Coronaproof op zeehondensafari
6
Weer open na horecaverbod, asbest en overstroming
Waterschap:
Schade door
corona is
te overzien
Claudia Sondervan
Vlissingen
De Vlissingse ondernemers had
den hun Sint Jacobscafé de dag vóór
het horecaverbod al dicht gedaan.
,,We zagen het al aankomen. De
eerste dagen was het wel lekker, vrij
zijn, maar al snel begonnen we met
cadeaubonnen. We hebben voor
1800 euro aan bonnen verkocht.
Heel veel mensen hebben die bon
nen kwijtgescholden na de asbest.
Zo lief', vindt Anne-Bouk. Al snel
gingen ze bezorgen. ,,Daar was heel
veel vraag naar. Wel 160 high wines
en brunches in het weekeinde. We
reden met twee auto's."
Al langer speelde de gedachte om
het kantoor boven het café in te zet
ten als extra ruimte. Het plafond
moest er wel uit om voldoende
hoogte te krijgen. ,,Het leek gips
plaat. Koen was bijna klaar met het
uithalen toen hij een code zag. Hij
zocht die op: asbest. We wilden het
niet gewoon in de container gooien.
Het blijkt dat je bij oude panden al
tijd een asbestrapport moet laten
maken, maar dat is ons nooit ge
zegd." Bij de meting van de lucht
kwaliteit bleek het café - en dus ook
het personeel - veilig. ,,Maar het
kantoor was wel besmet. En daar
moesten we doorheen naar onze
woning."
Ineens op straat
Anne-Bouk en Koen stonden
ineens op straat, zonder huis en
café, met drie katten en twee hon
den en een personeelsploeg zonder
werk. ,,Het eerste bericht was dat de
sanering wel een ton ging kosten.
We waren radeloos. We gingen fail
liet." Collega's schoten te hulp. Ze
kregen onderdak boven café Soif
aan het Bellamypark. ,,Daar stond
een bank, daar sliepen we op. Ik liep
op straat en Leendert Visser van Vi-
samy zag me huilen. 'Zal ik regelen
dat je dat leegstaande pand in kan,
misschien kun je daar iets doen met
bezorgen', zei hij. Mijn zus zei: In
deze tijd heb je mensen die breken
en mensen die gMn. Je bent kapot,
maar langzaamaan kom je weer bij
zinnen. We herpakten onszelf."
Dat de sanering hen 43.000 euro
ging kosten, klonk bijna als goed
nieuws. Eigenaar Ad Meulmeester
van het lege pand aan het Bellamy-
park sprak een zowat symbolische
huur af met het paar. ,,Het pand had
een lekkere vibe", vindt Koen. ,,Alle
horeca was dicht, maar we kregen
van iedereen eten en spullen en re
ferenties bij leveranciers. We heb
ben in drie weken een zaak neerge
zet en alle procedures doorlopen
bij de gemeente." Belle Vie werd
de optimistische naam van de pop
up loungebar. Anders dan het
Jacobscafé niet van 9.00 tot 19.00
uur, maar van 12.00 tot 24.00 uur.
Borrels, wijn, cocktails, zelfge
maakte limonades en maaltijdplan
ken.
Wolkbreuk
Plots hebben ze twee zaken. Na
twee weken is het café aan de Oude
Markt schoon verklaard en kon
Koen het interieur herstellen. En
toen kwam de wolkbreuk. ,,Ik was
woensdag de bar aan het inrichten
om zaterdag weer open te gaan,
toen het water onder de deur door
kwam. Alle spullen lagen aan het
Bellamypark, toen ik terug kwam
met doeken, stond de zaak hele
maal blank. En de kelder."
De zojuist aangestelde nieuwe
medewerkers hielpen de twintig
centimeter hoge laag water weg te
werken en meubels te redden. Koen
en Anne-Bouk roemen de loyaliteit
en flexibiliteit van hun medewer
kers, die zich naadloos voegden
naar de bezorgdienst, de nieuwe
zaak en de rampspoed. ,,We hopen
met twee terrassen weer wat terug
te kunnen verdienen", zegt Koen.
Anne-Bouk: ,,We zijn immers onze
eigen geldmachine."
De schade die het waterschap
door de coronacrisis ondervindt,
lijkt binnen de perken te blijven.
De financiële gevolgen zijn in elk
geval minder groot dan bij de ge
meenten en de provincie, zegt
dijkgraaf Toine Poppelaars.
Hij is ook bestuurslid van de
Unie van Waterschappen. Die is
bezig met een inventarisatie van
de coronaschade bij alle water
schappen. ,,De schadebedragen
variëren voorlopig van 7 ton tot
1,2 miljoen euro per waterschap."
Het gaat nog om een algemeen
beeld, waarschuwt hij. Hoe groot
de schade voor het Zeeuwse wa
terschap Scheldestromen is, valt
nog niet te zeggen.
Volgens hem staan de bedra
gen 'in schril contrast' met de ge
volgen die andere overheden on
dervinden. Als het gaat om com
pensatie door het Rijk zijn ge
meenten dan ook als eerste aan
De schadebedragen
variëren van 7 ton
tot 1,2 miljoen euro
per waterschap
de beurt, gevolgd door de provin
cies en dan pas de waterschap
pen, aldus de dijkgraaf.
