I Samen sterk geldt ook voor financiële zaken - y 16 Grote bedrijven en organisaties gaan strijd aan ca ÏP Kort Philips koopt EGI Philips neemt de Amerikaanse leverancier van geavanceerde hersenscanapparatuur Electrical Geodesies Ine (EGI) over voor bijna 33 miljoen euro. Met de overname ver sterkt Philips zijn productaanbod op het ge bied van medische meetapparatuur. EGI maakt apparatuur en bijbehorende software waarmee hersenactiviteit kan worden ge meten en beoordeeld zonder dat de patiënt daar heel veel last van heeft. Hof kraakt doorstart na snel faillissement Werknemers van een bedrijf dat via een flitsfaillissement een doorstart maakt, heb ben net zo goed recht op bescherming als het personeel van een onderneming die op een normale manier wordt overgenomen. Dat heeft het Europese Hof van Justitie be paald. De uitspraak betreft een zaak die FNV had aangespannen tegen Smallsteps. Dat kinderopvangbedrijf nam in 20t4 branche genoot Estro over, een dag nadat dat het fail liet was gegaan. Voor 1.000 medewerkers van Estro was na de doorstart geen plaats. PostNL stort zich op bezorging meubels PostNL neemt JP Haarlem Delivery over, een bedrijf dat zich bezighoudt met de be zorging en montage van meubels. Dat maakte de post- en pakketbezorger bekend, zonder de overnameprijs of andere finan ciële gegevens te vermelden. PostNL heeft al een bezorg- en installatieservice voor grote en zware consumentenartikelen, zoals was machines en keukenapparatuur. Mbo'ers zijn gewild Jongeren met een mbo-diploma liggen goed op de arbeidsmarkt. Van september tot maart kwamen er 214.000 vacatures bij op mbo-niveau, blijkt uit onderzoek van het UWV en Stichting Samenwerking Beroeps onderwijs Bedrijfsleven. De meeste banen zijn te vinden in de zorg, metaal en metalek- tro, recreatiesector, retail en logistiek. Quote van de dag Er zijn problemen met uw computer. Wij willen die voor u oplossen Corbion SBM Offshore Altice Brunei Dat blijkt uit een onderzoek van ING. Nederlandse stellen, aldus de bank, overleggen veel over financiële vraag stukken. Vooral besluiten over grote aankopen als meubels of een nieuwe auto nemen minstens acht op de tien koppels gezamenlijk. Ook kleinere uit gaven die voor beide partners van be lang zijn, zoals een vakantie of de keuze van een restaurant, worden negen op de tien keer gezamenlijk genomen. Niet alleen bij uitgaven wordt er veel overlegd. Paren die samen beslissen hebben ook vaker financiële doelen, zoals sparen, en plannen beter. Dat houdt de financiën ook gezond. Uit het onderzoek blijkt dat stellen die samen beslissen ook een beter overzicht heb ben van hun financiële situatie. Ze pra ten bijvoorbeeld over de vraag of ze maandelijks of wekelijks geld opzij moeten leggen. Corrigeren Hoe komt het nu dat paren die overleg gen hun financiën beter op orde heb ben? ING-onderzoeker Marten van Garderen ziet een aantal redenen. „Stellen die samen beslissen corrigeren elkaar waarschijnlijk ook wat vaker. Ze vullen elkaar aan en kunnen gebruik maken van eikaars kennis. Dat helpt zeker. We zien in het onderzoek ook dat ze beter vooruit plannen. Samen sta je sterker." Rood staan Van Garderen nuanceert de financiële problemen„Als we het over financiële missers hebben, bedoelen we rood staan op de gezamenlijke rekening, of rekeningen niet op tijd betalen. Het is niet zo dat deze groep in de schuld hulpverlening zit." Opvallend in het onderzoek is dat vrouwen zich veel vaker met de kle dingkeuze van hun partner bemoeien dan omgekeerd. Mannen beslissen maar in 2 procent van de gevallen mee over de kledingkeuze van hun vrouw of vriendin. In 20 procent van de geval len betalen ze overigens wel de reke ning voor de kleren. 11 Samen besloten? -41%- _35%_ De speelgoedgids waarin meisjes poseren met speelgoedstofzuigers en jongens met auto's in de weer zijn. UN Women, onderdeel van de VN, en Unilever willen korte metten maken met dit soort stereotype reclame-uitingen. Knorr zet mannen met een schort in de keu ken, en de gebruiker van Axe-deodorant wordt niet langer ach tervolgd door hordes wilde vrou wen als hij een geurtje op zijn torso spuit. Als het aan UN Women, de vrouwenafdeling van de Ver enigde Naties, en Unilever ligt, wordt dergelijke campagnes de standaard in reclame-uitingen. Hun recent gelanceerde initiatief Unstereotype Alliance wordt inmid dels ondersteund door internatio nale bedrijven als Facebook, Twit ter, Google, Alibaba, Proctor&Gamble, Mars en Mattel. Unilever, producent van de Axe- deodorant, geeft in zijn nieuwe re clamecampagnes het goede voor beeld. „In onze nieuwste cam pagne voor Axe laten we veel vor men van mannelijkheid zien", zegt Fleur van Bruggen van Unile ver. „We tonen zowel dansende als boksende mannen. Dat is heel wat anders dan alleen vrouwen in bi kini gebruiken om het product te promoten." Rosemarie Buikema, Hoogleraar Kunst, Cultuur en Diversiteit aan de Universiteit Utrecht juicht het MEDISCHE APPARATUUR FLITSFAILLISSEMENT JP HAARLEM DELIVERY ARBEIDSMARKT —Al ruim 800 mensen zijn dit jaar tot nog toe slachtoffer van Microsoft-scam. Oplichters vragen hoge bedragen om niet-bestaande problemen op te lossen. O vrijdag 23 juni 2017 Voortaan staat man De producent van melkzuur stijgt na over namegeruchten. Het bedrijf kreeg een grote order van oliemaat schappij Exxon Mobil. De kabelmaat schappij brengt de Amerikaanse dochter apart naar de beurs. 42% De detacheerder heeft last van de malaise in de olie-industrie. O Stellen die samen beslissen over uitgaven, sparen en andere finan ciële vragen hebben hun geldzaken beter op orde dan stellen waarbij één van de twee beslist. Bij de part ners die overleggen, liep een kwart het afgelopen jaar tegen een of meer financiële missers aan, bij koppels waar er één beslist, was dat 41 procent. Peet Vogels Utrecht 2 procent van de mannen bemoeit zich met de kleding die hun vrouw koopt. Een kwart van de kop pels die samen besluiten over uitgaven, loopt tegen een misser aan. Cadeaus -53%- Kosten auto Nieuwe- auto 84%- 79% Duurzame- goederen 87% Vakanties 87% 58% Percentage ondervraagden dat deze financiële uitgaven ziet als gezamenlijk besluit. Kleding kinderen .Kinder opvang Kleding zelf/partner 37% 149»» Ook jongen strijkt in Zweedse reclame folder. Gea Bruinsma Rotterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 17