Heel apart en 6,8 soms onhandig 19 DS 3 Crossback 1.2 (155 pk/115 kW) vanaf €41.490 DS, het van Citroën afgeleide luxe-merk, timmert stevig aan de weg. De modellen on derscheiden zich stee vast met exclusief de sign en soms ook met innovatieve technolo gie. In het populaire segment van de com pacte SUV's mocht een DS natuurlijk niet ont breken en die is er nu: de DS 3 Crossback. Hij springt meteen in het oog met zijn sier lijke en weelderige de sign: bij DS wordt het nooit saai. In het for maat van de Renault Captur staat hier een dure auto (vanaf €30.590) met portier grepen die pas tevoor schijn komen als je ze nodig hebt. Binnenin gaat het er nog veel apar ter aan toe. Verrassende vormen, verrassende kleuren, verrassende materialen: dit ziet er chic uit. Mooi leer en chroom ook: de DS ont stijgt de gemiddelde con current in deze klasse. Bovendien onderstrepen de grote digitale scher men dat dit een auto van deze tijd is. Op de achterbank is het gedaan met de ver wennerij. Hier zitten de passagiers een beetje krap met weinig uitzicht door het gekozen design van de zijramen. En de tunnel in de vloer be perkt de beenruimte. Ook de bagageruimte met 350 liter inhoud valt tegen: de meeste concur renten bieden meer. Ver- der blijkt dat de bedie ning soms op onlogische plekken zit of zelfs ver borgen is. Zoals de knop van de cruisecontrol die volledig achter het stuur schuilt. Ook zijn letters en afbeeldingen op som mige knoppen lastig af leesbaar door een gebrek aan contrast. De standaard achttraps automaat past goed bij het comfortabele karak ter van de DS. De pittige 1,2 liter motor (testver- bruik 1 op 15,1) vertoont een prettig, soepel karak ter. Het onderstel biedt een fijne balans tussen comfort en wegligging. De besturing is direct en licht, maar gelukkig niet ongevoelig. Achterin slikt de Model S tussen de 745 en 1.645 liter, waar zijn kleinere broer tot 425 liter komt. Ook de zoge noemde 'frunk' (een samentrekking van 'front' en 'trunk', de voorste ba gageruimte) is met 150 liter zo'n 50 liter ruimer bij de S. Waar de Model 3 gadgetfans meer zal aanspreken met zijn minimalistische interieur, heb ben praktisch ingestelde mensen aan de Model S een betere keuze. m Rijden De Model 3 wordt terecht geroemd om zijn rijgedrag. Hij is zo'n 400 kilo lichter dan zijn grote broer en dat voel je aan z'n wendbaarheid en uit stekende bochtengedrag. Een Model S voelt logger en is in sommige Ne derlandse straatjes wel érg breed. Waar de S op instelbare en comforta bele luchtvering staat, schroeft Tesla 'conventionele' stalen veren onder de Model 3 die daarmee wat minder soe pel is en wat eerder tot hobbelen neigt. Voor sportieve rijders is de 3 het leukst, de S is de kilometervreter voor de lange baan. Voor onze vergelijking gaan we uit van de 'Long Range'-versies. Bij de Model 3 krijg je dan een accucapaci teit van 75 kilowattuur, goed voor een rijbereik van zo'n 560 kilometer. De S heeft een batterijenpakket van 100 kWh; sinds de update van begin 2019, waarbij de auto efficiëntere elektromotoren kreeg, redt hij onder ideale omstandigheden 610 kilome ter per lading. Bovendien is de S snel ler; vanuit stilstand haalt hij in 3,8 seconden de 100 kilometer per uur, de 3 doet daar 4,6 tellen over. Laden Maar wat als de accu's leeg zijn? Feit is dat alle Model 3's geschikt zijn voor het Combined Charging System (CCS) en dat je bij de Model S daar voor een adapter geleverd krijgt. Beide modellen kunnen theoretisch tot 200 kilowatt laden, maar bij het huidige snellaadnetwerk van Tesla halen ze maximaal 145 kW. Van die 'Superchargers' verschijnt