Heel apart en
6,8
soms onhandig
19
DS 3 Crossback 1.2 (155 pk/115 kW)
vanaf €41.490
DS, het van Citroën
afgeleide luxe-merk,
timmert stevig aan de
weg. De modellen on
derscheiden zich stee
vast met exclusief de
sign en soms ook met
innovatieve technolo
gie. In het populaire
segment van de com
pacte SUV's mocht een
DS natuurlijk niet ont
breken en die is er nu:
de DS 3 Crossback.
Hij springt meteen in
het oog met zijn sier
lijke en weelderige de
sign: bij DS wordt het
nooit saai. In het for
maat van de Renault
Captur staat hier een
dure auto (vanaf
€30.590) met portier
grepen die pas tevoor
schijn komen als je ze
nodig hebt. Binnenin
gaat het er nog veel apar
ter aan toe. Verrassende
vormen, verrassende
kleuren, verrassende
materialen: dit ziet er
chic uit. Mooi leer en
chroom ook: de DS ont
stijgt de gemiddelde con
current in deze klasse.
Bovendien onderstrepen
de grote digitale scher
men dat dit een auto van
deze tijd is.
Op de achterbank is
het gedaan met de ver
wennerij. Hier zitten de
passagiers een beetje
krap met weinig uitzicht
door het gekozen design
van de zijramen. En de
tunnel in de vloer be
perkt de beenruimte.
Ook de bagageruimte
met 350 liter inhoud valt
tegen: de meeste concur
renten bieden meer. Ver-
der blijkt dat de bedie
ning soms op onlogische
plekken zit of zelfs ver
borgen is. Zoals de knop
van de cruisecontrol die
volledig achter het stuur
schuilt. Ook zijn letters
en afbeeldingen op som
mige knoppen lastig af
leesbaar door een gebrek
aan contrast.
De standaard achttraps
automaat past goed bij
het comfortabele karak
ter van de DS. De pittige
1,2 liter motor (testver-
bruik 1 op 15,1) vertoont
een prettig, soepel karak
ter. Het onderstel biedt
een fijne balans tussen
comfort en wegligging.
De besturing is direct en
licht, maar gelukkig niet
ongevoelig.
Achterin slikt de Model S tussen de
745 en 1.645 liter, waar zijn kleinere
broer tot 425 liter komt. Ook de zoge
noemde 'frunk' (een samentrekking
van 'front' en 'trunk', de voorste ba
gageruimte) is met 150 liter zo'n 50
liter ruimer bij de S. Waar de Model 3
gadgetfans meer zal aanspreken met
zijn minimalistische interieur, heb
ben praktisch ingestelde mensen aan
de Model S een betere keuze.
m Rijden
De Model 3 wordt terecht geroemd
om zijn rijgedrag. Hij is zo'n 400 kilo
lichter dan zijn grote broer en dat
voel je aan z'n wendbaarheid en uit
stekende bochtengedrag. Een Model
S voelt logger en is in sommige Ne
derlandse straatjes wel érg breed.
Waar de S op instelbare en comforta
bele luchtvering staat, schroeft Tesla
'conventionele' stalen veren onder de
Model 3 die daarmee wat minder soe
pel is en wat eerder tot hobbelen
neigt. Voor sportieve rijders is de 3
het leukst, de S is de kilometervreter
voor de lange baan.
Voor onze vergelijking gaan we uit
van de 'Long Range'-versies. Bij de
Model 3 krijg je dan een accucapaci
teit van 75 kilowattuur, goed voor
een rijbereik van zo'n 560 kilometer.
De S heeft een batterijenpakket van
100 kWh; sinds de update van begin
2019, waarbij de auto efficiëntere
elektromotoren kreeg, redt hij onder
ideale omstandigheden 610 kilome
ter per lading. Bovendien is de S snel
ler; vanuit stilstand haalt hij in 3,8
seconden de 100 kilometer per uur,
de 3 doet daar 4,6 tellen over.
Laden
Maar wat als de accu's leeg zijn? Feit
is dat alle Model 3's geschikt zijn voor
het Combined Charging System
(CCS) en dat je bij de Model S daar
voor een adapter geleverd krijgt.
