Een zelfbewust
monster
03
NOV
M
Ik heb dit nog nooit
zo meegemaakt’
2022
Busvervoer piept en kraakt
2
Marco Kamphuis
omdat er in minder uren meer werk
Toos&Henk
COLUMN
Als zo'n
monster
eenmaal een
naam heeft,
gaat het zich
irritant
gedragen
Maar veel kan Connexxion niet uit
richten. De vervoerder zet al kan-
Kaartje voor de bus
wordt duurder
Alles wordt duurder. Dat geldt
ook voor het meeste openbaar
vervoer in Zeeland. Buskaartjes
en -abonnementen gaan in prijs
omhoog. Een uitzondering
vormt de haltetaxi.
Landelijk is een tariefverho-
ging afgesproken van 7,24 pro
cent en dat betekent dat de Pro
vincie Zeeland er niet aan ont
komt streekvervoerder Con
nexxion deze verhoging toe te
staan. Het opstap- en kilome
tertarief voor de haltetaxi gaat
niet omhoog, zo heeft het dage
lijks provinciebestuur besloten.
Voorzitter Marco van Dorst van het
OPOV Zeeland, het reizigersover-
leg dat de provincie adviseert, stipt
aan dat het openbaar vervoer in
heel Nederland piept en kraakt. Een
acute oplossing ziet hij niet. „Het
enige wat Connexxion kan doen, is
reizigers tijdig informeren dat een
bus uitvalt, al begrijp ik ook dat het
lastig is om over elke busrit te com
municeren. Uiteraard hoop ik dat
chauffeurs die nu worden opgeleid
snel kunnen worden ingezet. Dat
zou de druk van de ketel moeten
halen.”
wil Connexxion niks verwijten. „Er
is sprake van overmacht. Con
nexxion vindt dit zelf ook verve
lend.”
Veel alternatieven zijn er niet.
Touring- en taxibedrijven zouden
in theorie kunnen bij springen,
maar ook die kampen met een te
kort aan chauffeurs. Daarom moe
ten onorthodoxe maatregelen niet
worden geschuwd, zegt gedepu
teerde Harry van der Maas. „Mis
schien moeten we voor leerlingen
in dorpen tijdelijk vrijwilligersver-
voer opzetten. Ik vind dat we alles
in het werk moeten stellen om te
zorgen dat leerlingen naar school
kunnen.”
Morgen praat gedeputeerde Harry
van der Maas (openbaar vervoer)
opnieuw met Connexxion overeen
Het is buitengewoon vervelend wat
er nu gebeurt. Scholieren kunnen
niet naar school en terug naar huis
en werknemers die zijn aangewe
zen op het OV kunnen niet naar
hun werk. Het is slecht voor de leef-
1
Ik vermeld de diagnose niet, dat vind ik te
veel eer voor die ziekte. Laten we zeggen dat
het om een neurologische aandoening gaat
die voor het eerst beschreven werd door
dokter Alois Alzheimer, die dat met de beste
bedoelingen deed, onwetend van het mon
ster dat hij schiep. Nou ja, niet echt schiep,
hij was dokter Frankenstein niet, maar van
een naam voorzag, en daar moet je ook mee
oppassen, want als zo’n monster eenmaal
een naam heeft, gaat het zich zelfbewust en
irritant gedragen.
leder cognitief verlies levert nieuwe pro
blemen op, die wij als kinderen samen met
het personeel van het verpleeghuis proberen
op te lossen, maar een balans vinden we
nooit, want het volgende probleem klopt al
weer op de deur. We bellen elke dag, gaan
vaak op bezoek; tien minuten later is ze ver
geten dat je geweest bent. In mijn moeders
ziekteproces is nu duidelijk een nieuwe fase
aangebroken: die van het dwalen en weglo
pen. Vorige week had ze de lift
genomen en was al bijna
het gebouw uit, toen ze
met zachte dwang werd
tegengehouden. Waar
gaat u heen?’ ‘Naar huis.’
Ze had een plastic zak met
een nachthemd aan haar
rollator gehangen. Ze is
rusteloos. Steeds vaker
is ze op de gang te J
vinden, nu eens
zoekt ze haar moe
der, dan haar kinde- I
ren.
Het grote inleveren
verloopt voor ieder
een anders, afhanke
lijk van de verloting
die hogere machten
voor ons op touw
hebben gezet. Heb je
een briefje met deze
ziekte getrokken,
bewaar het dan goed
- voor je het weet
ben je het vergeten.
