Nederlandse inspectie: geen PFAS-houdend afval meer naar Antwerpen 4 Voorlopig mag geen PFAS-houdend afval meer vanuit Nederland naar de Antwerpse afvalverwerker Indaver worden gebracht. De Nederlandse inspectie ILT zet vraagtekens bij de verwerking. En daarmee ook bij de controles door de Vlaamse overheid. De mededeling dat de Vlaamse controleurs geen ‘onregelmatigheden’ hebben vastgesteld, heeft de inspectie niet op andere gedachten gebracht die bedrijven als Chemours en 3M gebruiken. De ironie wil dat onder ‘Zeeuws’ eigenaarschap Indaver ruim tien jaar eerder de eerste vergunning voor het lozen van bepaalde soor ten PFAS kreeg. In dat jaar 2011 was Indaver nog grotendeels in handen van het Zeeuwse Delta en daar mee indirect van de provincie Zee land en de gemeenten, de aandeel houders van Delta. De normen bleven tien jaar het zelfde. In totaal mocht Indaver tot eind 2021 enkele honderden kilo’s per jaar lozen. Anders dan che miebedrijf 3M loost Indaver niet rechtstreeks op de Schelde. Het af valwater komt in het Kanaaldok dat met sluizen van de Schelde ge- scheiden is. Maar uiteindelijk komt ook dit water in de Wester- schelde terecht. Het PFAS-schandaal en de ge volgen daarvan voor de Wester- schelde leidden in oktober 2021 tot spoedoverleg tussen de Neder- den opgeschort omdat Nederland geen vertrouwen heeft in de con trole op verwerking van het afval in Vlaanderen.’ Die conclusie ligt voor de hand. Nederland had de Vlaamse minis ter op de hoogte gesteld van het voornemen om transport van PFAS-afval naar Indaver te verbie den. De mededeling dat de Vlaamse controleurs geen ‘onre gelmatigheden’ hebben vastge steld, heeft de ILT niet op andere gedachten gebracht. Afval uit industrie Ruim een jaar geleden dook de naam van Indaver voor het eerst op in de PZC in verband met PFAS. Indaver produceert zelf geen PFAS, maar verbrandt PFAS-houdend afval uit de indu strie. Denk daarbij aan de filters landse minister voor Infrastruc tuur en Waterstaat Barbara Visser en haar Vlaamse collega voor Om geving Zuhal Demir. Demir had net besloten 3M een voorlopig productieverbod voor PFAS op te leggen en lozingsnor men voor andere bedrijven waar onder Indaver drastisch te verla gen. Nederland had desondanks bedenkingen tegen de vergun ning, bleek afgelopen voorjaar. In oktober vroeg Nederland aan Vlaanderen Indaver de gevraagde vergunning niet te verlenen en meer onderzoek te doen. Indaver loost niet alleen PFAS via het afvalwater. Er komt ook PFAS via de schoorsteen in het mi lieu terecht. Metingen van PFAS-gehaltes in die rookgassen werden dit jaar gestart. Let wel, het is vooral Nederlands PFAS-af- val dat in Antwerpen verwerkt wordt. De woordvoerder van de Vlaamse minister van Omgeving Zuhal Demir zei in een reactie geen aanleiding te zien om het voorbeeld van Nederland te vol gen en verwerking van PFAS-afval bij Indaver stil te leggen. „Sinds de aanscherping van de vergunning zijn geen onregelmatigheden ge meld.” Het Vlaamse parlementslid voor Groen, Mieke Schauvliege, tweette dinsdagochtend: ‘Motie van wan trouwen vanuit Nederland tegen over Vlaams omgevingsbeleid. Transporten met PFAS-afval wor- Irritatie Vorige maand stak Vlaams minis ter Demir in het Vlaams parlement haar irritatie over de geluiden uit Den Haag over Indaver niet onder stoelen of banken. „Ik heb ook ge zegd aan de Nederlandse minister dat het allemaal goed en wel is, maar dat ze dan ook maar moeten stoppen met hun stoffen naar In