0
javrj
Versnelde opleiding truckers moet lege schappen voorkomen
Vandaag bij uw
krant:
Walcheren
H Sr""»»
Wzl
«in
Ajax neemt
de eerste
horde
Het
stralende
zomerweer zorgt voor
topdrukte aan de Zeeuwse kust.
Campings en vakantieparken zitten tjokvol. Wie nog op het laatste moment een kampeerplek of
vakantiehuisje wil, moet goed zoeken of veel geld neertellen. »zeeland2
VERN, de brancheorganisatie in
het wegtransport voor het midden-
en kleinbedrijf, slaat alarm bij mi
nister Cora van Nieuwenhuizen
(Verkeer, VVD). „Als er niet snel
wat gebeurt, valt de economie stil",
voorziet voorzitter Klaas de
Waardt.
Eind vorig jaar was er al een te
kort van 7000 beroepschauffeurs.
Dat gat wordt nog groter als dit jaar
ook nog eens 8800 truckers met
pensioen gaan. Bovendien dreigen
oudere bestuurders af te haken,
omdat ze verplicht worden een
dure nascholing te volgen.
„We moeten voorkomen dat
vrachtwagens komen stil te staan,
doordat er geen gekwalificeerd per
soneel is", zegt manager instroom
Gabby Delhaas van sectorinstituut
Transport en Logistiek (STL), dat is
opgezet door werkgeversorganisa-
Als er niet snel wat
gebeurt, valt de
economie stil
tie TLN en de vakbonden. Het insti
tuut speelt op het probleem in door
versneld chauffeurs op te leiden.
„In de eerste helft van dit jaar 1500
en in het tweede deel van dit jaar
weer zo veel." Ook in het werven
van belangstellenden wordt extra
energie gestoken.
Veel oudere bestuurders kunnen
binnenboord worden gehouden als
ze niet verplicht op nascholing
moeten, meent De Waardt. „Ou
dere bestuurders kregen bij verlen
ging van hun rijbewijs altijd code
95 bijgeschreven, als bewij s van na
scholing. Maar dat mag niet meer
van de Europese Unie. Daarom
heeft de minister vorige week aan
de Tweede Kamer laten weten dat
de chauffeurs alsnog terug de
schoolbanken in moeten." De
meesten bedanken echter, vanwege
de hoge kosten.
De Waardt heeft minister Van
Nieuwenhuizen een plan gestuurd
dat ertoe moet leiden dat 11.000 ge
pensioneerde truckers weer aan het
werk gaan. „Maar dan wil ik wel dat
de minister en wij de kosten van de
nascholing delen."
Het tekort aan vrachtwagen
chauffeurs is een duidelijke trend
breuk. Enkele jaren geleden was er
nog een overschot aan chauffeurs.
Dat kwam door de economische
crisis, er was weinig werk, stelt
werkgeverswoordvoerder Quinten
Snijders van TLN. „Maar nu is de
economie opgebloeid. Er komen
steeds meer opdrachten."
yiW
Nieuwsmedia
OBl^^TiMgelicht
°®"amyparkvo,
KelMolher-sFf^,
Bevoorrading in gevaar
Veel winkels, tankstations en
bedrijven in Nederland dreigen
binnen twee jaar niet meer be
voorraad te kunnen worden. De
oorzaak is het snel groeiende
tekort aan vrachtwagenchauf
feurs.
Theo Teitsma
Barendrecht
-Klaas de Waardt (VERN)
»P13
donderdag 2 augustus 2018
30°C
Tropische
temperaturen
pzc.nl
Ook voor het laatste
<n> regionale nieuws
Jaargang 260
De PZC is onderdeel van:
Prijs €2,35
Geen krant ontvangen?
Bel 088-0561510
7 11688
5 5 5 530