AUTO Hét dilemma van de leaserijder: 18 VRAAG ANTWOORD Wie nog dit jaar een elektrische auto wil leasen, maakt bij Tesla de grootste kans. Dat merk heeft namelijk minder lange levertijden dan andere autofabrikanten. Maar Tesla maakt het de leaserijder niet gemakkelijk met zijn al wat verouderde Model S en de veel nieuwere Model 3. Welke is de beste? Krijgt Toyota Aygo dezelfde controle als Peugeot 107? Vervalt de garantie bij het wisselen van eigenaar? Hoef je geen richting meer aan te geven? Model S oem het gerust een luxe probleem: je mag dit jaar nog een nieuwe leaseauto uitzoeken, maar omdat je een elektrische auto wilt, valt de keuze tegen. Niet zozeer om dat er te weinig modellen bestaan, maar omdat de fabrikanten ze bijna niet kunnen leveren. Afgezien van voorraadmodellen zit er onder meer op de Mercedes-Benz EQC, Audi e- Tron en Kia e-Niro een flinke lever tijd. En dan is er die o zo belangrijke deadline van 1 januari. Vanaf die datum wordt de bijtelling voor elek trische auto's verdubbeld. Tesla vormt een uitzondering als het om de levertijden gaat. Hoewel het Amerikaanse merk dit jaar een recordaantal auto's afleverde dankzij de compacte Model 3, kent het merk nauwelijks levertijdproblemen. Mede dankzij het overzichtelijke aan bod (er valt niet zo veel te kiezen aan opties en versies) heb je binnen twee maanden een nieuwe Tesla. De Mo del 3 en Model S komen dus al gauw voor op de wensenlijst: maar wat krijg je nou precies als je zo'n auto De Model S is in de basis veel ouder, maar met de laatste vernieuwingen verrassend up-to-date leaset, en welke van de twee raden wij aan? Tijdloos Om te beginnen stamt de Model S uit 2011 en 8 jaar is best oud voor een au tomodel. Maar het design is zo tijd loos, dat de S niet veel ouder lijkt dan de Model 3 die pas sinds begin dit jaar in Nederland verkrijgbaar is. Hoewel ze behoorlijk op elkaar lijken, is de Model S duidelijk groter. De S is ruim 28 centimeter langer en 11,5 centimeter breder. Dat merk je vooral aan de beenruimte en breedte op schouderhoogte. Voor een com pacte sedan is de Model 3 niet heel krap (vergelijkbaar met een BMW 3- Serie), maar de S biedt meer zitcom fort. De optie voor twee extra stoelen in de bagageruimte heeft Tesla ge schrapt: voor zeven zitplaatsen moet je uitwijken naar de Model X. Ook qua bruikbaarheid en bagage ruimte trekt de Model 3 aan het kort ste eind. Ten eerste is de - standaard elektrisch bediende - achterklep van de S handiger omdat hij veel wijder open gaat dan het sedanklepje van de 3, dat je handmatig moet bedienen. Model 3 vrijdag 6 september 2019 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl De Peugeot 107, Citroën C1 en Toyota Aygo zijn tech nisch vrijwel identiek en worden in dezelfde fabriek gebouwd. Maar Toyota heeft van oudsher een betere re putatie dan de Franse mer ken. Worden in die fabriek aparte kwaliteitscontroles of materialen voor de Toyo ta's toegepast, of krijg ik bij aankoop van een Aygo ei genlijk gewoon een 'Peu-Ci- Toy' met het plaatje Toyota erop? T.A. Bakker In de betreffende fabriek in Tsjechië is geen aparte Toyota-kwaliteitscontroleur aanwezig. De auto's onder gaan allemaal dezelfde kwali teitscontrole door hetzelfde personeel. Echter, bij de con trole wordt óók de stan daardprocedure van Toyota gevolgd. De gehele productie krijgt dus dezelfde check, die aan de eisen van Toyota en ook aan die van Citroën en Peugeot voldoet. Verder wor den voor alle drie de auto's dezelfde onderdelen ge bruikt, dus de kwaliteit kan eigenlijk niet verschillen. Na 23 jaar in een Citroën ZX te hebben gereden ben ik nu op zoek naar een andere, tweedehands auto. Ik over weeg een Aziatische auto te kopen en las laatst in uw krant dat sommige merken meer dan vijf jaar garantie geven. Maar als die auto nu van eigenaar verwisselt, vervalt de garantie dan? —José Massar Nee, de garantie vervalt niet bij verkoop van de auto. Hij is verbonden aan de auto en niet aan de eigenaar. Dat maakt dergelijke auto's extra gewild als occasion, want op zo'n drie of vier jaar oude occasion zit dus nog steeds fabrieksgarantie. Ik rijd jaarlijks zeer veel kilometers op de Europese snelwegen, vooral in Neder land, Duitsland en Oosten rijk. Daarbij valt mij steeds vaker op dat automobilisten geen richting aangeven bij verandering van rijbaan en/of invoegen. In 1979 heb ik mijn rijbewijs gehaald, destijds was richting aange ven bij verandering van rij baan verplicht. Is dat niet meer zo? Het lijkt er op. —Leen Hagestein Nee hoor, die regel geldt nog steeds. En niet alleen in Ne derland, maar ook in andere Europese landen. Met het steeds drukker wordende verkeer lijken automobilisten ongeduldiger en brutaler te worden. Waarschijnlijk ver klaart dat het gedrag dat u waarneemt. Tesla Model 3 ROLAND TAMELING

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 18