Weg met die onzin-job!
Scholier krijgt meer ruimte om eigen leerroute uit te stippelen
Hans Everse is cateraar voor zorginstellingen.
Hij wil ouderen en patiënten gezond, vers bereid voedsel voorzetten.
Maar hij stuit op weerstand bij de instellingen die het eten afnemen.
„Ik moet me verantwoorden omdat ik vers en lokaal wil koken
en niet in poeders roeren." zeeland2
Onderscheiding
apachepiloot
Roy de Ruiter
Hoogleraar: Een groot deel van de
banen voegt niets toe pie
De dagen met acht lesuren van vijf
tig minuten zijn op een groeiend
aantal scholen verleden tijd. Dat
blijkt uit een representatieve en
quête die Leerling 2020, een project
van sectororganisatie VO-raad,
heeft laten doen. Scholen experi
menteren met uiteenlopende les
roosters; lesuren van zestig minu
ten, keuzewerkuren waarin de
scholieren zelf mogen kiezen naar
welke docent ze gaan, huiswerk
uren, blokuren van tachtig minu
ten en weken met vier lesdagen en
één dag projectonderwijs.
De scholen proberen meer
ruimte te krijgen voor leerlingen
om een eigen leerroute te kunnen
uitstippelen. Sinds het ministerie
van Onderwijs in 2015 minder strak
het aantal lesuren per leerlingen
telt, zoeken de scholen naar nieuwe
lesweken. Met het vijftigminuten-
rooster zitten de scholieren te veel
in een vaste mal. Daar willen mid
delbare scholen vanaf. Het Fioretti
College in Lisse gaat vanaf volgend
schooljaar met een groep havisten
de lesstof in vier dagen doorlopen.
Dat geeft ze de ruimte om op de
vijfde dag ander onderwijs te krij-
Het is veel rustiger
en leraren
kunnen dieper
op de stof ingaan
gen; twintig/tachtig-onderwijs
heet het. De leerlingen gaan bij
voorbeeld proefstuderen op het
hbo, een eigen bedrijf opzetten en
bedrijven bezoeken. „We vinden
het belangrijk dat onze leerlingen
iets te kiezen hebben. Dat proberen
we hiermee voor elkaar te krijgen",
aldus rector Astrid Buijs.
Het is echter lastig voor scholen
om het hele lesrooster om te
gooien. De docenten zijn het vaak
gewend om vijftig minuten de les
sen te geven. Ze moeten hun hele
programma aanpassen, bijvoor
beeld om meer te doen in minder
tijd. Of om voortaan langere lessen
te kunnen vullen. Daar zitten niet
alle docenten op te wachten.
Voor de leerlingen zien de scho
len echter wél veel voordelen. Het
Visser 't Hooft Lyceum in Rijns
burg is twee jaar geleden van 45
naar zestig minuten per les gegaan.
„Het is veel rustiger in school, door
dat er minder van les wordt gewis
seld. Bovendien kunnen leraren
dieper op de stof ingaan. Eerder za
ten de leerlingen net en konden ze
bijna weer inpakken", zegt locatie
directeur Geert van Zandwijk. Als
het aan hem ligt, klinkt in de toe
komst helemaal geen bel meer.
„We denken over een roostervrije
school, maar dat is een stip aan de
horizon." P7
Nieuwsmedia
Lesroosters gaan van tafel
De traditionele lesroosters op
middelbare scholen verdwijnen.
Zeker een op de vijf scholen
heeft de lessen van vijftig minu
ten vaarwel gezegd. Met nieuwe
roosters proberen ze de leerlin
gen meer vrijheid te geven om
hun eigen schoolroute uit te
stippelen.
Ellen van Gaaien
Utrecht
—Geert van Zandwijk, directeur
Overwegend
bewolkt
met af en
20°C toe een bui
pzc.nl
Ook voor het laatste
<n> regionale nieuws
Jaargang 260
De PZC is onderdeel van:
Prijs €2,35
Geen krant ontvangen?
Bel 088-0561510
7 11688
5 5 5 530
GASTRONC-c
GILDE