Niet iedereen blij met verbod Stints
3
1
bsIuh
van drugsafval is op. Eigenaren kre
gen maximaal de helft van de kos
ten vergoed.
com
pleet beeld
van alles wat
drugscriminelen
in Zeeland dumpen.
Het waterschap heeft wel gemerkt
dat het opruimen van het ge
dumpte afval veel geld kost. Bedra
gen van 20.000 euro per ruiming
zijn volgens de woordvoerster geen
uitzondering.
Krijgsman zegt dat de kosten
sterk
uiteen
kunnen lo
pen. Het opla
den van enkele goed
afgesloten vaten hoeft nog niet zo
duur te zijn, maar als sprake is van
een grote hoeveelheid lekkende
tonnen lopen de kosten snel op.
Niet alleen het afval moet veilig
worden opgeruimd en afgevoerd.
Ook de met zuren en oplosmidde
len doordrenkte grond moet wor
den gesaneerd.
De kosten komen voor rekening
van de eigenaar van het perceel
waar het afval gevonden is. Tenzij
de eigenaar het op de daders kan
verhalen, maar dat lukt in de prak
tijk nooit. Criminelen laten immers
geen visitekaartje achter. Is het voor
een overheidsorganisatie als het
waterschap of de gemeente al ver
velend op te moeten draaien voor
de kosten, voor een particulier kan
het vinden van drugsafval op zijn
terrein uitdraaien op een financiële
ramp. De pot van één miljoen euro,
die het Rijk voor dit jaar beschik
baar had gesteld voor het opruimen
Doodshoofden
Afval van drugslaboratoria bevat
vooral zuren en oplosmiddelen.
Wie drugsafval op zijn terrein
vindt is verplicht de politie te bel
len. „Doe dat ook", drukt Krijgs
man de mensen op het hart. „Blijf
ervan af, hou afstand. Kom niet aan
die vaten want het is echt gevaarlijk
spul. De vindplaats zetten we niet
voor niets af met linten met doods
hoofden erop. Blijf daar achter!"
Sommige mensen onderschatten
het risico van het inademen van de
dampen of het aanraken van dat af
val, is Krijgsmans ervaring. „Een
hond brandt zijn voetzolen als hij
in een bos loopt waar lekkende va
ten met drugsafval liggen."
Volgens de politie is gedumpt
drugsafval goed te herkennen:
„Vaak ligt het afval in vaten of jer
rycans langs de weg, in het bos of in
het open veld. Het zijn meestal
kunststof of metalen vaten, zoals
plastic drums, jerrycans en soms
ook gasflessen. Soms ligt het afval
in een uitgebrande auto en is het
nog gevaarlijker. Het chemisch af
val is afkomstig van illegale drugs
laboratoria. Het kan zeer brandbaar,
sterk bijtend of giftig zijn."
Kinderopvang De Tivoli in Hulst
staakte het gebruik van de stint di
rect na de tragedie in Oss. Bijna
twee weken geleden kwam in de
Brabantse stad een Stint op een
spoorwegovergang onder een trein
terecht, waardoor vier kinderen om
het leven kwamen. Een vijfde kind
en de medewerkster van de kinder
opvang die het voertuig bestuurde,
raakten zwaargewond.
„We zijn direct na het ongeval in
Oss met het gebruik van de Stint
gestopt", zegt Christien d'Hondt,
locatiemanager van De Tivoli. De
kinderopvang wachtte niet op een
eventueel verbod van de bakfiets.
„Het gaat uiteindelijk om veilig ver
voer van kinderen en als daar enige
twijfel over is, moet je direct stop
pen." De elektrische bakfiets was
slechts enkele maanden in gebruik
bij De Tivoli. „We waren al direct
aan de Stint gehecht", zegt
d'Hondt. „Iedereen was er enthou-
Na een ongeluk met
een Honda verbied je
toch ook niet alle
Honda's
siast over. Maar hoe leuk het ook is,
veiligheid is veel belangrijker. Ik
hoop dat er snel duidelijkheid komt
over de oorzaak van het ongeval."
In Hulst gaan ze nu op de oude voet
verder. „We vervoeren de kinderen
nu net als voorheen. Met de auto, in
een met de hand getrokken bolder
kar voor de kleinsten of gewoon te
voet." Ook Juultje in Kapelle is di
rect na het ongeval in Oss gestopt
met het gebruik van de stint. Daar
wordt nu een busje ingezet voor het
vervoer van de kinderen.
Suzanne den Braber van Kinderop
vang Stap voor Stap in Sint-Anna-
land is niet blij met het besluit om
de Stint te verbieden. Sinds 2013 ge
bruiken ze het vervoersmiddel om
dagelijks tien kinderen van de ba
sisscholen naar de bso te vervoeren.
Dat doen ze nu met auto's of te voet
als het mooi weer is. „Ik hoorde
maandagavond van een ouder dat
het verbod er was. Maar officieel
hebben we niets gehoord. De com
municatie is superslecht."
Overtrokken
Den Braber vindt de maatregel
overtrokken. En heeft er slecht van
geslapen, zegt ze. „Voor ons is het
een uitkomst. Het ongeval is ver
schrikkelijk geweest, maar dit is een
overtrokken maatregel. Als er een
auto-ongeluk gebeurt met een
Honda ga je ook niet alle Honda's
verbieden. Er is nooit wat gebeurd
met onze Stint."
woensdag 3 oktober 2018
in trek als stortplaats
Fvia! i
Kinderopvangcentra in Zeeland
die tot voor kort een stint ge
bruikten, vervoeren de kinderen
nu weer zoals ze dat voorheen
ook deden. De elektrische bol
derkar is voorlopig in de ban ge
daan: over het algemeen ge
beurde dat al direct na het nood
lottige ongeval in Oss op 20
september.
Arjen Nijmeijer
Vlissingen
-Suzanne den Braber,
Stap voor Stap Sint-Annaland