Koning over omgekeerde vlaggen: ‘Een mooie traditie’
NS maakt kaartjes
duurder, abonnement
wordt juist goedkoper
Ov-chipkaart eind
dit jaar de remise in
1
dat de afschrijving wel is gelukt.
OPENBAARVERVOER
Deov-chipkaartis
binnen twee maanden
nergens in Nederland
nog nodig. Dat hebben
de vervoersbedrijven
gisteren laten weten.
In- en uitchecken kan
dan met bankpas,
mobiel of smartwatch.
OVpay heet het
nieuwe systeem.
NS kiest voor de vaste
treinreizigers met een
abonnement. Zij gaan vanaf
1 januari minder betalen,
incidentele reizigers betalen
de rekening en zijn fors
duurder uit. Directielid Tjalling
Smit vindt de prijsstijgingen
prima te verantwoorden, ook
nu de spoorwegen veel
minder rijden.
Treinkaartjes
worden gemiddeld
4,3 procent duurder,
prijs kinderkaartjes
stijgt niet
Hetzelfde als betalen in de winkel.
Je houdt je contactloze bankpas te
gen de lezer en je bent ingecheckt,
op bestemming check je weer uit.
Dat kan ook met telefoon, smart
watch of creditcard zo lang het in-
en uitchecken maar met hetzelfde
pasje of apparaat wordt gedaan,
anders gaat het fout. De ritprijs
wordt ’s nachts afgeschreven.
Ja, in tal van regio’s kan al met de
bankpas worden gereisd. In Lely
stad zelfs al vanaf maart 2021. De
NS test het systeem nu met drie
duizend reizigers en voert in de
cember OVpay in. Ook Utrecht,
Rotterdam en Amsterdam moeten
nog over. Trajectkaarten en kor
tingen moeten voorlopig nog via
de ov-chipkaart
Je bent weer een pasje kwijt. Je
hoeft nooit meer het saldo op je
ov-kaart aan te vullen. En je hebt
geen aanschafkosten voor die
ov-chipkaart. Vooral de inciden
tele ov-gebruiker zal het systeem
De controleur houdt het bank
pasje of je mobiel tegen het con
troleapparaat. Precies zoals nu met
de ov-chipkaart.
Weet het systeem dat ik met kor
ting reis of een abonnement heb?
Nee, dat weet OVpay nog niet. Er
wordt aan gewerkt, voorlopig is al
leen in- en uitchecken tegen het
volle tarief mogelijk, dat betreft
ruim de helft van alle ov-gebrui-
kers. Voor al het andere is de
ov-chipkaart nog de aangewezen
methode.
Er wordt niet gecontroleerd of er
geld op de rekening staat. Als het
’s nachts niet lukt om het bedrag
af te schrijven dan wordt de bank
pas geblokkeerd voor OVpay tot-
met gejuich ontvangen. En de toe
rist zal ook dankbaar zijn voor het
nieuwe systeem.
Ja, wie een broodje wil eten kan
met OVpay door de poortjes en la
ter weer naar buiten zonder dat er
een bedrag wordt afgeschreven.
De invoering kost 100 miljoen
euro. Het gebruik van OVpay is
gratis. Wat de vervoersbedrijven
aan de banken betalen voor de
dienstverlening zeggen ze niet.
Het lijkt erop. In Zuidoost-Bra-
bant waar Hermes de bussen rijdt
wordt al een kwart van de ritten
met OVpay betaald. En het aan
deel blijft stijgen.
Dan blijf je gewoon met die
ov-chipkaart reizen. Pas eind 2024
gaat de stekker uit de ov-chipkaart.
herfstvakantie thuis door. En prin
ses Ariane? „Ze flierefluit door het
leven.” Zij worden dus niet be
dreigd? De koning schudt heel kort
van nee, de koningin zucht diep.
Misschien wel het opvallendste
antwoord geeft Willem-Alexander
als hem wordt gevraagd hoe hij de
omgekeerde vlaggen in het land be
oordeelt. De koning zegt dat hij het
een mooie, oude traditie vindt om
aan te geven dat men het gevoel
heeft in nood te verkeren, zoals ooit
ontstaan in de scheepvaart.
I
WK
Dan de vorst over koning voetbal:
het WK in Qatar. Reist hij af? Wat
kan hij daar allemaal over zeggen?
ters weer eens thuis hebben? Het
droeve lot van prinses Amalia is be
kend, sinds het vorige persgesprek
van krap drie weken geleden, in
Zweden. Daar vertelde het paar on
omwonden over de bedreiging aan
het adres van Amalia. Die situatie is
ongewijzigd, zegt Maxima nu. „Ze
houdt zich moedig, wij zijn trots op
haar.” Maar, geeft ze aan, binnen
kort moet Amalia’s situatie toch
echt worden bekeken. O, haarvader
heeft nog een ‘nieuwtje’: „Ze heeft
haar eerste tentamenronde gehad
en dat is allemaal goed gegaan.”
Met de andere dochters gaat het
goed. Alexia rondt haar middelbare
schooltijd af aan het Atlantic Col
lege in Wales, al brengt ze nu haar
„Reizigers krijgen minder waar
voor hun geld, treinkaartjes moe
ten juist goedkoper worden”,
wees Rover-directeur Freek Bos er
fijntjes op dat NS momenteel 13
procent minder treinen laat rijden
en treinen vaak kort en bomvol
zijn. Volgens NS suggereertRover
een onjuist causaal verband. „In
het verleden hebben we het aantal
treinen ook vaak uitgebreid. Toen
zijn de prijzen ook niet om die re
den verhoogd”, repliceert Smit.
