21.00 uur verzorgt de
vereniging in samenwerking
met de Zeeuwse Sportraad een
zwemuurtje voor geestelijk
gehandicapten. Een bewonde
renswaardig initiatief dat, net
als de hele vereniging, snel
groeiende is. Secretaris T.
Haansta: „We zijn met tachtig
leden in één jaar best tevre
den. Toch hopen we aan de
honderd te komen; dan mogen
we namelijk in het grote bad
van het zwembad."
Vier jeugdige zwemmers zitten uit te rusten na het snorkelen.
Eten onderdeel van de Open Deur-dag van de AEWBR was het optreden van de 2 CV-cross club.
MELISKERKE - Vierhon
derd jaar geleden, in 1586, deed
de eerste predikant in Melis-
kerke intrede. Dit feit wordt
gevierd met een uitgebreid
Psalmenfestival. Het Melis-
kerkse Psalmenfestival omvat
vier concerten waarvan het
eerste op zaterdag 8 november
plaatsvindt.
Het programma bestaat dan
uit een optreden van Cappella
Amsterdam. Dit gezelschap
brengt psalmen ten gehore die
gezongen werden in 16e en 17e
eeuw.
De andere concerten vinden
respectievelijk op donderdag
13 november (Josee Wolff en
het Joodse koor Mizmor Shir),
vrijdag 21 november (het jon
genskoor van de Zeeuwse
Koorschool) en zaterdag 29 no
vember het Slavisch Koor uit
Zwolle) plaats.
Het concert op 8 november
vindt plaats in de Hervormde
Kerk in Meliskerke en begint
om 19.15 uur. Entree bedraagt
10,-.
Kaarten zijn te verkrijgen
bij RABO-banken in Melis
kerke, Biggekerke en Zoute-
lande, bij FANOY-boekhandel
in Middelburg en voor aan
vang aan de zaal.
MIDDELBURG - In de
maand november treedt stich
ting Dansz weer voor het voet
licht met haar tweede pro
gramma, met de intrigerende
titel: „Verpakkingsnummer
VP 78143". Dansz is een ama
teur-balletgezelschap met se-
mi-professionele aspekten.
Vorig jaar verraste deze groep
met haar debuut, wat door ve
len werd gezien en gewaar
deerd.
Ook dit jaar belooft het
weer wat bijzonders te wor
den. Zo is er onder andere een
jazzchoreografie, die zich af
speelt in de „rosse buurt", een
serie korte hoogtepunten uit
het klassieke balletrepertoire,
zoals „de dans van de vier
zwaantjes" uit het Zwanemeer
van Tsjaikovsky, een modem
ballet op de muziek van onder
meer Erik Satie en enkele
swingende j azzchoreograf ieën.
Waren de choreografieën vo
rig jaar nog alle van de hand
van de groepschoreografen,
Lia Sorber en Marjolein Ver-
heijen, dit jaar zijn er ook
twee choreografieën van
Dansz-ers zelf, nadat in ja
nuari gestart werd met een
workshop-experiment De
voorstellingen vinden in vier
achtereenvolgende steden
plaats: Zierikzee, Middelburg,
Terneuzen en Goes. De voor
stelling in Middelburg vindt
plaats op zaterdag 15 novem
ber in de Schouwburg en be
gint om 20.15 uur.
Kaarten zijn verkrijgbaar
bij het VW-kantoor te Mid
delburg en op de avond van de
voorstelling aan de zaal. De
toegangsprijzen zijn hetzelfde
als vorig jaar: volwassenen
12,50, CJP-houders 10,- en
donateurs 7,50.
VLISSINGEN - De Vereni
ging Vrienden van het Stede
lijk Museum Vlissingen heeft
het plan opgevat een jeugdaf
deling op te richten die ten
doel heeft jongeren tussen de
12 en 21 jaar meer bij het rei
len en zeilen van het museum
te betrekken. Dit moet worden
bereikt door de leden van de
afdeling zelf allerlei activitei
ten in en met betrekking tot
het museum te laten organise
ren.
Gedacht wordt aan het op
zetten van tentoonstellingen
van eigen werkstukken, het
houden van museale speur
tochten, excursies naar andere
musea en het 'bezoeken van
ateliers van beeldende kunste
naars.
Belangstellenden die tegen
ene contributie van ƒ2,50 per
jaar lid van deze jeugdafde
ling willen worden, moeten
zich opgeven bij het Stedelijk
Museum Vlissingen, Bellamy-
park 19, 4381 CG Vlissingen.
Telefoon 01184-12498.
OOSTKAPELLE - In de
Mytylschool Zonneveld te
Oostkapelle vindt zaterdag 8
november een groot aantal ac
tiviteiten plaats onder de
naam Familiedag. Doel van
deze dag is om zoveel mogelijk
geld bijeen te brengen ten be
hoeve van de Mytylschool in
Paramaribo.
