m
vavid, je $e$FTj€ joch wei cht
je N/ér /n moeziMDiHM Hatfr I
MMfc BeSeFFÊN
u/ecFRKsi2eAiP we\zkwoopo!
ZEELAND 7
brieven
Cor de Jonge
NA 7 JMR u IT/ÊIW /4
(-/er spijt Me mehkZ veftCHjep,
L
Vos
Vos 2
Antwerpen
Polen
Masten
Griep
Verbrassen
Fiets-voetveer
Pensioenfonds
Intercity
Vijfjaar lang overleefden drie kal
koenen de kerst. Gewoon, omdat
wij het gezellig vinden op de boer
derij en in maart eieren willen
hebben om te broeden.
Helaas heeft de vos (krant van 14
januari) daaraan een einde ge
maakt. Vijf dagen geleden kwam
hij terug om het kadaver op te
eten. Niets mag je doen terwijl
het zo makkelijk zou zijn om ze af
te schieten met een lichtbak, Wat
nu? Nieuwe kalkoenen kopen en
hetzelfde meemaken? Of moeten
we straks vrezen voor de lamme
ren? En dit alleen omdat de popu
latie veel te groot is.
Vossen zouden een bedreiging vor
men voor enkele soorten agra
riërs, zoals hobbyboeren. Jagers lie
ten zich jaren geleden al horen
wanneer roofdieren (inclusief vo
gels) in het geding waren. Er moet
immers voldoende overblijven
voor de jacht. De inzichten, ook in
die kringen, veranderen. Helaas
blijft men in Zeeland achter. Het
kan niet genoeg herhaald worden
dat roofdieren natuurlijk zijn en
hun eigen plaats hebben.
De haven heeft een topjaar ge
draaid. De schaalvergroting in de
scheepvaart gaat vrolijk door en
een grotere diepgang vereist sim
pelweg een lagere zeebodem. En
dus speculeert de Antwerpse ha
ven (krant van 19 januari) op de
4e verdieping.
En al te veel discussie over het ver
lies aan natuur in Nederland is
echt onnodig, want er is helemaal
'geen causaal verband', onbekom
merd kwetterend als een spreeuw
in de winterzon, 'tussen het ver
lies aan natuur en de vaargeulver
dieping'. Feit is dat met plaatval-
len honderden kuub tegelijk in de
geulen verdwijnen en de platen
als leefgebied voor vogels afne
men.
Maar er komt verandering. Het is
gewoon wachten op de eerste dijk
vak Het gevolg is dat er weer slik
en ondiep water bijkomt en langs
natuurlijke weg de rivier in een
ruimer jasje komt te zitten. Ik
denk eigenlijk dat er geen causaal
verband is tussen de goederen
overslag van de haven en de wel
vaart van de Vlaamse burger.
Voorstraat 8, Groede
Een democratisch verkozen rege
ring wordt door de Europese Unie
(krant van 16 januari) aan het
kruis genageld. Vooral Verhof-
stadt, Timmermans en Juncker
gaan tekeer, zij vinden dat een de
mocratie extra controlemogelijk
heden nodig heeft voor de vrij
heid die 'wij allen koesteren'.
Diezelfde Verhofstadt stond in
Kiev te roepen dat de democratie
geweld werd aangedaan, Oekraïne
moest bij de EU, met als gevolg
grote problemen met Rusland. De
EU heeft overal een mening over,
globaal en binnen de Europese
grenzen. Met het asielzoekerspro
bleem zijn ze nu al twee jaar be
zig. Griekenland is tijdelijk afge
kocht, de EU doet niets anders
dan vergaderen, zich overal mee
bemoeien, vooruit schuiven en
mekkeren.
Tennet (krant van 16 januari) be
weert nogal wat als het zegt dat
een windpark met een 40 kilome
ter lange(re) kabel onmogelijk is.
Mijn broodrooster doet het met
een verlengsnoer net zo goed.
Overal ter wereld worden kabels
onder water gelegd.
Als je om een (schier)eiland heen
kunt, hoefje er niet overheen. Dat
spreekt natuurlijk het meest waar
het land het smalst is. De overlast
van masten is daar het onverteer-
baarst. Het is begrijpelijk dat Ten-
net die lijn wil aanleggen en zegt
dat het echt niet anders kan: men
heeft het als een prachtig project
geïntroduceerd met bijbehorende
voortvarendheid. Men zegt ook de
verplichting te hebben om groot
schalige energieproductie vanaf
Borssele te kunnen afvoeren. On
derhoud zou niet mogelijk zijn
zonder tijdelijke afkoppeling van
de kerncentrale. O jawel! Dat kan
wel degelijk! Namelijk door defini
tieve afkoppeling. We houden de
ze bouwval uit de nucleaire prehis
torie toch niet open voor Tennet?!
Hij is nog van vóór de Doel-dynas-
tie.
Gelukkig gaat de griep (krant van
22 januari) al circa 15 jaar bij ons
voorbij. Nu lopen wij ook veel
'marsen' in de polder in de herfst
en winter. Ook fietsen wij vaak
een ronde door het mooie polder
landschap en/of langs de Ooster-
schelde. Blijkbaar houdt de griep
daar niet van.
Die wat meer geharde mensen
kan hij moeilijker besmetten?
Bij de plaatselijke middenstand,
want die moet blijven, kopen we
vitaminerijke producten.