De schade bestaat onder meer
uit belastinginkomsten die lager
uitvallen. Het grootste deel van
het werk is doorgegaan.
De familie Thepass uit
Eindhoven zit te vernikkelen
in de wind onder het afdakje
op het achterdek van de
Frisia. Maar in verband met
de coronabeperkingen
heeft Coby Hoogstad hen
bij het inschepen op de
rondvaartboot in Zierikzee
op het hart gedrukt niet te
gaan lopen. Iedere
passagier heeft een tafel
toebedeeld gekregen.
„Jammer, maar we zijn al
lang blij dat het is
doorgegaan", zegt Edwin
Thepass.
Marcel Modde
Zierikzee
De Eindhovenaren verblijven een
lang weekeinde in Port Zélande.
En wat doe je dan met acht man
sterk inclusief kleinkind, wanneer
het niet écht strandweer is? Je gaat
op zeehondensafari op de Ooster-
schelde. ,,85 passagiers", vinkt
zoon Roy Hoogstad de laatste bin
nenkomer op het lijstje af. Vijf
man minder dan er aan reserverin
gen voor deze tocht binnen waren
gekomen. Mogelijk mensen die
zich niet lekker voelen en dan is
het ook maar beter dat ze thuis
blijven, zegt Coby Hoogstad.
We zijn begonnen met
35 gasten, toen 70 en
nu mogen we er
maximaal 90 aan
boord nemen
Negentig gasten is het maxi
mum wat volgens de geldende co-
ronaregels is toegestaan voor de
Frisia. Op een boot waar anders
plek is voor 375 passagiers. ,,Maar
stil liggen kost meer", zegt kapi
tein Gerard Hoogstad. Eén dag na
dat de Frisia aan het nieuwe sei
zoen was begonnen, werd het nor
male leven door het kabinet plat
gelegd. De versoepeling op tweede
pinksterdag maakte ook de weg
weer een beetje vrij voor de rond-
vaart. ,,We zijn begonnen met 35
gasten, toen 70 en nu mogen we er
maximaal 90 aan boord nemen",
vertelt Coby. ,,Op het bovendek
zitten de mensen per groepje op
1,5 meter afstand van elkaar, net als
op het terras van de horeca. En
verder kan ik op het tussendek nog
een paar passagiers kwijt."
De Frisia lag vorige week op so
ciale media onder vuur, vanwege
een drukke toeloop op de steiger
in Zierikzee. Een foto wekte de in-
druk dat iedereen hutje mutje
stond. In werkelijkheid is daar
geen sprake van, merken we wan
neer we zaterdag zelf de proef op
de som nemen. De groepjes die op
't Luitje verzamelen, bestaan uit
families. Bij het inschepen houden
ze keurig afstand tot anderen op
de steiger.
Reserveren voor de zeehonden-
tocht is noodzakelijk. Bij de beves
tiging die de rederij stuurt, zitten
gelijk de richtlijnen waar de gas-
ten in verband met de maatregelen
aan moeten voldoen. En bij ieder
een die aan boord stapt, wordt nog
even geïnformeerd naar de ge
zondheid. ,,Meer kunnen wij toch
niet doen?", zegt Coby. ,,Voor de
rest is het de eigen verantwoorde
lijkheid van de mensen zelf."
Haar man de kapitein zet koers
naar de Vondelingplaat bij Tholen.
Na een kleine drie kwartier varen,
liggen de zeehonden -met pups in
deze periode van het jaar- lui te
poseren voor het bezoek. Niet on
der de indruk van het drie deks
hoge passagiersschip dat op zo'n
vijftig meter afstand langs dob
bert. De meeste mensen weer
staan de neiging naar de reling te
lopen, om de dieren nog beter te
zien. Gerard Hoogstad keert en
manoeuvreert de Frisia zo, dat ie
dereen een aantal keer het beste
uitzicht heeft.
De familie Thepass geniet, al is
het niet van de frisse wind. ,,Het is
jammer dat we niet naar boven
mogen", zegt Edwin Thepass. ,,Ik
had graag nog even vanuit een an
dere invalshoek gekeken, in het
zonnetje", lacht hij schouderopha
lend. ,,Maar ik begrijp het wel
hoor. Dit is goed zo! Het moet."
maandag 22 juni 2020
GO
Pechcafé gaat door
Rampspoed komt nooit gelegen,
maar al helemaal niet in corona-
tijd. Bovenop het horecaverbod
kregen café-eigenaars Anne-
Bouk van der Hoeven en Koen
Tesselaar een asbestsanering
en een overstroming over zich
heen. Wat doe je dan? Dan open
je een tweede zaak. In twee
weken tijd. Met heel veel hulp
van collega-ondernemers en
steun van gasten.
M Anne-
Bouk van
der Hoeven
en Koen
Tesselaar
onder het
rampspoed
plafond. De
opkamer
van het Sint
Jacobscafé
wordt de ko
mende tijd
op het
gemak inge
richt, als er
weer wat
verdiend is.
FOTO DIRK-JAN
GJELTEMA
Rolf Bosboom
Middelburg
- Toine Poppelaars, dijkgraaf
- Coby Hoogstad, Frisia
Kapitein Hoogstad manoeuvreert de Frisia zo, dat iedereen aan
boord een paar keer de kans krijgt om de zeehonden goed te zien,
zonder dat de mensen van hun plek hoeven. foto ernesta verburg