Coronaproof op zeehondensafari 6 Weer open na horecaverbod, asbest en overstroming Waterschap: Schade door corona is te overzien Claudia Sondervan Vlissingen De Vlissingse ondernemers had den hun Sint Jacobscafé de dag vóór het horecaverbod al dicht gedaan. ,,We zagen het al aankomen. De eerste dagen was het wel lekker, vrij zijn, maar al snel begonnen we met cadeaubonnen. We hebben voor 1800 euro aan bonnen verkocht. Heel veel mensen hebben die bon nen kwijtgescholden na de asbest. Zo lief', vindt Anne-Bouk. Al snel gingen ze bezorgen. ,,Daar was heel veel vraag naar. Wel 160 high wines en brunches in het weekeinde. We reden met twee auto's." Al langer speelde de gedachte om het kantoor boven het café in te zet ten als extra ruimte. Het plafond moest er wel uit om voldoende hoogte te krijgen. ,,Het leek gips plaat. Koen was bijna klaar met het uithalen toen hij een code zag. Hij zocht die op: asbest. We wilden het niet gewoon in de container gooien. Het blijkt dat je bij oude panden al tijd een asbestrapport moet laten maken, maar dat is ons nooit ge zegd." Bij de meting van de lucht kwaliteit bleek het café - en dus ook het personeel - veilig. ,,Maar het kantoor was wel besmet. En daar moesten we doorheen naar onze woning." Ineens op straat Anne-Bouk en Koen stonden ineens op straat, zonder huis en café, met drie katten en twee hon den en een personeelsploeg zonder werk. ,,Het eerste bericht was dat de sanering wel een ton ging kosten. We waren radeloos. We gingen fail liet." Collega's schoten te hulp. Ze kregen onderdak boven café Soif aan het Bellamypark. ,,Daar stond een bank, daar sliepen we op. Ik liep op straat en Leendert Visser van Vi- samy zag me huilen. 'Zal ik regelen dat je dat leegstaande pand in kan, misschien kun je daar iets doen met bezorgen', zei hij. Mijn zus zei: In deze tijd heb je mensen die breken en mensen die gMn. Je bent kapot, maar langzaamaan kom je weer bij zinnen. We herpakten onszelf." Dat de sanering hen 43.000 euro ging kosten, klonk bijna als goed nieuws. Eigenaar Ad Meulmeester van het lege pand aan het Bellamy- park sprak een zowat symbolische huur af met het paar. ,,Het pand had een lekkere vibe", vindt Koen. ,,Alle horeca was dicht, maar we kregen van iedereen eten en spullen en re ferenties bij leveranciers. We heb ben in drie weken een zaak neerge zet en alle procedures doorlopen bij de gemeente." Belle Vie werd de optimistische naam van de pop up loungebar. Anders dan het Jacobscafé niet van 9.00 tot 19.00 uur, maar van 12.00 tot 24.00 uur. Borrels, wijn, cocktails, zelfge maakte limonades en maaltijdplan ken. Wolkbreuk Plots hebben ze twee zaken. Na twee weken is het café aan de Oude Markt schoon verklaard en kon Koen het interieur herstellen. En toen kwam de wolkbreuk. ,,Ik was woensdag de bar aan het inrichten om zaterdag weer open te gaan, toen het water onder de deur door kwam. Alle spullen lagen aan het Bellamypark, toen ik terug kwam met doeken, stond de zaak hele maal blank. En de kelder." De zojuist aangestelde nieuwe medewerkers hielpen de twintig centimeter hoge laag water weg te werken en meubels te redden. Koen en Anne-Bouk roemen de loyaliteit en flexibiliteit van hun medewer kers, die zich naadloos voegden naar de bezorgdienst, de nieuwe zaak en de rampspoed. ,,We hopen met twee terrassen weer wat terug te kunnen verdienen", zegt Koen. Anne-Bouk: ,,We zijn immers onze eigen geldmachine." De schade die het waterschap door de coronacrisis ondervindt, lijkt binnen de perken te blijven. De financiële gevolgen zijn in elk geval minder groot dan bij de ge meenten en de provincie, zegt dijkgraaf Toine Poppelaars. Hij is ook bestuurslid van de Unie van Waterschappen. Die is bezig met een inventarisatie van de coronaschade bij alle water schappen. ,,De schadebedragen variëren voorlopig van 7 ton tot 1,2 miljoen euro per waterschap." Het gaat nog om een algemeen beeld, waarschuwt hij. Hoe groot de schade voor het Zeeuwse wa terschap Scheldestromen is, valt nog niet te zeggen. Volgens hem staan de bedra gen 'in schril contrast' met de ge volgen die andere overheden on dervinden. Als het gaat om com pensatie door het Rijk zijn ge meenten dan ook als eerste aan De schadebedragen variëren van 7 ton tot 1,2 miljoen euro per waterschap de beurt, gevolgd door de provin cies en dan pas de waterschap pen, aldus de dijkgraaf. De schade