Auto-industrie gebruikt al
hennepvezel, nu bouw nog
ECONOMIE 25
Afhandelaars
Schiphol in actie
Franse fiscus tilt
huiseigenaren
Half miljoen euro schade per dag
door problemen rond Kanaaltunnel
ftm
EU duikt in
overname TNT
Het zit in de Bugatti Veyron, maar
ook onder het bosje tuinkers in de
supermarkt. Peperdure polopaar-
den lopen erop. Je kunt er rozen
mee laten bloeien en huizen mee
bouwen. En het mooie van alles:
elke kilo van het spul onttrekt an
derhalve kilo CO2 aan de
atmosfeer. Waar het hier om gaat?
Hennep. Of beter gezegd: hennep
vezels. Want aan softdrugs doen
ze niet bij Hempflax in Oude Peke-
la.
Toch is daar nog niet iedereen
van doordrongen. Hoewel het be
drijf al sinds 1994 bestaat en in
middels 25 medewerkers heeft,
krijgt de politie eens in de zoveel
tijd nog telefoontjes van veront
ruste fietsers of wandelaars die
een wietplantage aangetroffen
denken te hebben. Directeur Mark
Reinders: „Tegenwoordig belt de
politie dan eerst met ons: is-ie van
jullie? Dan weten ze genoeg."
Want de hennep van Hempflax is
helemaal legaal: het verdovende
bestanddeel in de plant, de zoge
heten THC-waarde is met 0,2 pro
cent zo laag dat je er niet stoned
van wordt. „Of je moet er acht of
negen kilo van oproken. Maar dat
zou ik je niet aanraden", lacht
Reinders.
Hempflax is gevestigd in de
vroegere strokartonfabriek die
ooit honderden Pekelders van
werk voorzag. „De functie is het
zelfde gebleven, alleen de grond
stof is anders", zegt Reinders. In
de oude productiehal ratelen de
machines dag en nacht. Gedroog
de stengels van vorig jaar worden
net zo lang bewerkt tot de vezels
in matten van de productieband
rollen. De hoogste kwaliteit is
voor de auto-industrie. Hempflax
is leverancier van de vezels die
merken als Bugatti, Mercedes en
BMW in onder meer hun deuren
verwerken: ze zijn duurzaam,
sterk en 30 procent lichter dan
kunststofvezels. Precies die eigen
schappen waar de fabrikanten in
hun speurtocht naar steeds zuini
ger modellen naar zoeken.
De tijd van pionieren is inmiddels
voorbij - de omzet bedraagt 5 mil
joen euro. Omdat de vraag naar
hennepvezels toeneemt, opent
Hempflax in oktober een tweede
fabriek in Roemenië. De produc
tie kan daardoor meer dan wor
den verdubbeld. Bovendien biedt
het Roemeense klimaat ruimte
aan nieuwe producten. Omdat het
er warmer is, en de oogst dus lan
ger kan worden uitgesteld, is het
De tijd van pionieren is
bij Hempflax inmiddels
voorbij - de jaaromzet
bedraagt 5 miljoen euro
ook mogelijk te wachten tot het
hennepzaad in de toppen zich
heeft gevormd. In Nederland
komt het daar nooit van. Van het
zaad wordt bijvoorbeeld hennep
olie gemaakt voor in salades. Of
proteïnepoeder, want hennep zit
vol met eiwit. Het zaad ligt inmid
dels in de schappen als trendy su-
perfood, naast de quinoa.
Niets van de oogst gaat verlo
ren. Het blad van de hennepplant
belandt onder meer in veevoer en
homeopathische middelen. Het
overgebleven stof is prima bloem-
bemesting, stelt Reinders. „In prin
cipe zijn er wel duizenden produc
ten te bedenken waar je hennep
voor kunt gebruiken. Maar die
kunnen we niet allemaal zelf ont
wikkelen." Veelbelovend volgens
Reinders is de toepassing van hen
nep in bouwmaterialen. Zo zijn
de vezelmatten een duurzaam al
ternatief voor glaswol om wonin
gen mee te isoleren. „Alleen kun
nen we daar nauwelijks mee con
curreren, omdat glasvezel zo vrese
lijk goedkoop is. Terwijl bij de pro
ductie ervan de C02-uitstoot juist
heel groot is."
Momenteel probeert Hempflax
hennepkalk in de markt te zetten,
als vervanger voor beton. Rein
ders was lang op zoek naar een
project om te laten zien dat mu
ren van hennepkalk echt niet on
der doen voor traditionele materia
len. Uiteindelijk vond hij de oplos
sing thuis. „Mijn vrouw wilde
graag een stuk bij onze woning
aanbouwen, ik zocht een project.
