M
-1
Activisten die Meisje met de parel besmeurden moeten direct cel in
Er moet een einde komen aan de moordende concurrentie op de luchthaven
'I
I V
I
11
Mijn schouder, mijn
slijmbeurs, mijn
elleboog. Daar krijg je
last van
alleen sturen op kosten.” Saillant
detail is dat de staat zélf jarenlang
eist. De officier van justitie noemde
Meisje met de parel een werk van on
schatbare waarde. „Ze is meer dan
3,5 eeuw oud. Het had ontzettend
mis kunnen gaan. Het glas had kun
nen breken, je weet niet hoe bezoe-
nip nog even staan. Lechkar ver
volgt: „Ik werk hier al van 1986! Dit
heeft onze rug en alles psychisch
kapotgemaakt.” Van Gennip knikt
begripvol: „Voelt u dat zo?” vraagt
ze. Het antwoord: „Ja, ik ben een
nummer.”
Dat er met medewerkers wordt
omgesprongen alsof het nummers
zijn, beaamt vakbondsman van
FNV Joost van Doesburg „De af
pakte af en toe zijn moment om de
‘door pers en politiek genegeerde’
klimaatcrisis onder de aandacht te
brengen. „Over vijf jaar zal nie
mand meer over corona of de Oe-
kraïne-oorlog babbelen, maar zal
het klimaat nóg urgenter zijn.”
De schade die werd aangericht is
2000 euro. Het schilderij raakte niet
beschadigd. Een achterpaneel, het
glas en een stukje van de lijst raak
ten wel licht beschadigd. Ook kon
het werk enige tijd niet meer wor
den bezichtigd.
De voorlopige hechtenis van de
derde verdachte, de 45-jarige David
S. uitDendermonde, werd eergiste
ren verlengd. Hij moet morgen voor
de politierechter opdraven.
van die kosten.
Inmiddels is het heilige doel
Schiphol zo goedkoop mogelijk te
zweten en dat moeten we laten
zien.”
maar filmde’. „Dat u niet wist wat
er ging gebeuren gaat er bij mij niet
in”, zei ze tegen hem. Pieter G. be
weert dat hij niet wist wat zijn ka
meraden gingen doen en dat hij er
alleen maar was als ‘journalist’.
De rechter oordeelde ook over
het recht op demonsteren, op vrij
heid van meningsuiting. Dat geldt
volgens de politierechter als met
een duidelijk is waar de activisten
aandacht voor vragen. „En dat kan
ik niet rijmen met het vastplakken
van een hoofd aan een schilderij.”
Mouton probeerde tijdens de actie
zijn hoofd vast te lijmen aan het be
roemde schilderij.
Het Openbaar Ministerie had
eerder op de dag vier maanden cel
waarvan twee voorwaardelijk ge-
ropa gaat horen.
Volgens Van Gennip moeten we
‘de waarde van arbeid weer leren
„Ik heb twee grote
mannen gezien, allebei in tranen.
werken. Iedereen weet dat.”
Wat de mannen ook steekt: „In
de jacht op bezuinigingen zijn de
iets minder zware banen steeds ge
schrapt, waardoor het ziektever
zuim heel hoog is geworden”, al
dus Groenendijk. „Maar als wij
daarover klagen bij onze manager,
dan zegt die: ‘ziekteverzuim, daar
ga ik niet over’,” valt Snip hem bij.
„We zijn al vier jaar bezig met een
rustruimte.” Dat wil minister Har
bers ook graag even met eigen ogen
zien, ook al staat dat eigenlijk niet
op het programma.
Dan roept bagage-afhandelaar
Mohamed Lechkar iets naar de
groep. „In 1985 is deze band afge
keurd!” zegt hij, wijzend op de on
derste van de twee bagagebanden
waarop de koffers binnen kunnen
komen. Terwijl de meeste mensen
doorlopen, blijft Karien van Gen-
Wouter Mouton (45) en Pieter G.
(42) moeten de straf meteen uitzit
ten. De rechter vreest dat beide
mannen het weer zullen doen van
wege het activistische doel van hun
actie.
De rechter vond vernieling en
openlijk geweld bewezen, óók voor
Pieter G., de man die ‘de actie alleen
kers kunnen reageren. De verdach
ten hebben een groot risico geno
men.”
