HUNG^RORING
I
Perfecte wingman Bottas helpt Hamilton
li
11
in Hongarije, motorfabrikant Renault krijgt de volle laag
Hogenkamp
wint in Praag
Primeur Tallon
Griekspoor
Wild verslaat
Vos in Londen
Vloon niet naar
EK atletiek
een schijtzooi", zo concludeerde
Verstappen zijn situatie bondig
voor de Ziggo-camera.
Na negen races was het wat zeges
betreft nog eerlijk verdeeld tussen
de drie topteams. Daarna schakel
den Ferrari en Mercedes een tandje
bij en bood Renault Red Buil niets
extra's.
Dus sukkelden Verstappen en
Ricciardo er de laatste races qua
vermogen weer achteraan, zoals be
gin vorig seizoen. Wie gelooft dat
dit beeld in de laatste negen races
van 2018 nog spectaculair gaat ver
anderen, met een al beklonken
scheiding van Renault, is wellicht
toch wat naïef.
Natuurlijk brieste teambaas
Christian Horner op de Hungaro-
ring dat zijn team meer kwaliteit
mag verwachten voor de miljoenen
die ze nog altijd overmaken naar
Frankrijk. Maar was die kwaliteit
niet al precies de reden waarom hij
een maand geleden de definitieve
scheiding van Renault aankon
digde, na een jarenlang huwelijk
dat meer en meer barsten ver
toonde?
Fabrieksteam
In die zin toonde zijn jongste cou
reur meer realiteitszin. „Dat we
stoppen met Renault gaat natuur
lijk niet in ons voordeel werken, de
rest van dit seizoen", concludeerde
Verstappen eerder tijdens het race-
weekeinde in Hongarije al.
„Nieuwe onderdelen gaan na
tuurlijk eerst naar het fabrieksteam.
Waar bij Mercedes en Ferrari al het
nieuwe er meteen op zit, lopen wij
nu altijd één of twee races achter.
Maar goed, dat wisten we, met die
overstap. Dus dat heb je helaas maar
te accepteren. Volgend jaar wordt
het allemaal anders."
Beter of slechter? De tijd zal het le
ren, als Red Buil in 2019 de krachten
bundelt met het Japanse Honda.
Logisch dat Verstappen daar alvast
naar hunkert, maar hij moet nog
wel even door met die motor
waarin hij weinig vertrouwen meer
heeft. Dit seizoen telt, na drie vrije
weken, nog negen races.
Uitvalbeurt
Eind augustus wacht alweer Spa-
Francorchamps, waar hij door die
uitvalbeurt in Hongarije waar
schijnlijk meteen tegen een grid-
straf ('zou zomaar kunnen, ja') aan
loopt voor het wisselen van motor
onderdelen. Daarna wacht Monza,
een puur vermogenscircuit waar
Red Buil in deze huidige staat ei
genlijk helemaal niets te zoeken
heeft.
Kansen
Natuurlijk komen er nog kansen. In
Singapore. En ook Mexico en Japan,
waar met iets minder vermogen
echt nog wel wat mogelijk is. Maar
ook dan moet die afgeschreven Re-
nault-motor wel tot de geblokte
vlag heel blijven. „Tja. Het is maar
wat je aangeleverd krijgt door Re
nault, hè", besloot Verstappen op
zijn wandeling terug door de pad-
dock. „Gelukkig duurt dit nog maar
een halfjaar."
De Britse wereldkampioen begon
van pole en bleef vooraan. Vettel
leek het met een andere banden
strategie nog spannend te kunnen
maken in het slot, maar verspeelde
iets te veel tijd bij een pitstop, be
landde zo achter Mercedes-Fin
Valtteri Bottas en kwam daar lang
niet voorbij. Pas in het slot, toen
het al te laat was.
Niet Hamilton, maar Bottas was
na afloop de meest besproken Mer-
cedes-coureur, omdat hij verbolgen
was over een opmerking van team
baas Toto Wolff.
Die noemde hem vanwege het
lange ophouden van Vettel de 'per
fecte wingman'. De ideale tweede
man dus. Een buffer voor Hamil
ton, meer is hij niet, zo werd hem
na anderhalf seizoen Mercedes dan
eindelijk eens duidelijk gemaakt.
„Om te beginnen, dat woord wing
man doet pijn", zo vertelde Bottas,
die nog zijn voorvleugel bescha
digde toen Vettel passeerde en
slechts vijfde werd, op de Britse te
levisie. „Daarnaast zie ik weinig po
sitieve zaken in deze race. Ik wilde
een beter resultaat."
maandag 30 juli 2018
GO
HUNGARORING Vraag een insi
der naar de beste auto van het
moment en iedereen roept Fer
rari. Maar net als in Hockenheim
won Lewis Hamilton in zijn Mer
cedes ook op de Hungaroring en
nu zelfs zonder dat Sebastian
Vettel zijn Ferrari parkeerde in
de muur.
Valtteri Bot
tas (staand)
feliciteert
Lewis Hamil
ton met zijn
zege in Honga
rije, maar de
Fin is verre van
blij. Hij werd
'wingman' ge
noemd.
TENNIS Richèl Hogenkamp
(26) heeft voor het eerst
dit jaar een toernooi ge
wonnen in het ITF-circuit.
De Nederlandse tennisster
versloeg gisteren in de fi
nale in Praag de Italiaanse
Martina di Giuseppe met 6-
4 6-2. Het is voor de 26-ja-
rige Hogenkamp haar der
tiende titel op de interna
tionale tennistour. De vo
rige twaalf zeges behaalde
ze bij kleinere toernooien.
TENNIS Tallon Griekspoor
(foto) heeft voor het eerst
in zijn tenniscarrière een
toernooi in het challenger-
circuit gewonnen. De 22-ja-
rige geboren Haarlemmer
deed dat in het Finse Tam-
pere. Griekspoor was in de
finale te sterk voor de als
derde geplaatste Argentijn
Juan Ignacio Londero: 6-3
2-6 6-3. Griekspoor treedt
in de voetsporen van zijn
vijf jaar oudere broer Scott,
die vorige maand in Blois
voor het eerst een challen-
ger op zijn naam schreef.
WIELRENNEN Kirsten Wild
heeft de derde editie van
de WorldTour-wedstrijd
Ride London gewonnen.
De 35-jarige wielrenster
bleef in een sprint Mari-
anne Vos (31) net voor. De
Italiaanse Elisa Balsamo
moest genoegen nemen
met de derde plaats. Wild
won twee jaar geleden ook
de eerste editie van de
race door het centrum van
Londen. Vorig jaar sprintte
de Amerikaanse Coryn Ri-
vera naar de winst.
ATLETIEK Menno Vloon
heeft zich afgemeld voor
de EK atletiek, die 6 augus
tus beginnen in Berlijn. De
Nederlands recordhouder
polsstokhoogspringen
kampt met een rugbles
sure. Die liep hij twee
weken geleden op bij een
val in een wedstrijd,
meldde hij via Instagram.
Hij kondigde aan zich al te
gaan richten op het indoor-
seizoen.