Eerst vergat mijn
moeder onbelang
rijke dingen, toen
belangrijke (haar huissleutels en pincode),
daarna bleken taken die ze een leven lang
gedachteloos had uitgevoerd opeens verras
send complex (koken, de wasmachine aan
zetten, bij koffiezetten komt ook nog heel
wat kijken). Toen ging het snel. Ze verloor
haar zelfstandigheid, haar eigen woning,
haar mobiliteit, en het monster begon zijn
tanden in haar verleden te zetten - complete
episodes, hap slik weg.
et leven is een geschenk met een
■■H rouwstrik eromheen. De gulle gever
H heeft er namelijk een meedogenloze
bepaling aan verbonden: ‘Alles zul je heb
ben... op voorwaarde dat je alles weer inle
vert.’ Voor mijn moeder is het grote inleve
ren vijftien jaar geleden begonnen. Eerst
heeft ze mijn vader zo goed mogelijk ver
zorgd tijdens zijn jarenlange ziekte, en am
per lag hij in de kist, met een bevrijde uit
drukking op zijn gezicht, of ze kreeg de
zelfde ziekte.
Sinds vorige maand vallen er regel
matig bussen uit omdat er te weinig
chauffeurs zijn. Van de 32.000 rit
ten die vervoerder Connexxion in
oktober plande, vielen er 3850 uit.
Oorzaken zijn personeelstekorten,
ziekteverzuim door uitgestelde
zorg, griep en corona als ook enkele
stakingsdagen.
De gevolgen zijn groot. Scholie
ren - drie op de vier reizigers is
scholier - staan regelmatig bij haltes
te wachten op een bus die gewoon- moet worden gedaan. En het bete-
weg niet komt opdagen. kent ook extra kosten, want ik plan
Reizigers worden er via de infor- nu extra personeel in zodat ik zeker
matiekanalen zoals de 9292-app weet dat mijn gasten niks tekort ko-
vaak niet of te laat over geïnfor- men.”
meerd.
Ook ondernemers worden geraakt.
Uitbater Joost d’Hondt van restau
rant ’t Zusje in Terneuzen ziet zijn oplossing, al was het maar een tij-
personeel regelmatig te laat arrive- delijke. „Dat is echt noodzakelijk,
ren als er weer eens een busrit is
uitgevallen. Ook de terugweg is de
laatste tijd problematisch. D’Hondt:
„Gisteren was er ’s avonds om 21.48
uur geen bus naar Hoek. Het komt
meerdere keren per week voor.
Hierdoor kunnen onze Oekraïense baarheid, de economie en het imago
medewerkers niet naar huis, dus van de provincie. Ik heb dit nog
moet ik ze met de auto thuis bren- nooit zo meegemaakt. Het is ook
gen.” onduidelijk hoe lang het duurt eer
De horeca-exploitant vindt dat Connexxion de boel weer op de rit
dat de communicatie over het bus- heeft.”
vervoer beter moet. Personeel weet
vaak niet of de bus nu wel of niet Kantoorpersoneel
komt. „Het is overigens niet alleen
de bus. Ook een medewerker die
vanuit Rotterdam komt, is dikwijls toorpersoneel op bussen in om de
te laat als een trein vertraging heeft vele gaten in het rooster te dichten,
of niet rijdt.” Er zijn wel nieuwe chauffeurs in
Het is lastig om zo een restaurant opleiding, maar voordat die achter
te runnen, bekent d’Hondt. „Het het stuur zitten, zijn er weer weken
zorgt voor stress op de werkvloer tot maanden voorbij. Van der Maas
ZEELAND8
ZEELAND 10
MIDDELBURG
Paul Kusters
JUMBO HAALT WK-COMMERCIAL VAN TV NA 0ROTE OPHEF
Internet: toosenhenk.nl
Zogezegd
in deze
krant
Scholieren die tevergeefs op
de bus wachten. Personeel dat
niet op het werk kan komen
omdat busritten vervallen. Het
is crisis in het Zeeuwse
busvervoer.
„Heel apart als
vrouwen die je
niet kent, aan
bellen en zich
aanbieden.”
- Marien
Brouwer,
boert al
jaren in
Senegal
- Marike
Kerklaan,
speelt Mia
EENS EEN
ZEEUW
TONEELSTUK
DE POTVIS
„In elk gezin
heb je wel de
bezorgde zus
en de zus die
meer afstand
houdt.”
Tijdig informeren
Tijdelijke oplossing
Frank Balkenende
Middelburg
A Bushalte in Kamperland, waar met regelmaat de bus niet komt op
dagen. FOTO MARCELLE DAVIDSE
DONDERDAG 3 NOVEMBER 2022 GO
Restaurant
HÈ HE.'
NET ALLE TASSEN
AANGEPAST...