11
Halina
Na hun vlucht uit Syrië wacht
jonge kinderen nieuw gevaar. In
Europese vluchtelingencentra vallen
zij ten prooi aan seksueel misbruik.
Él
Voor meisjes
die helemaal
alleen gevlucht
zijn, is het
ongelooflijk
lastig om
te overleven
Griekse centra hebben slechte naam
de muur
hangen
foto's
van
Al Pacino,
Monica Vitti
en Diane
Keaton
Internationale hulporganisa
ties slaan alarm. Sommige
Europese vluchtelingenkam
pen zijn zo onveilig dat jon
geren en vrouwen 's avonds
doodsbang zijn om hun tenten te
verlaten. Volgens de Britse zon
dagskrant The Observer hebben
vooral Griekse kampen, beheerd
door de overheid, een erg slechte
naam.
De voorbeelden die hulporgani
saties melden, spreken boekdelen.
In een kamp in Thessaloniki, inge
richt in een voormalige fabriek
voor wc-papier, durven vrouwen
's nachts niet naar de gemeen
schappelijke toiletten, uit angst
voor seksueel geweld. In het
kamp, waar r.400 mensen zijn on
dergebracht uit vooral Syrië, zijn
meisjes het slachtoffer geworden
van bendes jonge mannen.
Maffiabendes
Een hulpverlener die anoniem wil
blijven, vertelt vol afschuw het af
schuwelijke verhaal van een
Iraaks gezin. Dat moest worden
overgebracht naar een noodop
vang nadat hun dochter was aan
gevallen. „Haar ouders kunnen
nog altijd niet geloven wat haar is
overkomen. Een man van een van
de maffiabendes vroeg het 7-jarig
meisje in zijn tent te komen om
op zijn mobieltje games te spelen.
Toen ze binnen was, ging onmid
dellijk de tent dicht. Ze kwam
thuis met vuurrode armen en
nek. Met pijn en moeite vertelde
zij later dat mannen zich aan haar
hadden vergrepen. Na slechts ze
ven jaar is zij voor het leven gete
kend", aldus de hulpverlener.
Het gezin is zo gedemoraliseerd
dat het overweegt Europa weer te
verlaten en terug te keren naar
Irak omdat 'dat veiliger blijkt te
zijn dan Europa'.
Politici en hulporganisaties zeg
gen in een reactie dat 'Europa zich
diep moet schamen'. Anita Dul
lard van het Internationale Rode
Kruis vraagt de Griekse overheid
om 'snel iets te doen aan de mis
standen'. Zij heeft ook een lijst
met voorvallen naar de Verenigde
Naties gestuurd.
Volgens Anna Chiara Nava van
Artsen zonder Grenzen zijn er
waarschijnlijk nog veel meer inci
denten in de kampen. Zij zegt dat
veel slachtoffers, onder wie kinde
ren, er niet over durven te praten.
„Voor tienermeisjes die alleen
zijn gevlucht, is het ongelooflijk
lastig om in de kampen te overle
ven. Er geldt die ene wet, die van
het recht van de sterkste, 's
Avonds en 's nachts duiken ze on
der", aldus Nava.
Kleine criminaliteit
De VN-vluchtelingenorganisatie
UNHCR hoopt dat Europese be
stuurders, in het bijzonder die in
Griekenland, de situatie in de
kampen verbeteren omdat 'vrou
wen en meisjes er niet veilig zijn'.
Maar het blijkt lastig om verant
woordelijken te overtuigen van de
noodzaak. Zo meldt de Griekse
coördinator voor de opvang van
vluchtelingen, Girogos Kyritsis,
dat 'er in het kamp bij Thessaloni
ki veel kleine criminaliteit is maar
dat er bij de staf niet één geval
van aanranding of verkrachting be
kend is'.
Dat het leven van kinderen in
opvangkampen gevaarlijk is, blijkt
ook uit schokkende voorvallen in
Australische kampen. Eerder deze
maand deden Amnesty Internatio
nal en Human Rights Watch een
boekje open over de detentie in
kampen op het eiland Nauru in
de Stille Oceaan. De mensenrech
tenorganisaties deden verslag van
onder meer seksueel geweld en
psychische marteling.
f t's his favourite drink!'
