Peugeot 205 in diesel en benzine uitvoering: BIJZONDER ZUINIG WONDER OP WIELEN AUT Bijzondere Mazda 323 Sport TEST M BIJ ONS. DE NIEUWE PEUGEOT dgfojuel bv Automobielbedrijf Dijkwel CAMPING OLMENVELD WONDERGEM MELSE OCCASION CENTRUM informatie over auto en verkeer exclusief inZeebra vTêekbladen RUIME KEUZE x <#3 OCCASIONS Wie serieus kijkt, kiest een KIP bij: A_J KOM KIJK E N VERGELIJK DE PRIJZEN in Prestaties verbruik en Rij-impressie Wegligging Comfort SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 26 OKTOBER 1983 308 Vijf deuren, vijf ruime zitplaatsen Peugeot 205 GT80 DIN pk, 5-bak, 170 km/uur Peugeot 205 GL: 1 op 23,3 bij 90 km/uur constant Peugeot 205 diesel met 5-bak: de zuinigste, 1 op 25,6 bij 90 km/uur constant top 155 km/uur 7 uitvoeringen, 5 motorversies Sterke prijs: vanaf f 14.695,- inclusief BTW, afieveringskosten f 355,- Vlissingen b.v. Pres. Rooseveltlaan 745, 4383 NG Vlissingen Tel. 01184-12008-19810 PEUGEOT TALBOT DYNAMISCH OP WEG./ Tevens verhuur van stacaravans Gapingseweg 5 - Serooskerke Tel. 01189-1285 (gem. Veere) GEHANDICAPTEN OCCASIONS TOT 5. OCCASIONS VAN 5.000.- tot 7.500.- OCCASIONS VAN 7.500.- TOT 10.000. OCCASIONS VANAF 10. TORENSTRAAT 39 TEL. 01189-1766 AFD. VERKOOP A. DAGEVOS INRUIL - GARANTIE - FINANCIERING SEROOSKERKE Alfa Romeo Alfetta GT1976 3.750.- Audi 80 LS1975 2.750 - Buick Regal veel extra'sokt. 1979 Citroën GS Special1980 7.250.- Citroën GS Breakjuli 1980 7.750.- Datsun Sunny GL coupéokt. 1980 9.900.- Datsun Cherry F2 zwart1977 3.900.- Datsun 1400 Station GL1980 10.250 - Ford Fiësta 1.1 S1980 10.450.- Ford Fiësta 1100 S i.st.v.nw1980 9.900.- Ford Escort 1300 L oud model1981 9.900.- Honda Accord 4-drs. luxe1979 8.500.- Honda Accord 4-drs. de luxe1978 7.900.- Mazda 323 3-drs. in staat v. nieuw1979 9.250.- Mitsubishi Galant 2000 GLX 45.000 kmjuli 1978 5.900.- Mitsubishi Lancer 1400 GLX 1980 11.250.- Opel Kadett LPG1978 7.250.- Opel Ascona 1.9 N1979 8.750.- Opel Kadett 1.2 N 3-drs. 40.000 km1980 11.650.- Opel Rekord 5-drs. stationcar 40.000 km1981 16.500.- Opel Kadett zeer mooi1977 5.750.- Opel Kadett 1.3 S 3-drsokt. 1980 11.750.- Opel Kadett 1.2 N1980 11.250.- Opel Rekord diesel 4-drs1978 5.500.- Opel Ascona 1.6 S 4-drs. nw. modelnov. 1981 16.250.- Opel Ascona 1.6 S 4-drs. nw. modeldec. 1981 16.500.- Opel Rekord 2.0 E 4-drs. nw. model 18.000 km1983 24.950.- Opel Kadett 1.3 S 3-drs. junioraug. 1981 13.950.- Opel Kadett 1.3 S 3-drs. 28.000 km1981 13.750.- Opel Kadett City zéér mooi1979 9.250.- Opel Kadett 2-drs. 66.000 kmjuli 1978 7.750 - Opel Kadett 2-drs1977 5.250.- Peugeot 305 SR1980 9.500.- Peugeot 305 GR 1979 7.250.- Peugeot 504 GLD schuifdak1979 8.900.- Renault 5 L1979 6.750.- Renault 4 GTL 36.000 km1982 10.250.- Renault 4 GTL1979 5.500.- Renault 5 TL1979 6.900 - Saab 99 GL 4-drsnov. 1978 9.500.- Talbot Solara LS 4-drs. LPGsept. 1980 8.500.- Toyota Tercel 2-drs1979 7.250.- Toyota Starlet 3-drs1978 5.250.- Toyota Celica 1600 ST 40.000 km1980 10.950.- Toyota Lite Ace 6 pers. bus 4.000 km1983 13.500.- Volkswagen Golf GLDaug. 1978 8.900.- Volkswagen Golfjuni 1980 10.750.- Volvo 343 DL1979 10.750.- MOTOREN Kawasaki Z650 mooie motor 1978 2.450.- BMW R100/7 zéér mooi...5.000.- BMW R75/6 zéér mooi3.500.