u
voor dit YV©rk
ProRail erkent vertraging bij vervangen verwarmde wissels
Walcheren
Spoorbeheerder ProRail was bij de
sneeuwstorm van 10 en 11 december nog
niet klaar voor de winter. Werkzaam
heden waren niet afgerond
Nieuwsmedia
ProRail erkent dat in antwoord op
vragen van deze krant. „Op een be
perkt aantal locaties waren de
werkzaamheden aan de verwar
ming van de wissels nog niet vol
ledig afgerond", verklaart ProRail-
woordvoerder Jaap Eikelboom. Op
beide sneeuwdagen kampten on
geveer vijftig wissels met storin
gen, waardoor zeker honderden
treinen niet reden. Bij Zaandam,
Amsterdam Sloterdijk en Amers
foort vonden grote wisselstorin
gen plaats.
Nederland heeft 5.500 wissels
met verwarming, twee derde daar
van werkt op gas. Wissels met gas-
verwarming kunnen bij sneeuw
val verstopt raken. Daarom scha
kelt ProRail over op elektrische
wisselverwarming, die ook duur
zamer en beter te monitoren is.
Maar een deel van de vernieuwde
elektrische verwarming bleek tij
dens de sneeuwstorm juist niet te
werken.
Rikus Spithorst van Maatschap
pij Voor Beter OV noemt het 'een
aanfluiting' dat ProRail niet op tijd
winterklaar was. Spithorst noemt
het een blunder dat de wisselver
warming is vervangen, maar dat
niet is gecontroleerd of die werkte.
„Als je thuis een nieuwe lamp erin
draait, wacht je ook niet tot het
donker wordt om te testen of die
het doet."
Reizigersorganisatie Rover re
ageert onthutst. „Winterwerk-
zaamheden moeten natuurlijk
voor de winter klaar zijn, hoe win
terklaar ben je anders?", vraagt be
leidsmedewerker Freek Bos zich
hardop af. Volgens Rover gaat het
om 'belangrijke knooppunten in
her spoornetwerk'. „De impact van
een niet werkende wissel is daar
groot."
Als je thuis een lamp
indraait, wacht je ook
niet tot het donker om
te kijken of die het doet
De Nederlandse Spoorwegen
spreken van 'grote wisselstoringen
in het land'. „Hoewel winterweer
leidt tot overlast, moeten de pres
taties voor onze reizigers óók op
dagen met sneeuwval beter", aldus
NS-woorvoerder Erik Kroeze. „We
gaan dit samen met ProRail evalu
eren."
Treinen van Connexxion op de
Valleilijn bij Amersfoort werden
ook geraakt. Spoormanager Coen
Storm: „ProRail had die werk
zaamheden eerder moeten afron
den. Daar zijn we het allemaal over
eens." ProRail benadrukt dat met
man en macht is gewerkt om uit
val tegen te gaan en dat maar 1 pro
cent van de verwarmde wissels het
niet deed.
In 2009 viel de wisselverwar
ming op station Den Haag Holland
Spoor ook al uit. Treinkenner Hil-
debrand van Kuyeren van treinrei-
ziger.nl: „Het is klungelig en kwa
lijk dat essentiële wissels weer niet
winterklaar bleken."
onder
neemt
iwtoe'
dinsdag 16 januari 2018
Buien en zon
pzc.nl
Ook voor het laatste
<n> regionale nieuws
Jaargang 260
De PZC is onderdeel van:
Prijs €2,20
Geen krant ontvangen?
Bel 088-0561510
niet winterklaar
Spoor was
Marcia Nieuwenhuis
Utrecht
Rikus Spithorst, Beter OV
Geknipt
Bahaa Terro is een kapper uit Syrië die
zijn land ontvluchtte en hier een verblijfs
status heeft gekregen. Stil zitten wil hij
niet en daarom ging hij op zoek naar
werk. Hij vond het in kapsalon Les Artis-
tes in Terneuzen. Hij had geluk, want voor
veel voormalige vluchtelingen is het een
lange weg naar de arbeidsmarkt.
ZEELAND2
»P23