HUNG^RORING I Perfecte wingman Bottas helpt Hamilton li 11 in Hongarije, motorfabrikant Renault krijgt de volle laag Hogenkamp wint in Praag Primeur Tallon Griekspoor Wild verslaat Vos in Londen Vloon niet naar EK atletiek een schijtzooi", zo concludeerde Verstappen zijn situatie bondig voor de Ziggo-camera. Na negen races was het wat zeges betreft nog eerlijk verdeeld tussen de drie topteams. Daarna schakel den Ferrari en Mercedes een tandje bij en bood Renault Red Buil niets extra's. Dus sukkelden Verstappen en Ricciardo er de laatste races qua vermogen weer achteraan, zoals be gin vorig seizoen. Wie gelooft dat dit beeld in de laatste negen races van 2018 nog spectaculair gaat ver anderen, met een al beklonken scheiding van Renault, is wellicht toch wat naïef. Natuurlijk brieste teambaas Christian Horner op de Hungaro- ring dat zijn team meer kwaliteit mag verwachten voor de miljoenen die ze nog altijd overmaken naar Frankrijk. Maar was die kwaliteit niet al precies de reden waarom hij een maand geleden de definitieve scheiding van Renault aankon digde, na een jarenlang huwelijk dat meer en meer barsten ver toonde? Fabrieksteam In die zin toonde zijn jongste cou reur meer realiteitszin. „Dat we stoppen met Renault gaat natuur lijk niet in ons voordeel werken, de rest van dit seizoen", concludeerde Verstappen eerder tijdens het race- weekeinde in Hongarije al. „Nieuwe onderdelen gaan na tuurlijk eerst naar het fabrieksteam. Waar bij Mercedes en Ferrari al het nieuwe er meteen op zit, lopen wij nu altijd één of twee races achter. Maar goed, dat wisten we, met die overstap. Dus dat heb je helaas maar te accepteren. Volgend jaar wordt het allemaal anders." Beter of slechter? De tijd zal het le ren, als Red Buil in 2019 de krachten bundelt met het Japanse Honda. Logisch dat Verstappen daar alvast naar hunkert, maar hij moet nog wel even door met die motor waarin hij weinig vertrouwen meer heeft. Dit seizoen telt, na drie vrije weken, nog negen races. Uitvalbeurt Eind augustus wacht alweer Spa- Francorchamps, waar hij door die uitvalbeurt in Hongarije waar schijnlijk meteen tegen een grid- straf ('zou zomaar kunnen, ja') aan loopt voor het wisselen van motor onderdelen. Daarna wacht Monza, een puur vermogenscircuit waar Red Buil in deze huidige staat ei genlijk helemaal niets te zoeken heeft. Kansen Natuurlijk komen er nog kansen. In Singapore. En ook Mexico en Japan, waar met iets minder vermogen echt nog wel wat mogelijk is. Maar ook dan moet die afgeschreven Re- nault-motor wel tot de geblokte vlag heel blijven. „Tja. Het is maar wat je aangeleverd krijgt door Re nault, hè", besloot Verstappen op zijn wandeling terug door de pad- dock. „Gelukkig duurt dit nog maar een halfjaar." De Britse wereldkampioen begon van pole en bleef vooraan. Vettel leek het met een andere banden strategie nog spannend te kunnen maken in het slot, maar verspeelde iets te veel tijd bij een pitstop, be landde zo achter Mercedes-Fin Valtteri Bottas en kwam daar lang niet voorbij. Pas in het slot, toen het al te laat was. Niet Hamilton, maar Bottas was na afloop de meest besproken Mer- cedes-coureur, omdat hij verbolgen was over een opmerking van team baas Toto Wolff. Die noemde hem vanwege het lange ophouden van Vettel de 'per fecte wingman'. De ideale tweede man dus. Een buffer voor Hamil ton, meer is hij niet, zo werd hem na anderhalf seizoen Mercedes dan eindelijk eens duidelijk gemaakt. „Om te beginnen, dat woord wing man doet pijn", zo vertelde Bottas, die nog zijn voorvleugel bescha digde toen Vettel passeerde en slechts vijfde werd, op de Britse te levisie. „Daarnaast zie ik weinig po sitieve zaken in deze race. Ik wilde een beter resultaat." maandag 30 juli 2018 GO HUNGARORING Vraag een insi der naar de beste auto van het moment en iedereen roept Fer rari. Maar net als in Hockenheim won Lewis Hamilton in zijn Mer cedes ook op de Hungaroring en nu zelfs zonder dat Sebastian Vettel zijn Ferrari parkeerde in de muur. Valtteri Bot tas (staand) feliciteert Lewis Hamil ton met zijn zege in Honga rije, maar de Fin is verre van blij. Hij werd 'wingman' ge noemd. TENNIS Richèl Hogenkamp (26) heeft voor het eerst dit jaar een toernooi ge wonnen in het ITF-circuit. De Nederlandse tennisster versloeg gisteren in de fi nale in Praag de Italiaanse Martina di Giuseppe met 6- 4 6-2. Het is voor de 26-ja- rige Hogenkamp haar der tiende titel op de interna tionale tennistour. De vo rige twaalf zeges behaalde ze bij kleinere toernooien. TENNIS Tallon Griekspoor (foto) heeft voor het eerst in zijn tenniscarrière een toernooi in het challenger- circuit gewonnen. De 22-ja- rige geboren Haarlemmer deed dat in het Finse Tam- pere. Griekspoor was in de finale te sterk voor de als derde geplaatste Argentijn Juan Ignacio Londero: 6-3 2-6 6-3. Griekspoor treedt in de voetsporen van zijn vijf jaar oudere broer Scott, die vorige maand in Blois voor het eerst een challen- ger op zijn naam schreef. WIELRENNEN Kirsten Wild heeft de derde editie van de WorldTour-wedstrijd Ride London gewonnen. De 35-jarige wielrenster bleef in een sprint Mari- anne Vos (31) net voor. De Italiaanse Elisa Balsamo moest genoegen nemen met de derde plaats. Wild won twee jaar geleden ook de eerste editie van de race door het centrum van Londen. Vorig jaar sprintte de Amerikaanse Coryn Ri- vera naar de winst. ATLETIEK Menno Vloon heeft zich afgemeld voor de EK atletiek, die 6 augus tus beginnen in Berlijn. De Nederlands recordhouder polsstokhoogspringen kampt met een rugbles sure. Die liep hij twee weken geleden op bij een val in een wedstrijd, meldde hij via Instagram. Hij kondigde aan zich al te gaan richten op het indoor- seizoen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 39