mI! EXPERTS: ‘TYPISCH JUMBO, MAAR HET WK ZOU SOBERDER BENADERD MOETEN WORDEN’ 1 RECLAMEFLOP ‘Onwaarschijnlijk dat er niet is nagedacht over de ophef’ 'Een ontstellende misstap, die zijn sporen zal nalaten.’ Jumbo kwam gisteren met een vrolijk bedoelde WK-campagnevol bouwvakkers in polonaise. Niet handig, gezien de situatie in Qatar. Dus ging de spot snel van de buis, met excuses. Deskundigen noemen het een enorme uitglijder. ‘Tonnen cash gevonden in huis Van Eerd’ ‘Had tuinmannen, dominees of badmeesters laten hossen' k zeg het heel netjes, maar deze actie was heel erg onhandig. Iedereen valt H natuurlijk over die bouwvakkersscène. Het is bijna niet voor te stellen dat niemand bij het reclamebureau of bij Jumbo heeft ge zegd: dit moeten we niet doen. Dat is al een enorme uitglijder, maar dan is er ook nog de keuze om te rappen over die hoofdspencer, een verwijzing naar Albert Heijn, die hoofdsponsor is van de KNVB. Ik snap de grap, maar om dat te doen als je eigen top man op non-actief staat omdat hij in ver band wordt gebracht met schimmige spon- in Brazilië, sorpraktijken (top man Frits van Eerd heeft zich uit de zaak te ruggetrokken vanwege beschuldigingen van fraude, red.), daar had ik toch ook even over nagedacht. Ook in algemene zin vind ik de commer cial niet zo handig. Hij ademt in alles Jumbo: carnaval, lol, vroeger hadden ze ook Roy Donders en Snollebollekes. Dat is ty pisch Jumbo, maar je kunt je ook afvragen of mensen in deze tijd wel zo’n zin hebben om de polonaise te lopen. Veel mensen wil len het WK in Qatar toch soberder of inge togener benaderen. Ik ken Alfred als een fantastisch reclame bureau, dus wil ze niet meteen affikken. Er zit altijd een verhaal achter zo’n commer cial, dat kennen we niet. Dat er echt niet is nagedacht over de ophef, dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Heel veel mensen zien zo’n filmpje voordat het op televisie komt.” g J et WK, Qatar, en I bouw vakkers, dat is voor iedere reclame- commercial een giftige combinatie. Want iedereen weet direct waar je het over hebt: de bouwvakkers die zijn omgekomen tijdens de bouw van de stadions in Qatar. Ze hadden iedereen kunnen laten hossen: tuinmannen, dominees of badmeesters, maar géén bouwvakkers. Die keuze is onbe grijpelijk, een grote blunder. Dat alle soor ten van publiciteit goed zijn? Dat is echt niet zo. Jumbo is nu voor het publiek een verzameling koekenbakkers, en je gaat bijna twijfelen aan de professionaliteit van het bedrijf. Zeker ook omdat de hoogste baas in opspraak is geraakt. Het laatste wat ze wil len is dat mensen nu denken dat ze bij Jumbo te maken hebben met een stel ama teurs. En het is ook vreemd, want de recla mestrategie van Jumbo is juist zo sterk. Ie dereen kent Frank Lammers en zijn vrouw Maike Meijer. Het is een soort soap, het werkt, want je krijgt een band met het be drijf. Dat een grote adverteerder als Jumbo en een goed reclamebureau als Alfred deze misstap begaan, is onbegrijpelijk. Om de schade enigszins te herstellen, zou je die bouwvakkers alsnog kunnen vervangen door tuinmannen of badmeesters, maar dan nog: je zult altijd blijven denken aan deze ophef.” k heb maar één woord voor deze com- H mercial, nee eigenlijk twee: buitenge- woon dom. Ik kan niet volgen dat je niet in de gaten hebt tot hoeveel ophef dit leidt. Je ziet bouwvakkers lopen, daar kan geen misverstand over bestaan, en in Qatar zijn bij de bouw van de stadions duizenden doden gevallen. Iedereen legt dat verband. En als je dat niet inziet, zit er een schroefje los. Ik kan me er niets bij voorstellen. Het moet wel doelbewust zijn, dat kan niet anders. Maar waarom ze het doen, be grijp ik echt niet, en zeker ook niet omdat het van reclamebureau Alfred vandaan komt. Dat is een gerenommeerd bureau. Dat ze het opzettelijk hebben gedaan, voor de ophef? Ook dat kan ik me niet voorstellen. Vandaag de dag leven we in een heel andere wereld. Het is niet goed als er slecht over je wordt gesproken. De vraag is hoe Jumbo dit nog kan rechttrekken. Ik denk dat ze moeten zeggen Feest met Oranje, dat er een miscom- fotoanp municatie met het re clamebureau is geweest, dat er iets tussen door is geglipt. Want het is een ontstellende misstap, die z’n sporen zal nalaten. Jumbo zit in een supermarktoorlog met Lidl en Albert Heijn, dan kun je dit soort missers niet gebruiken. Albert Heijn komt vast met eigen acties, en is hoofdsponsor van de KNVB. Zij hebben daarom al meer moge lijkheden om met acties te komen. Of men sen uiteindelijk minder boodschappen gaan doen bij Jumbo? Daar kan het wel toe lei den.” Rapper Donnie host met bouwvakkers in het spotje, waarin later ook de Toppers meedoen. De campagne is stopgezet. JAAP TOREN AAR, bedacht de slogan ‘Calve Pindakaas, wie is er niet groot mee geworden?’ Lieke Martens met hammetje, fotocalvé Bij de woninginval van de tij delijk teruggetreden Jum- bo-topman Frits van Eerd zijn honderdduizenden eu ro’s aan contant geld gevon den. Dat bevestigen bron nen binnen het witwason- derzoek aan het Financieele Dagblad. In september werd al bekend dat grote geldbedragen wa ren aangetroffen tijdens het onderzoek. Toen was nog niet bekend om hoeveel cash het ging en waar de Fiod en het OM het geld vonden. Nu blijkt dat een groot deel is ge vonden in de woning van Van Eerd, meldt het FD. Het geld wordt gezien als een aanwij zing voor witwassen. Waarom Van Eerd dat geld in zijn wo ning had, is onbekend. Zijn advocaat wilde niet reageren. Op meerdere plekken in Ne derland werden in september doorzoekingen gedaan. De 58-jarige hoofdverdachte Theo E. uit Aa en Hunze (Drenthe) wordt verdacht be trokken te zijn bij diverse constructies waarbij geld en goederen zijn witgewassen. Dit gebeurde via onroerend- goedtransacties, autohandel, onverklaarbare contante stortingen en sponsorcon tracten in de motorcross sport, aldus het OM. BOB VAN OOSTERHOUT, oprichter sportmarketingbureau Triple Double, betrokken bij het Bavaria-jurkje FRANK VAN DEN WALL BAKE, bedenker van het Holland Heineken House Jurriaan Nolles Rotterdam Alom verbijstering over Jumbo’s WK-commercial w* Bavaria-reclame GO DONDERDAG 3 NOVEMBER 2022

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 3