De heimelijkheid Filmfreak Ab Zagt en popjournalist Stefan Raatgever draaien door I lonio's en lesbiennes in films zorgen wak voor gedoe De eerste keer dat ik in de bio scoop twee mannen samen in bed zag liggen, was in een korte film met Laurel en Hardy. Het tafereel oogde zo vanzelfsprekend en onschuldig dat ik geen enkele bijgedachte had. Het duo gedroeg zich bovendien als twee kibbe lende kleuters, geenszins als potentiële minnaars. Meer indruk maakte op mij de televi sieserie Brideshead Revisited (1981) van schrijver Evelyn Waugh. De vriendschap tussen de aristocratische student Sebas tian Flyte (de enigszins in vergetelheid geraakte Anthony Andrews) en zijn boe zemvriend Charles Ryder (fabuleus ver tolkt door Jeremy Irons) oogt in eerste instantie platonisch, maar dat Sebastian, die zeer gehecht was aan zijn teddybeer, homo was, zag een blinde. Volgens een later verschenen biografie had Waugh tijdens zijn verblijf in Oxford verhoudingen met drie mannelijke medestudenten. Zijn meesterwerk uit 1945 zou daar deels op gebaseerd zijn. De eerste televisieserie bleef kuis. In 2008 werd een nieuwe bewerking van Brideshead gemaakt voor de bioscoop, waarin Sebastian Charles probeert te zoenen. Het blijft bij een poging, want Charles is niet van deze toenadering gediend. Toch veroorzaakte dit moment veel ophef bij de Britse kijkers. Homo's en lesbiennes in films zorgen vaak voor gedoe. Paul Verhoeven kan erover meepraten. In zijn film Spetters (1980) zit een homoverkrachting. Ver hoeven werd fel veroordeeld omdat hij het homogeweld zo expliciet in beeld bracht. Er werd zelfs een comité opge richt om de film te boycotten. Ook werd Verhoeven in het praatprogramma van Sonja Barend gekielhaald. De geschiedenis herhaalde zich toen Verhoeven in Amerika met protestacties werd geconfronteerd omdat er in zijn thriller Basic Instinct (1991) een biseksuele moordenares voorkomt. Dat zorgde voor een negatief beeld van de homoseksuele medemens, volgens de actievoerders (die de film toen nog niet hadden gezien). Expliciete homoseks zorgde voor ophef in Nederland toen de VPRO Taxi zum Klo (1981) uitzond. Daarin komt anale mannen- seks duidelijk in beeld. Er werd stevig geprotesteerd. Als ik mij goed herinner stelde de SGP zelfs Kamer vragen. Vrijscènes met alleen maar vrouwen leveren minder trammelant op. La Vie d'Adèle (2013) bevat een van de meest hit sige lesbische liefdesscènes aller tijden. Het was voor velen spraakmakend, maar werd niet als aanstootgevend ervaren. De film won onder meer de Gouden Hollywood behandelt homo's en lesbiennes vaak hypocriet. Filmredacteur Ab Zagt vertelt over zijn eigen kijkervaringen. 261 zaterdag 5 augustus 2017 voorbij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 90