- Peugeot heen dit jaar een nieuwe kleine middenklasser op de markt gebracht. Op de perso nenauto RAI was die Peugeot 205 al te zien, het heeft echter tot het najaar, september geduurd, eer hij hier ook te koop was. De reden is simpel, de nieuwe Peu geot 205 is in het land van her komst, Frankrijk, zo aangesla gen, dat er grote tekorten ont- stonden bij de fabriek in Mulhou se. Voor export was er in feite geen Peugeot 205 meer beschik baar, de exportlanden moesten dus maar even wachten met als I pleister op de wonde, dat als de Peugeot 205 kwam, hij er dan ook tevens In een veelheid van uitvoeringen zou zijn. En dat klopt want de 205 is er nu naast de 954 cc, 1124 cc en 1360 cc en benzineversies ook In de 1768 cc dieselversie. Een compleet programma dus direct al van .die nieuwe 205, er zijn momenteel 8 uitvoeringen: de 205- 954 cc, de 205-1124 cc, de 205 GL met 1124cc en 5 bak, de 205 GR met 1360 cc en 5 bak en de GT met 1360 cc en 20 PK meer (80 i.p.v. 60) en 5 bak; verder de die selmodellen de GLD met 4 bak, de GLD 5 bak en de GRD 5 bak. Peu geot had die nieuwe 205 overigens hard nodig, niet alléén hier in Ne derland, ook in het eigen land en andere exportlanden ging het bergafwaarts met Peugeot en Tal bot. De 205 moet dan ook de red dende engel zijn, de Fransen zelf noemen hem het heilige nummer (sacré numero). In eigen land doet de 205 het dus goed, in ons land is dat nog afwachten. Het heeft er echter wel alle schijn van dat die 205 bij ons ook een topper gaat worden. Het is een bijzonder door dachte auto, hij is compact, maar toch behoorlijk ruim, hij ziet er leuk uit, een subjectieve noot welis waar, maar toch wordt hij in opinie onderzoeken nergens echt lelijk gevonden, hij is ook in standaard uitrusting redelijk compleet, in die versies is hij zeker met duur (vanaf 14.695) en hij is bovenal bijzon der spaarzaam met de brandstof. In deze tijd spreekt dat velen uiter aard aan, de officiële ECE cijfers liegen er niet om, maar zelf hebben wij mee kunnen doen aan een zui- nigheidsrit met de Peugeot 205 en daaruit kwamen schier ongelooflij ke cijfers. Een 40 tal Nederlandse journalisten reed met de nieuwe 205 van Frankrijk terug naar Ne derland. De eerste helft van het tra ject met een diesel, de andere helft met een benzineversie. Ik bereikte met de dieselversie een gemiddelde van 1:30 en met de benzineversie 1,20. Wij heb ben echter op de buitenwegen/ rijkswegen een snelheid van 100 km/u aangehouden en verder in steden en dorpen normaal met het verkeer meegereden. Er wa ren echter ook collega's, die consequent niet harder reden dan 70 km/u en bij stoplichten e.d. de motor uitschakelden. Zo kwam de winnaar voor een diesel op 1:36 en voor de 1300 benzine versie op 1:27. Wij dachten ech ter dat wij zeer reeë! gereden hadden, dat wil zeggen niet fel. maar gewoon erg netjes en als dan cijfers van 1:30 voor de die sel en 1:20 voor de benzineuit voering voor de dag komen, dan dachten wij dat een ieder die heel normaal rijdt toch zeker met de diesel 1:20 en voor de benzi neversie 1:15 moet kunnen rij den. gen, bij de diesel zijn wat verstevi gingen doorgevoerd, maar op de rij-eigenschappen maakt dat mets uit. Gesteld kan dus worden dat de rij-eigenschappen van alle 205 modellen gelijk zijn behalve daar waar de verschillen betrekking