Auto-industrie gebruikt al hennepvezel, nu bouw nog ECONOMIE 25 Afhandelaars Schiphol in actie Franse fiscus tilt huiseigenaren Half miljoen euro schade per dag door problemen rond Kanaaltunnel ftm EU duikt in overname TNT Het zit in de Bugatti Veyron, maar ook onder het bosje tuinkers in de supermarkt. Peperdure polopaar- den lopen erop. Je kunt er rozen mee laten bloeien en huizen mee bouwen. En het mooie van alles: elke kilo van het spul onttrekt an derhalve kilo CO2 aan de atmosfeer. Waar het hier om gaat? Hennep. Of beter gezegd: hennep vezels. Want aan softdrugs doen ze niet bij Hempflax in Oude Peke- la. Toch is daar nog niet iedereen van doordrongen. Hoewel het be drijf al sinds 1994 bestaat en in middels 25 medewerkers heeft, krijgt de politie eens in de zoveel tijd nog telefoontjes van veront ruste fietsers of wandelaars die een wietplantage aangetroffen denken te hebben. Directeur Mark Reinders: „Tegenwoordig belt de politie dan eerst met ons: is-ie van jullie? Dan weten ze genoeg." Want de hennep van Hempflax is helemaal legaal: het verdovende bestanddeel in de plant, de zoge heten THC-waarde is met 0,2 pro cent zo laag dat je er niet stoned van wordt. „Of je moet er acht of negen kilo van oproken. Maar dat zou ik je niet aanraden", lacht Reinders. Hempflax is gevestigd in de vroegere strokartonfabriek die ooit honderden Pekelders van werk voorzag. „De functie is het zelfde gebleven, alleen de grond stof is anders", zegt Reinders. In de oude productiehal ratelen de machines dag en nacht. Gedroog de stengels van vorig jaar worden net zo lang bewerkt tot de vezels in matten van de productieband rollen. De hoogste kwaliteit is voor de auto-industrie. Hempflax is leverancier van de vezels die merken als Bugatti, Mercedes en BMW in onder meer hun deuren verwerken: ze zijn duurzaam, sterk en 30 procent lichter dan kunststofvezels. Precies die eigen schappen waar de fabrikanten in hun speurtocht naar steeds zuini ger modellen naar zoeken. De tijd van pionieren is inmiddels voorbij - de omzet bedraagt 5 mil joen euro. Omdat de vraag naar hennepvezels toeneemt, opent Hempflax in oktober een tweede fabriek in Roemenië. De produc tie kan daardoor meer dan wor den verdubbeld. Bovendien biedt het Roemeense klimaat ruimte aan nieuwe producten. Omdat het er warmer is, en de oogst dus lan ger kan worden uitgesteld, is het De tijd van pionieren is bij Hempflax inmiddels voorbij - de jaaromzet bedraagt 5 miljoen euro ook mogelijk te wachten tot het hennepzaad in de toppen zich heeft gevormd. In Nederland komt het daar nooit van. Van het zaad wordt bijvoorbeeld hennep olie gemaakt voor in salades. Of proteïnepoeder, want hennep zit vol met eiwit. Het zaad ligt inmid dels in de schappen als trendy su- perfood, naast de quinoa. Niets van de oogst gaat verlo ren. Het blad van de hennepplant belandt onder meer in veevoer en homeopathische middelen. Het overgebleven stof is prima bloem- bemesting, stelt Reinders. „In prin cipe zijn er wel duizenden produc ten te bedenken waar je hennep voor kunt gebruiken. Maar die kunnen we niet allemaal zelf ont wikkelen." Veelbelovend volgens Reinders is de toepassing van hen nep in bouwmaterialen. Zo zijn de vezelmatten een duurzaam al ternatief voor glaswol om wonin gen mee te isoleren. „Alleen kun nen we daar nauwelijks mee con curreren, omdat glasvezel zo vrese lijk goedkoop is. Terwijl bij de pro ductie ervan de C02-uitstoot juist heel groot is." Momenteel probeert Hempflax hennepkalk in de markt te zetten, als vervanger voor beton. Rein ders was lang op zoek naar een project om te laten zien dat mu ren van hennepkalk echt niet on der doen voor traditionele materia len. Uiteindelijk vond