OZCAN AKYOL
Een hoop kabaal... en
korte rijen op Schiphol
6
i
FIPRONIL RECONSTRUCTIE
Miljoenen eieren teruggehaald en
vernietigd. Miljoenen euro's schade.
Miljoenen consumenten in verwarring.
Eén klein bedrijfje uit Barneveld stortte
de pluimveesector in diepe ellende.
Column
Afgelopen woensdag belde
mijn moeder, laat op de
avond, omdat ze een 'inge
wikkelde kwestie' met me wilde
bespreken. Het kwam er uiteinde
lijk op neer dat ze geld nodig had,
deze keer omdat ze haar zorgpre
mie niet kon betalen. Ze wist dat
ze het bedrag tijdig moest over
maken. Vertraging zou tot een
boete leiden, iets wat ze per se
wilde vermijden.
Twee dagen later liet topman
Chris Oomen van verzekeraar
DSW weten dat zijn inkomsten
ietwat zijn tegengevallen en dat
burgers daarom rekening moesten
houden met een stijging van hun
maandelijkse kosten. Hij zegt:
'Want onze reserves dalen hier
door en we kunnen onze premies
daarom niet laag houden.'
Ik hoor regelmatig aperte non
sens van dit soort types, maar
deze verklaring sloeg alles: bijna
alle zorgverzekeraars hebben mil
jarden euro's aan reserves, maar
er is altijd wel een reden om de
premie opnieuw te verhogen. Ei
genlijk verbaasde het bericht me
niet: dit is nu eenmaal de werk
wijze van gehaaide ondernemers
die een verrot systeem optimaal
willen misbruiken.
Wat me vooral tegenviel aan de
aankondiging van Chris Oomen,
was de dynamiek die het bericht
losmaakte: in principe vond ieder
een de voorspelde verhoging mis
dadig en nagenoeg alle servers van
krantenwebsites draaiden over
uren om de digitale reacties te ver
werken. Het laat zich echter voor
spellen dat we ook deze premie
stijging zullen slikken.
Blijkbaar hebben we
geen enkele politieke
partij in Nederland die
de onmetelijke woede
van burgers aanvoelt en
op basis daarvan
een grote lande-
lijke actie op po
ten kan zetten.
Duizenden
mensen zullen
moeten inboeten aan koopkracht,
of misschien in financiële proble
men geraken, doordat ze chro
nisch worden belazerd, maar ver
der dan wat virtuele protesten ko
men we niet.
Er zijn genoeg landen waar nu
de pleinen zouden volstromen
vanwege het ongekende onrecht
dat burgers wordt aangedaan. Hier
blijft het bij een zucht en een
kreun, af en toe een Twitterbericht
of boze Facebookstatus, en daarna
gaan we weer verder met onze al
ledaagse beslommeringen.
Ik ben in de gelukkige omstandig
heid dat ik mijn moeder kan hel
pen op het moment dat zij het fi
nancieel even niet redt. Helaas zit
niet iedereen in die luxepositie.
Als verzet tegen het systeem niet
wordt ingegeven door de eigen
nijpende situatie, dan zou solida
riteit met anderen wel een drijf
veer moeten zijn.
Ik hoor regelmatig
aperte nonsens van
dit soort types
Vooraf bestonden veel zorgen over
de zomerperiode op de nationale
luchthaven. Een beroerde generale
tijdens de meivakantie, met op
sommige dagen ellenlange rijen,
voedde de vrees dat het deze zomer
chaos zou worden. Daar kwam nog
eens bij dat het de drukste zomer
ooit is. Gisteren brak de luchthaven
een nieuw record, met 232.000 rei
zigers op één dag. Maar eigenlijk is
het elke dag over de koppen lopen
tussen incheckbalie en gate.
Schiphol nam na de storm van
kritiek van dit voorjaar maatrege
len. Zo zijn 350 tot 400 medewer
kers extra ingezet, zijn alle security
lanes standaard open en is er een
snellere baan voor mensen zonder
grote handbagage.
Die maatregelen lijken te helpen.
Ook op extreem drukke dagen is
een doorlooptijd van meer dan
twintig minuten een uitzondering.
De 'slechtste' prestatie werd neer
gezet op vrijdag 14 juli. Toen was 18
minuten wachttijd voor 95 procent
van de reizigers het maximum. De
beste dag was donderdag 6 juli.
Toen was het gros van de reizigers
binnen 7 minuten en 40 seconden
door de veiligheidspoortjes heen.
De cijfers laten alleen de wacht
tijd bij de security lanes zien; het
inchecken en de eventuele pas
poortcontrole zijn niet inbegrepen.
t De volledige cijfers
geeft Schiphol niet,
omdat dit resultaten
erg vertekent
De volledige cijfers, die voor 100
procent van de reizigers gelden,
geeft Schiphol niet. Dit omdat een
enkele uitzondering de resultaten
dan erg vertekent, aldus een woord
voerder. Die beaamt dat negatieve
uitschieters daardoor ook niet
zichtbaar zijn. „Er zijn voor indivi
duele reizigers wachttijden ge
weest van 25 tot 30 minuten. Maar
wat deze cijfers duidelijk maken, is
dat dit incidenteel is en voor maxi
maal 5 procent van de reizigers
gold."
Luchtvaartmaatschappijen KLM,
easyjet en Transavia laten in een
reactie weten tevreden te zijn over
het verloop van de zomer tot nu toe.
„De maatregelen lijken hun vruch
ten af te werpen", stelt een woord
voerder van KLM, vooraf de groot
ste criticaster.
