'I
IS'er die nu
terugkomt is
gevaarlijker
De herenfiets
delft het
onderspit
Minister Schultz:
Snellere treinverbinding mag niet ten koste gaan van kleine Zeeuwse stations
De reistijd naar de Randstad is te
lang. De provincie en de NS
verkennen wat daaraan te doen is.
'Doel is veilig'
Uit Thuis
11
Michiel Borstlap
volgt zijn hart^'j,
tl
I
Ms jPiik. -
Connor Kruithof (16) uit Burgh-
Haamstede werd geboren als
meisj'e. Hij is transgender en wil
nu verder leven als jongen.
Zonder borsten. „Ik ben een
jongen en jongens hebben geen
borsten." Hij zamelt geld in om
een borstamputatie te kunnen
betalen.
DEN HAAG. Syriëgangers die nu te
rugkeren uit het kalifaat vormen
een grotere dreiging voor Neder
land dan Syriëgangers die al eerder
naar huis zijn gekomen. Dat stelde
een woordvoerder van de Nationaal
Coördinator Terrorismebestrij ding
en Veiligheid (NCTV) gisteren op
een bijeenkomst over radicalisering
en terrorisme.
„De nieuwe terugkeerders zijn
daar dan drie jaar geweest, zijn geïn
doctrineerd, hebben strijdervaring
en krijgen misschien een opdracht
mee." Onder de 'eerste generatie' te
rugkeerders bevonden zich veel ge
desillusioneerde jihadisten. De
tweede generatie krijgt mogelijk
wel een opdracht voor een aanslag
mee. Voor zover bekend zijn er de
afgelopen anderhalf jaar elf mensen
teruggekomen. Dat heeft er onder
meer mee te maken dat IS nauwe
lijks strijders meer laat gaan.
De kans dat een aanslag slaagt,
wordt groter als er terugkeerders bij
betrokken zijn. Dat blijkt volgens
de NCTV onder meer uit de profes
sionaliteit van de aanslagen in Pa
rijs. Uit onderzoek blijkt dat een op
de negen uitreizigers uiteindelijk is
betrokken bij een plot in hun land
van herkomst.
MIDDELBURG. Het dagelijks provin
ciebestuur is met de NS in ge
sprek over een snellere treinver
binding naar de Randstad. De
voorkeur gaat uit naar twee interci
ty's per uur - die alleen stoppen
in Vlissingen, Middelburg, Goes
en Bergen op Zoom - én twee
stoptreinen per uur die alle
Zeeuwse stations aandoen.
„Dat is het ideaalbeeld", beves
tigt gedeputeerde Harry van der
Maas (SGP, mobiliteit). Hij heeft
enkele maanden geleden met de
NS om tafel gezeten en de toezeg
ging gekregen dat wordt onder
zocht hoe treinreizigers vanuit
Zeeland sneller in de Randstad en
Brabant kunnen zijn.
Als de NS een oplossing aan
draagt, mag dat niet ten koste
gaan van de kleine stations, bena
drukt Van der Maas. „We willen
houden wat we hebben, en daar
bovenop willen we de reistijd
naar de Randstad verkorten."
Met de NS zijn twee opties be
sproken. De huidige treinen zou
den sneller kunnen rijden. Dat
kan door een hogere netspanning
en de introductie van het nieuwe
veiligheidssysteem ERTMS. „Daar
dringen we al tijden op aan", al
dus Van der Maas. De tijdwinst
zou dan enkele minuten bedra
gen. Het terugbrengen van de in
tercity zet meer zoden aan de dijk.
Als alleen de stations Vlissingen,
Middelburg, Goes en Bergen op
Zoom worden aangedaan, scheelt
dat de reiziger naar de Randstad
acht tot tien minuten.
Onderzoek heeft uitgewezen
dat het reizigersaantal in Zeeland
met meer dan vier procent is te
ruggelopen nadat eind 2012 de in
tercity vanuit Amsterdam in Zee
land (twee keer per uur) op alle
stations is gaan stoppen. Van der
Maas beseft dat er geld bij moet
als in Zeeland extra treinen gaan
rijden, ook al zou het aantal reizi-
'Twee intercity's én
twee stoptreinen per uur,
dat is het ideaalbeeld'
gers dan toenemen. „Ik denk dat
extra investeringen nodig zijn.
Die kunnen niet allemaal ten laste
van de provincie komen. Ik ver
wacht een gebaar van het ministe
rie of van de NS. De hoofddoelstel
ling is om Zeeland beter bereik
baar te maken. Is dat te betalen?
Dat zal niet eenvoudig zijn."
De gedeputeerde sluit niet uit
dat hij eerst nog het gevecht moet
aangaan om verslechtering van de
bereikbaarheid tegen te houden.
Volgens hem speelt de NS met de
gedachte de intercity in de dienst
regeling voor 2017 - die nu in de
maak is - langer in Roosendaal stil
te laten staan dan drie minuten,
zoals nu het geval is. „Wij zetten
alles op alles om de reiziger snel
ler in de Randstad te krijgen. Het
kan niet zo zijn dat de NS de reis
tijd dan juist laat oplopen."
PAGINA 6 7
www.pzc.nl Editie WALCHEREN DONDERDAG 21 januari 2016 *yo Waterkoud
258e jaargang nr. 17 Los nummer €1,95 Abonneeprijs 1,11 envrijgrijs
een jongen
ZEELAND 5
foto Dirk-Jan Gjeltema
Zie verder pagina 5
Intercity mogelijk terug
door Ernst Jan Rozendaal
Harry van der Maas, gedeputeerde
Zeeland 2 3: Dit merkt u
van het mobiliteitsplan
8 711688 555530
ZEELAND 10 11