Nederlandse inspectie: geen PFAS-houdend afval meer naar Antwerpen
4
Voorlopig mag geen
PFAS-houdend afval
meer vanuit
Nederland naar de
Antwerpse
afvalverwerker
Indaver worden
gebracht. De
Nederlandse
inspectie ILT zet
vraagtekens bij de
verwerking. En
daarmee ook bij de
controles door de
Vlaamse overheid.
De mededeling dat
de Vlaamse
controleurs geen
‘onregelmatigheden’
hebben vastgesteld,
heeft de inspectie
niet op andere
gedachten gebracht
die bedrijven als Chemours en 3M
gebruiken.
De ironie wil dat onder ‘Zeeuws’
eigenaarschap Indaver ruim tien
jaar eerder de eerste vergunning
voor het lozen van bepaalde soor
ten PFAS kreeg. In dat jaar 2011 was
Indaver nog grotendeels in handen
van het Zeeuwse Delta en daar
mee indirect van de provincie Zee
land en de gemeenten, de aandeel
houders van Delta.
De normen bleven tien jaar het
zelfde. In totaal mocht Indaver tot
eind 2021 enkele honderden kilo’s
per jaar lozen. Anders dan che
miebedrijf 3M loost Indaver niet
rechtstreeks op de Schelde. Het af
valwater komt in het Kanaaldok
dat met sluizen van de Schelde ge-
scheiden is. Maar uiteindelijk
komt ook dit water in de Wester-
schelde terecht.
Het PFAS-schandaal en de ge
volgen daarvan voor de Wester-
schelde leidden in oktober 2021 tot
spoedoverleg tussen de Neder-
den opgeschort omdat Nederland
geen vertrouwen heeft in de con
trole op verwerking van het afval
in Vlaanderen.’
Die conclusie ligt voor de hand.
Nederland had de Vlaamse minis
ter op de hoogte gesteld van het
voornemen om transport van
PFAS-afval naar Indaver te verbie
den. De mededeling dat de
Vlaamse controleurs geen ‘onre
gelmatigheden’ hebben vastge
steld, heeft de ILT niet op andere
gedachten gebracht.
Afval uit industrie
Ruim een jaar geleden dook de
naam van Indaver voor het eerst
op in de PZC in verband met
PFAS. Indaver produceert zelf
geen PFAS, maar verbrandt
PFAS-houdend afval uit de indu
strie. Denk daarbij aan de filters
landse minister voor Infrastruc
tuur en Waterstaat Barbara Visser
en haar Vlaamse collega voor Om
geving Zuhal Demir.
Demir had net besloten 3M een
voorlopig productieverbod voor
PFAS op te leggen en lozingsnor
men voor andere bedrijven waar
onder Indaver drastisch te verla
gen. Nederland had desondanks
bedenkingen tegen de vergun
ning, bleek afgelopen voorjaar. In
oktober vroeg Nederland aan
Vlaanderen Indaver de gevraagde
vergunning niet te verlenen en
meer onderzoek te doen.
Indaver loost niet alleen PFAS
via het afvalwater. Er komt ook
PFAS via de schoorsteen in het mi
lieu terecht. Metingen van
PFAS-gehaltes in die rookgassen
werden dit jaar gestart. Let wel,
het is vooral Nederlands PFAS-af-
val dat in Antwerpen verwerkt
wordt. De woordvoerder van de
Vlaamse minister van Omgeving
Zuhal Demir zei in een reactie
geen aanleiding te zien om het
voorbeeld van Nederland te vol
gen en verwerking van PFAS-afval
bij Indaver stil te leggen. „Sinds de
aanscherping van de vergunning
zijn geen onregelmatigheden ge
meld.”
Het Vlaamse parlementslid voor
Groen, Mieke Schauvliege, tweette
dinsdagochtend: ‘Motie van wan
trouwen vanuit Nederland tegen
over Vlaams omgevingsbeleid.
Transporten met PFAS-afval wor-
Irritatie
Vorige maand stak Vlaams minis
ter Demir in het Vlaams parlement
haar irritatie over de geluiden uit
Den Haag over Indaver niet onder
stoelen of banken. „Ik heb ook ge
zegd aan de Nederlandse minister
dat het allemaal goed en wel is,
maar dat ze dan ook maar moeten
stoppen met hun stoffen naar In
daver te brengen. Van twee dingen
één. Ik krijg het wel een beetje op
mijn heupen van de brieven die ik
daarover krijg. Dat ze hun pro
bleem maar zelf oplossen in Ne
derland. En toen was het stil.”