gaan hebben op de motor, dus in prestaties, verbruik en zo mogelijk het geluid. Die verschillen noemen wij dan ook in de test. Voor de prestaties van de diver se modellen zorqen de verschillen- Als voorbeeld hebben wij daar nog een aantal andere collega's voor die zich weinig of mets van de zuinigheidsrit aantrokken, zij heb ben als-het-ware doorgescheurd en zo werden de „slechtse" cijfers voor de diesel 1:16 en voor de benzineversie 1:12. Kortom boven deze laatste cijfers ligt het verbruik in elk gevallen dat is dus zeker de waardering* „zuinig" waard. Ver meld moet dan nog worden dat wij allen reden met een 1300 benzine versie, met de 1100 moet nog zui niger gereden kunnen worden. De 954 cc is uiteraard bij de lage snel heden nog zuiniger maar gaat bij hogere snelheden meer gebruiken, hij moet dan immers harder wer ken. Wij behandelen hier de 205 als geheel, dus zowel de benzine- als dieselversie. Qua model is er na melijk geen verschil in de benzine en dieseluitvoering. Er zijn ver schillen in min of meer luxe en dus de verschillen in de motor en dan dus met alléén het verschil benzi- ne-diesel, maar ook de verschillen in de diverse benzine typen. Tech nisch zijn er verder geen wijzigin- de motoren Wij noemen deze eerst nog eens. Een 954 cc, 45 PK motor met een koppel van 68 Nm, een 1124 cc, 50 PK motor met een koppel van 84 Nm en een 1360 cc, 60 of 80 PK motor met een koppel van resp. 105 en 109 Nm, voor de benzineversies liggen deze kop pels rond de 2500 en 2800 toeren, tot slot de dieselmotor 1 768 cc, 60 PK met een koppel van 106 Nm bi| 2000 toeren. De prestaties zijn als volgt: 954 cc, topsnelheid 135 km/u, acceleratie van 0-100 km/ &u in 19 sec., 1124 cc. topsnel heid 140 km/u, acceleratie van 0- 100 km/u in 17 sec.. 1360 cc, 60 PK, top 150 km/u, acceleratie van 0-100 km/u in 15 sec. en de 1360 cc, 80 PK, top 165 km/u, accele- rarie 0-100 km/u in 12,5 sec. De 1768 cc dieselmotor, overigens een afgeleide van de 1905 PSA dieselmotor die in de Peugeot 305, Talbot Horizon en Citroen BX zit, geeft de 205 een top van 152 km/u en een acceleratie van 0-100 km/u in 16 sec., de zuinige diesel slaat dus helemaal geen gek figuur in de serie. Komen we dan bij de verbruikscijfers dan hebben we al gesteld dat met de benzinemotoren gemiddel 1:15 makkelijk haalbaar moet zijn en met de diesel kan je al Mazda brengt een speciale versie uit van de Mazda 323, na melijk de 323 Sport. Hij is met di recte ingang bij alle 200 Mazda- dealers verkrijgbaar. De sportief geaccentureerde Mazda is gebaseerd op de Maz da 323 1.3 DX met vijf versnellin gen en is leverbaar in zowel een Hatchback- als een Sedan-ver sie. De oplage van beide model len is slechts beperkt. Buiten de gebruikelijke, ruime standaarduitrusting zijn de Maz da's 323 Sport uitgevoerd met: Stalen aërodynamische wieldop pen, brede 175/70 SR 13 ban den, matzwarte raamomlijstin- gen, brede beschermstrips op de flanken, sportstuur, toerentel- ler, twee van binnenuit verstel bare buitenspiegels, exclusieve gestreepte velours-bekleding en de aanduiding „Sport" op de achterklep kofferdeksel De Mazda 323 Hatchbak Sport is uitsluitend leverbaar in rood, de Sedan Sport in wit. De prijzen zijn vastgesteld op 17.995,- voor de Mazda 323 Hatchback Sport en 19.495,- voor de Se dan Sport. gauw 1:20 rijden. Volgens ECE verbruikt de diesel bij 90 km/u 3,9 liter op 100 km/u, dat is dus bijna 1:25, metingen gaven bij ons een verbruik bij 90 km/u van 1:22. Bij 120 km/u geeft de ECE op 1:19,2 onze metingen 1:17. Hierbij dan ook nog even de ECE cijfers van de benzineversies bij resp. 90 en 120 km/u achtereenvolgens de 954, 1124 en 1360 (60 PK): 119,6 en 1:13,6, 1:23 en 1:17,3. 