Beide modellen kunnen theoretisch
tot 200 kilowatt laden, maar bij het
huidige snellaadnetwerk van Tesla
halen ze maximaal 145 kW. Van die
'Superchargers' verschijnt binnen
kort een derde versie die tot 250 kW
laadt, terwijl de auto's qua hardware
zijn voorbereid op nog hogere laad-
snelheden. Ook de Model S dus, die
in de basis veel ouder is maar met de
laatste vernieuwingen (ook qua info
tainment) verrassend up-to-date.
Voor beide modellen geldt boven
dien dat Tesla ze op afstand regelma
tig bijwerkt via draadloze software-
updates.
In de praktijk zal de Model 3 pro
centueel sneller vol zijn door het
kleinere accupakket. Maar de nieuw
ste Model S loopt qua laadsnelheid
niet achter. Bovendien, en dat is op
vallend, mag je van Tesla met een
nieuwe Model S gratis gebruikmaken
van de Superchargers (Tesla's eigen
snelladers) terwijl Model 3-eigenaren
moeten betalen. Dit doet het merk
om de recent ingezakte verkopen van
de S wat op te krikken; de meeste ko
pers kiezen tegenwoordig voor de
veel nieuwere 3.
Prijzen
Het succes van de Model 3 is eenvou
dig te verklaren: de compactere Tesla
is stukken voordeliger dan zijn grote
broer. Als Long Range kost de Model
3 in Nederland minimaal 58.300 euro,
terwijl de Model S Long Range be
gint bij 87.800 euro. Wij zouden bo
vendien de optionele 'Volledig Zelf-
rijdende Besturing' aanvinken; dat
kost 6.400 euro en laat je Tesla grote
delen zelf rijden. Het brengt het ver
schil tussen de beoogde Model S
94.200) en de Model 3 64.700) op
bijna 30.000 euro.
Voorheen had zo'n bedrag nauwe
lijks effect op de kosten van een elek
trische auto. Wanneer je slechts 4%
van de nieuwwaarde bij je inkomen
moet optellen (de fiscale bijtelling) is
30.000 euro ineens te overzien. Maar
tegenwoordig gelden er andere re
gels: die laagste bijtellingscategorie
geldt nu alleen nog maar voor de eer
ste 50.000 euro. Over elke euro daar
boven betaal je de volle 22%. En dat
drijft de kosten op: wie geen eigen
bijdrage betaalt voor zijn leaseauto
moet volgens onze berekening ruim
twee keer zoveel betalen om in een
Model S te rijden. Maandelijks komt
de Model 3 neer op 436 bruto bijtel
ling 226 netto), terwijl de rekening
voor de Model S doortikt naar 977
bruto 506 netto) per maand. Nog
steeds relatief weinig geld voor zo'n
veelzijdige auto als de Model S, maar
zijn compactere alternatief is een
flink stuk voordeliger.
CONCLUSIE
Ooit was de Tesla Model S een ver
nieuwende auto waarmee je jezelf
lekker kon verwennen tegen - onder
de streep - spectaculair lage kosten,
met dank aan het bijtellingsvoordeel.
Maar door de nieuwe belastingregels
is de prijs voor dat moois flink geste
gen en dat maakt de Model 3 aantrek
kelijker. Nadeel van de 3 is echter dat
hij vooral in gebruiksgemak, (onder
stel-) comfort én luxe voorzieningen
tekortschiet ten opzichte van de Mo
del S. Voor velen zal het leasetarief
doorslaggevend zijn, maar zodra je
budget het toelaat, blijft de Model S
de Tesla die wij zouden kiezen.
vrijdag 6 september 2019
GO
De DS 3 Crossback valt op met zijn design. Op
de achterbank is het krap. fotos bart hoogveld
Er zijn al veel com
pacte SUV's, maar de
DS 3 Crossback is één
grote alles-is-anders-
show. De exclusiviteit
wordt duur betaald.
Zeer origineel
in design. Fraaie
afwerking. Prima rijge
drag. Rijke uitrusting.
h Duur. Beperkte
bagageruimte.
Krappe zitruimte
achterin. Onlogische
bediening.
Vorm gaat soms
voor de functie bij de
dure DS. Op de ach
terbank laat hij steken
vallen, de bagage
ruimte valt tegen en
de bediening is soms
irritant. Maar hij on
derscheidt zich in
positieve zin met zijn
design, afwerking en
rijgedrag.
—Niek Schenk
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
testnotities
of Model S?