binnen kort een derde versie die tot 250 kW laadt, terwijl de auto's qua hardware zijn voorbereid op nog hogere laad- snelheden. Ook de Model S dus, die in de basis veel ouder is maar met de laatste vernieuwingen (ook qua info tainment) verrassend up-to-date. Voor beide modellen geldt boven dien dat Tesla ze op afstand regelma tig bijwerkt via draadloze software- updates. In de praktijk zal de Model 3 pro centueel sneller vol zijn door het kleinere accupakket. Maar de nieuw ste Model S loopt qua laadsnelheid niet achter. Bovendien, en dat is op vallend, mag je van Tesla met een nieuwe Model S gratis gebruikmaken van de Superchargers (Tesla's eigen snelladers) terwijl Model 3-eigenaren moeten betalen. Dit doet het merk om de recent ingezakte verkopen van de S wat op te krikken; de meeste ko pers kiezen tegenwoordig voor de veel nieuwere 3. Prijzen Het succes van de Model 3 is eenvou dig te verklaren: de compactere Tesla is stukken voordeliger dan zijn grote broer. Als Long Range kost de Model 3 in Nederland minimaal 58.300 euro, terwijl de Model S Long Range be gint bij 87.800 euro. Wij zouden bo vendien de optionele 'Volledig Zelf- rijdende Besturing' aanvinken; dat kost 6.400 euro en laat je Tesla grote delen zelf rijden. Het brengt het ver schil tussen de beoogde Model S 94.200) en de Model 3 64.700) op bijna 30.000 euro. Voorheen had zo'n bedrag nauwe lijks effect op de kosten van een elek trische auto. Wanneer je slechts 4% van de nieuwwaarde bij je inkomen moet optellen (de fiscale bijtelling) is 30.000 euro ineens te overzien. Maar tegenwoordig gelden er andere re gels: die laagste bijtellingscategorie geldt nu alleen nog maar voor de eer ste 50.000 euro. Over elke euro daar boven betaal je de volle 22%. En dat drijft de kosten op: wie geen eigen bijdrage betaalt voor zijn leaseauto moet volgens onze berekening ruim twee keer zoveel betalen om in een Model S te rijden. Maandelijks komt de Model 3 neer op 436 bruto bijtel ling 226 netto), terwijl de rekening voor de Model S doortikt naar 977 bruto 506 netto) per maand. Nog steeds relatief weinig geld voor zo'n veelzijdige auto als de Model S, maar zijn compactere alternatief is een flink stuk voordeliger. CONCLUSIE Ooit was de Tesla Model S een ver nieuwende auto waarmee je jezelf lekker kon verwennen tegen - onder de streep - spectaculair lage kosten, met dank aan het bijtellingsvoordeel. Maar door de nieuwe belastingregels is de prijs voor dat moois flink geste gen en dat maakt de Model 3 aantrek kelijker. Nadeel van de 3 is echter dat hij vooral in gebruiksgemak, (onder stel-) comfort én luxe voorzieningen tekortschiet ten opzichte van de Mo del S. Voor velen zal het leasetarief doorslaggevend zijn, maar zodra je budget het toelaat, blijft de Model S de Tesla die wij zouden kiezen. vrijdag 6 september 2019 GO De DS 3 Crossback valt op met zijn design. Op de achterbank is het krap. fotos bart hoogveld Er zijn al veel com pacte SUV's, maar de DS 3 Crossback is één grote alles-is-anders- show. De exclusiviteit wordt duur betaald. Zeer origineel in design. Fraaie afwerking. Prima rijge drag. Rijke uitrusting. h Duur. Beperkte bagageruimte. Krappe zitruimte achterin. Onlogische bediening. Vorm gaat soms voor de functie bij de dure DS. Op de ach terbank laat hij steken vallen, de bagage ruimte valt tegen en de bediening is soms irritant. Maar hij on derscheidt zich in positieve zin met zijn design, afwerking en rijgedrag. —Niek Schenk Kijk op de site bij f J /auto voor extra testnotities of Model S?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19