ZEELAND 25 Terwijl veel YouTubers een tv-carrière ambiëren, maakte Yvonne Coldeweijer - opgegroeid in Kaatsheuvel - de stap andersom. Bekend van programma's als Wie is de Mol? en Campinglife en als Telekids-personage Keet! werd ze vlogger. En razend succesvol. Blijkbaar voelen meiden zich veilig bij mij. Ik ben je grote zus zv e komt aanlopen met haar vlog- camera in de hand. Compleet met statief. „Morgen komt er weer een nieuwe vlog online", vertelt ze, terwijl ze zich instal leert op een Amsterdams terras. Tijdens het interview wil ze graag nog wat opnamen maken. Ze schudt wat kussens op de loungebank op, voor een goed ach tergrondbeeld. „Het licht is erg hard, vandaag." De foto's voor deze krant heeft ze even daarvoor zelf gemaakt. Gewoon thuis, waar ze ook haar vi deo's fabriceert. Want Yvonne Coldeweijer houdt naar eigen zeggen niet zo van 'random op straat geschoten foto's, zonder visagist of iets dergelijks'. Ook in levende lijve ziet ze er onberispelijk en modieus uit. Op haar Facebookpagina is precies te zien van welk merk het rokje is dat ze vandaag draagt en waar het shirtje is gekocht. Op YouTube (Coldeweijer heeft er inmiddels 140.000 abon nees) is het eveneens haar gewoonte: altijd even de herkomst van de outfit benoemen. De Brabantse Amsterdamse is dan ook bekend om haar shoplogs - video's waarin ze over make up, schoenen of kledingmerken praat. Nu staat ze aan de vooravond van een volgende stap. Ze wil een andere kant van zichzelf laten zien. Yvonne Coldeweijer is óók businesschick en gaat dat op You Tube tonen. In een video met de titel Hoe ik 100.000 euro heb verdiend kondigt ze dat aan. Als klein meisje was Coldeweijer in Kaatsheuvel al aan het ondernemen. Alleen heette het toen nog niet zo. „Dan richtte ik bijvoorbeeld de Spice girls fanclub op", zegt ze. „Ik hing een briefje op in de supermarkt om leden te werven. Je moest een postzegel opsturen als je het clubblad wilde krij gen. Dat blad maakte ik zelf, compleet met prijs vraag. Mijn vader moest ze kopiëren op zijn werk." Graadmeter Geld verdienen, vertelt ze, was geen doel op zich. Het was wel een graadmeter voor succes. Zoals be roemd worden ook geen doel is, maar wel je suc cessen meetbaar maakt. Yvonne Coldeweijer werd een Bekende Nederlander, omdat ze op knappe wijze de showbizzwereld veroverde. Ze was pas 13 toen ze auditie deed voor de musi cal Pinokkio. „Zat ik daar tussen kinderen die al in grote musicals zoals Annie hadden gespeeld." De enige ervaring die Coldeweijer had kwam van de plaatselijke toneelvereniging, Tejater Spot. Maar ze kreeg tóch een rol en reisde het land door om op te treden. Ze deed in die tijd vwo op het Waalwijkse Mollercollege en merkte naar eigen zeggen meteen wat er in Brabant gebeurt als je je kop boven het maaiveld steekt. „Ik werd wel een beetje uitgela chen." In de klas kreeg ze naast de leuke óók mis gunnende reacties. Ze stond op de voorpagina van de lokale krant in Kaatsheuvel. „Je had ook wel mensen die dan zeiden: 'Wie denk je wel niet dat je bent?"' Nu ziet ze dat meer mensen zich door hun omgeving laten weerhouden te doen wat ze PROFIEL écht leuk vinden, waar ze goed in zijn. Coldeweijer is goed in zingen, dansen en acte ren. Maar vooral in dingen bedenken en regelen. Vroeger dacht ze nog: dat is geen beroep. Nu weet ze beter. Ze komt uit een warm nest, maar ook thuis kreeg ze aanvankelijk te horen dat ze wel 'een echt beroep' moest kiezen. Een baan. Ze ging studeren in Tilburg. Psychologie. Maar na een paar jaar gooide ze het roer alsnog om. Vader, een nuchtere Fries, hield zijn hart vast. „Hij is heel lief, hij was gewoon bang. De onzekerheid van zo'n bestaan, daar maakte hij zich zorgen over." Coldeweijer startte haar eigen musicalschool, verdiende daar veel geld mee en gebruikte dat om naar de New York Film Academy te gaan. Terugge komen maakte ze furore als Keet!, het televisieper sonage dat door Telekids in het leven werd geroe pen. Ze vergaarde er veel bekendheid mee, maakte liedjes, trad veel op, maar kon haar ondernemer schap niet kwijt. Coldeweijer had allerlei plannen om Keet! groter te laten worden. Maar ze werd naar eigen zeggen teruggefloten door de televisiezen der. Dat was reden om te stoppen. De Brabantse ging musicals maken, kreeg een hoofdrol in Wicked, en presenteerde later het RTL- programma Campinglife. Uiteindelijk kon ze echter maar één conclusie trekken: „Ik kan niet zo goed werken voor een baas." Twee jaar geleden ging ze daarom vloggen. Eindelijk kon ze doen wat ze zelf bedacht had. Hoeveel mensen er keken interes seerde haar aanvankelijk niet. Om geld te verdie nen begon ze een webshop met kettinkjes en make-upspulletjes. „Daarmee verdiende