hij de oplos sing thuis. „Mijn vrouw wilde graag een stuk bij onze woning aanbouwen, ik zocht een project. Dus hebben we een uitbouw ge maakt van hennepkalk. Doordat de muren ademen is het binnen klimaat heel aangenaam. Alle gro te bouwers zijn inmiddels bij ons thuis langs geweest om het met ei gen ogen te zien. In de nieuwe die rentuin van Emmen wordt nu een kiosk van hennepkalk gebouwd." De bagage- en vrachtafhandelaars op Schiphol gaan vandaag actie voeren voor gelijke arbeidsvoor waarden voor alle afhandelaars. De acties hebben volgens vakbond FNV voorlopig een publieksvrien delijk karakter, maar de afhandel aars sluiten hardere actievormen in de toekomst niet uit. De afhan delaars zijn het zat dat hun werk gevers een onderlinge concurren tiestrijd uitvoeren ten koste van hun arbeidsvoorwaarden. De af handeling van bagage en vracht op Schiphol is in handen van verschil lende bedrijven zoals Menzies of Aviapartner met eigen cao's of zelfs helemaal geen cao (Swis- sport), stelt de vakbond. Honderden Nederlanders kunnen geld terugkrijgen van de Franse be lastingdienst, omdat ze de laatste jaren hun tweede huis in Frank rijk hebben verkocht of verhuurd en daarbij teveel belasting hebben betaald. Die schatting maakte ad vocaat Hanno Wols van Steinz Dijkstra Advocaten. Frankrijk ver zwaarde in 2012 de belastingen die niet-ingezetenen bij de verkoop en verhuur van hun tweede huis moeten betalen. De manier waar op is in strijd met Europese regels. Dit omdat de buitenlanders daar door ook sociale lasten in rekening werd gebracht. De Franse overheid moet honderden miljoenen euro's gaan terugbetalen. Nederlandse handelaren en produ centen lijden door blokkadeacties in en rond de haven van Calais en de Kanaaltunnel zo'n half miljoen euro schade per dag. Ook het toe nemend aantal immigranten dat als verstekeling probeert mee te rij den naar Groot-Brittannië is een groot probleem, stelt verladersorga nisatie EVO. Bedrijven lijden voor al schade omdat de goederen stroom enorm vertraagt of omdat de Britse autoriteiten producten als bloemen of vleeswaren afkeu ren nadat er verstekelingen in de laadruimte zijn aangetroffen. Ook is er sprake van schade aan vracht auto's. EVO, belangenbehartiger van 15.000 handels- en productie- iTUNNEL bedrijven, zegt steeds meer vragen van bedrijven te krijgen over wie deze schade gaat betalen. In juni begon de brancheorganisatie al een Calais-helpdesk voor handel aren en producenten. De beoogde overname van de Ne derlandse pakketvervoerder TNT door het Amerikaanse koerierscon cern FedEx stuit op bezwaren uit Brussel. Er komt een diepgaand on derzoek om na te gaan of de Euro pese concurrentie niet in gevaar komt. De Europese Commissie vreest dat het fusiebedrijf op een aantal Europese markten voor in ternationale spoedzendingen en gewone kleine zendingen onvol doende concurrentie zal ondervin den van de enige twee andere spe lers UPS en DHL. Brussel vreest dan ook dat klanten hogere prij zen moeten gaan betalen. FedEx heeft 4,4 miljard euro over voor het Nederlandse TNT. ISP ZATERDAG 1 AUGUSTUS 2015 Bierkenners roemen vernieuwende brouwerijtjes als De Molen uit Bodegraven, Jopenbier uit Haarlem of de Texelse Bierbrouwerij, foto Edwin Hoogendoorn OUDE PEKELA. Vanuit een voormali ge strokartonfabriek in Oude Peke- la probeert Hempflax de wereld aan de hennep te krijgen. De au to-industrie is er al voor gevallen, de bouw moet volgen. Mark Reinders van Hempflax tussen de hennepplanten, die niet zijn be doeld voor coffeeshops, foto Karei Zwaneveld SCHIPHOL DEN HAAG ZOETERMEER De ingang van Eurotunnel. foto Denis Charlet/AFP BRUSSEL door Laurens Kok

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 25