26 CULTUUR SHOW Vijftien jaar geleden riep Joop van den Ende de Musical Awards in het leven. Vanavond krijgt hij er zelf eentje. Als bekroning van zijn levenswerk. „Ik verlang ernaar iets moois te maken/1 De man heeft hu mor. Joop van den Ende (73) opent met eigen sleutel de voor deur van zijn kan toor in Amsterdam. „Ik kom solli citeren", zegt hij als hij mij ziet zit ten. Dan, met aangedikt venijn: „Je moet tegenwoordig werken tot je 90ste." Even iater Jopen we zijn werkkamer binnen. „Hier hebben we een plekje voor onze nieuwe medewerker", zeg ik. Zijn preto- gen stralen. „Dank u", klinkt het bescheiden. Je zou zo een musical over hem kunnen maken. Joop! De Musical. Maar die is er eigenlijk al. „Bar- num was de eerste musical die ik ooit zag", vertelt Van den Ende. „Die wilde ik in Nederland produ ceren omdat die voorstelling over mijn leven gaat. Barnum vertelt over een man die rariteiten liet zien en daarvoor kaartjes ver kocht. Een vrouw met drie bor sten of vijf benen, dat soort din gen. Ik ben met feestartikelen en poppenkast begonnen." De Nederlandse versie in rg88 werd geen succes. „Goed gemaakt en lekkere muziek, maar toch een van de grootste flops uit mijn car rière. Ik heb er veel van geleerd. Kijk: als succes voorspelbaar was, zou iedereen het kunnen. Maar dat is niet zo en dat maakt het spannend. Neem Billy Elliot. Daar in zit een ballet van mijnwerkers en kinderen. Echt wereldtop. Maar het verhaal over mijnwer kers en Thatcher pakten we niet in Nederland." En dus viel na een jaar het doek voor Billy Elliot. „Pijnlijk", noemt hij dat. „Dan denk ik: pot- verdomme, we maken wél kunst. Hoeveel ervaring je ook hebt, je weet nooit of het lukt. Naast een goede musical maken, moet je ook flink werken aan de naamsbe kendheid ervan. Je moet de dia mant zo mooi oppoetsen, dat ze echt schittert. Dat hoort bij het vak. En dan blijft het hopen dat de mensen komen kijken." Kritiek Hij was de eerste die in Neder land musicals met internationale allure maakte. „Dat ging niet van zelf. Er was veel kritiek. Dat heb ik altijd gehad. Toen ik met Goede Tijden, Slechte Tijden aan een dage lijkse soap begon, werd ik in de pers afgeschilderd alsof ik een NSB'er was. Als ik nu terugkijk, begrijp ik dat wel. We moesten het vak nog leren. Niemand had een idee van hoe je zo'n soap moest maken." Dan, reflecterend: „Ik heb in mijn hele carrière geprobeerd om in alles wat ik aanpakte, de beste te zijn. Dat lukte niet altijd. Maar als je er een publiek voor weet te vinden, dan tilt dat publiek zo'n project iets op. Bij de musicals ge beurde dat sneller dan bij Goede Tijden, Slechte Tijden. Pas met Les Misérables in 199a ging dat echt goed. De première daarvan was een halfjaar na het mislukken van TV10, het grootste fiasco in mijn leven. Maar ik ging door, heb ver der gezocht en uiteindelijk lukte het. Ik ben er hartstikke trots op dat ik aan de wieg van het musical genre in Nederland heb gestaan. Ik introduceerde hier het niveau van Broadway en West End." Les Mis is ook een beetje zijn verhaal. „De muziek, die grote bar ricade. Dat eerste nummer met de tekst 'We zullen het bereiken'. 'Als succes voorspelbaar was, zou iedereen het kunnen. Maar dat is niet zo en dat maakt het spannend' Dat was natuurlijk dubbel voor mij. Ik ben veel dingen begonnen die er niet waren. Dat gebeurde steeds impulsief. In die zin ben ik altijd een kind gebleven: ik ver lang ernaar iets moois te maken. Dat moet je dan gewoon doen, an ders gebeurt er niets." Er waren veel mensen die in fi nancieel opzicht op de rem trap ten. „Gelukkig maar, anders zou er van al die dromen niet veel te rechtgekomen zijn. Soms kreeg ik te horen: waarom zou jou dat wel lukken en een ander niet? Daar kan ik niet tegen. Ik ben een doe ner, geen dromer. Ik weet dat ik heel dominant ben. Maar dat is slechts één kant van mij. Ik kan ook goed samen met een groep iets doen. Leidinggeven, betekent ook letterlijk géven: aandacht, tijd, respect. Dat wordt vaak verge ten door leidinggevenden." Waar hij tegenaan liep, was de minachting voor de musical, al hadden de recensenten het genre wél geaccepteerd. „Veel acteurs in Nederland zijn verwend. Ze spe len veertig keer een stuk en gaan daarna weer wat anders doen. In een musical speel je een jaar lang hetzelfde. Je moet een enorme dis cipline hebben om dat te kunnen. Dat dédain verdwijnt als er min der werk is; dan zijn acteurs blij als ze weer een seizoen onder dak zijn." Strategie Nadat hij zich had teruggetrokken uit tv-bedrijf Endemol, richtte Van den Ende zich volledig op mu sicals in Europa met zijn bedrijf Stage Entertainment. „Theaters ko pen en zelf bepalen wat daar te zien is", zo legt hij zijn strategie uit. „Ik wilde een grote partij zijn voor buitenlandse producenten als Disney. Zodat die wisten: Joop zit daar, heeft het geld en zorgt er voor dat er goede producties van onze succesvolle titels in de lokale taal komen." Dat plan ontstond na een 'gi gantische burn-out'. „In die perio de wilde ik bestuurslid van een voetbalclub worden en bij de to neelvereniging van Baarn gaan re gisseren. Toen het weer beter met me ging, kwam ik bij zinnen. Ik was 59 en dacht: ik kan méér, moet mijn talent gebruiken. Jani- ne heeft me een schop onder mijn kont gegeven toen ik met zo veel zelfmedelijden in een hoekje zat." Zijn grote liefde voor het thea ter overwon. „Ik ben continentaal Europa gaan veroveren. Stage is nu marktleider in dit deel van de wereld. We verkopen 9 tot 10 mil joen tickets per jaar. Ik heb er eer der dit jaar voor gekozen om 60 procent van mijn aandelen in het bedrijf te verkopen. Er moest een andere bedrijfsstructuur komen om verder te kunnen groeien." Presteren Van den Ende blijft betrokken bij Stage Entertainment als creative producer en aandeelhouder, maar bouwt zijn werkzaamheden voor het theaterbedrijf drastisch af. „Ik wil mijn opvolgers niet voor de voeten lopen. Dat afstand nemen, was een moeilijk proces; de eerste paar weken kwam dat hard aan. Ik had me er niet op voorbereid. Maar sinds een paar weken voel ik me weer best goed. De druk om al tijd te moeten presteren is weg. Ik voel me bevrijd." De Oeuvre Award, die hij van avond krijgt, ziet hij als een bekro ning van zijn harde werk. „Ik ben trots dat ik in het rijtje namen van grootheden als Willem Nijholt, Alan Menken en Andrew Lloyd Webber sta. Ik heb het gevoel dat ik de musical in Nederland naar een hoger niveau heb getild. Dus ja, die prijs voelt wel terecht." foto Marco Okhuizen door Martin Hermens De uitreiking van de Musical Awards is vanavond vanaf 20.30 uur te volgen via NPO 1.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 26