Dus hebben we een uitbouw ge
maakt van hennepkalk. Doordat
de muren ademen is het binnen
klimaat heel aangenaam. Alle gro
te bouwers zijn inmiddels bij ons
thuis langs geweest om het met ei
gen ogen te zien. In de nieuwe die
rentuin van Emmen wordt nu een
kiosk van hennepkalk gebouwd."
De bagage- en vrachtafhandelaars
op Schiphol gaan vandaag actie
voeren voor gelijke arbeidsvoor
waarden voor alle afhandelaars.
De acties hebben volgens vakbond
FNV voorlopig een publieksvrien
delijk karakter, maar de afhandel
aars sluiten hardere actievormen
in de toekomst niet uit. De afhan
delaars zijn het zat dat hun werk
gevers een onderlinge concurren
tiestrijd uitvoeren ten koste van
hun arbeidsvoorwaarden. De af
handeling van bagage en vracht op
Schiphol is in handen van verschil
lende bedrijven zoals Menzies of
Aviapartner met eigen cao's of
zelfs helemaal geen cao (Swis-
sport), stelt de vakbond.
Honderden Nederlanders kunnen
geld terugkrijgen van de Franse be
lastingdienst, omdat ze de laatste
jaren hun tweede huis in Frank
rijk hebben verkocht of verhuurd
en daarbij teveel belasting hebben
betaald. Die schatting maakte ad
vocaat Hanno Wols van Steinz
Dijkstra Advocaten. Frankrijk ver
zwaarde in 2012 de belastingen die
niet-ingezetenen bij de verkoop
en verhuur van hun tweede huis
moeten betalen. De manier waar
op is in strijd met Europese regels.
Dit omdat de buitenlanders daar
door ook sociale lasten in rekening
werd gebracht. De Franse overheid
moet honderden miljoenen euro's
gaan terugbetalen.
Nederlandse handelaren en produ
centen lijden door blokkadeacties
in en rond de haven van Calais en
de Kanaaltunnel zo'n half miljoen
euro schade per dag. Ook het toe
nemend aantal immigranten dat
als verstekeling probeert mee te rij
den naar Groot-Brittannië is een
groot probleem, stelt verladersorga
nisatie EVO. Bedrijven lijden voor
al schade omdat de goederen
stroom enorm vertraagt of omdat
de Britse autoriteiten producten
als bloemen of vleeswaren afkeu
ren nadat er verstekelingen in de
laadruimte zijn aangetroffen. Ook
is er sprake van schade aan vracht
auto's. EVO, belangenbehartiger
van 15.000 handels- en productie-
iTUNNEL
bedrijven, zegt steeds meer vragen
van bedrijven te krijgen over wie
deze schade gaat betalen. In juni
begon de brancheorganisatie al
een Calais-helpdesk voor handel
aren en producenten.
De beoogde overname van de Ne
derlandse pakketvervoerder TNT
door het Amerikaanse koerierscon
cern FedEx stuit op bezwaren uit
Brussel. Er komt een diepgaand on
derzoek om na te gaan of de Euro
pese concurrentie niet in gevaar
komt. De Europese Commissie
vreest dat het fusiebedrijf op een
aantal Europese markten voor in
ternationale spoedzendingen en
gewone kleine zendingen onvol
doende concurrentie zal ondervin
den van de enige twee andere spe
lers UPS en DHL. Brussel vreest
dan ook dat klanten hogere prij
zen moeten gaan betalen. FedEx
heeft 4,4 miljard euro over voor
het Nederlandse TNT.
ISP
ZATERDAG 1 AUGUSTUS 2015
Bierkenners roemen vernieuwende brouwerijtjes als
De Molen uit Bodegraven, Jopenbier uit Haarlem of de Texelse
Bierbrouwerij, foto Edwin Hoogendoorn
OUDE PEKELA. Vanuit een voormali
ge strokartonfabriek in Oude Peke-
la probeert Hempflax de wereld
aan de hennep te krijgen. De au
to-industrie is er al voor gevallen,
de bouw moet volgen.
Mark Reinders van Hempflax tussen de hennepplanten, die niet zijn be
doeld voor coffeeshops, foto Karei Zwaneveld
SCHIPHOL
DEN HAAG
ZOETERMEER
De ingang van Eurotunnel.
foto Denis Charlet/AFP
BRUSSEL
door Laurens Kok