Tot afgelopen maandag de reac
tie kwam van de ILT en staatsse
cretaris Vivianne Heijnen (Infra
structuur en Waterstaat). Indaver
is voorlopig door Nederland in de
ban gedaan. Dat betekent wel dat
bedrijven in Nederland, zoals Che
mours, een andere oplossing voor
het PFAS-afval moeten vinden.
Om hoeveel afval gaat het?
e Nederlandse indus-
trie is een grote klant
H H van ^n^aver- Jaarlijks
gaan er duizenden la-
dingen afval naar het
Antwerpse havengebied. Maar de
Inspectie Leefomgeving en Trans
port (ILT) heeft nu ‘uit voorzorg’
34 vergunningen voor het trans
port ingetrokken en 18 aanvragen
afgewezen.
Indaver zelf zegt dat ze met
haar afvalwater jaarlijks niet meer
dan 2 kilo PFAS loost. Dat is min
der dan bijvoorbeeld Chemours
in Dordrecht in de Merwede mag
laten lopen. Elke gram PFAS die in
de Schelde terechtkomt, is een
gram te veel, maar 2 kilo per jaar is
geen hoeveelheid waarmee Inda
ver in het oog springt. Waarom
dan toch deze stap van de ILT?
Tientallen bedrijven in Vlaan
deren hebben vergunningen om
PFAS in rivieren te lozen. Maar
ook zonder dat er een vergunning
aan te pas komt, loopt het gif in de
Schelde. Vorige week publiceerde
de PZC nog cijfers van de Paling-
beek die vlak bij Antwerpen in de
Schelde uitmondt. Alleen al via
die beek stroomde, volgens gege
vens van de Vlaamse overheidsin
stantie OVAM, dagelijks 78 gram
PFOS (een van de duizenden
PFAS-soorten) de Schelde in. Dat
is 28 kilo PFOS per jaar. Een ander
voorbeeld is in Zeeland te vinden:
de rioolwaterzuiveringsinstallatie
in Bath loosde 21 kilo per jaar in de
Westerschelde, bleek vorig jaar uit
onderzoek.
Mm
.•'7-7
x Hl
i IHMj
77^-A
Indaver-ban teken van wantrouwen
in PF AS -aanpak van Vlaanderen
Chemours in Dordrecht is een van de Nederlandse bedrijven die PFAS-houdend afval door Indaver laat verwerken, fotoariekievit
valstoffen die niet langer naar
Indaver vervoerd kan worden, la
ger ligt. De precieze omvang van
de hoeveelheid afvalstoffen die
dit besluit treft, is daarom op dit
moment niet met zekerheid te
melden. Op 27 oktober had de
ILT ook 18 vergunningsaanvra
gen voor het transport van
PFAS-verdacht af val naar Inda
ver in behandeling. De ILT is
voornemens die aanvragen af te
wijzen. In totaal betreft dit onge
veer 3000 transport bewegingen
en 37.000 ton afvalstoffen.'
Theo Giele
ANALYSE
Staatssecretaris Vivianne
Heijnen schrijft in een brief aan
de Tweede Kamer om hoeveel
PFAS-houdend af val het gaat:
‘De Inspectie Leefomgeving en
Transport trekt 34 al afgegeven
vergunningen in. In totaal gaat
dit om ongeveer 4000 trans-
portbewegingen voor een hoe
veelheid van ongeveer 53.000
ton afvalstoffen in de periode tot
31 oktober 2023. Een deel van
de vergunde afvaltransporten
heeft al plaatsgevonden, waar
door de totale hoeveelheid af-
DONDERDAG 3 NOVEMBER 2022 GO
I nd aver werd in 1985 opge
richt om industrieel afval in
Antwerpen te verwerken. Het
was een gezamenlijk project
van de overheid en het be
drijfsleven. In 2007 kwam In
daver in handen van Delta,
dat van Zeeuws nutsbedrijf
uit wilde groeien tot een on
derneming die van vele mark
ten thuis zou zijn. Acht jaar la
ter verkocht Delta In daver
aan het Antwerpse havenbe
drijf Katoen Natie.
iTIFp
■- - - - - - -