Toen Sigg in 1995 terugkeerde in China was hij verrast door de kunst
10 ZE
Hoe de Zwitserse
ambassadeur in
China een collectie
hedendaagse kunst
opbouwde om u
tegen te zeggen. Uli
Sigg toont een deel
van zijn collectie in
Het Noordbrabants
Museum.
In een van de zalen van Het No
ordbrabants Museum in Den
Bosch ligt op ware grootte een
tank, gemaakt van leer. De tank
lijkt in elkaar gezakt, de loop
machteloos en slap op de grond, als
de staart van een hond. De Chinese
kunstenaar He Xiangyu liet het oor
logstuig namaken met de beste
kwaliteit Italiaans leer. Lappen die hij
vervolgens met een groep mensen
aan elkaar naaide tot een soort jas
voor een tank ontstond.
Onmiddellijk denk je aan Pekings
Plein van de Hemelse Vrede en de
iconische foto's van de student die
een tank stopte tijdens de protesten
in 1989. Maar daar heeft het volgens
de maker niets mee van doen. Hem
ging het proces om samen een jas van
leer te maken voor een tank.
Het geeft aan dat het interpreteren
van kunst uit China lastig is. We zien
het met Westerse ogen, vermoeden
vaak een voorzichtig en verhuld pro
test tegen het Chinese regime dat er
niet altijd is. Uli Sigg knikt bevesti
gend. De Zwitserse eigenaar van het
werk is de grote kenner van heden
daagse kunst in China. Sigg (70) ver
zamelt al sinds midden jaren 90 toen
hij als ambassadeur vanuit Peking
werkte. Hij is een autoriteit als het
gaat om hedendaagse kunst uit
China. Als de ontvangsten, banket-
1 11
Het waseen
openbaring voor
kunstkenners- en
verzamelaars
ten en vergaderingen voorbij waren,
bezocht hij kunstenaars in armetie
rige ateliers of huiskamers, sprak met
hen en kocht werk. „Voor mij was het
ook een manier om het land te leren
kennen", zegt Sigg. „Ik kwam op
plaatsen waar de meeste buitenlan
ders zich niet waagden."
Mao
Sigg was al eerder in China als zaken
man toen hij voor de liftenfabrikant
Schindler regiomanager werd. Ook
toen was hij geïnteresseerd in Chi
nese kunst. „Ik was er vanaf 1979, drie
jaar na de dood van Mao. Het was
niet eenvoudig, ik had voortdurend
begeleiding. Maar ik was teleurge
steld in wat ik zag. Kunstenaars had
den onder Mao geen contact met het
westen en sociaal-realistisch werk
van arbeiders en histo
rische momenten
geschilderd. In
het begin
van de ja
ren 80
perimenteerden veel van hen
wel, maar ze lagen 100 jaar achter."
Toen Sigg in 1995 werd benoemd
tot ambassadeur en terugkeerde in
het land, was hij aangenaam verrast.
De Chinese kunstenaars hadden
reuzenstappen gezet, vond hij. Sigg
begon te kopen, aanvankelijk alleen
als hij iets zelf mooi vond. Maar toen
hij zag dat niemand - ook de
Chinezen niet - zich om de kunst en
kunstenaars bekommerde, veran
derde hij zijn focus. „Toen ben ik
gaan kopen vanuit het idee om een
goed overzicht te kunnen geven van
hedendaagse Chinese kunst."
Zijn verzameling groeide en werd
de grootste en belangrijkste van Eu
ropa. In 1999 was er een doorbraak
toen zijn landgenoot Harald Szee-
mann, als curator van de Biënnale
van Venetië, in het Arsenale voor het
eerst werk van twintig Chinese kun
stenaars liet zien, werk dat voor een
groot gedeelte afkomstig was uit de
verzameling van Sigg. „Een openbar
ing voor veel kunstkenners en -
verzamelaars. Daarna nam de markt
het over en een paar jaar later organ
iseerde Christie's een eerste beurs
ULI SIGG
met Chinese kunst."
De expositie in het Noordbrabants
Museum laat een klein deel zien van
Siggs collectie. „Het is een overzicht",
zegt Hans November, tentoon
stellingsmaker van het Bossche mu
seum. November maakte de keuze
uit de 2.400 stukken tellende verza
meling van Sigg. In drie thema's: tra
ditie, spiritualiteit en werk over de
sociale en maatschappelijke situatie,
krijgt de bezoeker een beeld van de
kunst uit China.
Sigg heeft nooit de bedoeling
gehad het werk zelf te houden. Met
het nieuwe, nog te bouwen museum
M in Hong Kong sloot hij een
overeenkomst. Dat museum krijgt
1.450 werken en koopt er 50. „Ik heb
altijd gewenst dat de werken ooit
zouden terugkeren naar China."
A Chinese Journey: The Sigg Col-
lection, Het Noordbrabants Museum
Den Bosch, 17 maart t/m 8 juli
woensdag 21 maart 2018
37
Dé autoriteit op het gebied
van kunst uit China
Gerrit van den Hoven
Den Bosch
[li f
f
—Uli Sigg, kunstverzamelaar
Xiao Yu, Bamboe (2010). foto sigg collectie
Kunstverzamelaar
Uli Sigg in Het Noord
brabants Museum.
FOTOROYLAZET
In drie thema's: tra
ditie, spiritualiteit en
werk over de sociale
en maatschappelijke
situatie, krijgt de be
zoeker een beeld van
de kunst uit China.
Uli Sigg, geboren in 1946 in
Luzern.
Werd in 1968 Zwitsers kampi
oen roeien.
In 1972 promoveerde hij in de
rechten en werkte hij als journal
ist voor kranten en magazines.
Ging in 1979 naar China voor
liftfabriek Schindler.
Keerde in 1990 terug naar
Zwitserland en werd in 1995 be
noemd als ambassadeur voor
China, Noord-Korea en Mon
golië.