en nog een, en nog een,
en nog een, en nog een,
WACHT
4
Spoorwegbeheerder ProRail en het
Openbaar Ministerie gaan starten
met een proef voor cameratoezicht bij
spoorwegovergangen. Voorkomen moet
worden dat mensen oversteken bij rood.
en nog een,
Vanaf september gaan er elke tien
minuten intercity's rijden tussen
Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en
Eindhoven. „Met zo veel treinen
zullen de slagbomen ook veel dicht
zijn", verklaart ProRail-baas Pier
Eringa en daar is hij niet gerust op.
„Wat wordt het gedrag van de weg
gebruiker als er zo veel treinen
gaan?", vraagt de topman zich
hardop af. „Ik houd mijn hart vast."
Weggebruikers nemen volgens
de ProRail-baas geregeld grote risi
co's door snel nog even over te ste
ken. „In dat kader gaan we flitsen
op overwegen."
Het Openbaar Ministerie beves
tigt dat er wordt gewerkt aan came
ratoezicht bij spoorwegovergangen.
Woordvoerder Ernst Koelman:
„Dat de spoorbomen vaker dicht
zijn is gevaarzettend. We gaan kij
ken of we met cameratoezicht het
negeren van het rood licht kunt
vast stellen."
Boetes
ProRail heeft ongeveer vijftig bui
tengewone opsporingsambtenaren
(boa's) in dienst die bevoegd zijn
om op basis van die beelden boetes
uit te delen. Komt er een kenteken
in beeld, dan zijn de bestuurders er
bij. Het negeren van rood licht of
spoorbomen en tóch oversteken le
vert automobilisten en motorrij
ders een bekeuring van 230 euro op,
brom- en snorfietsen kost dat 160
euro en fietsers 90. „We bekijken of
de beelden ook bruikbaar zijn voor
weggebruikers zonder kenteken",
verklaart ProRail-woordvoerder
Jaap Eikelboom. In de eerste vier
maanden van dit jaar zijn 299 boe
tes uitgedeeld om het negeren van
overwegen.
ProRail en de politie benadruk
ken dat cameratoezicht alleen vaak
niet voldoende zal zijn. „Bij motor
voertuigen heb je kentekens, maar
bij fietsers en voetgangers zal ver
baliseren op basis van die beelden
lastig zijn", aldus politiewoord
voerder Ed Krasziewski. „Met voet
gangers die spoorbomen negeren
kom je echt niet in Opsporing Ver
zocht. Als uit die beelden blijkt dat
op een bepaalde plek vaak de signa
len worden genegeerd, zal er ook
fysiek toezicht moeten zijn."
Zomer
ProRail hoopt al deze zomer te
kunnen beginnen. Verschillende
gemeenten hebben volgens de
spoorbeheerder interesse. Bekende
risicolocaties zijn Hilversum Sport
park, Ermelo, Woerden en Hel
mond. Vaak gaat het om plekken
waar scholen dicht bij het spoor lig
gen. Probleem is volgens Eringa dat
scholieren zich vaak niet realiseren
dat treinen met 140 kilometer per
uur aan komen razen. En dat zo'n
trein pas 900 meter verderop tot
stilstand komt. Vanaf het moment
dat de rode lichten aan staan, is er al
risico op een aanrijding.
De ProRail-baas, die eerder politie
commissaris was, vindt dat je bij
het negeren van spoorwegovergan
gen streng moet optreden. „Als po-
litiebaas vond ik dat je 3 a 4 kilome
ter per uur te hard niet moest be
boeten, maar het negeren van rood
licht en spoorbomen ligt anders. De
spoorweg wordt een snelweg. Ik
spreek mensen daar zelf ook op aan.
Wie denkt u wel dat u bent? vroeg
iemand. Dus ik zeg: ik werk bij Pro-
Rail. Of je verdwijnt nu heel snel, of
ik zet je op de foto en stuur die naar
de politie."
De twee wandelaars zetten een
drafje in, want de bellen rinkelen
en de spoorbomen op de Loonse-
baan dalen sneller dan verwacht.
Zij is de 25 meter brede spoorweg
overgang met drie sporen op tijd
over. Hij gaat diep bukkend voor
de slagboom van het spoor af,
voordat een intercity-trein voor-
bijraast.
