Ü2
a
8
de formatie
VVD, CDA, D66 en ChristenUnie gaan dan toch
proberen een kabinet te vormen. Vooral de
verschillen tussen D66 en ChristenUnie zijn groot.
Maar Alexander Pechtold heeft de inbreng van
Gert-Jan Segers soms hard nodig. Een overzicht.
cz
CD
"O
CD
co
c
CD
CD
N
CD
O)
CO
CD
O
CD
CO
03
03
juni
CO
t De verhouding tussen
vast en f lexwerk en de
positie van zzp'ers blijft
een heet hangijzer
vrijdag 23 juni 2017
GO
De formatieworsteling
in zes ronden
Laurens Kok
CU, CDA versus VVD, D66
D66 profileert zich de laat
ste jaren sterk op zogehe
ten immateriële thema's, nu
democratische kroonjuwe
len als het referendum wat
onder het stof zijn geraakt.
De partij wil dat ouderen die
klaar zijn met leven hulp krij
gen bij zelfdoding. Tegelij
kertijd peinst de Christen-
Unie er niet over mee te
werken aan oprekking van
7= de zestien jaar oude Eutha-
nasiewet. Het CDA is even-
zeer tegen, maar schreeuwt
dat minder van de daken.
>De VVD neigt juist naar
steun, maar vindt dat libe
rale Kamerleden hun eigen
afweging mogen maken.
D66 is er ongelukkig mee dat het thema
zo zwaarbeladen is geworden. De op
roep van Pechtold er een vrije kwestie
van te maken en niet in het regeerak
koord op te nemen, zien ChristenUnie en
CDA niet zitten. Toch is een typisch
Haagse oplossing niet uitgesloten: een
nieuwe commissie die de kwestie nog
maals onder de loep neemt.
CU, CDA versus VVD, D66
In de strijd om de centen
wordt de positie van alleen
verdieners een zwaar ge
vecht. Het is de Christen-
Unie al jaren een doorn in
het oog dat gezinnen die er
voor kiezen om één partner
niet te laten werken, daar
fiscaal voor worden ge
straft. Een kostwinner be
taalt door de inrichting van
ons belastingstelsel in zijn
eentje vaak duizenden
euro's meer belasting dan
tweeverdieners die samen
hetzelfde bedrag verdienen.
Probleem is echter dat een
fiscale beloning voor thuis-
blijvers - zoals de beruchte
'aanrechtsubsidie' - volgens
de rekenmodellen van het Centraal Plan
bureau ertoe leidt, dat meer mensen er
voor kiezen niet te gaan werken. Boven
dien weigeren D66 en VVD een stap
terug te doen in de vrouwenemancipatie.
Een oplossing is niet makkelijk: de Chris
tenUnie stemde eind 2015 nog tegen
een lastenverlichting van 5 miljard omdat
kostwinners er bekaaid afkwamen.
D66, CU versus VVD, CDA
VVD en CDA maken een eind aan
het nivelleringsfeestje van het
tweede kabinet-Rutte. In hun ver
kiezingsprogramma's doen zij voor
stellen die de inkomensongelijkheid
vergroten. D66 en ChristenUnie kie
zen er juist voor die te verkleinen, zij
het in veel mindere mate dan linkse
partijen. De twee willen bijvoorbeeld
allebei het belastingtarief van de
onderste schijf verlagen.
Alle vier de partijen laten met name
de middeninkomens het meest pro
fiteren, blijkt uit berekeningen van
het CPB. Daarbij gaan werkenden
er meer op vooruit dan uitkerings
gerechtigden, die bij de VVD zelfs
koopkracht moeten inleveren.
CU, CDA versus VVD, D66
Heet hangijzer voor de komende jaren
blijft de verhouding tussen vast en flex-
werk en de positie van zzp'ers in het bij
zonder. VVD en PvdA kwamen daar in
het kabinet-Rutte 2 niet uit en legden de
kwestie op het bordje van het volgende
kabinet. Anders dan VVD en D66 vinden
CDA en ChristenUnie het een goed plan
om zelfstandigen te verplichten zich te
laten verzekeren tegen ziekte en arbeids
ongeschiktheid. Het CDA wil dat zelfs
voor alle werkenden regelen in één basis-
verzekering. De liberale partijen willen
geen dwang en hameren op de eigen ver
antwoordelijkheid van zzp'ers, die in hun
ogen meer ondernemer dan werknemer
zijn. Lastig bovendien is de aanval die
VVD en D66 geopend hebben op knel
lende cao's, die ondernemerschap in de
weg zou zitten.
Vooral het CDA, dat warme banden on
derhoudt met zowel werkgeversorganisa
tie VNO-NCW als vakcentrale CNV, wil
daar niets van weten. De christendemo
craten koesteren het Nederlandse polder-
overleg.
D66, CU versus VVD, CDA
Zo groen als GroenLinks is
de ChristenUnie misschien
Eniet, maar op dit thema is de
partij de belangrijkste bond-
genoot van D66. De twee
\y' vinden elkaar bijvoorbeeld in
hun streven de milieubelas
tingen te verhogen en een
vorm van kilometerheffing in te voeren.
VVD en CDA moeten van beide voorstel
len helemaal niets hebben.
De ChristenUnie wil wel minder ver gaan
dan D66. Vooral op het terrein van de
landbouw is de partij van Segers terug
houdend. Dat laat zich makkelijk verkla
ren: de ChristenUnie is nu eenmaal ster
ker in landelijk gebied, terwijl D66 de
meeste stemmen in de steden scoort.
Een forse inkrimping van de veestapel
met 25 procent - zoals D66 voorstaat -
lijkt in deze combinatie niet haalbaar.