Wouter Mouton (die geen be
zwaar heeft tegen camera’s en het
noemen van zijn volledige naam)
voert al jaren klimaatacties, maar
had nog geen strafblad. „Ik beken
volledig”, zei hij al snel en gebruikte
de rechtszaak om aandacht te vra
gen voor ‘zijn’ zaak. Hij droeg in het
Mauritshuis een shirt van actie
groep Just stop oil. „Ik heb het nog
steeds aan”, zei hij tegen de rechter,
na een week voorlopige hechtenis.
„Wilt u het zien?”
Mouton probeerde uit te leggen
dat het niet de bedoeling was het
schilderij te beschadigen, dat ze zo
weinig mogelijk risico namen. Hij
Op werkbezoek op Schiphol verruilt
de CDA-bewindsvrouw haar bruine,
suède pumps in maatje 41 en de
WD-bewindsman zijn zwartlede
ren veterschoenen van maat 44 voor
werkschoenen met stalen neuzen.
Meteen daarna daalt het duo af naar
de krochten van de luchthaven. Daar
waar daglicht niet bestaat.
Grote, potige kerels Wil Snip en
Peter Groenendijk wachten de kabi
netsdelegatie op. „Het is hier nog
nooit zo schoon geweest”, zegt lid
van de ondernemingsraad Groenen
dijk. „Gisteren kwamen er ineens
hele schoonmaakploegen, ook de
wc’s zijn extra schoongemaakt. Jullie
mogen vaker langskomen”, grapt hij.
„En neem dan de Arbeidsinspectie
ook even mee.
Sinds de meivakantie zijn er aan
houdend problemen op de luchtha
ven, met lange rijen en reizigers die
hun vluchten missen. Schiphol
kampt met een tekort aan beveiligers
en ook bij de bagageafhandeling is de
situatie nijpend. Bagageafhandelaar
Wil Snip - 22 jaar in dienst - is hier
van het levende bewijs. Het huilen
staat hem nader dan het lachen. De
alsmaar herhalende bewegingen die
hij moet maken als hij koffers van de
loopbanden afhaalt zijn ‘killing\
Snip: „Mijn schouder, mijn slijm
beurs, mijn elleboog. Daar krijg je
last van. Dit is de zwaarste plek om te
handelingskosten van Schiphol Ministers Mark Harbers en
zijn de laagste van Europa.” Aange- Karien van Gen nip krijgen uitleg
zien goedkoop het enige criterium over de bagageafhandeling op
is, heeft dit volgens hem ook grote luchthaven Schiphol, fotosanp
impact op de werkomstandighe
den.
„Eigenlijk is er geen medewer
ker die na tien jaar géén chronische aandrong op het omlaagbrengen
klachten heeft.” Bovendien moe
ten medewerkers voor 10,31 euro
per uur - 30 cent boven het mini
mumloon - zeven dagen per week laten opereren als sneeuw voor de
24 uur per dag beschikbaar zijn, zon verdwenen. Sterker: minister
„Als je 24 uur werkt, kun je op vijf Harbers zei in juni dat Schiphol bij
dagen worden ingedeeld. Er wordt de duurste luchthavens van Eu-
roofbouw gepleegd.”
Mark Harbers belooft ‘Schiphol
bij de les te houden’. „Er moeten
minder bagage-afhandelbedrijven waarderen’,
komen op Schiphol. Dat gaan we
regelen”, aldus de minister. In ge- Dit zijn de mensen die voor ons
sprek met medewerkers erkent hij
ook: „Je ziet hier de naweeën van
KIJVi
Ministers willen minder
bedrijven voor de bagage
DEN HAAG
- Wil Snip, bagageafhandelaar
op Schiphol
Twee van de drie Belgische kli-
maatactivisten die vorige week
donderdag in het Haagse Mau-
ritshuis het wereldberoemde
schilderij Meisje met de parel
probeerden te besmeuren, moe
ten meteen de cel in. De politie
rechter in Den Haag gaf ze gis
teren twee maanden cel waar
van één voorwaardelijk.
Ministers Karien van Gennip
(Sociale Zaken) en Mark
Harbers (Luchtvaart) willen
om de arbeidsomstandig
heden te verbeteren minder
bagage-afhandelbedrijven
toestaan op luchthaven
Schiphol. „Ik heb twee grote
mannen allebei in tranen
gezien.”
- Victor Schildkamp
Marcia Nieuwenhuis
Haarlemmermeer
Activisten Wouter Mouton en
Pieter G., gisteren in de recht
bank. TEKENING ANP
GO DONDERDAG 3 NOVEMBER 2022
B^0201/0Bpg|
L
E 11 n m -J