Zestien intercity's, acht stoptrei
nen en gemiddeld één goederen
trein komen er per uur langs. De
sporen leiden naar Den Bosch in
het noorden en Tilburg en Eind
hoven in het zuiden. En daar ko
men nóg eens vier intercity's bij
als volgend jaar elke 10 minuten
een intercity tussen Amsterdam
en Eindhoven rijdt, zoals NS en
ProRail deze week aankondigden.
Moedig
Het aantal treinen over het spoor
is 'spectaculair, moedig en knap',
vinden de topmannen van de
spoorbedrijven, maar in Vught
worden ze er horendol van. De ge
meente heeft berekend dat er
straks 432 passagierstreinen per et
maal langs de Loonsebaan razen.
Nu al zijn de spoorbomen in de
Loonsebaan meer dan de helft van
de tijd gesloten. En dat wordt nóg
langer. „Mensen maken al geen ge
bruik meer van de Loonsebaan",
meent wethouder Fons Potters.
„De bomen zijn toch altijd dicht.
Ze rijden liever om." Wie toch het
spoor over moet, komt ook op de
andere overgangen in Vught veel
rode lampen en spoorbomen te
gen. Nog vier overgangen zijn
straks een kwart tot de helft van de
tijd gesloten vanwege het treinver
keer. „Het is al rampzalig. Die vier
kunnen er ook nog wel bij," zegt
de wethouder.
Judith Kosztka oefent met doch
tertje Loreen in het oversteken van
het spoor. Moeder op de mama-
fiets en het peutertje op een mini-
bakfiets. „Ik heb nog twee kleinere
kinderen. Dus meestal lopen we.
En dat is spannend. Je moet stevig
doorlopen. Nu had ik de kans om
samen met haar te fietsen. Het
ging goed."
NS en ProRail zien toekomst in
spoorboekloos rijden. Eerst vol
gend jaar tussen Eindhoven en
Amsterdam, maar ook Amsterdam
- Den Haag en Utrecht - Nijme
gen staan op het verlanglijstje van
de spoorbedrijven. Technisch kan
het. ProRail-topman Pier Eringa:
„De overwegen worden de bottle
necks qua veiligheid en doorstro
ming van de toekomst. Het verkeer
is drukker geworde,; op de weg en
op het spoor. Zowel op de weg als
op het spoor moeten we daarom
investeren om de doorstroming te
verbeteren. Wil je meer treinen
met hogere snelheid over het
spoor jagen, dan vormt een over
weg een obstakel. Spoorbomen
zullen in de toekomst langer dicht
liggen en dat kan dwaas stuntge
drag in de hand werken. Dat wil
len we niet. Op de trajecten waar
we hoogfrequent gaan rijden in de
toekomst, moeten we naar een
overwegvrij spoor."
Tunnel
Vught streed jaren voor een tunnel
om van de ellende af te zijn, maar
meer dan een verdiepte ligging
van de rails over een lengte van
1.600 meter kreeg het dorp niet
voor elkaar in Den Haag. Kosten:
ruim een half miljard euro. Ople
vering: 2025. Op zijn vroegst. „Het
dorp had op zijn achterste benen
gestaan als er meer treinen waren
gekomen zonder dat er zicht is op
een goede oplossing", zegt de wet
houder. Nu zitten de dorpelingen
de tijd wel uit tot over tien jaar de
gelijkvloerse kruisingen weg zijn.
Overweg Loonsebaan gaat zelfs
helemaal weg, omdat er nog een
spoorlijn naast komt. En dan
wordt 'ie echt te breed om veilig
over te kunnen steken. Er komt
een fietstunneltje.
vrijdag 23 juni 2017
ProRail
zal meer
flitsen bij
overgang
Er komt een trein,
Marcia Nieuwenhuis
Rotterdam
Een trein die met 140 km/u
komt aanrijden, staat pas 900
meter verderop helemaal stil.
NS en ProRail brengen het
spoorboekloos rijden als de
heilige graal in vervoersland.
Elke 10 minuten een intercity!
In Vught worden ze er nu al gek
van. De spoorbomen zijn straks
in één uur tijd 41 minuten dicht.
Een fietstunnel is de oplossing.
Ton Voermans
Vught
tot het rode licht gedoofd is
er kan noa een trein komen
Wethouder Fons Potters: „Deze bomen zijn altijd dicht, mensen rijden liever om." foto koen verheijden
DEN BOSCH
VUGHT
■Tilburg
Eindhoven