AUTO
Hét dilemma van de leaserijder:
18
VRAAG ANTWOORD
Wie nog dit jaar een
elektrische auto wil leasen,
maakt bij Tesla de grootste
kans. Dat merk heeft namelijk
minder lange levertijden dan
andere autofabrikanten. Maar
Tesla maakt het de leaserijder
niet gemakkelijk met zijn al wat
verouderde Model S en de
veel nieuwere Model 3. Welke
is de beste?
Krijgt Toyota Aygo
dezelfde controle
als Peugeot 107?
Vervalt de garantie
bij het wisselen
van eigenaar?
Hoef je geen
richting meer
aan te geven?
Model S
oem het gerust een luxe
probleem: je mag dit jaar
nog een nieuwe leaseauto
uitzoeken, maar omdat je
een elektrische auto wilt,
valt de keuze tegen. Niet zozeer om
dat er te weinig modellen bestaan,
maar omdat de fabrikanten ze bijna
niet kunnen leveren. Afgezien van
voorraadmodellen zit er onder meer
op de Mercedes-Benz EQC, Audi e-
Tron en Kia e-Niro een flinke lever
tijd. En dan is er die o zo belangrijke
deadline van 1 januari. Vanaf die
datum wordt de bijtelling voor elek
trische auto's verdubbeld.
Tesla vormt een uitzondering als
het om de levertijden gaat. Hoewel
het Amerikaanse merk dit jaar een
recordaantal auto's afleverde dankzij
de compacte Model 3, kent het merk
nauwelijks levertijdproblemen.
Mede dankzij het overzichtelijke aan
bod (er valt niet zo veel te kiezen aan
opties en versies) heb je binnen twee
maanden een nieuwe Tesla. De Mo
del 3 en Model S komen dus al gauw
voor op de wensenlijst: maar wat
krijg je nou precies als je zo'n auto
De Model S is
in de basis
veel ouder,
maar met
de laatste
vernieuwingen
verrassend
up-to-date
leaset, en welke van de twee raden
wij aan?
Tijdloos
Om te beginnen stamt de Model S uit
2011 en 8 jaar is best oud voor een au
tomodel. Maar het design is zo tijd
loos, dat de S niet veel ouder lijkt dan
de Model 3 die pas sinds begin dit jaar
in Nederland verkrijgbaar is.
Hoewel ze behoorlijk op elkaar
lijken, is de Model S duidelijk groter.
De S is ruim 28 centimeter langer en
11,5 centimeter breder. Dat merk je
vooral aan de beenruimte en breedte
op schouderhoogte. Voor een com
pacte sedan is de Model 3 niet heel
krap (vergelijkbaar met een BMW 3-
Serie), maar de S biedt meer zitcom
fort. De optie voor twee extra stoelen
in de bagageruimte heeft Tesla ge
schrapt: voor zeven zitplaatsen moet
je uitwijken naar de Model X.
Ook qua bruikbaarheid en bagage
ruimte trekt de Model 3 aan het kort
ste eind. Ten eerste is de - standaard
elektrisch bediende - achterklep van
de S handiger omdat hij veel wijder
open gaat dan het sedanklepje van de
3, dat je handmatig moet bedienen.
Model 3
vrijdag 6 september 2019
GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl
De Peugeot 107, Citroën C1
en Toyota Aygo zijn tech
nisch vrijwel identiek en
worden in dezelfde fabriek
gebouwd. Maar Toyota heeft
van oudsher een betere re
putatie dan de Franse mer
ken. Worden in die fabriek
aparte kwaliteitscontroles
of materialen voor de Toyo
ta's toegepast, of krijg ik bij
aankoop van een Aygo ei
genlijk gewoon een 'Peu-Ci-
Toy' met het plaatje Toyota
erop? T.A. Bakker
In de betreffende fabriek in
Tsjechië is geen aparte
Toyota-kwaliteitscontroleur
aanwezig. De auto's onder
gaan allemaal dezelfde kwali
teitscontrole door hetzelfde
personeel. Echter, bij de con
trole wordt óók de stan
daardprocedure van Toyota
gevolgd. De gehele productie
krijgt dus dezelfde check, die
aan de eisen van Toyota en
ook aan die van Citroën en
Peugeot voldoet. Verder wor
den voor alle drie de auto's
dezelfde onderdelen ge
bruikt, dus de kwaliteit kan
eigenlijk niet verschillen.
Na 23 jaar in een Citroën ZX
te hebben gereden ben ik nu
op zoek naar een andere,
tweedehands auto. Ik over
weeg een Aziatische auto te
kopen en las laatst in uw
krant dat sommige merken
meer dan vijf jaar garantie
geven. Maar als die auto nu
van eigenaar verwisselt,
vervalt de garantie dan?
—José Massar
Nee, de garantie vervalt niet
bij verkoop van de auto. Hij is
verbonden aan de auto en
niet aan de eigenaar. Dat
maakt dergelijke auto's extra
gewild als occasion, want op
zo'n drie of vier jaar oude
occasion zit dus nog steeds
fabrieksgarantie.
Ik rijd jaarlijks zeer veel
kilometers op de Europese
snelwegen, vooral in Neder
land, Duitsland en Oosten
rijk. Daarbij valt mij steeds
vaker op dat automobilisten
geen richting aangeven bij
verandering van rijbaan
en/of invoegen. In 1979 heb
ik mijn rijbewijs gehaald,
destijds was richting aange
ven bij verandering van rij
baan verplicht. Is dat niet
meer zo? Het lijkt er op.
—Leen Hagestein
Nee hoor, die regel geldt nog
steeds. En niet alleen in Ne
derland, maar ook in andere
Europese landen. Met het
steeds drukker wordende
verkeer lijken automobilisten
ongeduldiger en brutaler te
worden. Waarschijnlijk ver
klaart dat het gedrag dat u
waarneemt.
Tesla Model 3
ROLAND TAMELING