bestaat onder meer uit belastinginkomsten die lager uitvallen. Het grootste deel van het werk is doorgegaan. De familie Thepass uit Eindhoven zit te vernikkelen in de wind onder het afdakje op het achterdek van de Frisia. Maar in verband met de coronabeperkingen heeft Coby Hoogstad hen bij het inschepen op de rondvaartboot in Zierikzee op het hart gedrukt niet te gaan lopen. Iedere passagier heeft een tafel toebedeeld gekregen. „Jammer, maar we zijn al lang blij dat het is doorgegaan", zegt Edwin Thepass. Marcel Modde Zierikzee De Eindhovenaren verblijven een lang weekeinde in Port Zélande. En wat doe je dan met acht man sterk inclusief kleinkind, wanneer het niet écht strandweer is? Je gaat op zeehondensafari op de Ooster- schelde. ,,85 passagiers", vinkt zoon Roy Hoogstad de laatste bin nenkomer op het lijstje af. Vijf man minder dan er aan reserverin gen voor deze tocht binnen waren gekomen. Mogelijk mensen die zich niet lekker voelen en dan is het ook maar beter dat ze thuis blijven, zegt Coby Hoogstad. We zijn begonnen met 35 gasten, toen 70 en nu mogen we er maximaal 90 aan boord nemen Negentig gasten is het maxi mum wat volgens de geldende co- ronaregels is toegestaan voor de Frisia. Op een boot waar anders plek is voor 375 passagiers. ,,Maar stil liggen kost meer", zegt kapi tein Gerard Hoogstad. Eén dag na dat de Frisia aan het nieuwe sei zoen was begonnen, werd het nor male leven door het kabinet plat gelegd. De versoepeling op tweede pinksterdag maakte ook de weg weer een beetje vrij voor de rond- vaart. ,,We zijn begonnen met 35 gasten, toen 70 en nu mogen we er maximaal 90 aan boord nemen", vertelt Coby. ,,Op het bovendek zitten de mensen per groepje op 1,5 meter afstand van elkaar, net als op het terras van de horeca. En verder kan ik op het tussendek nog een paar passagiers kwijt." De Frisia lag vorige week op so ciale media onder vuur, vanwege een drukke toeloop op de steiger in Zierikzee. Een foto wekte de in- druk dat iedereen hutje mutje stond. In werkelijkheid is daar geen sprake van, merken we wan neer we zaterdag zelf de proef op de som nemen. De groepjes die op 't Luitje verzamelen, bestaan uit families. Bij het inschepen houden ze keurig afstand tot anderen op de steiger. Reserveren voor de zeehonden- tocht is noodzakelijk. Bij de beves tiging die de rederij stuurt, zitten gelijk de richtlijnen waar de gas- ten in verband met de maatregelen aan moeten voldoen. En bij ieder een die aan boord stapt, wordt nog even geïnformeerd naar de ge zondheid. ,,Meer kunnen wij toch niet doen?", zegt Coby. ,,Voor de rest is het de eigen verantwoorde lijkheid van de mensen zelf." Haar man de kapitein zet koers naar de Vondelingplaat bij Tholen. Na een kleine drie kwartier varen, liggen de zeehonden -met pups in deze periode van het jaar- lui te poseren voor het bezoek. Niet on der de indruk van het drie deks hoge passagiersschip dat op zo'n vijftig meter afstand langs dob bert. De meeste mensen weer staan de neiging naar de reling te lopen, om de dieren nog beter te zien. Gerard Hoogstad keert en manoeuvreert de Frisia zo, dat ie dereen een aantal keer het beste uitzicht heeft. De familie Thepass geniet, al is het niet van de frisse wind. ,,Het is jammer dat we niet naar boven mogen", zegt Edwin Thepass. ,,Ik had graag nog even vanuit een an dere invalshoek gekeken, in het zonnetje", lacht hij schouderopha lend. ,,Maar ik begrijp het wel hoor. Dit is goed zo! Het moet." maandag 22 juni 2020 GO Pechcafé gaat door Rampspoed komt nooit gelegen, maar al helemaal niet in corona- tijd. Bovenop het horecaverbod kregen café-eigenaars Anne- Bouk van der Hoeven en Koen Tesselaar een asbestsanering en een overstroming over zich heen. Wat doe je dan? Dan open je een tweede zaak. In twee weken tijd. Met heel veel hulp van collega-ondernemers en steun van gasten. M Anne- Bouk van der Hoeven en Koen Tesselaar onder het rampspoed plafond. De opkamer van het Sint Jacobscafé wordt de ko mende tijd op het gemak inge richt, als er weer wat verdiend is. FOTO DIRK-JAN GJELTEMA Rolf Bosboom Middelburg - Toine Poppelaars, dijkgraaf - Coby Hoogstad, Frisia Kapitein Hoogstad manoeuvreert de Frisia zo, dat iedereen aan boord een paar keer de kans krijgt om de zeehonden goed te zien, zonder dat de mensen van hun plek hoeven. foto ernesta verburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 34