De financiële situatie van
deze school is zo slecht dat van
de 120 beschikbare plaatsen er
slechts de helft wordt ingeno
men. Aan de school is door
geldgebrek geen internaat
verbonden en ook het vervoer
komt om dezelfde reden in het
gedrang. Vervoer is een abso
lute noodzaak daar het meren
deel van de kinderen niet zelf
standig naar school kan van
wege de handicap.
Een ander probleem is het
ontbreken van voldoende leer-
en hulpmiddelen. Om deze si
tuatie te helpen oplossen is in
ons land de stichting Mytyl
school in Nood opgericht Het
gebeuren in Oostkapelle is één
van de vele acties die gestart
worden om de school in Suri
name zoveel mogelijk te steu
nen.
Op het programma staan
ondermeer een optreden van
het Middelburgse drum- en
buglecorps Blue Spirit, een
enorme rommel- en kleding-
markt, een rad van avontuur,
poppenspel van Saar den Hol
lander, een persoonlijkheids
test en een kaartenactie.
De opening vindt om 10.00
plaats.
Voordat de wedstrijd begint moeten alle coureurs op de zogenaamde briefing verschijnen. Daar
wordt het reglement uit de doeken gedaan, de gang van zaken en de betekenis van de verschillende
vlaggen wordt uitgelegd. - foto: henk de winter
prettig gevoel veroorzaken dat
zeker voor herhaling vatbaar
is.
Piet Francke, bestuurslid
van de organiserende
AEWBR, legt uit dat het met
het gevaar allemaal wel mee
valt: „Geen enkele auto doet
mee die niet voldoet aan de
veiligheidseisen. De wagens
waarmee de onervaren cou
reurs het circuit op gaan, zijn
de gebruikelijke wagens die in
onze wedstrijden meerijden.
Een goede gordel, een helm en
een ingebouwde roll-bar ver
zekeren de gezondheid van de
deelnemers. Het verleden
toont ook aan dat het met die
veiligheid wel goed zit".
den ze echter voor later op de
dag.
Behalve een Open Deur Dag
voor de leden van de AEWBR
kwam ook de enige echte 2
CV-cross club het Scheldecir-
„Op een gegeven moment worden ze overmoedig en gaan te snel. Dan ervaren ze pas hoe moeilijk het rallycrossgebeuren isWijze
woorden van Jo Hoebeke van de AEWBR, de Rillandse rallycrossvereniging, over het optreden van coureurs in spe die op de unieke
Open Deur-dag van de gelegenheid gebruik maken zich eens een echte coureur te voelen. Het resultaat van die overmoed is hier te
zienauto in de sloot en de coureur vol spijt ernaast. foto: henk de winter
Dat alleen mannen zo'n
wensdroom koesteren werd op
de Open Deur-dag ook meteen
ontzenuwd. Speciale catego
rieën voor dames toonden aan
dat ook het zwakke geslacht
zich graag eens te buiten wil
gaan aan het met hoge snel
heid berijden van een woest
terrein.
En toegegeven, ze
brachten het er zonder veel
kleerscheuren vanaf.
Rallycrossers van de
AEWBR worden een heel sei
zoen lang begeleid. Is het niet
door een trouwe technische
man, de persoonlijke monteur,
dan is het wel door vrouwlief
of een enthousiaste supporter.
Als dank voor bewezen dien
sten konden nu juist die on
misbare mensen in de ama
teur-autosport eens ruiken
aan het circuitwerk.
De reacties waren verbluf
fend unaniem. „Zo lastig had
ik het niet verwacht", „Vanaf
de kant lijkt het veel gemak
kelijker", waren de meestge-
hoorde kreten bij zowel ont
groende mannen als vrouwen.
Geen van allen verlieten de
rallycross-wagens overigens
negatief. „Een geweldige
kick", en „Minutenlang ben je
niet van deze wereld", tonen
aan dat de snelheid en het ge
geven dat jij degene bent die
de zaak in de hand heeft, een
De Open Deur-dag van zon
dag toonde Franckes gelijk
aan. Een onschuldige schuiver
en een koprol waren de meest
serieuze incidenten van een
dag lang rallycrossen door be
ginnelingen. Een geruststel
lende score.
Net als tijdens een echte
wedstrijddag, begint ook het
Open Deur-gebeuren met een
training. Vier a vijf uitge
leende wagens begeven zich
tegelijk op de baan en verken
nen het circuit. Voor het kie
zen van de juiste versnelling
voor de juiste bocht, het aan
snijden van de bochten en het
uitproberen van de maximum
bochtsnelheid is per serie van
vijf wagens ongeveer zes ron
den lang de tijd. Dan worden
de wagens in de baan afge-
vlagd en stelt de volgende
groep zich op. Al naar gelang
de behoefte aan training kun
nen de deelnemers zich op
nieuw bij de start opstellen.
Van de trainingsmogelijk-
heid werd grif gebruik ge
maakt. De eendags-autocou-
reurs kregen de smaak goed te
pakken en beschouwden de
proefritten meermalen als
echt duel. Het beste bewaar-