daver te brengen. Van twee dingen één. Ik krijg het wel een beetje op mijn heupen van de brieven die ik daarover krijg. Dat ze hun pro bleem maar zelf oplossen in Ne derland. En toen was het stil.” Tot afgelopen maandag de reac tie kwam van de ILT en staatsse cretaris Vivianne Heijnen (Infra structuur en Waterstaat). Indaver is voorlopig door Nederland in de ban gedaan. Dat betekent wel dat bedrijven in Nederland, zoals Che mours, een andere oplossing voor het PFAS-afval moeten vinden. Om hoeveel afval gaat het? e Nederlandse indus- trie is een grote klant H H van ^n^aver- Jaarlijks gaan er duizenden la- dingen afval naar het Antwerpse havengebied. Maar de Inspectie Leefomgeving en Trans port (ILT) heeft nu ‘uit voorzorg’ 34 vergunningen voor het trans port ingetrokken en 18 aanvragen afgewezen. Indaver zelf zegt dat ze met haar afvalwater jaarlijks niet meer dan 2 kilo PFAS loost. Dat is min der dan bijvoorbeeld Chemours in Dordrecht in de Merwede mag laten lopen. Elke gram PFAS die in de Schelde terechtkomt, is een gram te veel, maar 2 kilo per jaar is geen hoeveelheid waarmee Inda ver in het oog springt. Waarom dan toch deze stap van de ILT? Tientallen bedrijven in Vlaan deren hebben vergunningen om PFAS in rivieren te lozen. Maar ook zonder dat er een vergunning aan te pas komt, loopt het gif in de Schelde. Vorige week publiceerde de PZC nog cijfers van de Paling- beek die vlak bij Antwerpen in de Schelde uitmondt. Alleen al via die beek stroomde, volgens gege vens van de Vlaamse overheidsin stantie OVAM, dagelijks 78 gram PFOS (een van de duizenden PFAS-soorten) de Schelde in. Dat is 28 kilo PFOS per jaar. Een ander voorbeeld is in Zeeland te vinden: de rioolwaterzuiveringsinstallatie in Bath loosde 21 kilo per jaar in de Westerschelde, bleek vorig jaar uit onderzoek. Mm .•'7-7 x Hl i IHMj 77^-A Indaver-ban teken van wantrouwen in PF AS -aanpak van Vlaanderen Chemours in Dordrecht is een van de Nederlandse bedrijven die PFAS-houdend afval door Indaver laat verwerken, fotoariekievit valstoffen die niet langer naar Indaver vervoerd kan worden, la ger ligt. De precieze omvang van de hoeveelheid afvalstoffen die dit besluit treft, is daarom op dit moment niet met zekerheid te melden. Op 27 oktober had de ILT ook 18 vergunningsaanvra gen voor het transport van PFAS-verdacht af val naar Inda ver in behandeling. De ILT is voornemens die aanvragen af te wijzen. In totaal betreft dit onge veer 3000 transport bewegingen en 37.000 ton afvalstoffen.' Theo Giele ANALYSE Staatssecretaris Vivianne Heijnen schrijft in een brief aan de Tweede Kamer om hoeveel PFAS-houdend af val het gaat: ‘De Inspectie Leefomgeving en Transport trekt 34 al afgegeven vergunningen in. In totaal gaat dit om ongeveer 4000 trans- portbewegingen voor een hoe veelheid van ongeveer 53.000 ton afvalstoffen in de periode tot 31 oktober 2023. Een deel van de vergunde afvaltransporten heeft al plaatsgevonden, waar door de totale hoeveelheid af- DONDERDAG 3 NOVEMBER 2022 GO I nd aver werd in 1985 opge richt om industrieel afval in Antwerpen te verwerken. Het was een gezamenlijk project van de overheid en het be drijfsleven. In 2007 kwam In daver in handen van Delta, dat van Zeeuws nutsbedrijf uit wilde groeien tot een on derneming die van vele mark ten thuis zou zijn. Acht jaar la ter verkocht Delta In daver aan het Antwerpse havenbe drijf Katoen Natie. iTIFp ■- - - - - - -

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 32