5
blijft ook heel lang goed, zelfs als een lichaam
verkoold is."
Als lid van een rampenidentificatieteam kon
hij van het ene op het andere moment worden
weggeroepen. ,,Ik heb altijd geluk gehad dat ik
collega's kon vinden die in mijn praktijk het
werk konden overnemen. Mijn patiënten hadden
er ook altijd begrip voor. Je moet alles uit je han
den kunnen laten vallen als je wordt opgeroe
pen." Slingenberg moest in mei 2010 zelfs zijn ei
gen afscheidsbijeenkomst als tandarts verzetten
toen de vliegramp in Tripoli gebeurde.
Slachtoffer krijgt een gezicht
Het identificeren van de lichamen is geen werk
voor tere zielen. Lichamen zijn verminkt of opge
zwollen door het water, zoals bij de tsunami in
2004 in Thailand, dat ze nog maar weinig mense
lijks hadden. Het onderzoeken van de stoffelijke
resten was voor hem niet het moeilijkste onder
deel. Maar als er een match was gevonden tussen
gebitsgegevens voor en na de dood, kreeg het
slachtoffer een gezicht. ,,Dat is soms emotioneler
dan gewoon aan die lichamen werken."
Gevraagd naar wat hij het vervelendste aspect
vindt van het identificeren zegt Slingenberg: ,,De
geur. Die blijft heel lang hangen. Vroeger had ik
een parfummetje dat ik in mijn mondmasker
spoot om de stank een beetje te dempen. Maar op
een gegeven kwam bij mij een mevrouw in de
stoel zitten die dat parfummetje ook had. Toen
kwam gelijk dat beeld van de identificatie naar
boven. Geur heeft zo veel impact. Ik heb nooit ge
had dat ik niet kon eten omdat ik een vies klusje
had gehad. Behalve die ene keer toen ik thuis
kwam. Toen had mijn vrouw net kaasfondue ge
maakt. Nou ja, je begrijpt het."
Slingenberg heeft over heel de wereld gewerkt.
Het contrast tussen het extreme werk in een
rampenteam en het rustige Zoutelande was
groot. ,,Ik kon er thuis altijd goed over praten. Ik
Je hebtna
een ramp wel
dat je al het
andere
onbelangrijk
vindt, je niet
zeurt over
kleine dingen.
Jammer
genoeg trekt
dat weer bij
sloeg niet dicht. Je hebt wel dat je na een ramp al
het andere onbelangrijk vindt en niet zeurt over
kleine dingen. Jammer genoeg trekt dat weer
bij", lacht hij.
Psychische schade heeft hij aan zijn werk als
forensisch odontoloog niet overgehouden. ,,Er
zijn wel collega's die een post traumatisch stress
syndroom hebben opgelopen. Dat is moeilijk te
voorspellen. Ik ken iemand met PTSS van wie ik
dat nooit verwacht had. En dan ineens is het
foute boel."
Na de tsunami hoorde hij van collega's dat de
beelden van de tsunami ook effect hadden op
hun partners. ,,Die wilden niet meer met hen in
hetzelfde bed slapen, omdat ze zo vies waren van
wat ze gezien hadden. Dat is wel weer bijgetrok
ken, neem ik aan."
Contact met nabestaanden wil hij niet. ,,Een
vrouw belde ooit dat ze patiënt bij wilde worden
omdat ik haar man had geïdentificeerd. Dat ga ik
dus echt nooit doen. Ik ga liever ook niet naar die
herdenkingsbijeenkomsten. Je moet gewoon
geen emotie bij dit werk hebben, althans zo min
mogelijk. Ik probeer identificatie als een grote
puzzel te zien. Wie is wie. Ik probeer al die emo
tie weg te houden."
Slingenberg werd bij zijn informele afscheid
van de odontologen van het RIT op 20 augustus
benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-
Nassau. Voornamelijk vanwege zijn werk na
rampen, maar ook voor het ontwikkelingswerk
in Afrika, waar hij in Kenia mensen tandheel
kundige hulp gaf. Dankzij donaties bij zijn af
scheid van zijn eigen praktijk kon hij daar een
tandheelkundige praktijk laten inrichten.
De uit de lucht geschoten MH-17 is zijn laatste
ramp geweest. Dat wil niet zeggen dat hij zijn
laatste identificatie heeft gedaan. Als invaller
voor werk in de regio blijft hij beschikbaar. ,,Of er
moet zo'n grote ramp gebeuren, dat ze zeggen:
kom nog eens helpen."
INDRUKWEKKENDE LIJST
Bert Slingenberg (73) uit Zoutelande werkte
van 1971 tot 1974 als tandarts bij de Neder
landse luchtmacht in Duitsland, van 1974 tot
1977 was hij chef-luchtmachttandarts en
van 1977 tot 2010 was hij als zelfstandig
tandarts in Middelburg gevestigd. Daar
naast was hij van 1977 tot 2019 forensisch
odontoloog.
Hij identificeerde overleden personen aan
de hand van hun gebit, zowel voor de politie,
als bij rampen in binnen- en buitenland. Het
lijstje met rampen waarbij hij werd opgeroe
pen om voor identificatie van de slachtof
fers te zorgen, is van een indrukwekkende
triestheid:
1977 vliegtuigramp Tenerife; 1987 veerboot
ramp Herald of Free Enterprise; 2000 vuur
werkramp Enschede; 2003 vliegtuigramp
Peru; 2004 tsunami Thailand; 2009 vlieg
ramp Turkish Airways Hoofddorp; 2010
vliegtuigramp Tripoli; 2010 verkeersongeval
A59; 2012 veerbootramp Zanzibar; 2014
vliegtuigramp MH17 Oekraïne
De MH17 was mijn laatste
ramp, tenzij er een zo grote
ramp gebeurt dat ze zeggen:
kom nog eens helpen
vrijdag 6 september 2019
GO
Bert Slingenberg
thuis in Zoutelande
met twee 'antieke'
tandartsboren die ter
decoratie in zijn wo
ning staan.
FOTO DIRK-JAN GJELTEMA
-Bert Slingenberg
-Bert Slingenberg