Grote en kleine baersen 8 ZEELAND GROENTEBOER NIEUWE KAR IS UITKLAPBAAR Op de markt van Goes staat sinds kort een opvallende verschijning. De groentekraam van Peter van Vliet meet bij aankomst slechts 2 bij 5 meter. Maar uitgevouwen en -geschoven neemt hij opeens 14 bij 6 meter in beslag. ■EM Ik ben eigenlijk op het idee gekomen tijdens een vakan tie in Spanje'', vertelt Peter van Vliet. ,,Ik ben al 32 jaar marktkoopman en als ik op vakantie ben bezoek ik altijd bui tenlandse markten. Want mis schien doe ik het al best vrij goed, er zijn vast collega's die het nog beter doen. Daar probeer ik wat van te leren.'' In Spanje zag Van Vliet dus de kraam van zijn dromen. ,,Ik zei te gen mijn vrouw Jessica: 'dat vind ik wel wat.' Drie jaar geleden ben ik toen met Marco Nieuwenhuize van Multiteqs gaan praten over een nieuwe kraam. Marco is een verschrikkelijk handige kerel die alles kan maken. Ik heb gezegd 'dit en dat wil ik' en hij is het voor mij gaan maken.'' Van een collega werd een oude kraam gekocht die Nieuwenhuize helemaal heeft gestript en ver bouwd. Zo ongeveer alleen het on derstel is nog hetzelfde. Bovenop bouwde Nieuwenhuize een tent die volautomatisch uitvouwt. ,,In dertig seconden'', aldus de bou wer. Daarna worden er aan de zij kanten allerlei stangen uitgescho ven waar weer platen op komen. Vervolgens draaien drie weeg schalen met kassa's aan zwenkar- men naar buiten. Die weegschalen vond Van Vliet overigens ook in Spanje. ,,Die heb ik dan weer in Valencia gezien. Ze zijn echt heel handig. Want nu hoeven mijn medewerkers niet meer met die zware weegschalen te sjouwen." Van Vliet heeft bewust gekozen voor deze opzet. ,,Veel groenteboe- ren op de markt gaan juist over op zelfbediening, maar dat wilde ik niet. Ik wil het contact met de klant behouden. En dat geldt ook voor mijn twee dochters en mijn schoonzoon die in het bedrijf zit ten. Zij vinden dat contact ook heel belangrijk." De nieuwe kraam is van alle ge makken voorzien. Er zit een mover (afstandbediening die ook bij cara vans wordt gebruikt, red.) op, bin nenin zit een koffiezetapparaat, een radio, een wifi-verbinding en camera's voor de beveiliging. Van Vliet: ,,Die kan ik ook gebruiken om thuis op mijn telefoon te kij ken of het druk is aan de kraam. Dan weet ik of ik snel naar de markt moet.'' Nieuwenhuize deed zo'n ander halfjaar over de ombouw. Dat was een hele uitdaging. ,,Want je hebt geen enkel voorbeeld. Ik had het wensenlijstje van Peter en we Ik wil het contact met de klant behouden moesten koste wat kost onder de 3500 kilo blijven. Dat is goed ge lukt. Er zit zelfs een noodstroom- voorziening op waarmee we twee uur zonder stroom kunnen en de accu's zijn uiteraard oplaadbaar. We denken nu nog na over zonne panelen.'' ,,Marco is een soort Willie Wor tel'', zegt Jessica van Vliet. ,,Wat hij allemaal niet kan maken." Echtge noot Peter vult aan: ,,Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt." Van Vliet is dan ook zeer tevreden met het resultaat. ,,Ik ben er zielsgelukkig mee. Want je moet begrijpen dat de markt ons leven is. Wij staan zes dagen per week op de markt. In Goes, Middelburg, Ridderkerk en Berkel en Rodenrijs. Maar we zijn de enige groenteboer in Nederland die dit heeft. Het is een uniek stukje werk. Het was een oude kar en nu is hij hypermodern.'' SPOREN IN DE DELTA In 1438 raakten Zeeland en Holland in een kaperoorlog verwikkeld met zes Noord- Duitse, 'Wendische' steden onder leiding van Lübeck. Oor zaak: onze economische expansie in het Oostzeegebied en een be lemmerde doorvaart door de Sont. Er waren dus nieuwe schepen no dig en de Raad van Holland en Zeeland vaardigde zijn eerste vlootprogramma uit. Er moesten 79 baardzen of baerdzen worden gebouwd. Dit scheepstype kon zo wel worden gezeild als geroeid. Dat laatste was gunstig voor snelle landingsacties. Daarom sprak men ook wel van roeibaerse. Er waren ook grote baardzen, die drie mas ten voerden. Oorlogsschepen als zodanig be stonden eigenlijk nog niet. Hierin kwam nu, althans op organisato risch vlak, een kentering. In Zeeuwse en Hollandse steden werd koortsachtig geklopt en ge hamerd aan de wendbare baard- zen. In het huidige Zeeland moes ten Zierikzee, Westenschouwen, Brouwershaven, Kortgene, Rei- merswaal, Goes, Tholen, Poort vliet, Sint-Maartensdijk, Middel burg en Vlissingen elk één baardze bouwen en Veere zelfs twee. Zierikzee en Middelburg kre gen specifiek de opdracht om grote baardzen te maken. Histo ricus Ad van der Zee meent in De Wendische Oorlog (2018) dat dit op ontwikkelde scheepsbouw kan duiden. Ook kon men zich in de Zeeuwse wate ren misschien grotere diepgang permitteren. Dat is maar de vraag. De Zeeuwen maakten ook later, in de strijd tegen Spanje, immers juist graag gebruik van kleinere schepen en platbodems. Dit van wege de aard van de delta met zijn vele ondiepten, 'verschuivende' geulen en zandbanken. Zeeuwen konden in elk geval goed met hun baardzen overweg. Tegen het eind van de oorlog, in 1441, kaapten vijftien baardzen onder Hendrik van Borssele op de Elbe bij Hamburg een aanzienlijk aantal koopvaarders. Vervolgens herhaalden ze dit staaltje op de Wezer bij Bremen. Middelburg liet in 1477 nog eens twee baard- zen bouwen. Allereerst voor de fensieve doeleinden, maar óók om het nieuwe vorstenpaar Maximili- aan van Oostenrijk en Maria van Bourgondië 'cierlijke', dus in stijl, 'te ontfangen ende in te halen'. Zierikzee hield beide varianten van de baerse in ere. Aan het Ha venplein staat het pand de Groote Roybaersse uit 1601-1605 (nu het adres van een bekende boekhan del). En aan de achterzijde daar van, aan de Sint Domusstraat, stond de Cleene Roybaersse (1600-1602). Maar tot op heden twisten maritiem-historische spe cialisten over de juiste details van het intrigerende scheepstype van de baerse, roeibaar of niet. woensdag 24 april 2019 GO Peter heeft de kraam van zijn dromen Willem Adriaansens Goes Peter van Vliet bij zijn marktkraam. I-OIO'S JOHAN VAN DER HEIJDEN En zo ziet de kraam eruit als hij volledig is uitgevouwen en - geschoven. -Peter van Vliet, groenteboer Kijk op de site bij /video De groenteboer komt met een uitvouwkraam Dit is de eerste aflevering van een tweewekelijkse rubriek over Zeeuwse vondsten, historische sporen en verhalen Jan J.B. Kuipers bardiïc M Een baardze lijdt schip breuk. Tekening uit ca. 1480.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 40