De heimelijkheid
Filmfreak Ab Zagt en popjournalist Stefan Raatgever draaien door
I lonio's en lesbiennes
in films zorgen wak voor gedoe
De eerste keer dat ik in de bio
scoop twee mannen samen
in bed zag liggen, was in een
korte film met Laurel en
Hardy. Het tafereel oogde zo
vanzelfsprekend en onschuldig dat ik
geen enkele bijgedachte had. Het duo
gedroeg zich bovendien als twee kibbe
lende kleuters, geenszins als potentiële
minnaars.
Meer indruk maakte op mij de televi
sieserie Brideshead Revisited (1981) van
schrijver Evelyn Waugh. De vriendschap
tussen de aristocratische student Sebas
tian Flyte (de enigszins in vergetelheid
geraakte Anthony Andrews) en zijn boe
zemvriend Charles Ryder (fabuleus ver
tolkt door Jeremy Irons) oogt in eerste
instantie platonisch, maar dat Sebastian,
die zeer gehecht was aan zijn teddybeer,
homo was, zag een blinde.
Volgens een later verschenen biografie
had Waugh tijdens zijn verblijf in Oxford
verhoudingen met drie mannelijke
medestudenten. Zijn meesterwerk uit
1945 zou daar deels op gebaseerd zijn.
De eerste televisieserie bleef kuis. In
2008 werd een nieuwe bewerking van
Brideshead gemaakt voor de bioscoop,
waarin Sebastian Charles probeert te
zoenen. Het blijft bij een poging, want
Charles is niet van deze toenadering
gediend. Toch veroorzaakte dit moment
veel ophef bij de Britse kijkers.
Homo's en lesbiennes in films zorgen
vaak voor gedoe. Paul Verhoeven kan
erover meepraten. In zijn film Spetters
(1980) zit een homoverkrachting. Ver
hoeven werd fel veroordeeld omdat hij
het homogeweld zo expliciet in beeld
bracht. Er werd zelfs een comité opge
richt om de film te boycotten. Ook werd
Verhoeven in het praatprogramma van
Sonja Barend gekielhaald.
De geschiedenis herhaalde zich toen
Verhoeven in Amerika met protestacties
werd geconfronteerd omdat er in zijn
thriller Basic Instinct (1991) een biseksuele
moordenares voorkomt. Dat zorgde voor
een negatief beeld van de homoseksuele
medemens, volgens de actievoerders (die
de film toen nog niet hadden gezien).
Expliciete homoseks zorgde voor ophef
in Nederland toen de VPRO Taxi zum Klo
(1981) uitzond. Daarin
komt anale mannen-
seks duidelijk in beeld.
Er werd stevig geprotesteerd. Als ik mij
goed herinner stelde de SGP zelfs Kamer
vragen.
Vrijscènes met alleen maar vrouwen
leveren minder trammelant op. La Vie
d'Adèle (2013) bevat een van de meest hit
sige lesbische liefdesscènes aller tijden.
Het was voor velen spraakmakend, maar
werd niet als aanstootgevend ervaren.
De film won onder meer de Gouden
Hollywood behandelt homo's en lesbiennes vaak hypocriet.
Filmredacteur Ab Zagt vertelt over zijn eigen kijkervaringen.
261 zaterdag 5 augustus 2017
voorbij