1:21,7 en 115,9. v M De nieuwe 205 heeft een goede wegligging. Daarvoor slaat een uit gedokterd onderstel borg, onaf hankelijke wielophanging rondom, achter dwarsgeplaatste torsieveren en horizontaal gemonteerde schokdempers, een tandheugel besturing, een prima-voorwielaan- drijving, De besturing is indirect, maar precies, de voorwielaandrij- vmg wordt met in het stuur ge voeld, een onderstuurkarakter is waarneembaar, de besturing blijft echter licht Op de rechte weg blijft de 205 goed in de koers, wegonef- fenheden noch zijwind hebben vat op de koers. In de bochten doet nieuwe telg het evenzeer uitste kend, grote verbeteringen t.ov de 104, overhellen komt nu nauwe lijks voor. uitbreken al evenmin. De 205 is behoorlijk comfortabel voor een wagen van dergelijk af metingen De vering is bijzonder soepel en comfortabel, de schok- demperwerkihg is goed. De stoe len en bank zitten goed, voor com fortabele ruime stoelen die enig zins goede steun geven, achter een licht geprofileerde bank met een goede steun, de ruimte is ach ter uiteraard wat beperkt, maar toch kunnen 2 volwassenen er re delijk een plaats vinden. De bekle ding is bij alle uitvoeringen stof. dus prettig bij warm en koud weer, de kwaliteit stof verschilt met de uitvoering mm of meer luxe, het zelfde geldt voor de algehele aan kleding die overigens in alle geval len netjes en verzorgd is. Binnenin is er voldoende aflegruimte. de lu xe modellen hebben een afsluit baar dashbordkastje. De luxe mo dellen hebben uiteraard een uitge breider dashbord en ook een an der steviger stuurwiel De bagage ruimte tenslotte is voldoende toe reikend, door het (bij de luxe mo dellen gedeeld) wegklappen van de achterbank, ontstaat er nog meer ruimte, de grote achterklep zorgt voor voldoende bereikbaar heid van de bagageruimte. De uit rusting is compleet en loopt op naarmate de modellen luxer (GL en GR) worden, zoals de aanwe zigheid van de sigarenaansteker, asbakken achter, de dagteller, quarz klokje, armsteunen en hand grepen enz. Helaas heeft de basis- uitvoermg t.o.v de luxe modellen ook met standaard de hoofdsteu nen voor, uit veiligheidsoogpunt vinden we dat een duidelijk ge brek Aanbeland bij die veiligheid: vanaf de GL modellen dus hoofd steunen, verder 3 pnts. aut. veilig heidsgordels, gelaagde voorruit,, gedeelde stuurkolom, achteruitver warming, achterruitwisser (vanaf GR), achteruitrijlampen. mistach- terlicht, knipperlichtinstallatie, kin- dersloten op achterportieren en verder natuurlijk de goede en rusti ge rij-eigenschappen, de goede remmen, bij 100 km/u een rem weg van 49 meter, remmen in ge scheiden circuits, een prima scha keling en goede besturing. Beslui ten we met de geluidsmetingen dan zien we bij de benzinemodel len dat er weinig verschil is, de kleine motor is iets luidruchtiger, de decibelmeter geeft bij 100 km/u 