m vavid, je $e$FTj€ joch wei cht je N/ér /n moeziMDiHM Hatfr I MMfc BeSeFFÊN u/ecFRKsi2eAiP we\zkwoopo! ZEELAND 7 brieven Cor de Jonge NA 7 JMR u IT/ÊIW /4 (-/er spijt Me mehkZ veftCHjep, L Vos Vos 2 Antwerpen Polen Masten Griep Verbrassen Fiets-voetveer Pensioenfonds Intercity Vijfjaar lang overleefden drie kal koenen de kerst. Gewoon, omdat wij het gezellig vinden op de boer derij en in maart eieren willen hebben om te broeden. Helaas heeft de vos (krant van 14 januari) daaraan een einde ge maakt. Vijf dagen geleden kwam hij terug om het kadaver op te eten. Niets mag je doen terwijl het zo makkelijk zou zijn om ze af te schieten met een lichtbak, Wat nu? Nieuwe kalkoenen kopen en hetzelfde meemaken? Of moeten we straks vrezen voor de lamme ren? En dit alleen omdat de popu latie veel te groot is. Vossen zouden een bedreiging vor men voor enkele soorten agra riërs, zoals hobbyboeren. Jagers lie ten zich jaren geleden al horen wanneer roofdieren (inclusief vo gels) in het geding waren. Er moet immers voldoende overblijven voor de jacht. De inzichten, ook in die kringen, veranderen. Helaas blijft men in Zeeland achter. Het kan niet genoeg herhaald worden dat roofdieren natuurlijk zijn en hun eigen plaats hebben. De haven heeft een topjaar ge draaid. De schaalvergroting in de scheepvaart gaat vrolijk door en een grotere diepgang vereist sim pelweg een lagere zeebodem. En dus speculeert de Antwerpse ha ven (krant van 19 januari) op de 4e verdieping. En al te veel discussie over het ver lies aan natuur in Nederland is echt onnodig, want er is helemaal 'geen causaal verband', onbekom merd kwetterend als een spreeuw in de winterzon, 'tussen het ver lies aan natuur en de vaargeulver dieping'. Feit is dat met plaatval- len honderden kuub tegelijk in de geulen verdwijnen en de platen als leefgebied voor vogels afne men. Maar er komt verandering. Het is gewoon wachten op de eerste dijk vak Het gevolg is dat er weer slik en ondiep water bijkomt en langs natuurlijke weg de rivier in een ruimer jasje komt te zitten. Ik denk eigenlijk dat er geen causaal verband is tussen de goederen overslag van de haven en de wel vaart van de Vlaamse burger. Voorstraat 8, Groede Een democratisch verkozen rege ring wordt door de Europese Unie (krant van 16 januari) aan het kruis genageld. Vooral Verhof- stadt, Timmermans en Juncker gaan tekeer, zij vinden dat een de mocratie extra controlemogelijk heden nodig heeft voor de vrij heid die 'wij allen koesteren'. Diezelfde Verhofstadt stond in Kiev te roepen dat de democratie geweld werd aangedaan, Oekraïne moest bij de EU, met als gevolg grote problemen met Rusland. De EU heeft overal een mening over, globaal en binnen de Europese grenzen. Met het asielzoekerspro bleem zijn ze nu al twee jaar be zig. Griekenland is tijdelijk afge kocht, de EU doet niets anders dan vergaderen, zich overal mee bemoeien, vooruit schuiven en mekkeren. Tennet (krant van 16 januari) be weert nogal wat als het zegt dat een windpark met een 40 kilome ter lange(re) kabel onmogelijk is. Mijn broodrooster doet het met een verlengsnoer net zo goed. Overal ter wereld worden kabels onder water gelegd. Als je om een (schier)eiland heen kunt, hoefje er niet overheen. Dat spreekt natuurlijk het meest waar het land het smalst is. De overlast van masten is daar het onverteer- baarst. Het is begrijpelijk dat Ten- net die lijn wil aanleggen en zegt dat het echt niet anders kan: men heeft het als een prachtig project geïntroduceerd met bijbehorende voortvarendheid. Men zegt ook de verplichting te hebben om groot schalige energieproductie vanaf Borssele te kunnen afvoeren. On derhoud zou niet mogelijk zijn zonder tijdelijke afkoppeling van de kerncentrale. O jawel! Dat kan wel degelijk! Namelijk door defini tieve afkoppeling. We houden de ze bouwval uit de nucleaire prehis torie toch niet open voor Tennet?! Hij is nog van vóór de Doel-dynas- tie. Gelukkig gaat de griep (krant van 22 januari) al circa 15 jaar bij ons voorbij. Nu lopen wij ook veel 'marsen' in de polder in de herfst en winter. Ook fietsen wij vaak een ronde door het mooie polder landschap en/of langs de Ooster- schelde. Blijkbaar houdt de griep daar niet van. Die wat meer geharde mensen kan hij moeilijker besmetten? Bij de plaatselijke middenstand, want die moet blijven, kopen we