De marechaussee is 'licht tevre
den' over haar deel, de paspoort
controle. „Het gaat goed, maar dat
gebeurt wel met tijdelijke maatre
gelen, zoals de inzet van personeel
van de Dienst Justitiële Inrichtin
gen en overwerk van bestaande
medewerkers. Dat is geen houdbare
situatie."
Het is maart van
dit jaar en de he
ren van het be
drijf Chick-
friend presente
ren zich op een
grote land-
bouwbeurs in Venray met hun
wondermiddel. Het enige be
strijdingsmiddel dat de bloedlui-
zen in kippenstallen op zijn
minst een halfjaar uitschakelt.
Concurrenten garanderen hoog
uit drie bloedluisvrije maanden.
Eigenaren Martin van de B. (31)
en Mathijs IJ. (24) maken een
stormachtige opmars in de
pluimveesector. Met een soort
kanon op wielen lopen ze in vol
ledig gesloten pakken door de
stallen. Ze spuiten hun wonder
middel in alle hoeken en gaten
van het verblijf. Net zolang tot de
allerlaatste bloedluis dood is. In
noodtempo bestrijden ze bloed
luis in honderden bedrijven door
heel het land, en daarbuiten. In
België gaan tientallen kippen
boeren met Chickfriend in zee.
De mannen bieden hun dien
sten aan tegen een scherpe prijs.
Ook fijn: als de heren met hun
zwarte busje en hun 'gasma-
chine' zijn geweest, ruiken de
stallen zo fris als een hoentje.
Naar eucalyptus en menthol. Op
de bus van Chickfriend staat dat
het bedrijf IKB-gekeurd is door
het Bureau voor Kwaliteitszorg,
vertellen meerdere boeren tegen
deze krant. Dat klopt niet.
Het gaat de kippenvrienden
voor de wind. Bloedluis is voor
de pluimveesector een vervelend
probleem. De luizen zitten over
dag in kieren en gaten. Nadat ze
de kippen 's nachts te grazen
hebben genomen, leggen die
minder eieren. Pluimveehouders
proberen al jarenlang van alles
om de luis uit de stal te krijgen.
Een ideale oplossing lijkt er niet
te zijn.
Dé oplossing
De mannen uit Barneveld heb
ben dé oplossing. En het werkt.
Pluimveehouders tippen elkaar.
Van de B. en IJ. zijn drukker dan
ooit. Ze kopen nieuwe appara
tuur, schaffen een wagen aan
waarmee ze door de stallen rij
den en tegelijkertijd hun goedjes
spuiten. De klanten blijven bin
nenstromen.
Als pluimveehouders de jonge
ondernemers vragen welk mid
del ze eigenlijk gebruiken in hun
stal, krijgen ze een ontwijkend
antwoord. Het is het geheim van
de smid, zeggen IJ. en Van de B.
tegen de kippenhouders. Op het
bonnetje staat dat er 'Dega-16' is
gebruikt. Volledig legaal. En ver
der zit er in de spray dus euca
lyptus en methol. Zo fris.
Eén onderdeel van het won
dermiddel wordt volgens de ge
dupeerde agrariërs echter nooit
genoemd: het giftige en in de
pluimveesector streng verboden
fipronil. Weten de mannen van
Chickfriend zelf wel dat ze deze
verboden stof gebruiken? Vanaf
wanneer hebben ze hun won
dermiddel? Zeker al een jaar, ver
tellen boeren.
In juni verschijnt op de web
site Pluimveeweb een jubelver
haal over Chickfriend. Op de foto
poseert een tevreden pluimvee-
boer met een bloedluisvrije kip.
Betere reclame is niet denkbaar.
In de reacties onder het verhaal
komen echter ook twijfels naar
voren. 'Frits' schrijft: „Product
heeft geen toelating." Maar be
wijs voor die stelling, die later zo
waar blijkt te zijn, levert hij niet.
Het komt hem in eerste instantie
op hoon te staan. Het zal wel een
jaloerse concurrent zijn, stellen
tevreden klanten.
W Wat er in zit? De
twee willen het niet
kwijtDat is het
geheim van de smid
Ook buiten de digitale wereld le
ven echter bedenkingen. Con
currenten in de bloedluisbestrij-
ding vertrouwen het niet. Ze zijn
bang om als klokkenluider in de
krant te komen. Iedereen is te
vreden over Chickfriend, aan de
bel trekken zou alleen maar boze
blikken opleveren.
Ook pluimveehouders hebben
hun bedenkingen. Kippenboer
Jan Odink uit Lutten spreekt IJ.
en Van de B. op een beurs in Har-
denberg. Wat er in dat middel
zit? De twee willen het niet
kwijt. Odink: „Ik wilde dat per se
weten, anders hoefik ze niet in
mijn stallen." Ook zijn collega
Roy Tomesen uit Doetinchem
durft het niet aan. „Wat er in de
kippenstal gebeurt, blijft de ver
antwoordelijkheid van de pluim
veehouder zelf', zegt hij, kort na
dat de eerste berichten over de fi-
pronil-eieren in deze krant ver
schijnen.
Niet in Nederland, maar bij
zaterdag 5 augustus 2017
@ÖzcanAkyol
Zoraoremie
De drukste zomer die Schiphol
ooit gekend heeft, leidt niet tot
lange wachtrijen. Dankzij de
inzet van extra personeel is 95
procent van de reizigers binnen
een kwartier door de security-
poortjes. Dat blijkt uit cijfers die
Schiphol op verzoek van deze
krant op een rijtje zette.
Sander van Mersbergen
Schiphol
Het is drukker dan ooit op Schiphol en toch blijven de lange
wachtrijen waarvoor werd gevreesd uit. foto olaf kraak/anp
Hoe het
Arjen ten Cate
Joep Boerboom
Gerald Meijer
Barneveld