0 javrj Versnelde opleiding truckers moet lege schappen voorkomen Vandaag bij uw krant: Walcheren H Sr""»» Wzl «in Ajax neemt de eerste horde Het stralende zomerweer zorgt voor topdrukte aan de Zeeuwse kust. Campings en vakantieparken zitten tjokvol. Wie nog op het laatste moment een kampeerplek of vakantiehuisje wil, moet goed zoeken of veel geld neertellen. »zeeland2 VERN, de brancheorganisatie in het wegtransport voor het midden- en kleinbedrijf, slaat alarm bij mi nister Cora van Nieuwenhuizen (Verkeer, VVD). „Als er niet snel wat gebeurt, valt de economie stil", voorziet voorzitter Klaas de Waardt. Eind vorig jaar was er al een te kort van 7000 beroepschauffeurs. Dat gat wordt nog groter als dit jaar ook nog eens 8800 truckers met pensioen gaan. Bovendien dreigen oudere bestuurders af te haken, omdat ze verplicht worden een dure nascholing te volgen. „We moeten voorkomen dat vrachtwagens komen stil te staan, doordat er geen gekwalificeerd per soneel is", zegt manager instroom Gabby Delhaas van sectorinstituut Transport en Logistiek (STL), dat is opgezet door werkgeversorganisa- Als er niet snel wat gebeurt, valt de economie stil tie TLN en de vakbonden. Het insti tuut speelt op het probleem in door versneld chauffeurs op te leiden. „In de eerste helft van dit jaar 1500 en in het tweede deel van dit jaar weer zo veel." Ook in het werven van belangstellenden wordt extra energie gestoken. Veel oudere bestuurders kunnen binnenboord worden gehouden als ze niet verplicht op nascholing moeten, meent De Waardt. „Ou dere bestuurders kregen bij verlen ging van hun rijbewijs altijd code 95 bijgeschreven, als bewij s van na scholing. Maar dat mag niet meer van de Europese Unie. Daarom heeft de minister vorige week aan de Tweede Kamer laten weten dat de chauffeurs alsnog terug de schoolbanken in moeten." De meesten bedanken echter, vanwege de hoge kosten. De Waardt heeft minister Van Nieuwenhuizen een plan gestuurd dat ertoe moet leiden dat 11.000 ge pensioneerde truckers weer aan het werk gaan. „Maar dan wil ik wel dat de minister en wij de kosten van de nascholing delen." Het tekort aan vrachtwagen chauffeurs is een duidelijke trend breuk. Enkele jaren geleden was er nog een overschot aan chauffeurs. Dat kwam door de economische crisis, er was weinig werk, stelt werkgeverswoordvoerder Quinten Snijders van TLN. „Maar nu is de economie opgebloeid. Er komen steeds meer opdrachten." yiW Nieuwsmedia OBl^^TiMgelicht °®"amyparkvo, KelMolher-sFf^, Bevoorrading in gevaar Veel winkels, tankstations en bedrijven in Nederland dreigen binnen twee jaar niet meer be voorraad te kunnen worden. De oorzaak is het snel groeiende tekort aan vrachtwagenchauf feurs. Theo Teitsma Barendrecht -Klaas de Waardt (VERN) »P13 donderdag 2 augustus 2018 30°C Tropische temperaturen pzc.nl Ook voor het laatste <n> regionale nieuws Jaargang 260 De PZC is onderdeel van: Prijs €2,35 Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 7 11688 5 5 5 530

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 1