ik in acht maanden tijd 100.000 euro", verklaart ze de titel van de video die ze onlangs opnam. De webwinkel doekte ze overigens net zo ge makkelijk weer op, om meer tijd te hebben voor haar vlogs. „Soms ben ik ook roekeloos en dom." In een andere vlog, die vorige week het nationale nieuws haalde, doet ze een stommiteit uit de doe ken: ze had opladers met het logo van Chanel ver kocht. Het bedrijf was daar niet van gediend en schakelde een jurist in. Jonge meiden Haar video's slaan aan bij jonge meiden. Onder ie der item staan vele honderden reacties. De meeste vol bewondering, zoals 'ik zal je altijd steunen en blijven volgen! Je bent een voorbeeld voor zoveel mensen waaronder ik zelf. En: 'Wauw wat ben ik geïnspireerd zeg! Hoe iemand met zoveel passie over werken en ondernemen kan praten, dat vind ik echt geweldig!' Maar er komen ook veel vragen: of Coldeweijer weet hoe je aan een studentenbaan kan komen, waar ze de spullen voor haar webshop inkocht, of ze tips heeft voor een meisje van 14 dat haar energie niet kwijt kan. „In het eerste uur na dat ik een vlog heb gepost ben ik fulltime aan het reageren, daarna laat ik het los. Ik heb moeten le ren dat dat oké is: ik kan niet alle problemen van de wereld oplossen." Ze realiseert zich dat ze een rolmodel is, zegt ze. „Blijkbaar voelen meiden zich zo veilig bij mij, dat ze dat soort comments plaatsen. Ik ben je grote zus. En zelfben ik ook heel open." Coldeweijer, die er als BN'er nog moeite mee had dat ze in de krant kwam toen haar relatie (met zanger Ben Saunders) uitging, stelt zich op You Tube kwetsbaar op. Zoals onlangs, toen een crush in Amerika haar pijn deed. Ze ontmoette de man, ook een social media-tijger, tijdens een buiten landse campagne. De volgers van Coldeweijer had den, door de video's, direct in de gaten dat er iets speelde. Coldeweijer bracht een leuke tijd door in Amerika, maar werd thuis nota bene door die zelfde volgers op een foto gewezen: de Amerikaan was de draad met zijn ex weer aan het oppakken. Normaal, zegt Coldeweijer, zou ze een nieuwe man in haar leven niet direct in haar vlogs benoe men. Maar nu de volgers er toch van wisten, wilde ze ook eerlijk zijn over het pijnlijke moment. Op social media lijken mensen vaak te willen zeggen: kijk eens wat een fantastisch leven ik heb. Maar ik vertel het ook als het slecht gaat." Zo verscheen ook een vlog waarin Coldeweijer vertelt dat ze 25.000 euro verloor aan een mislukt concept: het verhuren van designertassen. Inmiddels kan ze van haar vlogs leven. Op You Tube kun je prima geld verdienen. Vanaf zo'n 50.000 abonnees kun je rondkomen, zegt ze. „Als je het slim aanpakt." Is ze als vlogger nu minder bekend dan als tv-personality? Juist niet, betoogt ze. De meiden die haar volgen, kennen haar heel erg goed. „Iedereen kent Wendy van Dijk, maar niemand kent Wendy van Dijk. Die 100.000 men sen die naar mijn vlog kijken kunnen bij bepaalde dingen precies zeggen: 'oh, typisch Yvonne'." Wer ken voor tv is om die reden ook veel onzekerder, denkt ze. Als een zenderbaas beslist dat je van de buis gaat, is er niemand die je mist. De YouTuber heeft inmiddels een schare volgers die vermoedelijk met haar meegroeit. Toen ze klein waren zagen ze Coldeweijer als Keet! in Tele kids, als puber volgden ze haar modevlogs en straks zien ze hun pouiergirl misschien wel een gezin stichten. Hoe dan ook vindt de Kaatsheuvelse het nu tijd om ook een nieuwe doelgroep aan te spre ken: mensen met een passie voor ondernemen. In haar nieuwe Youtube-serie Rise Grind kun nen ze haar volgen op haar weg om een merk op te zetten en groot te maken. Coldeweijer komt nog regelmatig in Brabant, vertelt ze. Maar Amsterdam voelt meer thuis. Hier zul je die misgunnende re acties niet snel krijgen, als je je nek uitsteekt. „Je kunt hier alles doen wat je wilt. Hier wordt dat meer aangemoedigd." zaterdag 5 augustus 2017 Eigen baas op YouTube Richard Clevers Yvonne Colde weijer (Tilburg, 21 december 1986) speelde op haar 13de al in een pro fessionele musical, in Pinokkio. In 2010 brak ze door als Keet!, een tv-perso- nage van het ver nieuwde Telekids op RTL8. Keet! nam verschillende singles op en twee albums. In 2013 stopte ze. Coldeweijer speelde verder onder meer in de Vlaamse jeugdserie Amika. Ze vertolkte daar naast rollen in grote musicals. Ze had de hoofdrol in Wicked en was Ariël in de muscial The Little Mermaid. In 2014-2015 was Coldeweijer presen tatrice van het RTL 4-programma Cam pinglife. Dit jaar zat ze in Wie is de Moi? Coldeweijer maakt nu twee jaar vlogs op haar kanaal Life of Yvonne en heeft daar pakweg 140.000 abonnees. -Yvonne Coldeweijer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 61