vitaminerijke producten. Zonder gratis griepprik houden we hopelijk nog jaren die opmar cherende griep buiten de deur. De laatste decennia verbaas ik me (on-)regelmatig over de grote geldbedragen - notabene gemeen schapsgelden -, die worden ge spendeerd aan diverse 'projecten'. Als men de term onderzoeksbu reau (fase 1) hoort, is het zeer wel mogelijk, dat daar tevoren gesouf fleerde, georkestreerde, geregis seerde eindrapportages worden ge produceerd, somtijds doorspekt door fikse mystificatie (fase 2); ik denk hierbij aan de recent gepimp- te uitslagen van Tour de Zélande (Big Ben), het Sloeweg-debacle, dat zelfs de nationale pers haalde en de Westerscheldeferry. Tja, de openingsborrel lokt, met de hele entourage eromheen, dus alles moet wijken. En eenmaal de handtekening ge zet, is er geen weg meer terug. Be ter ten hele gedwaald, dan ten hal ve gekeerd,toch? Fase 3: budgetoverschrijding, de laatste jaren verworden tot een maatschappelijk aanvaard feno meen. En dat op een moment, dat de halve wereld in brand staat! Vanaf morgen ga ik links rijden. Het wel of niet handhaven van de veerdienst Vlissingen- Breskens is simpel op te lossen. Bij aanleg van de Westerscheldetunnel is be loofd dat er een goede veerdienst zou blijven. Stel dat in de Wester scheldetunnel een ernstige langdu rige calamiteit zou plaatsvinden, dan is de genoemde veerdienst met tijdelijke uitbreiding van meer en sneller openbaar vervoer aan beide zijden voor met name werkende mensen een redelijk al ternatief. De extra kosten kunnen betaald worden uit de tolheffing van de Westerscheldetunnel. Ik kreeg mijn Toonstrook' van mijn pensioenfonds (krant van 15 januari). Ik hoor bij één van de 10 procent gelukkigen, die de reke ning mogen betalen van de loonstijging van modaal en vooral 2x modaal. Korting op mijn pen sioen, oplopend met de zorgkos- ten werkgever erbij: 3%! Had ik maar niet op mijn 63e na 45 jaren werken in de gezondheidszorg moeten stoppen met werken! Foei toch zegt mevr. Klijnsma.! Zo lang zamerhand voel ik mij als gepen sioneerde een paria worden in ei gen land. Ik ben lastig want ik kost alleen maar geld! En dat met dank aan de christelij ke partijen, de 'salonsocialistische' partijen en de vakbeweging in zijn totaliteit! Van de WD en D66 kun je het verwachten, dus dat was geen verrassing voor mij! En dan verwacht men van mij dat ik solidair ben met de gemeen schap! Daar pas ik voor. Dit is le gaal stelen van een groep mensen! Niet iedere dag rijd ik met de trein (23 januari), maar toch zeker twee maal per maand ga ik rich ting Rotterdam of Tilburg. Of ik nu 8 of 10 minuten eerder aankom op mijn bestemming zal mij een zorg zijn. Gewoon op tijd vertrek ken en dan hoefje niet te haasten. Onthaasten is de kunst. Volgens mij is het voldoende als er twee keer per uur een trein rijdt vanuit Vlissingen naar de rest van het land. Het nieuwe beveilingssys- teem ERTMS van het spoor is natuurlijk een prima idee zodat treinen niet meer van systeem moeten wisselen als ze naar een ander land rijden. Maar voor Zee land ligt dat nog ver in de toe komst is mijn verwachting. Voor mij voldoen de treinen in ieder ge val goed. ZATERDAG 30 JANUARI 2016 In deze rubriek geeft de redactie haar lezers een podium. Daarvoor gelden de volgende voorwaarden: De brief moet duidelijk ingaan op nieuws uit de PZC en daarbij de datum van publicatie noemen. De brief mag maximaal 150 woorden lang zijn. Elke brief wordt geredi geerd. De redactie bekort brieven zo nodig om ze passend te maken. Als er te veel brieven zijn voor de beschikbare ruimte maakt de re dactie een selectie. De redactie zal onsamenhangende bijdragen niet publiceren. Ook brieven met een grove, beledigende of anderszins onbetamelijke inhoud worden ge weigerd. U kunt uw brief richten aan: lezersredacteur@pzc.nl of per post aan Lezersredacteur PZC Postbus 5046 4380 KA Vlissingen 0118-434005 E. Buijsse Maagdenweg 1, Aardenburg Richard Struijk Noordweg 52, Oostkapelle Rene Beijersbergen A. de Waele H. Dunantstraat 20, Koewacht E. den Heijer Ritthemsestraat 109, Oost-Souburg J. de Jonge Dolfijnstraat 12, Nieuwerkerk Monique Sturm Turkeye 10, Waterlandkerkje Thon Bastiaansen Drostlaan 1, Sluiskil G. de Bruine Koudekerkseweg 2, Vlissingen Elly van der Bliek Zeemanserve 30, Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 40