73 dBA aan en bij topsnelheid 78 dBA. Voor de diesel zijn deze cij fers bij 100 km/u 72 dBA en bij topsnelheid 77 dBA. kortom de 205 benzine of diesel is een heel stille wagen. Peugeot scoort met de 205 weer hoog, hopelijk komt dat voor de Nederlandse dealers ook tot uiting in de verkopen, zij hebben het nodig De prijs is reeel, al zijn de GR modellen relatief wat hoog geprijsd De diesel is zeker het overwegen waard, vooral zijn zuinigheid, prestaties en comfort overtreffen in feite de benzinever sie Leo de Ruiter VEERSEWEG 104 MIDDELBURG 01180-29955 Uw dealer: al koud en nat buiten. Toch samen uit in uw Veloto/Mo- bylet „bromfiets Coupé", 40 km p/u. Hele land, ook fiets pad! Rijbewijsvrij belasting vrij. Lief model, ook voor da mes. Vele duizenden goed koper. Vraag vlug folder nr. 40 m. soepele betal. (6-36 mnd) aan Import Motim, 'Postbus 5, Maassluis, 01899-12452. Keus 5 mer ken, 50 stuks. Ook 2e hands m. Bovag-gar. Bewaar adres, zeg 't vrienden. Onze 50 jaar motorervaring is gra tis. Citroën G Spec. Break 1978 78.000 km Citroën G Special 1977 90.000 km Citroën Dyane 1975 62.000 km Citroën G Special 1975 90.000 km Citroen GS Club 1974 138.000 km Citroën 2 CV 6 1978 92.000 km Citroen Dyane 6 1975 94.000 km Simca 1100 1977 126.000 km Ford Taunus 1.6 1974 109.000 km Renault 4 TL 1976 80.000 km Fiat 127 1977 40.000 km Toyota Corona Combi 1977 116.000 km Chrysler 2 L aut 1976 104.000 km Peugeot 104 GL 1974 59.000 km Mazda 1000 1976 76.000 km Chrysler 1610 1978 112.000 km Peugeot 504 GL aut 1976 110.000 km Citroën CX 2400 Pallas LPG 1977 68.000 km Citroën GS Bestel 1978 51.000 km Citroën Visa Super 1979 80.000 km Citroën G Special 1979 68.000 km Citroën G Special Break 1978 58.000 km Citroën2CV6Special 1979 43.000 km Datsun Sunny 1979 29.000 km Opel Ascona 1.9 S Berlina. 1977 100.000 km Sunbeam 1.3 LS 1978 58.000 km Mini 850 1979 71.000 km Citroen CX 2500 Diesel1978 169.000 km Citroen GS Club Break1979 68.000 km Citroen GS Pallas 1979 60.000 km Citroen GS Special 1980 70.000 km. Citroen Acadiane1982 33.200 km Citroen 2 CV 6 Spec1981 15.000 km I Simca 1308 „Swing" 1979 86.000 km Talbot Horizon 1.5 GLS1979 61.000 km Fiat 127 1050 L1981 47.000 km Fiat Ritmo 65 L1979 63.000 km Renault 14 TL1979 88.000 km Citroen CX Athena1980 100.000 km i Citroen GSA 1130 1981 48.000 km Citroën GSA Club LPG1981 50.000 km Citroën CX 2500 D Break1982 18.000 km ,- Citroën GSA Pallas1981 65.000 km Citroën GSA Club1980 59.400 km 'Citroën Visa Super E1981 37.000 km Citroën GSA Club Break1980 89.000 km Citroën GSA Pallas1981 70.000 km Citroën CX 2400 Pallas LPG1980 164.000 km Citroën Visa Special1982 46.000 km 'Citroën GSA Club1981 25.000 km Ford Taunus 1.6 L automaat1980 47.000 km Renault Fuego GTS automaat LPG 1980 83.000 km VW Golf C Diesel1982 25.000 km R4GTL1981 55.000 km VW Transporter1979 61.000 km Fiat Ritmo 65 CL1980 40.000 km Fiat Ritmo 65 CL zonnedak1980 40.000 km Talbot Horizon 1.5 GLS1980 72.000 km Renault 20 TS 1981 48.000 km Renault 20 TS aut1979 55.000 km Talbot 1510 GLS1980 56.000 km Rover 2600 1981 69.000 km Boven 5.000,- 3 of 6 maanden volledige garan tie, gecleaned en gepoetst, volle tank benzine. DONDERDAG KOOPAVOND WELKOM BIJ: 9

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1983 | | pagina 8