■jj De man draagt een grij-
ze pantalon, een don-
kerblauw colbert, een
wit overhemd en brui
ne schoenen. Zijn buik steekt
parmantig vooruit, hij lijkt zo te
zijn weggelopen uit een of ande
re klassieke Italiaanse film. Groe
ne takjes en twijgjes steken uit
het glas dat een in krakend wit
gehulde serveerster even later
komt brengen. De smaak is fris
en doet denken aan een ongezoe
te, perfecte mojito. Aan de muur
hangen foto's van Al Pacino, Mo
nica Vitti, en Diane Keaton. Ik
ben in de schoen van Italië, in
een hotel gesticht en gerund
door de familie Coppola. Vanaf
het vliegveld in Bari hebben we
ongeveer anderhalf uur gereden
naar Bernalda, het slaperige stad
je waar het hotel zich bevindt.
Francis Ford Coppola, de be
roemde regisseur van onder an
dere The Godfather en Apocalypse
now, begon tijdens zijn verblij
ven in het buitenland waar hij
zijn films vaak opnam, stukken
grond te kopen om familiehui
zen te bouwen, maar stichtte er
uiteindelijk hotels.
Bloedband, goed eten, wijn en
een inspirerende omgeving, wa
ren de belangrijkste pijlers voor
de uiteindelijk vijf paradijselijke
retreats die hij creëerde. In de
ruime, veel te dure maar zeer
aangename kamer die Sofia, zijn
succesvolle dochter (eveneens
filmregisseuse) eigenhandig zou
hebben ingericht, ligt een onein
dige lijst van films die je op de
enorme breedbeeld-tv kunt kij
ken. Van Bergman tot Fellini,
van Visconti tot Antonioni en
Scorsese. „All his favourite
films!", deelt het kamermeisje
stralend mee.
Op zijn 20ste bracht Francis
een bezoekje aan het kleine stad
je Bernalda in Puglia. Hij werd
meteen omringd door neven en
nichten (en neven van neven en
nichten). Toen hij zich voorstel
de als een Coppola, namen ze
hem direct onder hun hoede en
knuffelden en voedden ze hem.
's Avonds wilde hij een hotel zoe
ken, maar dat bleek er über
haupt niet te zijn. „Naar Toscane
en Amalfi ga je voor de ansicht
kaartuitzichten, naar Bernalda
ga je als je toerisme wilt ontwij
ken", legt een andere hotelgast
mij uit. „Wat je inlevert aan
adembenemende schoonheid,
win je aan dagelijkse ontmoetin
gen bij de lokale ijswinkel." En
inderdaad voelt het meer alsof je
op bezoek bent bij je favoriete,
iets te rijke tante, dan dat je in
een overpriced luxe hotel slaapt.
De tuin is prachtig, het zwem
bad beschut en koel, het eten
zalig. Uit kleine, verstopte speak
ers klinkt voortdurend filmische
muziek waardoor je je, precies
zoals de grote regisseur bedoel
de, op de set van een film waant.
Omdat familiebanden bij de Cop
pola's hoog in het vaandel staan,
liet hij zijn kinderen en vrouw
actief meewerken aan het schep
pen van de ultieme escapes.
„There are things to do, or just
do nothing." Om 07.00 uur's
ochtends word ik ruw gewekt
door een onbehouwen tuinman
die met veel lawaai de planten
onderhoudt, ook zijn de gordij
nen niet verduisterend, zijn de
restaurants in de omgeving
slecht en is het badwater lauw,
maar de cinematografische set
ting en de ontspannen sfeer ma
ken veel goed. Je verwacht elk
moment dat Alain Delon uit een
van de stijlvolle badhokjes komt
lopen in een hoog opgetrokken
zwembroek met een peuk in
zijn mondhoek.
„Ultimately, a resort is a mo
vie. The place is the setting -
the ruins, the body of water -
the city is the star and the staff
is the cast."
maandag 15 augustus 2016
Kindermisbruik
in opvangkamp
Hans van Zon
Rotterdam/Thessaloniki
—Artsen zonder Grenzen
a
e
Een jong meisje dat uit Afghanistan is gevlucht, vermaakt zich met bellen blazen in Hellinikon, het als
vluchtelingenkamp ingerichte oude vliegveld bij de Griekse hoofdstad Athene, foto orestis panagiotou/epa