Ze arriveren eerder dan verwacht
op de negende etage van het Make-
donia Palace Hotel in Thessaloniki,
aan het einde van het staatsbezoek
aan Griekenland, voor een gesprek
met Nederlandse journalisten.
Hebben koning Willem-Alexander
en koningin Maxima misschien
haast, nu ze sinds tijden alle doch-
den.” Dat is aardig gelukt, meent
hij. Bus, metro en tram worden in
januari 7 procent duurder. Bood
schappen, benzine, diesel, ener
gie: ze zijn allemaal veel harder
gestegen.
Reizen met de trein steekt daar
gunstig bij af. Treinkaartjes wor
den gemiddeld 4,3 procent duur
der. De variaties zijn daarbij tame
lijk groot: Een tweedeklaskaartje
stijgt 5,5 procent. Een eersteklas
ticket bijna 7,5 procent. En een
abonnement om onbeperkt bui
ten de spits te treinen (Dal Vrij)
10 procent. Tegelijk zijn er ook ge
noeg tickets, bijvoorbeeld kinder
kaartjes, die niet stijgen. Trajecta-
bonnementen worden zelfs 2,4
procent goedkoper.
Smit spreekt van een bewuste
keuze. „We kiezen voor onze vaste
klanten. We willen hen graag in
de trein houden.” Dat gaat ten
koste van de incidentele treinrei
zigers, die soms aanzienlijk meer
kwijt zijn. Directlielid Smit
noemt dat verdedigbaar. „De eer-
steklasse is nu bijvoorbeeld te
goedkoop. We willen het verschil
met de tweedeklasse vergroten.”
Consumentenorganisaties zul
len desalniettemin kritisch zijn.
Niet veel. Steeds getergder verwij st Tweede Kamer, maar dat ik ook op
hij een aantal maal naar een brief basis van mijn persoonlijke gevoe-
van het kabinet, waarin staat dat lens afwegingen maak. En die ga ik
een ‘regeringsdelegatie afgevaar
digd zal worden, zoals gebruikelijk
bij vergelijkbare grote sportevene
menten’. Maar gaat hij als promi
nent lid van de regering nu wel of
niet? „Ik hou alle opties open, er is
nog niets besloten. We hebben nog
heel veel tijd.”
Kan hij zich voorstellen dat hij
Oranje straks aanmoedigt in een
stadion waarvan de bouw bloede
rig is verlopen? „Ik heb u gepro
beerd uit te leggen dat ik op dit mo
ment vanuit mijn positie niet ver
der kan gaan dan te zeggen dat er
een brief is van het kabinet aan de
op dit moment niet met u delen.”
De prijs van een treinkaartje, het
is altijd een puzzel voor NS. De
politiek en reizigersorganisaties
hijgen nadrukkelijk in de nek van
de vervoerder, net als miljoenen
klanten. Dit jaar is het helemaal
een dilemma, vertelt directielid
Tjalling Smit. „Ons doel is het
treinkaartje betaalbaar te houden
voor alle Nederlanders. Tegelijk
kampen wij met enorme kosten
stijgingen.”
Door de gestegen energieprij
zen is het leven afgelopen jaar
ruim 12 procent duurder gewor
den. NS kan die inflatie echter niet
aan reizigers doorberekenen. „De
belangrijkste treinkaartjes en
abonnementen mogen enkel met
de verwachte inflatie worden ver
hoogd”, zegt Smit, die verant
woordelijk is voor de kaartver
koop en marketing. Helaas had
niemand de energiecrisis voor
zien, het Centraal Planbureau
(CPB) rekende vorig jaar op
slechts 1,8 procent inflatie. En
voor 2023 gaat het CPB uit van 2,8
procent. „We zitten dus met een
enorm inflatie-gat.”
Smit nuanceert het probleem
meteen. NS zou de werkelijke in
flatie sowieso niet snel volledig
doorberekenen. Op die manier
prijst de trein zich volledig uit de
markt. „Voor 2023 was ons doel
om onderaan het lijstje te staan
van zaken die duurder zijn gewor-
f J
Met OVpay kun je inchecken met je mobiele telefoon, fotoovpay
THESSALONIKI
Hoe werkt OVpay?
OVpay is er toch al?
Wat is het voordeel?
Het staatsbezoek aan Grieken
land van het koningspaar ein
digde met een persgesprek over
de bedreigingen rond prinses
Amalia, het naderende WK voet
bal én de omgekeerde vlaggen
in het (boeren)land. Wat blijkt:
de koning kan dat traditionele
noodsignaal wel waarderen.
Hoe wordt gecontroleerd of ik
heb betaald?
Hoeveel saldo moet er op mijn
bankrekening staan?
Kan ik de poortjes bij de NS-stati-
ons door met de bankpas?
Wat gaat OVpay kosten?
Wil de reiziger dit wel?
En als ik in verband met de pri
vacy wil blijven reizen met een
anonieme ov-chipkaart?
Ton Voermans
Amersfoort
David Bremmer
Utrecht
- Jeroen Schmale
Willem-Alexander en Maxima
tijdens het persgesprek, fotoanp
GO DONDERDAG 3 NOVEMBER 2022