Zonder gratis griepprik houden
we hopelijk nog jaren die opmar
cherende griep buiten de deur.
De laatste decennia verbaas ik me
(on-)regelmatig over de grote
geldbedragen - notabene gemeen
schapsgelden -, die worden ge
spendeerd aan diverse 'projecten'.
Als men de term onderzoeksbu
reau (fase 1) hoort, is het zeer wel
mogelijk, dat daar tevoren gesouf
fleerde, georkestreerde, geregis
seerde eindrapportages worden ge
produceerd, somtijds doorspekt
door fikse mystificatie (fase 2); ik
denk hierbij aan de recent gepimp-
te uitslagen van Tour de Zélande
(Big Ben), het Sloeweg-debacle,
dat zelfs de nationale pers haalde
en de Westerscheldeferry.
Tja, de openingsborrel lokt, met
de hele entourage eromheen, dus
alles moet wijken.
En eenmaal de handtekening ge
zet, is er geen weg meer terug. Be
ter ten hele gedwaald, dan ten hal
ve gekeerd,toch?
Fase 3: budgetoverschrijding, de
laatste jaren verworden tot een
maatschappelijk aanvaard feno
meen. En dat op een moment, dat
de halve wereld in brand staat!
Vanaf morgen ga ik links rijden.
Het wel of niet handhaven van de
veerdienst Vlissingen- Breskens is
simpel op te lossen. Bij aanleg van
de Westerscheldetunnel is be
loofd dat er een goede veerdienst
zou blijven. Stel dat in de Wester
scheldetunnel een ernstige langdu
rige calamiteit zou plaatsvinden,
dan is de genoemde veerdienst
met tijdelijke uitbreiding van
meer en sneller openbaar vervoer
aan beide zijden voor met name
werkende mensen een redelijk al
ternatief. De extra kosten kunnen
betaald worden uit de tolheffing
van de Westerscheldetunnel.
Ik kreeg mijn Toonstrook' van
mijn pensioenfonds (krant van 15
januari). Ik hoor bij één van de 10
procent gelukkigen, die de reke
ning mogen betalen van de
loonstijging van modaal en vooral
2x modaal. Korting op mijn pen
sioen, oplopend met de zorgkos-
ten werkgever erbij: 3%! Had ik
maar niet op mijn 63e na 45 jaren
werken in de gezondheidszorg
moeten stoppen met werken! Foei
toch zegt mevr. Klijnsma.! Zo lang
zamerhand voel ik mij als gepen
sioneerde een paria worden in ei
gen land. Ik ben lastig want ik
kost alleen maar geld!
En dat met dank aan de christelij
ke partijen, de 'salonsocialistische'
partijen en de vakbeweging in
zijn totaliteit! Van de WD en
D66 kun je het verwachten, dus
dat was geen verrassing voor mij!
En dan verwacht men van mij dat
ik solidair ben met de gemeen
schap! Daar pas ik voor. Dit is le
gaal stelen van een groep mensen!
Niet iedere dag rijd ik met de
trein (23 januari), maar toch zeker
twee maal per maand ga ik rich
ting Rotterdam of Tilburg. Of ik
nu 8 of 10 minuten eerder aankom
op mijn bestemming zal mij een
zorg zijn. Gewoon op tijd vertrek
ken en dan hoefje niet te haasten.
Onthaasten is de kunst. Volgens
mij is het voldoende als er twee
keer per uur een trein rijdt vanuit
Vlissingen naar de rest van het
land. Het nieuwe beveilingssys-
teem ERTMS van het spoor is
natuurlijk een prima idee zodat
treinen niet meer van systeem
moeten wisselen als ze naar een
ander land rijden. Maar voor Zee
land ligt dat nog ver in de toe
komst is mijn verwachting. Voor
mij voldoen de treinen in ieder ge
val goed.
ZATERDAG 30 JANUARI 2016
In deze rubriek geeft de redactie
haar lezers een podium. Daarvoor
gelden de volgende voorwaarden:
De brief moet duidelijk ingaan op
nieuws uit de PZC en daarbij de
datum van publicatie noemen. De
brief mag maximaal 150 woorden
lang zijn. Elke brief wordt geredi
geerd. De redactie bekort brieven
zo nodig om ze passend te maken.
Als er te veel brieven zijn voor de
beschikbare ruimte maakt de re
dactie een selectie. De redactie zal
onsamenhangende bijdragen niet
publiceren. Ook brieven met een
grove, beledigende of anderszins
onbetamelijke inhoud worden ge
weigerd.
U kunt uw brief richten aan:
lezersredacteur@pzc.nl
of per post aan
Lezersredacteur PZC
Postbus 5046
4380 KA Vlissingen
0118-434005
E. Buijsse
Maagdenweg 1, Aardenburg
Richard Struijk
Noordweg 52, Oostkapelle
Rene Beijersbergen
A. de Waele
H. Dunantstraat 20, Koewacht
E. den Heijer
Ritthemsestraat 109, Oost-Souburg
J. de Jonge
Dolfijnstraat 12, Nieuwerkerk
Monique Sturm
Turkeye 10, Waterlandkerkje
Thon Bastiaansen
Drostlaan 1, Sluiskil
G. de Bruine
Koudekerkseweg 2, Vlissingen
Elly van der Bliek
Zeemanserve 30, Vlissingen